Spis oświadczeń, oświadczenie


Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Mariana Cichosza, wygłoszonym na 12. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 15), złożył Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji:

Warszawa, 1998.07.07

Pani
Prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

w nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Mariana Cichosza w dniu 23 maja br. podczas 12 posiedzenia Senatu RP w sprawie szczegółowych zasad i trybu wyznaczania strażaków Państwowej Straży Pożarnej do wykonania zadań poza jednostkami organizacyjnymi Państwowej Straży Pożarnej oraz ich uprawnień i obowiązków, przekładam poniższe wyjaśnienia.

Zgodnie z treścią art. 28a ust. 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz.U. Nr 88, poz. 400 z późn. zm.) funkcjonariusze PSP pełnią służbę wyłącznie w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej. Koszty funkcjonowania PSP są finansowane z budżetu Państwa.

Mając jednak na uwadze potrzeby ochrony przeciwpożarowej, ustawodawca przewidział możliwość pełnienia przez nich służby poza jednostkami organizacyjnymi PSP, ograniczając możliwość korzystania z tego przepisu do jednostkowych przypadków, poprzedzonych rzetelną analizą możliwości etatowych Państwowej Straży Pożarnej oraz potrzebą jednostki, do której funkcjonariusz PSP byłby wyznaczony. Wynika to z ust. 2 ww. artykułu ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, który stanowi, że funkcjonariusz PSP może być wyznaczony do pełnienia służby poza jednostkami organizacyjnymi PSP, wyłącznie przez Komendanta Głównego PSP - za zgodą zainteresowanego.

W przepisie wykonawczym, tj. rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 marca 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu wyznaczania strażaków Państwowej Straży Pożarnej do wykonywania zadań poza jednostkami organizacyjnymi Państwowej Straży Pożarnej oraz ich uprawnień i obowiązków (Dz.U. Nr 38, poz. 223) dodano kolejny warunek stanowiąc, że pełnienie służby poza jednostkami PSP (z zachowaniem wymogów art. 39a ustawy) następuje wówczas, gdy z takim wnioskiem wystąpi zainteresowana instytucja.

Biorąc pod uwagę powyższe uwarunkowania oraz fakt, że obowiązek zapewnienia ochrony przeciwpożarowej spoczywa na właścicielach, zarządach lub użytkownikach obiektów, którzy w przeważającej większości nie stanowią sfery budżetowej, w toku uzgodnień międzyresortowych wymienionego projektu rozporządzenia, wypracowano zasadę, iż koszty wynikające z pełnienia służby w jednostkach organizacyjnych nie będących jednostkami PSP, winny ponosić one same, a nie budżet Państwa, czyli w konsekwencji podatnicy.

Z uwagi na to, że struktury ochotniczych straży pożarnych działają na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. Nr 20, poz. 104), trudno byłoby czynić wyjątek od powszechnej zasady ponoszenia kosztów.

Jednocześnie, z uwagi na zakres potrzeb ochrony przeciwpożarowej oraz możliwości etatowych PS, wyznaczanie funkcjonariuszy PSP do pełnienia służby w strukturach ochotniczych straży pożarnych ograniczono do Zarządu Głównego i zarządów wojewódzkich ZOSP RP.

Po wejściu w życie rozporządzenia, dalsze pełnienie przez nich służby w tych jednostkach możliwe jest jedynie na zasadach określonych w rozporządzeniu, co nie daje możliwości podjęcia działań zmierzających do realizacji postulatów zgłaszanych przez Pana Senatora Cichosza.

Natomiast w działalności organów ochotniczych straży pożarnych mogłaby być wykorzystywana w szerszym zakresie wiedza i doświadczenie zawodowe funkcjonariuszy PSP w stanie spoczynku, a potrzeby finansowe tych jednostek, z uwagi na działania na rzecz potrzeb lokalnych społeczności, powinny być wspomagane przez organy samorządu terytorialnego

Z poważaniem

MINISTER

Spraw Wewnętrznych i Administracji

z up. Wojciech Brochwicz

Podsekretarz Stanu


Spis oświadczeń, oświadczenie