Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Gołąbka, złożone na 66. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72):

Warszawa, dnia 25 października 2000 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z oświadczeniem Pana Senatora Zbigniewa Gołąbka, złożonym na 66. posiedzeniu Senatu w dniu 5 października 2000 r., (przedstawionym przy piśmie z 11 października 2000 r. AG-043-321-200-IV), uprzejmie proszę o przyjęcie następującej odpowiedzi.

1. Wszystkie rozporządzenia dotyczące podległości instytucji kultury organom rządowym i samorządowym zostały wydane na podstawie delegacji dla Prezesa Rady Ministrów zawartych w ustawie z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa. Ich wykonanie określiło podporządkowanie instytucji kultury wg stanu na dzień 1 stycznia 1999 r., a tym samym delegacje te, mające charakter jednorazowy zostały wyczerpane i nie mogą stanowić podstawy do nowelizacji wymienionych rozporządzeń. Ewentualne odmienne od dotychczasowych usytuowanie niektórych instytucji kultury, a w tym Muzeum Instrumentów Ludowych w Szydłowcu, wymagałoby nowelizacji ustawy poprzez wprowadzenie nowej delegacji, która byłaby podstawą takich działań. Obecnie Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego otrzymuje propozycje korekt, między innymi dotyczących przejęcia przez organy administracji państwowej niektórych instytucji powiatowych. Propozycje wspomnianych korekt są szczegółowo analizowane, lecz wyciąganie z nich obecnie wiążących wniosków byłoby jeszcze przedwczesne.

Niezależnie od ewentualnych projektów przyszłych regulacji prawnych obecne przepisy pozwalają na zawieranie dobrowolnych porozumień o współprowadzeniu instytucji kultury.

2. W pełni podzielam opinię Pana Senatora Z. Gołąbka, iż obowiązujące obecnie uregulowania prawne stwarzają poważne trudności z jednoznacznym interpretowaniu przepisów dotyczących powoływania powiatowych bibliotek publicznych. Intencją ustawodawcy było powołanie bibliotek powiatowych, wykorzystując istniejący potencjał biblioteczny, to jest odpowiednio przygotowaną kadrę, księgozbiory, możliwości organizacyjne. Na podstawie dotychczas powołanych powiatowych bibliotek publicznych (ponad sto) można sądzić, że ta zasada jest przestrzegana, a funkcję tych bibliotek pełnią - na podstawie zawieranych porozumień, najlepiej do tego przygotowane, pod względem kadrowym i warsztatowym - miejskie biblioteki publiczne. Podstawą do takich porozumień jest cytowany przez Pana Senatora Zbigniewa Gołąbka ust. 5 art. 19 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach. Słuszna jest także opinia Pana Senatora, że porozumienia w sprawie przekazania zadań bibliotek powiatowych dotyczyć mogą wyłącznie bibliotek publicznych. Próby powierzania bibliotekom pedagogicznym funkcji powiatowej biblioteki publicznej nie znajdują więc prawnego, ani merytorycznego uzasadnienia.

Bardzo dziękuję Panu Senatorowi Zbigniewowi Gołąbkowi za cenne uwagi i opinię o istniejących uregulowaniach prawnych dotyczących bibliotek publicznych i podzielam pogląd o potrzebie nowelizacji niektórych postanowień ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach. Jednocześnie uprzejmie informuję, że rozpoczęte zostały prace nad nową ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Z poważaniem

Kazimierz M. Ujazdowski


Spis oświadczeń, oświadczenie