Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta przesłał odpowiedź na oświadczenie
senator Krystyny Czuby, wygłoszone podczas 29. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31):Warszawa, dnia 3.03.1999 r.
Pani Senator
Krystyna Czuba
Senat Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Senator
Dzięki uprzejmości Marszałek Senatu Pani prof. dr hab. Alicji Grześkowiak, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej miał możliwość zapoznania się z treścią Pani oświadczenia z dnia 29 stycznia 1999 r. złożonego podczas 29 posiedzenia Senatu RP. W oświadczeniu skierowanym przez Panią Senator do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej stwierdziła Pani m.in., że korzystanie przez Prezydenta RP z konstytucyjnego
prawa odmowy podpisania ustaw i kierowanie ich do Sejmu w celu ponownego uchwalenia - jest zbyt częste i stanowi odmowę "współpracy z parlamentem w celu dokonania sprawnie dogłębnej reformy ustrojowej państwa". Działając z upoważnienia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Pana Aleksandra Kwaśniewskiego nie zgadzam się z takim twierdzeniem.Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej zapewnia Prezydentowi RP wpływ na tok i rezultaty działalności prawotwórczej parlamentu. Zgodnie z art. 122 ust. 5 Konstytucji Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej ma prawo przekazać ustawę Sejmowi do ponownego rozpatrzenia i jeżeli Sejm ponownie uchwali ustawę większością 3/5 głosów, to obowiązkiem Prezydenta jest podpisanie ustawy w ciągu 7 dni i zarządzenie jej ogłoszenia w Dziennik
u Ustaw.Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej nie określa przesłanek stosowania weta ustawodawczego przez Prezydenta RP, który podobnie jak parlament wybrany został przez większość Polaków biorących udział w wyborach.
Zapewniam Panią Senator, że w każdym przypadku stosowania tej instytucji Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej miał na względzie dobro państwa i oczekiwania obywateli. Dotychczas w ciągu swojej kadencji, Prezydent RP (stan na dzień 3 marca br.) podpisał 411 ustaw i odmówił podpisania 7 ustaw zw
racając się do Sejmu o ponowne ich uchwalenie. Proste zestawienie powyższych liczb wskazuje na to, że teza o nadużywaniu przez Prezydenta RP prawa weta ustawodawczego nie jest zasadna.Ostateczna ocena działań Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej należy do społeczeństwa, a o tym jak Polacy oceniają sposób sprawowania tego urzędu przez Pana Aleksandra Kwaśniewskiego, świadczą ostatnie wyniki badania opinii publicznej.
Z wyrazami szacunku
Ryszard Kalisz