Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment
Kontakty międzynarodowe
1 marca br. wizytę w Senacie złożył przewodniczący Izby Obywateli Parlamentu Federalnego Federalnej Republiki Jugosławii Dragoljub Mićunović wraz z delegacją. Gości przyjął wicemarszałek Tadeusz Rzemykowski.
D. Mićunović podkreślił, że jego obecna wizyta w naszym kraju jest pierwszą wizytą parlamentarną w Polsce po odrodzeniu się demokracji i wolnych wyborach w Jugosławii. Polska, jak stwierdził przewodniczący, jest wzorem skutecznych przekształceń systemowych i Jugosławia chciałaby skorzystać z tych doświadczeń.
Przewodniczący Izby Obywateli przedstawił sytuację społeczną i gospodarczą w swoim kraju. Podkreślił problem zniszczeń w przemyśle, niskiego poziomu życia społeczeństwa, bezrobocia sięgającego 40-50%. Ale wolą narodu, który obalił dyktaturę, jest - jak zapewnił D. Mićunović - by Jugosławia stała się nowoczesnym, demokratycznym państwem, mającym unormowane stosunki z sąsiadami i prawo odpowiadające standardom europejskim.
Wicemarszałek T. Rzemykowski podkreślił, że wymiana parlamentarna między Polską i Jugosławią, a także wizyta prezydenta RP w Jugosławii są najlepszym dowodem otwartości Polski na współpracę między naszymi krajami i to zarówno parlamentarną, jak i ekonomiczną, kulturalną, turystyczną, a także regionalną czy między poszczególnymi miastami. Wicemarszałek zapewnił również, że Polska jest gotowa dzielić się swoimi doś
wiadczeniami z przeprowadzania reform systemowych.* * *
W dniach 5-6 marca br. w Warszawie odbyło się XV Posiedzenie Parlamentarnej Komisji Wspólnej RP i UE. Poświęcone ono było przede wszystkim wymianie poglądów przedstawicieli polskiego Sejmu i Senatu oraz delegacji Parlamentu Europejskiego i Komisji Europejskiej na temat wyników grudniowego szczytu "15" w Nicei oraz priorytetów przewodnictwa Szwecji w Unii Europejskiej. Poprzednie posiedzenie komisji odbyło się w listopadzie ub.r. w Brukseli.
W przyjętym na zakończenie posiedzenia dokumencie "Deklaracja i zalecenia" stwierdzono:
"Parlamentarna Komisja Wspólna Rzeczypospolitej Polskiej i Unii Europejskiej pod przewodnictwem deputowanej Ursuli Stenzel (Parlament Europejski) i senatora Krzysztofa Majki (Senat) odbyła w dniach 5-6 marca 2001 roku w Warszawie swoje XV posiedzenie.
Podczas posiedzenia członkowie Parlamentarnej Komisji Wspólnej wymienili poglądy z panem ministrem Andrzejem Ananiczem, panem ministrem Jackiem Saryusz-Wolskim oraz panem ministrem Janem Kułakowskim, przedstawicielami Rządu RP, panem Mats Staffansson, ambasadorem Szwecji w Polsce, reprezentującym urzędującą Prezydencję Rady Unii Europejskiej oraz panią Françoise Gaudenzi, przedstawicielem Komisji Europejskiej.
Podczas dyskusji omówiono następujące kwestie:
- Wdrażanie "Strategii rozszerzenia"
- Realizację Zaleceń XIV posiedzenia PKWRPiUE,
- Stan dostosowań Polski w obszarze "ochrona środowiska"
- Postępy Polski na drodze do członkostwa,
- Stan negocjacji akcesyjnych,
- Priorytety prezydencji szwedzkiej w UE,
- Rozwój sytuacji w Unii Europejskiej
Parlamentarna Komisja Wspólna
1. z zadowoleniem przyjmuje te konkluzje Rady Europejskiej w Nicei, w efekcie których usunięta została instytucjonalna przeszkoda stojąca na drodze do rozszerzenia Unii Europejskiej oraz potwierdzona została deklaracja Rady Europejskiej w Helsinkach o osiągnięciu gotowości Unii Europejskiej do przyjęcia nowych członków z końcem 2002 roku; odnotowuje reformy zapisane w Traktacie z Nicei i wyraża nadzieję, że następ
na Konferencja Międzyrządowa przyczyni się do utworzenia wystarczających warunków dla wzmocnienia efektywności Unii Europejskiej oraz jej demokratycznej legitymizacji;2. zważywszy znaczenie Traktatu Nicejskiego dla procesu rozszerzenia, stwierdza, że ratyfikacja Traktatu jest niezbędna dla rychłego przeprowadzenia rozszerzenia;
3. wyraża zadowolenie z poparcia, jakiego udzieliły państwa członkowskie UE "Strategii Rozszerzenia" przedstawionej przez Komisję Europejską; w tym kontekście PKWRPiUE za szczególnie istotne uznała określenie przez Komisję Europejską "map drogowych" jako elastycznego punktu odniesienia dla dalszego procesu negocjacji akcesyjnych, uzależniając możliwość korekty ram czasowych dalszych negocjacji od postępów rozmów z krajami kandydują
cymi;4. z zadowoleniem odnosi się do propozycji Komisji Europejskiej zawartej w "Strategii Rozszerzenia" polegającej na jakościowo nowym podejściu do negocjacji akcesyjnych poprzez ustanowienie trzech kategorii okresów przejściowych; wyraża opinię, iż kategoryzacja powinna być wprowadzona tak szybko jak to jest możliwe co w znacznym stopniu powinno przyśpieszyć proces negocjacji akcesyjnych oraz umożliwić możliwie szybkie rozpoczęcie debaty nad zakresem i długością okresów przejściowych zaproponowan
ych przez obie strony;5. PKWRPiUE podziela pogląd Komisji Europejskiej, że zasada "odkładania na bok" obszarów negocjacyjnych z tymczasowym wyłączeniem najtrudniejszych kwestii powinna być ograniczona do minimum; PKWRPiUE stwierdza, że pozwoli to jednak na redukcję liczby nie zamkniętych rozdziałów. Komisja Wspólna przyjmuje, że pewne "wyłączone" w myśl zasady
set aside kwestie, wejdą do końcowego pakietu negocjacyjnego6. z zadowoleniem odnosi się do kalendarza Prezydencji Szwedzkiej, gdzie rozszerzenie traktowane jest priorytetowo, oraz, wobec faktu, iż podczas Prezydencji Francuskiej udało się zamknąć negocjacje jedynie w dwóch obszarach, oczekuje, że podczas Prezydencji Szwecji w Unii Europejskiej dojdzie do przełomu w negocjacjach akcesyjnych, co pozw
oli na realizację zarówno czasowych ram pierwszego rozszerzenia, określonych przez Radę Europejską w Helsinkach jak i realizację kalendarza rozszerzenia przyjętego przez Rząd RP, który zakłada członkostwo Polski w UE 1 stycznia 2003 roku.6. PKWRPiUE oczekuje, że podczas Prezydencji Szwedzkiej możliwe będzie prowadzenie negocjacji w 11 obszarach negocjacyjnych w tym w tak trudnych obszarach jak ochrona środowiska, swobodny przepływ osób, oraz, jeśli będzie to również możliwe, rolnictwo oraz rybołówstwo
7. oczekuje, że Szczyt Rady Europejskiej w Goeteborgu dokona oceny wdrażania "Strategii Rozszerzenia" ustanawiając tym samym czasowe ramy zakończenia negocjacji akcesyjnych zgodnie z kalendarzem przewidzianym w konkluzjach szczytu w Nicei;
z zadowoleniem przyjmuje deklarację Rady Europejskiej w Nicei oferującą państwom kandydującym, które zakończą do tego czasu negocjacje akcesyjne, udział w kolejnej Konferencji Międzyrządowej w roku 2004; PKWRPiUE odnotowuje w tym względzie wyraźne stwierdzenie Rady Europejskiej, że Konferencja poświęcona przyszłości Unii Europejskiej nie będzie pretekstem dla opóźniania procesu rozszerzenia;
8. PKWRPiUE podkreśla wagę, jakie ma włączenie krajów kandydujących w debatę nad przyszłym kształtem UE już w roku 2001 poprzez umożliwienie im uczestnictwa we wszystkich przewidzianych etapach konsultacji w tej sprawie;
9. uznaje, iż wobec obecnych uwarunkowań i perspektyw rozszerzenia Unii Europejskiej, podstawowe założenia Agendy 2000 wymagają ponownej refleksji; PKWRPiUE oczekuje w tym względzie elastycznego podejścia w rozdysponowaniu środków przewidzianych dla krajów kandydujących w Agendzie 2000, zarówno w ramach pomocy przedakcesyjnej, jak i funduszy przewidzianych dla nowych państw członkowskich;
10. wyraża nadzieję, że Rząd polski kontynuował będzie intensyfikację działań dostosowawczych w ramach procesu harmonizacji prawa, jego wdrażania oraz zapewnienia odpowiedniego zaplecza instytucjonalnego;
11. z zadowoleniem odnotowuje znaczny postęp legislacyjny osiągnięty od czasu ostatniego posiedzenia PKWRPIUE w listopadzie 2000 roku; zachęca rząd polski, aby kontynuował proces harmonizacji prawa, uznając także, iż sprawą kluczową pozostaje możliwie skuteczne wdrażanie przyjętych uregulowań prawnych przez administrację państwową oraz
samorządową;12. stwierdza, iż strona polska podejmuje niezbędne działania na rzecz polepszenia transpozycji i wdrażania ustawodawstwa europejskiego w obszarze środowiska; odnotowuje, iż w marcu 2001 roku przedstawiona zostanie stronie unijnej nowelizacja polskiego stanowiska negocjacyjnego w tym obszarze;
13. odnotowuje fakt podpisania przez Komisją Europejską umów z krajami kandydującymi dotyczących ich uczestnictwa w Europejskiej Agencji Środowiska;
14. z zadowoleniem odnotowuje podpisanie z Polską wieloletniej umowy finansowej w sprawie programu SAPARD; PKWRPiUE wyraża nadzieję, że termin wydatkowania środków w ramach programu SAPARD zostanie przedłużony do roku 2003 oraz, że w trybie pilnym zakończony zostanie proces akredytacji Agencji Płatniczej dla p
rogramu SAPARD;15. podkreśla znaczenie konstruktywnego dialogu oraz dobrosąsiedzkich stosunków z Ukrainą oraz Federacją Rosyjską; odnotowuje raport Komisji Europejskiej przedłożony Radzie UE dotyczący współpracy Unii Europejskiej z Obwodem Kaliningradzkim; oczekuje, iż wypracowane zostaną rozwiązania, mające na celu pełne wykorzystanie możliwości, jakie stworzy rozszerzenie UE dla utrzymywania dobrych stosunków z Obwodem Kaliningradzkim w szczególności w aspektach handlowych oraz przepływu osób w regionach
przygranicznych, ochrony środowiska, zwalczania przestępczości zorganizowanej oraz innych problemów społecznych; PKWRPiUE zachęca wszystkie zainteresowane strony do rozważenia potencjalnych możliwości, jakie zawarte są w Planie Działania Unii Europejskiej w Wymiarze Północnym;16. zwraca uwagę, iż Polska jako kraj tranzytowy pragnie być włączona w trwające rozmowy pomiędzy Unią Europejską a Rosją dotyczące dostaw gazu i ropy z Rosji do UE;
17. oczekuje dalszej intensyfikacji dialogu z Polską w ramach Wspólnej Europejskiej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony;
18. wzywa państwa członkowskie Unii Europejskiej oraz władze polskie do pilnego podjęcia działań mających na celu wzrost poparcia społeczeństw dla idei rozszerzenia Unii Europejskiej poprzez aktywne zwalczanie negatywnych stereotypów; PKWRPiUE oczekuje rzeczywistego rozpoczęcia efektywnego wdrażania przez Komisję Europejską strategii informacyjnej, której kulminacja miała przypadać na lata 2001 i 2002; PKWRPiUE oczekuje od Komisji Europejskiej współpracy
z krajami kandydującymi we wdrażaniu strategii informacyjnej;"* * *
8 marca br. wizytę w Senacie złożył przewodniczący Komisji Europejskiej Romano Prodi, któremu towarzyszyli komisarz ds. rozszerzenia UE w Komisji Europejskiej Guenter Verheugen oraz główna negocjatorka Komisji Europejskiej, odpowiedzialna za negocjacje z Polską, Françoise Gaudenzi. Gości przyjęła marszałek Alicja Grześkowiak. W spotkaniu wzięli także udział: wicemarszałek Tadeusz Rzemykowski, senator Wiesław Chrzanowski - przewodniczący Komisji Nadzwyczajnej Legislacji Europejskiej, senator Krzysztof Majka - przewodniczący Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, a także ambasador RP przy Wspólnotach Europejskich Iwo Byczewski.
Marszałek A. Grześkowiak zapewniła gościa, że przystosowanie polskiego prawa do standardów Unii Europejskiej jest jednym z podstawowych celów Senatu obecnej kadencji.
R. Prodi stwierdził, że
głęboko wierzy, iż Polska będzie mogła wziąć udział w wyborach do Parlamentu Europejskiego w 2004 r. Za decydujący w negocjacjach o członkostwo uznał rok 2001. W najbliższych miesiącach czekają nas bowiem najtrudniejsze rozdziały negocjacyjne. Jak stwierdził, liczy na elastyczność obu stron. Jego zdaniem, poszerzenie UE jest wyzwaniem historycznym i należy to wytłumaczyć społeczeństwom krajów członkowskich.Marszałek A. Grześkowiak podkreśliła, że dla Polski wejście do UE jest wielką szansą rozwoju. Ze strony Unii potrzebne jest jednak zrozumienie polskich uwarunkowań. Każdy naród ma swoje fobie, ale również jest wierny swoim wartościom i w tym duchu powinny być prowadzone rozmowy negocjacyjne. Za najważniejsze problemy stojące przed Polską marszałek uznała restrukturyzację rolnictwa i walkę z bezrobociem związanym z restrukturyzacją przemysłu. Jak stwierdziła, Pols
ka nie oczekuje od Unii specjalnych przywilejów, ale zrozumienia naszych trudności.O tym zrozumieniu zapewnił przewodniczący Komisji Europejskiej. Jak stwierdził, jego koncepcja Europy to Europa zróżnicowana, a nie zunifikowana.
Kończąc spotkanie, marszałek Senatu podziękowała przewodniczącemu za przyjacielski klimat rozmowy i wyrażenie przez niego ducha solidarności krajów Europy Zachodniej z państwami starającymi się o członkostwo we Wspólnotach.
* * *
8 marca br. wizytę w Senacie złożył prezydent Federalnej Republiki Nigerii, głównodowodzący nigeryjskich sił zbrojnych Olusegun Obasanjo. Gościa przyjęła marszałek. Alicja Grześkowiak. W spotkaniu wzięli także udział wicemarszałek Tadeusz Rzemykowski oraz przewodniczący Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej senator Krzysztof Majka.
Marszałek A. Grześkowiak podkreśliła, że Nigeria jest krajem, który Polska darzy wielką sympatią. Szczególnie cieszy rozwój stosunków gospodarczych między obydwoma krajami oraz budowa demokratycznego ustroju w Nigerii. Marszałek zaznaczyła, że Polska widzi w Nigerii nie tylko przyjazny kraj, ale także ważnego partnera gospodarczego.
Prezydent O. Obasanjo interesował się szczegółowo procedurą stanowienia prawa w Polsce oraz kompetencjami poszczególnych organów władzy
* * *
15 marca br. wizytę w Senacie złożył przewodniczący Sejmu Republiki Litewskiej Arturas Paulauskas wraz z delegacją. Gościa przyjęła marszałek Alicja Grześkowiak, której towarzyszyli wicemarszałek Tadeusz Rzemykowski i przewodniczący Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej senator Krzysztof Majka.
Marszałek A. Grześkowiak podkreśliła, że współpraca naszych państw ma charakter strategiczny. Polska popiera Litwę w jej staraniach o członkostwo w NATO i Unii Europejskiej i w tym zakresie deklaruje swoją pomoc.
Marszałek przypomniała, że Senat RP sprawuje opiekę nad Polonią i Polakami za granicą. Dziękując za działania władz litewskich na rzecz Polaków, marszałek zwróciła się o zainteresowanie problemami polskiego szkolnictwa na Litwie, dotyczącymi m.in. wyposażenia i remontów polskich placówek oświatowych.
Przewodniczący Sejmu litewskiego zapewnił, że współpraca z Polską jest bardzo ważna dla jego kraju. Jak stwierdził, celem jego wizyty jest potwierdzenie dobrego stanu naszych stosunków, a także zapoznanie się z polskimi doświadczeniami dotyczącymi m.in. harmonizacji prawa z ustawodawstwem UE.
Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment