Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Pracy i Polityki Społecznej, przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Stanisława Cieśli, złożonym na 67. posiedzeniu Sen
atu ("Diariusz Senatu RP" nr 73):Warszawa, 5.12. 2000 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W związku z przekazaniem przy piśmie z dnia 3 listopada br. (znak: AG/043/325/2000/IV) oświadczenia Pana Senatora Stanisława Cieśli złożonego na 67. posiedzeniu Senatu RP w dniu 26 października 2000 r. w sprawie sytuacji na rynku pracy w Polsce i działań zmierzających do obniżenia bezrobocia uprzejmie informuję, co następuje:
1. Pragnę serdecznie podziękować Panu Senatorowi za bardzo wnikliwą i kompetentną analizę i ocenę sytuacji na rynku pracy w Polsce. Podzielam w pełni poglądy Pana Senatora odnośnie potrzeby zawarcia ponadpartyjnego porozumienia w sprawie polityki rynku pracy. W rozwiązywanie problemów z
wiązanych z bezrobociem muszą włączyć się wszystkie resorty, a nie tylko Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej oraz urzędy pracy.2. Wzrost liczby bezrobotnych, jaki obserwujemy w ciągu ostatnich dwóch lat w Polsce wynika przede wszystkim z następujących
powodów:- Przyśpieszenia procesów restrukturyzacji gospodarki:
- Zwiększonego napływu absolwentów. Dały o sobie znać efekty wyżu demograficznego.
- Ujawnieniu się osób pragnących poprzez status bezrobotnego uzyskać opłacanie z budżetu państwa składki na ubezpieczenie zdrowotne - w wielu przypadkach są to osoby zatrudnione w tzw. szarej strefie.
- Spadku tempa przyrostu liczby miejsc pracy, szczególnie w małych i średnich przedsiębiorstwach oraz dużej fluktuacji zatrudnienia w tym sektorze, co w efekcie zwiększyło wpływ pracowników na rynek pracy. Było to spowodowane głównie czynnikami zewnętrznymi - np. kryzysem rosyjskim, a także nadmiernym fiskalizmem oraz (co bardzo podkreślają pracodawcy) małą elastycznością przepisów prawa pracy.
- "Wygaszania" pakietów socjalnych.
3. Uwzględniając ograniczoną skuteczność dotychczasowej polityki rynku pracy dla zmniejszenia bezrobocia, a także wyzwania jakie stoją przed polską gospodarką, a tym integrację z Unią Europejską, niezbędne są zdecydowanie inne działania obok tradycyjnych programów rynku pracy. Mając powyższe na uwadze 4 stycznia Rada Ministrów przyjęła do realizacji "Narodową Strategię Wzrostu Zatrudnienia i Rozwoju Zasobów Ludzkich w latach 2000-2006". Strategia zawiera pogłębioną diagnozę sytuacji na ryn
ku pracy w Polsce oraz zbiór kierunków działań, których realizacja przyczyni się do wzrostu produktywnego zatrudnienia, a więc także do ograniczenia bezrobocia i jego negatywnych skutków.Do podstawowych kierunków działań rządu w latach 2000-2006 będzie należeć:
1) poprawa "zatrudnialności", tj. bardziej skuteczne niż dotąd kształtowanie u osób poszukujących pracy umiejętności warunkujących uzyskanie zatrudnienia,
2) rozwój przedsiębiorczości,
3) wspieranie zdolności adaptacyjnych przedsiębiorstw i ich pracowników do nowych i zmieniających się warunków funkcjonowania rynku pracy,
4) wdrożenie polityki równości szans na rynku pracy.
Na podstawie Strategii został opracowany i przyjęty przez rząd w dniu 20 czerwca br. "Narodowy Plan Działań na Rzecz Zatrudnienia na lata 2000 - 2001", stanowiący jej uszczegółowienie. Dokument ten należy traktować jako kompleksowy program zwalczania bezrobocia w latach 2000-2001.
Priorytety "Narodowego Planu (...)" są następujące:
- obniżenie ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej, ułatwienie procesów adaptacji przedsiębiorstw do zmieniających się wymagań rynku i zwiększenie mobilności pracowników,
- redukcja kosztów pracy,
- kontynuacja reformy systemu podatkowego w kierunku zmniejszenia obciążeń zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw,
- wdrożenie nowego modelu wspierania procesów restrukturyzacji zatrudnienia poprzez zaniechanie polityki dezaktywizacji osób starszych, zwiększenie nacisku na wspomaganie alternatywnych miejsc pracy oraz poprawę kwalifikacji odchodzących mł
odszych, bardziej mobilnych pracowników,- stosowanie aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu opartych o indywidualne i grupowe programy aktywizacji zawodowej i aktywne pośrednictwo pracy,
- zracjonalizowanie sposobu rozdziału kompetencji poszczególnych organów administracji publicznej w realizacji polityki rynku pracy. Istnieje pilna potrzeba przekazania samorządowi województwa kompetencji do organizowania i współfinansowania aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu, zaś wojewodom zadań związanych z
kontrolą legalności zatrudnienia i wydawaniem zgody na zatrudnienie cudzoziemców,- preferowanie projektów z obszaru rozwoju zasobów ludzkich w programowaniu środków pomocowych,
- wdrożenie w Polsce nowego modelu kształcenia ustawicznego opartego o zasady gospodarki rynkowej, z zapewnieniem współdecydowania partnerów społecznych o wyborze kierunków kształcenia oraz wsparcia finansowego budżetu państwa.
Informując o powyższych działaniach rządu, pragnę wyrazić przekonanie, że działania te pozwalają na prozatrudnieniowy rozwój gospodarczy kraju umożliwiając trwałe ograniczenie bezrobocia.
Z szacunkiem
Longin Komołowski