Minister Finansów przekazał odpowiedź na oświadczenie senator Doroty Kempki, złożone na 34. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 37):
Warszawa, 1999.05.28
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
Nawiązując do przesłanego przy piśmie z dnia 28 kwietnia 1999 r. Nr AG/043/177/99/IV oświadczenia w sprawie korekty budżetu miasta Bydgoszcz w dziale 79 - oświata i wychowanie na 1999 r., złożonego przez Panią Senator Dorotę Kempkę podczas 34 posiedzenia Senatu RP w dniu 22 kwietnia 1999 roku, uprzejmie proszę Panią Marszałek o przyjęcie następujących wyjaśnień.
1) Zaplanowane w ustawie budżetowej na rok 1999 kwoty części oświatowej subwencji ogólnej oraz dotacji celowych na zadania oświatowe na 1999 r. zostały ustalone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej - zgodnie z postanowieniami: art. 2 ust. 1 lit. a) i lit. j) ustawy z dnia 23 października 1987 r. o utworzeniu urzędu Ministra Edukacji narodowej (Dz.U. z 1987 r. Nr 33 poz. 178, z późniejszymi zmianami), art 35 i art. 60 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 (Dz.U. Nr 150, poz. 983) oraz art. 21 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1996 r. nr 67, poz. 329, z późniejszymi zmianami).
Część oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego (tj. dla gmin, powiatów i samorządów wojewódzkich) została ustalona w łącznej kwocie 16.551,1 mln zł, co stanowi 12,8% planowanych na 1999 r. dochodów budżetu państwa.
Po odjęciu 1% rezerwy w wysokości 165,5 mln zł - zgodnie z art. 34 ust. 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 (Dz.U. Nr 150, poz. 983) - pozostała część subwencji na zadania oświatowe w kwocie 16.385,6 mln zł została podzielona na poszczególne gminy, powiaty i samorządy wojewódzkie według zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 1998 r. w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 164, poz. 1168).
Rozdysponowana dla poszczególnych powiatów na podstawie algorytmu określonego w załączniku nr 2 do ww. rozporządzenia, kwota części oświatowej subwencji ogólnej przeznaczona jest na finansowanie zadań oświatowych realizowanych w szkołach, internatach i świetlicach funkcjonujących przy tych szkołach oraz bursach i ZEAS-ach działających na rzecz tych szkół przejętych obligatoryjnie od 1 stycznia 1999 r. do prowadzenia jako zadanie własne przez te jednostki samorządu terytorialnego
Natomiast placówki oświatowe, w tym rodzinne domy dziecka finansowane są w 1999 r. poprzez system dotacji celowych, w ramach zaplanowanych wydatków w budżetach wojewodów w dziale 79 - oświata i wychowanie w odpowiednich rozdziałach i paragrafach klasyfikacji budżetowej.
Kwota subwencji kalkulowana była w odniesieniu do zadań szkolnych w skali powiatu jako organu prowadzącego, przy zastosowaniu w formie algorytmu określonego na 1999 r. finansowego standardu nauczania w zakresie liczby uczniów (w ujęciu przeliczeniowym) danego typu i rodzaju szkół ponadpodstawowych oraz specjalnych. Informacje statystyczne o liczbach uczniów w szkołach prowadzonych przez powiaty, a w tym przez Miasto Bydgoszcz, były weryfikowane ze wszystkimi zarządami organów prowadzących i finansujących omawiane typy i rodzaje zadań szkolnych. Należy nadmienić, iż dokonane wyliczenia omawianej subwencji były odnoszone - w nowym układzie organizacyjnym i terytorialnym - do kalkulacji budżetowych wydatków zaplanowanych na realizację tych zadań przez organy prowadzące w 1998 r. ww. szkoły i placówki, na etapie opracowywania projektu budżetu na 1999 r. W formule omawianego algorytmu podziału zastosowano dodatkowy parametr korygujący poziom naliczenia subwencji w granicach nie mniej niż 95% i nie więcej niż 110% wydatków zaplanowanych na 1999 r. przez ww. organy prowadzące.
2) Przekazane informacje o wysokości kwot subwencji i dotacji oraz dane o zadaniach szkolnych stały się podstawą dla jednostek samorządowych do wstępnych analiz i ocen poziomu finansowania zadań oświatowych w 1999 r. zazwyczaj w konfrontacji z potrzebami zgłaszanymi przez prowadzone jednostki oświatowe oraz danymi sprawozdawczymi za 1998 r. o wykonaniu wydatków w tym zakresie.
W oparciu o tak przeprowadzone analizy jednostki samorządu terytorialnego przekazują do Ministerstwa Edukacji Narodowej jak i Ministerstwa Finansów własne wyliczenia poziomu środków potrzebnych na realizację zadań oświatowych w 1999 r.
W odniesieniu do powiatu grodzkiego Bydgoszcz uzupełnienia przekazanych kwot wydatków będą mogły być dokonane na zadania finansowane w ramach części oświatowej subwencji ogólnej ze środków:
- wspomnianej wyżej 1% rezerwy,
- pozostałych, po rozdysponowaniu na poszczególne jednostki samorządu terytorialnego części oświatowej subwencji ogólnej, przeznaczonych na sfinansowanie kwoty korekty subwencji ze względu na specyficzne warunki zadań szkolnych, a także dofinansowanie programów realizacji racjonalizacji profili szkół oraz kosztów ich działalności do poziomu standardowego.
Zasady i terminarze podziału tych uzupełniających środków subwencyjnych będą uzgodnione przez Ministra Edukacji Narodowej i Ministra Finansów przy współudziale tworzącej się nowej reprezentacji samorządów terytorialnych wszystkich szczebli.
3) Zadania placówek oświatowych, w rozumieniu postanowień art. 2, 5 i 5a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późniejszymi zmianami) przejętych od 1 stycznia br. do prowadzenia jako zadanie własne przez powiaty, finansowane są przez system dotacji celowych - na mocy art. 60 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latac
h 1999 i 2000 (Dz.U. Nr 150, poz. 983).Zaplanowane na 1999 r. w budżetach wojewodów w dziale 79 - oświata i wychowanie kwoty dotacji celowych dla powiatów na realizację tych zadań zostały określone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej podmiotowo dla każdego powiatu przy uwzględnieniu:
-kalkulacji wydatków budżetowych zaplanowanych na realizację zadań w ww. placówkach oświatowych przez organy prowadzące je w 1998 r., na etapie opracowywania projektu budżetu na 1999 r.,
-środków przewidzianych na wdrożenie od 1 kwietnia 1999 r. podwyżek wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w placówkach oświatowych,
Ponadto pragnę poinformować, iż w ustawie budżetowej na rok 1999 w części 83 - Rezerwy celowe nie zostały zaplanowane dodatkowe środki, które mogłyby być ewentualnie przeznaczone na zwiększenie dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego, realizujących omówione wyżej zadania oświatowe.
Jednocześnie pragnę przeprosić Panią Marszałek za zwłokę w udzieleniu odpowiedzi na ww. pismo z dnia 28 kwietnia 1999 r. Nr AG/043/177/99/IV przekazujące oświadczenie pani Senator Doroty Kempki, powstałą w związku z koniecznością uzgodnienia jej treści z Ministrem Edukacji Narodowej.
Informacja w tej sprawie została przekazana w piśmie z dnia 6 maja 1999 r. Nr FS5-408-137/99.
Z poważaniem
Z upoważnienia Ministra Finansów
SEKRETARZ STANU