Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie


34. posiedzenie Senatu RP

22 kwietnia 1999 r.

Oświadczenie

Oświadczenie swoje kieruję do pana Leszka Balcerowicza, wicepremiera i ministra finansów.

Szanowny Panie Premierze!

Po dokładnej analizie budżetu miasta Bydgoszczy w dziale 79 "Oświata i wychowanie" proszę o korektę budżetu, gdyż budżet ten nie spełnia podstawowych warunków.

Po pierwsze, w subwencji powiatu nie zostały umieszczone takie placówki, jak rodzinny dom dziecka i młodzieżowe domy kultury, prowadzone przed 1 stycznia przez zarząd miasta.

Po drugie, dotacje celowe na zadania oświatowe z zakresu administracji rządowej wykonywanej przez powiaty zostały znacznie zaniżone w stosunku do wskaźników wzrostu przyjętych w budżecie państwa na 1999 r.

Po trzecie, w piśmie Ministerstwa Finansów FS 540819/99 określa się zakres zadań oświatowych nie mający pokrycia w przydzielonych kwotach.

Po czwarte, przyjęte przez zarząd miasta jednostki na dzień 15 lutego 1999 r. są zadłużone na kwotę 1 miliona 553 tysięcy 771 zł. W styczniu, po przekazaniu przez wydział oświaty środków finansowych na płace nauczycieli za luty, nastąpiło zablokowanie kont ze względu na nie opłacony ZUS za poprzedni okres.

Podczas analizy przydzielania środków finansowych w poszczególnych rozdziałach finansowych dotacji celowych nasuwa się pytanie: na podstawie jakich danych, jakich sprawozdań przyznane zostały kwoty, które nie zapewniają prawidłowego funkcjonowania placówek?

Kwoty te są na takim poziomie. Dotacja celowa na zadania oświatowe z zakresu administracji wykonywana przez powiat w rozdziale 8221 "Zakłady opiekuńczo-wychowawcze" jest w wysokości 104,7% w stosunku do roku 1998. Z kolei dotacja celowa na zadania własne powiatów w rozdziale 8011 "Szkoły zawodowe" ma 77,9% wykonania budżetu za 1998 r., w rozdziale 8071 "Jednostki pomocnicze szkolnictwa" - 97,6% wykonania budżetu za 1998 r., w rozdziale 8221 "Zakłady opiekuńczo-wychowawcze" są przyznane środki w wysokości 98,9% za 1998 r., zaś w rozdziale 8231 "Placówki wychowania pozaszkolnego" - w wysokości 99,4% w stosunku do 1998 r.

Należy nadmienić, że wskaźniki wzrostu przyjęte w budżecie państwa na 1999 r. wynoszą odpowiednio: dla płac - 110,5%, a dla wydatków rzeczowych - 108,5% wykonania budżetu za ubiegły rok.

Biorąc pod uwagę to, że płace i pochodne od płac wynoszą ponad 80% wykonania, niedopuszczalny jest fakt zabezpieczenia środków na poziomie zaproponowanym przez resort.

Jednocześnie należy dodać, że w rozdziale 8011 "Szkoły zawodowe" dotacje celowe na zadania własne powiatu stanowią zaledwie 2 miliony 296 zł i nie zabezpieczają nawet płac i pochodnych. W pozostałych rozdziałach brakuje na wydatki rzeczowe, nawet na te, które wynikają z umowy o pracę, jak odpisy na fundusz świadczeń socjalnych, wypłaty odszkodowań, zagwarantowane zasiłki i inne.

Jeśli wziąć to pod uwagę, błędnym wydaje się pismo FS 540819/99 ministra finansów, w którym określa się zakres sfinansowania zadań oświatowych w ramach kwot w części oświatowej subwencji ogólnej oraz dotacji celowych na zadania oświatowe na 1999 r., które nie mają pokrycia w przydzielonych kwotach.

Podobna sytuacja ma miejsce w jednostkach finansowych dzięki oświatowej subwencji powiatu. Budżet jednostek finansowanych subwencją powiatu za 1998 r. wynosił 76 milionów 381 tysięcy 284 zł, natomiast na ten rok przyznano zaledwie 72 miliony 592 zł, co stanowi 95% środków ubiegłorocznych.

Wobec tego niezrozumiały jest fakt określania, że w ramach przydzielonych środków znajdują się pieniądze na płace pochodne, zaplanowane na 1999 r. To jest niedopuszczalne, ponieważ w tej sytuacji zabraknie pieniędzy dla szkół niepublicznych, również na fundusz zakładowych świadczeń socjalnych, a nawet na wydatki rzeczowe związane z utrzymaniem i funkcjonowaniem placówek.

W ciągu roku gmina dofinansowywała zadania oświatowe. W 1998 r. kwota dofinansowania jednostek subwencjonowanych wynosiła 17 milionów 149 tysięcy 253 zł, co oznaczało dodanie 19,4% ogółem przyznanych środków. W grupie jednostek finansowanych udziałem w podatku dochodowym od osób fizycznych udział gminy w 1998 r. był na poziomie 17,9%, co daje kwotę 12 milionów 512 tysięcy 480 zł.

Należy również dodać, że jednostki przejęte z dniem 1 stycznia 1999 r. przez wydział oświaty są zadłużone na dzień 15 lutego 1999 r. i te zobowiązania wynoszą 1 milion 553 tysiące 771 zł. W styczniu, tak jak już powiedziałam na początku, przekazane przez wydział oświaty środki finansowe nie wystarczyły na wszystkie pochodne od płac.

Biorąc powyższe pod uwagę, proszę o dokonanie korekty budżetu w dziale 79 "Oświata i wychowanie" przyznanego miastu Bydgoszcz, gdyż środki te nie zapewniają prawidłowego funkcjonowania szkół i placówek oświatowych.


Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie