Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Wyjaśnienia w związku z oświadczeniem senatora Stanisława Cieśli, złożonym na 81. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 86), przekazał Minister Edukacji Narodowej:

Warszawa, 2001-06-07

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Stanisława Cieślę na 81 posiedzeniu Senatu w dniu 10 maja br. w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli (AG/043/232/01/IV), uprzejmie informuję, co następuje:

O wysokości wynagrodzenia nauczycieli w roku 2001 i latach następnych decyduje zapis art. 30 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz.U. z 1997 r. nr 56, poz. 357 z późn. zm.) oraz art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 19, poz. 239). Art. 30 ust. 3 Karty stanowi, iż średnie wynagrodzenie nauczyciela stażysty wynosi 82% kwoty bazowej określanej dla pracowników państwowej sfery budżetowej na podst. art. 5 pkt 1 lit. a) i art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. z 1999 r. nr 110, poz. 1255) i ustalanej corocznie w ustawie budżetowej. Średnie wynagrodzenia nauczycieli pozostałych stopni awansu w stosunku do średniego wynagrodzenia nauczyciela stażysty wynoszą w roku 2001 odpowiednio:

1) dla nauczyciela kontraktowego - 123%

2) dla nauczyciela mianowanego - 161%

3) dla nauczyciela dyplomowanego - 184%

Zgodnie z ustawą budżetową na rok 2001 (Dz.U. Nr 21 poz. 246) prognozowany wskaźnik wzrostu przeciętnych wynagrodzeń na rok 2001 wynosi -7,6%. Oznacza to, iż kwota bazowa będąca podstawą określenia wysokości wynagrodzenia nauczyciela stażysty, a zarazem nauczycieli pozostałych stopni awansu wynosi w roku 2001 - 1 603,56 zł.

Jak wynika z wskazanych powyżej przepisów i w nawiązaniu do art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 18 lutego 2000 r. średnie wynagrodzenie nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego w 2001 roku kształtuje się następująco:

a) nauczyciela stażysty - 1 315 zł (wzrost o 93 zł - 7,6%)

b) nauczyciela kontraktowego - 1 617 zł (wzrost o 138 zł - 9,3%)

c) nauczyciela mianowanego - 2 117 zł (wzrost o 345 zł - 19,5%)

d) nauczyciela dyplomowanego - 2 420 zł (wzrost o 587 zł - 32,0%)

Środki na wynagrodzenia nauczycieli do wysokości powyższych przeciętnych są zagwarantowane w kwotach części oświatowej subwencji ogólnej naliczonej dla jednostek samorządu terytorialnego. Stanowi o tym art. 30 ust. 8 Karty Nauczyciela.

Pragnę poinformować Panią Marszałek, iż znowelizowana ustawa - Karta Nauczyciela rozdzieliła kompetencje w zakresie stanowienia poszczególnych składników wynagrodzenia między Ministra Edukacji Narodowej i organy prowadzące szkoły, placówki.

Zgodnie z art. 30 ust. 5 ustawy - Karta Nauczyciela minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy, określił, w drodze rozporządzenia, dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego: wysokość minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego, szczegółowe zasady zaszeregowania nauczycieli, sposób obliczania wysokości stawki wynagrodzenia za jedną godzinę przeliczeniową, ogólne warunki przyznawania dodatku motywacyjnego, wykaz stanowisk oraz dodatkowych zadań i zajęć uprawniających do dodatku funkcyjnego.

W świetle powyższej ustawy organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego (art. 30 ust. 6) określa dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego, w drodze regulaminu: wysokość stawek dodatków motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz szczegółowe warunki przyznawania tych dodatków, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i za godziny doraźnych zastępstw, a także wysokość i warunki wypłacania nagród i innych świadczeń, o ile nie zostały one określone w Karcie Nauczyciela lub odrębnych przepisach w taki sposób, aby średnie wynagrodzenia nauczycieli na obszarze działania danej jednostki samorządu terytorialnego odpowiadały co najmniej średnim wynagrodzeniom nauczycieli, o których mowa w art. 30 ust. 3 i 4 Karty Nauczyciela.

Uprzejmie informuję, iż w myśl zapisu art. 30 ust. 11 ustawy Karta Nauczyciela podwyższenie wynagrodzeń nauczycieli przeciętnie do wskazanych powyżej kwot następuje nie później niż w terminie określonym dla pracowników państwowej sfery budżetowej, każdorazowo z wyrównaniem od dnia 1 stycznia.

powyższe oznacza, iż regulacja wynagrodzeń nauczycielskich, w myśl zapisu art. 8 ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej - powinna nastąpić w ciągu trzech miesięcy po ogłoszeniu ustawy budżetowej (czyli w roku 2001 do dnia 22 czerwca).

Ponadto pragnę poinformować Panią Marszałek, iż zarówno wysokość średnich wynagrodzeń nauczycieli jak i ostateczny termin wdrożenia podwyżek wynagrodzeń na każdym ze stopni awansu zawodowego i w każdej jednostce samorządu terytorialnego jest, zatem przesądzony ustawą. Uchwały organów prowadzących w sprawie regulaminów podlegają nadzorowi pod względem zgodności z prawem. Zgodność regulaminu z ustawą Karta Nauczyciela zachowana, jeżeli średnie wynagrodzenia nauczycieli poszczególnych stopni, składające się z wynagrodzenia zasadniczego i pozostałych składników wynagrodzenia, odpowiadają na obszarze działania danej jednostki samorządu terytorialnego, co najmniej średnim wynagrodzeniom określonym w ustawie.

Jednocześnie pragnę poinformować, iż dnia 22 maja br. Minister Edukacji Narodowej (w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Społecznej) podpisał nowelizację rozporządzenia z dnia 11 maja 2000 roku (nowelizacja - Dz.U. Nr 52, poz. 544). Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 2001 roku. Nowelizacja wprowadza również zmiany stanowisk wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.

Uprzejmie informuję Panią Marszałek, iż kwoty ostateczne części oświatowej subwencji ogólnej dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego w 2001 r. naliczone zostały na podstawie:

- uchwalonej przez Parlament Rzeczypospolitej Polskiej ustawie budżetowej na rok 2001(Dz.U. Nr 21, poz. 246),

- rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 grudnia 2000 roku w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 122, poz. 1330 z późn. zm.),

- na podstawie bazy danych statystycznych GUS na rok szkolny 2001/2001.

Część oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego na 2001 r. została określona w wysokości ogólnej 21 383 000 tys. zł. Natomiast o wysokości przyznanej ostatecznej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2001 jednostki samorządu terytorialnego zostały poinformowane przez Ministra Finansów.

Rozporządzenie z dnia 29 grudnia 2000 r. utrzymuje zasadę, że "pieniądz idzie za uczniem". Oznacza to, naliczenie subwencji na podstawie liczby uczniów uczęszczających do placówek prowadzonych bądź dotowanych przez poszczególne gminy, powiaty i województwa samorządowe. W celu precyzyjnego mierzenia skali zadań oświatowych i dostosowania do nich subwencji, rozporządzenie stosuje zróżnicowane wagi dla wybranych grup uczniów i wybranych grup szkół.

Finansowy standard podziału subwencji (oznaczony A w rozporządzeniu) otrzymujemy, dzieląc kwotę ogólną subwencji SO przez przeliczeniową liczbę uczniów / słuchaczy / wychowanków. Zgodnie z algorytmem zastosowanym na rok 2001 finansowy standard wynosi około 2 122 zł.

W rozporządzeniu przyjęto, że w roku 2001 wynikowa kwota subwencji na zadania szkolne na ucznia - dla danej jednostki samorządu terytorialnego - nie może być mniejsza niż 104,0%, ani większa niż 112,0% kwoty subwencji na ucznia na zadania szkolne w roku bazowym. Kwota subwencji na zadania pozaszkolne dla powiatu i województwa samorządowego nie może być mniejsza niż 101,0%, ani większa niż 112,0% analogicznej kwoty roku bazowego.

W istniejących uwarunkowaniach ekonomicznych związanych z finansowaniem z budżetu państwa zadań oświatowych ważne znaczenie ma wyodrębniona z subwencji 1% rezerwa ustawowa. Pozwoli ona na korektę subwencji tym jednostkom samorządu terytorialnego, które na podstawie obiektywnie uzasadnionych przesłanek będą wymagały wsparcia w dostosowaniu do nowych warunków finansowania. W ramach tej rezerwy będą dokonywane także ewentualne korekty błędów statystycznych oraz wzrost od 1 września br. zadań edukacyjnych.

Pragnę poinformować Panią Marszałek, że naliczona na 2001 r. dla Miasta Zduńska Wola część oświatowa subwencji ogólnej wynosi 13 228 242 zł. W porównaniu do subwencji oświatowej z roku 2000 jest ona wyższa o 4,16%, mimo że liczba uczniów rzeczywistych w szkołach prowadzonych (dotowanych) przez miasto zmniejszyła się z 5 704 w roku szkolnym 1999/2000 do 5 420 w bieżącym roku szkolnym (- 4,98%). Dodatkowo w dniu 12 kwietnia br. subwencja oświatowa na rok 2001 dla miasta została zwiększona o kwotę 1 072 833 zł (w tym 138 599 zł - odsetki z tytułu otrzymania pozostałych środków z budżetu państwa po 6 października 2000 r.), przeznaczoną na sfinansowanie wdrożenia w 2000 r. nowego systemu wynagradzania nauczycieli.

Natomiast przyznana dla Miasta Sieradz ostateczna kwota części oświatowej subwencji ogólnej na 2001 r. wynosi 14 163 126 zł. Jest ona zatem wyższa od subwencji z 2000 r. o 4,37%, mimo, iż liczba uczniów rzeczywistych w szkołach prowadzonych lub dotowanych przez miasto zmniejszyła się o 6 013 w roku szkolnym 1999/2000 do 5 927 w bieżącym roku szkolnym (-1,43%). Ponadto decyzją Ministra Finansów z dnia 12 kwietnia br. część oświatowa subwencji ogólnej na 2001 r. została zwiększona o odsetki w wysokości 10 591 zł, naliczone przez Ministra Finansów od 7 października 2000 r. do czasu otrzymania wszystkich należnych środków z tytułu wdrożenia znowelizowanej ustawy - Karta Nauczyciela w 2000 r.

Pragnę ponadto uprzejmie poinformować, iż naliczona dla Miasta i Gminy Wieluń na 2001 r. część oświatowa subwencji ogólnej wynosi 10 802 531 zł. W zestawieniu do subwencji oświatowej z roku 2000 jest ona wyższa o 4,97%, mimo, że liczba uczniów rzeczywistych w szkołach prowadzonych lub dotowanych przez gminę zmniejszyła się z 4 251 w roku szkolnym 1999/2000 do 4 061 w bieżącym roku szkolnym (-4,47%). Dodatkowo subwencja oświatowa dla przedmiotowej gminy została zwiększona o kwotę 805 274 zł (w tym 104 033 zł to odsetki), stanowiącą pozostałe zaległe środki z tytułu wdrożenia nowego systemu wynagradzania nauczycieli w 2000 r.

Z wyrazami szacunku

w /z MINISTRA

SEKRETARZ STANU
Lech Sprawka

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Krzysztofa Głuchowskiego, złożonym na 81. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 86), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 2001-06-07

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek

W związku z przekazanym, przy piśmie z dnia 15 maja br. Nr AG/042/233/01/IV, oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora Krzysztofa Głuchowskiego w sprawie zmiany przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie programów stypendialnych, uprzejmie wyjaśniam.

Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), z którego wynika że opodatkowaniu podlegają wszelkiego rodzaju dochody. Zasada ta znajduje potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego, między innymi w orzeczeniu z dnia 29 maja 1996 r., zgodnie z którym "wszystkie normy wprowadzające zwolnienia przedmiotowe mają charakter odstępstwa od zasady powszechności opodatkowania według jednakowych, tych samych dla każdego podatnika zasad." (sygn. akt K. 22/95).

Zwolnienia podatkowe dotyczące stypendiów naukowych oraz świadczeń pomocy materialnej dla uczniów, studentów i innych kształcących się osób regulują przepisy art. 21 ust. 1 pkt 39 i 40 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), które stanowią, iż wolne od podatku dochodowego są:

- z mocy art. 21 ust. 1 pkt 39 - stypendia otrzymywane na podstawie przepisów wydanych przez właściwego ministra w sprawie studiów doktoranckich i stypendiów naukowych oraz inne stypendia naukowe, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego,

- z mocy art. 21 ust. 1 pkt 40 - świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty, o szkolnictwie wyższym, o wyższych szkołach zawodowych oraz o tytule naukowym i stopniach naukowych.

W związku z tym pragnę zauważyć, iż aktualnie przepis art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy umożliwia fundacjom, stowarzyszeniom wypłatę wolnych od podatku dochodowego stypendiów naukowych. Warunkiem wypłaty nieopodatkowanego stypendium naukowego jest jedynie zatwierdzenie zasad jego przyznawania przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po uprzednim zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego. Ponadto, fundacje i stowarzyszenia mogą zebrane przez siebie środki przeznaczone na pomoc materialną dla młodzieży, wpłacać na rzecz szkół i uczelni, które dokonają redystrybucji ww. środków na rzecz swoich uczniów i studentów.

Chciałbym podkreślić, iż obecny zakres przedmiotowy omówionych zwolnień obowiązuje od dnia 1 stycznia 2001 r., na mocy uchwalonej w dniu 9 listopada ubiegłego roku ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Jednym z głównych założeń powyższej nowelizacji było uporządkowanie i uściślenie przepisów, w tym regulujących zwolnienia przedmiotowe, w sposób wykluczający ich wykorzystywanie w celu obejścia prawa.

Rozszerzenie zakresu zwolnienia, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych o stypendia fundowane przez fundacje i stowarzyszenia może spowodować lukę podatkową w wyniku, której podatnik mógłby najpierw - na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - odliczyć od dochodu przed opodatkowaniem kwoty darowizn na cele naukowe wypłacane na rzecz ww. osób prawnych, a następnie ten sam podatnik lub osoba w różny sposób z nim powiązana (pokrewieństwo, wspólne interesy, powiązania majątkowe) mogłaby otrzymać stypendium wolne od podatku dochodowego. W efekcie, przepis ten mógłby stanowić dla podatników zachętę do obchodzenia przepisów ustawy.

W związku z powyższym uprzejmie informuję, iż nie znajduję uzasadnienia do nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie, o którym mowa w oświadczeniu Pana Senatora Krzysztofa Głuchowskiego.

Z poważaniem

Z upoważnienia Ministra Finansów

SEKRETARZ STANU
Jan Rudowski

* * *

Prezes Krajowego Urzędu Pracy przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Lecha Feszlera, złożone na 82. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 87):

Warszawa, 7 czerwca 2001 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek!

Odpowiadając na Pani pismo z 29 maja br. (znak AG/043/273/01/IV) w sprawie oświadczenia złożonego 24 maja br. przez Pana Senatora Lecha Feszlera w trakcie 82. posiedzenia Senatu, przedstawiam poniżej informację o sprawach poruszonych w tym oświadczeniu.

Pan Henryk Poślednik, Przewodniczący Zarządu Powiatu Grajewskiego, a wcześniej Pani Bożena Zakrzewska, kierowniczka Powiatowego Urzędu Pracy w Grajewie, zwracali się do Prezesa Krajowego Urzędu Pracy o przyznanie dodatkowych środków z rezerwy Funduszu Pracy, pozostającej w jego dyspozycji. W obydwu przypadkach odpowiedź została udzielona lecz nie została przyjęta do wiadomości a to zmienia znaczenie sformułowania "bezskuteczne pisma". Powód dla którego władze samorządowe w Grajewie podjęły dalszą interwencję pomimo jasno przedstawionych im podstaw prawnych nie jest mi znany.

Zagadnienia poruszane przez Pana Senatora Lecha Feszlera stanowiły przedmiot mojej korespondencji z samorządami lokalnymi tak w roku ubiegłym, jak bieżącym. Szczegółowe wyjaśnienia zawierały pisma: RP-072/262/2000 z 19 grudnia 2000 r. i RP072/76/2001 z 7 maja 2001r., kierowane do Starostów oraz Prezydentów Miast na prawach powiatów. Ich treść zawierała wyczerpujące informacje o przepisach regulujących tworzenie i podział Funduszu Pracy a także o procedurach związanych z ubieganiem się o dodatkowe środki finansowe.

Obowiązujące zasady - regulacje prawne w zakresie wyliczania kwot, form i terminów przekazywania środków - zawarte w ustawie o finansach publicznych oraz przepisach jej towarzyszących, a także w rozporządzeniu Rady Ministrów z 20 marca 2001 roku w sprawie algorytmu przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom województw i powiatów (Dz.U. 2001.27.299) powodują, że postulat Starostwa Grajewskiego w formie przez nie proponowanej nie był i nie jest możliwy do spełnienia.

Wielkość kwot należnych powiatom na realizację zadań związanych z aktywnym przeciwdziałaniem skutkom bezrobocia, wyliczana jest w oparciu o wzór matematyczny, którego budowa podana została w cytowanym rozporządzeniu Rady Ministrów.

Jest to formuła uwzględniająca różne aspekty wielkości i struktury bezrobocia i obowiązująca wszystkie powiaty bez wyjątku. Kwoty tak wyliczone nie mogą być zwiększone w żadnym przypadku. W rozporządzeniu przewidziano dodatkową kwotę, w wysokości 20% dzielonych algorytmem środków, która pozostaje do dyspozycji Prezesa Krajowego Urzędu Pracy i może być przeznaczona na dofinansowanie lokalnych programów rynku pracy.

Z cytowanych przepisów wynika także, że wszystkie zobowiązania które: powstały w wyniku realizacji zadań w roku 2000, były wymagalne 31 grudnia i nie zostały uregulowane, muszą być pokryte ze środków budżetowych roku 2001.

Rozporządzenie, o którym mowa wyżej stanowi, że w przypadku, w którym wielkość zobowiązań z roku ubiegłego przekracza w powiecie możliwość ich sfinansowania ze środków przyznanych na podstawie algorytmu, różnica może być pokryta z rezerwy. Jednak, aby tak się stało, niezbędne jest wystąpienie Starosty i przeprowadzenie dowodu, że stan faktyczny jest taki, jak wymieniony w przepisie. W szczególności, że kwota zobowiązań - zgodna ze sprawozdaniem księgowym o symbolu Rb-30 - jest wyższa niż kwota środków obliczonych w oparciu o algorytm i zawartych w decyzji finansowej.

W przypadku powiatu grajewskiego, kwota zobowiązań wykazana w wymienionym sprawozdaniu wynosi 984,6 tys. zł, w czym zawierają się także 193,0 tys. zł na refundacje wynagrodzeń dla młodocianych - ta ostatnia suma nie jest częścią limitów przeznaczanych na aktywne przeciwdziałanie skutkom bezrobocia - tak więc poziom zobowiązań, o których mowa w wymienianym wyżej rozporządzeniu w sprawie algorytmu, wynosi nie więcej niż 791 tys. zł.

Powiat grajewski otrzymał limit na aktywne programy rynku pracy, wynikający z algorytmu, w kwocie 1196 tys. zł, a więc nie zachodzą okoliczności wymienione w rozporządzeniu jako podstawa do uruchomienia dodatkowych środków z rezerwy Funduszu Pracy.

Informacje o opisanych procedurach zostały opisane tak w wymienionym piśmie z 7 maja br., kierowanym do wszystkich Starostów oraz Prezydentów miast w prawach powiatu, jak w odpowiedziach indywidualnie udzielonych kierowniczce Powiatowego Urzędu Pracy (RP-072/117/AT/01 z 22 maja br.) oraz Panu Przewodniczącemu Zarządu Powiatu Grajewskiego (RP-072/144/AT/01 z 28 maja br.).

Szanowna Pani Marszałek

Pragnę zapewnić Panią, żaden z powiatów nie jest traktowany gorzej niż pozostałe, wszystkie także obowiązują te same zasady postępowania. Wystąpienia Pana Starosty Grajewskiego traktowane są tak samo, jak pozostałych Starostów i, gdyby zachodziła taka możliwość prawna, z całą pewnością rozstrzygnięcie byłoby na jego korzyść.

Jednak, w istniejącej sytuacji, nie mam żadnych podstaw do uznania roszczeń ani do - nawet częściowego - wsparcia funduszy powiatu z rezerwy pozostającej w mojej dyspozycji.

Na zakończenie pragnę odnieść się do drugiego zagadnienia poruszonego przez Pana Senatora, a dotyczącego przyczyn, dla których sfinansowanie wszystkich zobowiązań następuje z limitów kolejnego roku budżetowego.

Procedura taka obowiązuje w przypadku służb zatrudnienia od początku ich działania a wynika z przepisów ustawy o finansach publicznych. W przypadku programów rynku pracy podejmuje się często decyzje o ich kontynuowaniu w roku następnym i ma to swoje racjonalne uzasadnienie, bowiem powinny być planowane na niezbędny okresu czasu a rozpoczynane wtedy, gdy wystąpi potrzeba.

W okresie, w którym służby zatrudnienia wchodziły w skład administracji rządowej i były zorganizowane w zarządzany hierarchicznie system urzędów, sprawy takie były koordynowane na poziomie regionalnym. Dzisiaj jest to niemożliwe, a podstawy prawne systemu wydatkowania i rozliczania funduszy publicznych są w tej chwili jednoznaczne i nienaruszalne.

Z wyrazami szacunku

Grażyna Zielińska

* * *

Minister Gospodarki przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Gołąbka, złożone na 82. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 87):

Warszawa, dnia 8.06. 2001 r.

Szanowna Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskie

Szanowna Pani Marszałek,

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Senatora Zbigniewa Gołąbka podczas 82 posiedzenia Senatu RP, załączonego do pisma AG/043/259/01/IV z 29 maja br. uprzejmie informuję, że w przygotowywaniu jest 12-ście projektów nowelizacji rozporządzeń RM w spawie ustanowienia stref, które uwzględniają większość skierowanych do Ministra Gospodarki wniosków o zmianę obszarów.

W projekcie dotyczącym strefy tarnobrzeskiej uwzględniłem 63,8 ha, w tym:

- rejon I Gołębiów - teren dawnych zakładów maszyn do szycia Łucznik, wyposażony w dostęp do infrastruktury technicznej, obejmujący obiekty kubaturowe oraz tereny wolne o łącznej powierzchni ok. 18 ha. Objęcie tego terenu strefą będzie istotnym elementem restrukturyzacji przemysłu obronnego, działającego w Radomiu.

- rejon II Potkanów - stanowi niezabudowaną enklawę południowej strefy przemysłowej miasta. Posiada możliwość pozyskania niezbędnej infrastruktury technicznej z przyległych terenów oraz dostępność komunikacyjną o powierzchni 30,7 ha.

- rejon III Wólka Klwatecka - teren przylega bezpośrednio do trasy E-7, niezabudowany, częściowo uzbrojony z możliwością współfinansowania pełnego uzbrojenia przez Gminę Miasta Radom, o powierzchni 14,9 ha.

W najbliższych dniach przekażę projekty rozporządzeń do uzgodnień międzyresortowych. Strona polska w procesie negocjacji z UE zobowiązała się do nie tworzenia nowych stref. Obawiam się, że utworzenie w Radomiu podstrefy strefy tarnobrzeskiej będzie potraktowane jako utworzenie nowej strefy, szczególnie, że Radom leży już na terenie województwa mazowieckiego.

Z wyrazami szacunku

MINISTER

z up.

Tadeusz Donocik
Podsekretarz Stanu

* * *

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Grzegorza Lipowskiego, złożone na 79. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 84):

Warszawa, dn. 8.VI. 2001 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

Nawiązując do oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Grzegorza Lipowskiego podczas 79 posiedzenia Senatu RP w dniu 6 kwietnia 2001 r. - w sprawie sytuacji ochotniczych straży pożarnych - działając z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów oraz w porozumieniu z Ministrem Finansów i Ministrem Zdrowia, uprzejmie przedkładam poniższe informacje.

Trudno zgodzić się ze stwierdzeniem, iż odpowiedź na oświadczenie Pana Senatora - złożone podczas 73 posiedzenia Senatu RP w dniu 11 stycznia br. - była wymijająca, ponieważ mówiła o projekcie odpowiedniej poprawki do ustawy o ochronie przeciwpożarowej (regulującej sprawę badań lekarskich dla strażaków-ochotników), umieszczonej w projekcie ustawy o gotowości cywilnej i zarządzaniu kryzysowym. Aktualnie ww. projekt ustawy jest przedmiotem prac komisji sejmowych.

Odnośnie kwestii dotyczącej rozważenia możliwości zwolnienia ochotniczych straży pożarnych z obowiązku uiszczania opłat związanych z rejestracją stowarzyszenia pragnę wskazać, iż podjęcie działań w tym zakresie, nie leży w gestii Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Ministra Finansów, sprawa zwolnienia z opłat rejestrowych jest w toku załatwiania. Zarząd Główny Ochotniczych Straży Pożarnych RP otrzymał już wstępne zapewnienie Ministra Sprawiedliwości, iż jednostki ochotnicze pożarnictwa będą zwolnione z tych opłat.

Z poważaniem

Marek Biernacki

* * *

Odpowiedź na oświadczenie senatora Wiesława Pietrzaka, złożone na 82. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 87), przekazał Minister Pracy i Polityki Społecznej:

Warszawa, dnia 2001-06-08

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

Odpowiadając na oświadczenie senatora Pana Wiesława Pietrzaka "w sprawie niedoszacowania potrzeb finansowych ośrodków pomocy społecznej" przekazanym przy piśmie Pani Marszałek z dnia 2001- 05-29 znak AG/043/257/01/IV pragnę poinformować, że zaplanowane w ustawie budżetowej na 2001 rok środki finansowe, z przeznaczeniem na wypłatę zasiłków w rozdziale 85314- Zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz uruchomione środki z rezerwy celowej, wg posiadanych informacji z urzędów wojewódzkich, powinny pokryć zapotrzebowanie w zakresie zasiłków obligatoryjnych.

W rezerwie celowej zaplanowanej w ustawie budżetowej są jeszcze częściowo nie wykorzystane środki finansowe na zasiłki z pomocy społecznej. Środki te będą uruchomione w drugim półroczu i przekazane wszystkim wojewodom; wojewodowie jako dysponenci części budżetowych przyznane dodatkowo środki przeznaczą na poszczególne jednostki samorządowe na dofinansowanie zasiłków z pomocy społecznej w tym zasiłków okresowych.

Z poważaniem

MINISTER

Up. SEKRETARZ STANU
Joanna Staręga-Piasek

* * *

Informację w związku z oświadczeniem wicemarszałka Tadeusza Rzemykowskiego, złożonym na 81. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 86), przekazał Minister Środowiska:

Warszawa, dnia 8 czerwca 2001 r.

Sz. Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W odpowiedzi na przesłane oświadczenie złożone przez senatora Tadeusza Rzemykowskiego podczas 81 posiedzenia Senatu RP w dniu 10 maja 2001 roku w sprawie ustaleń i wniosków wypracowanych przez beneficjentów ISPA na konferencji w Toruniu w dniach 2-3 kwietnia 2001 roku, pragnę poinformować o zajętym stanowisku wobec powyższych ustaleń.

Ad. Panel finansowy

Ad. Uchwały budżetowe jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 4 pkt 4 lit. a), art. 9 pkt 3 lit. a) i art. 12 pkt 4 lit. a) ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2001 (Dz.U. Nr 150, poz. 983 z późn. zm.), środki finansowe pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi oraz środki na współfinansowanie programów realizowanych z udziałem środków zagranicznych niepodlegających zwrotowi należą do dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Do tej grupy zaliczają się również środki na realizację projektów ISPA.

Jako dochody jednostek samorządu terytorialnego powinny być zatem ujmowane w uchwałach budżetowych jednostek samorządu terytorialnego, zarówno po stronie dochodów jak i wydatków, zachowując zasady klasyfikacji budżetowej, określonej w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2000 r. w sprawie szczegółowych klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 59, poz. 688).

Terminy itp. - tel do MF

Środki te, zgodnie z ustawą o finansach publicznych są przeznaczane wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej lub deklaracji dawcy, i wydatkowane zgodnie z procedurami zawartymi w tej umowie lub innymi procedurami obowiązującymi przy ich wykorzystaniu.

Biorąc pod uwagę powyższe, środki te mają charakter dotacji celowej z budżetu państwa, przekazywanej, zgodnie z art. 43 ust. 3 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, przez wojewodów lub przez agencję płatniczą, o ile umowy międzynarodowe wymagają jej ustanowienia.

Ad. Umowy wsparcia (umowy poręczeniowe, gwarancyjne).

Projekty realizowane przy udziale środków z funduszu ISPA muszą posiadać zabezpieczenie.

Integralną decyzją każdego z beneficjentów ISPA jest forma stosowanego zabezpieczenia. Beneficjenci mogą przykładowo wybrać gwarancję bankową, poręczenie NFOŚiGW czy też weksel.

Ponadto należy zaznaczyć, że beneficjenci będą podlegać przepisom ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz.U. Nr 60, poz. 704), która reguluje kwestię poręczeń i gwarancji udzielanych przez jednostki sektora finansów publicznych na rzecz przedsiębiorców, na warunkach korzystniejszych od oferowanych na rynku są uznawane za pomoc publiczną, której udzielanie podlega wymogom w zakresie stwierdzenia dopuszczalności takiej pomocy przez organ nadzorujący udzielanie pomocy publicznej (Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów).

Ad. Ewidencja i sprawozdawczość w jednostkach samorządu terytorialnego.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. Nr 121 poz. 591 z późn. zm.) w ciągu roku obrotowego ujmuje się w księgach rachunkowych, wyrażone w walutach obcych operacje gospodarcze dotyczące:

- środków pieniężnych, udziałów i papierów wartościowych po kursie kupna lub sprzedaży banku, z którego usług korzysta jednostka,

- pozostałych aktywów i pasywów po obowiązującym na dzień przeprowadzenia operacji średnim kursie ustalonym dla danej waluty przez Prezesa NBP, chyba, że dowód odprawy celnej wyznacza inny kurs.

Natomiast różnice kursowe powstałe:

- w związku z wyceną na dzień bilansowy środków pieniężnych, udziałów oraz papierów wartościowych,

- przy zapłacie wyrażonych w walutach obcych należności i zobowiązań oraz innych operacjach,

zalicza się do przychodów lub kosztów operacji finansowych.

Ad. Płynność finansowa jednostek samorządu terytorialnego.

Zdaniem Ministerstwa Finansów "Na płynność finansową mają wpływ zarówno jednostki zaangażowane w proces przepływów finansowych, jak i umowy zawierane pomiędzy nimi". Stwierdzenie - choć prawdziwe - nie wychodzi naprzeciw oczekiwaniom Beneficjentów o stworzenie systemowego mechanizmu pomocy w postaci krótkoterminowych pożyczek pozwalających na utrzymanie płynności finansowej. Zasady udzielania takiej pomocy są obecnie przedmiotem rozmów pomiędzy Ministerstwem Środowiska a narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Beneficjentami. Tak jak w przypadku tworzenia systemu zabezpieczeń, kwestia ta będzie regulowana indywidualnie z każdym z Beneficjentów w drodze umowy Beneficjenta z NFOŚ.

Ad. Prawo własności do majątku współfinansowanego środkami funduszu ISPA.

Komitet Monitorujący rozpatrywał to zagadnienie na posiedzeniu w dniu 25 kwietnia br. Należy podkreślić, iż przedstawiciele Komisji Europejskiej nie przedstawiali przeszkód prawnych dotyczących przekazania praw własności do majątku współfinansowanego środkami ISPA. Jednak założenia do procesu prywatyzacji wymagają jeszcze szczegółowego dopracowania. Z uzyskanych informacji wynika, iż obecnie trwają w Komisji prace nad tym zagadnieniem.

Istnieje możliwość ubiegania się o środki pomocowe w przypadku zarządzania majątkiem przez koncesjonariusza jednakże wybór koncesjonariusza musi nastąpić zgodnie z zasadami wyboru zawartymi w tzw. Practical Guide oraz konieczna jest akceptacja Komisji Europejskiej.

W odniesieniu do kwestii kalkulacji i stanowienia opłat, Komisja przedstawiła stanowisko, iż wysokość opłat w sektorze gospodarki wodnej będzie rozważana dla indywidualnych projektów. Wysokość opłat, wg Komisji nie powinna przekraczać 4% dochodów gospodarstwa domowego.

Panel "przetargi"

Ad. Terminologia.

Stosowana w procedurach przetargowych terminologia oraz obowiązki Beneficjentów związane z przeprowadzaniem przetargów między innymi znajdują się:

- w przetłumaczonym na język polski standardowym aneksie do memorandum finansowego (finansowe postanowienia wykonawcze w ramach ISPA, dostępnym na stronach internetowych Centrum Informacji Europejskiej UKIE:

www.cie.gov.pl/fundusze/index.html),

- w dokumencie przyjętym przez Komitet Integracji Europejskiej na posiedzeniu w dniu 14 marca br. ISPA Przedakcesyjny Instrument Polityki Strukturalnej - Programowanie i zasady wdrażania w Polsce oraz w Załączniku 2 - Sektor Środowiska do powyższego dokumentu (zostały one przekazane na spotkaniu z Beneficjenetami w Ministerstwie Środowiska w dniu 26 kwietnia br.).

Ad. Podatek od towarów i usług (VAT).

Zgodnie z informacjami uzyskanymi z Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej oraz Ministerstwa Finansów informuję, iż Szósta dyrektywa Rady Unii Europejskiej z dnia 18 maja 1997 r. nie przewiduje stosowania stawki 0% lub stosowania zwrotów VAT z tytułu zakupu towarów i usług za środki pomocowe otrzymane na podstawie m.in. rozporządzenia z dnia 21 czerwca 1999 r., ustanawiającego Instrument Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej (1267/99/WE) ISPA. Regulacje te nie zobowiązują strony polskiej do stosowania ulg w postaci stawki 0% lub zwrotów VAT. Zawarte umowy zawierają klauzule, iż unijne środki pomocowe nie będą przeznaczane m.in. na opłacanie podatków.1)

W krajach Unii Europejskiej, przy różnego rodzaju przedsięwzięciach wspólnych współfinansowanych ze środków unijnych nie stosuje się stawki 0% lub specjalnego automatycznego zwrotu podatku w ramach procedur przewidzianych dla postępowania podatkowego.

Obecnie funkcjonujące w systemie VAT rozwiązania umożliwiają korzystanie z ulg w przypadku zakupów za środki pomocowe na następujących zasadach:

a) jeżeli wynikiem danego przedsięwzięcia będą czynności opodatkowane VAT to odzyskiwanie VAT naliczonego, zawartego w zakupach może się odbywać w ramach normalnych rozliczeń, tj. na zasadach określonych w art. 19 i 20 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 50, poz. 11 z późn. zm.) oraz nowego, specjalnie stworzonego przepisu w rozdziale XI (§ 28 h) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 1091, poz. 1245 z późn. zm.),

b) specjalne zwroty VAT można uzyskać na podstawie ww. rozdziału XI - możliwe jest uzyskanie zwrotu tylko w przypadku, gdy przy przedsięwzięciu wspólnym występują jednoznacznie wyodrębnione środki na koncie bankowym i bezpośrednio z tego konta opłacane są zakupy,

c) istnieje również możliwość zarejestrowania umowy o wykonanie usług przez Komitet Integracji Europejskiej i po tej rejestracji zastosowanie w odniesieniu do tej umowy stawki 0% na podstawie § 64 ww. rozporządzenia. Jednakże taka umowa musiałaby być w całości finansowana za środków pomocowych1). Natomiast przy umowach realizowanych w ramach ISPA oprócz środków pomocowych są angażowane i inne środki. Stosowanie więc stawki 0% możliwe byłoby tylko w bardzo ograniczonym zakresie.

1) Ze względu na sugestie zmiany zapisu, kwestie te są obecnie wyjaśniane z Ministerstwem Finansów.

Należy zwrócić uwagę, że przy przedsięwzięciach wspólnych opartych na zaangażowaniu środków własnych i pomocowych, w warunkach wykorzystania przez jednostki rozwiązań zawartych w rozdziale XI ww. rozporządzenia może dochodzić do określonych nieprawidłowości polegających na tym, że całość lub większość wydatków rzeczowych obciążonych VAT-em będzie rozliczana ze środków pomocowych i VAT będzie zwracany. Natomiast pozostałe nieodpodatkowane wydatki będą finansowane z udziału własnego. Oznaczać to będzie statystyczne (pozorne) zaniżenie udziału własnego w finansowaniu przedsięwzięcia ze strony polskiej, jak również będzie miało określone oddziaływanie na wypływ środków budżetowych.

Ad. Ustalenie jednolitych i spójnych zasad oraz procedur przetargowych ISPA, EBOR i EBI.

Przede wszystkim należy podkreślić, iż ustalenie zasad jest regulowane rozporządzeniem Rady z dnia 21 czerwca 1999 ustanawiającym Instrument Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej (1267/99/WE). W przypadku, gdy międzynarodowe instytucje finansowe (np. EBRD, EIB), wspierające daną inwestycję określają inne procedury, strona polska ma ograniczony wpływ na zmianę tych zasad.

W przypadku współfinansowania inwestycji przez Europejski Bank Inwestycyjny, stosowane są procedury identyczne z procedurami ISPA - zatem niezrozumiały jest postulat ujednolicania tych procedur.

Różnice występują w przypadku współfinansowania projektu ze środków EBOR. Niewyjaśnione kwestie dotyczące procedur przetargowych przy współfinansowaniu projektów przez ISPA oraz EBOR były jedną z podstawowych kwestii, poruszanych przez stronę polską w trakcie pierwszego Komitetu Monitorującego ISPA oraz na ww. spotkaniu z Beneficjentami. W chwili obecnej oczekujemy na przekazanie na piśmie stanowiska Komisji Europejskiej dotyczącego tego zagadnienia, zaś systemowe ujednolicenie procedur ISPA, EBOR lub innych MIF wymaga zmian ww. rozporządzenia, nad czym prace ze strony Komisji Europejskiej, już zostały podjęte.

W przypadku, pożyczek lub kredytów zaciągniętych bezpośrednio przez Beneficjentów od innych instytucji finansowych, administracja rządowa nie ma żadnego wpływu na warunki kredytowe stawiane przez te instytucje.

Ad Practical Guide

Oficjalna wersja Praktycznego Przewodnika PHARE ISPA SAPARD wraz z załącznikami (Practical Guide PHARE ISPA SAPARD), który od 1 stycznia 2001 r., znajduje się na stronie internetowej Komisji Europejskiej:

http://europa.eu.int/comm/europeaid/tender/gestion/index en.htm.

Należy wyjaśnić, iż strona polska nie zatwierdza tego dokumentu, tylko winna go stosować.

Robocze tłumaczenie Praktycznego Przewodnika na język polski można znaleźć na stronach internetowych UKIE pod adresem: http://www.cie.gov.pl/fundusze/index.html.

AD. Szkolenia dla członków PIU.

Zdaniem Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej przeprowadzenie szkoleń byłoby możliwe nawet przy udziale finansowym środków ISPA (pomoc doradcza). Obecnie opracowaniem zasad przeprowadzania szkoleń dla członków PIU zajmują się przedstawiciele UKIE, MF, MTiGM oraz MŚ.

Ad. Zadania i uprawnienia inżyniera budowy.

Zadania i uprawnienia inżyniera kontraktu będą ustalane oddzielnie dla poszczególnych projektów w umowach zawieranych pomiędzy Beneficjentem - Zamawiającym, a inżynierem kontraktu, jak również wynikają z warunków kontraktu na roboty budowlane, będące przedmiotem nadzoru inżyniera kontraktu.

Ad. Kryteria oceny ofert.

Kryteria oceny ofert dla realizacji poszczególnych rodzajów przetargów (usługi, roboty, dostawy) są ustalane przez Beneficjenta, zasadniczo zależeć będą zatem od jednostek samorządu terytorialnego.

Panel "realizacja"

Ad. Kompetencje poszczególnych instytucji.

Kompetencje poszczególnych instytucji odpowiedzialnych za wdrażanie projektów ISPA znajdują się we wskazanym wyżej dokumencie ISPA Przedakcesyjny Instrument Polityki Strukturalnej - Programowanie i zasady wdrażania w Polsce, który otrzymali wszyscy Beneficjenci na spotkaniu w dniu 26 kwietnia, w Ministerstwie Środowiska.

Obowiązki i prawa Beneficjentów związane z realizacją projektów ISPA zostaną szczegółowo przedstawione w umowach pomiędzy NFOŚiGW, jako jednostką wdrażającą a Beneficjentem. Kwestia przygotowania projektów powyższych umów była omawiana na wspomnianym powyżej spotkaniu z Beneficjentami w Ministerstwie Środowiska.

Ad. Struktury organizacyjne jednostek wdrażających projekty u Beneficjentów.

Zarówno Ministerstwo Środowiska jak i Urząd Komitetu Integracji Europejskiej zgadzają się z tezą sformułowaną przez Beneficjentów, iż każdy Beneficjent ma prawo stworzenia własnej struktury organizacyjnej do zarządzania projektem, odzwierciedlającej specyfikę danego projektu oraz specyfikę struktur organizacyjnych beneficjenta oraz, iż nie istnieje konieczność unifikowania tych struktur.

Zdaniem MŚ decyzja o strukturze PIU powinna być integralną decyzją beneficjenta z tym zastrzeżeniem, że ewentualne niezgodności z dokumentami programowymi i umowami zostaną zweryfikowane przez MŚ na etapie przygotowywania decyzji SAO o akceptacji PIU.

Ad. Umowy pomiędzy NFOŚ a Beneficjentami.

Obecnie trwają prace nad treścią umów, które ze względu na swój charakter oraz zakres jaki regulują, redagowane są indywidualnie.

Ad. Realizowanie zasady partnerstwa.

Ministerstwo Środowiska stoi na stanowisku, że Beneficjenci powinni brać udział w działaniach podejmowanych w związku z projektami współfinansowanymi przez ISPA. W związku z powyższym organizowane są konferencje robocze z udziałem Beneficjentów i przedstawicieli resortu. Beneficjenci są na bieżąco informowani o przebiegu prac nad projektami. Ponadto, Pan Minister Maciej Rudnicki zadeklarował możliwość odbywania indywidualnych spotkań z Beneficjentami.

Proszę uwzględnić fakt, iż wraz z uruchomieniem projektów ISPA uruchamiany jest w Polsce zupełnie nowy system, odmienny od stosowanych dotychczas np. w ramach funduszu Phare. Strona polska przed otrzymaniem środków winna była spełnić dodatkowe warunki wypływające z umów zawartych bezpośrednio z Komisją Europejską. Dlatego też, opracowanie właściwych rozwiązań zajmuje dużo czasu. Niestety, część rozwiązań nie będzie wykorzystana w ramach Funduszu Spójności, po przyjęciu Polski do UE, ze względu na zapowiadane w tej chwili przez Komisję Europejską zmiany. Pragnę także zwrócić uwagę na fakt, iż wiele problemów związanych z ISPA wynikło po stronie Komisji Europejskiej i strona polska nie ma żadnego wpływu na ich rozwiązanie.

Z poważaniem

Z up. MINISTRA

SEKRETARZ STANU
Maciej Rudnicki

* * *

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Suchańskiego, złożonym na 79. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 84):

Warszawa, dn. 8 VI 2001 r.

Pani prof. dr hab. Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu

Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna pani Marszałek

Nawiązując do oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Jerzego Suchańskiego podczas 79 posiedzenia Senatu RP w dniu 6 kwietnia 2001 r. - w sprawie Kopalni Odkrywkowych Surowców Drogowych w Kielcach - działając z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, uprzejmie przedkładam poniższe informacje.

Bezpośrednią przesłanką do uruchomienia procedury prywatyzacyjnej Kopalni Odkrywkowych Surowców Drogowych w Kielcach, był wspólny wniosek z dnia 29 lipca 1999 r. Dyrektora i Rady Pracowniczej przedsiębiorstwa o dokonanie prywatyzacji bezpośredniej w trybie art. 39 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 roku o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz.U. Nr 118, poz. 561 z późn. zm.).

Z informacji uzyskanej od Wojewody Świętokrzyskiego wynika, iż skierowanie wniosku poprzedzone było referendum na temat wyboru drogi prywatyzacji, przeprowadzonym wśród załogi. Pomimo, iż w danym momencie nie były znane jakiekolwiek przeszkody prawe do uruchomienia procedury prywatyzacji w trybie prywatyzacji bezpośredniej, to jednak brak było pełnej regulacji stanu prawnego nieruchomości, będących we władaniu przedsiębiorstwa. Informacje przekazywane wówczas przez Dyrekcję Przedsiębiorstwa, wskazywały na możliwość uregulowania stanu prawnego tych nieruchomości do końca 1999 r.

W związku z powyższym , w dniu 12 sierpnia 1999 r., Wojewoda zamieścił w prasie ogłoszenie zapraszające inwestorów do składania ofert. Celem podjęcia rokowań miało być wyłącznie wniesienie przedsiębiorstwa do spółki (art. 39 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy), nie zaś jak wynika z oświadczenia Pana Senatora - sprzedaż (art. 39 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy).

Równolegle z ogłoszeniem w prasie, Wojewoda ogłosił pisemny przetarg na wykonanie analizy przedsiębiorstwa - zgodnie z wymogami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 czerwca 1997 r. w sprawie zakresu analizy spółki oraz przedsiębiorstwa państwowego, sposobu jej zlecania, opracowywania, zasad odbioru oraz warunków w razie spełnienia których można odstąpić od opracowywania analizy (Dz.U. Nr 64, poz. 408).

Sporządzona dokładna analiza stanu prawnego omawianego przedsiębiorstwa, wykazała niestety znaczące - wcześniej nie sygnalizowane - okoliczności dotyczące stanu prawnego jednej z kopalń należących do przedsiębiorstwa. Okoliczności te wpłynęły na wstrzymanie prywatyzacji w ww. trybie.

Dodatkowo, w październiku 2000 r. pojawiła się kolejna istotna przeszkoda uniemożliwiająca podjęcie dalszych czynności prywatyzacyjnych. Około 150 rolników wystąpiło o odszkodowania z tytułu wywłaszczenia ich w 1992 r. z zajmowanych działek bez rekompensat pieniężnych. Wywłaszczenie organizowane było przez Dyrekcję Okręgową Dróg Publicznych w Kielcach na rzecz kopalni "Józefinka" - którą w 1991 r. przydzielono Kopalniom Odkrywkowym Surowców Drogowych. W chwili obecnej trwają postępowania administracyjne w zakresie badania prawidłowości wydania decyzji przez Naczelnika Gminy Górno w sprawie wywłaszczenia gruntów. Niezwykle trudny do przewidzenia jest nie tylko termin zakończenia toczących się postępowań, ale i wpływ rozstrzygnięć poszczególnych spraw na stan prawny tej kopalni, ponieważ może dojść do uchylenia decyzji wywłaszczeniowych, a w konsekwencji do częściowego wzruszenia decyzji uwłaszczeniowej.

Na skutek pogorszenia się sytuacji ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa na przestrzeni roku 2000, Wojewoda Świętokrzyski zarządzeniem nr 68/2000 z dnia 27 września 2000 r. ustanowił w przedsiębiorstwie zarząd komisaryczny.

Aktualnie proponowaną przez powołany zespół do spraw przekształceń własnościowych oraz związki zawodowe działające przy KOSD, formą prywatyzacji przedsiębiorstwa jest oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania (tj. prywatyzacja w trybie art. 39 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Należy jednak zauważyć, że obecna trudna i pogarszająca się sytuacja ekonomiczno-finansowa przedsiębiorstwa nie gwarantuje spłaty rat leasingowych związanych z przekazaniem przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania ani przeznaczenia środków na konieczne inwestycje. Przedsiębiorstwo nie generuje zysku, który zapewniłby nie tylko spłatę rat, ale i wywiązanie się z wieloletniej umowy inwestycyjnej zabezpieczonej karami umownymi w przypadku jej nie realizowania.

Wybór tej formy prywatyzacji KOSD wiąże się z dużym ryzykiem zarówno dla pracowników, jako przyszłych udziałowców spółki, jak i dla Skarbu Państwa. W tej sytuacji Wojewoda Świętokrzyski wystąpił z wnioskiem o komercjalizację przedsiębiorstwa.

Ponadto uprzejmie informuję, iż do Wojewody nie wpłynęły żadne sygnały na temat zastraszania załogi przez Zarządcę Komisarycznego.

Ponadto uprzejmie informuję, iż do Wojewody nie wpłynęły żadne sygnały na temat zastraszania załogi przez Zarządcę Komisarycznego.

Wydaje się, iż przytoczone argumenty świadczą o właściwym podejściu Wojewody do kwestii dalszego losu Kopalni Odkrywkowych Surowców Drogowych w Kielcach, a zarazem o słuszności podejmowanych przez niego decyzji, jak również o dbałości o majątek Skarbu Państwa, który jest w jego władaniu.

Z poważaniem

Marek Biernacki

* * *

Odpowiedź na oświadczenie senatora Ryszarda Jarzembowskiego, złożone na 82. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP nr 87), przekazał Minister Środowiska:

Warszawa, dnia 11.06. 2001 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

Odpowiadając na przekazane przy piśmie z dnia 29 maja 2000 r. znak: AG/043/251/01/IV oświadczenie złożone przez senatora Ryszarda Jarzembowskiego podczas 82 posiedzenia Senatu RP w dniu 24 maja 2001 r. w sprawie zasad zbywania mieszkań będących w zasobach Lasów Państwowych, uprzejmie proszę o przesunięcie terminu udzielenia odpowiedzi w przedmiotowej sprawie.

Z uwagi na złożoną pod względem prawnym kwestię poruszoną przez Senatora Ryszarda Jarzembowskiego, przygotowanie wyczerpującej odpowiedzi wymagać będzie zasięgnięcia niezbędnych opinii oraz uzyskania stosownych uzgodnień, m.in. z Ministrem Rozwoju Regionalnego i Budownictwa.

Po uzyskaniu opinii oraz uzgodnieniu stanowiska w przedmiotowej sprawie, niezwłocznie prześlę Pani Marszałek stosowną odpowiedź.

Z wyrazami szacunku

Z up. MINISTRA

PODSEKRETARZ STANU
Janusz Radziejowski

* * *

Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Henryka Stokłosy, złożonym na 82. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 87):

Warszawa, 11.06. 2001 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z pismem z dnia 29 maja br. (znak: AG/043/258/01/IV), dotyczącym udzielenia odpowiedzi na oświadczenie senatora Henryka Stokłosy w sprawie zmiany kryteriów uznawania regionów, w tym powiatu chodzieskiego, za zagrożony szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym, pragnę uprzejmie wyjaśnić, co następuje:

W odpowiedzi na pyt. 1:

Ustalaniem kryteriów oraz identyfikacją powiatów zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym zajmuje się Zespół Społeczno-Rządowy powołany w dniu 14.06.2000 r. zarządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej. W skład Zespołu Społeczno-Rządowego wchodzą przedstawiciele strony rządowej (jednoosobowi reprezentanci Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz Krajowego Urzędu Pracy) oraz przedstawiciele strony społecznej i samorządowej (Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu, Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego "Solidarność", Krajowego Związku Kółek i Organizacji Rolniczych, Związku Zawodowego Rolników "Samoobrona", Konfederacji Pracodawców Polskich). Zespół przy tworzeniu wykazu powiatów zagrożonych bezrobociem strukturalnym posiłkuje się danymi GUS o stopie bezrobocia na koniec I kwartału danego roku. Na podstawie tego wykazu tworzone jest rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie określenia powiatów (gmin) zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym.

W ubiegłym roku rozporządzenie to zostało przez Radę Ministrów przyjęte w dniu 20 grudnia i opublikowane w Dz.U. nr 120 poz. 1270. Przy tworzeniu wykazu powiatów objętych rozporządzeniem Zespół Społeczno-Rządowy przyjął następujące kryteria.

1. Kryterium podstawowe: 150% średniej krajowej stopy bezrobocia w marcu przez trzy ostatnie lata.

2. Kryterium pomocnicze: 150% średniej krajowej stopy bezrobocia pod koniec marca 2000 roku oraz 125% średniej krajowej stopy bezrobocia w marcu w latach 1998 i 1999.

Zgodnie z danymi GUS stopa bezrobocia w powiecie chodzieskim w marcu ubiegłego roku wynosiła 17,2%, stanowiło 122,9% średniej stopy krajowej, w marcu 1999 r., stopa bezrobocia dla tego powiatu wynosiła 12,5% co stanowiło 104,2% średniej stopy bezrobocia, natomiast w roku 1998 10,3%, co równało się 99,0% ówczesnej średniej stopy bezrobocia w kraju. Wskaźniki te nie pozwoliły na uznanie wymienionego powiatu za zagrożony bezrobociem na podstawie kryterium podstawowego i pomocniczego.

Rada Ministrów umieściła także w wykazie te powiaty, które na mocy rozporządzenia w sprawie określenia powiatów (gmin) zagrożonych strukturalnym bezrobociem obowiązującego w 2000 roku (Dz.U. z 1999 r. nr 110 poz. 1264) posiadały status "zagrożonych", a w których stopa bezrobocia w latach 1998-1999 przekroczyła 150%, natomiast w marcu 2000 r. przekroczyła 130% średniej stopy bezrobocia w kraju. Powiat chodzieski nie spełnił również tego dodatkowego kryterium.

W odpowiedzi na pyt. 2:

Wysoki poziom i natężenie bezrobocia jakie obserwujemy obecnie w Polsce stanowi najważniejszy i najtrudniejszy problem ekonomiczno-społeczny. Trudna sytuacja na rynku pracy, w tym także w powiecie chodzieskim, wynika przede wszystkim z następujących powodów:

- przyśpieszenia procesów restrukturyzacji gospodarki,

- zwiększonego napływu absolwentów (efekty wyżu demograficznego),

- ujawnienia się osób pragnących poprzez status bezrobotnego uzyskać opłacanie z budżetu państwa składki na ubezpieczenie zdrowotne - w wielu przypadkach są to osoby zatrudnione w tzw. szarej strefie,

- spadku tempa przyrostu liczby miejsc pracy, szczególnie w małych i średnich przedsiębiorstwach oraz dużej fluktuacji zatrudnienia w tym sektorze, co w efekcie zwiększyło wypływ pracowników na rynek pracy. Było to spowodowane głównie czynnikami zewnętrznymi - np. kryzysem rosyjskim, a także nadmiernym fiskalizmem,

- małej elastyczności przepisów prawa pracy.

- "wygaszania" pakietów socjalnych.

Uwzględniając trudną sytuację na rynku pracy w Polsce, Rząd podjął zdecydowane działania, aby przeciwdziałać temu niepożądanemu zjawisku. Na posiedzeniu 16 stycznia br. Rada Ministrów przyjęła "Rekomendacje dla polityki przeciwdziałania bezrobociu". Zgodnie z "Rekomendacjami..." powstrzymanie tendencji do wzrostu bezrobocia wymaga prowadzenia polityki pieniężnej i fiskalnej sprzyjającej wzrostowi gospodarczemu oraz realizacji następujących programów rządowych:

- "Narodowego Planu Działań na Rzecz Zatrudnienia na lata 2000-2001",

- "Kierunków działań Rządu wobec małych i średnich przedsiębiorstw do 2002 roku",

- "Paktu dla rolnictwa i obszarów wiejskich".

Zgodnie z "Rekomendacjami...." działania Rządu będą skierowane na:

1) Tworzenie miejsc pracy,

2) Podnoszenie kwalifikacji zawodowych,

3) Usprawnianie funkcjonowania instytucji rynku pracy

4) Zmiany prawa pracy, w tym Kodeksu pracy w zakresie:

- zwiększenia liczby dopuszczalnych godzin nadliczbowych,

- przywrócenia możliwości zawierania nieograniczonej ilości umów na czas określony,

- podwyższenia progu zatrudnienia, powyżej którego konieczne jest tworzenie regulaminów pracy i regulaminów wynagrodzeń,

- stopniowej eliminacji okresu obciążania pracodawców kosztami wynagradzania pracownika za okres niezdolności do pracy.

Jednocześnie informuję, że w dniu 6 marca br. Rada Ministrów przyjęła na I-półrocze 2001 r. harmonogram nowych działań, które będą wspierać przedsiębiorców w zwiększeniu liczby miejsc pracy. Działania te dotyczą m.in.:

1) obniżenia obciążeń fiskalnych, szczególnie małego biznesu,

2) zwiększenia elastyczności rynku pracy,

3) intensyfikacja eksportu,

4) likwidacji administracyjnych barier rozwoju przedsiębiorczości,

5) ułatwienia przedsiębiorcom dostępu do zewnętrznych źródeł finansowania,

6) zwiększenia ilości środków publicznych na aktywne formy wsparcia sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

W odniesieniu do obszarów wiejskich na terenie całego kraju, źródłem finansowania programów, mających na celu przeciwdziałanie bezrobociu i tworzenie zachęt do tworzenia nowych miejsc pracy mogą być środki rezerwy celowej na wspieranie programów inicjowanych przez organy samorządu województwa. Rezerwa ta wydatkowana jest na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 sierpnia 2000 r. w sprawie zasad, warunków i trybu wspierania środkami z budżetu państwa programów inicjowanych przez organy samorządu województwa (Dz.U. Nr 68, poz. 806). Rozporządzenie to przewiduje wsparcie programów inicjowanych przez samorząd województwa w zakresie promocji zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich na terenach wiejskich. Ze środków rezerwy mogą być finansowane następujące rodzaje usług: poradnictwo i informacja zawodowa, pośrednictwo pracy, szkolenia i doradztwo w zakresie prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, szkolenia mające na celu przekwalifikowanie oraz naukę umiejętności poszukiwania i uzyskiwania zatrudnienia, pomoc w uzyskaniu okresowego zatrudnienia poza rolnictwem, doradztwo w zakresie przygotowania i realizacji przez samorządy powiatowe i gminne programów w mających na celu ograniczenie bezrobocia i rozwój przedsiębiorczości, użyczanie małym przedsiębiorcom po cenach niższych niż rynkowe lokali do wykonywania pozarolniczej działalności wraz ze świadczeniem usług doradczych (tzw. inkubatory przedsiębiorczości). Wymienione usługi przeznaczone będą dla mieszkańców gmin wiejskich, miejsko-wiejskich i miast do 15 tys. mieszkańców, którzy: (a) są bezrobotnymi lub (b) są rolnikami prowadzącymi gospodarstwo rolne do 3 ha przeliczeniowych lub (c) prowadzą wspólne gospodarstwo domowe z osobami, o których mowa w pkt (a) - (b), jeżeli dochód na osobę w ostatnich trzech miesiącach jest niższy od przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale.

Wymienione usługi będą świadczone przez instytucje lokalne wybrane w drodze przetargu przez władze samorządowe województw. Za wdrażanie programu na obszarze województwa odpowiedzialny jest zarząd województwa.

Na mocy tego samego rozporządzenia osoby, które nie są emerytami albo nie nabyły prawa do świadczeń przedemerytalnych, posiadające miejsce zamieszkania na terenie gmin wiejskich, miejsko-wiejskich lub w miastach do 15 tys. mieszkańców, podejmujące lub prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą mogą otrzymać jednorazową bezzwrotną dotację w wysokości 3 600 zł. Warunkiem otrzymania dotacji jest przeznaczenie jej na zakup środka trwałego oraz spłacanie pożyczek na podjęcie działalności gospodarczej lub na tworzenie nowych miejsc pracy, finansowanych ze środków własnych regionalnych i lokalnych instytucji kapitałowych.

Na realizację ww. instrumentów w r. 2000 województwo wielkopolskie otrzymało środki w wys. 5 471 684 zł. W budżecie państwa na 2001 r. na realizację wspomnianych usług zaplanowano rezerwę celową w wysokości 49 967 tys. zł, z czego szacuje się, iż woj. wielkopolskie otrzyma 4,5 mln zł.

Aby usprawnić proces wdrożenia nowych rozwiązań dotyczących rynku pracy oraz działań interwencyjnych na rzecz redukowania bezrobocia w dniu 24 stycznia 2001 r. Minister Pracy i Polityki Społecznej wydał zarządzenie w sprawie utworzenia Międzyresortowego Zespołu Roboczego ds. Porozumienia na Rzecz Tworzenia Miejsc Pracy. Do zadań Zespołu należy w szczególności:

- ocena propozycji rozwiązań systemowych sprzyjających tworzeniu nowych miejsc pracy, prezentowanych przez różnych partnerów społecznych,

- przygotowywanie propozycji rozwiązań systemowych związanych ze sferą zatrudnienia, które będą sprzyjały procesowi tworzenia nowych miejsc pracy,

- opracowanie stanowiska Rządu w wyżej wymienionej sprawie i przygotowanie wariantów propozycji na potrzeby negocjowania z partnerami społecznymi treści porozumienia na rzecz tworzenia miejsc pracy,

- udział w negocjowaniu porozumienia na rzecz tworzenia miejsc pracy

Przyjęty przez Zespół program będzie negocjowany z przedstawicielami partnerów społecznych (związków zawodowych i organizacji pracodawców).

W dniu 20 marca 2001 r. Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie algorytmu przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom województw i powiatów (Dz.U. nr 27, poz. 299). Zgodnie z wyżej wymienionym rozporządzeniem wielkość środków Funduszu Pracy dla samorządów powiatów na finansowanie programów przeciwdziałania bezrobociu będzie uwzględniała zarówno poziom jak i natężenie bezrobocia na powiatowym rynku pracy, a także cechy specyficzne bezrobocia utrudniające jego zwalczanie, w tym w szczególności: udział długotrwale bezrobotnych, udział bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku oraz udział bezrobotnych absolwentów. Przyjęte w algorytmie kryteria sprzyjać będą poprawie sytuacji na rynku pracy, w tym także w powiecie chodzieskim, pozwalając na przyznanie zwiększonych środków z Funduszu Pracy na ten cel.

Z poważaniem

Z up. Grażyna Gęsicka

* * *

Prezes Zarządu Spółki Telewizja Polska S.A. przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Suchańskiego, złożone na 81. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 86):

Warszawa, dnia 11 czerwca 2001 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z pismem Pani Marszałek z dnia 15 maja 2001 r. (sygnatura AG/043/245/01/IV) w sprawie oświadczenia złożonego przez senatora Jerzego Suchańskiego podczas 81 posiedzenia Senatu RP w dniu 10 maja 2001 r. po zapoznaniu się ze sprawą przedstawiam co następuje:

1) W dniu 28 lutego 2001 r. Zarząd Telewizji Polskiej S.A. zatwierdził Regulaminy Organizacyjne Oddziałów Terenowych w Krakowie, Gdańsku, Katowicach i Poznaniu powołujące w strukturach organizacyjnych tych jednostek Ośrodki Regionalne zlokalizowane w Kielcach, Olsztynie, Opolu i Gorzowie Wielkopolskim. Regulaminy te szczegółowo określają cele i zadania Ośrodków oraz umiejscowienie ich w strukturach Oddziałów. Stanowią one punkt wyjścia do budowania struktur ośrodków regionalnych.

2) Dla wprowadzenia nowych rozwiązań organizacyjnych dotyczących Ośrodków Regionalnych w Kielcach, Olsztynie, Opolu i Gorzowie Wielkopolskim Członek Zarządu TVP S.A. nadzorujący sprawy programów regionalnych - pan Tadeusz Skoczek powołał Pismem Okólnym nr 5/2001 z dnia 16 marca br. Komisję ds. w/w ośrodków. Komisja koordynuje prace zmierzające do określenia niezbędnych potrzeb poszczególnych Ośrodków, których zaspokojenie pozwoli prowadzić działalność programową w oczekiwanym wymiarze.

3) Uruchomienie Ośrodków Regionalnych TVP S.A. stanowi proces skomplikowany i długotrwały - wymagający stworzenia odpowiedniego zaplecza technicznego i lokalowego oraz zbudowania profesjonalnego zespołu redakcyjnego i realizacyjnego.

4) Emitowanie programów regionalnych przez Ośrodki Regionalne uzależnione jest od posiadania własnych częstotliwości nadawczych. W chwili obecnej takie pasmo częstotliwości posiada jedynie Lubuski Ośrodek Regionalny TVP S.A. w Gorzowie Wielkopolskim. Oddziałom Terenowym w Katowicach i Gdańsku przydzielane są w chwili obecnej częstotliwości nadawcze, które służyć będą Ośrodkom Regionalnym zlokalizowanym w Opolu i Olsztynie. W związku z brakiem wolnych częstotliwości na terenie województwa świętokrzyskiego trwają obecnie starania mające na celu tymczasowe wykorzystywanie dla potrzeb Ośrodka w Kielcach częstotliwości zarezerwowanych dla Programu 2.

5) W dniu 22 maja 2001 r. przedstawiciel Telewizji Polskiej S.A. p. Ryszard Pacławski - Dyrektor Biura Programów Regionalnych odbył spotkanie z przedstawicielami władz samorządowych województwa świętokrzyskiego. W wyniku rozmów z Prezydentem Miasta Kielc - p. Włodzimierzem Stępniem wstępnie ustalono, iż Urząd Miasta Kielc udostępni część pomieszczeń w Kieleckim Centrum Kultury, które po stosownej adaptacji służyć będą jako siedziba Świętokrzyskiego Ośrodka Regionalnego TVP S.A. w Kielcach.

Pozwoli to na docelowe doposażenie ośrodka w środki techniczne oraz zbudowanie zespołu redakcyjno-realizacyjnego, zdolnego objąć obsługą informacyjną województwo świętokrzyskie oraz realizować pełnowymiarową ofertę programową dla regionu.

Z wyrazami szacunku

Robert Kwiatkowski


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment