Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Kazimierza Drożdża, złożonym na 52. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 59):

Warszawa, 2000.04.18

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W związku z przekazanym przy piśmie AG/043/141/2000/IV oświadczeniem złożonym przez senatora Kazimierza Drożdża podczas 52 posiedzenia Senatu RP w dniu 15 marca 2000 r. uprzejmie wyjaśniam co następuje:

Jak mnie powiadomił Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wybór ośrodków do prowadzenia w 2000 r. rehabilitacji leczniczej schorzeń narządu ruchu w ramach prewencji rentowej nastąpił w drodze konkursu ofert uruchomionego skierowaniem w dniu 10 stycznia 2000 r. zaproszeń do 155 podmiotów, które do tej daty wyraziły chęć współpracy z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w zakresie świadczenia usług rehabilitacyjnych. Przedsięwzięcie to nie było swobodnym uznaniem Zakładu, ale wykonaniem obowiązku nałożonego przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu kierowania przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych na rehabilitację leczniczą, finansowania bazy leczniczo-technicznej ośrodków rehabilitacyjnych oraz udzielania zamówień na świadczenia i usługi rehabilitacyjne (Dz.U. Nr 101, poz. 1179).

Opracowane zgodnie z wymogami wymienionego rozporządzenia zaproszenie do składania ofert obejmowało instrukcję dla oferentów, wykaz minimalnych standardów, jakie każdy oferent przystępujący do konkursu musiał spełnić, formularz oferty oraz wzorzec umowy o prowadzenie rehabilitacji leczniczej schorzeń narządu ruchu w ramach prewencji rentowej. Z tych dokumentów jednoznacznie wynikało m.in., że:

- niespełnienie któregokolwiek z minimalnych standardów spowoduje odrzucenie ofert,

- dla Zakładu liczy się fakt zatrudnienia określonej kadry lekarskiej i specjalistycznej, posiadania określonych pomieszczeń, sprzętu czy urządzeń przed podpisaniem oferty, a nie zamiar zatrudnienia, rządzenia czy zakupu w przyszłości,

- doświadczenie w prowadzeniu rehabilitacji leczniczej w ramach prewencji rentowej liczone latami współpracy z Zakładem, będzie jednym z kryteriów oceny i punktacji oferty,

- nie będą brane pod uwagę takie dotychczasowe usługi ośrodków jak osiąganie korzystnych efektów rehabilitacji, udział w realizacji programu pilotażowego czy opracowanie modelu usprawniania pacjentów.

Warto podkreślić, że każdy z oferentów miał przed złożeniem oferty możliwość uzyskania od Zakładu wyjaśnień wszelkich wątpliwości, jakie mogły się nasunąć przy analizie postanowień zawartych w zaproszeniu.

Spółka akcyjna "Uzdrowisko Lądek - Długopole" zaakceptowała warunki zawarte w zaproszeniu z dnia 10 stycznia 2000 r., wzięła udział w wymienionym konkursie i wraz z innymi 66 podmiotami złożyła w terminie ofertę, nie sygnalizując wcześniej jakichkolwiek wątpliwości na temat postanowień zaproszenia. Podnoszenie zatem zarzutów odnośnie braku precyzji zapisów zaproszenia po zakończeniu postępowania konkursowego jest nieuzasadnione.

Komisja konkursowa uznała ofertę "Uzdrowiska Lądek - Długopole" S.A. za nieważną zarzucając jej niespełnienie minimalnych standardów dla realizacji programu rehabilitacji leczniczej schorzeń narządu ruchu, określonych jednakowo dla wszystkich oferentów w części II zaproszenia.

W ust. 7 pkt 6 - 9 części II zaproszenia postawiono obligatoryjny warunek zapewnienia przez oferenta - pod rygorem odrzucenia oferty - w przeliczeniu na 235 pacjentów co najmniej 5 stanowisk do leczenia polem elektromagnetycznym dużej częstotliwości, 5 stanowisk do leczenia polem magnetycznym małej częstotliwości, 3 stanowiska do leczenia ultradźwiękami oraz 5 stanowisk laseroterapii. Tymczasem "Uzdrowisko Lądek - Długopole" zaoferowało tylko 4 stanowiska do leczenia polem elektromagnetycznym dużej częstotliwości i 4 stanowiska do leczenia polem magnetycznym małej częstotliwości, a stanowisk do leczenia ultradźwiękami i stanowisk laseroterapii nie zapewniło w ogóle.

Uzdrowisko nie spełniało więc warunków konkursu. Nie znajdują zatem potwierdzenia argumenty o wyjątkowym przygotowaniu Uzdrowiska do prowadzenia rehabilitacji leczniczej w ramach prewencji rentowej ZUS, tym bardziej, że wybrane w konkursie ośrodki nie tylko spełniły minimalne standardy, ale zrobiły to ze znaczną nadwyżką.

Nie jest trafny również zarzut braku ze strony Zakładu informacji na temat powodów, dla których oferta "Uzdrowiska Lądek - Długopole" została odrzucona.

Jak mnie poinformował Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych niezależnie od zawiadomień o wyniku konkursu oraz o odrzuceniu protestu, Uzdrowisko zostało szczegółowo poinformowane przez ZUS o przyczynach uznania jego oferty za nieważną w piśmie z dnia 10 marca 2000 r. skierowanym do Pana Zdzisława Skwarka Przewodniczącego Sekcji Krajowej Uzdrowisk Polskich NSZZ "Solidarność" w Krynicy oraz w piśmie skierowanym tego samego dnia do Pana Zdzisława Masłowskiego Przewodniczącego Komisji Zakładowej NSZZ "Solidarność" w Lądku Zdroju.

MINISTER

z upoważnienia

SEKRETARZ STANU

Ewa Lewicka


Spis oświadczeń, oświadczenie