Spis oświadczeń, oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Gołąbka, złożonym na 74. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 79), przekazał Minister Transportu i Gospodarki Morskiej:

Warszawa, 2001.02.20

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez senatora Zbigniewa Gołąbka podczas 74. Posiedzenia Senatu RP w dniu 26 stycznia 2001 roku, w sprawie modernizacji linii kolejowej Radom - Warszawa (ze szczególnym uwzględnieniem odcinka Radom - Warka), w oparciu o wyjaśnienia Prezesa Zarządu PKP S.A., uprzejmie informuję:

Region radomski połączony jest z aglomeracją warszawską linią pierwszorzędną, tzw. magistralą świętokrzyską. Na linii tej nie planuje się wprowadzenia dodatkowych ograniczeń prędkości. W obecnie obowiązującym rozkładzie jazdy połączenia kolejowe realizowane są szybkimi pociągami co dwie godziny. W relacji Kielce - Radom - Warszawa (i odwrotnie) kursuje jeden pociąg ekspresowy "NIDA" i 10 par pociągów pospiesznych. W nowym rozkładzie jazdy 2001/2002 powyższe połączenia zostaną utrzymane oraz dodatkowo uruchomiona zostanie nowa para pociągów pospiesznych relacji Skarżysko Kamienna - Warszawa - Skarżysko Kamienna, co zapewni dojazd od aglomeracji warszawskiej na godzinę 8.00 oraz wyjazd o godzinie 16.00. Przedstawiona oferta zaspokaja obecnie i prognozowane w najbliższym czasie potrzeby przewozowe.

Na rok 2001 nie planuje się modernizacji, linii o której mowa (w szczególności budowy drugiego toru pomiędzy Radomiem i Warką) z uwagi na ograniczone środki finansowe będące w dyspozycji PKP S.A. i otrzymywane z budżetu Państwa. Ograniczenia prędkości występujące na odcinku Radom - Warszawa powodują wydłużenie jazdy w kierunku nieparzystym (do Radomia) o ok. 8 minut, a w kierunku parzystym o około 10 minut w stosunku do maksymalnych możliwości technicznych na tym odcinku. Obecne natężenie ruchu (obciążenie) kształtuje się na poziomi 30 par pociągów na dobę na odcinku Warszawa - Warka i 25 par pociągów na dobę na odcinku jednotorowym Warka - Radom. Stanowi to odpowiednio 50% i 75% wykorzystania przepustowości linii.

Sytuację i zmiany na odcinku Warszawa - Radom przedstawia poniższa tabela:

 

Rozkład jazdy

1999/2000

2000/2001

2001/2002

kwalifikowane i międzyregionalne

regionalne

kwalifikowane i międzyregionalne

regionalne

kwalifikowane i międzyregionalne

regionalne

średniodobowy potok podróżnych

7 144

9 156

13 416

12 074

16 500*

13 500*

średniodobowa

liczba par pociągów

11

12

11

13

12

13

średnia liczba pasażerów w pociągu

324

381

610

464

688*

519*

Uwaga:

* - prognoza

Reasumując powyższe informuję, że w aktualnych założeniach strategicznych modernizacji sieci kolejowej nie przewiduje się modernizacji linii Warszawa - Radom, w tym także budowy drugiego toru na odcinku Warka - Radom. Linia ta została zakwalifikowana do modernizacji w drugiej kolejności. Projektowana jest natomiast na odcinku Warszawa - Radom modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym, która będzie sfinansowana z kredytu EBOR. W wyniku realizacji robót poprawiony zostanie standard techniczny urządzeń i sprawność prowadzenia ruchu kolejowego.

Ponadto, wyrażając pełne zainteresowanie zwiększeniem wykorzystania transportu kolejowego w związku z planem budowy lotniska Cargo, Zarząd PKP S.A. deklaruje współpracę przy opracowaniach studialnych obsługi transportowej i programowania zadań spełniających wymagania wysokiej jakości i sprawności obsługi pasażerów i towarów.

Z wyrazami szacunku

Jerzy Widzyk


Spis oświadczeń, oświadczenie