Spis oświadczeń, oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Krzysztofa Głuchowskiego, złożonym na 44. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 49) przekazał Minister Transportu i Gospodarki Morskiej:

Warszawa, 1999.11.10

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z oświadczeniem złożonym przez senatora Krzysztofa Głuchowskiego podczas 44 posiedzenia Senatu RP w dniu 22 października 1999 roku w sprawie zapowiedzi likwidacji linii kolejowych: Lublin - Łuków, Zamość - Hrubieszów i Chełm - Włodawa, w oparciu o wyjaśnienia otrzymane z Dyrekcji Generalnej PKP, uprzejmie informuję:

1) Zapowiadane zmiany ograniczają się do zawieszenia przewozów pasażerskich, a nie fizycznej likwidacji wymienionych linii.

2) Powodem podjęcia takich działań jest konieczność ograniczenia kosztów przedsiębiorstwa. Zgodnie z obowiązującymi uregulowaniami prawnymi przedsiębiorstwo Państwowe "Polskie Koleje Państwowe" zobowiązane jest do prowadzenia działalności na zasadach rynkowych. W tej sytuacji z dniem 1 października 1999 roku Zarząd PKP podjął decyzję o zawieszeniu przewozów na najbardziej deficytowych relacjach. Są to relacje, na których stopień pokrycia kosztów przychodami jest najniższy lub wykonywanie przewozów z przyczyn technicznych linii kolejowej nie gwarantuje odpowiedniej jakości ruchu pociągów (obniżenie prędkości handlowej) i jego bezpieczeństwa.

3) Przewidywane zawieszenia przewozów dotyczą kilkudziesięciu odcinków linii kolejowych, na których przychody z istniejących potoków podróżnych w niewielkim stopniu pokrywają ponoszone koszty.

Są to, między innymi odcinki:

- Lublin - Łuków, gdzie kursują 3 pary pociągów, przy średnim potoku podróżnych 288 osób/dobę; przy miesięcznym koszcie prowadzenia tych pociągów w wysokości 337 500,0 zł, przychody wynoszą średnio 21 767,0 zł, co stanowi 6,4% pokrycia kosztów;

- Zamość - Hrubieszów, również 3 pary pociągów ze średnim potokiem podróżnych 338 osób/dobę, kosztach 238 500,0 zł i przychodach 24 336,0 zł, stanowiących 10,2% pokrycia kosztów;

- Chełm - Włodawa, 3 pary pociągów z potokiem podróżnych 752 osób/dobę, przy kosztach 184 500,0 zł i przychodach 33 840,0 zł stanowiących 18,3% pokrycia kosztów.

4) Na przedmiotowych, bądź zbliżonych trasach funkcjonuje transport samochodowy, a mianowicie:

- Łuków - Radzyń 5 tras PKS + 7 przelotowych,

- Lublin - Lubartów 20 tras PKS + 115 przelotowych oraz 128 tras innych przewoźników,

- Zamość - Hrubieszów 23 trasy PKS i 8 innych,

- Chełm - Włodawa 16 tras PKS,

- Chełm - Uhrusk 11 tras MPK Chełm.

5) Pociągi kwalifikowane (InterCity, EuroCity, ekspresowe) - w tym "Czartoryski" i "Bystrzyca" są, z niewielkimi wyjątkami, również deficytowe i nie mogą stanowić źródła finansowania ruchu regionalnego.

Zarówno kierownictwo resortu, jak również Zarząd PKP, ma świadomość, że powyższe zawieszenia przewozów są wielkim utrudnieniem dla znacznej części tamtejszego społeczeństwa. Niestety, niezwykle trudna sytuacja finansowa przewoźnika, jakim jest PKP, zmusza do podejmowania takich niepopularnych kroków. Jednocześnie trwają prace nad przygotowaniem projektu umowy pomiędzy samorządami, zamawiającymi usługi w zakresie regionalnych przewozów pasażerskich a przewoźnikami kolejowymi.

Wielkość usług przewozowych i ewentualność dalszego ich ograniczania zależy od współdziałania władz samorządowych z operatorami przewozu w ramach regionalizacji tych przewozów i zawierania kontraktów handlowych. Aby proces regionalizacji przewozów pasażerskich mógł funkcjonować prawidłowo, muszą być spełnione, między innymi, następujące warunki:

- zakres odpowiedzialności, kompetencje i środki finansowe muszą podlegać decentralizacji do poziomu władz regionalnych w tym samym czasie; muszą one być określone dla okresów kontraktowych,

- środki finansowe otrzymywane przez władze regionalne muszą wystarczyć na zakup usług przewozowych i na tworzenie zintegrowanej sieci transportu publicznego w długoterminowych prognozach budżetowych,

- władze regionalne muszą mieć pełną swobodę wyboru, zarówno zakresu i standardów usług, gałęzi transportu (takich jak kolej lub autobus) jak i najbardziej właściwego operatora - drogą konkurencyjnego przetargu.

Takie rozwiązania, między innymi, zawiera projekt ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa PKP, którego wdrożenie stworzy podstawy prawne właściwej organizacji i finansowania także przewozów pasażerskich w ruchu regionalnym.

Z poważaniem

Podsekretarz Stanu

Witold Chodakiewicz


Spis oświadczeń, oświadczenie