Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment
ODPOWIEDZI NA OŚWIADCZENIA SENATORÓW
Minister Zdrowia przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Ryszarda Sławińskiego, złożonym na 65. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 71):
Warszawa, 26 października 2000 r.
Szanowna Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP
Szanowna Pani Marszałek
Uprzejmie dziękuję pani Marszałek za przekazanie oświadczenia Pana Senatora Ryszarda Sławińskiego.
Na wstępie pragnę zapewnić, że sprawa specjalizacji lekarzy leży w centrum zainteresowania Ministerstwa Zdrowia, które podjęło szereg działań zmierzających do znalezienia odpowiednich rozwiązań systemowych i formalno-prawnych, mających na celu rozwój kadry medycznej, a tym samym zapewnienia społeczeństwu usług medycznych na najwyższym poziomie.
Celowi temu służy między innymi wdrożenie nowego systemu specjalizacji (rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 25 marca 1999 r. w sprawie specjalizacji lekarzy i lekarzy stomatologów Dz.U. Nr 31, poz. 302 z późn. zm.).
Wprowadzenie systemu, o którym mowa poprzedziło szereg analiz i badań porównawczych rozwiązań europejskich oraz szeroka konsultacja z organizacjami społecznymi i naukowymi, organami samorządu i środowiskiem lekarskim.
Przyjęte rozwiązania są zbliżone do stosowanych systemów doskonalenia zawodowego w krajach Unii Europejskiej i Ameryki Północnej.
Na bieżąco śledzone są efekty funkcjonowania systemu specjalizacji w wyniku czego wprowadza się doskonalące i usprawniające go zmiany.
Prowadzony system specjalizacji prowadzony jest w oparciu o następujące założenia:
Specjalizacja - jako zasadnicza część szkolenia ustawicznego lekarza - oparta jest o ujednolicony, intensywny jedno czasowy system szkolenia podyplomowego, zakończony uzyskaniem przez lekarza kwalifikacji zawodowych do wykonywania zawodu w określonej dziedzinie medycyny.
Szkolenie specjalizacyjne realizowane jest na podstawie szczegółowego programu, opracowanego w oparciu o współczesną wiedzę medyczną i stale modyfikowanego.
Szkolenie specjalizacyjne może być prowadzone wyłącznie w jednostkach organizacyjnych spełniających określone warunki umożliwiające realizację programu przez wszystkich lekarzy odbywających w nich w jednym czasie specjalizację.
Uzyskiwanie kwalifikacji zawodowych oparte jest o generalną zasadę doskonalenia zawodowego, dochodzenia do wiedzy szczegółowej po opanowaniu zagadnień ogólnych, co skutkuje określeniem jednych dziedzin medycyny jako podstawowe, w których specjalizację można uzyskiwać po zakończeniu stażu podyplomowego oraz drugich, w których specjalizację można uzyskać dopiero posiadając tytuł specjalisty w odpowiedniej podstawowej dziedzinie medycyny.
System szkolenia specjalizacyjnego ze względu na konstytucyjny obowiązek państwa zapewnia obywatelom dostęp do odpowiedniej jakości świadczeń zdrowotnych, jest systemem państwowym opartym o nadzór administracji państwowej nad merytoryczną i organizacyjną formą szkolenia specjalizacyjnego, egzekucją jego wyników poprzez przeprowadzanie egzaminu państwowego, jak również poprzez kształtowanie polityki równomiernego w skali kraju rozwoju kadr medycznych.
Odnosząc się natomiast do szczegółowych uwag Pana Senatora, pragnę wyjaśnić, że:
Programy specjalizacji nie zawężają szkolenia do ośrodków akademickich, bowiem system akredytacji jest otwarty dla wszystkich placówek, z tym, że muszą one spełniać określone kryteria niezbędne do prowadzenia procesu kształcenia, między innymi takie, jak odpowiednia kadra, baza, aparatura. Wymogi te w oczywisty sposób wyznaczają listę najlepszych placówek w których znajdują się ośrodki akademickie.
Stwierdzenie, iż koszty związane z uzyskiwaniem specjalizacji ma ponosić szpital delegujący, dotyczy tylko jednej formy finansowania, a obok niej funkcjonują inne. Specjalizujący mogą odbywać specjalizację: w trybie etatu rezydenckiego finansowanego z budżetu państwa, zatrudnienia w jednostce mającej akredytacje, gdzie odbywają szkoleni
e lub zawarcia z tą jednostką umowy cywilnoprawnej, stypendium doktoranckiego. Ponadto szpital delegujący, ma możliwość uzgodnienia z kierownikiem specjalizacji okresów w jakich część zajęć przypisanych do odbywania specjalizacji może być realizowana w jednostce, w której lekarz jest zatrudniony (§7 ust. 1 i 2).W świetle obowiązujących przepisów i oceny funkcjonującego już systemu specjalizacji błędna jest teza, iż powoduje on zwiększenie liczby specjalistów w ośrodkach akademickich. Jak już wyjaśniono stanowią one tylko część placówek uczestniczących w procesie kształcenia, a ponadto okresowe odbywanie szkolenia i wykonywanie czynności określonych programem nie jest równoznaczne z wykonywaniem świadczeń w zakresie obowiązującym etatową kadrę specjalistów z
atrudnionych w jednostce szkolącej.Przepis § 29 pkt. 1 cytowanego na wstępie rozporządzenia w myśl którego Minister Zdrowia po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Lekarskiej (reprezentującej całą społeczność lekarską) ustala liczbę miejsc dla lekarzy mogących rozpocząć specjalizację jest podyktowany tym, iż Ministerstwo Zdrowia ma obowiązek kreowania określonej polityki w zakresie kształcenia specjalistów w skali kraju z uwzględnieniem potrzeb regionalnych na określone świadczenia oraz możliwości kształceni
a.Przepis (lub postanowienia) ten nie narusza uprawnień i możliwości pracodawców do prowadzenia polityki kadrowej w swoim zakładzie, mogą oni bowiem zatrudniać pożądanych specjalistów, a także mają znaczący udział decyzyjny w uzyskiwaniu specjalizacji prze
z swoich pracowników.Wykonując postanowienie § 29 ust. 2 cytowanego już rozporządzenia w 2000 roku przyznano na rezydentury 625 miejsc z tego 300 dla lekarzy rodzinnych.
Proporcja ta wynika stąd, iż istnieje strategiczna potrzeba wyszkolenia w możliwie krótkim czasie około 15 tysięcy lekarzy rodzinnych zabezpieczających funkcjonowanie sieci praktyk lekarza rodzinnego.
Istniejący stan rzeczy nie skłania do obaw, iż w naszym kraju może wystąpić brak specjalistów, przeciwnie ich liczba będzie rosła. Przewiduje się bowiem, iż w roku 2002 80 % lekarzy będzie miało specjalizację.
Przedkładając powyższe wyjaśnienie mam nadzieję, iż będzie ono satysfakcjonujące dla Pani Marszałek i Pana Senatora. Pragnę również podziękować za zainteresowanie Senatu Rzeczypospolitej Polskiej sprawami związanym z ochroną zdrowia, co jest dla nas stymulujące i niezwykle pomocne w podejmowaniu właściwych działań i decyzji.
Z poważaniem
***
Informację w związku z oświadczeniem senatora Ryszarda Sławińskiego, złożonym na 66. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72), przekazał Minister Transportu i Gospodarki Morskiej:
Warszawa, 3 listopada 2000 r.
Szanowna Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP
W związku z oświadczeniem Pana senatora Ryszarda Sławińskiego, złożonym w dniu 5 października 2000 roku podczas 66 posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, po zapoznaniu się ze sprawą uprzejmie informuję.
Mosty nad rzeką Wartą oraz zalewem Ulgi w miejscowości Koło do 1993 roku, tak jak wiele innych obiektów inżynierskich zlokalizowanych na całym odcinku drogi krajowej nr 2, były intensywnie eksploatowane. Wynikało to głównie, z prowadzonego tą drogą tranzytowego ruchu samochodów ciężarowych.
W roku 1993 zakończono budowę i oddano do użytkowania obwodnicę miejscowości Koło, stanowiącą nowy odcinek drogi nr 2. Inwestycja finansowana była ze środków Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych. Od tego roku, tranzytowy ruch pojazdów ciężarowych realizowany jest wybudowaną obwodnicą. Tym samym, w sposób znaczący zmniejszono uciążliwość ruchu drog
owego dla mieszkańców. Jednocześnie dotychczas użytkowaną drogę wewnątrz miasta, przekwalifikowano na drogę wojewódzką.W związku z reformą ustrojową państwa, wprowadzoną z dniem 1 stycznia 1999 roku, przedmiotowa droga wojewódzka przebiegająca przez miasto Koło, stała się z mocy prawa drogą powiatową. Finansowanie przedsięwzięć dotyczących dróg powiatowych, w tym remontu obiektów mostowych znajdujących się w ich ciągach, pozostaje w gestii samorządu powiatowego. Stanowią o tym przepisy ustawy z dnia 29 sie
rpnia 1997 roku - o finansowaniu dróg publicznych.Minister Transportu i Gospodarki Morskiej, na podstawie ww. ustawy, upoważniony jest do finansowania budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony jedynie dróg krajowych. Sfinansowanie kosztów remontu mostów w miejscowości Koło, jest więc poza kompetencjami Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej.
Biorąc pod uwagę, określony w wykonanych ekspertyzach stan techniczny obiektów mostowych przez rzekę Wartę w miejscowości Koło oraz funkcję jaką pełni miasto będąc siedzibą powiatu, wydaje się zasadnym podjęcie przez uprawnione organy samorządowe starań, o pozyskanie środków finansowych na remont mostów, w ramach ustawy o zasadach wspierania rozwoju gospodarczego.
Z poważaniem
Jerzy Widzyk
***
Informację w związk
u z oświadczeniem senatora Ireneusza Michasia, złożonym na 67. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 73), przekazał Kierownik Urzędu do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych:Warszawa, 8 listopada 2000 r.
Szanowna Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałe
Szanowna Pani Marszałek,
W nawiązaniu do pisma z dnia 3 listopada 2000 r. znak AG/043/372/2000/IV, zawierającego w załączeniu tekst oświadczenia złożonego przez senatora Ireneusza Michasia podczas 67. posiedzenia Senatu RP w dniu 26 października 2000 r., uprzejmie informuję Panią Marszałek, iż od miesiąca września br. sukcesywnie przekazywana jest do gmin trzecia transza środków na pomoc pieniężną dla kombatantów z Państwowego Funduszu Kombatantów.
Ostatnie przelewy do gmin zostały przekazane w
dniu 8 listopada br.Pragnę poinformować Panią Marszałek, że ze środków PFK, oprócz pomocy pieniężnej, refundowane są ulgi kombatanckie, wynikające z ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach. Z powodu niskiej dotacji budżetowej na PFK w 2000 r. powstały zobowiązania, stąd nastąpiło opóźnienie w przekazaniu do Urzędów Gmin ostatniej transzy środków na pomoc pieniężną.
Ponadto sygnalizuję, że środki z Ministerstwa Finansów otrzymuję w kilku transzach każdego miesiąca.
Łączę wyrazy szacunku
Jacek Taylor
***
Minister Finansów przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kruszewskiego, złożonym na 65. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 71):
Warszawa, 10.11.2000 r.
Szanowna Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP
Szanowna Pani Marszałek
W związku z przesłanym przy piśmie z dnia 28.09.2000 r. znak: AG/043/302/2000/IV testem oświadczenia złożonego przez senator Zbigniewa Kruszewskiego na 65 posiedzeniu Senatu w dniu 22 września 2000 roku w sprawie obniżania przez niektóre urzędy skarbowe podmiotom świadczącym usługi budowlane na rzecz państwowych szkół wyższych stawki podatku od towarów i usług z 7% do 1%, uprzejmie wyjaśniam.
Zawarte w przedstawionym oświadczeniu senatora zarzuty o nierównym traktowaniu podmiotów wobec prawa przez urzędy skarbowe nie zostały poparte dowodami oraz przepisami, które zostały naruszone przez organy podatkowe przy udzielaniu ulgi podatkowej podmiotom świadczącym usługi budowlane na rzecz państwowych szkół wyższych i odmowie udzielenia takiej ulgi na rzecz niepaństwowych szkół wyższych.
Obowiązujące przepisy przewidują możliwość stosowania ulg podatkowych przez organy podatkowe, gdy podatnik wystąpi ze stosownym wnioskiem w tej sprawie do urzędu skarbowego. Udzielenie ulgi w postaci zaniechania poboru podatku w części przewyższającej 1% podstawy opodatkowania od robót i usług związanych z budową, adaptacją, remontami i konserwacją obiektów nauki, oświaty i wychowania odbywa się na zasadach ogólnych, określonych w przepisach ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w drodze wydania indywidualnej decyzji w tej sprawie.
Zgodnie z art. 22 § 2 pkt. 1 lit. b wyżej cytowanej ustawy - Ordynacja podatkowa, organ podatkowy, na wniosek podatnika, może zaniechać w całości lub w części poboru podatku, gdy pobranie podatku zagraża ważnym interesom podatnika, a w szczególności jego egzystencji.
Decyzje oparte na tym przepisie należą do decyzji uznaniowych, co nie oznacza ich dowolności, gdyż przed zastosowaniem przedmiotowej ulgi urząd skarbowy bada czy zachodzą przesłanki określone w wyżej cytowanym przepisie uzasadniające jej zastosowanie, czy też nie. Granice uznania zostały ściśle wyznaczone, bowiem ustawodawca wyraźnie określił kiedy można przyznać ulgę, a mianowicie "gdy pobranie podatku zagraża ważnym interesom podatnika, a w szczególności jego egzystencji".
W świetle przedstawionej argumentacji należy zauważyć, że ani powołany wyżej przepis ani inne przepisy w/cyt. Ordynacji podatkowej odnoszące się do stosowania ulg (np. umorzenia zaległości podatkowych - art. 67, odroczenia terminu płatności podatku, rozłożenia zapłaty podatku lub zaległości podatkowej wraz z odsetkami na raty - art. 48), nie zawierają ograniczeń podmiotowych, co do możliwości ubiegania się o zastosowanie powyższych ulg podatkowych przez poszczególne grupy podatników.
W tym zakresie Minister Finansów nie udziela szczególnych wytycznych, co do zasad postępowania przy udzielaniu przedmiotowej ulgi. Ewentualna ingerencja w postępowanie prowadzone przez organ I lub II instancji stanowiłaby naruszenie kompetencji organu właściwego w sprawie oraz kolidowałaby z nakazem obiektywizmu potencjalnego postępowania prowadzonego w trybie nadzwyczajnym przed Ministrem Finansów.
Z poważaniem
Z upoważnienia Ministra Finansów
Sekretarz Stanu
Jan Rudowski
***
Informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Suchańskiego, złożonym na 66. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72), przekazał Minister - Członek Rady Ministrów, Koordynator Służb Specjalnych
:Warszawa, 13 listopada 2000 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP
Szanowna Pani Marszałek
W związku z oświadczeniem złożonym na 66 posiedzeniu Senatu w dniu 4 października 2000 r. przez senatora Jerzego Suchańskiego w sprawie sposobu podejmowania decyzji dotyczących funkcjonariusza Urzędu Ochrony Państwa kpt. Jerzego Gryki, uprzejmie informuję, iż kpt. Jerzy Gryka, funkcjonariusz Delegatury UOP w Radomiu w dniu 10.03.2000 roku otrzymał odmowę wydania poświadczenia bezpieczeństwa (nr 19/2000). W
związku z tym, że osoba która otrzymała taką odmowę nie może pełnić służby w Urzędzie Ochrony Państwa, w dniu 26.04.2000 roku Szef Urzędu Ochrony Państwa wydał rozkaz personalny nr 00-670 na mocy którego J. Gryka został zwolniony ze służby w UOP na podstawie art. 29 ust. 2 pkt 5 ustawy o Urzędzie Ochrony Państwa. W rozkazie określono datę zwolnienia na dzień 12 maja 2000 r.Z uwagi na fakt, iż J. Gryka przebywał od dnia 21.03.2000 roku na ciągłym zwolnieniu lekarskim do dnia 11.10.2000 roku nie udało się skutecznie zapoznać go z podjętą wobec niego decyzją.
W związku z powyższym skutki prawne decyzja ta wywołała dopiero od dnia 11.10.2000 roku, tj. dnia zapoznania ww. z rozkazem personalnym.
Od rozkazu o zwolnienie ze służby w UOP na podstawie art. 29 ust. 2 pkt 5 ustawy o UOP Panu Jerzemu Gryce zgodnie z art. 33 ust. 2 cytowanej wyżej ustawy przysługuje odwołanie do Prezesa Rady Ministrów, które złożył w dn. 23.10.2000 roku.
Na obecnym etapie postępowania sprawa jest rozpatrywana przez Prezesa Rady Ministrów w trybie odwoławczym zgodnie z art. 33 ust. 2 ustawy o UOP oraz art. 138 kodeksu postępowania administracyjnego.
Z poważaniem
Janusz Pałubicki
***
Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Wiesława Pietrzaka, złożonym na 66. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72), przekazał Minister Pracy i Polityki Społecznej:
Warszawa, 13 listopada 2000 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP
Szanowna Pani Marszałek,
W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez senatora Wiesława Pietrzaka na 66 posiedzeniu Senatu w dniu 5 października 2000 r., w sprawie zasad, warunków i trybu wspierania środkami budżetu państwa programów inicjowanych przez organy samorządu województwa - przesłanego w piśmie z dnia 11 października br., znak: AG-043-310-2000-IV - pragnę
wyjaśnić, co następuje:1. Pan Senator pyta czy w sytuacji innych potrzeb (m.in. pokrycia zadłużenia urzędów pracy, aktywizacji osób młodych itp.) właściwe i logiczne jest wydatkowanie środków z rezerwy przeznaczonej na wspieranie regionalnych programów inicjowanych przez samorządy województw? Pytanie to należy rozpatrywać w kontekście formalnym i merytorycznym. Od strony formalnej należy uwzględnić dwa procesy:
- tryb prac nad budżetem państwa,
- trudności utrzymania płynności Funduszu Pracy.
Rezerwa budżetowa będąca przedmiotem Oświadczenia Pana Senatora Pietrzaka jest częścią budżetu państwa na 2000 r. i jako taka została uchwalona przez Parlament. Nawet jeśli Pan Senator uznaje inne potrzeby za ważniejsze, konstrukcja ustawy budżetowej nie pozwala w pros
Rząd stara się zaradzić trudnościom płatniczym na jakie cierpi w 2000 r. Funduszu Pracy w inny sposób aniżeli poprzez likwidację rezerw i przenoszenie ich środków do Funduszu m.in. poprzez zaciągnięcie pożyczki na uzupełnienie środków Funduszu i spłatę jego zobowiązań.
2. Trudno zgodzić się z opiniami Pana Senatora negującymi potencjalną skuteczność uruchamianych środków rezerwy, a konkretnie ich małą przydatność dla Warmii i Mazu
r.Po pierwsze, środki rezerwy przeznaczone są na poprawę sytuacji na obszarach wiejskich, a Województwo Warmińsko-Mazurskie prawie w całości składa się z takich obszarów, w większości wymagających dalekosiężnych prac restrukturyzacyjnych. Na obszarach tych zamieszkuje wiele osób młodych, które mogą być beneficjentami środków. Jako Senator z Województwa Warmińsko-Mazurskiego zapewne Pan Senator zdaje sobie sprawę jak ważną kwestią jest restrukturyzacja obszarów wiejskich dla władz samorządowych Województwa
i ich partnerów. W lipcu br. Sejmik Województwa Warmińsko-Mazurskiego uchwalił "Strategię rozwoju społeczno-gospodarczego Województwa Warmińsko-Mazurskiego", w której restrukturyzacja obszarów wiejskich uznana jest za jeden z podstawowych celów strategicznych.Po drugie, rozporządzenie - jak pisze Pan Senator - "jednoznacznie określa" zestaw instrumentów, na które można wydać pieniądze z rezerwy. W mojej opinii jest to zaleta aktu prawnego, a nie jego wada. Rozporządzenie określa dziewięć różnych konkretnych instrumentów, ale zarazem daje swobodę zarządowi województwa w adaptowaniu tych instrumentów do potrzeb lokalnych i regionalnych. Określenie tego, jakie usługi - spośród wymienionych w rozporządzeniu - będą realizowane na terenie województwa uzależnione
jest od decyzji zarządu województwa. Zarząd województwa może dokonać wyboru tych usług, które z punktu widzenia województwa przyczynią się w stopniu najwyższym do przeciwdziałania negatywnym skutkom bezrobocia oraz utrzymaniu lub tworzeniu miejsc pracy. Zarząd województwa nie jest zobowiązany do podejmowania działań, mających na celu świadczenie wszystkich wymienionych w rozporządzeniu usług (np. może zrezygnować z kwestionowanych przez Pana Senatora usług na rzecz samorządu powiatowego czy też szkoleń). Zarząd może bowiem stosować różne kompozycje instrumentów i przeznaczać na nie stosownie zaplanowane kwoty w ramach otrzymanego limitu.Po trzecie, Pan Senator krytykuje jednorazowe dotacje jakie można przyznać osobom rozpoczynającym działalność gospodarczą, preferując pożyczki. Rozporządzenie idzie tym samym torem, co uwagi Pana Senatora. Dotacje mogą bowiem otrzymać tylko te osoby, z terenów wiejskich oraz miast liczących do 15 tys. mieszkańców, które już spłacają pożyczki na podjęcie działalności gospodar
czej lub na tworzenie nowych miejsce pracy, udzielone ze środków własnych regionach i lokalnych instytucji kapitałowych lub ze środków publicznych (np. Funduszu Pracy) z wyłączeniem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Innymi słowy, dotacje, o których mowa mają za zadanie "potanić" istniejące pożyczki i zachęcić do ich pobierania.Po czwarte, nie sposób zgodzić się z uwagą, że samorządom powiatowym w Województwie Warmińsko-Mazurskim nie są potrzebne usługi doradcze w kwestii rynku pracy. Samorządy lokalne - jak wiadomo - nie mają ustawowego obowiązku sporządzania planów ani programów rozwoju. Jednakże, trudna sytuacja na rynku pracy, zwłaszcza w Województwie Warmińsko-Mazurskim, wymaga aby programy takie były tworzone i realizowane. Czy potrzeb
ne jest tu doradztwo? Robione trzy lata wcześniej analizy Banku Światowego, wykazywały, że kadry administracji publicznej regionu północnego, w tym ówczesnego Województwa Olsztyńskiego wymagają znacznego wzmocnienia w zakresie wiedzy, motywacji i skuteczności (por. "Notrhern Poland Regional Development. Competitiveness of the Northern Poland Region". Elbląg. Rotterdam, 1997).3. Uznając wagę i konieczność wsparcia restrukturyzacji obszarów wiejskich w Województwie Warmińsko-Mazurskim, Rząd RP włączył to województwo do trzyletniego Programu Aktywizacji Obszarów Wiejskich, który pozwala planować działania w sposób bardziej systematyczny aniżeli w skali roku. Celem nadrzędnym wydania rozporządzenia, o którym mowa było także zapewnienie dofinansowania środkami budżetu państwa działań podejmowanych w ramach Komponentu A Mikrokredyt i Podkomponentu B1 Program Przekwalifikowań/Reorientacji Programu Aktywizacji Obszarów Wiejskich, finansowanego częściowo z pożyczki Banku Światowego. Województwo Warmińsko-Mazurskie objęte zostało ww. komponentami. Zarówno typologia działań jak i tryb realizacji tych działań w ramach rozporządzenia są identyczne z typologią działań i trybem przyjętym w ramach Programu Banku Światowego.
4. Ponadto, celem rozporządzenia jest rozwijanie systemu niepublicznych usług rynku pracy na poziomie województwa. Rozwój tych usług jest istotny m.in. w kontekście przygotowań absorpcji Europejskiego Funduszu Społecznego oraz tworzenia krajowego dofinansowania programów regionalnych w zakresie rozwoju zasobów ludzkich finansowanych ze środków zagranicznych.
5. Kolejna wątpliwość Pana Senatora dotyczy konieczności wykorzystania środków wspomnianej rezerwy budżetowej do końca 2000 r. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej jest świadome tego, iż efektywne wydatkowanie tych środków do końca tego roku budżetowego jest bardzo trudne i lepiej byłoby wydawać je w dłuższym okresie. MPiPS uczulało zarówno wojewodów, jak i marszałków województw na możliwość włączenia, nie wydanych w roku 2000 środków rezerwy, do tzw. środków nie wygasających, które będą mogły być wykorzystane w przyszłym roku budżetowym. Pisma w tej sprawie zostały przesłane do Wojewody i Marszałka Warmińsko-Mazurskiego w dniu 20 września br., znak DP-R-732/2000/AN. Od Zarządu Województwa zależy czy przyjęte będą sugestie MPiPS.
Pozostaję z szacunkiem
z up.Podsekretarz Stanu
Grażyna Gęsicka
***
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Wiesława Pietrzaka, złożonym na
65. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 71):Warszawa, 13.11.2000 r.
Pani prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP
Szanowna Pani Marszałek
W nawiązaniu do oświadczenia złożonego podczas 65 posiedzenia Senatu RP w dniu 22 września 2000 r. przez Pana Senatora Wiesława Pietrzaka, działając z upoważnienia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji uprzejmie przedkładam następujące wyjaśnienia.
Zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2000 r. w sprawie sposobu ustalania należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych radnych województwa (Dz.U. Nr 66, poz. 798), podróżą służbową jest wykonywanie przez radnego zadania mającego bezpośredni związek z wykonywaniem mandatu, określonego przez p
rzewodniczącego sejmiku województwa, poza miejscowością, w której znajduje się siedziba sejmiku.W związku z powyższym należy uznać, iż dojazd na sesje sejmiku nie będzie podróżą służbową w rozumieniu ww. rozporządzenia. Zasadny jest zatem pogląd, iż dojazdy radnych z miejsca ich zamieszkania do siedziby organów powinny być pokrywane z diety przysługującej radnemu w związku z wykonywaniem mandatu. Należy zaznaczyć, iż projekt przywołanego rozporządzenia był przedmiotem prac Komisji Wspólnej Rządu i Samorząd
u Terytorialnego.Odnośnie kwestii dotyczącej sytuacji, w której radni województwa będący parlamentarzystami w ogóle nie pobierają diet pragnę poinformować, iż sprawy związane z uposażeniem oraz tzw. dietą parlamentarną reguluje ustawa z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz.U. Nr 73, poz. 350 z późn. zm.). Na podstawie art. 42 ust. 3 tej ustawy poseł lub senator nie może pobierać jednocześnie diety parlamentarnej i diety z tytułu wykonywania funkcji radnego. W takiej sytuacji ustaw
odawca pozostawił parlamentarzystom możliwość wyboru diety, którą będzie pobierał.Z poważaniem
Józef Płoskonka
***
Sekretarz Stanu, Pełnomocnik ds. Osób Niepełnosprawnych w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadcz
eniem senatora Jerzego Markowskiego, złożonym na 67. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 73):Warszawa, 15 listopada 2000 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP
Szanowna Pani Marszałek,
W związku z tekstem oświadczenia złożonego przez senatora Jerzego Markowskiego podczas 67 posiedzenia Senatu RP w dniu 26.10.2000 r. - przesłanym przy piśmie z dnia 3 listopada br., znak AG/043/340/2000/IV, uprzejmie informuję, że pracownicy pedagogiczni prowadzący zajęcia wychowawcze i opiekuńcze w placówka
ch opiekuńczo-wychowawczych utracili dodatek za trudne warunki pracy - na mocy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 maja 2000 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, sposobu obliczania wysokości stawki wynagrodzenia zasadniczego za jedną godzinę przeliczeniową, wykazu stanowisk oraz dodatkowych zadań i zajęć uprawniających do dodatku funkcyjnego, ogólnych warunków przyznawania dodatku motywacyjnego, wykazu trudnych i uciążliwych warunków pracy stanowiących podstawę przyznania dodatku za trudne warunki pracy oraz szczególnych przypadków zaliczania okresów zatrudnienia i innych okresów uprawniających do dodatku za wysługę lat (Dz.U. Nr 39, poz. 455).Na wniosek naszego resortu przygotowano nowelizację powyższego rozporządzenia, przywracającą wychowawcom domów dziecka prawo do dodatku za trudne warunki.
Nowelizacja rozporządzenia została podpisana w dniu 3 listopada br. i powinna ukazać się w jednym z najbliższych Dzienników Ustaw.
Z poważaniem
Joanna Staręga-Piasek
***
Minister Sprawiedliwości przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Krzysztofa Majki, złożone na 65. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 71):
Warszawa, 15.11.2000 r.
Szanowna Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu R
W odpowiedzi na pismo Pani Marszałek z dnia 29 września 2000 r. AG/043/286/2000/IV, przy którym przesłany został tekst oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Krzysztofa Majkę podczas 65 posiedzenia Sejmu RP w dniu 21 września 2000 r., dotyczącego pisma z czerwca br. Obywatelskiego Stowarzyszenia Konsumentów i Przedsiębiorców "W Jedności Siła" ze Szczecinka w przedmiocie rozważenia wystąpienia z wnioskiem o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego w stosunku do sędziów Sądu Okręgowego w Koszalinie, uprz
ejmie przedstawiam co następuje.Przedmiotem oświadczenia Pana Senatora jest zarzut naruszenia przepisów prawa poprzez zasądzenie przez Sąd Okręgowy w Koszalinie zwrotu kosztów zastępstwa procesowego od Obywatelskiego Stowarzyszenia Konsumentów i Przedsiębiorców "W Jedności Siła" w Szczecinku, mające na celu utrudnianie Stowarzyszeniu lub zniechęcanie go do występowania w sprawie obywateli w postępowaniach sądowych.
Powyższy wniosek dotyczy sędziów Sądu Okręgowego w Koszalinie, którzy orzekli w sprawie sygn. akt Ga 9/00 - na skutek apelacji interwenienta ubocznego po stronie pozwanej, którym było Obywatelskie Stowarzyszenie, od wyroku Sądu Rejonowego Sądu Gospodarczego w Koszalinie z dnia 21 grudnia 1999 r. sygn. akt V Gc 1269/99. Apelacja została oddalona i
zasądzono od interwenienta solidarnie na rzecz powodów kwotę 250 zł tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego za instancję odwoławczą, przyjmując za podstawę rozstrzygnięcia o kosztach procesu przepisy art. 98 i 107 kpc.Stosownie do treści art. 62 kpc, do organizacji społecznych w zakresie wnoszenia powództwa oraz uczestnictwa takich organizacji w postępowaniu dla ochrony praw obywateli, stosuje się odpowiednio przepisy o prokuratorze.
Zgodnie z art. 111 §1 pkt. 4 kpc prokurator nie ma obowiązku uiszczania kosztów sądowych. W myśl art. 2 ustawy z dnia 23 czerwca 1967 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz.U. Nr 24, poz. 110 z późn. zm.), do kosztów sądowych zalicza się opłaty sądowe i zwrot wydatków. Opłatami sądowymi są wpis i opłata kancelar
yjna. W art. 4 powołanej ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych taksatywnie wyliczone zostały koszty będące wydatkami, wchodzące w skład kosztów sądowych. Natomiast wynagrodzenie pełnomocnika, obok kosztów sądowych, zalicza się - zgodnie z art. 98 §3 kpc - do kosztów procesu.Skoro przepis art. 111 §1 kpc w związku z art. 62 kpc zwalnia organizacje społeczne tylko od obowiązku uiszczania kosztów sądowych, oznacza to, że organizacje obciąża obowiązek zwrotu stronie wygrywającej sprawę kosztów zastępstwa procesowego stosownie do zasady wyrażonej w art. 107 zd. drugie kpc.
Wydane zatem przez sędziów Sądu Okręgowego w Koszalinie orzeczenie w sprawie sygn. akt Ga 9/00 w ogóle nie narusza przepisów prawa, a - w myśl art. 80 §1 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. Prawa o ustroju sądów powszechnych (j.t. Dz.U. z 1994 r. Nr 7, poz. 25 z późn. zm.) - sędzia odpowiada dyscyplinarnie za oczywistą i rażącą obrazę przepisów prawnych.
Nadmieniam, że na tle stosowania art. 62 kpc w kwestii kosztów sądowych, Obywatelskie Stowarzyszenie składało do prezesa Sądu Okręgowego w Koszalinie i Ministra Sprawiedliwości wnioski o wyciągnięcie konsekwencji dyscyplinarnych w stosunku do sędziów, którzy orzekali w sprawach z udziałem Stowarzyszenia. Wszystkie wnioski okazały się be
zzasadne, o czym informowano zainteresowanego w pismach zawierających szczegółową interpretację stosownych przepisów prawa.Jednocześnie pozwalam sobie przedstawić Pani Marszałek odpis odpowiedzi z 12 października 2000 r. DK.I.052/19/2000 udzielonej Panu Stanisławowi Iwanickiemu - Posłowi na Sejm RP, na skargę Stowarzyszenia dotyczącą innego postępowania sądowego, na które powołuje się w swoim oświadczeniu Pan Senator Krzysztof Majka.
Z poważaniem
Z upoważnienia Ministra Sprawiedliwości
Wojciech Jasiński
Pod
***
Prezes Krajowego Urzędu Pracy przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Krzysztofa Głuchowskiego, złożone na 67. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 73):
Warszawa, 2000.11.14
Pan
Krzysztof Głuchowski
Senator
Rzeczypospolitej
Szanowny Panie Senatorze!
Odpowiadając na Pana oświadczenie złożone w dniu 26 października br. na 67 posiedzeniu Senatu i przekazane przez Panią prof. dr hab. Alicję Grześkowiak Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej do Krajowego Urzędu Pracy zgodnie z art. 49 ust. 4 Regulaminu Senatu, uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych uwag i informacji.
Poniżej przedstawiam sytuację Funduszu Pracy w bieżącym roku.
(1) Rok 2000, jest rokiem wdrożenia reformy administracji publicznej w systemie urzędów pracy. Do końca 1999 roku powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy a także Krajowy Urząd Pracy stanowiły jednolity, hierarchicznie podporządkowany system. Z dniem 1 stycznia br. kompetencje powiatowych urzędów pracy zostały przekazane do samorządów powiatowych,
a kompetencje wojewódzkich urzędów pracy do samorządów wojewódzkich (z nielicznymi wyjątkami). Kompetencje Krajowego Urzędu Pracy, który utrzymał status administracji rządowej, zostały odpowiednio dostosowane do wymienionych zmian.Zmianom kompetencyjnym odpowiadają zmiany w zakresie zasad podziału środków finansowych na realizację zadań z zakresu przeciwdziałania bezrobociu i łagodzenia jego skutków:
Na mocy art. 57a ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu Prezes Krajowego Urzędu Pracy, jest zobowiązany do przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom powiatowym i wojewódzkim według skonstruowanego specjalnie w tym celu wzoru matematycznego, zwanego popularnie "algorytmem".
Tryb przekazywania środków określa Rozporządzenie Rady Ministrów z 14 grudnia 1999 r. w sprawie algorytmu przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym (Dz.U. Nr 109, poz. 1237).
Obowiązujące prawo przewiduje trzy tryby przekazywania środków Funduszu Pracy:
- w przypadku świadczeń obligatoryjnych, Prezes Krajowego Urzędu Pracy ma obowiązek przekazać środki Funduszu Pracy do wysokości zapotrzebowań składanych przez powiatowe organy zatrudnienia,
- w przypadku fakultatywnych form przeciwdziałania skutkom bezrobocia, Prezes Krajowego Urzędu Pracy przekazuje Starostom środki:
a) w 50% wyliczone według algorytmu,
b) w 50% w ramach kontraktów, będących następstwem wniosków Starostów złożonych i rozpatrzonych w warunkach konkursu, a zawierających konkretne programy przeciwdziałania lokalnemu bezrobociu; rozwiązanie do dotyczy terenów, na których nastąpił szczególny wzrost stopy bezrobocia w stosunku do poziomu przyjętego do konstrukcji algorytmu (§ 2 ust. 4 cyt. rozporządzenia Rady Ministrów).
Reasumując:
- Prezes Krajowego Urzędu Pracy, może przekazywać środki Funduszu Pracy tylko w trybie i na zasadach przedstawionych powyżej,
- środki Funduszu Pracy mogą być adresowane jedynie do określonego kręgu podmiotowego a ustalonego przez ustawę o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu,
- organami ustawowo uprawnionymi do realizacji programów mogą być jedynie organy samorządowe, nie podlegające organizacyjnie Prezesowi Krajowego Urzędu Pracy,
- programy dotyczące bezrobotnych zamieszkujących określone rejony, mogą być finansowane jedynie na skutek złożonych przez powiatowe samorządowe organy zatrudnienia, wniosków w warunkach opisanych wyżej lub ze środków przekazanych do tych organów na podstawie algorytmu.
(2) Rezerwa Funduszu, którą miałam do dyspozycji wynosiła 484.502 tys. zł, łącznie nie więcej niż 45% ogólnej kwoty przeznaczonej na aktywne formy przeciwdziałania skutkom bezrobocia i około 8% całego Funduszu Pracy. W I turze składania wniosków Starostowie złożyli ponad 650 programów, w wyniku czego zawarto blisko 300 kontraktów na łączną kwotę ponad 360,0 tys. zł. Z tej kwoty przewidujemy sfinansowanie przedsięwzięć aktywizujących 1140 tys. osób, a blisko 79 tys. z nich powinno uzyskać zatrudnienie. W dyspozycji Prezesa Krajowego Urzędu Pracy pozostało 123.754,8 tys. zł.
Z przyczyn całkowicie niezależnych od Krajowego Urzędu Pracy, wystąpiły w tym roku duże trudności z utrzymaniem płynności wypłat zasiłków oraz zasiłków i świadczeń przedemerytalnych jak z zapewnieniem środków na wydatki związane z aktywnymi formami przeciwdziałania skutkom bezrobocia. Sytuację tę powodują - znacznie wyższe niż wielkości przyjęte w planie budżetowym Funduszu Pracy - wydatki na zasiłki oraz na zasiłki i świadczenia przedemerytalne. W okresie pierwszych 6 miesięcy tego roku wydatkowano na wymienione cele o 551,6 mln zł więcej niż wynikałoby to z planu na ten okres. W tej sytuacji przekazywane przez nas środki Funduszu Pracy do wysokości 1/12 planu rocznego wykorzystywane były przede wszystkim na wypłatę świadczeń obligatoryjnych.
W ciągu dziewięciu miesięcy bieżącego roku wydatki na aktywne formy przeciwdziałania skutkom bezrobocia wyniosły około 485,8 zł. Ze sprawozdań finansowych złożonych przez Starostów za III kwartały, wynika że realizacja wydatków na aktywne formy przeciwdziałania skutkom bezrobocia ukształtowała się na poziomie 51%.
Pragnę Pana zapewnić, że podjęłam wszelkie możliwe działania, aby stworzyć możliwość wywiązania się zarówno Prezesa Krajowego Urzędu Pracy jak i Starostów z ustawowych obowiązków i podjętych zobowiązań. W dniu 26 lipca br. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uchwalił zmiany w ustawie o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, dając Prezesowi Krajowego Urzędu Pracy prawo zaciągania kredytów i pożyczek na wypłaty zasiłków i świadczeń przedemerytalnych. Zmiany te stworzyły podstawę do myślenia o realizacj
i najpilniejszych zobowiązań, mimo to jednak, wielkość deficytu Funduszu Pracy wyklucza w chwili obecnej podjęcie rozpatrywania wniosków złożonych przez Starostów w późniejszych terminach.Jak wynika z pierwszej części tej odpowiedzi, Prezes Krajowego Urzędu Pracy nie ma żadnych możliwości wpływania na usunięcie przeszkód w finansowaniu przedsięwzięć. Krajowy Urząd Pracy rozdziela wprawdzie środki finansowe na aktywne przeciwdziałanie skutkom bezrobocia ale tylko w zakresie stosowania procedur ustawowych. N
ie mamy żadnego wpływu na stan budżetu oraz wielkości, które do nas dopływają. Ponadto proszę zwrócić uwagę, nie mamy także możliwości bezpośredniego wpływania na liczbę i kwoty wypłacanych zasiłków, których zmniejszenie mogłoby poprawić sytuację Funduszu Pracy.(3) Sytuacja finansowa Powiatowego Urzędu Pracy w Łukowie w bieżącym roku przedstawia się następująco:
- limit środków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu przyznany wg algorytmu wynosi 2.161.957 zł;
- z kwoty tej do końca września przekazano - 1.066.166 zł co stanowi około 49,5% przyznanego limitu;
- Starosta Powiatu Łukowskiego:
- w I terminie tzn. w marcu wystąpił z czterema wnioskami o dofinansowanie programów z funduszu Pracy na łączną kwotę 2.668.368 zł - te wnioski z uwagi na liczne niedociągnięcia merytoryczne zostały przez Komisję odrzucone;
- w II terminie tzn. w maju złożył kolejny wniosek na kwotę 820.300 zł - tak jak wspomniałam wyżej wnioski złożone w II i III terminie nie były rozpatrywane z uwagi na brak środków Funduszu Pracy.
Szanowny Panie Senatorze!
Uwarunkowania ustawowe nie zezwalają mi, jako urzędnikowi państwowemu, na dowolne lub szczególne traktowanie moich partnerów samorządowych. Środki będące w mojej dyspozycji staram się przekazywać partnerom samorządowym proporcjon
alnie.Proszę zatem o zrozumienie, bowiem nie byłabym w stanie wytłumaczyć ani przed sobą samą ani przed moimi partnerami, wprowadzenia szczególnych względów dla jednego tylko z nich.
Z poważaniem
Grażyna Zielińska
***
Prezes Krajowego Urzędu Pracy przekazał odpowiedź w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Gołąbka, złożonym na 67. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 73):
Warszawa, 17 listopada 2000 r.
Szanowna Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP
Szanowna Pani Marszałek!
Odpowiadając na Pani pismo AG/043/374/2000/IV z 3 bm., pozostające w związku z oświadczeniem Pana Senatora Zbigniewa Gołąbka złożonym podczas 67 posiedzenia Senatu, proszę o przyjęcie poniższych informacji.
Pierwsza część oświadczenia zawiera opis działań podjętych przez Krajowy Urząd Pracy w ramach obowiązującego prawa i nie wymaga odpowiedzi. Pozostaje mi stwierdzić jedynie, że sytuacja w jakiej znajduje się Fundusz Pracy dotyka wszystkie powiaty w Kraju i jest prawdą, że nie otrzymują one rytmicznie kwot zagwarantowanych decyzjami finansowymi i kwot umownych, wynikających z kontraktów. Powiaty województwa mazowieckiego nie są traktowane gorzej niż inne, chociaż jest prawdą, że braki są dotkliwe i w pełni podzielam opinie Pana Senatora o trudnościach w funkcjonowaniu powiatowych urzędów pracy. Muszę jednak odnieść się do kilku twierdzeń, które uważam za wymagające wyjaśnienia.
Pierwsze z nich brzmi, cytuję: "Kontrakty te zostały zaniżone przez KUP".
Tryb podziału limitów Funduszu Pracy wynika z zapisów art. 57a ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu oraz rozporządzenia Rady Ministrów z grudnia 1999 roku w sprawie algorytmu przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym (Dz.U. Nr 109, poz. 1237). W przypadku tworzonej w oparciu o te przepisy rezerwy - zostaje ona przekazana organom zatrudnienia w ramach kontraktów, po uprzednim rozpatrzeniu złożonych przez te organy wniosków zawierających konkretne programy przeciwdziałaniu bezrobociu na lokalnym rynku pracy.
Rezerwa utworzona na rok 2000 jest częścią środków przeznaczonych w ustawie budżetowej na aktywne przeciwdziałanie skutkom bezrobocia. W wyniku jej utworzenia w dyspozycji Prezesa Krajowego Urzędu Pracy pozostało 484,5 mln zł, to jest nie więcej niż 45% ogólnej kwoty przeznaczonej na formy aktywne i około 8% całego Funduszu Pracy.
Ponieważ procedury podziału rezerwy nie zostały ujęte w cytowanym rozporządzeniu, Prezes Krajowego Urzędu pracy ustalił "Zasady i kryteria przyznawania środków Funduszu Pracy z rezerwy...", które - po zaopiniowaniu przez Naczelną Radę Zatrudnienia - stały się podstawą do przeprowadzenia konkursu projektów.
Rozstrzygnięcia w konkursie były oparte o analizę przedstawianych przez Starostów projektów lokalnego przeciwdziałania bezrobociu. Projekty zostały ujęte w sformalizowane wnioski, zawierające podstawowe informacje o planowanych przedsięwzięciach na lokalnych rynkach pracy, o zaangażowanych partnerach, większych zamierzeniach o charakterze strategicznym oraz o przewidywanych środkach przeznaczanych z Funduszu Pracy i własnych. Ponadto wniosek zawierał harmonogram realizacji oraz opis zarządzania projektem. Liczba wniosków, jaką mógł złożyć starosta nie była niczym ograniczona.
Także w oparciu o wymienione "Zasady..." powołana została komisja, która oceniła wnioski starostów. Do udziału w jej posiedzeniach zostali zaproszeni przedstawiciele samorządu, dwóch największych central związkowych i przedstawiciele zrzeszeń pracodawców. W posiedzeniach nie brał jedynie udziału - pomimo zaproszenia - przedstawiciel Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych. Komisja ustaliła swój regulamin, w którym przyjęła, że najwyższe preferencje stosowane będą do wniosków gwarantujących trwałe zatrudnienie i wpływających korzystnie na przemiany lokalnego rynku pracy.
Starostowie złożyli w pierwszym terminie wnioski o dofinansowanie z Funduszu Pracy projektów na kwotę 600,5 mln zł, przekraczającą o 120 mln (25%) możliwości rezerwy, którą dysponował Prezes Krajowego Urzędu Pracy na rok 2000.
Komisja przyjęła, że ograniczenia jakie nałożyła na Prezesa Krajowego Urzędu Pracy wielkość środków, którymi mógł dysponować, nakazuje skierować maksimum dostępnych limitów na tereny szczególnego zagrożenia bezrobociem strukturalnym i tam, gdzie stopa bezrobocia przekroczyła 20
% w lutym 2000 roku. Ponadto dokładnej ocenie poddawana była proponowana efektywność planowanych przedsięwzięć.Komisja szczegółowo analizowała dołączone do wniosków opisy warunków na lokalnych rankach pracy. Syntetycznym obrazem tych warunków jest stopa bezrobocia. W czasie, gdy rozpatrywane były wnioski wynosiła: w Szydłowcu - 27,5%, w Radomiu - 22% i 19,1% w Przysusze, a w pozostałych powiatach: 15,1% w Białobrzegach, 15,2% w Kozienicach i 15,9% w Zwoleniu. Sytuacja, w jakiej znalazły się pierwsze trzy p
owiaty była w owym czasie udziałem znacznej części innych: łącznie około 30% powiatów w Kraju było dotkniętych bezrobociem o stopie przewyższającej 19%. Pozostałe pozostawały - z zachowaniem wszystkich proporcji - na średnim poziomie krajowym (stopa bezrobocia dla Kraju wynosiła w tym samym czasie 13,9%).W wyniku oceny dokonanej przez komisję i późniejszych negocjacji, które kończyły postępowanie konkursowe, powiaty wymieniane w interpelacji podpisały kontrakty na kwotę 11,1 mln zł. Powiaty te złożyły w pierwszym terminie konkursowym wnioski na łączną kwotę 16,8 młn zł, co oznacza, że zawarte umowy objęły 66% wartości złożonych przez nie wniosków - wobec 60% średniej dla całej Polski (suma wszystkich kontraktów wyniosła 360,6 mln zł).
Pragnę w tym miejscu podkreślić jeszcze raz, że w swoich opiniach komisja kierowała się obrazem sytuacji w całym Kraju. Kwota rezerwy nie mogła pokryć wszystkich zgłoszonych potrzeb a komisja musiała uwzględniać zarówno wskazania społeczne jak i wszystkie czynniki mogące wpłynąć na efektywne wydatkowanie pieniędzy publicznych. Kwitowanie całej procedury konkursowej, opiniowania wniosków i negocjacji kontraktów cytowanym na wstępie zdaniem jest uproszczeniem, z którym trudno się zgodzić.
Szanowna Pani Marszałek!
Pan Senator Zbigniew Gołąbek porusza także zagadnienie ilości środków fizycznie przekazanych Starostom, pisząc, że omawiane powiaty z województwa mazowieckiego otrzymały - w dniu składania oświadczenia - 47,4% kwot niezbędnych dla realizacji kontraktów. Pragnę w tym miejscu zwrócić uwagę na to, że łączna kwota przekazana Starostom na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu - w ramach algorytmu i z kontraktów - wyniosła 17,5 mln zł, co stanowi 57,2% ich potrzeb. Jest to jeden z najwyższych wskaźników w Polsce, bowiem średnio Starostwie dysponowali w październiku br. kwotami w granicach 50,4% zaplanowanych.
Kolejny problem, wniosków złożonych w II i III terminie procedur konkursowych jest zdecydowanie mniej złożony: Starostowie, w okresie minionych czterech miesięcy, dwukrotnie otrzymali informację o stanie Funduszu Pracy i wstrzymaniu procedur rozpatrywania kolejnych projektów wraz z opisem sytuacji Funduszu Pracy jako podstawą tych decyzji - kopie pism załączam. Ponadto utrzymujemy stały kontakt telefoniczny z powiatowymi urzędami pracy i trudno jest powiedzieć by służby Starostów pozbawione były bieżących informacji.
Szanowna Pani Marszałek!
Problemy finansowe rynku pracy są materią bardzo złożoną, po części z powodu przepisów, których niedopasowanie do dynamicznych zmian rynku powoduje, że niekiedy tracą na przejrzystości. Sytuacja, z jaką zetknęliśmy się w tym roku, jest nową dla wszystkich - tak poprzez rozwiązania prawne jak szczupłość środków - i zdecydowanie bardzo trudną zarówno dla Krajowego Urzędu Pracy jak lokalnych samorządów.
Szanowna Pani Marszałek!
Odnoszę wrażenie, że przy okazji poruszania spraw naprawdę ważkich społecznie - takich jak bezrobocie i jego skutki - zbyt często zdarza się, że nie są one analizowane w kontekście obowiązujących nas ustaw i towarzyszących im innych przepisów jak i występującej sytuacji. Spostrzeżenie do dotyczy w szczególności końcowych akapitów wystąpienia Pana Senatora Gołąbka, w których postanawia obarczyć mnie odpowiedzialnością za czyny, przedstawione jako moje, wbrew oczywistym zapisom prawa. Rozumiem i cenią zaangażowanie Pana Senatora w rozwiązywanie lokalnych problemów rynku pracy ale z tego samego względu wolałabym polemizować o sprawach, za które jestem odpowiedzialna wyłącznie z racji swoich kompetencji.
Z wyrazami poważania
Grażyna Zielińska
***
Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Gołąbka, złożone na 67. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 73):
Warszawa, 17 listopada 2000 r.
Szanowna Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP
Szanowna Pani Marszałek,
W związku z przekazanymi przy piśmie z dnia 3 listopada 2000 r., znak: AG/043/338/2000/IV oświadczeniami Pana Senatora Zbigniewa Gołąbka w sprawie utworzenia w Warce placówki urzędu pracy oraz pilnego uregulowania zobowiązań Funduszu Pracy wobec powiatowych urzędów pracy w województwie mazowieckim, uprzejmie informuję, co następuje:
Napięta sytuacja finansowa Funduszu Pracy, jaka występuje w roku bieżącym jest wynikiem przede wszystkim wyższej od założonej w ustawie budżetowej (planie Funduszu Pracy) liczby wypłacanych zasiłków dla bezrobotnych oraz zasiłków i świadczeń przedemerytalnych, a także wyższej od planowanej ich wysokości. W efekcie powyższego w okresie styczeń/wrzesień br. wydatkowano na zasiłki i świadczenia kwotę o ponad 928 mln zł wyższą od wynikającej na ten okres z planu Funduszu Prac.
W celu zapewnienia płynności finansowej Funduszu Pracy, w dniu 26 lipca br. przyjęta została przez Sejm RP ustawa o zmianie ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.U. NR 70, poz. 820) przewidująca możliwość zaciągania przez Fundusz Pracy kredytów i pożyczek. Po przyjęciu powyższej ustawy Prezes Krajowego Urzędu Pracy we wrześniu br. zaciągnął kredyt w kwocie 400 mln zł, oraz w październiku kolejny kredyt w wysokości 200 mln zł. Te dodatkowe dochody Funduszu Pracy zostały bezzwłocznie przekazane urzędom pracy.
Ponadto uprzejmie informuję, że na podstawie art. 47 ustawy budżetowej na 2000 r., decyzją Ministra Finansów z dnia 19.09.2000 r., zwiększona została dotacja dla Funduszu Pracy o kwotę 100 mln zł, z oszczędności kosztów obsługi długu publicznego. Pomimo powyższych decyzji, sytuacja finansowa Funduszu Pracy do końca br. będzie napięta.
W wyniku włączenia z dniem 1 stycznia 2000 r. powiatowych urzędów pracy w skład powiatowej administracji zespolonej, w ustawie budżetowej na 2000 r. na opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne za bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku lub stypendium, w budżetach wojewodów
ujęte zostały środki w łącznej kwocie 241,6 mln zł. Ponadto przewidziana została rezerwa celowa na finansowanie tego zadania w wysokości 240,4 mln zł. Rezerwa ta w maju br., na wniosek Ministra Pracy i Polityki Społecznej, przekazana została przez Ministra Finansów wojewodom.Z uwagi jednak na to, że przewidziane w budżetach wojewodów środki (łącznie z rozdysponowaną rezerwą) nie zabezpieczają występujących potrzeb, zwróciłem się do Ministra Finansów o rozważenie możliwości dodatkowego zwiększenia na ten cel środków w budżetach wojewodów, a w przypadku braku takiej możliwości, aby odpowiednie kwoty, w tym na spłatę zobowiązań z 2000 r. przewidziane zostały w projekcie ustawy budżetowej na 2001 r. Jednocześnie z uwagi na otrzymywane informacje o dokonywaniu
przez niektóre oddziały ZUS zajęć rachunków bankowych w celu wyegzekwowania należnych składek, zwróciłem się do Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o spowodowanie odstąpienia przez Oddziały ZUS od zajmowania rachunków bankowych Funduszu Pracy powiatowych urzędów pracy, gdyż składki te nie są finansowane z Funduszu Pracy.W wyniku między innymi wniosków (w tym organów samorządu terytorialnego) zgłaszanych do obowiązujących od 1 stycznia 2000 r. zasad podziału i przekazywania samorządom wojewódzkim i powiatowym środków Funduszu Pracy, opracowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu. Projekt ten przewiduje między innymi przekazywanie do 35% środków Funduszu Pracy na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu sam
orządom wojewódzkim, z przeznaczeniem na współfinansowanie programów przeciwdziałania bezrobociu - na podstawie kontraktów zawieranych ze starostami. Ponadto proponuje się, aby co najmniej 55% środków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu przekazywanych było wg. wzoru algorytmu bezpośrednim samorządom powiatowym, które po zasięgnięciu opinii powiatowej rady zatrudnienia decydowały o wyborze form aktywizacji zawodowej (strukturze wydatków). Projekt ustawy przewiduje także zmniejszenie do 10% rezerwy jaka będzie mogła być tworzona na szczeblu Krajowego Urzędu Pracy.Projekt powyższej ustawy po rozpatrzeniu i przyjęciu przez Radę Ministrów przekazany zostanie do Sejmu RP. Wyrażam przekonanie, że propozycje te uwzględniające między innymi wnioski organów samorządu terytorialnego zostaną przyjęte przez Parlament.
W związku z włączeniem z dniem 1 stycznia 2000 r. powiatowych urzędów pracy w skład powiatowej administracji zespolonej, środki finansowe, które mogą zostać przeznaczone na finansowanie kosztów działalności powiatowych określone zostały w ustawie budżetowej na 2000 r. i ujęte w budżetach wojewodów.
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej nie posiada i nie dysponuje żadną rezerwą środków, które mogłyby zostać przeznaczone na wydatki związane z utworzeniem filii powiatowego urzędu pracy.
Informując o powyższym
Z szacunkiem
Longin Komołowski
***
Minister Pracy i Polityki Społecznej przedstawił informację w związku z oświadczeniem senatorów Zbyszka Piwońskiego, Jolanty Danielak oraz Zdzisława Jarmużka
, złożonym na 67. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 73):Warszawa, 17.11.2000 r.
Szanowna Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP
Szanowna Pani Marszałek
W związku z oświadczeniem złożonym przez senatorów Zbyszka Piwońskiego, Jolantę Danielak oraz Zdzisława Jarmużka podczas 67 posiedzenia Senatu w dniu 26 października 2000 r. w sprawie weryfikacji podziału środków przeznaczanych na rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych, przekazanym mi przez Panią Marszałek przy piśmie z dnia
3 listopada 2000 r. znak AG/043/342/2000/IV przedstawiam, co następuje:Środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych są przeznaczane na cele określone w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. nr 123, poz. 776 z późn. zm.).
Zgodnie z art. 47 ust. 2 ustawy co najmniej 65% przychodów funduszu na dany rok przeznacza się na zatrudnianie i rehabilitację zawodową osób niepełnosprawnych oraz od 5% do 10% jego przychodów przeznacza się na dofinansowanie rehabilitacji leczniczej, społecznej i zawodowej dzieci i młodzieży.
Przepis ten ogranicza możliwość dokonywania innego podziału środków. Pula środków na rehabilitację zawodową może stanowić więcej niż 65% przychodów Funduszu, jednakże każde zwiększenie tego ustawowego minimum powoduje uszczuplenie środków na zadania realizowane w ramach rehabilitacji społecznej, do której należą m.in. turnusy rehabilitacyjne, likwidacja barier architektonicznych, wspieranie działań ośrodków rehabilitacyjnych na rzecz osób niepełnosprawnych.
Podzielam pogląd, że środki wydatkowane na rehabilitację społeczną przynoszą wymierne efekty, często również w postaci niższych nakładów na świadczenia dla osób niepełnosprawnych w przyszłości.
Wniosek o wprowadzenie zmiany w podziale środków na poszczególne zadania z tej strefy rehabilitacji wymaga jednak odpowiedzi na zasadnicze pytanie: między którymi tytułami należy dokonać przesunięć w sytuacji gdy rzeczywiste potrzeby w każdym z tytułów przekraczają możliwości finansowe Funduszu?
Nie bez znaczenia jest również fakt, że plan finansowy Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych corocznie jest w komisjach sejmowych przedmiotem wnikliwej oceny i konstruktywnej dyskusji odnośnie wielkości środków na poszczególne cele. Ostateczny jego kształt przyjmowany jest przez Parlament ustawą.
Jednocześnie, pragnę odnieść się do poruszonego w załączonym do oświadczenia "Liście otwartym..." problemu dotyczącego zmniejszania się liczby miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych.
Należy nadmienić, że zmiany ustawowe w rozwiązaniach systemowych dla zakładów pracy chronionej, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2000 r. mogą wpływać na pogorszenie ich sytuacji ekonomiczno-finansowej i skutkować zwalnianiem osób niepełnosprawnych.
Nie mniej jednak pracodawcy prowadzący te zakłady nadal mogą korzystać z określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. form pomocy ze środków PFRON, mających na celu utrzymanie miejsc pracy osób niepełnosprawnych.
Takie formy pomocy jak:
- pożyczki na cele inwestycyjne, modernizację lub restrukturyzację zakładu,
- subwencje w związku z zatrudnianiem osób niepełnosprawnych,
- dofinansowanie lub refundacja wynagrodzeń osób niepełnosprawnych, u których stwierdzono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe lub epilepsję, w wysokości 75% najniższego wynagrodzenia,
- zwrot kosztów na szkolenie zatrudnionych osób niepełnosprawnych w związku z koniecznością zmiany profilu,
mają zastosowanie tyko do zakładów pracy chronionej.
Inne, mające na celu wspieranie zatrudnienia osób niepełnosprawnych, skierowane są do pracodawców zarówno z otwartego jak i chronionego rynku pracy.
I tak np. stosownie do przepisu art. 26 ustawy pracodawca, który zatrudni przez okres co najmniej 54 miesięcy osoby niepełnosprawne bezrobotne lub poszukujące pracy i nie pozostające w zatrudnieniu, skierowane do pracy przez powiatowy urząd pracy może otrzymać ze środków PFRON zwrot kosztów:
a) do wysokości dwudziestopięciokrotnego przeciętnego wynagrodzenia za każde stanowisko pracy, poniesionych w związku z:
- organizacją nowych stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych zdolnych do pracy lub
- przystosowania istniejących stanowisk pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych,
b) wynagrodzenia osób niepełnosprawnych za okres 18 miesięcy,
c) składek należnych pracodawcy na ubezpieczenia społeczne od tego wynagrodzenia.
W przypadku, gdy zatrudniona została osoba zaliczona do znacznego stopnia niepełnosprawności, zwrot kosztów może nastąpić do wysokości 40-krotnego przeciętneg
o wynagrodzenia.Ponadto w celu aktywizacji osób:
- których upośledzenie uniemożliwia podjęcie pracy, przewiduje się możliwość udziału w warsztatach terapii zajęciowej (art. 10 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych) zapewniających rehabilitację społeczną połączoną z elementami rehabilitacji zawodowej; placówki te są finansowane ze środków PFRON,
- zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności, mogą być utworzone przez powiat, gminę oraz inną organizację społeczną (której statutowym zadaniem jest rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych) wyodrębnione organizacyjnie i finansowo zakłady aktywności zawodowej.
Wymienione formy pomocy wspomagane są przez programy celowe Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych zatwierdzone przez Radę Nadzorczą Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, skierowane do pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne, do których należą:
1) "SEZAM - w sprawie pomocy dla zakładów pracy chronionej zagrożonych utratą płynności finansowej - na utrzymanie istniejących miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych",
2) "BRAILLE 2000 - pomoc dla pracodawców prowadzących zakłady pracy chronionej zatrudniających osoby niewidome",
3) "MERKURY - w sprawie pomocy dla zakładów pracy chronionej prowadzących działalność w zakresie handlu detalicznego, w tym towarami akcyzowymi, zagrożonych likwidacją istniejących miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych"
4) "HEFAJSTOS - pomoc dla pracodawców prowadzących zakłady pracy chronionej produkujących sprzęt rehabilitacyjny i ortopedyczny".
Wszystkie wymienione programy mają na celu umożliwienie utrzymania bądź zwiększenia zatrudnienia osób niepełnosprawnych.
Z poważaniem
Up. Sekretarz Stanu
Joanna Staręga-Piasek
***
Informację w związku z oświadczeniem senatora Krzysztofa Głuchowskiego, złożonym na 67. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 73), przekazał Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Pracy i Polityki Społecznej:
Warszawa, 17 listopada 2000 r.
Szanowna Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP
Szanowna Pani Marszałek,
W związku z przekazanym przy piśmie z dnia 3 listopada 2000 r., znak: AG/043/337/2000/IV oświadczeniem Pana Senatora Krzysztofa Głuchowskiego w sprawie braku środków finansowych na refundację składek ZUS i wynagrodzeń wypłacanych młodocianym pracownikom Gminnej Spółdzielni w Stoczku Łukowskim, uprzejmie informuję, co następuje:
Napięta sytuacja finansowa Funduszu Pracy, jaka występuje w roku bieżącym jest wynikiem przede wszystkim wyższej od złożonej w ustawie budżetowej (planie Funduszu Pracy) liczby wypłacanych zasiłków dla bezrobotnych oraz zasiłków i świadczeń przedemerytalnych, a także wyższej od planowanej ich wysokości. W efekcie powyższego w okresie styczeń/wrzesień br. wydatkowano na zasiłki i świadczenia kwotę o ponad 928 mł. zł. wyższą od wynikającej na ten okres z planu Funduszu Pracy.
Z powyższych powodów przekazywane w ostatnich miesiącach przez Krajowy Urząd Pracy samorządom powiatowym środki Funduszu Pracy umożliwiają finansowanie przede wszystkim wypłat o charakterze obligatoryjnym.
W celu zapewnienia płynności finansowej Funduszu Pracy, w dniu 26 lipca br. przyjęta została przez Sejm RP ustawa o zmianie ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.U. NR 70, poz. 820) przewidująca możliwość zaciągania przez Fundusz Pracy kredytów i pożyczek. Po przyjęciu powyższej ustawy Prezes Krajowego Urzędu Pracy we wrześniu br. zaciągnął kredyt w kwocie 400 mln zł, oraz w październiku kolejny kredyt w wysokości 200 mln zł. Te dodatkowe dochody Funduszu Pracy zostały bezzwłocznie przekazane urzędom pracy.
Ponadto uprzejmie informuję, że na podstawie art. 47 ustawy budżetowej na 2000 r., decyzją Ministra Finansów z dnia 19.09.2000 r., zwiększona została dotacja dla Funduszu Pracy o kwotę 100 mln zł, z oszczędności kosztów obsługi długu publicznego. Pomimo powyższych decyzji, sytuacja finansowa Funduszu Pracy do końca br. będzie napięta.
Jednocześnie nadmieniam, że we wrześniu br. powiatowe urzędy pracy na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu oraz refundację wynagrodzeń młodocianych pracowników wydatkowały kwotę ponad 196 mln zł., a od początku roku 679 mln zł. Decyzje o kolejności refundowania zobowiązań podejmowane są przez kierowników powiatowych urzędów pracy.
Informując o powyższym
Z szacunkiem
Longin Komołowski
***
Informację w związku z oświadczeniem senatora Kazimierza Drożdża, złożonym na 67. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 73), przekazał Prezes Krajowego Urzędu Pracy:
Warszawa, 2000r.11.08
Pan
Kazimierz Drożdż
Sen
Szanowny Pani Senatorze!
Odpowiadając na Pana pismo z dnia 17 października 2000 r., skierowane do Wiceprezesa Rady Ministrów Ministra Pracy i Polityki Społecznej Pana Longina Komołowskiego i przekazane do Krajowego Urzędu Pracy do załatwienia zgodnie z kompetencjami, uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych uwag i informacji.
Poniżej przedstawiam stan spraw związanych: z kontraktami, podpisanymi w pierwszym terminie składania wniosków o dofinansowanie programów aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych oraz z sytuacją Funduszu Pracy.
(1) Rok 2000, jest rokiem wdrożenia reformy administracji publicznej w systemie urzędów pracy. Do końca 1999 roku powiatowe i wojewódzkie urzędy praca a także Krajowy Urząd Pracy stanowiły jednolity, hierarchicznie podporządkowany system. Z dniem 1 stycznia br. kompetencje powiatowych urzędów pracy zostały przekazane do samorządów powiatowych, a kompetencje wojewódzkich urzędów pracy do samorządów wojewódzkich (z nielicznymi wyjątkami). Kompetencje Kr
ajowego Urzędu Pracy, który utrzymał status administracji rządowej, zostały odpowiednio dostosowane do wymienionych zmian.Zmianom kompetencyjnym odpowiadają zmiany w zakresie zasad podziału środków finansowych na realizację zadań z zakresu przeciwdziałania bezrobociu i łagodzenia jego skutków:
Na mocy art. 57a ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu Prezes Krajowego Urzędu Pracy, jest zobowiązany do przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom powiatowym i wojewódzkim według skonstruow
Tryb przekazywania środków określa Rozporządzenie Rady Ministrów z 14 grudnia 1999 r. w sprawie algorytmu przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powia
towym (Dz.U. Nr 109, poz. 1237).Obwiązujące prawo przewiduje trzy tryby przekazywania środków Funduszu Pracy:
- w przypadku świadczeń obligatoryjnych, Prezes Krajowego Urzędu Pracy ma obowiązek przekazać środki Funduszu Pracy do wysokości zapotrzebowań składanych przez powiatowe organy zatrudnienia,
- w przypadku fakultatywnych form przeciwdziałania skutkom bezrobocia, prezes Krajowego Urzędu Pracy przekazuje Starostom środki:
a) w 50% wyliczone według algorytmu,
b) w 50% w ramach kontraktów, będących następstwem wniosków Starostów złożonych i rozpatrzonych w warunkach konkursu a zawierających konkretne programy przeciwdziałania lokalnemu bezrobociu; rozwiązanie to dotyczy terenów, na których nastąpił szczególny wzrost stopy bezrobocia w stosunku do poziom
u przyjętego do konstrukcji algorytmu (§ 2 ust. 4 cyt. rozporządzenia Rady Ministrów).Reasumując:
- Prezes Krajowego Urzędu Pracy, może przekazywać środki Funduszu Pracy tylko w trybie i na zasadach przedstawionych powyżej,
- środki Funduszu Pracy mogą być adresowane jedynie do określonego kręgu podmiotowego a ustalonego przez ustawę o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu,
- organami ustawowo uprawnionymi do realizacji programów mogą być jedynie organy samorządowe, nie podlegające organizacyjnie Prezesowi Krajowego Urzędu Pracy,
- programy dotyczące bezrobotnych zamieszkujących określone rejony, mogą być finansowane jedynie na skutek złożonych przez powiatowe samorządowe organy zatrudnienia, wniosków w warunkach opisanych wyżej lub ze środków przekazan
ych do tych organów na podstawie algorytmu.(2) Rezerwa Funduszu, którą miałam do dyspozycji wynosiła 484.502 tys. zł, łącznie nie więcej niż 45% ogólnej kwoty przeznaczonej na aktywne formy przeciwdziałania skutkom bezrobocia i około 8% całego Funduszu Pracy. W I turze składania wniosków Starostowie złożyli ponad 650 programów, w wyniku czego zawarto blisko 300 kontraktów na łączną kwotę ponad 360,0 tys. zł. Z tej kwoty przewidujemy sfinansowanie przedsięwzięć aktywizujących 144 tys. osób, a blisko 79 tys
. z nich powinno uzyskać zatrudnienie. W dyspozycji Prezesa Krajowego Urzędu Pracy pozostało 123.754,8 tys. zł.Z przyczyn całkowicie niezależnych od Krajowego Urzędu Pracy, wystąpiły w tym roku duże trudności z utrzymaniem płynności wypłat zasiłków oraz zasiłków i świadczeń przedemerytalnych jak z zapewnieniem środków na wydatki związane z aktywnymi formami przeciwdziałania skutkom bezrobocia. Sytuację tę powodują - znacznie wyższe niż wielkości przyjęte w planie budżetowym Funduszu Pracy - wydatki na zasiłki oraz na zasiłki i świadczenia przedemerytalne. W okresie pierwszych 6 miesięcy tego roku wydatkowano na wymienione cele o 551,6 mln zł więcej niż wynikałoby to z planu na ten okres. W tej sytuacji przekazywane przez nas środki Funduszu Pracy do wysokoś
ci 1/12 planu rocznego wykorzystywane były przede wszystkim na wypłatę świadczeń obligatoryjnych.W pierwszym półroczu wydatki na aktywne formy przeciwdziałania skutkom bezrobocia wyniosły 259,2 mln zł. Ze sprawozdań finansowych złożonych przez Starostów za I półrocze, wynika że realizacja wydatków na aktywne formy przeciwdziałania skutkom bezrobocia ukształtowała się na poziomie 54,4%.
Pragnę Pana zapewnić, że podjęłam wszelkie możliwe działania, aby stworzyć możliwość wywiązania się zarówno Prezesa Krajowego Urzędu Pracy jak i Starostów z ustawowych obowiązków i podjętych zobowiązań. W dniu 26 lipca br. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uchwalił zmiany w ustawie o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, dając Prezesowi Krajowego Urzędu Pracy prawo zaciąga
nia kredytów i pożyczek na wypłaty zasiłków i świadczeń przedemerytalnych. Zmiany te stworzyły podstawę do myślenia o realizacji najpilniejszych zobowiązań, mimo to jednak, wielkość deficytu Funduszu Pracy wyklucza w chwili obecnej podjęcie rozpatrywania wniosków złożonych przez Starostów w późniejszych terminach.Jak wynika z pierwszej części tej odpowiedzi, Prezes Krajowego Urzędu Pracy nie ma żadnych możliwości wpływania na usunięcie przeszkód w finansowaniu przedsięwzięć. Krajowy Urząd Pracy rozdziela wprawdzie środki finansowe na aktywne przeciwdziałanie skutkom bezrobocia ale tylko w zakresie stosowania procedur ustawowych. Nie mamy żadnego wpływu na stan budżetu oraz wielkości, które do nas dopływają. Ponadto proszę zwrócić uwagę, nie mamy także możli
wości bezpośredniego wpływania na liczbę i kwoty wypłacanych zasiłków, których zmniejszenie mogłoby poprawić sytuację Funduszu Pracy.Szanowny Panie Senatorze!
Przechodząc do ostatniej części listu pragnę Pana zapewnić, że z taką samą troską jak Pan myślę o osobach pozbawionych pracy, w znacznej części bez własnej winy. W tym kontekście rozumiem także Pańskie zainteresowanie przedsięwzięciami podejmowanymi przez - w tym wałbrzyskie - stowarzyszenia bezrobotnych. Uwarunkowania ustawowe nie zezwalają mi jedna
k, jako urzędnikowi państwowemu, na dowolne lub szczególne traktowanie moich partnerów samorządowych.Polska znajduje się - jeśli chodzi o rynek pracy - w stanie poważnego kryzysu. Jedna trzecia polskich powiatów ma stopę bezrobocia wyższą niż 19%, a w niektórych województwach, zwłaszcza północnych, koncentracja bezrobocia doszła do poziomu, którego nikt się nie spodziewał.
W tej sytuacji, proszę o zrozumienie, nie byłabym w stanie wytłumaczyć ani przed sobą samą ani przed moimi partnerami, wprowadzenia szczególnych względów dla jednego tylko z nich.
Pragnę także skorzystać z okazji i proszę aby wspomógł mnie Pan swoim autorytetem przed Wałbrzyskim Stowarzyszeniem Ochrony Bezrobotnych, którego rozgoryczenie rozumiem ale oczekiwań, niestety nie jestem w stanie spełnić. Najlepszą z możliwych dróg jest w obecnej sytuacji współpraca ze Starostą Wałbrzyskim i Powiatową Radą Zatrudnienia a także poszukiwanie środków finansowych i możliwości realizacji projektów poza Funduszem Pracy.
Z poważaniem
Grażyna Zielińska
***
Informację w związku z oświadczeniem senatora Lecha Feszlera, złożonym na 67. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 73), przekazał Minister Edukacji Narodowej:
Warszawa, 2000-11-20
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP
Szanowna Pani Marszałe
k,W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Lecha Feszlera złożone w dniu 26 października 2000 roku w sprawie zwiększenia kwoty niezbędnej na wdrożenie znowelizowanej ustawy Karta Nauczyciela w Powiecie Bielskim (AG/043/360/2000/IV) uprzejmie informuję, co następuje:
W wyniku sygnalizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego niedoborów środków na wynagrodzenia powołany został przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego Zespół ds. Oceny Skutków Wdrożenia Karty Nauczyciela. Komisja przyjęła kwotę 1 196 000 tys. zł jako niedobór zawartych w części oświatowej subwencji ogólnej środków niezbędnych na pokrycie pełnych kosztów wdrożenia zmian w Karcie Nauczyciela w roku 2000 oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 maja br. 738
mln samorządy otrzymały jako wydzieloną część (4,01%) subwencji oświatowej. Zatem rząd zobowiązany jest do uzupełnienia środków o brakującą kwotę około 1,2 miliarda złotych. Część tej sumy prawie 730 mln zł będzie przekazana jeszcze w tym roku, reszta - około 500 mln zwrócona będzie władzom lokalnym w roku 2001. W trakcie prowadzonych prac wstępnie uzgodniono metodologię naliczania skutków finansowych oraz zaproponowano harmonogram działań wspierających samorządy znajdujące się w najtrudniejszej sytuacji. Na posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego w dniu 28 sierpnia 2000 roku strona rządowa zobowiązała się do pilnego zrealizowania działań wspierających jednostki samorządu terytorialnego, w tym do wypłacenia:- zaliczki pomostowej w wysokości 10% lub 20% sierpniowej raty subwencji oświatowej,
- jednorazowej kwoty wynikającej z przemnożenia 600 zł przez liczbę etatów w danej jednostce samorządu terytorialnego,
- dodatkowo jednorazowej kwoty wynikającej z przemnożenia 600 zł przez liczbę etatów nauczycielskich dla ok. 1 750 samorządów otrzymujących subwencję wyrównawczą.
Ministerstwo Edukacji Narodowej przekazało jednostkom samorządu terytorialnego informację o wysokości niedoboru części oświatowej subwencji ogólnej na realizację Karty Nauczyciela, a Rząd Rzeczypospolitej Polskiej rozpoczął już przekazywanie stosownych decyzji i środków finansowych jednostkom samorządu terytorialnego. Ponadto, jak wynika z zapewnień Ministra Finansów, Rząd dołoży wszelkich starań, aby w budżecie w roku 2000 znaleźć dodatkowe środki, które pozwolą na pełne zrekompensowanie skutków zmian w Karcie Nauczyciela możliwie wielu jednostkom samorządu terytorialnego (w tym zwłaszcza otrzymującym subwencję wyrównawczą) jeszcze w tym roku. Natomiast tym jednostkom, które nie uzyskają pełnej rekompensaty w br., zostanie zapewnione ich pokrycie w roku 2001 z uwzględnieniem kosztów, poniesionych przez te jednostki w związku z późniejszym otrzymaniem środków, w tym ewentualnych kredytów. Jak wynika z uzyskanych danych 2293 samorządy terytorialne otrzymały już informację o planowanym terminie pokrycia jeszcze w tym roku skutków niedoboru środków przeznaczonych na wdrożenie nowego systemu wynagradzania nauczycieli. Do dnia 6 listopada br. jednostki samorządu terytorialnego otrzymały łączną kwotę na wdrożenie znowelizowanej ustawy - Karta Nauczyciela w wysokości 604 437 241 zł.
Pragnę poinformować Pana Senatora, iż wysokość kwot niezbędnych na realizację Karty Nauczyciela w poszczególnych jednostkach samorządu terytorialnego została określona na podstawie ankiety - "Rozliczenie skutków wdrożenia nowego systemu wynagradzania nauczycieli", w której samorządu przedstawiły informację o skutkach podwyżki płac nauczycielskich w ujęciu miesięcznym. Dla Powiatu Bielskiego kwota z tytułu wdrożenia Karty Nauczyciela, wyliczona na podstawie powyższej ankiety, wynosi 1 275 634 zł. Dotychczas Powiat otrzymał 506 233 zł jako wydzieloną część subwencji oświatowej (4,01%) oraz po 600 zł na etat nauczycielski, czyli 179 604 zł, co umożliwia wypłatę bieżących wynagrodzeń nauczycieli. Pozostałe należne środki kształtują się na poziomie 589 797 zł i ostatecznie zostaną uruchomione przez Ministerstwo Finansów po ponownym przeanalizowaniu sytuacji finansowej samorządów, tak aby w bieżącym roku zasilić te jednostki, które znajdują się w sytuacji najtrudniejszej.
Z wyrazami szacunku
Prof. dr hab. inż. Edmund Wittbrodt
Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment