Spis oświadczeń, oświadczenie


Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Lecha Feszlera, złożonym na 73. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 7), przekazał Minister Rozwoju Regionalnego i Budownictwa:

Warszawa, 20 lutego 2001 r.

Pan
Lech Feszler
Senator Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Senatorze,

W odpowiedzi na oświadczenie w sprawie "zasad podziału środków przeznaczonych na sfinansowanie Programu wsparcia na lata 2001 - 2002", złożone podczas 73 posiedzenia Senatu RP w dniu 11 stycznia 2001 r., przekazuję następujące wyjaśnienia:

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2000 r. w sprawie przyjęcia Programu wsparcia na lata 2001 - 2002 jest pierwszym etapem realizacji Narodowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2001 - 2006 przyjętej uchwałą Rady Ministrów również z dnia 28 grudnia 2000 r. Rozwiązania zastosowane w rozporządzeniu są zbieżne z NSRR. Dotyczy to zarówno priorytetów, jak też kryteriów podziału środków na województwa.

W dążeniu do osiągnięcia celu NSRR jakim jest tworzenie warunków do wzmocnienia konkurencyjności całego kraju oraz poszczególnych regionów, w stosunku do krajów i regionów europejskich, 80% środków podzielono proporcjonalnie do liczby ludności w województwie, a 20% przewidziano na wyparcie obszarów wymagających aktywizacji i zagrożonych marginalizacją. Połowę z tych środków podzielono proporcjonalnie do liczby ludności pomiędzy 5 województw (w tym podlaskie), w których poziom PKB na mieszkańca jest niższy od 80% średniego poziomu PKB na mieszkańca w kraju. Pozostałe 10% sumy ogólnej środków podzielono proporcjonalnie do liczby mieszkańców w powiatach, w których stopa bezrobocia przekraczała na koniec marca w każdym z 3 ostatnich lat (1998, 1999, 2000) 150% średniej krajowej stopy bezrobocia.

Województwo podlaskie w całości spełnia również to kryterium. Tym samym należy ono do grupy województw, które powinny korzystać z najwyższego wsparcia państwa w przeliczeniu na mieszkańca.

Przyjęty sposób naliczania środków preferuje również województwa: warmińsko-mazurskie, świętokrzyskie, podkarpackie i lubelskie, a więc, łącznie z podlaskim obszary o największej koncentracji problemów związanych z wadliwą strukturą społeczno-gospodarczą, słabym wyposażeniem infrastrukturalnym i wykształceniem mieszkańców.

Czynnikami, które stanowią przeszkodę w alokacji środków według omawianych zasad są:

- konieczność uwzględnienia decyzji alokacyjnych podjętych w 2000 r. dotyczących programów i środków udostępnionych na współfinansowanie działań rozwojowych w województwach (Phare rozwój społeczno-gospodarczy i PHARE Crossborder);

- konieczność kontynuacji w latach 2001 - 2002 inwestycji wieloletnich samorządu terytorialnego w wymiarze umożliwiającym jak najszybsze ich zakończenie;

- przyjęcie założenia przeznaczenia dla każdego województwa przynajmniej 20 mln środków na inwestycje nowo rozpoczynane.

Uwzględnienie przy obliczaniu alokacji na województwa zobowiązań powstałych w roku 2000, konieczność dokończenia inwestycji wieloletnich samorządu terytorialnego jak i zapewnienie dla wszystkich województw co najmniej minimalnej kwoty 20 mln zł na inwestycje i zakupy inwestycyjne realizowane przez podmioty uprawnione na podstawie porozumień z organami administracji rządowej spowodowały, że faktyczna alokacja dla województw jest różna od zakładanej. Udział wyższy od zakładanego uzyskały województwa, w których realizowane są duże inwestycje wieloletnie oraz te, które mają stosunkowo duże udziały programów PHARE.

Z faktycznego podziału środków wynika, że najwięcej środków na mieszkańca będzie miało województwo świętokrzyskie, głównie dzięki alokacjom z tytułu kontynuacji inwestycji wieloletnich oraz kontynuacji programu PHARE spójność społeczno-gospodarcza, zarówno w ramach alokacji 2001 jak i 2002 r. Zakłada się, że wraz z zamykaniem inwestycji wieloletnich, w dłuższym okresie, udziały środków przeznaczonych dla poszczególnych województw na wsparcie działań wynikających z programów wojewódzkich powinny zbliżać się do proporcji zakładanych w omówionym modelowym sposobie naliczania środków.

Przyjęcie proponowanej przez Pana Senatora, odmiennej od zastosowanej, zasady rozdziału środków spowodowałoby uniemożliwienie realizacji generalnego celu Narodowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2001-2006 i Programu wsparcia na lata 2001-20002, którym jest "wspieranie rozwoju społeczno-gospodarczego kraju oraz poszczególnych jego obszarów dla wzmocnienia konkurencyjności, wzrostu poziomu życia i spójności społeczno-gospodarczej oraz przestrzennej, zarówno w relacjach wewnętrznych jak i z państwami i regionami Wspólnoty Europejskiej". Spowodowałoby ponadto brak możliwości finansowania inwestycji wieloletnich samorządowych, o jakich mowa w art. 53 ustawy z dnia 12 maja 2000 r. o zasadach wspierania rozwoju regionalnego, co stanowiłoby naruszenie tej ustawy.

Z wyrazami szacunku

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i Budownictwa
Podsekretarz Stanu

Włodzimierz Tomaszewski


Spis oświadczeń, oświadczenie