Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Edukacji Narodowej przekazał informację w związku oświadczeniem senator Genowefy Ferenc, złożonym na 59. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 63):

Warszawa, 09.06.2000 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

Odpowiadając na oświadczenie, złożone przez p. Senator Genowefę Ferenc podczas 59 posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, w sprawie zasad rekrutacji do szkół ponadpodstawowych na rok szkolny 2000/2001 stosowanych w woj. wielkopolskim, wyjaśniam:

  1. podstawę prawną rekrutacji stanowi Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych przedszkoli i szkół oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (DzU Nr 14, poz. 132 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 142),
  2. postanowienie zawarte w ust. 2 § 24 przywołanego rozporządzenia pozwala kuratorowi oświaty przyjąć za podstawę rekrutacji do szkół ponadpodstawowych wyniki sprawdzianu osiągnięć uczniów klas ósmych,
  3. "Decyzja Nr 41 Wielkopolskiego Kuratora Oświaty z 18 listopada 1999 r. w sprawie zasad przyjmowania uczniów do publicznych szkół ponad-podstawowych..." jest realizacją treści tego postanowienia,
  4. założona w tej decyzji powszechność i obowiązkowość badania umiejętności uczniów klas ósmych z języka polskiego i matematyki uzasadniona jest potrzebą diagnozowania wyników dydaktycznych uczniów kończących ważny etap edukacji - szkołę podstawową, w tym zarówno wyników poszczególnych uczniów, klas jak i szkół. Udział w tym badaniu uczniów zdolnych, zwycięzców konkursów nie jest bez znaczenia.
    Ponadto badanie umiejętności zostało przeprowadzone 23 i 24 maja 2000 r. w czasie
    obowiązkowych zajęć szkolnych uczniów klas ósmych. Udział w badaniu umiejętności również laureatów konkursów wynikał więc z faktu uczęszczania do klasy ósmej,
  5. wyniki tego badania powinny pomóc absolwentom szkół podstawowych w ostatecznym podjęciu trafnej decyzji o wyborze szkoły i będą stanowiły podstawę przyjęcia do szkół ponadpodstawowych,
  6. Wielkopolski Kurator Oświaty w przywołanej Decyzji nr 41 jednak nie naruszył uprawnień laureatów wojewódzkich konkursów przedmiotowych, z których oni jako absolwenci szkoły podstawowej - § 8; laureaci konkursów zachowują swój przywilej przyjęcia do wybranej szkoły średniej bez względu na wynik badania umiejętności z języka polskiego i matematyki, jeżeli z tych przedmiotów uzyskają na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej oceny co najmniej dobre,
  7. kandydaci do szkół ponadpodstawowych w woj. wielkopolskim, pochodzący z innych województw, w których także przeprowadzono sprawdzian umiejętności przedmiotowych uczniów klas ósmych z języka polskiego i matematyki będą przyjmowani na podstawie wyników uzyskanych w swoich szkołach. Natomiast obowiązkiem badania umiejętności z języka polskiego i matematyki - wg zasad i wymagań stosowanych w woj. wielkopolskim - objęto uczniów klas ósmych, którzy będą starali się o przyjęcie do szkół ponadpodstawowych w woj. wielkopolskim, jeśli w ich województwie przyjęto inne zasady rekrutacji, np. przeprowadzenie tradycyjnych egzaminów wstępnych.

Podkreślam, że wszystkie te uregulowania zostały zawarte w "Porozumieniach w sprawie rekrutacji uczniów do szkół ponadpodstawowych" między Wielkopolskim Kuratorem Oświaty a Kuratorami z innych województw.

Ustalenia te stanowią integralną część zasad i warunków rekrutacji uczniów do szkół ponadpodstawowych w danym województwie i zostały wcześniej przekazane do wiadomości zainteresowanym.

Z poważaniem

wz Ministra
Sekretarz Stanu

Irena Dzierzgowska


Spis oświadczeń, oświadczenie