Spis oświadczeń, oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Gołąbka, złożonym na 37. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 41), przekazał Minister Skarbu Państwa:

Warszawa, 1999-08-16

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W nawiązaniu do oświadczenia senatora Zbigniewa Gołąbka w sprawie Zakładów Metalowych "Łucznik S.A." w Radomiu informuję, że Ministerstwo Skarbu Państwa, w ramach nadzoru podległych mu podmiotów gospodarczych, na bieżąco monitoruje sytuację ekonomiczno-finansową spółek, w tym Zakładów Metalowych "Łucznik" Spółka Akcyjna.

Trudna sytuacja Zakładów Metalowych "Łucznik" S.A. w Radomiu jest konsekwencją narastających od wielu lat problemów w funkcjonowaniu tej spółki oraz braku skutecznych działań w ich rozwiązywaniu. Główne przyczyny powyższej sytuacji, to:

- niewielkie wykorzystanie utrzymywanych zdolności produkcyjnych wyrobów specjalnych (na poziomie 15%) oraz cywilnych (około 25%),

- wysoki poziom kosztów,

- niska rentowność produktów,

- utrata rynków zbytu produkcji specjalnej i cywilnej,

- nadmierne, w stosunku do realizowanej sprzedaży, zatrudnienie,

- niekonsekwencja we wdrażaniu programu restrukturyzacji Spółki.

Ministerstwo Skarbu Państwa, działając na podstawie obowiązującej od 1.01.1998 r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, dokonało w kilku spółkach oddłużenia z tytułu zaległych podatków przez zamianę tych zobowiązań na akcje Skarbu Państwa. Z możliwości tej skorzystały m.in. Zakłady Metalowe "Łucznik" S.A. w Radomiu, dokonując konwersji wierzytelności z tytułu zaległych podatków (8.172.254,50 zł) będących dochodami budżetu państwa, na akcje w podwyższonym kapitale akcyjnym. Proces ten jest kontynuowany w kolejnych spółkach.

Na podstawie ww. ustawy, następuje również proces częściowego oddłużenia spółek z zaległych zobowiązań z tytułu podatków lokalnych, w zamian za przekazanie zbędnych składników majątku. Zakłady Metalowe "Łucznik" S.A. w Radomiu, korzystając z takiej możliwości, zostały oddłużone na kwotę 2.944.430,00 zł., z tytułu podatku od nieruchomości wobec Gminy Miasta Radomia.

Realizowany jest "program restrukturyzacji zakładów Metalowych "Łucznik" Spółka Akcyjna w latach 1999-2001", który przewiduje m.in. utworzenie na majątku Zakładów szeregu spółek, ze 100% udziałem Spółki, a następnie zbycie ich udziałów z jednoczesnym pozyskaniem inwestora strategicznego.

W celu stworzenia warunków do podjęcia restrukturyzacji Zakładów, Minister Skarbu Państwa wyraził zgodę na zbycie zbędnego majątku o wartości 8 mln zł oraz utworzenia dwóch spółek: Zakład Maszyn do Szycia Sp. z o.o. oraz Zakład Odlewniczy Sp. z o.o.

Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. zamierza przeznaczyć na restrukturyzację Zakładów Metalowych "Łucznik" S.A. około 30 milionów złotych. Dotychczas Agencja udzieliła "Łucznikowi" pomocy finansowej, w formie nisko oprocentowanych pożyczek, na łączną kwotę 3,3 mln zł. Kolejne 2,3 mln zł zostało przewidziane na udzielenie pomocy finansowej dla zarejestrowanej w czerwcu br. spółki - Zakład Maszyn do Szycia Sp. z o.o. Ponadto Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. skredytowała dla Ministerstwa Obrony Narodowej zakup w ZM "Łucznik" S.A. 5.000 sztuk 5,56 mm karabinków "BERYL", wartości 12 mln zł., z planowanych dostaw w latach 2000-2001.

Przeciwdziałając trudnej sytuacji ekonomiczno-finansowej w spółkach sektora obronnego Rada Ministrów przyjęła "Program restrukturyzacji przemysłu obronnego i wsparcia w zakresie modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP". Program ten przewiduje m.in. prywatyzację określonych spółek oraz restrukturyzację ich zobowiązań przez:

- umorzenie całości lub części zobowiązań wobec budżetu Państwa,

- odroczenie terminów spłaty na określony czas,

- rozłożenie zobowiązań na raty,

- zamianę podległych spłacie zobowiązań na akcje i udziały.

Wejście w życie ustawy o restrukturyzacji przemysłu obronnego spowoduje więc częściowe oddłużenie spółek sektora obronnego, a w tym i ZM "Łucznik" S.A.

Drugim istotnym sposobem kształtowania sytuacji w przemyśle obronnym winno być przeznaczenie części dochodów z prywatyzacji na wsparcie procesów restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego.

Ważne z punktu widzenia obronności kraju kontynuowanie produkcji uzbrojenia strzeleckiego zamierza się osiągnąć poprzez wyodrębnienie spółki produkcji specjalnej oraz dostosowanie jej zdolności produkcyjnych do potrzeb rynku krajowego i zagranicznego. Agencja Rozwoju Przemysłu z udziałem "Łucznika" podjęła działania dla opracowania projektu utworzenia takiej spółki.

Dostosowanie sprzętu będącego na uzbrojeniu Sił Zbrojnych RP do wymogów NATO, o czym wspomina Pan Senator Zbigniew Gołąbek, dotyczy wszystkich rodzajów uzbrojenia. MON musi dokonać modernizacji i wymiany sprzętu uzbrojenia w ramach posiadanych środków finansowych, przy czym priorytetem objęte są systemy dowodzenia i łączności. Dotychczasowe zakupy karabinków "BERYL" dokonywano tylko i wyłącznie w celu udzielenia pomocy ZM "Łucznik", gdyż aktualne zasoby karabinków i amunicji do nich w zupełności zabezpiecza wymagane potrzeby Sił Zbrojnych.

Z uwagi na przyjęte priorytety i uwarunkowania ekonomiczne, MON planuje wymieniać broń strzelecką stopniowo, po około 3.500 sztuk rocznie.

Działania osłonowe dla zwalnianych ze spółek sektora obronnego pracowników reguluje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 kwietnia 1999 roku w sprawie ustalenia świadczeń przedemerytalnych dla osób zwalnianych z przyczyn dotyczących zakładu pracy i podmiotów gospodarki narodowej objętych programem restrukturyzacji przemysłu obronnego i wsparcia w zakresie modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP (Dz.U. Nr 38, poz. 363). Rozporządzenie stanowi akt wykonawczy do art. 37 k ust. 9 ustawy z dnia 14 grudnia 1996 r. o zatrudnianiu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128 wraz z późniejszymi zmianami). Zgodnie z postanowieniami ww. rozporządzenia pracownicy zostali uprawnieni do świadczenia przedemerytalnego, o którym mowa w art. 37 k ust. 9 pkt 1 ustawy, w wysokości kwoty emerytury określonej w decyzji organu rentowego ustalającej jej wysokość w celu ustalenia świadczenia przedemerytalnego, z zastrzeżeniem art. 37 j ust. 2 i 3 ustawy, tj. w wysokości nie niższej niż wysokość zasiłku przedemerytalnego. Jednocześnie skrócono o 5, 4, 3 i 2 lata okres uprawniający do emerytury w stosunku do ustawowego okresu, wynoszącego 35 lat dla kobiet i 40 lat dla mężczyzn.

W związku ze stwierdzeniem Pana Senatora, iż "niezbędna jest pomoc finansowa na wypłatę zaległych wynagrodzeń" w ZM "Łucznik" S.A., uprzejmie wyjaśniam, że w razie niewypłacalności pracodawcy z powodu baraku środków finansowych i niezaspokajanie roszczeń pracowniczych mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 29 grudnia 1993 roku o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy.

Zakłady Metalowe "Łucznik" S.A. wykorzystały już w 1998 roku jednorazową formę pomocy w postaci pożyczki z FGŚP na wypłatę wynagrodzenia pracownikom. W tej sytuacji, zgodnie z przepisami przedmiotowej ustawy, jedynie postanowienie spółki w stan likwidacji lub zgłoszenie wniosku o upadłość, bądź też ogłoszenie upadłości spółki umożliwia pozyskanie środków z FGŚP na wypłatę należności głównie z tytułu:

- wynagrodzenia za pracę,

- odszkodowania z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych,

- zasiłku chorobowego finansowanego ze środków na wynagrodzenia,

- wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego,

- odprawy pieniężnej przysługującej w razie rozwiązania stosunku pracy z przyczyn dotyczących pracodawcy.

W chwili obecnej brak podstaw prawnych i źródeł finansowania, z których można udzielić pomocy oczekiwanej przez ZM "Łucznik" S.A., stąd też niezbędne jest kontynuowanie działań restrukturyzacji majątkowej, produktowej i zatrudnienia.

Z poważaniem
Emil Wąsacz


Spis oświadczeń, oświadczenie