Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

18 stycznia 2000 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawy o administracji rządowej w województwie i zaproponowała wprowadzenie do niej kilku poprawek. Intencją projektodawcy ustawy, sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, nie była zmiana obowiązującego prawa, lecz jedynie usunięcie pojawiających się wątpliwości interpretacyjnych. Ustawodawca, wprowadzając w 1998 r. prawne podstawy reformy administracji publicznej, zamierzał uczynić z samorządowych kolegiów odwoławczych organ wyższego stopnia nie tylko w sprawach zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego, lecz także w zakresie wykonywanych przez nie zadań administracji rządowej. Orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawach wskazania organu drugiej instancji nie jest jednak konsekwentne, co skłoniło sejmową komisję do podjęcia omawianej inicjatywy. Dokonane przez Sejm skreślenie § 4 w art. 127 k.p.a. ma usunąć wątpliwości co do tego, że od decyzji samorządowych kolegiów odwoławczych, wydanych w sprawach zadań z zakresu administracji rządowej, odwołanie nie służy i do dyspozycji stron pozostaje tylko wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Korekta dokonana w ustawie o administracji rządowej w województwie, w przepisach art. 7, określających ogólne kompetencje wojewody, ma natomiast uniemożliwić uznawanie na ich podstawie generalnej właściwości wojewody jako organu II instancji.

Mimo, że ustawa ma nie zmieniać obowiązującego stanu prawnego, a jedynie usunąć wątpliwości, zaszła potrzeba opatrzenia jej skomplikowanym przepisem przejściowym.

W art. 3 ust. 1 wyłączono możliwość stwierdzenia nieważności decyzji ze względu na naruszenie przepisów o właściwości wówczas, gdy sprawa jest z zakresu administracji rządowej lub ustawa szczególna nie zastrzega właściwości wojewody. Oznacza to, że nie będzie się stwierdzać nieważności decyzji podjętych przez wojewodów w sprawach należących do właściwości kolegiów, za nieważne natomiast mogą być uznawane decyzje podejmowane przez kolegia w sprawach należących do właściwości wojewodów.

Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu zwróciło uwagę na pewne zagadnienia prawne, związane z ust. 2 i 3 art. 3. Mówiąc o odwołaniach wszczętych i nie zakończonych, w art. 3 w ust. 2 dokonano skrótu myślowego. Ust. 2 w art. 3 powinien więc mieć brzmienie: "2. Odwołania w sprawach z zakresu administracji rządowej należących do właściwości organów jednostek samorządu terytorialnego, w postępowaniach wszczętych po dniu 1 stycznia 1999 r. i nie zakończonych przez organ wyższego stopnia decyzją ostateczną przed dniem wejścia w życie ustawy, podlegają rozpatrzeniu przez właściwe miejscowo samorządowe kolegium odwoławcze, chyba że ustawy szczególne stanowią inaczej". W głosowaniu, na wniosek senatora Tadeusza Kopacza, senatorowie poparli tę zmianę. Opowiedzieli się także za skreśleniem ust. 3 w art. 3. W przyjętym tam zapisie Sejm dokonał istotnej modyfikacji ogólnej zasady ustalonej w art. 35 § 3 k. p. a., iż postępowanie odwoławcze powinno być zakończone w ciągu miesiąca od otrzymania odwołania. Oznaczałoby to, że w sprawach przejmowanych przez kolegia na podstawie rozpatrywanej nowelizacji czas rozpatrzenia wydłużyłby się, a więc odwołujący się ponieśliby konsekwencje wątpliwości interpretacyjnych.

W dyskusji za skreśleniem tego zapisu opowiedział się także przedstawiciel Krajowej Reprezentacji Samorządowych Kolegiów Odwoławczych, wiceprezes SKO w Warszawie Andrzej Grysiński. Zdaniem krajowej reprezentacji, zapis ten wprowadza regulację szczególną wobec zapisów k.p.a. odnoszących się do terminów załatwiania spraw, w tym do art. 36, umożliwiającego przedłużenie terminu załatwienia sprawy. Zwrócono również uwagę, że każda z indywidualnych spraw może wymagać podjęcia czynności wykraczających poza termin jednego miesiąca, np. zasięgnięcia opinii w trybie art. 106 k.p.a. Wprowadzenie zapisu specjalnego uniemożliwiłoby podjęcie takich czynności, gdyby zaś takie czynności zostały podjęte, nakazywałoby przecięcie tego postępowania bez jego zakończenia, w celu dochowania określonego w tym przepisie terminu. Nowelizacja sejmowa nie zawiera również żadnego terminu na przekazanie spraw przez wojewodów kolegiom.

Przewodniczący Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej senator Mieczysław Janowski przypomniał, że podczas prac nad ustawami kompetencyjnymi padały stwierdzenia o potrzebie funkcjonowania w Polsce sądownictwa administracyjnego na dwóch poziomach. Wiceminister Józef Płoskonka stwierdził, że problem ten jest przedmiotem dyskusji, w której ścierają się dwie koncepcje. Istnieje projekt przygotowany na zlecenie Instytutu Spraw Publicznych, który przewiduje wariant wewnętrznej kontroli administracyjnej przy trójszczeblowym, ale dwuinstancyjnym sądzie administracyjnym, przy czym pierwsza instancja miałaby uprawnienia stanowcze, tak jak wszystkie sądy mają nie tylko uprawnienia kasacyjne. I ten projekt popiera Krajowa Reprezentacja Samorządowych Kolegiów Odwoławczych. Drugi projekt natomiast został opracowywany przez prezesa NSA Romana Hausera i przewiduje dwuinstancyjne, dwuszczeblowe sądownictwo administracyjne, przy zachowaniu drugiej instancji samorządowych kolegiów odwoławczych.

Na zakończenie posiedzenia senator T. Kopacz zwrócił się do wiceministra spraw wewnętrznych o przedstawienie komisji informacji na temat stanowiska rządu i działań podjętych w związku z wnioskiem miast walczących o powiat. Ustalono, że po otrzymaniu tej informacji komisja zorganizuje posiedzenie poświęcone temu problemowi.

* * *Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła nie wnosić poprawek do ustawy o zmianie ustawy - Kodeks celny oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego. Nowelizacja sejmowa zmierza do dostosowania przepisów nowelizowanych ustaw do wymogów obowiązującej konstytucji, w szczególności wynikających z art. 46, dotyczącego przepadku rzeczy, możliwego tylko na podstawie ustawy i prawomocnego orzeczenia sądowego. Dotychczas decyzja w tej sprawie przysługiwała wyłącznie organom celnym.

Podczas posiedzenia senatorowie wysłuchali generalnego inspektora kontroli skarbowej Jana Wojcieszczuka, przedstawicieli Ministerstwa Finansów oraz Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie sejmowej nowelizacja wybrano senatora Kazimierza Drożdża.

19 stycznia 2000 r.

Komisja Rodziny i Polityki Społecznej omawiała funkcjonowanie systemu pomocy społecznej na szczeblu powiatu w 1999 r.

Jak poinformowała wiceminister Joanna Staręga-Piasek, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przygotowało wstępny raport o sytuacji centrów pomocy rodzinie działających w powiatach ziemskich. Powstał on na podstawie badania, którym objęto 153 powiatowe centra pomocy rodzinie (około 50% ogólnej liczby). Podstawowym jego celem było stworzenie obrazu sytuacji centrów, w szczególności uzyskanie informacji dotyczących ich sytuacji formalnej, kadrowej, stopnia realizacji zadań statutowych, relacji z ośrodkami pomocy społecznej oraz postrzeganych problemów i priorytetów.

Zdaniem wiceminister Joanny Staręgi-Piasek, zadania wyznaczone powiatowym centrom pomocy rodzinie są kluczowe dla pomocy społecznej. Centra, w przeciwieństwie do ośrodków gminnych, mają możliwość docierania do przyczyny zjawisk wymagających interwencji ze strony opieki społecznej i znalezienia właściwej drogi rozwiązania powstających problemów. Rola gminy sprowadza się w zasadzie do dystrybucji zasiłków i organizowania pracy socjalnej. Powiatowe centra przez podejmowanie działań profilaktycznych powinny przeciwdziałać powstawaniu zjawisk patologicznych i dysfunkcji społecznych.

Problematyka pomocy społecznej powinna uwzględniać specyfikę regionalną, kulturową i istniejące na danym terenie więzi międzyludzkie. W małych społecznościach często trudniej jest uzyskać informacje o istniejących problemach. W dużych miastach (powiaty grodzkie) ułatwia to anonimowość.

Wiceminister poinformowała, że resort pracy pracuje nad przygotowaniem całościowego programu pomocy społecznej, zawierającego rejestr różnych form pomocy i propozycje konkretnych rozwiązań. Przygotowywany jest także program kooperacji w zakresie pomocy społecznej między poszczególnymi centrami powiatowymi. Powinny one współpracować ze sobą w interesie swoich podopiecznych. Trwają prace nad programami dotyczącymi bezdomnych i niepełnosprawnych w powiecie.

Zdaniem wiceminister pracy i polityki społecznej, bardzo ważne są kwalifikacje pracowników powiatowych centrów pomocy rodzinie. Jako negatywne określiła obserwowane ostatnio zjawisko upolitycznienia pomocy społecznej. Spór merytoryczny schodzi na poziom sporu politycznego, na drugi plan odsuwa się profesjonalizm pracowników socjalnych. Wyraźna staje się coraz większa separacja poszczególnych szczebli władzy, co powoduje osamotnienie pracowników socjalnych. Istotne jest także nastawienie starostów do problemów pomocy społecznej.

Zdaniem senator Jolanty Danielak, podstawowym problemem jest brak pieniędzy na realizację zadań postawionych pomocy społecznej, a także opóźnienia w przekazywaniu środków budżetowych, co często powoduje bardzo trudne sytuacje w terenie.

Senator Elżbieta Płonka jako jedną z możliwości rozwiązania problemów kadrowych powiatowych centrów, a jednocześnie źródło oszczędności wskazała zlecanie przez powiatowe centra zadań z zakresu pomocy społecznej wyspecjalizowanym organizacjom pozarządowym.

W drugim punkcie porządku dziennego Komisja Rodziny i Polityki Społecznej rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nowelizacja zawiera przepisy dotyczące systemu opieki nad dzieckiem, które dotychczas znajdowały się w ustawie o systemie oświaty. Proponowane zmiany mają umożliwić stworzenie spójnego systemu opieki nad dzieckiem w ramach pomocy społecznej, opartego na pracy z rodziną w środowisku.

Zgodnie z jej zapisami, koordynatorem wszystkich zadań z zakresu pomocy społecznej na szczeblu powiatu będzie Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie. W nowelizacji uregulowano kwestie odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej, placówce opiekuńczej, rodzinie zastępczej. Przyjęte przez Sejm przepisy regulują też kwestie wspierania rodziny naturalnej i rozwijają system rodzin zastępczych, który ma w przyszłości zastąpić domy opiekuńcze.

Przepisy nowelizacji dostosowane są do ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym i o ochronie danych osobowych.

Sejm przyjął poprawkę, która przewiduje, że od 1 stycznia 2001 roku ośrodki opieki społecznej będą opłacały składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe dla osób, które zrezygnowały z pracy w związku z koniecznością sprawowania opieki nad ciężko chorym członkiem rodziny.

W głosowaniu senatorowie postanowili zaproponować Senatowi poprawki o charakterze legislacyjnym do ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Ich wprowadzenie zarekomenduje Senatowi senator Elżbieta Płonka. Do stanowiska komisji zgłoszono wniosek mniejszości, którego sprawozdawcą będzie senator Jolanta Danielak.

* * *

Komisja Ustawodawcza zebrała się w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy - Kodeks celny oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego. W posiedzeniu komisji uczestniczyli również zaproszeni goście: Jan Wojcieszczuk - generalny inspektor kontroli skarbowej, Robert Kwaśniak i Małgorzata Białobrzeska z Ministerstwa Finansów oraz Roman Kapeliński z Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W dyskusji senator Wiesław Chrzanowski zgłosił propozycję wprowadzenia 2 poprawek do rozpatrywanej ustawy. W głosowaniu uzyskały one akceptację komisji i zostaną przedstawione Senatowi na posiedzeniu plenarnym. Na sprawozdawcę stanowiska komisji powołano senatora W. Chrzanowskiego.

20 stycznia 2000 r.

Na wspólnym posiedzeniu zebrały się senacka i sejmowa komisje obrony narodowej. Posłowie i senatorowie spotkali się z dowódcą Wielonarodowego Korpusu Północno-Wschodniego gen. broni Henrikiem H. Ekmannem. Podczas spotkania poinformował on o działalności korpusu.

25 stycznia 2000 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Kultury i Środków Przekazu zapoznała się z wnioskami zgłaszanymi przez zainteresowane środowiska w sprawie pozostawienia szkolnictwa artystycznego w gestii Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Do komisji wpłynęło około 500 listów w tej sprawie.

W posiedzeniu wzięło udział prezydium komitetu inicjatywy ustawodawczej, które przedstawiło projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty i ustawy o działach administracji rządowej zmierzającej do powierzenia ministrowi właściwemu do spraw kultury prowadzenia i nadzorowania szkół artystycznych.

W dyskusji przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (wiceminister Jacek Weiss) oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej (wiceminister Wojciech Książek) bronili decyzji o przekazaniu od 1 stycznia 2001 r. szkół artystycznych samorządom powiatowym.

* * *

Komisja Spraw Emigracji i Polaków za Granicą pracowała nad planem pracy na rok 2000. Ustalono, że komisja kontynuować będzie prace nad problemami nie rozpatrzonymi w poprzednim roku, m.in. dotyczącymi współpracy gospodarczej z Polakami na Wschodzie, Polonii brytyjskiej, Polaków na Łotwie i w Estonii, statusu i problemów kombatantów polskich na Wschodzie i Zachodzie, Polaków w Rosji, sytuacji niepełnosprawnych Polaków na Wschodzie oraz dorobku organizacji kresowych i ich roli we wspieraniu polskości na Wschodzie.

Jako nowe tematy do podjęcia przez komisję wskazano m.in. stan polskiej prasy na Wschodzie i na Zachodzie, problemy Polaków w Ameryce Północnej, na Zaolziu, rozpatrzenie sprawozdania z wykonania zadań zleconych Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" i Fundacji Pomoc Polakom na Wschodzie za rok 1999, promocję polonijnej działalności Senatu RP, współpracę z TV POLONIA i V programem Polskiego Radia, stan i perspektywy archiwów polskich za granicą, a także opiniowanie wniosków o dotacje z Kancelarii Senatu i wszystkich wniosków inwestycyjnych Stowarzyszenia "Wspólnota Polska".

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą przyjęto opinię dotyczącą możliwości udzielenia przez Senat RP pomocy finansowej dla kościoła i parafii rzymskokatolickiej św. Wojciecha Adalberta w Kaliningradzie. Opinia ta została przesłana Prezydium Senatu.

Po wysłuchaniu sprawozdania z wyjazdu delegacji 3 senatorów do Kaliningradu, którzy na miejscu zapoznali się z możliwościami ewentualnej budowy Domu Polskiego, komisja stwierdziła, że przy obecnym stanie wiedzy i w związku z faktem, iż wniosek o wsparcie finansowe z Senatu RP jest bardzo ogólnikowy i dotyczy budowy kościoła wraz z zapleczem parafialnym, a nie Domu Polskiego - nie może wniosku tego poprzeć.

Komisja uznała, że pomoc finansowa Senatu RP na budowę kościoła jest niemożliwa ze względów formalnoprawnych, wsparcie takie byłoby możliwe jedynie po przedstawieniu przez wnioskodawców, w uzgodnieniu ze Stowarzyszeniem "Wspólnota Polska", odpowiedniego wniosku wraz z realnym kosztorysem na rozbudowę salki katechetycznej jako miejsca spotkań Polaków obwodu Kaliningradzkiego.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Opiniowana ustawa ma umożliwić ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa finansowanie jego działań prywatyzacyjnych ze środków specjalnych, na które będą przekazywane (w części) przychody pochodzące z przekształceń własnościowych. Ustawa sejmowa zmierza do utworzenia dwóch środków specjalnych. Pierwszy tworzy się z odpisu 10 % przychodów pochodzących ze sprzedaży mienia przejętego przez Skarb Państwa wówczas, gdy nie powiodła się prywatyzacja polegająca na oddaniu przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania. Do tego środka zaliczać się będzie również środki finansowe stanowiące składniki mienia, przejętego po rozwiązaniu umowy leasingowej.

Środki finansowe zgromadzone w ramach pierwszego środka specjalnego będzie się wykorzystywać na pokrycie kosztów związanych z przejmowaniem mienia po przedsiębiorstwie oddanym do odpłatnego korzystania, przygotowaniem do jego zbycia oraz wnoszeniem do spółek lub sprzedażą.

Drugi środek specjalny, tworzony rozpatrywaną ustawą, będzie gromadził środki w wysokości 1% przychodu z prywatyzacji i będzie przeznaczony na pokrycie kosztów prywatyzacji. W przeciwieństwie do pierwszego środka specjalnego tu cele wydatkowania sformułowano bardzo ogólnie.

Po wysłuchaniu wiceministra skarbu państwa Jacka Ambroziaka i zapoznaniu się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie jednej poprawki stwierdzającej, że ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Stanowisko komisji przedstawi Senatowi senator Marek Waszkowiak.

Do stanowiska komisji zgłoszono trzy wnioski mniejszości, które przedstawią senatorowie Genowefa Ferenc, Stanisław Jarosz i Grzegorz Lipowski.

* * *

Porządek dzienny posiedzenia Komisji Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu przewidywał rozpatrzenie trzech ustaw: ustawy o zmianie ustawy o utworzeniu Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki, ustawy o zmianie ustawy o kulturze fizycznej oraz ustawy o zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.

W pierwszym i drugim punkcie porządku rozpatrzono ustawy, których zmiany wynikają z ustawy przyjętej 24 lipca 1999 roku o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw. W ustawie tej wprowadzono dział o nazwie kultura fizyczna i sport, ustanowiono Urząd Kultury Fizycznej i Sportu w miejsce Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki oraz zmieniono nadzór nad działalnością prezesa urzędu.

Komisja postanowiła nie zgłaszać poprawek do tych ustaw sejmowych, aby umożliwić poprzez szybkie przyjęcie ustawy bieżącą działalność urzędu i zatrudnionych tam pracowników. Ponadto ustawy te od początku bieżącego roku regulują zawieranie umów na inwestycje sportowe, sport młodzieży i dzieci oraz osób niepełnosprawnych ze środka specjalnego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Macieja Świątkowskiego.

W trzecim punkcie porządku dziennego posiedzenia komisji rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym. Ustawa pozwoli na rozpoczęcie działalności Rady Krajowego Związku Kas Chorych. Dotychczas nie mogła się ona ukonstytuować, gdyż w ustawie zabrakło przepisu, kto zwołuje jej pierwsze posiedzenie i w jakim terminie. Komisja przyjęła ustawę bez poprawek (5 głosów za, 2 - przeciw i 1 wstrzymujący się). Sprawozdawcą stanowiska komisji na posiedzeniu Senatu będzie senator Andrzej Krzak.

26 stycznia 2000 r.

Senatorowie z Komisji Ochrony Środowiska wstępnie omawiali projekt stanowiska komisji na temat strategii gospodarowania drewnem w Polsce. Po raz kolejny wysłuchano przedstawicieli przemysłu tartacznego i drzewnego oraz Lasów Państwowych.

Następnie Komisja Ochrony Środowiska spotkała się z ministrem środowiska Antonim Tokarczukiem. Poinformował on senatorów o najważniejszych zamierzeniach resortu. W związku z procesami akcesyjnymi za najistotniejsze uznał dostosowanie polskiego prawa w dziedzinie ochrony środowiska do prawa Unii Europejskiej. W tym kontekście przedstawił stan prac legislacyjnych resortu.

27 stycznia 2000 r.

Komisja Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu wysłuchała informacji ministra zdrowia na temat założeń programu restrukturyzacji i działań osłonowych w służbie zdrowia w roku 2000 jako elementu wsparcia przez rząd polityki regionalnej państwa w zakresie ochrony zdrowia.

Informację przedstawił wiceminister Aleksander Grad. Głównym zadaniem Regionalnego Programu Restrukturyzacji jest m.in. restrukturyzacja podstawowej opieki zdrowotnej, restrukturyzacja szpitali oraz funkcjonowanie Zintegrowanego Ratownictwa Medycznego.

W każdym województwie będzie działać regionalna grupa wsparcia. Firmy tworzące regionalne grupy wsparcia zostaną wyłonione w trybie przetargu i będą miały za zadanie m.in. współpracę z marszałkiem i Regionalnym Komitetem Sterującym, udział w konsultacjach programu z samorządami lokalnymi będącymi organami założycielskimi jednostek służby zdrowia oraz monitorowanie procesu i zbieranie informacji o efektach programu.

W przedstawionym harmonogramie prac na rok 2000 na grudzień przewiduje się opracowanie polityki zdrowotnej województw.

Zgodnie z ustawą budżetową na rok 2000 na służbę zdrowia przewidziano 355 mln zł, dodatkowe środki z pożyczki Banku Światowego wyniosą około 50 mln zł, przeznaczone zostaną na wyposażenie nowo utworzonych zakładów opieki długoterminowej.

Ustalono, że kolejne spotkanie w tej sprawie odbędzie się w marcu br., wówczas minister zdrowia przedstawi rozpoczęcie prac Regionalnych Grup Wsparcia.

* * *

Na wspólnym posiedzeniu zebrały się Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisja Emigracji i Polaków za Granicą. Po wysłuchaniu przedstawicieli Ministerstwa Spraw Zagranicznych senatorowie postanowili nie wnosić zastrzeżeń do rozpatrywanej ustawy o ratyfikacji Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej o uchyleniu w stosunkach między Rzecząpospolitą Polską a Federacją Rosyjską Konwencji między Rządem Polskiej Republiki Ludowej a Rządem Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich w sprawie zapobiegania powstawaniu przypadków podwójnego obywatelstwa, podpisanej w Warszawie dnia 31 marca 1965 roku. Stanowisko komisji w tej sprawie przedstawi Senatowi senator Janina Sagatowska.

* * *

Na wspólnym posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Praw Człowieka i Praworządności rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Konwencji o zwalczaniu przekupstwa zagranicznych funkcjonariuszy publicznych w międzynarodowych transakcjach handlowych. Komisje postanowiły nie zgłaszać żadnych zastrzeżeń do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Ratyfikowana konwencja ma na celu zobowiązanie państw do penalizacji łapownictwa czynnego wobec zagranicznego funkcjonariusza publicznego w związku z międzynarodową transakcją handlową. Sprawozdawcą stanowiska komisji w tej sprawie będzie senator Andrzej Mazurkiewicz.

* * *

Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrywała na swym posiedzeniu ustawę o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi. Podstawą uchwalonej przez Sejm ustawy były 4 projekty poselskie i senacki. Zmierza ona do uregulowania kwestii wynagrodzeń osób kierujących publicznymi podmiotami prawnymi, w szczególności poprzez ustalenie maksymalnej ich wysokości oraz uzależnienie ich ustalania od wyników ekonomicznych podległych im jednostek, a także rozmiaru obowiązków i powagi sprawowanej funkcji. Ustawa ogranicza pułapy wynagrodzeń w firmach państwowych, spółkach z przeważającym udziałem Skarbu Państwa, kasach chorych i w samorządach.

Podstawowe rozwiązania przyjęte w ustawie przedstawiła wiceminister skarbu państwa Aldona Kamela-Sowińska. W dyskusji senatorowie zgłosili propozycje wprowadzenia zmian w rozpatrywanej ustawie.

W głosowaniu akceptację komisji uzyskały dwie poprawki. Jedna obniżałaby maksymalną wysokość płacy kierownika zakładu opieki zdrowotnej do trzykrotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Druga upoważniałaby premiera do ustalenia listy zakładów o szczególnym znaczeniu dla państwa, w których pułap wynagrodzeń byłby wyższy od ustawowego o 80 % (Sejm dopuścił tu możliwość podwyżki o 50%).

W drugim punkcie porządku dziennego Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrzyła ustawę o ogólnym bezpieczeństwie produktów. Główne założenia ustawy sejmowej omówiła wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Elżbieta Ostrowska. Ustawa określa ogólne wymagania dotyczące bezpieczeństwa produktów, zasady i tryb przeciwdziałania naruszeniom tych wymagań przez przedsiębiorców oraz organy sprawujące nadzór nad bezpieczeństwem produktów.

W dyskusji senatorowie nie zgłosili zastrzeżeń do omawianej ustawy sejmowej i postanowili zarekomendować Senatowi przyjęcie jej poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senator Genowefę Ferenc.

* * *

Komisja Ustawodawcza po rozpatrzeniu ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów postanowiła nie zgłaszać do niej żadnych poprawek. Stanowisko komisji w tej sprawie przedstawi Senatowi senator Stanisław Gogacz.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie przystąpili do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o własności lokali oraz zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o własności lokali. Ustawa sejmowa ma na celu uporządkowanie przepisów dotyczących własności lokali oraz nieruchomości. Sejm zaproponował m.in. zaliczenie do pomieszczeń przynależnych także pomieszczeń znajdujących się w granicach danej nieruchomości gruntowej, ale położonych poza budynkiem mieszkalnym oraz wprowadzenie przepisów porządkujących sprawy związane z obliczaniem udziałów w nieruchomości wspólnej.

Ustalono, że Komisja Ustawodawcza przyjmie stanowisko w sprawie rozpatrywanej nowelizacji sejmowej na kolejnym posiedzeniu, 1 lutego br.

28 stycznia 2000 r.

Komisja Nauki i Edukacji Narodowej przyjęła stanowisko w sprawie nowelizacji ustawy - Karta Nauczyciela. W przyjętej nowelizacji Sejm wprowadził nowe zasady awansu zawodowego nauczycieli (stażysta, nauczyciel kontraktowy, mianowany i dyplomowany) i nowe zasady ich wynagradzania. Od 2002 r. pensja stażysty wyniesie 82% przeciętnego wynagrodzenia w sferze budżetowej. Nauczyciel kontraktowy zarobi średnio 125% pensji stażysty, mianowany 175%, a dyplomowany - 225%.

W wyniku dyskusji Komisja Nauki i Edukacji Narodowej postanowiła zarekomendować Senatowi 40 poprawek, głównie o charakterze redakcyjnym i legislacyjnym.

Zaproponowano m.in., by przepisom Karty Nauczyciela, z wyjątkiem tych o szczeblach awansu, nie podlegały szkoły, które nie są prowadzone przez samorządy (np. prywatne). Komisja postuluje również wzmocnienie roli rady rodziców, tak by mogła występować z wnioskiem o ocenę nauczycieli. Zaproponowano, by przedstawiciele związków zawodowych zasiadający w komisjach decydujących o awansie nauczycieli nie mieli prawa głosu, lecz byli obserwatorami.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora Jerzego Masłowskiego.

* * *

Obradowała Komisja Rodziny i Polityki Społecznej, która rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.

Zmiany wprowadzone przez Sejm mają charakter porządkowy i związane są z wprowadzeniem w życie ustaw kompetencyjnych w zakresie reformy terytorialnej oraz ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

W posiedzeniu wzięły udział wiceministrowie pracy i polityki społecznej Grażyna Gęsicka i Elżbieta Sobótka. W kolejnych głosowaniach komisja zaproponowała Senatowi wprowadzenie 7 poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Jedna ze zgłoszonych poprawek zmierza do skreślenia pkt 27 w art. 1 ustawy nowelizującej dotyczącego dodania nowego rozdziału poświęconego ochronie istniejących miejsc pracy. Senatorowie uznali, że te zapisy powinny znaleźć się w kodeksie pracy. Opinię te podzieliła wiceminister E. Sobótka.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu wybrano senatora Andrzeja Sikorę.

Na swym posiedzeniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej przyjęła także stanowisko w sprawie ustawy o zmianie ustawy o pracowniczych programach emerytalnych oraz niektórych innych ustaw. Uchwalając rozpatrywaną ustawę, Sejm zdecydował, że w firmie może funkcjonować jedna lub dwie formy ubezpieczeń pracowniczych.

Nowelizacja zakłada, że pracodawca może wybrać jedną lub dwie spośród czterech form ubezpieczenia: pracowniczego funduszu emerytalnego, funduszu inwestycyjnego, grupowego ubezpieczenia na życie lub towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych. Do tej pory w zakładzie pracy mogła działać tylko jedna forma ubezpieczenia.

Sejm przyjął też przepis mówiący, że do ulg w podatku od osób fizycznych są uprawnione zakłady prowadzące wszystkie formy pracowniczych programów emerytalnych.

Komisja wysłuchała wiceminister pracy i polityki społecznej Ewy Lewickiej, wiceprezesa ZUS Ireneusza Fąfary oraz przedstawiciela Stowarzyszenia Towarzystw Funduszy Inwestycyjnych Andrzeja Kołatkowskiego.

Komisja Rodziny i Polityki Społecznej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawki do rozpatrywanej ustawy, zmierzającej do prowadzenia pracowniczych programów emerytalnych wybranych przez pracodawców, tylko w jednej czterech z zaproponowanych w ustawie form. Senatorowie przekonywali, że obniży to koszty obsługi programów. Ustalono, że stanowisko komisji w tej sprawie przedstawi Senatowi senator Elżbieta Płonka.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment