Minister Pracy i Polityki Socjalnej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Janusza Bielawskiego, złożonym na 43. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr
48):Warszawa, dn. 21.10.1999 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Szanowna Pani Marszałek,
W związku z oświadczeniem złożonym przez senatora Janusza Bielawskiego na 43 posiedzeniu Senatu z dnia 7 października 1999 r. uprzejmie informuję:
Zasady wystawiania zaświadczeń lekarskich, stanowiących podstawę do wypłaty zasiłków z ubezpieczenia społecznego, zostały uregulowane ustawą z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 27 lipca 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu wystawiania zaświadczeń lekarskich, wzoru zaświadczenia lekarskiego i zaświadczenia lekarskiego wydanego w wyniku kontroli lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Zgodnie z wymienionymi przepisami od dnia 1 października 1999 r. zaświadczeń lekarskich o czasowej niezdolności do pracy nie mogą wystawiać wszyscy lekarze, lecz tylko lekarze upoważnieni przez ZUS i tylko na określonych drukach ZUS-ZLA).
Druki te, z uwagi na wprowadzenie przez ZUS (na podstawie art. 55 ust. 5 ustawy) rejestru zaświadczeń lekarskich - co możliwe jest tylko w formie komputerowej - muszą zawierać niezbędne dane identyfikacyjne w postaci numerów PESEL, NIP, jak również numeru identyfikacyjnego lekarza, który zwolnienie wystawił.
Jednocześnie pragnę poinformować, że lekarz, składający w ZUS wniosek w sprawie upoważnienia do wystawiania zaświadczeń lekarskich podpisuje jednocześnie oświadczenie, w którym zobowiązuje się do przestrzegania zasad orzekania o czasowej niezdolności do pracy.
Tak więc zaświadczenie wystawione przez lekarza nie upoważnionego przez ZUS jak również zaświadczenie wystawione na jakimkolwiek innym druku, w tym np. na recepcie, nie może stanowić podstawy do wypłaty zasiłku.
Pragnę nadmienić, że w każdej fazie procesu legislacyjnego, również w trakcie prac w Senacie, uczestniczyli przedstawiciele samorządu lekarskiego, którzy mieli istotny wpływ na rozstrzygnięcia legislacyjne, choć oczywiście o ostatecznych rozwiązaniach przyjętych w ustawie zadecydował Parlament.
Pragnę jednocześnie podkreślić, że wprowadzenie nowych zasad dotyczących wystawiania zaświadczeń lekarskich nie miało na celu utrudnienia pracy lekarzy, lecz zostało spowodowane koniecznością ograniczenia wypłat ogromnych kwot tytułem często nieuzasadnionych zasiłków chorobowych.
Na przestrzeni ostatnich lat nastąpił bowiem istotny wzrost liczby dni orzeczonej absencji chorobowej, finansowanej z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych - z 123157 dni w roku 1994 do 169027 dni w roku 1998 - co nie wiąże się z nagłym pogorszeniem stanu zdrowia ubezpieczonych, a raczej ze wzrostem liczby zwolnień, wydawanych przez lekarzy bez uzasadnienia.
Specjalny, umożliwiający identyfikację pacjenta, jego płatnika składek oraz lekarza wystawiającego zwolnienie, druk jest jednym z warunków powodzenia powyższych zamierzeń.
MINISTER
z upoważnienia
SEKRETARZ STANU
Ewa Lewicka