Minister Zdrowia i Opieki Społecznej przesłał informację w odpowiedzi na oświadczenie senatora Janusza Bielawskiego, wygłoszone na 6. posiedzeniu Senatu:
Warszawa, dnia 21.03. 1998 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP
Szanowna Pani Marszałek,
Pragnę podziękować Pani Marszałek za zainteresowanie zmianami systemowymi w ochronie zdrowia.
Poruszone przez Pana Senatora Janusza Bielawskiego w oświadczeniu problemy są przedmiotem, istotą mego działania w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej. Jestem zainteresowany dalszą współpracą, a ewentualne uwagi do realizowanego programu reform będą szczegółowo analizowane co przyczyni się do właściwego kształtowania nowego
systemu opieki zdrowotnej.Jednocześnie pragnę zaznaczyć, że jedynie wspólne rozwiązanie problemów daje możliwość wprowadzenia w życie zmian w organizacji i finansowaniu.
Znowelizowana ustawa o zakładach opieki zdrowotnej zmienia sposób funkcjonowania systemu ochrony zdrowia. Stanowi ona istotne wzmocnienie tendencji, które umożliwiała umowa w 1991 roku. Obecne rozwiązania wyraźnie określają
rynkowy charakter systemu opieki zdrowotnej. Podstawową formą organizacyjno prawną stał się zakład samodzielny, który musi zabiegać na rynku o środki publiczne przeznaczone na ochronę zdrowia. Ustawa ponadto precyzuje sposób zawierania kontraktów na świadczenia zdrowotne.Stosownie do dyspozycji art. 33 ustawy publiczny zakład opieki zdrowotnej jest zakładem przeznaczonym do wykonywania obowiązków udzielania świadczeń zdrowotnych osobom ubezpieczonym i innym osobom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
Faktem jest, iż zgodnie z art. 5 ustawy, który jest przepisem ogólnym, zakład może być przeznaczony do udzielania świadczeń ogółowi ludności. A zatem, zapis ten dopuszcza rejonizację świadczeń udzielanych przez zakłady opieki zdrowotnej. W stosunku do publicznych zakładów opieki zdrowotnej rejonizacja oznacza zapewnienie świadczeń zdrowotnych osobom ubezpieczonym lub
uprawnionym zamieszkałym na obszarze działania zakładu, a także decydowania o potrzebie i sposobie udzielania świadczeń, których sam nie może udzielić. Zasada rejonizacji nie może jednak naruszać dwóch zasad: prawa wyboru lekarza lub zakładu opieki zdrowotnej oraz pierwszeństwa dostępu do świadczeń danego zakładu osób zamieszkałych w danym obwodzie szpitalnym lub rejonie. Ponadto osoby uprawnione do świadczeń zdrowotnych w publicznych zakładach opieki zdrowotnej nie mogą być obciążane opłatami za ich udzielanie, nawet gdy świadczeń zdrowotnych udziela publiczny zakład opieki zdrowotnej nie będący właściwym ze względu na obszar lub rejon swojego działania. Za takim stwierdzeniem przemawia art. 39 ustawy.Należy zatem stwierdzić, że ustawodawca przewidział możliwość udzielania świadczenia zdrowotnego przez zakład innych niż właściwy z uwagi na obwód lub rejon, jak również przewidział możliwość skierowania pacjenta do innego publicznego zakładu opieki zdrowotnej.
Stosownie do art. 33 ustawy przepisy odrębne określają świadczenia zdrowotne, za które również osoby ubezpieczone i uprawnione ponoszą opłaty, np. badania osób ubiegających się o prawo jazdy, badania kierowców, badania osób kierowanych do pracy za granicą.
Natomiast art. 15 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej oraz o zmianie niektórych innych ustaw stanowi, że świadczenia zdrowotne udzielane w publicznych zakładach opieki zdrowotnej lub protez podmioty określone w art. 35 ust. 1 pkt 1-3 ustawy - przez pracownie diagnostyczne, pracownie protetyki stomatologicznej i ortodoncji oraz zakłady rehabilitacji leczniczej są płatne, jeżeli świadczenia te udzielane są na podstawie skierowania wystawionego przez lekarza wykonującego zawód medyczny poza zakładem opieki zdrowotnej, którzy nie są zobowiązani do wykonywania zadań publicznych zakładu opieki zdrowotnej w rozumieniu art. 35 ust. 2 ustawy.
Powyższe jednak, nie oznacza możliwości pobierania opłaty za przyjęcie i pobyt pacjenta w szpitalu będącym publicznym zakładem opieki zdrowotnej, jeżeli skierowanie do szpitala zostało wystawione przez lekarza o którym mowa wyżej. Za takim stwierdzeniem przemawia zapis art. 21 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej (przepis szczególny w szpitalach). Pacjent przyjmowany jest do szpitala na podstawie orzeczenia lekarza szpitala.
Podzielam opinię o konieczności podjęcia działań racjonalizujących zmierzających do zreformowania systemu opieki zdrowotnej. Wymienione problemy potwierdzają, iż kluczem do rzeczywistej reformy służby zdrowia jest zmiana sposobu finansowania całego systemu ochrony zdrowia. Właśnie taki kierunek zmian ujęty jest w ustawie o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym. Projekt nowelizacji ustawy zostanie wkrótce przesłany do parlamentu. Nowelizacja tworzy autentyczne gwara
ncje samorządności i niezależności instytucji ubezpieczenia zdrowotnego, możliwości wyboru kasy i instytucji leczących ubezpieczonych oraz wprowadzenia nadzoru ubezpieczeniowego.Łączę wyrazy szacunku
Wojciech Maksymowicz