Minister Skarbu Państwa przedstawił stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Ryszarda Gibuły, złożonym na 68. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 74):
Warszawa, dnia 21 grudnia 2000 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W związku z oświadczeniem złożonym przez Senatora Ryszarda Gibułę podczas 68 posiedzenia Senatu RP w dniu 9 listopada 2000 roku w sprawie prywatyzacji Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń S.A. przedstawiam stanowisko w przedmiotowej sprawie.
W dniu 5 listopada 1999 roku została podpisana umowa sprzedaży 30% akcji Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń S.A. na rzecz Konsorcjum Eureko B.V. i BIG Banku Gdańskiego S.A. Cena za jedną akcję wyniosła 1.165 zł; co stanowi 3.018.012.885 zł za 30% pakiet akcji PZU S.A. Inwestorzy wycenili więc wartość PZU S.A. na 10 mld zł.
Dodatkowo Kupujący w dniu 13 września 2000 roku, realizując postanowienia umowy, wypłacili 90.669.915 złotych jako premię za wyniki osiągnięte przez Spółkę i potwierdzone jednostkowymi zweryfikowanymi sprawozdaniami finansowymi Spółki za 1999 rok. Wypłata tzw. "Premii za Wyniki" została uwarunkowana brakiem istotnych, negatywnych zdarzeń wpływ
ających na wartość Spółki i odzwierciedlona w sprawozdaniach finansowych za rok 1999, zweryfikowanych przez biegłego rewidenta.Inwestorzy, którzy nabyli akcje, zostali wybrani zgodnie z przepisami prawa, w sposób legalny i rzetelny. Konsorcjum Eureko B.V. i BIG Banku Gdańskiego S.A. przedstawiło najkorzystniejszą ofertę nabycia akcji, dotyczącą zarówno ceny, jak i zobowiązań finansowych, ochrony interesów pracowników oraz planu rozwoju Spółki.
Zapłacona cena - w sumie 1.200 zł za jedną akcję - stanowi istotną premię ponad wartość Spółki wynikającą z przeprowadzonej wyceny oraz jej aktualizacji. Przewyższa także znacznie najwyższy poziom ceny zaproponowanej przez drugiego potencjalnego inwestora, który złożył wiążącą propozycję nabycia 30% akcji PZU S.A.
Zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 4 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 czerwca 1997 roku w sprawie zakresu analizy spółki oraz przedsiębiorstwa państwowego, sposobu jej zlecania, opracowania, zasad odbioru i finansowania oraz warunków, w razie spełnienia których można odstąpić od opracowania analizy (Dz.U. Nr 64, poz. 408 z późn. zm.) Minister Skarbu Państwa ma obowiązek dokonania oszacowania wartości przedsiębiorstwa przed zaoferowaniem do zbycia akcji Skarbu Państwa w spółce powstałej w wyniku komercjalizacji.
W związku z powyższym do zakresu obowiązków ABN AMRO Bank (Polska) S.A. - doradcy Ministra Skarbu Państwa w procesie prywatyzacji PZU S.A. - należało także sporządzenie wyceny wartości Spółki. Wycena została dokonana trzema metodami: zdyskontowanych przepływów pieniężnych, porównywalnych wybranych grup ubezpieczeniowych na wschodzących rynkach i porównywalnych transakcji przejęć spółek z uczestnictwem grup ubezpieczeniowych. Wyboru metod wyceny dokonano zgodnie z zasadami określonymi w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 3 czerwca 1997 roku w sprawie zakresu analizy spółki oraz przedsiębiorstwa państwowego, sposobu jej zlecania, opracowania, zasad odbioru i finansowania oraz warunków, w razie spełnienia których można odstąpić od opracowania analizy (D.U. Nr 64, poz. 408 z późn. zm.).
Odnosząc się do postulatu Pana Senatora Ryszarda Gibuły, dotyczącego konieczności wdrożenia postępowania wyjaśniającego, uprzejmie informuję, że na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 23 grudnia 1994 roku o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz.U. z 1995 r. Nr 13, poz. 59 z późn. zm.) Najwyższa Izba Kontroli - Departament Finansów i Bankowości - przeprowadziła w Ministerstwie Skarbu Państwa kontrolę działań Ministra Skarbu Państwa w trakcie procesu prywatyzacji Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń S.A. Kontrolą objęto okres od początku roku 1998 do końca czerwca 2000 roku.
W przedstawionym Ministerstwu Skarbu Państwa "Wystąpieniu pokontrolnym Najwyższej Izby kontroli z dnia 27 września 2000 roku (znak: DFB-41100-2/2000) z przeprowadzonej w Ministerstwie Skarbu Państwa kontroli działań Ministra Skarbu Państwa w trakcie procesu prywatyzacji Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń S.A." nie znalazły się żadne zarzuty dotyczące zaniżenia wartości akcji PZU S.A. lub nieprawidłowości sporządzenia wyceny.
Z poważaniem
Andrzej Chronowski