Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał odpowiedź na oświadczenie senator Doroty Kempki, złożone na 74. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Sen
atu RP" nr 79):Warszawa, 15 lutego 2001 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W związku z przekazanym przy piśmie z dnia 31 stycznia 2001 r. znak: AG/043/41/01/IV Oświadczeniem złożonym przez Panią Senator Dorotę Kempkę na 74 posiedzeniu Senatu RP w dniu 26 stycznia 2001 r., w sprawie zwiększenia środków na aktywne formy zwalczania bezrobocia, uprzejmie informuję, co następuje:
Sytuacja finansowa Funduszu Pracy w 2000 r. była wyjątkowo napięta i dotyczyła wszystkich powiatowych urzędów pracy. Wynikała ona ze znacznie wyższej od założonej w ustawie budżetowej na 2000 r. liczby wypłacanych zasiłków dla bezrobotnych, zasiłków przedemerytalnych i świadczeń przedemerytalnych, a także (z uwagi na wyższą inf
lację) wypłacania tych zasiłków i świadczeń w wyższej od planowanej wysokości. W wyniku powyższego, wydatki na zasiłki i świadczenia były w 2000 r. o 1.382,8 mln zł wyższe od planowanych.W celu utrzymania płynności finansowej Funduszu Pracy, w dniu 26 lipca 2000 r. przyjęta została przez Sejm RP ustawa o zmianie ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.U. Nr 70, poz. 820), stwarzająca możliwość zaciągania przez Fundusz Pracy w 2000 r. kredytów i pożyczek w łącznej wysokości do 12,5% planowan
ych dochodów tego Funduszu. Jednocześnie nadmieniam, że zgodnie z przepisami powyższej ustawy, środki z zaciągniętych kredytów i pożyczek mogły być przeznaczone wyłącznie na uzupełnienie niedoboru środków Funduszu Pracy na wypłatę zasiłków, zasiłków przedemerytalnych i świadczeń przedemerytalnych. Na podstawie powyższej ustawy, Prezes Krajowego Urzędu Pracy - dysponent Funduszu Pracy - w okresie wrzesień-listopad ubr. zaciągnął kredyty w łącznej dopuszczalnej ustawą kwocie 745 mln zł.Ponadto na podstawie art. 47 ustawy budżetowej na 2000 r. Minister Finansów podjął decyzję o przyznaniu dla Funduszu Pracy dodatkowej kwoty dotacji w wysokości 100 mln zł - w ramach niższych kosztów obsługi długu publicznego. Uzyskane w wyniku zaciągniętych kredytów oraz dodatkowej dotacji środki zostały bezzwłocznie przekazane samorządom powiatowym.
Te dodatkowe środki (oprócz pochodzących przede wszystkim ze składek na Fundusz Pracy) umożliwiły wypłatę obligatoryjnych zasiłków i świadczeń. Umożliwiły one również uregulowanie w znacznej części zobowiązań Funduszu Pracy.
Pragnę jednocześnie podkreślić, że trudna sytuacja finansowa Funduszu Pracy w 2000 r. nie była efektem złej woli określonych organów oraz niedostrzegania wynikających z tego konsekwencji (w tym konieczności wstrzymania lub ograniczenia realizacji programów aktywnego przeciwdziałania bezrobociu, czy też wzrostu liczby bezrobotnych).
Nadmieniam, także, że Parlament przyjmując ustawę budżetową na 2001 r. ostatecznie zadecyduje o kwotach jakie będą mogły być przeznaczone w roku bieżącym na finansowanie poszczególnych celów i zadań, w tym finansowych z Funduszu Pracy.
Ustalenie kwot limitów wydatków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu dla poszczególnych samorządów powiatowych, nastąpi wg. określonego przez Radę Ministrów algorytmu, który preferuje powiaty o wysokim poziomie i stopie bezrobocia.
Informuję również, że w środkach masowego przekazu było dużo informacji dotyczących środków przewidzianych w projekcie ustawy budżetowej na 2001 r. na finansowanie poszczególnych celów i zadań, w tym dotyczących przeciwdziałania bezrobociu.
Informując o powyższym
z szacunkiem
Longin Komołowski