Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment
Odpowiedzi na oświadczenia senatorów
Odpowiedź na oświadczenie
senatora Adama Struzika, złożone na 9. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 11), przekazał Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji:Warszawa, dnia 26.V.98 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W odpowiedzi na oświadczenie Senatora RP Pana Adama Struzika, złożone na 9 posiedzeniu Senatu RP, uprzejmie informuję iż Federacja Związku Stowarzyszeń Gmin Polskich jest organizacją zrzeszającą dobrowolnie 17 związków i stowarzyszeń gmin z całej Polski, które skupiają ponad połowę gmin polskich. Statutowe cele działania Federacji dotyczą przede wszystkim problemów rozwoju samorządu terytorialnego na szczeblu ponadgminnym (w tym regionalnym).
Dyskusje na temat poszerzenia Strony Samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego o przedstawicieli Federacji trwały już od 1996 roku. Pozytywne stanowisko w tej sprawie zajął poprzedni Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji - nadzorujący działalność samorządu terytorialnego - Pan Józef Winiarski.
Sprawa włączenia Federacji w skład Komisji Wspólnej Samorządu Terytorialnego była szeroko konsultowana z organizacjami samorządowymi - między innymi ze Związkiem Miast Polskich. Również oświadczenie sekretarza samorządowej strony Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, Pana Wiesława Sikorskiego, złożone na Kongresie Samorządu Terytorialnego Rzeczypospolitej Polskiej w Krakowie w październiku 1997 r. wyraźnie wskazywało na celowość poszerzenia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Ter
ytorialnego o członków Federacji.Na XXV posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, które odbyło się w dniu 28 stycznia i 4 lutego br., propozycja nowelizacji rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, polegająca na włączeniu Federacji do udziału w Komisji Wspólnej, została przedstawiona członkom Komisji. Nikt ze strony samorządowej - w tym reprezentanci Krajowego Sejmiku Samorządu Terytorialnego - nie zgłosił sprzeciwu w tej kwestii. Nie p
rzeprowadzono na ten temat dyskusji i Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego nie zajęła w tej sprawie stanowiska, na co powołuje się Senator RP Pan Adam Struzik, Przewodniczący Krajowego Sejmiku Samorządu Terytorialnego, Członek Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.Z wyrazami szacunku
Janusz Tomaszewski
* * *
Minister, Przewodniczący Komitetu Integracji Europejskiej przekazał odpowiedź na oświadczenie
senatora Zbigniewa Kulaka, wygłoszone podczas 9. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 11):Warszawa, dnia 26 maja 1998 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez senatora Zbigniewa Kulaka chciałbym poinformować Panią Marszałek, iż cytowana przez "Trybunę" nr 63 z 16 marca moja wypowiedź odnosi się do wystąpienia na sympozjum zorganizowanym przez Unię Europejskich Federalistów w Centrum Kongresowym w Łodzi.
Wypowiedź ta została zmieniona i dopasowana dla potrzeb autora artykułu. Podobne postępowanie "Trybuny" wobec mojej osoby nie jest zjawiskiem odosobnionym, tak więc traktowanie tego tekstu jako mojego stanowiska wobec Unii Europejskiej uważam za niedopuszczalne i wynikające jedynie z celowego wprowadzenia czytelników w błąd.
Z poważaniem
Ryszard Czarnecki
* * *
Minister Finansów przesłał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem
wicemarszałka Tadeusza Rzemykowskiego, złożonym do protokołu 12. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 15):Warszawa, dnia 02.06.1998 r..
Pani
Prof. dr hab.
Alicja Grześkowiak
Marszałek
Senatu Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W związku z otrzymanym przy piśmie z dnia 28 maja 1998 r., znak: AG/043/73/98/IV tekstem oświadczenia Senatora RP Pana Tadeusza Rzemykowskiego w sprawie restrukturyzacji polskiego rolnictwa - w zakresie wielkości środków budżetowych przeznaczonych na w/w cel w roku 1998 - uprzejmie pragnę poinformować Panią Marszałek, co następuje.
Zgodnie z ustawą z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz.U. z 1994 r. nr 1, poz. 2 - ze zmianami) oraz rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 1996 r. w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji (Dz.U. Nr 16, poz. 82 - ze zmianami) Agencja ta - jako główną (statutową) formę działalności - stosowała w roku 1997 dopłaty do oprocentowania 37 linii kredytów inwestycyjnych, udzielanych przez 35 banków dla podmiotów działających w rolnictwie, przetwórstwie rolno-spożywczym, usługach dla rolnictwa oraz na terenach wiejskich.
W budżecie na rok 1998 dla ARiMR przewidziano środki w kwocie 583.903 tys. zł (tj. o blisko 24% więcej niż w budżecie na rok 1997), z przeznaczeniem na cele, o których jest mowa w w/w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 1996 r. Zgodnie z najnowszymi informacjami, wraz ze środkami, które pozostały z lat poprzednich (w wysokości ponad 760.000 tys. zł) Agencja w roku bieżącym dysponuje kwotą ok. 1.389.000 tys zł, która będzie przeznaczona przede wszystkim na obsługę zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów preferencyjnych w latach 1994-1997. Wielkość wydatków z w/w tytułu (tj. ok. 1.072.000 tys. zł) znacznie przekracza poziom zaangażowania budżetu w dopłaty do kredytów preferencyjnych udzielanych w roku bieżącym.
Należy wyraźnie podkreślić, iż kredyty preferencyjne z dopłatami ze środków budżetowych są kredytami bezpiecznymi, o wysokim stopniu spłacalności, a wysokie zapotrzebowanie na te kredyty nie skutkuje dla banków kosztami związanymi z pozyskiwaniem nowych klientów.
Zadania związane z kredytowaniem rolnictwa, zgodnie z art. 3 ust. 3 cytowanej ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, realizowane są za pośrednictwem banków, w tym banków spółdzielczych, banków regionalnych, banków zrzeszających banki spółdzielcze i BGŻ S.A.
Kredyty, o których mowa wyżej, zaciągnięte w latach 1994-97, charakteryzują się długimi okresami spłaty (6-15 lat). Oznacza to konieczność udziału budżetu państwa w akcji kredytowej w formie dopłat do oprocentowania tych kredytów przez cały okres spłat, co tym samym zapewnia bezpieczeństwo podjętej przez banki akcji kredytowej.
Środki, jakimi dysponuje Agencja w 1998 r. na nową działalność (tj. ok. 98.000 tys zł), przeznaczone zostaną na dopłaty do oprocentowania nowo udzielonych kredytów w ramach ośmiu linii kredytowych, określonych przez Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW
podsekretarz stanu
Rafał Zagórny
* * *
Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów przesłał odpowiedź na oświadczenie
senatora Jerzego Suchańskiego, złożone podczas 12. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 15):Warszawa, dnia 03 czerwca 1998 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów przekazuję na ręce Pani Marszałek odpowiedź na pytanie zawarte w oświadczeniu Pana Senatora Jerzego Suchańskiego wygłoszonym na 12. posiedzeniu Senatu w dniu 23 maja 1998 r.
Zgodnie z postanowieniami art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz.U. z dnia 29 czerwca 1996 r. Nr 73, poz. 350 z późn. zm.) organy administracji rządowej wobec których poseł lub senator podjął interwencję są obowiązane najpóźniej w ciągu 14 dni powiadomić posła lub senatora o stanie rozpatrywania sprawy i w terminie uzgodnionym z posłem lub senatorem ostatecznie ją załatwić. W stosunku do przedstawicieli administracji rządowej,
którzy nie udzielają w terminie odpowiedzi na wystąpienia parlamentarzystów cytowana ustawa nie przewiduje sankcji prawnych. W przypadku otrzymania precyzyjnej informacji kiedy i który z pracowników administracji publicznej odmówił udzielenia odpowiedzi, deklaruję iż przedstawiciele Rządu podejmą stosowną interwencję służbową.Z wyrazami szacunku
Wiesław Walendziak
* * *
Minister Gospodarki przesłał odpowiedź na oświadczenie
senatora Jerzego Markowskiego, wygłoszone podczas 11. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 13):Warszawa, dnia 03.06.1998 r..
Pani
Prof. dr hab.
Alicja Grześkowiak
Marszałek
Senatu Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W odpowiedzi na pismo Pani Marszałek (znak: AG/043/64/98/IV z dnia 23.04.1998 r., przy którym został przekazany tekst oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Jerzego Markowskiego podczas 11 posiedzenia Senatu RP w dniu 16 kwietnia 1998 r., uprzejmie informuję, że Kopalnia Węgla Kamiennego "Budryk" S.A., Rudzka Spółka Węglowa S.A. oraz Rybnicka Spółka Węglowa S.A. znajdują się w wykazie jednoosobowych spółek Skarbu Państwa o szczególnym znaczeniu dla gospodarki państwa (jsSP) stanowiącym załącznik nr 2 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 września 1997 r. w sprawie określenia przedsiębiorstw państwowych oraz jednoosobowych spółek Skarbu Państwa o szczególnym znaczeniu dla gospodarki państwa (Dz.U. Nr 126, poz. 806).
Ustawa z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz.U. Nr 118, poz. 561 z późn.zm.) przewiduje szczególny tryb powoływania Rady Nadzorczej i Zarządu w jsSP.
Stosownie do art. 1a ust. 4 ustawy o k.p.p.p. skład Rady Nadzorczej jsSP wymaga uzgodnienia z ministrem właściwym ze względu na przedmiot działalności spółki, przy czym przynajmniej połowa respondentów Skarbu Państwa w składzie Rady Nadzorczej powoływana jest spośród kandydatów przedstawionych przez właściwego ministra. W stosunku do spółek sektora węglowego, zgodnie z wspomnianym wcześniej rozporządzeniem - ministrem właściwym do uzgodnień jest Minister Gospodarki.
Radę Nadzorczą powołuje i odwołuje Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy - dla jsSP Walnym Zgromadzeniem jest Minister Skarbu Państwa, który na podstawie art. 2 pkt5a) ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o urzędzie Ministra Skarbu Państwa (Dz.U. Nr 106, poz. 493), wykonuje uprawnienia wynikające z praw majątkowych Skarbu Państwa, w szczególności w zakresie praw z akcji i udziałów należących do Skarbu Państwa.
Zgodnie z art. 1a. ust. 5 ustawy o k.p.p.p. powołanie i odwołanie Zarządu w jsSP należy do wyłącznej kompetencji Rady Nadzorczej.
Decyzja o odwołaniu Zarządu Spółki jest suwerenną decyzją Rady Nadzorczej, na którą wpływ powinna mieć sytuacja ekonomiczna spółki oraz jej związek ze sposobem kierowania spółką przez Zarząd. Jeżeli Rada Nadzorcza, obowiązana do stałego nadzoru nad działalnością spółki, uznała, że odwołanie Zarządu jest konieczne, to należy sądzić, iż miała ku temu wystarczające powody. Za podejmowane przez siebie działania Rada Nadzorcza odpowiada tylko przed Walnym Zgromadzeniem.
Rada Nadzorcza nie ma obowiązku informowania Walnego Zgromadzenia, ani Ministra Gospodarki o przyczynach podjęcia decyzji o odwołaniu Zarządu. Walne Zgromadzenie corocznie kwituje władze spółki, w tym Radę Nadzorczą, z wykonania przez nie obowiązków. W tym trybie możliwa jest ocena decyzji podejmowanych przez Radę Nadzorczą. Poza tym Walne Zgromadzenie może w każdej chwili odwołać Radę Nadzorczą.
W związku z powyższym pragnę podkreślić, że odwołanie Zarządów w Kopalni Węgla Kamiennego Budryk S.A., Rudzkiej Spółce Węglowej S.A. oraz Rybnickiej Spółce Węglowej S.A. dokonane przez Rady Nadzorcze, było zgodne z obowiązujący prawem oraz statutami spółek. Zasadność decyzji Rad Nadzorczych oraz ich wpływ na kondycję finansową i ekonomiczną ww. spółek zostaną ocenione przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy.
Z wyrazami szacunku
Janusz Steinhoff
* * *
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej przesłał informację w związku z oświadczeniem senatora Macieja Świątkowskiego, wygłoszonym na 12. posiedzeniu S
enatu ("Diariusz Senatu RP" nr 15):Warszawa, 1998.06.04
Pani
Prof.dr hab.
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
W nawiązaniu do pisma znak AG/043/76/98/IV z dnia 28 maja 1998 r. przesyłającego tekst oświadczenia złożonego przez Senatora Pana Macieja Świątkowego podczas 12 posiedzenia Senatu RP w dniu 23 maja 1998 r. w sprawie dokonania w trybie pilnym nowelizacji rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 23 maja 1996 r. w sprawie przewozu osób i bagażu, uprzejmie informuję Panią Marszałek, co następuje:
Art. 13 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe (Dz.U. z 1995 r. Nr 110, poz. 575 oraz z 1997 r. Nr 23, poz. 117, Nr 96 poz. 591, Nr 101 poz. 629 i Nr 141, poz. 492) nakłada na przewoźników w regularnej komunikacji publicznej obowiązek wzajemnego uzgadniania połączeń przy ustalaniu rozkładów jazdy.
Przepisy ustawy dotyczą więc wszystkich przewoźników realizujących przewozy w zakresie regularnej komunikacji publicznej, a więc obejmują także komunikację w lokalnym transporcie zbiorowym.
W wykonaniu delegacji ustawowej (Art. 34) Minister TiGM wydał rozporządzenie z dnia 23 maja 1996 r. w sprawie przewozu osób i bagażu określając szczegółowo m.in. treść, sposób i terminy ogłaszania rozkładów jazdy oraz tryb ich uzgadniania i koordynacji.
Proponowana przez Senatora Pana Macieja Świątkowskiego, nowelizacja tego rozporządzenia wymagałaby więc zmiany obowiązującej ustawy "Prawo przewozowe".
Tymczasem, jak Pan Senator słusznie zauważył, trwają prace nad nowelizacją tej ustawy zmierzające do decentralizacji i ograniczenia niektórych uprawnień Ministra TiGM.
Zmiany dotyczą m.in. koordynacji rozkładów jazdy przewoźników wykonujących zarobkowy przewóz osób pojazdami samochodowymi w regularnym transporcie zbiorowym, przewidując, iż organami obowiązanymi do zorganizowania i prowadzenia koordynacji na swoim obszarze oraz do wzajemnego porozumiewania się w przypadku, gdy dana linia komunikacyjna przebiega poza ich obszarem, będą właściwe organy gminy, powiatu i samorzą
du województwa.Stosownie do projektowanej zmiany ustawy - Prawo przewozowe, odpowiedniej zmianie ulegną przepisy wykonawcze dotyczące m.in. koordynacji rozkładów jazdy, które w zakresie lokalnego transportu zbiorowego respektować będą uprawnienia organów gmin, powiatów i samorządu wojewódzkiego.
Przewidywane rozwiązania są całkowicie zbieżne z proponowanymi przez Senatora Pana Macieja Świątkowskiego, jednakże zmiana przepisów wykonawczych przed nowelizacją samej ustawy nie jest możliwa.
Z wyrazami szacunku
SEKRETARZ STANU
Krzysztof Tchórzewski
* * *
Odpowiedź na oświadczenie
senatora Jerzego Cieślaka, wygłoszone na 12. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 15), nadesłał Minister Pracy i Polityki Socjalnej:Warszawa, dnia 04.06.1998 r..
Pani
Prof. dr hab.
Alicja Grześkowiak
Marszałek
Senatu Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Odpowiadając na pismo Pani Marszałek z dnia 28 maja 1998 roku Nr AG/043/74/98/IV dotyczące zgłoszonego przez Pana Senatora Jerzego Cieślaka oświadczenia w dniu 23 maja 1998 roku na 12. posiedzeniu Senatu uprzejmie informuję, że podzielam pogląd Pana Senatora, z tym że próbę zmiany ustawy o pomocy społecznej, w zakresie proponowanym w oświadczeniu pana Senatora, Minister Pracy i Polityki Socjalnej podjął w poprzedniej kadencji Sejmu RP, co nie spotkało się z pozytywnym przyjęciem poprzedniej koalicji. Ponadto informuję Panią Senator, że występuję o zmianę przepisu art. 31 ust. 4 ustawy o pomocy społecznej, w zakresie proponowanym przez Pana Senatora w ustawie o zmianie ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, której projekt znajduje się w Sejmowej Komisji Polityki Społecznej.
Z wyrazami szacunku
MINISTER
up. SEKRETARZ STANU
Janusz Gałęziak
* * *
Członek Zarządu TVP SA przesłał informację w związku z oświadczeniem
senatora Jerzego Suchańskiego, wygłoszonym na 12. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 15):Warszawa, dnia 05.06.1998 r..
Pani
Prof. dr hab.
Alicja Grześkowiak
Marszałek
Senatu Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W związku z przesłanym oświadczeniem Pana Senatora Jerzego Suchańskiego dotyczącym relacji z posiedzeń Senatu uprzejmie informuję, że zgodnie z zasadami uzgodnionymi z Prezydium Senatu poprzedniej kadencji, obrady, które odbywają się równolegle z obradami Sejmu relacjonowane są lub transmitowane w przerwie transmisji obrad sejmowych.
W przypadku, gdy obrady Senatu wypadają w dniach, w których Sejm nie obraduje - w Programie I o godz. 23oo emitowana jest relacja "Z obrad Senatu". Ponadto cotygodniowy program "Sejmograf" obejmuje swym zakresem sprawy Senatu.
Pragnę wyjaśnić, że dotychczas transmisje z obrad Senatu były prowadzone bardzo rzadko i tylko wtedy, gdy dotyczyły spraw najwyższej wagi (np. debata budżetowa, posiedzenie inauguracyjne Senatu nowej kadencji) - za każdym razem na pisemną prośbę Marszałka kierowaną do Prezesa Zarządu TVP S.A..
Z poważaniem
Andrzej Kwiatkowski
Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment