Spis oświadczeń, oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Gołąbka, złożonym na 52. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 59), przekazał Minister Zdrowia:

Warszawa, dnia 13 kwietnia 2000

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek

W związku z oświadczeniem złożonym przez Senatora Zbigniewa Gołąbka podczas 52 posiedzenia Senatu RP w dniu 16 marca 2000 roku i otrzymanym przy piśmie z dnia 22 marca 2000 roku Nr AG-043/59/2000/IV uprzejmie informuje, że zasady pobierania, przechowywania i przetwarzania krwi ludzkiej, obrotu krwią i preparatami krwiopochodnymi, warunki zapewniające dostępność preparatów przygotowywanych z krwi, a także zadania oraz organizacją publicznej służby krwi określa ustawa z dnia 22 sierpnia 1997 roku o publicznej służbie krwi (Dz.U. Nr 106 poz. 681 z późn. zm.). Zgodnie z cytowaną ustawą jednostkami organizacyjnymi publicznej służby krwi jest Krajowe Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa i regionalne centra krwiodawstwa i krwiolecznictwa. Są one publicznymi zakładami opieki zdrowotnej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 roku o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91, poz. 408 z późn. zm.) tworzonymi przez Ministra Zdrowia.

Wydane na podstawie art. 37 ust. 7 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi - rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 23 grudnia 1998 roku w sprawie szczegółowego trybu przekształcania wojewódzkich stacji krwiodawstwa, rejonowych stacji krwiodawstwa i punktów krwiodawstwa w regionalne centra krwiodawstwa i krwiolecznictwa (Dz.U. Nr 166 poz. 1261) porządkuje układ organizacyjny służby krwi, stwarzając jednolitą strukturę organizacyjną podporządkowaną merytorycznie Krajowemu Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Warszawie.

Takie rozwiązani organizacyjne, podyktowane głównie względami bezpieczeństwa wprowadzono przed kilku laty we Francji i Anglii, a inne kraje są w trakcie centralizacji placówek służby krwi. Jednolita struktura jednostek organizacyjnych służby krwi ułatwi stosowanie zasad dobrej praktyki (GMP) i przestrzeganie centralnie ustalonych przepisów zgodnych z zaleceniami Rady Europy. Dzięki temu możliwe będzie zapewnienie bezpieczeństwa krwi i preparatów krwiopochodnych.

W związku z powyższym wdrażanie ustawy o publicznej służbie krwi wiąże się między innymi z likwidacją oddziałów terenowych regionalnych centrów krwiodawstwa i krwiolecznictwa, punktów krwiodawstwa, a także restrukturyzacją funkcjonujących aktualnie regionalnych centrów krwiodawstwa i krwiolecznictwa.

Decyzje takie podyktowane zarówno względami merytorycznymi jak i ekonomicznymi nie powinny powodować i jak wskazuje już praktyka nie powodują trudności w zaopatrzeniu w krew oddziałów szpitalnych. Krajowe Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa jak również regionalne centra krwiodawstwa i krwiolecznictwa mogą w zależności od potrzeb w każdym terminie, wcześniej uzgodnionym z miejscowymi władzami oraz Polskim Czerwonym Krzyżem - zorganizować pobieranie krwi, tak aby mieszkańcy tego regionu mieli czas na oddanie krwi i dostosowali go do swoich obowiązków

Jednocześnie należy zaznaczyć, że zgodnie z przepisami cytowanej ustawy zasłużonemu honorowemu dawcy krwi i honorowemu dawcy krwi przysługuje między innymi:

1) zwolnienie od pracy w dniu, w którym oddaje krew i na czas okresowego badania lekarskiego dawców krwi,

2) zwrot utraconego zarobku na zasadach wynikających z przepisów prawa pracy,

3) zwrot kosztów przejazdu do jednostki organizacyjnej publicznej służby krwi na zasadach określonych w przepisach w sprawie diet i innych należności z tytułu podróży służbowych na obszarze kraju. Koszt przejazdu ponosi jednostka organizacyjna publicznej służby krwi.

Ponadto zgodnie z ustawą z dnia 6 lutego 1997 roku o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz.U. Nr 28, poz. 153 z późn. zm.) zasłużonym honorowym dawcom krwi przysługuje bezpłatne zaopatrzenie w leki objęte wykazami leków podstawowych i uzupełniających (w przypadku gdy na dany lek obowiązuje limit, a cena leku jest wyższa niż ustalony limit, różnicę między ceną leku, a limitem pokrywa pacjent, w tym przypadku zasłużony honorowy dawca krwi) oraz bezpłatne zaopatrzenie w leki określone w drodze rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 2 grudnia 1998 roku w sprawie określenia leków, które zasłużony honorowy dawca krwi może stosować w związku z oddaniem krwi dla celów leczniczo- zapobiegawczych (Dz.U. Nr 148 poz. 980). Asortyment leków (ascofer draż, Vitaral draż., Rapid proszek) został ustalony zgodnie z opinią lekarzy specjalistów, którzy uznali, że w optymalnym stopniu wspomagają one regenerację krwi utraconej w wyniku jej pobierania.

Zgodnie z pismem Ministerstwa Finansów - Departamentu Podatków Bezpośrednich i Opłat z dnia 19.10.1995 r. znak PO 5/4-5085-01107/95 - krew może być przedmiotem darowizny w rozumieniu art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 1993 r. Nr 90 poz. 416 z późn. zm.). Krew może być przedmiotem darowizny również w przypadku oddania jej honorowo i bezpłatnie. Kwotę darowizny, podlegającą odliczeniu od dochodu stanowi równowartość oddanej krwi.

W świetle powyższego przewidywane zmiany restrukturyzacyjne Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Radomiu nie wpłyną ujemnie na zaopatrzenie szpitali w krew i jej preparaty.

Z wyrazami szacunku

Franciszka Cegielska


Spis oświadczeń, oświadczenie