Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie
62. posiedzenie Senatu RP
20 lipca 2000 r.
Oświadczenie
Od 2000 r. powiatowe urzędy pracy weszły w skład zespolonej administracji samorządowej i zgodnie z obowiązującymi uregulowaniami prawnymi są bezpośrednim wykonawcą zadań nałożonych ustawą o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu. Są to zadania z zakresu administracji rządowej, jak również samorządu powiatowego.
Zadania rządowe to przede wszystkim całość zagadnień związanych z obsługą bezrobotnych oraz wypłata należnych świadczeń, zaś zadania samorządu powiatowego to pośrednictwo pracy i aktywizacja zawodowa bezrobotnych.
Do wykonywania tych zadań powiatowe urzędy pracy zostały wyposażone w instrument finansowy - Fundusz Pracy. Wysokość Funduszu Pracy jest określona ustawą budżetową. Wydatki związane z obligatoryjnymi świadczeniami winny być przekazywane zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie algorytmu przekazywania środków FP samorządom wojewódzkim i powiatowym w kwocie niezbędnej do ich realizacji.
Okazuje się, że Krajowy Urząd Pracy, będący dysponentem tego funduszu, nie wywiązuje się należycie ze swoich zadań.
Od stycznia bieżącego roku PUP mają ciągle problemy ze środkami Funduszu Pracy. Składane zapotrzebowanie na obligatoryjne świadczenia nie są realizowane. ZUS nalicza odsetki za nieterminowe wpłaty składek, wystawia tytuły egzekucyjne, blokując środki na rachunkach bankowych.
Również przyznane limitem środki na aktywizację zawodową bezrobotnych nie są przekazywane w odpowiednich wysokościach. Np. PUP w Międzyrzeczu, województwo lubuskie, w roku bieżącym na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu otrzymał zaledwie 59% środków wydatkowanych na ten cel w roku ubiegłym. Mimo decyzji przyznającej taki limit, KUP i tak nie przekazuje pieniędzy w wystarczającej wysokości. Od kwietnia bieżącego roku PUP w Międzyrzeczu nie reguluje zobowiązań wobec pracodawców.
Sytuacja ta szkodzi wizerunkowi urzędu pracy jako solidnego partnera.Rok 2000 to kolejny rok wzrostu bezrobocia, pogarszającej się sytuacji na rynku pracy, wzrostu niezadowolenia społecznego. Są to tendencje przewidywane przez ekonomistów, a więc sytuacja ta nie powinna być szokiem dla gospodarki czy Krajowego Urzędu Pracy.
Niezrozumiałe jest w tej sytuacji pozostawienie do dyspozycji KUP aż 50% środków przeznaczonych na programy rynku pracy.
O dodatkowe środki należy zwracać się w ściśle określonych terminach, a specjalna komisja je rozpatruje. Pragnę zapytać:
1. Czym Pani Prezes wytłumaczy, że przy tak dużym wzroście bezrobocia pozostawiła do swojej dyspozycji aż 50% środków?
2. Dlaczego środki Funduszu Pracy nie są przekazywane w wysokościach umożliwiających sprawne funkcjonowanie urzędów pracy?
3. Czy rozpatrywanie wniosków składanych przez powiaty - trzysta dwadzieścia powiatów - o dodatkowe środki na aktywizację zawodową bezrobotnych przez specjalną komisję nie jest przejawem niepotrzebnej biurokracji?
Z wyrazami szacunku
Zdzisław Jarmużek
Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie