Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie


60. posiedzenie Senatu RP

9 czerwca 2000 r.

Oświadczenie

Moje oświadczenie kieruję do pana profesora Jerzego Buzka, prezesa Rady Ministrów.

Na poprzednim posiedzeniu Senatu złożyłem oświadczenie skierowane do pana premiera w sprawie sytuacji finansowej szkół podstawowych i gimnazjów. W ostatnich dniach otrzymałem na moją prośbę pisemne informacje od starostów powiatów z mojego okręgu wyborczego, z których to wynika, że finanse szkół ponadgimnazjalnych są również w opłakanym stanie. Wszędzie występuje niedoszacowanie subwencji oświatowych. Środki przekazane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w zasadzie nie zabezpieczają nawet płac zasadniczych nauczycieli, ustalonych na podstawie znowelizowanej Karty Nauczyciela, nie mówiąc już o dodatkach; stażowym, specjalistycznym, wiejskim, wypłatach z funduszu nagród oraz płacach za godziny ponadwymiarowe. Brakuje środków na indywidualne nauczanie uczniów i zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze.

W związku z brakiem środków na wynagrodzenia osobowe nie będzie możliwości przeprowadzenia planowanych remontów w okresie wakacyjnym. Pojawiają się również problemy w realizacji zadań inwestycyjnych. Taka sytuacja występuje według mojej wiedzy na terenie powiatów: sieradzkiego, wieluńskiego, zduńskowolskiego, łaskiego, wieruszowskiego, pajęczańskiego i poddębickiego. Przypuszczam, że jest tak również na terenie całego kraju.

Panie Premierze! Większość postanowień ustawy z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw weszła w życie na początku kwietnia bieżącego roku. Organy wykonawcze samorządów powiatowych występują z pismami do Ministerstwa Edukacji Narodowej o zwiększenie subwencji oświatowych na rok 2000.

Obawiam się, że uczynienie zadość wszystkim słusznym prośbom w tej sprawie przekracza możliwość MEN. Uważam, że rozwiązanie tego problemu musi nastąpić na wyższym szczeblu. Załatwienie tej sprawy w możliwie najkrótszym czasie leży w interesie nauczycieli, gdyż poprawiłoby to ich sytuację bytową. Leży ono również w interesie władz państwowych, ponieważ dalsze opóźnianie realizacji zapisów Karty Nauczyciela przyczynić się może do powstania zbędnych, a znacznych kosztów. Leży ono wreszcie w interesie porządku prawnego w naszym kraju. Rząd nie może uchylać się od wykonywania przyjętych przez parlament ustaw. Z tych względów proszę pana premiera o wnikliwe przeanalizowanie przedstawionego problemu i podjęcie stosownych rozwiązań.


Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie