Minister Finansów przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Mariana Cichosza wygłoszone na 23. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 27):
Warszawa, dnia 11.12.1998 r.
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W odpowiedzi na pismo Pani Marszałek nr AG/043/243/98/IV z dnia 25 listopada 1998 r., przy którym zostało przesłane oświadczenie Senatora Pana Mariana Cichosza, w sprawie zachowania Urzędu Kontroli Skarbowej w Chełmie, bądź utworzenia, w jego miejsce ośrodka zamiejscowego Urzędu Kontroli Skarbowej w Lublinie, uprzejmie informuję Panią Marszałek, że stosownie do art. 22 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną, Minister Finansów został zobowiązany do dostosowania organizacji, terytorialnego zasięgu działania oraz siedzib urzędów kontroli skarbowej do organizacji administracji publicznej, wprowadzanej wraz z reformą administracyjną kraju.
W związku z tym z dniem 1 stycznia 1999 r. zostanie utworzonych 16 urzędów kontroli skarbowej w stolicach przyszłych województw.
W celu zachowania możliwie równomiernego obciążenia pracą tych urzędów tworzy się również ośrodki zamiejscowe.
Jako podstawowe kryterium wyboru siedziby ośrodka zamiejscowego nowego województwa lubelskiego przyjęto liczbę podatników. W skład województwa wejdą 3 dotychczasowe województwa w całości - lubelskie, zamojskie i chełmskie i części województw - bialskopodlaskiego, siedleckiego i tarnobrzeskiego.
Rozważając wybór ośrodka zamiejscowego w województwie lubelskim brano również pod uwagę optymalną liczbę ośrodków zamiejscowych w nowym województwie, rozmieszczenie podmiotów podlegających kontroli (osób fizycznych i prawnych) oraz lokalizację potencjalnej siedziby ośrodka zamiejscowego na terenie województwa. W przypadku województwa chełmskiego do nowego województwa lubelskiego przejdzie tylko około 157 tys. podatników, a samo miasto Chełm położone jest zbyt blisko drugiego co do wielkości, po Lublinie, ośrodka miejskiego, tj. Zamościa z liczbą około197 tys. podatników.
Powyższe argumenty przemawiają za powołaniem w województwie lubelskim tylko jednego ośrodka zamiejscowego zlokalizowanego w dotychczasowej siedzibie Urzędu Kontroli Skarbowej w Zamościu.
Przy podejmowaniu decyzji o wyborze siedziby ośrodka zamiejscowego były rozpatrywane wszystkie wnioski, jakie wpłynęły od Posłów, Senatorów i Wojewodów.
Pragnę poinformować Panią Marszałek, że ogólne zatrudnienie w urzędach kontroli skarbowej tylko częściowo ulegnie zmianie. Wszyscy pracownicy merytoryczni z likwidowanych jednostek otrzymają propozycje pracy w nowych urzędach. Propozycje te będą uwzględniać, w miarę możliwości, posiadane kwalifikacje zawodowe oraz zakres dotychczas wykonywanych zadań.
Należy podkreślić, że sprawy związane z tworzeniem sieci aparatu skarbowego oraz zagadnienia dotyczące działań osłonowych w stosunku do pracowników likwidowanych urzędów były przedmiotem konsultacji z przedstawicielami związków zawodowych działających w resorcie finansów - NSZZ "Solidarność" Pracowników Skarbowych oraz Federacją Związków Zawodowych Pracowników Skarbowych. Uzyskano akceptację Związków w sprawie kryteriów organizacji sieci administracji skarbowej oraz przewidywanych działań osłonowych.
Informując o powyższym, pragnę zapewnić, że ze strony Ministerstwa Finansów podejmowane będą działania mające na celu ograniczenie do minimum kosztów związanych z reorganizacją aparatu skarbowego.
Z poważaniem
z up. Ministra Finansów
Podsekretarz Stanu
Jan Wojcieszczuk