Spis oświadczeń, oświadczenie


Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Mariana Cichosza złożonym na 37. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 41):

Warszawa, dn. 26.07.1999 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez Senatora Rzeczypospolitej Polskiej Pana Mariana Cichosza na 37. Posiedzeniu Senatu w dniu 18 czerwca 1999 roku w sprawie procedury wydawania paszportów, uprzejmie przedkładam poniższe wyjaśnienie.

Zgodnie z dyspozycją § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 10 marca 1999 r. w sprawie wzorów oraz trybu wydawania paszportów, dokumentów wymaganych do ich otrzymania, a także trybu postępowania funkcjonariuszy Straży Granicznej w przypadku ujawnienia w czasie kontroli granicznej wad w paszportach (Dz.U. Nr 37, poz. 358), paszport odbiera się osobiście.

Przepis ten, wprowadzając obowiązek osobistego odbioru paszportu, nie wskazuje jednocześnie miejsca, gdzie może być odebrany ten dokument.

W § 2 ust. 1 pkt 3 cyt. rozporządzenia został również wprowadzony obowiązek złożenia w organie paszportowym odpisu skróconego aktu urodzenia - w przypadku ubiegania się o wydanie paszportu po raz pierwszy.

Przepisy te, od dnia wejścia w życie wyżej wymienionego rozporządzenia, spotkały się z negatywną opinią obywateli. Były także przedmiotem zapytań i interpelacji poselskich. Również oświadczenie Pana Senatora Mariana Cichosza przedstawia negatywną opinię odnośnie celowości i zasadności wprowadzenia tych przepisów.

Przekazując Pani Marszałek powyższe wyjaśnienie pragnę jednocześnie zaznaczyć, że nie jest intencją Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji podejmowanie działań, także legislacyjnych, zmierzających do nieuzasadnionej centralizacji wydawania paszportów obywatelom polskim i wprowadzania budzącego wątpliwość obowiązku przedstawiania dokumentów przy ubieganiu się o wydanie paszportu (w tym przypadku odpisu skróconego aktu urodzenia), jeżeli dane w nim zawarte znajdują się w innych dokumentach, a zwłaszcza w dowodzie osobistym.

Uprzejmie informuję Panią Marszałek, iż mając na względzie potrzebę wyeliminowania zaistniałych wad podjęte zostały czynności mające na celu nowelizację przepisów wymienionego wyżej rozporządzenia.

Janusz Tomaszewski


Spis oświadczeń, oświadczenie