Minister Zdrowia przekazała odpowiedź na oświadczenie senatora Janusza Bielawskiego, złożone na 52. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 59):
Warszawa, 14.04.2000
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W odpowiedzi na oświadczenie senatora Janusza Bielawskiego, złożone na 52. posiedzeniu Senatu w dniu 15 marca 2000 roku, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.
1. Zarządzanie zakładem opieki zdrowotnej w oparciu o umowę cywilnoprawną, tzw. kontrakt menedżerski dopuszcza ustawa z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91, poz. 804) w art. 44 ust. 4, jako jedną z form nawiązania stosunku pracy z kierownikiem publicznego zakładu opieki zdrowotnej. W 1998 roku wszyscy wojewodowie otrzymali z Ministerstwa Zdrowia projekt umowy o zarządzanie zakładem opieki zdrowotnej. Nie miał on charakteru obligatoryjnego wzoru do bezpośredniego zastoso
wania przy zawieraniu kontraktów menedżerskich, gdyż treść umowy, zgodnie z ogólnymi zasadami prawa cywilnego kształtują strony ją zawierające, którymi są w tym przypadku zarządzający i podmiot tworzący zakład. Niemniej jednak należy stwierdzić, że projekt zawierał liczne błędy formalnoprawne i nie gwarantował ochrony finansów publicznych. Tymczasem ówcześni wojewodowie przyjęli go niemal bezkrytycznie, nie uwzględniając sytuacji zakładów opieki zdrowotnej w poszczególnych województwach.Kontrakty krytykowane były przede wszystkim ze względu na zbyt wysokie wynagrodzenia dla menedżerów. Ministerstwo Zdrowia nie będąc stroną umów, wielokrotnie wskazywało na rażąco krzywdzące dla zakładów opieki zdrowotnej postanowienia i nadmierną ochronę interesów osoby zarządzającej zakładem oraz przekazywało propozycje działań naprawczych (m.in. w załączeniu pisma znak: PR023-MT-105/99 z dnia 21.01.1999 r. przesłano wszystkim wojewodom uwagi Departamentu Prawnego Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej dotyczące umów o zarządzanie zakładem opieki zdrowotnej).
Wskazane uchybienia nie przesądzają jednakże o negatywnej ocenie funkcjonowania menedżerów służby zdrowia. Menedżer, związany umową cywilnoprawną, a nie umową o pracę, posiada większy zakres swobody i samodzielności w zarządzaniu, a jednocześnie ponosi faktyczną odpowiedzialność za swoje decyzje. Wzrost odpowiedzialności oraz wymagań wiąże się z określeniem nowych warunków zatrudnienia, zapewniających realizację celów jednostki oraz wynagrodzenie menedżera odpowiednio do efektów jego pracy.
Jak wynika z posiadanych informacji, część kontraktów została już rozwiązana w trybie porozumienia stron lub w wyniku postępowania sądowego. Niejednokrotnie są one również przedmiotem renegocjacji.
2. Obecnie w Ministerstwie Zdrowia trwają prace nad nowymi regulacjami prawnymi dotyczącymi organizacji systemu ochrony zdrowia. Proponuje się określenie zasad funkcjonowania szpitali w formie spółek akcyjnych. Jednocześnie, należy sprecyzować rzeczywiste potrzeby w zakresie liczby łóżek i oddziałów oraz określić krajową i regionalną sieć szpitali. Dane te zostaną wykorzystane w programach restrukturyzacyjnych szpitali klinicznych.
3. Wzajemne relacje pomiędzy szpitalem klinicznym, a uczelnią medyczną oparte są na umowie cywilnoprawnej o udostępnienie szpitala na potrzeby wykonywania zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych. Umowa powyższa powinna odpowiadać wymaganiom, wskazanym w rozporządzeniu Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z 17 września 1999 r. w sprawie określenia koniecznych elementów umów o udostępnienie szpitala klinicznego albo oddziału klinicznego na wykonywanie zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych (Dz.U. Nr 79 poz. 901). Rozwiązanie to daje uczelni możliwość wyboru na bazę dydaktyczno - naukową, szpitala (również niepublicznego), gwarantującego najlepsze wykonywanie tych funkcji, a jednocześnie pozwala racjonalnie gospodarować środkami publicznymi, przeznaczonymi na refundację kosztów zadań dydaktycznych i badawczych.
4. Tryb nadania statutu szpitalowi klinicznemu określa art. 43a ust. 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Zgodnie z tym przepisem statut nadaje Minister Zdrowia w porozumieniu z rektorem uczelni medycznej. Nieprawidłowości, które zaistniały w toku nadawania obecnie obowiązujących statutów, polegały na braku takiego uzgodnienia.
W związku z powyższym, w Ministerstwie Zdrowia podjęte zostały działania zmierzające do naprawienia tego stanu, poprzez nadanie szpitalom nowych statutów z zachowaniem wymaganego trybu. Opracowany został wzorcowy statut szpitala klinicznego. Wpłynęły również do zatwierdzenia pierwsze statuty uzgodnione z rektorami Akademii Medycznych.
Szpitalom klinicznym, wobec których obowiązki i uprawnienia organu założycielskiego przejął rektor uczelni medycznej, statut nadaje rektor tej uczelni a zatwierdza Minister Zdrowia.
5. Jak wynika z art. 43b ust. 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, Minister Zdrowia przekazuje rektorom Akademii Medycznych niektóre obowiązki i uprawnienia organu założycielskiego wobec szpitali klinicznych. Przy Ministrze Zdrowia pozostaje głównie odpowiedzialność finansowa za zobowiązania szpitala. Rektor uzyskuje natomiast prawo do decyzji dotyczących gospodarowania mieniem i finansami samo
dzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, nie ponosząc odpowiedzialności finansowej w razie jego zadłużenia.Po kilku miesiącach wspólnej pracy wszystkich zainteresowanych stron, przygotowano do przekazania pierwsze szpitale kliniczne. Do chwili obecnej wydane zostały zarządzenia o przekazaniu uprawnień organu założycielskiego rektorowi Uniwersytetu Jagiellońskiego w stosunku do trzech szpitali oraz rektorowi Akademii Medycznej w Szczecinie w stosunku do dwóch szpitali. Następne szpitale kliniczne są
przygotowywane do przekazania.Łączę wyrazy szacunku
z up. MINISTRA ZDROWIA
PODSEKRETARZ STANU
Andrzej Ryś