Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Lecha Feszlera, złożonym na 73. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 7), przekazał Minister Rozwoju Regionalnego i Budo
wnictwa:Warszawa, 20 lutego 2001 r.
Pan
Lech Feszler
Senator Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Senatorze,
W odpowiedzi na oświadczenie w sprawie "zasad podziału środków przeznaczonych na sfinansowanie Programu wsparcia na lata 2001 - 2002", złożone podczas 73 posiedzenia Senatu RP w dniu 11 stycznia 2001 r., przekazuję następujące wyjaśnienia:
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2000 r. w sprawie przyjęcia Programu wsparcia na lata 2001 - 2002 jest pierwszym etapem realizacji Narodowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2001 - 2006 przyjętej uchwałą Rady Ministrów również z dnia 28 grudnia 2000 r. Rozwiązania zastosowane w rozporządzeniu są zbieżne z NSRR. Dotyczy to zarówno priorytetów, jak też kryteriów podziału środków na województwa.
W dążeniu do osiągnięcia celu NSRR jakim jest tworzenie warunków do wzmocnienia konkurencyjności całego kraju oraz poszczególnych regionów, w stosunku do krajów i regionów europejskich, 80% środków podzielono proporcjonalnie do liczby ludności w województwie,
a 20% przewidziano na wyparcie obszarów wymagających aktywizacji i zagrożonych marginalizacją. Połowę z tych środków podzielono proporcjonalnie do liczby ludności pomiędzy 5 województw (w tym podlaskie), w których poziom PKB na mieszkańca jest niższy od 80% średniego poziomu PKB na mieszkańca w kraju. Pozostałe 10% sumy ogólnej środków podzielono proporcjonalnie do liczby mieszkańców w powiatach, w których stopa bezrobocia przekraczała na koniec marca w każdym z 3 ostatnich lat (1998, 1999, 2000) 150% średniej krajowej stopy bezrobocia.Województwo podlaskie w całości spełnia również to kryterium. Tym samym należy ono do grupy województw, które powinny korzystać z najwyższego wsparcia państwa w przeliczeniu na mieszkańca.
Przyjęty sposób naliczania środków preferuje również województwa: warmińsko-mazurskie, świętokrzyskie, podkarpackie i lubelskie, a więc, łącznie z podlaskim obszary o największej koncentracji problemów związanych z wadliwą strukturą społeczno-gospodarczą, słabym wyposażeniem infrastruktura
lnym i wykształceniem mieszkańców.Czynnikami, które stanowią przeszkodę w alokacji środków według omawianych zasad są:
- konieczność uwzględnienia decyzji alokacyjnych podjętych w 2000 r. dotyczących programów i środków udostępnionych na współfinansowanie działań rozwojowych w województwach (Phare rozwój społeczno-gospodarczy i PHARE Crossborder);
- konieczność kontynuacji w latach 2001 - 2002 inwestycji wieloletnich samorządu terytorialnego w wymiarze umożliwiającym jak najszybsze ich zakończenie;
- przyjęcie założenia przeznaczenia dla każdego województwa przynajmniej 20 mln środków na inwestycje nowo rozpoczynane.
Uwzględnienie przy obliczaniu alokacji na województwa zobowiązań powstałych w roku 2000, konieczność dokończenia inwestycji wieloletnich samorządu terytorialnego jak i zapewnienie dla wszystkich województw co najmniej minimalnej kwoty 20 mln zł na inwestycje i zakupy inwestycyjne realizowane przez podmioty uprawnione na podstawie porozumień z organami administracji rządowej spowodowały, że fakty
czna alokacja dla województw jest różna od zakładanej. Udział wyższy od zakładanego uzyskały województwa, w których realizowane są duże inwestycje wieloletnie oraz te, które mają stosunkowo duże udziały programów PHARE.Z faktycznego podziału środków wynika, że najwięcej środków na mieszkańca będzie miało województwo świętokrzyskie, głównie dzięki alokacjom z tytułu kontynuacji inwestycji wieloletnich oraz kontynuacji programu PHARE spójność społeczno-gospodarcza, zarówno w ramach alokacji 2001 jak i 2002 r
. Zakłada się, że wraz z zamykaniem inwestycji wieloletnich, w dłuższym okresie, udziały środków przeznaczonych dla poszczególnych województw na wsparcie działań wynikających z programów wojewódzkich powinny zbliżać się do proporcji zakładanych w omówionym modelowym sposobie naliczania środków.Przyjęcie proponowanej przez Pana Senatora, odmiennej od zastosowanej, zasady rozdziału środków spowodowałoby uniemożliwienie realizacji generalnego celu Narodowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2001-2006 i Programu wsparcia na lata 2001-20002, którym jest "wspieranie rozwoju społeczno-gospodarczego kraju oraz poszczególnych jego obszarów dla wzmocnienia konkurencyjności, wzrostu poziomu życia i spójności społeczno-gospodarczej oraz przestrzennej, zarówno w relacjach
wewnętrznych jak i z państwami i regionami Wspólnoty Europejskiej". Spowodowałoby ponadto brak możliwości finansowania inwestycji wieloletnich samorządowych, o jakich mowa w art. 53 ustawy z dnia 12 maja 2000 r. o zasadach wspierania rozwoju regionalnego, co stanowiłoby naruszenie tej ustawy.Z wyrazami szacunku
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i Budownictwa
Podsekretarz Stanu
Włodzimierz Tomaszewski