Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Transportu i Gospodarki Morskiej przesłał odpowiedź na oświadczenie senatora Jana Chodkowskiego, wygłoszone podczas 11. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 13):

Warszawa, dnia 6 maja 1998 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Odpowiadając na Pani wystąpienie z dnia 23 kwietnia 1998 r. Nr AG/043/61/98/IV przekazujące oświadczenie senatora Jana Chodkowskiego w sprawie wysokości opłat za przeprowadzenie badań technicznych pojazdów, uprzejmie informuję:

Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 stycznia 1998 r. w sprawie wysokości opłat za przeprowadzenie badań technicznych (Dz. U. Nr 20, poz. 91) stanowi realizację delegacji zawartej w art. 84 ust. 9 pkt 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowych (Dz. U. Nr 98, poz. 602 z późn. zm.).

Mając na uwadze zapytanie Pana Senatora Jana Chodkowskiego dotyczące przyczyn ustalenia wysokich cen za badania techniczne pojazdów uprzejmie informuję, że przygotowując powyższe rozporządzenie ustalono normy czasowe dla badań technicznych poszczególnych rodzajów pojazdów na podstawie: zakresów badań technicznych określonych w zarządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 12 października 1995 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów stosowanych przy tym dokumentów (M.P. Nr 63, poz. 695) oraz pomiarów czasowych poszczególnych czynności kontrolnych wykonywanych przez Instytut Transportu Samochodowego.

Opracowując tabelę opłat za badania techniczne pojazdów przeprowadzanych w stacjach kontroli pojazdów, uwzględniono również opinie urzędów wojewódzkich i ceny stosowane wówczas za badania techniczne w stacjach kontroli pojazdów na terenie kraju, nad którymi nadzór sprawują wojewodowie zgodnie z w/w ustawą - Prawo o ruchu drogowym. Mając na uwadze powyższe ustalono stawkę za jedną roboczogodzinę (bez podatku VAT) w wysokości 38 zł i bazując na powyższym opracowano wyżej wymienioną tabelę opłat.

Jednocześnie informuję, że w trakcie uzgodnień międzyresortowych projektu omawianego rozporządzenia żadna z jednostek uzgadniających nie wniosła uwag na temat zaprojektowanej wysokości opłat za przeprowadzenie badań technicznych pojazdów. Należy również zauważyć, że w kraju ceny za 1 roboczogodzinę za usługi motoryzacyjne (w stacjach serwisowych, zakładach naprawczych) kształtują się od 30-60 zł.

Ponadto wyjaśniam, że w roku 1995 w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów (Dz. U. Nr 45, poz. 236) określono nowe wymagania techniczno-organizacyjne dla stacji kontroli pojazdów dotyczące warunków ogólnych, stanowiska kontrolnego, kanału przeglądowego, wyposażenia technologicznego, stanowiska zewnętrznego do pomiarów akustycznych, niektórych urządzeń stanowiących wyposażenie pomiarowo-kontrolne. Dla części stacji kontroli pojazdów zaistniała konieczność dostosowania tych stacji do w/w wymagań i poniesienia stosownych nakładów finansowych.

Znaczenie badań technicznych pojazdów i ich wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego jest szczególne. MTiGM wyraża pogląd, że ustalone opłaty za badania techniczne wymuszą również rzetelne, zgodne z obowiązującym zakresem przeprowadzanie tych badań przez upoważnione stacje kontroli pojazdów.

Mając na uwadze kolejne zapytanie Pana Senatora Jana Chodkowskiego dotyczące możliwości zmniejszenia opłat za okresowe badania techniczne ciągników i przyczep rolniczych informuję, że nie przewidujemy zmniejszenia wymienionych wyżej opłat. Do Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej napływają liczne sygnały ze stacji kontroli pojazdów, wydziałów komunikacji i urzędów wojewódzkich o konieczności ustalenia jednolitej stawki za badania techniczne pojazdów w wysokości pozwalającej na amortyzację wyposażenia kontrolno-pomiarowego zamontowanego w stacjach kontroli pojazdów.

Przedstawiając powyższe wyjaśnienia pragnę zapewnić, że mając na uwadze szczególną rangę badań technicznych i ich wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym - w prowadzonych pracach nad uregulowaniami prawnymi w tym zakresie, Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej będzie dążyć do określenia wymagań zapewniających odpowiednio wysoki poziom techniczno-organizacyjny funkcjonujących stacji kontroli pojazdów i przeprowadzanych w nich badań technicznych. Powyższe wymusza również konieczność dostosowania naszych przepisów w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz w zakresie warunków technicznych i badań pojazdów do obowiązujących uregulowań europejskich.

Łączę wyrazy szacunku
Z up. Sekretarz Stanu
Krzysztof J. Tchórzewski


Spis oświadczeń, oświadczenie