Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie


44. posiedzenie Senatu RP

22 października 1999 r.

Oświadczenie

Zapytuję, czy jest możliwe kierowanie środków z powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej na inne cele niż przewidziane w ustawie? Nadmieniam, że wedle obowiązującej ustawy o ochronie i kształtowaniu środowiska jej art. 88j, środki z powiatowych funduszy przeznacza się na realizację przedsięwzięć związanych ze składowaniem i unieszkodliwianiem odpadów, w tym na współfinansowanie inwestycji ekologicznych o charakterze ponadgminnym. Dla porównania, środki gminnych funduszy przeznacza się na edukację ekologiczną, wspomaganie systemów kontrolno-pomiarowych badających stan środowiska, realizowanie zadań modernizacyjnych i inwestycyjnych służących ochronie środowiska, urządzanie i utrzymywanie terenów zielonych, realizację przedsięwzięć związanych z gospodarczym wykorzystaniem oraz składowaniem odpadów, wspieranie działań zapobiegających powstawaniu zanieczyszczeń, profilaktykę zdrowotną dzieci na obszarach szczególnej ochrony środowiska i inne zadania służące ochronie środowiska wynikające z zasady zrównoważonego rozwoju gminy, a ustalone przez radę gminy.

Z analizy wyżej wymienionych zapisów ustawy wynika, że skromne środki powiatowych funduszy nie mogą być wykorzystane na najbardziej efektywne przedsięwzięcia chroniące środowisko, ale tylko na takie, które dotyczą składowania i unieszkodliwiania odpadów. Budowa składowisk odpadów komunalnych innych niż niebezpieczne jest zadaniem gmin i z roku na rok ulega poprawie, natomiast nie jest racjonalne tworzenie w każdym powiecie zakładów unieszkodliwiających odpady niebezpieczne, na co nie będzie ani zgody społeczności lokalnej, ani poważniejszych środków finansowych wymaganych dla takich inwestycji.

Powiat ma wiele innych istotnych potrzeb, których załatwienie poprawi stan środowiska. Na przykład, w przejętych szkołach średnich wymagana jest modernizacja kotłowni i instalacji ogrzewania, ocieplenie budynków, modernizacja systemu kanalizacyjnych oraz budowa oczyszczalni ścieków. Powiaty przyjęły również znaczną część dróg. Wody opadowe spływające z tych terenów do rzek powinny być oczyszczone, co również wymaga inwestycji chroniących środowisko. Starosta może udzielać pomocy rolnikom w zalesieniu gruntów rolnych, lecz w budżecie nie otrzymuje żadnych środków na ten cel. A las spełnia wiele bardzo ważnych funkcji: pochłania zanieczyszczenia z powietrza, wodę opadową, ma funkcje glebochronne, wodochronne i inne.

Należy podkreślić szczupłość środków powiatowego funduszu, będącą wynikiem nie tylko sytuacji ekologiczno-gospodarczej na danym terenie, ale również wynikającą z rozdzielnika wpływów, także wedle ustawy. Należy podkreślić, że ustawodawca zabezpieczył się przed wystąpieniem takiego nadzwyczajnego wypadku, aby dochody niektórych funduszy gminnych, powiatowych nie były zbyt duże. Art. 87 ust. 1 mówi, że gminy i powiaty, w których dochody funduszy ochrony środowiska są większe niż piętnastokrotność średniej krajowej dochodów z roku poprzedniego, liczonej odpowiednio dla gminy i powiatu, przekazują nadwyżkę dochodów do właściwego funduszu wojewódzkiego.

Panie Ministrze, zapytuję, jak wobec tego ze środków powiatowego funduszu ma realizować swoje zadania samorząd w powiecie łukowskim, którego jestem przedstawicielem? A rozumiem, że dotyczy to również innych ziemskich powiatów.


Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie