Minister Rozwoju Regionalnego i Budownictwa, Prezes Rządowego Centrum Studiów Strategicznych przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Cieślaka, złoż
onym na 63. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 68):Warszawa, dnia 4.09. 2000 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Szanowna Pani Marszałek,
W związku z pismem nr BDG.I.0702-134/2000 z dnia 29.08.2000 r. dotyczącym oświadczenia Pana senatora Jerzego Cieślaka w sprawie wdrażania programu osłonowego dla miast, które w wyniku reformy administracji publicznej utraciły status miast wojewódzkich, przedstawiam poniżej następujące informacje.
Złagodzeniu niekorzystnych następstw reformy administracyjnej kraju dla miast, które w jej wyniku miały utracić status miasta wojewódzkiego, służyć miał, przyjęty przez Radę Ministrów jeszcze przed wprowadzeniem samej reformy, program "Dialog i Rozwój". Posiadał on formę programu pilotażowego, dlatego środki
jakie w jego ramach zostały uruchomione były stosunkowo niewielkie (ok. 120 tys. złotych na jedno miasto). Program zakładał możliwość dofinansowania projektów o charakterze prorozwojowym. W tym celu spełniać one musiały określone kryteria ustalone przez koordynatora Programu.Jak wynika ze sprawozdania z realizacji programu "Dialog i Rozwój", które zostało przedstawione Radzie Ministrów przez jego koordynatora - Panią Grażynę Gęsicką, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej - wsparcie na realizację konkretnych przedsięwzięć otrzymały 24 miasta, w tym:
Jelenia Góra na wsparcie rozwoju funkcji uzdrowiskowo-turystycznej - przygotowanie dokumentacji na budowę centrum sportowo-rehabilitacyjnego na bazie wód termalnych,
Legnica - na dofinansowanie Centrum Szkolenia Kadr Menedżerskich przy Wyższej Szkole Zawodowej,
Wałbrzych - na usługi doradcze i szkoleniowe dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Jednocześnie na posiedzeniu Rady Ministrów w dniu 7 grudnia 1999 r. Prezes Rady Ministrów zobowiązał rządowe Centrum Studiów Strategicznych do opracowania i przedstawienia Radzie Ministrów analizy dotyczącej wpływu reformy administracyjnej na sytuację byłych miast wojewódzkich. Dokument RCSS, przyjęty przez RM na posiedzeniu w dniu 9 lutego 2000 r., nie dawał podstaw do stwierdzenia, że reforma administracyjna w sposób negatywny wpłynęła na sytuację społeczno-gospodarczą tych miast. W dokumencie tym znalazły się rekomendacje dotyczące byłych miast wojewódzkich. Miały one formę zaleceń zorientowanych na wykorzystanie już istniejącego potencjału miast, wzmocnienie ich konkurencyjności czy uwzględnienie tych ośrodków w powstających strategiach rozwoju regionalnego. Jako bardzo ważne zadanie uznano opracowanie programu pomocowego dla tych miast, który by umożliwił zwiększenie ich możliwości absorpcyjnych w zakresie korzystania z funduszy i programów pomocowych, w tym przede wszystkim z funduszy zagranicznych. Projekt programu mającego na celu wsparcie rozwoju i przekształceń funkcjonalnych byłych miast wojewódzkich opracowała Polska Agencja Rozwoju Regionalnego.
Prace RCSS nad analizą sytuacji byłych miast wojewódzkich mają charakter ciągły, co potwierdza zainteresowanie rządu, i Pana Premiera osobiście, sytuacją tych miast po reformie.
Reforma administracyjna, której istotą było zwiększenie uprawnień samorządów w zarządzaniu krajem, stworzyła byłym miastom wojewódzkim nowe szanse rozwoju. Przyjmując status powiatów grodzkich miasta te pozyskały zwiększony zakres zadań i kompetencji. Sytuacja ta stanowi wyzwanie dla władz samorządowych, gdyż do nich, w większym stopniu niż było to dotychczas, należy podejmowanej działań mających na celu rozwój miasta. Dotyczy to także starań o sprawy tak konkretne, jak uwzględnienie interesów miasta w przygotowywanych strategiach rozwoju województw.
Z wyrazami szacunku
Jerzy Kropiwnicki