Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie


72. posiedzenie Senatu RP

22 grudnia 2000 r.

Oświadczenie

Zwracam się do Pana w sprawie, której początki sięgają lat siedemdziesiątych. Wtedy to rozpoczęły się starania władz lokalnych o budowę obwodnicy dla miasta Kłodzka. Efektem jest powstanie koncepcji jej przebiegu i zrealizowanie w latach osiemdziesiątych północno-zachodniego odcinka, który przejął ruch tranzytowy z centrum Kłodzka na trasie Wrocław - Kudowa Zdrój - granica państwa: droga krajowa nr 8. Niestety, nierozwiązany jest nadal problem ruchu tranzytowego w kierunkach: wschodnim - droga krajowa nr 46 i południowym - droga krajowa nr 33. Obie drogi krzyżują się w centrum miasta, a nakładające się potoki ruchu powodują: permanentne powstawanie korków; wzrost stężenia spalin w powietrzu atmosferycznym oraz duże natężenie hałasu w rejonie zwartej zabudowy miejskiej; drgania działające destrukcyjnie na konstrukcje budowlane; paraliż ruchu miejskiego.

Szczególnie uciążliwy jest ruch tranzytowy pojazdów ciężarowych. Sądzę, że powstanie obwodnicy łączącej trzy wyżej wymienione drogi krajowe znacznie podniosłoby ich atrakcyjność i poprawiłoby bezpieczeństwo ruchu drogowego w mieście, szczególnie na zjeździe drogi krajowej nr 46 do Kłodzka. Ponadto obecny układ komunikacyjny nie zapewnia alternatywnej drogi przejazdu dla ruchu tranzytowego w przypadku zaistnienia zdarzenia drogowego lub awarii, powodujących zablokowanie jednej z ulic leżących w ciągu dróg krajowych. Dobitnym tego przykładem była powódź w lipcu 1997 r.

W połowie maja bieżącego roku, w związku z sesją tematyczną Rady Powiatu Kłodzkiego dotyczącą infrastruktury drogowej, otrzymaliśmy z Oddziału Południowo-Zachodniego GDDP we Wrocławiu opinie wydziału planowania, z której wynika, że budowa obwodnicy dla miasta Kłodzka ujęta została w programie budowy obwodnic jako zadanie wymagające pilnej realizacji. Jednak, jak czytamy dalej, ze względu na potrzebę zabezpieczenia odpowiednich środków finansowych oraz na ustalenia zawarte w Narodowej Strategii Rozwoju Transportu na lata 2000 - 2006, realizacja tego zadania możliwa jest dopiero po roku 2006. Wsparcie przez MTiGM możliwe jest jedynie w przypadku ujęcia projektu w strategii rozwoju województwa oraz udziału środków ze źródeł regionalnych. Ponadto wymagane jest, aby projekt dotyczył działań związanych z rozbudową sieci infrastruktury transportu o znaczeniu międzynarodowym i krajowym.

Pragnę więc poinformować Pana, że w Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego, w rozdziale "Strategiczne przedsięwzięcia infrastrukturalne", zapisane zostało zadanie, którego przedmiotem jest budowa obwodnicy dla miasta Kłodzka.

Ponadto, jak sądzę, nie ulega wątpliwości, że zadanie takie jest związane bezpośrednio z rozbudową sieci drogowej o znaczeniu krajowym i międzynarodowym. Kłodzko jest przecież węzłem komunikacyjnym, w którym zbiegają się trzy drogi krajowe: nr 8 Warszawa - Wrocław - Kudowa Zdrój - granica państwa; nr 33 Kłodzko - Międzylesie - granica państwa; nr 46 Kłodzko - Opole - Częstochowa oraz bardzo ważna dla naszego regionu droga wojewódzka nr 381 Wałbrzych - Kłodzko.

Pragnę zwrócić Pana uwagę na jeszcze jeden, moim zdaniem ważny, argument przemawiający za budową obwodnicy i wskazujący na międzynarodowe znaczenie projektu, szczególnie w kontekście integracji europejskiej. Otóż sygnały, jakie otrzymujemy od Czechów w ramach współpracy przygranicznej skłaniają nas do stwierdzenia, że odcinek drogi krajowej nr 46 między Nysą a Kłodzkiem, a następnie dróg wojewódzkich z Kłodzka do przejść granicznych w Tłumaczowie i Lubawce wykorzystywane będą jako najkrótsze trasy spinające północne ziemie Republiki Czeskiej, odcięte występem ziemi kłodzkiej. Tego rodzaju ruch nasili się po otwarciu dużego przejścia samochodowego Trzebinia - Batulovice. Sprzyja temu obejście drogowe Paczkowa i Kamienicy, a także obejścia projektowane dla Otmuchowa, Nysy i Prudnika. Niestety wąskim gardłem jest węzeł kłodzki.

Sądzę, że logiczne byłoby spojrzenie na obwodnicę kłodzką jako kontynuację wyżej wymienionych działań. Poza tym zamiar korzystania przez Czechów z wyżej opisanego szlaku drogowego jest doskonałym argumentem w ubieganiu się o dofinansowanie z funduszów pomocowych Unii Europejskiej.

Reasumując uważam, że uzasadnione jest jak najszybsze przystąpienie do realizacji budowy obwodnicy dla miasta Kłodzka. Zdając sobie jednak sprawę z ogromu zadań stojących przed GDDP i niewielkich środków finansowych będących w jej dyspozycji uważam, że celowe byłoby rozważenie przez Pana możliwości ubiegania się o środki finansowe na jej budowę z funduszu PHARE, tak jak to miało miejsce w przypadku obwodnicy dla Prudnika.

Liczę, że weźmie Pan pod uwagę moją argumentację i sugestię, a tym samym możliwe będzie rozpoczęcie budowy obwodnicy przed 2006 r.

Z poważaniem

Kazimierz Drożdż


Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie