Spis oświadczeń, odpowiedź na oświadczenie
11. posiedzenie Senatu RP
16 kwietnia 1998 r.
Oświadczenie
Minister transportu i gospodarki morskiej wydał rozporządzenie z dnia 30 stycznia 1998 r. w sprawie wysokości opłat za przeprowadzenie badań technicznych, opublikowane w Dz.U. Nr 20, poz. 91. Opłatę za przeprowadzenie okresowego badania technicznego ciągników rolniczych ustalono w kwocie 69,54 zł, to jest w takiej samej, jak za badanie samochodów osobo
wych, mikrobusów czy samochodów dostawczych. Taką samą cenę ustalono za przegląd przyczep używanych tylko w rolnictwie jak i przyczep używanych w transporcie zarobkowym. Stawka za przyczepy lekkie do 3,5 t wynosi 55,63 zł, a za najczęściej używane przyczepy powyżej 3,5 t wynosi 83,45 zł. Przegląd techniczny ciągnika rolniczego wraz z czterotonową przyczepą kosztuje 153 zł, to znaczy równowartość czterech kwintali żyta, co prawie dwukrotnie przekracza roczną stawkę podatku rolnego za 1 ha przeliczeniowy gruntów i jest to prawie piąta część statystycznego plonu żyta w 1 ha w 1997 r.Ustalenie tak wysokiej opłaty za badanie ciągników rolniczych i przyczep budzi uzasadnione protesty ze strony rolników. Czują się oni pokrzywdzeni dużym wzrostem obciążeń fiskalnych, związanych między innymi z nie rekompensowanym wzrostem cen paliwa, przy jednoczesnym obniżeniu wydatków budżetowych na rolnictwo i spadku cen płodów rolnych. Powoduje to pogorszenie i tak katastrofalnej sytuacji dochodowej w rolnictwie. Nie mogą zrozum
ieć, dlaczego stawka za badanie techniczne ciągników i przyczep rolniczych wzrosła ponad pięciokrotnie w stosunku do ubiegłego roku.Poważne zastrzeżenia budzi fakt, że minister transportu ustalając stawki opłat za badanie przyczep i ciągników rolniczych, nie wziął pod uwagę dysparytetu dochodów ludności rolniczej w stosunku do innych grup zawodowych oraz nie uwzględnił skutków w postaci wzrostu kosztów produkcji rolnej. Minister nie zwrócił również uwagi na to, że do przeprowadzenia przeglądów technicznych
ciągników rolniczych nie potrzeba niektórych specjalistycznych urządzeń, jak na przykład urządzeń do badania sprawności zawieszenia. Obecnie rolnicy są zmuszeni do finansowania ze swoich opłat kosztów zakupu i eksploatacji tych urządzeń, chociaż nie są one używane do badania ich pojazdów.W związku z powyższym zwracam się do ministra transportu i gospodarki morskiej o przeanalizowanie zasadności stawek opłat określonych w rozporządzeniu z dnia 30 stycznia 1998 r. i obniżenie ich wysokości w odniesieniu do ciągników i przyczep rolniczych.