Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment


Odpowiedzi na oświadczenia senatorów

Informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Pieniążka, złożonym na 50. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 55), przekazał Minister Transportu i Gospodarki Morskiej:

Warszawa, 2000.02.21

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

Odpowiadając na pismo Pani Marszałek z dnia 31 stycznia 2000 r., Nr AG/043/22/2000/IV, przekazujące oświadczenie złożone przez senatora Jerzego Pieniążka na 50 posiedzeniu Senatu RP w dniu 27 stycznia 2000 r. w sprawie budowy obwodnicy Wielunia w ciągu drogi krajowej Nr 8 (Warszawa) Janki - Piotrków Trybunalski - Wieluń - Kępno - Wrocław - Kudowa Zdrój oraz w nawiązaniu do odpowiedzi z dnia 15 listopada 1999 r., Nr GDDP.BN.1f-4100/41/99) na poprzednie oświadczenie na ten temat, uprzejmie informuję, że przewidywane wcześniej spotkanie dr inż. Aleksandra Bacciarellego - Zastępcy Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych z władzami Wielunia i regionu celem omówienia możliwości i uzgodnienia wspólnych przedsięwzięć dotyczących wnioskowanej budowy obwodnicy miasta będzie zasadne dopiero po rozpatrzeniu i zatwierdzeniu koncepcji programowej dla tego zadania.

Aktualnie przewiduje się, że pod koniec marca 2000 r. koncepcja programowa będzie tematem posiedzenia Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Publicznych. Na obecnym etapie prac przygotowawczych umożliwi to określenie wielkości i wartości niezbędnych robót oraz będzie podstawą do podjęcia negocjacji w zakresie udziału w realizacji i finansowaniu zadania poszczególnych uczestników wspólnego przedsięwzięcia.

Pragnę przy tym nadmienić, że nie jest bez znaczenia dla prac przygotowawczych fakt, że do tej pory pozostaje bez odpowiedzi złożony w listopadzie 1999 r. do Urzędu Miasta w Wieluniu wniosek Biura w Łodzi, Oddziału Zachodniego GDDP o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Z wyrazami szacunku

w/z MINISTRA

SEKRETARZ STANU

Krzysztof Tchórzewski

* * *

Minister Transportu i Gospodarki Morskiej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Wiesława Pietrzaka, złożonym na 51. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 56):

Warszawa, 2000.02.22

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu RP
Szanowna Pani Marszałek,

Z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, w odpowiedzi na oświadczenie senatora Wiesława Pietrzaka wygłoszone podczas 51 posiedzenia Senatu w dniu 5 lutego 2000 r., w sprawie przetargu na dostawę i modernizację wagonów towarowych dla przedsiębiorstwa PKP, niniejszym uprzejmie przedstawiam informacje przygotowane w oparciu o materiały wyjaśniające Zarządu PKP:

1. Konsorcjum Taborowe S.A. będące samodzielnym podmiotem prawa handlowego (postanowieniem Sądu Rejonowego dla miasta Krakowa - Śródmieście - Wydział VI Gospodarczo-Rejestrowy zostało wpisane do rejestru handlowego - Nr rejestru H/B 8791) ogłosiło zgodnie z trybem przewidzianym w kodeksie cywilnym przetarg na dostawę dla PKP w latach 1999 - 2001 4500 wagonów typu Falns.

2. Do przetargu przystąpiły następujące przedsiębiorstwa produkujące w Polsce wagony towarowe dla PKP:

- "Zastal Wagony" S.A. w Zielonej Górze,

- Greenbrier Polska Sp. z o.o.,

- "Tabor Polski" w skład, którego wchodzą: "Fabryka Wagonów Gniewczyna" S.A. i "Fabryka Wagonów S.A. w Ostrowie Wielkopolskim

oraz Agencja Węgla i Stali AWiS Katowice.

3. Na początku października 1999 r. Zarząd Konsorcjum Taborowego S.A. powołał Komisję Przetargową, która wyznaczyła termin negocjacji z oferentami na dzień 9 listopada 1999 r. Negocjacje dotyczyły m.in. warunków handlowych umów o dostawy wagonów. Do negocjacji przystąpiły wymienione w pkt 2 przedsiębiorstwa za wyjątkiem Agencji Węgla i Stali - AWiS. Zgodnie z opracowanymi dla tego przetargu wymaganiami Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia oferta Agencji Węgla i Stali w związku z powyższym została odrzucona.

4. Bezpośrednio po przeprowadzeniu negocjacji Komisja Przetargowa przystąpiła do oceny ofert przedstawionych przez przedsiębiorstwa uczestniczące w negocjacjach. Oceny ofert dokonywano wyłącznie wg. wcześniej opracowanych kryteriów ujętych w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia dla tego przetargu.

Jako kryteria zostały określone następujące elementy ofert:

- ocena ofertowa,

- okres udzielanych gwarancji,

- wiarygodność techniczna (tj. doświadczenie w dostawach i naprawach wagonów towarowych dla PKP),

- wiarygodność ekonomiczna,

Ponadto ze względu na potrzebę pilnego dostarczenia wagonów dla PKP Komisja Przetargowa brała pod uwagę przedstawione przez oferentów harmonogramy dostaw.

5. W wyniku przeprowadzonego postępowania Komisja Przetargowa wybrała oferty następujących firm:

- "Zastal Wagony" S.A. w Zielonej Górze,

- Konsorcjum "Tabor Polski", w którego skład wchodzą: "Fabryka Wagonów Gniewczyna" S.A. i "Fabryka Wagonów S.A. w Ostrowie Wielkopolskim

6. Firma Greenbrier Polska Sp. z o.o. przegrała przetarg, nie zgadzając się z jej wynikiem mogła skorzystać z przewidzianej w prawie polskim instytucji zaskarżenia jego wyników. Z możliwości takiej Firma Greenbrier Polska Sp. z o.o. nie skorzystała. Przegrywając walkę konkurencyjną jako przyczynę porażki starała się wskazać na dyskryminację zastosowaną w przeprowadzonym przetargu.

7. Krytyka Konsorcjum Taborowego S.A. i zasad ogłoszonego przetargu na dostawę dla PKP 450 wagonów towarowych była już wcześniej przedmiotem rozstrzygnięcia w Urzędzie Zamówień Publicznych, w którym Firma Greenbrier Polska Sp. z o.o. sprawę przegrała.

8. Z uwagi na fakt, że niektórzy z klientów PKP wymagają wagonów Falns o nieco innych charakterystykach techniczno-eksploatacyjnych, PKP - Dyrekcja Kolejowych Przewozów Towarowych CARGO ogłosiła w bieżącym miesiącu przetarg na wybór leasingodawcy 1000 nowych wagonów towarowych serii Falns z dostawą w latach 2001-2002.

Ponadto wyjaśniam, że zgodnie z poleceniem Ministra TiGM Nr TK-1k-4-14/99 z dnia 18.11.1999 roku trwa postępowanie kontrolne, prawidłowości przeprowadzonego w dniu 9 listopada 1999 roku przetargu na dostawę dla PKP 4,5 tys. wagonów towarowych typu FALNS.

Przedstawiając powyższe informuję, że udzielenie pełnej odpowiedzi będzie możliwe po zakończeniu trwającej w PKP kontroli.

Z poważaniem

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Mariana Żenkiewicza, złożonym na 51. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 56), przekazał Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów:

Warszawa, dn. 2000-02-

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Warszawa

Szanowna Pani Marszałek

W odpowiedzi na pismo z dnia 8 lutego 2000 r. (nr AG/043/28/2000/IV), dotyczące oświadczenia Pana Senatora Mariana Żenkiewicza w sprawie sytuacji w bilansie płatniczym, złożonego na 51 posiedzeniu Senatu w dniu 5 lutego 200 roku, Ministerstwo Finansów uprzejmie wyjaśnia.

Deficyt obrotów bieżących bilansu płatniczego wg danych wstępnych opublikowanych przez Narodowy Bank Polski wyniósł w 1999 r. 11.660 mln USD. Złożyły się na to: deficyt obrotów towarowych w wysokości 14.462 mln USD, deficyt obrotów usługowych 1.623 USD, ujemne saldo obrotów 800 mln USD oraz nadwyżki transferów bieżących w wysokości 1.589 mln USD i niesklasyfikowanych obrotów bieżących 3.636 mln USD.

Znaczny wzrost deficytu obrotów bieżących w 1999 r. (o 4,8 mld USD w porównaniu z 1998 r.) spowodowany był pogorszeniem sytuacji we wszystkich pozycjach rachunku bieżącego. Deficyt rejestrowanej płatniczo wymiany towarowej z zagranicą wzrósł w 1999 r. o 0,7 mld USD, deficyt obrotów usługowych zwiększył się o 1,1 mld USD a ujemne saldo dochodów pogłębiło się o 0,2 mld USD. Nastąpiło zmniejszenie nadwyżek sald transferów bieżących o 0,4 mld USD i nie sklasyfikowanych obrotów bieżących o 2,4 mld USD.

Pogorszenie salda nie sklasyfikowanych obrotów bieżących było główną przyczyną wzrostu deficytu obrotów bieżących w 1999 r. Skup walut obcych zmniejszył się na skutek spadku opłacalności zakupów bazarowych, wywołanej dewaluacją rubla i hrywny. Należy liczyć się z jego dalszym zmniejszeniem się w przyszłości, co jest naturalnym procesem wynikającym przede wszystkim z wyrównywania się cen w Polsce i Niemczech oraz zmniejszaniem się obrotów na polskich bazarach i targowiskach. Zwiększenie deficytu obrotów usługowych spowodowane było zmniejszeniem wpływów z tytułu usług transportowych, na skutek ograniczenia wymiany handlowej, przy wzroście wydatków za usługi zagraniczne.

Obserwowany w roku 1999 wzrost wymiany towarowej związany był przede wszystkim z reperkusjami kryzysu rosyjskiego oraz wolniejszym niż oczekiwano ożywieniem gospodarczym w krajach Unii Europejskiej. Utrata rynków wschodnich oraz mniejszy popyt na polskie towary ze strony państw zachodnioeuropejskich, a szczególnie Niemiec, doprowadziły do osłabienia dynamiki polskiego eksportu, któremu jednak nie towarzyszyło adekwatne zmniejszenie importu.

Rząd bardzo uważnie śledzi bieżącą sytuację gospodarczą kraju i kształtowanie się poszczególnych wskaźników makroekonomicznych, które mogą być sygnałem ostrzegawczym w przypadku pojawienia się jakichkolwiek zagrożeń wystąpienia kryzysu walutowego. Wśród nich znajduje się również wielkość salda obrotów bieżących bilansu płatniczego, jak i jego realizacja w PKB. Wielkość deficytu (7,6% w relacji do PKP) skłania do ostrożności, ale nie stanowi sytuacji kryzysowej. Deficyt na rachunku bieżącym był w 1999 r. finansowany praktycznie całkowicie nadwyżką na rachunku kapitałowym i finansowym. Ważna jest również korzystna struktura tej nadwyżki. W 1999 roku, podobnie jak w latach poprzednich, głównym źródłem finansowania deficytu obrotów bieżących był napływ kapitału w formie inwestycji bezpośredniej oraz kredytów o terminie spłaty powyżej jednego roku, a więc kapitał o charakterze długoterminowym. Napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych w 58% pokrywa deficyt obrotów bieżących. Polska posiada bardzo wysoki poziom rezerw oficjalnych brutto (25.494 mln USD na koniec 1999 r.), które w 1999 r. pokrywały wartość 7,5 miesięcznego importu (tak jak w1998 r.) i na bieżąco reguluje swoje zobowiązania płatnicze wobec zagranicy.

Rząd na posiedzeniu Rady Ministrów w dniu 1 lutego br. uznał problem deficytu obrotów bieżących bilansu płatniczego za średnioterminowe zagrożenie dla rozwoju gospodarczego Polski.

W celu zwiększenia tempa eksportu:

1. Rząd podjął decyzję o przyśpieszeniu realizacji programu opracowanego przez Ministerstwo Gospodarki zawartego w materiale "Ocena sytuacji i propozycje działań dla polepszenia sytuacji w handlu zagranicznym", który w dniu 4 sierpnia 1999 r. został przyjęty przez Radę Ministrów. Rząd będzie dążył do zwiększenia efektywności oraz racjonalności wykorzystania budżetowych środków promujących polski eksport. W ww. dokumencie określone zostały cele polityki proeksportowej Rządu na lata 1999-2002 oraz działania i instrumenty, za pomocą których możliwe będzie ich osiągnięcie. Celem tej polityki do 2000 r. jest promowanie proeksportowego rozwoju gospodarczego Polski, poprawa konkurencyjności polskiej oferty eksportowej i zwiększenie wolumenu eksportu oraz intensyfikacja dopływu do Polski bezpośrednich inwestycji zagranicznych.

W celu realizacji tych zadań przewiduje się podjęcie szeregu działań o charakterze traktatowym takich jak: dostosowanie polskiego ustawodawstwa do obowiązującego w Unii Europejskiej, ratyfikacja i wprowadzenie w życie porozumień wynegocjowanych w ramach WTO, rozwój stosunków gospodarczych z krajami nienależącymi do Unii Europejskiej oraz zawieranie umów o popieraniu i ochronie inwestycji.

Duże znaczenie przywiązywane jest do usprawnienia i wdrożenia finansowych instrumentów wspierania eksportu obejmujących:

- ubezpieczenia kredytów eksportowych,

- finansowanie kredytów eksportowych dla podmiotów krajowych ze środków publicznych,

- dopłaty do oprocentowania kredytów eksportowych ze środków publicznych,

- poręczenia i gwarancje na finansowanie przedsięwzięć proeksportowych,

- rządowe kredyty na eksport towarów i usług, związane z elementem pomocy.

Kolejnym elementem polityki proeksportowej Rządu są działania z zakresu promocji eksportu polegające między innymi na wsparciu udziału polskich przedsiębiorstw w targach i wystawach za granicą, organizacji imprez promocyjnych i konferencji oraz publikacji wydawnictw promocyjnych o polskiej gospodarce.

2. Zgodnie z przyjętym 1 lutego 2000 r. stanowiskiem rząd dąży do zapewnienia przedsiębiorstwom szybkiej i aktualnej informacji ekonomicznej i handlowej za pośrednictwem służb dyplomatycznych i samorządów oraz do podjęcia negocjacji w sprawie ułatwień w dostępie polskich firm do rynków Unii Europejskiej, Rosji i Chin.

3. Kolejnym z przyjętych środków wspierania eksportu jest utworzone w styczniu br. konto walutowe rządu w Narodowym Banku Polskim, na które ma wpływać ok. 40 proc. kwot z prywatyzacji. Ma to na celu zapobieganie czasowej presji na aprecjację złotego w trakcie realizacji dużych prywatyzacji, niekorzystnej dla polskich eksporterów.

4. Rząd przygotowuje ponadto nowelizację ustawy o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach kontraktów eksportowych, rozszerzającą zakres działalności prowadzonej przez Korporację Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A. (KUKE S.A.) o ubezpieczenia inwestycji bezpośrednich za granicą, koszty poszukiwań zagranicznych rynków zbytu oraz udzielanie gwarancji ubezpieczeniowych związanych z kontraktem eksportowym.

5. Do wzrostu eksportu przyczynią się również ułatwienia w handlu z krajami WNP, które mają polegać na: wprowadzeniu zdecentralizowanego systemu rozliczeń clearingowych, usprawnieniu wymiany barterowej polskiej żywności w zamian za surowce rosyjskie poprzez włączenie Agencji Rynku Rolnego w roli pośrednika oraz nie wprowadzaniu wiz dla obywateli krajów WNP do czasu akcesji polski do UE.

W celu ograniczenia nadmiernego importu rząd będzie działa w kierunku:

1. uproszczenia procedur przeciwdziałających nadmiernym zakupom i dumpingowi,

2. zaostrzenia barier pozataryfowych (wymogów standaryzacyjnych, sanitarnych i weterynaryjnych),

3. wykorzystania systemu dodatkowych opłat celnych w regulacji importu rolno-spożywczego, zgodnie z ustawą,

4. podniesienia skuteczności działań służb celnych i skarbowych w stosunku do importu nielegalnego.

W odpowiedzi na pytania Pana Senatora w sprawie trybu sporządzania prognoz pragnę wyjaśnić, że zgodnie z ustawą o finansach publicznych budżet państwa jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów. Do projektu ustawy budżetowej załącza się uzasadnienie zawierające między innymi założenia makroekonomiczne na rok budżetowy i dwa kolejne lata. Prognozy bilansu płatniczego i obrotów bieżących są elementem prognoz makroekonomicznych. Nie stanowią one części budżetu, nie podlegają więc wykonaniu przez rząd.

Założenia i prognozy makroekonomiczne będące podstawą do ustalenia dochodów i wydatków budżetu państwa na dany rok są sporządzane na przełomie lipca i sierpnia roku poprzedniego. Prognoza deficytu obrotów bieżących w ustawie budżetowej na 1999 r. wynosiła 7.800 mln USD a deficytu obrotów towarowych - 14.300 mln USD, wykonanie wyniosło natomiast odpowiednio 11.660 mln USD, 14.462 mln USD. Prognoza bilansu płatniczego do ustawy budżetowej została sporządzona w sierpniu 1998 r. Kryzys rosyjski, który spowodował znaczne pogorszenie warunków zewnętrznych i załamanie polskiego eksportu rozpoczął się w sierpniu 1998 r., a jego skutki dla polskiego handlu zagranicznego były widoczne w statystyce rzeczowej (GUS) od września 1998 r., a więc w statystyce płatniczej NBP dopiero w 1999 r. Wystąpienia tak poważnego kryzysu, ani jego skutków w momencie rozpoczęcia nie można było przewidzieć. Rok kryzysowy jest sytuacją wyjątkową i przygotowywanie prognoz w takim okresie jest bardzo trudne.

Przewidywane wykonanie bilansu płatniczego na 1999 r. zawarte w ustawie budżetowej na 2000 r. nie pochodziło z grudnia, ale z sierpnia 1999 r. Prognoza na rok 1999 została zweryfikowana w połowie 1999 r., jednak trudne do przewidzenia było tempo ustępowania skutków kryzysu rosyjskiego. Oczekiwany był deficyt obrotów bieżących w wysokości 10.635 mln USD i deficyt obrotów towarowych 14.185 mln USD. Po jedenastu miesiącach 1999 r. wykonanie wynosiło odpowiednio 10.020 mln USD i 12.756 mln USD. Wyniki analiz wskazywały, że przełamanie negatywnych tendencji w handlu zagranicznym nastąpi pod koniec 1999 r. Poprawa jednak nie nastąpiła i rząd podjął na początku 2000 r. dodatkowe działania (opisane powyżej) aby przyśpieszyć oczekiwany przełom w sytuacji polskiego handlu zagranicznego.

Z poważaniem

Ministerstwo Finansów

Sekretarz Stanu

Jarosław Bauc

* * *

Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał odpowiedź na świadczenie senatora Wiesława Pietrzaka, złożone na 51. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 56):

Warszawa, 23.02.2000 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Wiesława Pietrzaka, w sprawie bezrobocia na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, przekazane przy Pani piśmie z dnia 08 lutego br., znak: AG/043/25/2000/IV, uprzejmie informuję, co następuje:

Działania Rządu w zakresie przeciwdziałania bezrobociu i rozwoju zasobów ludzkich, w latach 2000-2006, koncentrować się będą głównie wokół realizacji zadań wynikających z "Narodowej Strategii Zatrudniania i Rozwoju Zasobów Ludzkich", dokumentu przyjętego przez Radę Ministrów w dniu 04 stycznia 2000 r. Zasadniczym celem Strategii jest osiągnięcie, do roku 2006, wyższego, niż dotychczas, wskaźnika zatrudnienia.

Warunkiem osiągnięcia zamierzonego celu jest zarówno tworzenie nowych miejsc pracy, jak i prowadzenie polityki zachęcającej do szeroko rozumianej aktywności zawodowej poprzez:

- Poprawę zatrudnienia (tj. bardziej skuteczne, niż dotąd, kształtowanie u osób poszukujących pracy umiejętności warunkujących uzyskanie zatrudnienia),

- Rozwój przedsiębiorczości,

- Poprawę zdolności adaptacji przedsiębiorstw i ich pracowników do warunków zmieniającego się rynku,

- Wzmocnienie polityki równości szans na rynku pracy.

Realizacja powyższych kierunków działania wymaga konsekwentnego stosowania instrumentów ekonomiczno-finansowych, a w przypadku rejonów o utrwalonej, wysokiej stopie bezrobocia stosowania dodatkowych preferencji, wynikających, bądź z zaliczenia powiatów/gmin do zagrożonych szczególnym bezrobociem strukturalnym lub z zakwalifikowania powiatów/gmin do zagrożonych strukturalną recesją i degradacją społeczną. Przy tworzeniu wykazu powiatów/gmin zagrożonych strukturalną recesją i degradacją społeczną zakłada się, że mechanizmy i instrumenty osłonowe należy uruchomić na obszarach, charakteryzujących się koncentracją tzw. "przemysłów schyłkowych", tzn. przechodzących procesy restrukturyzacji (górnictwo, hutnictwo, przemysł obronny) lub dotkniętych skutkami załamania gospodarki (przemysł lekki), na których:

- występuje relatywnie wysoka stopa bezrobocia, mogąca ulec podwyższeniu w wyniku realizowanych i zapowiadanych zwolnień grupowych,

- dominują zakłady objęte restrukturyzacją, co w przypadku monokultury przemysłowej stanowi szczególnie zagrożenie dla rynku pracy,

- nakładają się skutki restrukturyzacji w różnych sektorach.

Powyższe kryteria stanowią podstawę zaliczenia określonych powiatów/gmin do zagrożonych strukturalną recesją i degradacją społeczną.

Przyjmuje się również założenie, że dany rejon zalicza się do jednej kategorii, tj. albo do zagrożonych szczególnym bezrobociem strukturalnym, albo do zagrożonych strukturalną recesją i degradacją społeczną. W tym miejscu pragnę zwrócić uwagę, że wszystkie powiaty województwa warmińsko-mazurskiego (z wyjątkiem powiatu olsztyńskiego) zostały zaliczone do zagrożonych szczególnym bezrobociem strukturalnym, co umożliwia stosowanie na tym terenie szczególnych instrumentów ekonomiczno-finansowych w celu ograniczenia bezrobocia i jego skutków.

Jednocześnie informuję, iż zaliczenie lub niezaliczenie danego rejonu do zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym nie ma bezpośredniego wpływu na wysokość środków z Funduszu Pracy, przeznaczonych na finansowanie programów przeciwdziałania bezrobociu. Podział tych środków dokonywany jest wg algorytmu określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 1999 r. w sprawie algorytmu przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym (Dz.U. 109, poz. 1237 z 1999 r.).

Zgodnie z nim Prezes Krajowego Urzędu Pracy przyznał wszystkim starostom środki Funduszu Pracy na realizację programów przeciwdziałania bezrobociu. Wysokość przyznanych środków wynika z w/w rozporządzenia. Prezes Krajowego Urzędu określił również "Zasady i kryteria przyznawania środków Funduszu Pracy z rezerwy Prezesa Krajowego Urzędu Pracy", stwarzając w ten sposób - wszystkim składającym wnioski o ich przyznanie - możliwość ich otrzymania na jednakowych zasadach.

Przedstawiając powyższe wyjaśnienia

Z szacunkiem

Longin Komołowski

* * *

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Cieślaka, złożone na 51. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 56):

Warszawa, dnia 23 luty 2000 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W odpowiedzi na pismo Pani z dnia 8 lutego br. nr AG/043/30/2000/IV, przy którym przekazane zostało oświadczenie skierowane do Ministra Sprawiedliwości a złożone przez senatora Jerzego Cieślaka podczas 51. posiedzenia Senatu RP w dniu 5 lutego 2000 roku, uprzejmie przedstawiam, co następuje:

Problem zracjonalizowania struktury organizacyjnej sądownictwa powszechnego stanowi od dwu lat przedmiot szczególnego zainteresowania Kierownictwa resortu sprawiedliwości, które upatruje w jego rozwiązaniu realną możliwość poprawy warunków funkcjonowania sądów wszystkich szczebli.

Generalnie, celem zracjonalizowania struktury organizacyjnej jest zmniejszenie największych jednostek (sądów, wydziałów) poprzez ich podział lub przekazanie innym sądom części spraw należących obecnie do ich właściwości miejscowej, a jednocześnie wnikliwe zanalizowanie, czy byt najmniejszych sądów (wydziałów) jest ekonomicznie uzasadniony.

W pracach nad racjonalizowaniem struktury organizacyjnej sądownictwa nie mogą być też pominięte niektóre konsekwencje wynikające z wprowadzonych w 1999 r. zmian podziału administracyjnego państwa. Każda korekta struktury organizacyjnej sądownictwa wymaga wyjątkowej ostrożności i rozwagi, gdyż dobro wymiaru sprawiedliwości przemawia za tym, aby struktura ta była możliwie stabilna, a zatem aby zmiany obszarów właściwości miejscowej sądów dokonywane były tylko w przypadkach nie budzących wątpliwości.

W obecnym stanie prawnym sieć sądów (wydziałów) ubezpieczeń społecznych jest ściśle związana ze strukturą organizacyjną organów rentowych; art. 461 § 2 Kpc przewiduje bowiem, że w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych właściwy do rozpoznania sprawy jest sąd, w którego okręgu ma siedzibę organ rentowy, który wydał zaskarżoną decyzję. Każda zatem zmiana siedzib organów rentowych - zmiany te nie należą obecnie do wyjątków - powoduje automatycznie zmiany warunków funkcjonowania konkretnych sądów (wydziałów) ubezpieczeń społecznych.

W celu usunięcia tych niepożądanych dla sądownictwa zależności, w roku ubiegłym podjęto inicjatywę ustawodawczą znowelizowania treści § 2 w art. 461 Kpc. Projektowana zmiana przewiduje, iż w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych właściwym do rozpoznania sprawy jest sąd, w którego okręgu odwołujący się zamieszkuje. Nowelizacja omawianego przepisu przyjęta przez Radę Ministrów znajduje się w fazie parlamentarnych prac legislacyjnych. Z chwilą wejścia w życie zmiany procedury cywilnej w przedmiotowym zakresie, niezwłocznie przygotowane zostaną niezbędne korekty obszarów właściwości sądów ubezpieczeń społecznych, w tym między innymi w regionie dolnośląskim.

Łączę wyrazy szacunku

Janusz Niedziela

* * *

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Ireneusza Michasia, złożonym na 50. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 55):

Warszawa, 2000.02.25

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W nawiązaniu do oświadczenia Senatora Ireneusza Michasia, złożonego podczas 50 posiedzenia Senatu RP w dniu 27 stycznia 2000 r., przedkładam poniższe wyjaśnienia.

Obawy związane z wejściem w życie Zarządzenia nr 22 Komendanta Głównego Policji z dnia 3 listopada 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji są nieuzasadnione. Wynikają prawdopodobnie z niewłaściwej interpretacji sensu założonych w zarządzeniu przekształceń.

Likwidacja komisariatu oznacza jedynie likwidację organu Policji w rozumieniu ustawy o Policji. Na miejscu, w dotychczasowej siedzibie pozostają nadal ci sami policjanci, ten sam sprzęt (ufundowany często przez lokalne społeczności), pozostają wreszcie te same zadania a więc również prowadzenie dochodzeń.

Przykładowo, zamiast komendanta i trzech policjantów na terenie gminy stale pracować będzie czterech policjantów, działających w rewirach obejmujących teren gminy. Policjanci będą przy tym odciążeni od typowo biurokratycznych (choć prawem wymaganych) czynności, które komisariat - jako organ Policji - musiał wykonywać. Jedynym problemem może okazać się fakt, że w powiecie będzie mniejsza liczba stanowisk komendantów komisariatów - nie dyskwalifikuje to jednak założeń, które legły u podstaw zmian organizacyjnych.

Z poważaniem

Marek Biernacki

* * *

Prezes Urzędu Zamówień Publicznych przekazał Informację w związku z oświadczeniem senatora Ryszarda Gibuły, złożonym na 51. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 56):

Warszawa, dnia 2000.02.28

Szanowna Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W nawiązaniu do Pani pisma z dnia 8 lutego 2000 r. roku (znak: AG-043-36/2000/IV) w sprawie oświadczenia złożonego przez senatora Ryszarda Gibułę podczas 51 posiedzenia Senatu RP w dniu 5 lutego 2000 roku, dotyczącego przetargu na dostawę 4500 wagonów towarowych serii FALNS typu 436V i 440V, prowadzonego przez Projekt Spółki Akcyjnej "Konsorcjum Taborowe" S.A. z siedzibą w Krakowie, uprzejmie informuję, iż Urząd Zamówień Publicznych przeprowadził już - na wniosek złożony przez Komisję Zakładową NSZZ "Solidarność" oraz związek Zawodowy "Metalowcy" Pracowników Fabryki Wagonów "Świdnica" S.A. - postępowanie wyjaśniające w powyższej sprawie. W jego wyniku ustalono, iż Prezes Urzędu Zamówień Publicznych nie jest organem właściwym do zbadania zasadności i zgodności z prawem czynności podjętych w toku wymienionego powyżej przetargu albowiem brak jest podstaw do stwierdzenia, że przedmiotowe zamówienie jest zamówieniem publicznym w rozumieniu art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 roku o zamówieniach publicznych (Dz.U. z 1998 r., nr 119, poz. 773, zm.; Dz.U. z 1999 r., Nr 45, poz. 437).

W związku z powyższym wniosek Komisji Zakładowej NSZZ "Solidarność" oraz Związku Zawodowego "Metalowcy" Pracowników Fabryki Wagonów Świdnica" S.A. przekazany został przy piśmie z dnia 13 lipca 1999 roku (w załączeniu - zał. nr 1) do Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej, który to organ z racji sprawowanego nadzoru nad działalnością P.P. "Polskie Koleje Państwowe" - zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 6 lipca 1995 roku o przedsiębiorstwie państwowym "Polskie Koleje Państwowe" (Dz.U. Nr 95, poz. 474, wraz z późn. zm.) - uznać należy za właściwy w niniejszej sprawie. Wskazane pismo zostało również przesłane - jak wynika z jego rozdzielnika - do wiadomości obu wnioskodawców.

Mając na uwadze przytoczone okoliczności, Pani pismo z dnia 8 lutego 2000 roku wraz z oświadczeniem złożonym przez senatora Ryszarda Gibułę również zostało skierowane do Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej, celem rozpatrzenia zgodnie z właściwością (zał. nr 2).

Z poważaniem

i wyrazami szacunku

PREZES

Urzędu Zamówień Publicznych

Marian Lemke

Kronika senacka

5 marca br. papież Jan Paweł II beatyfikował 44 męczenników za wiarę, w tym 11 sióstr Nazaretanek z Nowogródka. Były to pierwsze w Roku Jubileuszowym uroczystości beatyfikacyjne.

Jednym z 37 koncelebrantów mszy beatyfikacyjnej był bp krakowski kardynał Franciszek Macharski. Polskie władze reprezentowali marszałkowie Sejmu i Senatu Maciej Płażyński i Alicja Grześkowiak.

Błogosławione z Polski - 11 sióstr Nazaretanek z Nowogródka - zostały rozstrzelane przez hitlerowców 1 sierpnia 1943 r. Z inicjatywy siostry przełożonej - Marii Stelli Mordasiewicz - ofiarowały swe życie w zamian za uwolnienie 120 aresztowanych przez Niemców mieszkańców Nowogródka (obecnie Białoruś) i za kapelana i rektora Kościoła Przemienienia Pańskiego - ks. Aleksandra Zienkiewicza.

"Pozdrówcie Białoruś" - wołał papież na pozdrowienia pielgrzymów.

Po zakończeniu uroczystości beatyfikacyjnych papież odmówił z wiernymi modlitwę na Anioł Pański. W swoich rozważaniach na temat wydarzeń ostatnich dni wezwał wiernych do modlitwy w intencji ludności Mozambiku, trapionej przez tragiczne powodzie. "Społeczność międzynarodowa pospieszyła z pomocą, ale jest ona wciąż niewystarczająca" - mówił Jan Paweł II.

Modlił się też za hiszpańskich marynarzy zaginionych w katastrofie statku "Zafir".

Na zakończenie po francusku, angielsku, polsku i portugalsku pozdrowił pielgrzymów przybyłych na uroczystości beatyfikacyjne.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment