Diariusz Senatu RP, spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Odpowiedzi na oświadczenia senatorów

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Sztuki przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Mariana Żenkiewicza, złożone na 28. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31):

Pani
prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W nawiązaniu do oświadczenia senatora Mariana Żenkiewicza złożonego na 28. posiedzeniu Senatu w dniu 20 stycznia 1999 r. uprzejmie informuję, że środki na utrzymanie Muzeum Etnograficznego w Toruniu oraz Muzeum Ziemi Kujawsko-Dobrzyńskiej we Włocławku przez samorząd szczebla wojewódzkiego zostały zaplanowane przez Ministra Finansów.

Środki na utrzymanie Muzeum Okręgowego im. L. Wyczółkowskiego
w Bydgoszczy są zaplanowane w budżecie samorządu Bydgoszczy miasta na prawach powiatu.

W kwestii niedoszacowania potrzeb instytucji kultury, Minister Kultury
i Sztuki zwrócił się do Pana Leszka Balcerowicza Wicepremiera Rady Ministrów Ministra Finansów z prośbą o uzupełnienie środków do wysokości pierwotnie planowanych w projekcie dotacji z rezerw celowych budżetu państwa i otrzymał zapewnienie iż zostan
ie uruchomiona rezerwa celowa budżetu państwa na kulturę i sztukę (dział 83) w kwocie 110 mln zł.

Po otrzymaniu danych dotyczących sytuacji finansowej instytucji kultury wynikającej z budżetów zaprojektowanych dla samorządów przez Ministerstwo Finansów (27 stycznia br. podczas posiedzenia KSRM-u) Minister Kultury i Sztuki przedstawił Ministrowi Finansów propozycję proporcjonalnego podziału tej kwoty.

Oznacza to, iż samorządy otrzymują z budżetu państwa ok. 66% różnicy pomiędzy wydatkami instytucji kultury zaplanowanymi w 1998 roku przez wojewodów i propozycją Ministerstwa Finansów w budżetach.

W dniu 28 stycznia br. w projekcie dotacji z rezerw celowych budżetu państwa na zrównoważenie w 1999 roku budżetów samorządów wojewódzkich w dziale 83 - Kultura i sztuka dla samorządu województwa kujawsko-pomorskiego zapisano kwotę 6.415 tys. zł dla samorządu Bydgoszczy miasta na prawach powiatu 159 tys. zł.

Wg otrzymanych informacji, 1/12 tych kwot Ministerstwo Finansów, dla zabezpieczenia płynności finansowej samorządów, już przekazało na konta odpowiednich samorządów (tzn. dla województwa kujawsko-pomorskiego 534 tys. zł, a dla samorządu Bydgoszczy 13 tys. zł.).

Z wyrazami głębokiego szacunku

Jacek Weiss

Warszawa, 2 lutego 1999 r.

* * *

Odpowiedź na oświadczenie senatora Grzegorza Lipowskiego, złożone na 28. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31) przekazał Minister Transportu i Gospodarki Morskiej:

Warszawa, dnia 8.02.1999 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

Odpowiadając na oświadczenie Pana Senatora Grzegorza Lipowskiego złożone na 28. posiedzeniu Senatu w dniu 20 stycznia 1999 r. w sprawie nie umieszczenia w projekcie budżetu na 1999 r. zadania inwestycyjnego pt. "Budowa Zachodniej obwodnicy miasta Lubińca" uprzejmie informuję, że doceniam wkład pracy Władz Miasta w przygotowanie powyższego zadania do wprowadzenia do planu oraz podzielam potrzebę realizacji tego zadania.

Uprzejmie informuję Panią Marszałek, że projektowana obwodnica w ciągu drogi krajowej Nr 43 o długości 9,2 km podzielona została na trzy odcinki:
- odcinek I - rejon skrzyżowania w Lubecku
- odcinek II - od skrzyżowania w Lubecku do drogi krajowej Nr 46
- odcinek III - od drogi krajowej Nr 46 do włączenia do drogi Nr 4
3.

Dla odcinka II i III o długości 7.0 km dokumentacja techniczna została opracowana.

Dla odcinka I w ciągu którego występuje skrzyżowanie w Lubecku dokumentacja jest w trakcie opracowania.

Dla odcinka II i III uzyskano pozwolenie na budowę wydane przez Urząd Wojewódzki w Częstochowie w oparciu o udzielone przez Urząd Miasta w Lubińcu wstępne zgody właścicieli na wejście w teren. Aktualnie trwa wykup gruntu przez Urząd Miasta.

Dla odcinka I wystąpiono do Urzędu Gminy Kochanowice z wnioskiem o udzielenie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Gmina podjęła prace związane z aktualizacją miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i ujęcia w nim projektowanych rozwiązań.

Z uwagi na trudności w przeprowadzeniu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Kochanowice odc. I obejmujący skrzyżowanie w Lubecku zostanie przeprojektowany na jednopoziomowe włączenie obejścia do istniejącej drogi krajowej Nr 43 na skrzyżowaniu w Lubecku z drogą Lubecko-Kochanowice-Częstochowa co nie wymaga wprowadzenia zmian w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego Gminy Kochanowice.

Przewiduje się, że wykupy gruntów prowadzone będą w I i II kwartale 1999 r., a pozwolenie na budowę wydane zostanie w II kwartale 1999 r.

Zadanie to nie zostało ujęte przez resort w projekcie planu na 1999 r. ze względu na brak środków finansowych i nie zakończenia prac przygotowawczych na całej obwodnicy.

Po zakończeniu wykupu gruntu i uzyskaniu pozwolenia na budowę dla całej obwodnicy przewiduje się wprowadzenie tego zadania do planu robót na 2000 rok.

Z wyrazami szacunku

w/z Ministra
Sekretarz Stanu
Krzysztof Tchórzewski

* * *

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Sztuki złożył informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Kuczyńskiego, wygłoszonym podczas 28. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31):

Warszawa, dnia 8 lutego1999 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

odnosząc się do tekstu oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Józefa Kuczyńskiego podczas 28. posiedzenia Senatu RP w dniu 20 stycznia 1999 r. uprzejmie informuję, że Ministerstwo Kultury i Sztuki postrzega zagadnienie finansowania instytucji kultury jako problem bardzo ważny.

W związku z wejściem w życie reformy ustrojowej państwa - z dniem
1 stycznia 1999 r. prowadzenie większości dotychczas państwowych instytucji kultury stało się zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego.

Jednocześnie decyzją Parlamentu (Sejmu i Senatu) instytucje kultury prowadzone przez samorząd są finansowane nie z subwencji lecz z dochodów samorządu, którymi zgodnie z ustawą z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 (Dz.U. Nr 150, poz. 983) są m.in. określone procentowo udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa, tj. w podatku dochodowym od osób fizycznych, zamieszkałych na terenie powiatu lub województwa, a w przypadku samorządów województw również w podatku dochodowym od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, posiadających siedzibę na terenie województwa.

Z uwagi na występujący brak możliwości sfinansowania przez niektóre samorządy z określonych ustawowo dochodów własnych wydatków w dziale kultura i sztuka - w projekcie ustawy budżetowej na rok 1999 wprowadzona została rezerwa celowa na dofinansowanie zadań własnych realizowanych przez samorządy w dziedzinie kultury. Ministerstwo Kultury i Sztuki szczególnie optowało za takim rozwiązaniem.

Minister Kultury i Sztuki też otrzymał zapewnienie z Ministerstwa Finansów, że rezerwa celowa budżetu państwa na kulturę i sztukę zostanie uruchomiona w kwocie 110.000 tys. zł. W ramach tych środków zaplanowano uwzględnienie najpilniejszych potrzeb samorządów, związanych z przejęciem do finansowania instytucji kultury.

W dniu 28 stycznia br. w projekcie dotacji z rezerw celowych budżetu państwa na zrównoważenie w 1999 r. budżetu samorządów wojewódzkich w dziale 83 - kultura i sztuka uwzględniono dla województwa warmińsko-mazurskiego kwotę 4.713 tys. zł, a dla Elbląga kwotę 1.334 tys. zł. Ministerstwo Finansów dla zapewnienia płynności finansowej samorządów przekazało już samorządom 1/12 przyznanych kwot.

Samorządy mogą ponadto zawierać pomiędzy sobą porozumienia
w sprawie wspólnego prowadzenia instytucji kultury - bibliotek, domów, ośrodków kultury i tym samym wspólnego ich finansowania.

W zakresie inwestycji realizowanej dotychczas przez wojewodę Ministerstwo Kultury i Sztuki weźmie pod uwagę istniejące problemy i w miarę możliwości w najbliższych latach podejmie próbę udzielenia pomocy.

Z wyrazami szacunku
Jacek Weiss

* * *

Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Kulaka, złożone na 25. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 29):

Warszawa, dnia 10.02.1999 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W odpowiedzi na oświadczenie Senatora RP Pana Zbigniewa Kulaka,
w sprawie publicznych wystąpień Wojewody Leszczyńskiego Pana Leszka Burzyńskiego, uprzejmie przedstawiam następujące wyjaśnienia.

Wiosną 1998 roku Wojewoda Leszczyński próbował zainteresować lokalne media projektem promowania reformatorskich działań Rządu Premiera Jerzego Buzka. Pomysł ten nie uzyskał spodziewanej akceptacji środków masowego przekazu. W związku z tym, Wojewoda postanowił zainicjować we własnym zakresie "kampanię reklamową" na rzecz reformy. W maju 1998 r. została podpisana umowa z jedną z lokalnych stacji radiowych o zasięgu ogólnowojewódzkim. Warunki umowy zostały ustalone w drodze negocjacji. Kolejne odcinki programu były nadawane w najlepszym czasie emisyjnym i trwały 10 minut. Gospodarzem programu był Wojewoda Leszczyński, który do studia zapraszał ludzi pracujących dla dobra regionu i realizujących jednocześnie zadania polityki rządu. Rozmówcami byli m.in. parlamentarzyści, Prezydent miasta, samorządowcy, dyrektorzy ZOZ-ów, pracownicy oświaty, działacze organizacji pozarządowych, pracownicy administracji wojewódzkiej. Audycje nadawano od maja do grudnia 1998 r.

Związane ze zbliżającymi się wyborami samorządowymi wzmożone zainteresowanie opinii publicznej reformami spowodowało, że Wojewoda Leszczyński wystąpił z zapytaniem do redakcji trzech pism o warunki ewentualnego wykupienia stron dla swoich publikacji. Z dwóch przedstawionych ofert wybrano korzystniejszą cenowo, uwzględniając nakład
i niekwestionowaną pozycję najbardziej poczytnego w regionie tygodnika. W umowie zastrzeżono informacyjno-publicystyczny chara
kter strony, która była redagowana w Urzędzie Wojewódzkim.

Reasumując pragnę podkreślić, iż powyższe działania wojewody podyktowane były troską o interes publiczny. Wydaje się, że zarówno audycje radiowe, jak i teksty publikowane w czasopiśmie spełniły swoją rolę, przyczyniając się do rzetelnego zapoznania się mieszkańców województwa z pracami nad reformatorskimi działaniami Rządu Premiera Jerzego Buzka.

Janusz Tomaszewski

* * *

Minister Skarbu Państwa przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Suchańskiego, złożone na 28. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31):

Warszawa, dnia 10.02.1999 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W odpowiedzi na Oświadczenie Senatora - Pana Jerzego Suchańskiego w sprawie sposobu realizacji ekwiwalentu za tzw. "mienie zabużańskie", złożone na 28. posiedzeniu Senatu w dniu 20 stycznia 1999 r., które przy piśmie Pani Marszałek z dnia 25 stycznia 1999 r. (AG/043/10/99/IV) zostało skierowane do Prezesa Rady Ministrów - Pana Jerzego Buzka a następnie przekazane przez Dyrektora Sekretariatu Prezesa RM - Pana Gabriela Beszłeja w dniu 26 stycznia 1999 r. (SJB 440-18/99) do Ministra Skarbu, uprzejmie wyjaśniam, co następuje:

Obecnie obowiązujące w tym zakresie przepisy: 1) art. 212 ustawy
z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. Nr 115, poz. 741) oraz 2) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 1998 r. (Dz.U. Nr 9, poz. 32), jednoznacznie określają tryb i zasady postępowania w przedmiot
owej sprawie. Realizacja roszczeń z powyższego tytułu może się odbywać w drodze przetargu (par. 6 ww. rozporządzenia) na nieruchomości Skarbu Państwa, organizowanego i przeprowadzanego (od 01.01.1999 r.) przez Starostę Powiatu miejsca zamieszkania osoby repatriowanej, na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uprawnienia do rekompensaty i określającego jej wysokość. Powołane przepisy mają charakter przejściowy, tzn. będą obowiązywały do czasu wejścia w życie ustawy reprywatyzacyjnej. Ministerstwo Skarbu Państwa nie dysponuje wykazem powiatów (ani terminów), których starostowie organizują i ogłaszają przetargi na nieruchomości Skarbu, w których mogą uczestniczyć repatrianci.

Istnieją także pewne możliwości realizacji ekwiwalentów na podstawie ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zagospodarowaniu nieruchomości Skarbu Państwa przejętych od wojsk Federacji Rosyjskiej (Dz.U. Nr 79, poz. 363). Stosownie do art. 16 tej ustawy osoby uprawnione do otrzymania ekwiwalentu za mienie nieruchome, pozostawione poza granicami kraju, mogą nabywać nieruchomości, które pozostawiły ww. wojska. Wnioski należy kierować do wojewodów, właściwych ze względu na położenie przejętych nieruchomości.

Odstępstwem od realizacji roszczeń zabużańskich przez Skarb Państwa jest wydanie przez wójta gminy, burmistrza lub prezydenta miasta, decyzji o nieodpłatnym przekształceniu prawa użytkowania wieczystego nieruchomości w prawo własności na rzecz użytkowników wieczystych lub ich następców pranych, którym nieruchomość została oddana, jako ekwiwalent za mienie pozostawione poza granicami kraju, w użytkowanie wieczyste, o ile ta nieruchomość stanowi własność komunalną gminy. Podstawę prawną do ww. przekształcenia stanowi art. 6 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego, przysługującego osobom fizycznym, w prawo własności (Dz.U. Nr 123, poz. 781) i Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 grudnia 1997 r. w sprawie wniosków
o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności (Dz.U.
Nr 157,
poz. 1037).

Obecne trudności w realizacji roszczeń zabużańskich wynikają z faktu, że osoby uprawnione do ekwiwalentnej rekompensaty z tytułu utraty nieruchomości na skutek repatriacji mogą otrzymać jedynie ekwiwalent w formie rzeczowej (tzn. w postaci działek budowlanych, budynków lub lokali) i w trybie obowiązujących w tym zakresie przepisów. Nie są natomiast przewidziane wypłaty rekompensat w formie pieniężnej.

Faktem jest także, że urzędy powiatowe (do 31.12.1998 r. - urzędy rejonowe) nie dysponują dostateczną pulą nieruchomości Skarbu Państwa na realizację tego celu a obowiązujące przepisy nie pozwalają na zaspokajanie roszczeń zabużańskich z innych źródeł, np. z Zasobów Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, Agencji Mienia Wojskowego, gmin, czy uwłaszczonych przedsiębiorstw państwowych, przekształconych w spółki, których działalność regulują odrębne akty prawne nie pozwalające na zaliczanie wartości mienia pozostawionego za granicą za zbywane przez te podmioty nieruchomości Skarbu Państwa.

W związku z powyższym Rząd RP, chcąc uregulować problem własności oraz rekompensat, m.in. w tytułu repatriacji, już na początku swojej działalności przyjął założenia oraz podjął prace nad projektem ustawy o reprywatyzacyjnej nieruchomości i niektórych ruchomości osób fizycznych przejętych przez Państwo lub gminę miasta stołecznego Warszawy oraz o rekompensatach, które zbliżają się do końca. Projekt został już zaakceptowany przez Komisję Prawniczą Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i Komitet Społeczny Rady Ministrów. Obecnie oczekuje się na zajęcie stanowiska
w sprawie projektu już tylko przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów, po czym Rada Ministrów podejmie decyzję o skierowaniu projektu przez Rząd RP do Sejmu. Zamierzeniem Rządu jest,
aby problem reprywatyzacji i rekompensat został rozwiązany jednym aktem prawnym w odniesieniu do wszystkich osób (w skali całego kraju), które utraciły swoje mienie na skutek repatriacji i nacjonalizacji.

Pragnę także zaznaczyć, że jednym z podstawowych założeń regulacji zobowiązań Skarbu Państwa wobec osób poszkodowanych z powyższych tytułów, przyjętym przez Rząd, jest ochrona budżetu Państwa. Dlatego rozwiązania projektu ww. ustawy idą w kierunku bezgotówkowych świadczeń reprywatyzacyjnych. Jednakże należy stwierdzić, że Rząd stara się zapewnić odpowiednią pulę składników majątkowych na realizację tych roszczeń, aby ustawa reprywatyzacyjna mogła spełnić założone cele i nie pozostała "martwym aktem prawnym"

Projekt przedmiotowej ustawy przewiduje rekompensatę dla Zabużan
w formie bonów reprywatyzacyjnych, które pozwolą im nabywać od Skarbu Państwa nieruchomości (uwidocznione w katalogach nieruchomości, zbywanych przez Skarb Państwa za bony, które utworzy Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa po uchwaleni
u ustawy reprywatyzacyjnej przez parlament), przedsiębiorstwa lub zorganizowane ich części, lokale mieszkalne, zbywane przez Skarb Państwa, gminę lub związek komunalny, dla dotychczasowych najemców, oraz jednostki uczestnictwa Funduszu Inwestycyjnego Bonów Reprywatyzacyjnych, któremu Skarb Państwa będzie zbywał akcje i udziały w spółkach prawa handlowego. Osobom, które otrzymały częściowe zadośćuczynienie za nieruchomości pozostawione poza granicami Polski, zgodnie z projektem ustawy, będzie przysługiwać rekompensata wyrównawcza do wartości utraconych nieruchomości. Wartość świadczenia reprywatyzacyjnego, przysługującego osobie uprawnionej, ma być równa wartości utraconych nieruchomości i będzie ustalona ostatecznie w decyzji wojewody. Projekt ww. ustawy nie przewiduje rekompensaty za utracone korzyści.

Według wymienionego projektu ustawy reprywatyzacyjnej, realizacja roszczeń zarówno zabużańskich jak i z tytułu nacjonalizacji będzie się odbywać w trybie administracyjnym. Właściwym organem do rozpoznania sprawy i wydania decyzji o przyznaniu świadczeń reprywatyzacyjnych będzie wojewoda, na którego terytorium zamieszkuje repatriant lub, na którego terytorium, była położona nieruchomość znacjonalizowana.

Biorąc pod uwagę powyższe wyjaśnienia muszę stwierdzić, że w świetle cytowanych na wstępie przepisów, realizacja "roszczeń zabużańskich" może być prowadzona tylko w trybie tymi przepisami określonym.

Z poważaniem
Minister
z upoważnienia
Sekretarz Stanu
Alicja Kornasiewicz

* * *

Prezes Krajowego Urzędu Pracy, w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Suchańskiego, złożonym na 28. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31), poinformował:

Warszawa 10.02.1999 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W nawiązaniu do przedłożonego oświadczenia senatora Jerzego Suchańskiego wygłoszonego na 29. posiedzeniu Senatu RP - uprzejmie informuję, iż byłam i jestem otwarta na wszystkie kontakty dotyczące spraw leżących w kompetencji Urzędów Pracy, a w szczególności spotkania z parlamentarzystami. Niemniej jednak, spotkanie te winno być dostosowane do harmonogramu zajęć obu stron.

W związku z wystąpieniem Pana Senatora nawiążę z nim kontakt telefoniczny - celem ustalenia spotkania w możliwie krótkim czasie.

Z wyrazami szacunku,
Grażyna Zielińska

* * *

Pełnomocnik Rządu do spraw Decentralizacji Finansów Publicznych złożył wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Mariana Żenkiewicza, wygłoszonym na 28. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31):

Warszawa, dnia 10.02.1999 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W nawiązaniu do przesłanego przy piśmie Nr AG/043/13/99/IV z dnia 25 stycznia 1999 r. oświadczenia Pana Senatora Mariana Żenkiewicza złożonego podczas 28. posiedzenia Senatu RP w dniu 20 stycznia 1999 r. w sprawie finansowania muzeów z budżetu województwa kujawsko-pomorskiego, chciałbym przedstawić następujące wyjaśnienia:
1) Z dniem 1 stycznia 1999 r., prowadzenie większości dotychczasowych pań
stwowych instytucji kultury stało się zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 145 ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa (Dz.U. Nr 106, poz. 668) samorządy województw przejęły instytucje kultury prowadzone dotychczas przez Ministrów. Wyjątki od tej zasady zawarto
w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 8 grudnia 1998 r.
w sprawie wykazu instytucji kultury
wpisanych do rejestrów prowadzonych przez ministrów i kierowników urzędów centralnych nie podlegających przekazaniu jednostkom samorządu terytorialnego ze względu na ogólnonarodowy charakter zadań przez nie wykonywanych (Dz.U. Nr 148, poz. 970). Samorządy wojewódzkie przejęły również instytucje kultury określone w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 8 grudnia
1998 r. w sprawie wykazu instytucji kultury o charakterze regionalnym wpisanych do rejestrów prowadzonych przez wojewodów, podlegających pr
zekazaniu do samorządów województw w celu ich prowadzenia, w ramach zadań własnych (Dz.U. Nr 148, poz. 971). Jednostki samorządu terytorialnego stały się organizatorami przejmowanych instytucji kultury. Określanie wysokości środków budżetowych dla tych instytucji należy do kompetencji organizatora.
2) W oparciu o powołane powyżej przepisy samorząd województwa kujawsko-pomorskiego przejął do prowadzenia m.in. Muzeum Etnograficzne w Toruniu i Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku. Natomiast Muz
eum Okręgowe im. Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, które nie było uwzględnione w ww. rozporządzeniu w sprawie wykazu instytucji o charakterze regionalnym..., zostało przekazane do Bydgoszczy - miasta na prawach powiatu.
3) Jednostki samorządu terytorialnego re
alizują zadania z zakresu kultury
i sztuki, w tym m.in. prowadzą instytucje kultury, w ramach zadań własnych. Wydatki związane z realizacją tych zadań finansowane są z dochodów własnych samorządów. Ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek
samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 (Dz.U. Nr 150, poz. 983) stanowi, iż dochodami samorządów województw są m.in. określone procentowo udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych, zamieszkałych na terenie województwa, jak również w podatku dochodowym od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, posiadających siedzibę na terenie województwa.
4) Dokonane symulacje dochodów podatkowych samorządów i kalkulacyjnych wydatków na realizację zadań własnych w różnych dzi
ałach, wyznaczały pułap wydatków możliwych do sfinansowania z dochodów własnych. Samorządy zostały powiadomione o wysokości planowanych dochodów i wydatków możliwych do sfinansowania owymi dochodami, w układzie poszczególnych działów. Niezależnie od zawiadomień udostępnione zostały bliższe informacje, dotyczące kalkulacyjnych wydatków w układzie rozdziałów budżetowych. Jednakże informacje te nie były wiążące dla samorządów, które sporządzają samodzielnie projekty uchwał budżetowych. Część samorządów ma zbyt małe dochody własne, aby sfinansować przyjęte do prowadzenia instytucje kultury. Ma to także miejsce w województwie kujawsko-pomorskim. Dla tych jednostek samorządu terytorialnego planowane jest uzupełnienie dochodów dotacją z rezerwy celowej budżetu państwa, zapisanej w ustawie budżetowej na 1999 rok.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że dotacje te będą ostatecznie określone, w uzgodnieniu z Ministrem Kultury i Sztuki, po wejściu w życie ustawy budżetowej na 1999 rok i wydanego na podstawie art. 49 ust. 2 tej ustawy, rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zakresu zadań objętych dofinansowaniem, szczegółowych zasad i trybu udzielania dotacji z rezerw celowych budżetu państwa.

Niezależnie od powyższego, mając na uwadze konieczność zapewnienia ciągłości finansowania instytucji kultury, w oparciu o przedstawione w dniu 28 stycznia br. przez Ministra Kultury i Sztuki propozycje wstępnych wysokości dotacji dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego, zostały zaliczkowo przekazane do samorządów środki budżetowe na wypłatę wynagrodzeń w instytucjach kultury, w tym dla województwa kujawsko-pomorskiego.

Z poważaniem
Jerzy Miller

* * *

Kierownik Urzędu do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Ireneusza Michasia, złożone na 29. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31):

Warszawa, dnia 10.02.1999 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP
Szanowna Pani Marszałek,

W uprzejmej odpowiedzi na pismo z dnia 3 lutego br. przedstawiam swoje stanowisko w sprawie oświadczenia Senatora Ireneusza Michasia, wygłoszonego na 29. posiedzeniu Senatu w dniu 29 stycznia br.

Pan Senator skrytykował wprowadzenie systemu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego dla "...środowiska kombatantów, osób represjonowanych, inwalidów wojennych...". Trudno ustosunkować się do tej wypowiedzi, wyrażającej osobiste poglądy, ponieważ została wygłoszona w czwartym tygodniu wprowadzania reformy, a szpitale, większość przychodni i pogotowie, wchodząc w nowym system, pracowały w tym czasie podobnie jak uprzednio.

Uwagi Pana Senatora są jedynie prognozą, której nie podzielam
w przekonaniu, że powszechny system ubezpieczeń zdrowotnych, oparty na swobodzie wyboru lekarza pierwszego kontaktu, czyli własnego lekarza domowego, a także szpitala i specjalistów - przyczyni się do poprawy opieki zdrowotnej, także osób starszych i niepełnosprawnych, w tym kombatantów. Opieka ta w ostatnich latach coraz bardziej się pogarszała, oczekiwanie na reformę w ochronie zdrowia było powszechne, a powsze
chny system ubezpieczeń zdrowotnych miał w parlamencie poparcie wszystkich ugrupowań.

Nie jest prawdą, że kombatantom wymienionych w art. 3 i 4 ustawy
z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego odebrano prawo do bezpłatnych leków, bowiem do tej pory kombatanci - za wyjątkiem inwalidów wojennych - nie mieli takiego prawa.

W swoim oświadczeniu Pan Senator raczy pomijać fakt, że sprawy opieki zdrowotnej kombatantów reguluje obecnie ustawa o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym. Ustawa ta zachowuje uprawnienia kombatantów, a w szczególności inwalidów wojennych i ich współmałżonków. Zapewnia ona inwalidom wojennym, ich współmałżonkom pozostającym na ich wyłącznym utrzymaniu oraz wdowom i wdowcom po poległych żołnierzach i zmarłych inwalidach wojennych uprawnionych do renty rodzinnej prawo do bezpłatnego zaopatrzenia w leki (art. 44 ust. 2). Zgodnie z art. 47 ust. 2 tej ustawy inwalidom wojennym przysługuje również prawo do bezpłatnych przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych i leczniczych środków technicznych.

Ponadto, zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 7 i ust. 2 ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, składki na ubezpieczenie zdrowotne
- kombatantów nie podlegających ubezpieczeniom społecznym lub nie pobierającym emerytury i renty,
- osób, którym przyznano renty na podstawie przepisów o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz członków ich rodzin,
- osób, które utraciły wzrok w wyniku działań wojennych w latach 19
39-1945 otrzymujących dochody z tytułu emerytury lub renty zwolnione z podatku
finansowane są z budżetu państwa.

Dodatkowo, świadczenia ambulatoryjne z zakresu specjalistycznej opieki zdrowotnej dla kombatantów w zakresie chorób wojennych i obozowych należą do świadczeń, do udzielenia których - na zasadzie wyjątku od reguły - nie jest potrzebne skierowanie lekarza ubezpieczenia zdrowotnego.

Nie jest prawdą, że kombatanci obecnie nie korzystają z bezpłatnej opieki sanatoryjnej - bezpłatna jest bowiem opieka lekarska, badania diagnostyczne, leki i zabiegi rehabilitacyjne, a pobierana jest jedynie opłata za wyżywienie i zakwaterowanie.

Zapewniam Panią Marszałek i Pana Senatora, że reforma nie odbiera kombatantom i osobom represjonowanym żadnych dotychczasowych uprawnień.

Z poważaniem
Jacek Taylor

* * *

Minister Skarbu Państwa przekazał wyjaśnienie w związku
z oświadczeniem senatora Mariana Żenkiewicza, złożonym na 28. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31):

Warszawa, dnia 11.02.1999 r.

Szanowna Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora Mariana Żenkiewicza w dniu 20 stycznia 1999 roku na 28. posiedzeniu Senatu w sprawie cytuję: "rządowych propozycji w zakresie uwłaszczenia użytkowników ogródków działkowych" wyjaśniam, co następuje:

- poddane krytycznej ocenie w oświadczeniu propozycje uwłaszczenia użytkowników ogródków działkowych nie znajdują się w żadnym z projektów ustaw uwłaszczeniowych autorstwa rządu,

- przedstawione uwagi i spostrzeżenia Pana senatora odnoszą się zapewne do poselskiego projektu ustawy o zasadach realizacji programu powszechnego uwłaszczenia obywateli Rzeczypospolitej Polskiej (druk sejmowy 400), który w ostatnich dniach został przedstawiony stronie rządowej do zaopiniowania.

Stanowisko rządu w odniesieniu do wszystkich rozwiązań proponowanych w tej bardzo ważnej ustawie będzie znane po szczegółowej analizie prawnej projektu poselskiego dokonywanej aktualnie przez stosowne instytucje rządowe i poszczególne resorty.

Z poważaniem
Alicja Kornasiewicz

* * *

Minister Zdrowia i Opieki Społecznej przesłał odpowiedź na oświadczenie senatora Kazimierza Drożdża, złożone na 29. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31):

Warszawa, dnia 11.02.1999 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek

W związku z oświadczeniem zgłoszonym przez Pana Senatora Kazimierza Drożdża podczas 29. posiedzenia Senatu RP w dniu 29 stycznia 1999 r. uprzejmie informuję:

Stosownie do zapisów ustawy z dnia 19 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (tekst jednolity Dz.U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414) oraz ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa (Dz.U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668) gmina i powiat realizują zadania z zakresu pomocy społecznej. Oznacza to, że prowadzenie domów pomocy społecznej, ośrodków wsparcia o zasięgu lokalnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki należy do zadań własnych gmin, natomiast zadania w zakresie organizowania i zapewnienia usług w określonym standardzie w domu pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz kierowania osób ubiegających się o przyjęcie do domu pomocy społecznej realizuje powiat.

W świetle powyższego środki na utrzymanie placówek pomocy społecznej, w tym na zakup żywności, leków itp. pochodzą z budżetu gminy lub powiatu.

Jednocześnie pragnę nadmienić, że właściwym do spraw pomocy społecznej jest Minister Pracy i Polityki Socjalnej i do niego proponuję zwracać się w przypadku wątpliwości dotyczących tej problematyki.

Łączę wyrazy głębokiego szacunku
Wojciech Maksymowicz

* * *

Minister Edukacji Narodowej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Henryka Stokłosy, złożone na 29. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31):

Warszawa, dnia 11.02.1999 r.

Szanowna Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek!

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez senatora Henryka Stokłosę podczas 29. posiedzenia Senatu RP w dniu 29 stycznia 1999 r. w sprawie obaw nauczycieli i rodziców związanych z wprowadzeniem reformy oświaty przedstawiam stosowne wyjaśnienia.

Pan Senator RP pyta m.in.: jak konkretnie zostanie zreformowana oświata?

W prezentowanych publicznie w 1998 roku projektach reformy systemu edukacji ukazywano całościową koncepcję zmiany systemu oświatowego. Prace przygotowawcze nad wdrożeniem reformy systemu oświaty odbywają się zgodnie z założonym harmonogramem. Z dniem 30 września 1998 r. zakończona została powszechna dyskusja środowisk nauczycielskich nad przedstawionym projektem reformy. Przeanalizowano ponad 2000 uwag
i wniosków, które napłynęły do MEN w ramach publicznej debaty.

Zmiana struktury oświaty nie jest jedynym i najważniejszym celem przygotowywanej reformy edukacji. W odbiorze społecznym wprowadzenie gimnazjum jest rzeczywiście postrzegane jako symbol wprowadzanej reformy edukacji. Jednak najważniejszym celem reformy są zmiany programowe, których celem jest stworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju ucznia. Przygotowywane zmiany uwzględniają dorobek wielu środowisk oświatowych, które zgłaszały liczne projekty w latach 90-tych.

Programy nauczania poszczególnych przedmiotów na kolejnych etapach kształcenia są w myśl reformy programami autorskimi. W oparciu o projekt nowej Podstawy Programowej kształcenia ogólnego powstały w ostatnich tygodniach projekty programów nauczania. Do 15 stycznia 1999 r. wpłynęło do MEN 230 propozycji programowych. Najlepsze programy, wyłonione w konkursie ogłoszonym przez MEN, będą udostępnione wszystkim szkołom. MEN uruchomił znaczne środki budżetowe na doskonalenie nauczycieli,
którzy już od jesieni 1998 roku korzystają z nowych form kształcenia i samokształcenia. Stale poszerzana jest oferta eduk
acyjna dla nauczycieli.

Projektowana reforma systemu edukacji jest reformą całościową i obejmuje wszystkie obszary życia szkolnego.

Poza zmianami ustawowymi, które uchwalił Parlament RP przygotowanych jest kilkadziesiąt projektów rozporządzeń wykonawczych. MEN podejmuje dalsze prace nad kolejną nowelizacją ustawy o systemie oświaty. Spodziewamy się, że stosowne projekty zmieniające ustawę o systemie oświaty wpłyną do Parlamentu RP wiosną 1999 r.

Podstawa Programowa kształcenia ogólnego dla sześcioletniej szkoły podstawowej oraz gimnazjum staje się "małą konstytucją" polskiej szkoły. Podejmuje ona troskę o wszechstronny rozwój ucznia, przywracając w szkołach znaczenie pracy wychowawczej podejmowanej przez wszystkich nauczycieli.

Rozpoczęte są intensywne prace programowe i organizacyjne nad wdrożeniem od 2002 roku egzaminów zewnętrznych, których celem jest dostarczenie uczniom, nauczycielom i rodzicom rzetelnej informacji o edukacyjnej pracy szkół.

Proces tworzenia gimnazjów przebiega zgodnie z ustalonym harmonogramem:
- do dnia 15 marca br. Rady Gmin ustalą sieć gimnazjów publicznych i granice ich obwodów;
- do dnia 15 kwietnia br. organa prowadzące gimnazja publiczne powierzą stanowiska dyrektorów gimnazjów;
- do dnia 30 kwietnia br. dyrektorzy szkół podstawow
ych sporządzą i przekażą dyrektorom gimnazjów listę nauczycieli, którzy z powodu zmian organizacyjnych nie mogą być zatrudnieni w pełnym wymiarze zajęć;
- do dnia 15 maja br. dyrektorzy gimnazjów przygotują arkusze organizacyjne szkół.
Zrozumiałe jest zani
epokojenie nauczycieli, którzy już dziś chcieliby wiedzieć, w której szkole będą zatrudnieni.

Nauczyciele szkół powinni posiadać wszelkie potrzebne w chwili obecnej informacje, które są przekazywane kilkoma drogami, w szczególności poprzez:
- kuratorów;
- publikacje broszurowe (tzw. Biblioteczkę reformy);
- czasopisma oświatowe (MEN rozprowadza plakat-list dla nauczycieli);
- internet;
- telewizyjne programy oświatowe.

Przy każdym kuratorze powołany został pełnomocnik do spraw reformy oświaty, który odpowiada za przekaz informacji na terenie województwa. Powstała w MEN linia telefoniczna, która umożliwia każdej zainteresowanej osobie bezpośrednie uzyskanie informacji na temat reformy.

O tym, czy cele reformy będą urzeczywistnione zdecydują nauczyciele. Nadzór pedagogiczny ma podjąć przede wszystkim nowe zadania w zakresie systemowego wspierania nauczycieli. Dowartościowanie pracy wychowawczej w polskich szkołach jest jednym z zasadniczych celów strategicznych reformy edukacji.

Uruchomione zostały zespoły monitorujące wdrażanie reformy edukacji. Jeżeli pojawią się nowe problemy, to Rząd RP zamierza natychmiast reagować i korygować sposoby wdrażania reformy.

Łączę wyrazy nadziei, że złożone wyjaśnienia przysłużą się rozwianiu wątpliwości dotyczących wdrażanej reformy systemu edukacji.

Z poważaniem
w/z Ministra
Podsekretarz Stanu
Wojciech Książek

* * *

Odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Suchańskiego, złożone na 28. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31) przekazał Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji:

Warszawa, dnia 15.02.1999 r.

Pani
prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek!

W odpowiedzi na oświadczenie Senatora RP Pana Jerzego Suchańskiego, złożone podczas 28. posiedzenia Senatu RP w dniu 20 stycznia 1999 r., w sprawie sytuacji absolwentów szkół chorążych Milicji Obywatelskiej, uprzejmie przedstawiam następujące wyjaśnienia.

Zgodnie z paragrafem 2 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 sierpnia 1998 r. w sprawie rodzajów dyplomów i świadectw wydawanych przez szkoły i inne placówki oświatowe, które potwierdzają uzyskanie specjalistycznych kwalifikacji w zakresie ochrony osób i mienia, minimalnego zakresu programów kursów pracowników ochrony fizycznej pierwszego i drugiego stopnia oraz zakresu obowiązujących tematów egzaminów i trybu ich składania, składu komisji egzaminacyjnej i sposobu przeprowadzania egzaminu (Dz.U. Nr 113, poz. 731), świadectwa szkół podoficerskich potwierdzają uzyskanie specjalistycznych kwalifikacji w zakresie odpowiadającym pierwszemu stopniowi licencji pracownika ochrony fizycznej, natomiast dyplomy szkół oficerskich drugiemu stopniowi. Podstawą uzyskania stopnia podoficera lub aspiranta Policji jest złożenie egzaminu podoficerskiego bądź aspiranckiego albo ukończenie szkoły podoficerskiej lub aspirantów (art. 49 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji - Dz.U. Nr 30, poz. 179 z późn. zm.). Zatem można przyjąć, iż program tych szkół konsumuje zakres wiadomości niezbędnych dla podoficerów Policji.

Konkludując należy uznać, że świadectwo szkoły podoficerskiej Policji (Milicji Obywatelskiej) jest minimalnym warunkiem potwierdzenia uzyskania specjalistycznych kwalifikacji w zakresie odpowiadającym pierwszemu stopniowi licencji pracownika ochrony. Natomiast świadectwo ukończenia szkoły aspirantów (chorążych) należy potraktować jako podstawę ubiegania się o licencję pracownika ochrony pierwszego stopnia.

J. Tomaszewski

* * *

Minister Zdrowia i Opieki Społecznej złożył informację w związku
z oświadczeniem senatora Jerzego Suchańskiego, wygłoszonym na 28. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31):

Warszawa, dnia 12.02.1999 r.

Pani
prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Pols
kiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora Jerzego Suchańskiego na 28. posiedzeniu Senatu w dniu 20 stycznia 1999 r. w sprawie braku rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej dotyczącego badań lekarskich i psychologicznych osób ubiegających się o licencję pracownika ochrony fizycznej - uprzejmie informuję, iż rozporządzenie podpisałem i po złożeniu podpisów przez Ministra Spraw Wewnętrznych
i Administracji oraz Finansów, przepis zostanie skierowany do publ
ikacji.

Pragnę podkreślić, iż podjęte przeze mnie prace legislacyjne w zakresie badań psychologicznych nie miały dotychczas poprzedników. Zawód psychologa nie jest ustawowo dookreślony. Brak jest systemu weryfikacji kwalifikacji psychologów, jak również systemu umożliwiającego kontrolę wydawanych przez nich opinii.

A zatem bardzo ważny element procesu ustalania zdolności psychicznych i fizycznych osób ubiegających się o licencję pracownika ochrony fizycznej, a więc m.in. o możliwość posługiwania się bronią palną, nie ma żadnych ram prawnych.

W tej sytuacji uznałem, iż omawiane opinie winny być wydawane przez psychologów zatrudnionych w jednostkach uprawnionych do przeprowadzania badań i kierownik tej jednostki ponosi odpowiedzialność za prawidłowość procesu opiniowana zdolności psychicznych i fizycznych osób ubiegających się o licencję pracownika ochrony fizycznej.

Propozycje powyższe, na etapie uzgodnień wstępnych, zostały negatywnie przyjęte przez stowarzyszenie skupiające psychologów. Przedłużający się proces uzgodnień projektu aktu jest m.in. wynikiem protestów tych stowarzyszeń. Nakreślony jednakże przez ustawodawcę zakres upoważnienia nie pozwalał na uwzględnienie zgłaszanych uwag. Również proces uzgodnień międzyresortowych uległ znacznemu wydłużeniu w związku z koniecznością dodatkowych uzgodnień z Ministrami Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Finansów, którzy akt podpisują "w porozumieniu".

Wszystkie te elementy, ale przede wszystkim nowatorstwo tematyki badań psychologicznych, spowodowały opóźnienie w wydaniu aktu.

Łączę wyrazy szacunku
Wojciech Maksymowicz

* * *

Minister Pracy i Polityki Socjalnej, w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Kopaczewskiego, złożonym na 29. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31), przekazał:

Warszawa, dnia 12.02.1999 r.

Pani
Teresa RUSACZ
Dyrektor Biura
Dyrektora Generalnego
w Ministerstwie Zdrowia
i Opieki Społecznej

Szanowna Pani Dyrektor,

Z upoważnienia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej przesyłam w załączeniu, przekazane przy piśmie Pani Marszałek Senatu RP z dnia 3.02.1999 r. znak: AG/043/39/99/IV, oświadczenie złożone przez senatora Jerzego Kopaczewskiego na 29. posiedzeniu Senatu RP na temat polityki dotyczącej lecznictwa uzdrowiskowego w roku 1999 i w latach następnych - z uprzejmą prośbą o spowodowanie udzielenia odpowiedzi zgodnie
z kompetencjami.

Jednocześnie nadmieniam, iż zadania związane z funkcjonowaniem lecznictwa uzdrowiskowego wykraczają poza zakres działania Ministra Pracy i Polityki Socjalnej.

Z poważaniem
Dyrektor
Biura Dyrektora General
nego
mgr Maria Szczepkowska

* * *

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów przekazał informację
w związku z oświadczeniem senatora Lecha Feszlera, złożonym na 29. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31):

Warszawa, dnia 15.02.1999 r.

Szanowna Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez senatora Lecha Feszlera na 29. posiedzeniu Senatu w dniu 29 stycznia 1999 r., przekazanego przez Panią Marszałek przy piśmie z dnia 03.02.1999 r. uprzejmie informuję, co następuje.

Lubelsko-Małopolska Spółka Cukrowa S.A. w Zamościu nie wystąpiła do Ministra Finansów z wnioskiem o udzielenie poręczenia lub gwarancji spłaty kredytu bankowego, jak to jest zapisane w oświadczeniu złożonym przez senatora Lecha Feszlera.

Natomiast w dniu 02.12.1998 r. Lubelsko-Małopolska Spółka Cukrowa S.A. w Zamościu zwróciła się do Ministra Finansów o wyrażenie zgody na udzielanie poręczeń i gwarancji do wysokości przekraczającej 30% wartości kapitałów własnych Spółki. Konieczność uzyskania przez tę Spółkę zgody na przekroczenie powyższego limitu wynika z zapisów art. 33 ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne (Dz.U. Nr 79, poz. 484 i Nr 80, poz. 511).

Pismem z dnia 29.01.1999 r., Minister Finansów wyraził zgodę na udzielanie przez Lubelsko-Małopolską Spółkę Cukrową S.A. w Zamościu poręczeń i gwarancji do łącznej wysokości wyższej niż określony w art. 33 ust. 1 ww. ustawy limit. Łączna wysokość udzielanych przez Spółkę poręczeń i gwarancji nie może przekroczyć 50% jej kapitałów własnych. Limit ten obowiązuje do końca 1999 roku.

Zgodnie z przekazanymi przez Lubelsko-Małopolską Spółkę Cukrową S.A. w Zamościu informacjami, powyższa decyzja umożliwia Spółce udzielenie w br. dodatkowych poręczeń, w tym również poręczenia spłaty kredytu skupowego zaciąganego przez Cukrownię "Łapy".

Z poważaniem
Sekretarz Stanu
Jarosław Bauc

* * *

Minister Łączności przedstawił wyjaśnienia w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Suchańskiego, złożonym na 29. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31):

Warszawa, dnia 15.02.1999 r.

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Pani prof. dr hab. Alicja Grześkowiak

W związku z oświadczeniem złożonym przez senatora Jerzego Suchańskiego na 29. posiedzeniu Senatu w dniu 29. stycznia 1999 r. w sprawie "ujednolicenia opłat za rozmowy telefoniczne w ramach tego samego województwa", przedstawiam poniższe wyjaśnienia.

W latach ubiegłych, po poprzedniej zmianie podziału administracyjnego kraju, dokonywany był proces dostosowywania liczby i granic stref numeracyjnych (SN) do granic ówczesnych 49 województw. Początkowo istniało sto kilkadziesiąt SN i w wielu przypadkach połączenia wewnątrz województw były taryfikowane jako połączenia międzymiastowe.

Obecnie, po wieloletniej ewolucji, stacjonarna telefoniczna sieć użytku publicznego w Rzeczypospolitej Polskiej jest podzielona na 49 Stref Numeracyjnych. Każda ze stref numeracyjnych charakteryzuje się własnym wskaźnikiem strefy numeracyjnej WSN oraz posiada ustaloną numerację strefową abonentów. Połączenia wewnątrzstrefowe taryfikowane są co 3 min. a połączenia międzystrefowe w zależności od odległości siedzib stref wg 4 taryfy (L ≤ 100 km) lub 5 taryfy (L > 100 km).

Nowy podział administracyjny kraju nie zmienił technologii realizacji usług. Abonenci wykonują połączenia z tymi samymi numerami telefonicznymi i połączenia te są tak samo realizowane i taryfikowane. Zarówno przed jak i po wprowadzeniu nowego podziału administracyjnego telekomunikacyjna sieć użytku publicznego jest taka sama i te same urządzenia i linia są zaangażowane w realizację połączeń. Nie mogły więc zmienić się koszty świadczenia usług.

Ponieważ opłaty za połączenia powinny być związane z kosztami świadczenia usług, które zasadniczo zależą od potencjału środków technicznych zaangażowanych w zestawienie połączenia (a ten między innymi zależy od odległości), ich wysokość nie jest funkcją podziału administracyjnego kraju. Wprowadzenie proponowanej zmiany taryfikacji polegającej na wprowadzeniu jednolitego zaliczania co 3 min. na obszarze nowego województwa spowoduje negatywne skutki. W przypadku, gdy połączenia międzywojewódzkie będą taryfikowane jako międzystrefowe, to będzie oznaczało, iż połączenia pomiędzy sąsiadującymi ze sobą miejscowościami (np. odległymi o kilka kilometrów), leżącymi po dwóch stronach granicy obecnego województwa, będą kosztowały wielokrotnie drożej niż połączenia wewnątrz wojewódzkie o długości kilkuset kilometrów. Pogłębi to i tak już niewłaściwą sytuację występującą w chwili obecnej gdy odległości wewnątrzstrefowe (wewnątrz poprzednich województw) sięgają kilkudziesięciu kilometrów. Biorąc pod uwagę powyższe a także uwzględniając jako punkt wyjścia obecnie stosowane zasady taryfikacji stosowane przez TP S.A. oraz przygotowaną liberalizację telekomunikacji międzystrefowej, w skierowanym do uzgodnień międzyresortowych projekcie planu numeracji krajowej (PNK-98TF), Minister Łączności wyróżnił dwa rodzaje połączeń międzystrefowych:
a) połączenie międzystrefowe pomiędzy abonentami należącymi do różnych SN sąsiadujących ze sobą zwane połączeniem regionalnym,
b) połączenie międzystrefowe pomiędzy abonentami należącymi do różnych, nie sąsiednich SN.

Wprowadzenie pojęcia "połączenie regionalne" pozwoli uwzględnić tego rodzaju połączenia w zasadach taryfikacji. Opłaty za te połączenia mogą być niższe od obecnych taryf międzymiastowych, jednak decyzja co do odrębnego taryfikowania połączeń regionalnych należy do operatora sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego.

Z poważaniem
Minister Łączności
Marek Zdrojewski

* * *

Minister Zdrowia i Opieki Społecznej przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Gołąbka, złożonym na 29. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31):

Warszawa, dnia 15.02.1999 r.

Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z przekazanym przez Panią Marszałek oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora Zbigniewa Gołąbka na posiedzeniu Senatu w dniu 29 stycznia 1999 r. w sprawie wydania przepisów wykonawczych z delegacji art. 9, ust. 3 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz.U. Nr 91, poz. 410) uprzejmie wyjaśniam.

Opracowany projekt rozporządzenia w sprawie stażu podyplomowego pielęgniarek i położnych stanowiący wykonanie delegacji cyt. art. ustawy, w najbliższym czasie zostanie skierowany do uzgodnień międzyresortowych.

Ze względu na istniejące pewne sprzeczności między zapisami art. 9 i 34 cyt. ustawy przyjęto, iż obowiązek odbycia stażu podyplomowego dla pielęgniarek i położnych wejdzie w życie z dniem 1 listopada 1999 r.

Wynika to z faktu postanowień cyt. ustawy. Art. 40 ustawy stanowi, że ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia z tym, że przepis art. 9 ust. 1 i 3 (zobowiązujący pielęgniarki i położne po ukończeniu szkoły do odbycia 12-miesięcznego stażu podyplomowego w celu uzyskania prawa wykonywania zawodu) wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1999 r. Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 34 ust. 2 cyt. ustawy, otrzymywanie prawa wykonywania zawodu na podstawie przepisów obowiązujących przed ustawą
z dnia 5 lipca 1996 r. ograniczone zostało 3-letnim terminem obowiązywania nowych przepisów. Ustawa w sposób jednoznaczny odsyła, przy usta
laniu 3-letniego terminu do dnia wejścia w życie ustawy.

Należy zwrócić uwagę także na fakt, iż przepis art. 34 ustawy używa sformułowania "kwalifikacje zawodowe". Zgodnie zaś z brzmieniem zapisu art. 7 ust. 1 ustawy "Pielęgniarka uzyskuje kwalifikacje zawodowe po ukończeniu szkoły pielęgniarskiej. Położna uzyskuje kwalifikacje po ukończeniu szkoły położnych". Tak więc wynika z tego jednoznacznie, że nabycie kwalifikacji, czyli samo ukończenie odpowiedniej szkoły jest podstawą do uzyskania prawa wykonywania zawodu - odnosi się to oczywiście do osób, które uczyniły to do dnia 1 listopada 1999 r.

Stąd należy uznać za słuszne przyznawać na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów prawo wykonywania zawodu osobom, które uzyskają kwalifikacje zawodowe do dnia 1 listopada 1999 r.

Wskazane sprzeczności niektórych postanowień ustawy mogłyby być wyprostowane jedynie w drodze jej zmiany. Do czasu zmiany zapisów ustawy - nie mogą być w razie wątpliwości, wybierane mniej korzystne zapisy dla osób, których prawa regulowane są niniejszą ustawą.

Z poważaniem
z up. Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej
Sekretarz Stanu
Maciej Piróg

* * *

Minister Gospodarki przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Tomasza Michałowskiego, złożonym na 29. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31):

Warszawa, dnia 15.02.1999 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

Ustosunkowując się do oświadczenia Pana senatora Tomasza Michałowskiego przesłanego za Pani pośrednictwem pismem z dnia 3.02.1999 r. znak: AG/043/35/99/IV dotyczącego trudnej sytuacji ekonomicznej w przemyśle lekkim podaję co następuje:
- Ministerstwo Gospodarki analizuje sytuację w sektorach przemysłu lekkiego oraz zainteresowane jest rozwojem konkurencyjnej p
rodukcji zarówno na rynku krajowym jak i w eksporcie. W wyniku bieżącego monitoringu sytuacji oraz w oparciu o sygnały z przedsiębiorstw Ministerstwo Gospodarki podejmuje różnorodne działania polegające na:
- Opracowanie ekspertyzy mającej na celu ustaleni
e kryteriów optymalności oraz identyfikację pożądanego miejsca sektorów przemysłu lekkiego w gospodarce, na tle światowej sytuacji (w tym w krajach UE) i przewidywanych trendach jego funkcjonowania. Materiał ten zostanie wykorzystany przy określaniu kierunków działania w poszczególnych sektorach przemysłu lekkiego oraz przy opracowaniu:
- polityk regionalnych w obszarach o dużej koncentracji tego przemysłu przez wojewodów,
- strategii działań dla poszczególnych branż przez branżowe izby gospodarcze,

- Podjęciu natychmiastowych działań regulujących w odniesieniu do rynku wyrobów przemysłu lekkiego dla zapewnienia uczciwej konkurencji polegającej na:
- Nowelizacji pakietu ustaw tzw. "okołocelnych" pod kątem uproszczenia prowadzonych postępowań w szczególności
do krajów nie będących członkami Światowej Organizacji Handlu;
- Wdrażaniu dyrektyw Unii Europejskiej obligatoryjnie ujednolicających oznaczanie wyrobów tekstylno-odzieżowych;
- Konstytuowaniu negocjacji umowy w wolnym handlu pomiędzy Polską a Turcją pod
kątem zapewnienia interesów krajowego rynku produktów tekstylno-odzieżowych i obuwia.

W celu intensyfikacji działań regulacyjnych Ministerstwo Gospodarki współdziała z innymi resortami, dla pilnego wprowadzenia:
- przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej rozporządzenia będącego delegacją ustawy o nadzorze nad jakością zdrowotną niektórych przedmiotów użytku, zawierającego wykaz barwników o działaniu kancerogennym zakazanych do stosowania w wyrobach konsumpcyjnych;
- przez Ministra Ochrony Środowiska, Zaso
bów Naturalnych i Leśnictwa nowelizacji rozporządzenia w sprawie określenia listy odpadów, których przywożenie z zagranicy nie wymaga zezwolenia Głównego Inspektora Ochrony Środowiska;
- Nowelizacji Kodeksu Celnego i innych aktów prawnych wprowadzających u
proszczenia procedur celnych w procesie przerobu uszlachetniającego;
- Nowelizacji Kodeksu Celnego pozwalającej Prezesowi GUC na wydzielenie grupy wyspecjalizowanych urzędów celnych mających wyłączność na odprawę produktów przemysłu lekkiego.

Niezbędnym dla poprawy sytuacji jest intensyfikacja działań przez samorządy gospodarcze oraz podmioty w celu:
- Podnoszenia konkurencyjności wyrobów, poziomu jakości i wzornictwa odpowiadających trendom aktualnej mody;
- Promocji marki polskich wyrobów sprzedawanych na
rynkach międzynarodowych.
- Tworzenia silnych związków kapitałowych wewnątrz sektorów, mających na celu konsolidację przedsiębiorstw, centrów dystrybucyjnych i sieci handlowych;
- Modernizacji parku maszyn i urządzeń;
- Rozwijania współpracy z analogiczny
mi strukturami Unii Europejskiej mających na celu przygotowanie przyszłych wspólnych działań na jednolitym rynku europejskim;
- Zintensyfikowania działań monitorujących zmiany sytuacji na krajowym i światowym rynku wyrobów przemysłu lekkiego.
Jednocześnie
podaję, iż sytuacja przemysłu lekkiego oraz zagadnienia ochrony krajowego rynku jego wyrobów były omawiane na spotkaniu z przedstawicielami przemysłu podczas sympozjum nt. "Przemysł lekki - szanse i zagrożenia", które odbyło się w dniu 9.01.1999 r. w gmachu Sejmu RP oraz na posiedzeniu Sejmowej Komisji Gospodarczej w dniu 20.01.1999 r.

Pragnę również poinformować, że Minister Pracy i Polityki Socjalnej w dniu 27.01.1999 r. powołał Zespół Trójstronny ds. Przemysłu Lekkiego w celu koordynacji i zintensyfikowania działań mających na celu poprawę sytuacji w przemyśle lekkim.

Z wyrazami szacunku
Minister
z up. Dariusz Klimek
Podsekretarz Stanu

* * *

Minister Zdrowia i Opieki Społecznej przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Ireneusza Michasia, złożonym na 29. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31):

Warszawa, dnia 16.02.1999 r.

Szanowna Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek,

w związku z oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora Ireneusza Michasia podczas 29. posiedzenia Senatu RP w dniu 29 stycznia 1999 r., niniejszym uprzejmie wyjaśniam.

Troska o los osób tak zasłużonych dla Państwa, jakimi są kombatanci i inwalidzi wojenni, pozostaje nadal w kręgu szczególnej uwagi i zainteresowani Rządu. Pragnę również wyrazić przekonanie, że uruchomienie systemu ubezpieczenia zdrowotnego nie wiąże się z pokrzywdzeniem tej grupy społecznej. Przeciwnie - ideą wprowadzanej obecnie w życie reformy jest poprawa sytemu ochrony zdrowia w taki sposób, aby wszyscy mogli mieć dostęp do świadczeń zdrowotnych na wysokim poziomie, udzielanych w sposób kompetentny i życzliwy przez świadczeniodawców, których ubezpieczony może w określonym zakresie samodzielnie wybierać. Wprowadzenie takiego systemu wiąże się jednak nieuchronnie z pewnymi zmianami. Podstawową zasadą systemu ubezpieczenia jest jego powszechność, co oznacza objęcie ubezpieczeniem możliwie szerokiego kręgu osób i zapewnienie im równego dostępu do świadczeń. Oczywistym jest jednak, że pewne grupy społeczne wymagają szczególnej ochrony i takie rozwiązania prawne zostały przyjęte.

Nie poprzestając na deklaracjach, odnosząc się do szczegółowych rozwiązań przyjętych w ustawie z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz.U. Nr 28, poz. 153 i Nr 75, poz. 468, z 1998 r. Nr 117, poz. 756, Nr 137, poz. 887, Nr 144, poz. 929 i Nr 162, poz. 1116) chciałbym zwrócić uwagę Pana Senatora na następujące uregulowania, które mają za zadanie zapewnić m.in. szczególną ochronę właśnie kombatantom oraz inwalidom wojennym i wojskowym:

- Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 7 i ust. 2, składki na ubezpieczenie zdrowotne:
- kombatantów nie podlegających ubezpieczeniom społecznym lub nie pobierającym emerytury lub renty,
- osób, którym przyznano renty na podstawie przepisów o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz członków ich rodzin,
- osób, które utraciły wzrok w wyniku działań wojennych w latach 1939 - 1945, otrzymujących dochody z tytułu emerytury lub renty zwolnione
z podatku finansowane są z budżetu państwa.

- Zgodnie z art. 44 ust. 1, bezpłatne zaopatrzenie w leki objęte wykazami leków podstawowych i uzupełniających przysługuje:
- inwalidom wojskowym (art. 44 ust. 1 pkt 1),
- wskazanym grupom osób określonym zgodnie z przepisami ustawy o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wo
jskowych oraz ich rodzin (art. 44 ust. 1 pkt 2 i 3).

- Zgodnie z art. 44 ust. 2, bezpłatne zaopatrzenie w leki przysługuje inwalidom wojennym, ich współmałżonkom pozostającym na ich wyłącznym utrzymaniu oraz wdowom i wdowcom po poległych żołnierzach i zmarłych inwalidach wojennych uprawnionych do renty rodzinnej.

- Zgodnie z art. 47 ust. 2, prawo do bezpłatnych przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych i leczniczych środków technicznych przysługuje inwalidom wojennym i wojskowym.

- Świadczenie ambulatoryjne z zakresu specjalistycznej opieki zdrowotnej dla kombatantów w zakresie chorób wojennych i obozowych należą do świadczeń, do udzielenia których - na zasadzie wyjątku od reguły - nie jest potrzebne skierowanie lekarza ubezpieczenia zdrowotnego.

Oczywiście w zakresie nie podlegającym powyższym szczególnym regulacjom osoby, których dotyczy Pańskie oświadczenie, mają prawo do wszystkich świadczeń zdrowotnych udzielanych na zasadach określonych w ustawie o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym oraz w odpowiednich aktach wykonawczych. Wszyscy ubezpieczeni mają prawo do korzystania ze świadczeń zdrowotnych u wybranego przez siebie świadczeniodawcy, który podpisał umowę z Kasą Chorych i w świetle przepisów prawa jest właściwym do wykonania danego świadczenia. Dokumentem uprawniającym do korzystania ze świadczeń zdrowotnych będzie w przyszłości karta ubezpieczenia. Obecnie wystarczy posługiwać się dokumentem, który dotychczas do tych świadczeń uprawniał.

Wyrażam nadzieję, iż wyjaśnienia złożone w powyższym piśmie rozwieją wątpliwości Pana Senatora dotyczące szczególnego charakteru uprawnień do świadczeń zdrowotnych w nowym systemie ubezpieczenia zdrowotnego uzyskiwanych przez osoby tak szczególnie zasłużone dla kraju, jak kombatanci, inwalidzi wojenni i inwalidzi wojskowi.

Z poważaniem
Wojciech Maksymowicz

* * *

Minister Zdrowia i Opieki Społecznej przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Kazimierza Drożdża, złożonym na 29. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31):

Warszawa, dnia 16.02.1999 r.

Szanowna Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek,

w związku z oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora Kazimierza Drożdża podczas 29. posiedzenia Senatu RP w dniu 29 stycznia 1999 r., niniejszym uprzejmie wyjaśniam.

Osoby pozostające w domach pomocy społecznej mają uprawnienia do świadczeń zdrowotnych na takich samych zasadach, jak pozostałe osoby ubezpieczone w systemie powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego.

W zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, również w takich placówkach, jak domy pomocy społecznej, preferuje się zaspokajanie potrzeb zdrowotnych przez lekarzy rodzinnych - lekarzy powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, którzy zawrą umowę z Kasą Chorych na świadczenia wykonywane na terenie, gdzie usytuowany jest określony dom pomocy społecznej. Dostęp do świadczeń zdrowotnych - zarówno podstawowych, jak i specjalistycznych, szpitalnych, jak i wysokospecjalistycznych - będzie zapewniał ubezpieczonym lekarz ubezpieczenia zdrowotnego (lekarz, mający umowę z Kasą Chorych lub pracujący w zakładzie opieki zdrowotnej, który taką umowę z Kasą podpisał), którego wskażą ubezpieczeni lub działający w ich imieniu przedstawiciele ustawowi.

W trakcie uzgodnień przeprowadzonych z Pełnomocnikiem do Spraw Osób Niepełnosprawnych ustalono, że domy pomocy społecznej będą finansować pracę zatrudnionych w nich pielęgniarek, a lekarza - pracującego na obszarze, gdzie znajduje się dom pomocy społecznej, będzie wybierał w imieniu pensjonariuszy dyrektor domu pomocy społecznej.

Ponadto trzeba przypomnieć również o treści art. 35 ust. 2 ustawy o puz, który stwierdza, że zaopatrzenie w leki i materiały medyczne przysługuje ubezpieczonemu także na podstawie recepty wystawionej przez lekarza nie będącego lekarzem ubezpieczenia zdrowotnego, jeżeli posiada on uprawnienia do wykonywania zawodu oraz zawarł z Kasą Chorych umowę upoważniającą go do wystawiania takich recept. Umowy dotyczące tylko wystawiania recept mogą zawrzeć wszyscy lekarze zatrudnieni w domu pomocy społecznej.

Należy jednocześnie podnieść, iż ustawa o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz.U. z 1997 r. Nr 28, poz. 153 z późn. zm.) nie wyklucza, ani nie ogranicza ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (tekst jednolity z 1998 r. Dz.U. Nr 64, poz. 414). W znowelizowanym art. 20 ust. 3 tej ustawy znalazł się również zapis, iż "wydatki związane z zapewnieniem całodobowej opieki mieszkańcom oraz zaspokajaniem ich niezbędnych potrzeb bytowych i społecznych w całości pokrywa dom pomocy społecznej, w tym specjalistyczny; wydatki związane z zaspokajaniem potrzeb zdrowotnych dom pokrywa na poziomie kosztów uwzględniających uprawnienia mieszkańców, wynikające z odrębnych przepisów". Oznacza to, że również domy pomocy społecznej mają obowiązek zapewnić swoim podopiecznym finansowanie świadczeń zdrowotnych, których nie zapewnia im system powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego.

Z poważaniem
Wojciech Maksymowicz

* * *

Marszałek Sejmu RP w związku z oświadczeniem senatora Jana Chojnowskiego, złożonym na 28. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31), poinformował:

Warszawa, dnia 17.02.1999 r.

Pani prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP

Uprzejmie informuję, że z uwagą zapoznałem się z nadesłanym przez Panią Marszałek tekstem oświadczenia złożonego przez senatora Jana Chojnowskiego podczas 28. posiedzenia Senatu RP w dniu 20 stycznia 1999 r. i przekazałem je do Komisji Finansów Publicznych, w której trwają prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym.

Maciej Płażyński

* * *

Minister Edukacji Narodowej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Suchańskiego, złożone na 26. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 29):

Warszawa, dnia 17.02.1999 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolit
ej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

Odpowiadając na zapytanie i prośbę, zawarte w oświadczeniu złożonym przez Pana Senatora Jerzego Suchańskiego podczas 26. Posiedzenia Senatu RP w dniu 17 grudnia 1998 r. w sprawie typowego projektu budowlanego szkoły uprzejmie informuję Panią Marszałek, że Ministerstwo Edukacji Narodowej odstąpiło od opracowania gotowych rozwiązań budowlanych obiektów oświatowych.

Zdaniem MEN nie powinno się centralnie narzucać samorządom - inwestorom budowy obiektów oświatowych - rozwiązań, na które zasadniczy wpływ powinny mieć uwarunkowania lokalne oraz możliwości finansowe samorządu. Opracowanie przez Ministerstwo typowej dokumentacji technicznej obiektu oświatowego jedynie pozornie byłoby tańsze dla zainteresowanych. Inwestor zmuszony byłby do poniesienia dodatkowych kosztów, porównywalnych z kosztami jednostkowego projektu, związanych:
a) z prawem autorskim dokumentacji budowlanej - problem ten nie występował w ubiegłych latach,
b) z dostosowaniem typowej dokumentacji budowlanej do w
arunków lokalnych,
c) z opracowaniem rozwiązań technicznych instalacji: sanitarnych, centralnego ogrzewania i elektrycznej.

Jednocześnie uprzejmie informuję Panią Marszałek, że obecnie trwają
w MEN prace nad przygotowaniem, związanych z wdrażaną od września br. reformą systemu edukacji, wytycznych programowo-funkcjonalnych pomocnych przy ustalaniu przez samorządy programu użytkowego budowanych szkół podstawowych i gimnazjów. Projektowane na ich podstawie rozwiązania techniczne regulowane są w ustawach: "Pr
awo budowlane" i "o zagospodarowaniu przestrzennym" oraz w rozporządzeniach Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa.

Dziękuję Pani Marszałek za prolongowanie terminu odpowiedzi na pytanie postawione przez Senatora Jerzego Suchańskiego.

Z wyrazami szacunku
w z. Ministra
Podsekretarz Stanu
Andrzej Karwacki

* * *

Minister Skarbu Państwa przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Suchańskiego, złożonym na 29. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31):

Warszawa, dnia 17.02.1999 r.

Szanowna Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z oświadczeniem złożonym przez Senatora Jerzego Suchańskiego, podczas posiedzenia Senatu RP w dniu 29 stycznia 1999 r. pragnę poinformować, że Kolegium Ministerstwa Skarbu Państwa podjęło decyzję o utrzymaniu delegatury w Kielcach dla województwa świętokrzyskiego.

Jednocześnie potwierdzam wyrażone w moim piśmie z dnia 7 listopada 1998 r. stanowisko, że zarówno zakres zadań delegatur terenowych, jak i ich zasięg terytorialny, wymagają regulacji w akcie o randze ustawy, dlatego też MSP prowadzi prace zmierzające do wykonania zapisu art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie (Dz.U. Nr 91, poz. 577).

Z poważaniem
Emil Wąsacz

* * *

Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Finansów przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Wiesława Pietrzaka, złożonym na 28. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31):

Warszawa, dnia 17.02.1999 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z pismem znak: AG/043/6/99/IV z dnia 25 stycznia 1999 r., przy którym przesłane zostało oświadczenie złożone przez Senatora Wiesława Pietrzaka na 28. posiedzeniu Senatu w dniu 20 stycznia 1999 r. w sprawie przyspieszenia prac nad projektem ustawy o zwrocie podatku VAT, uprzejmie wyjaśniam, iż w dniu 10 marca 1998 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym obejmujący zmiany dotyczące zwrotu podatku VAT podróżnym, został przekazany do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej. Obecnie w Sejmie trwają prace nad powyższym projektem.

Z poważaniem
Leszek Balcerowicz

* * *

Minister Edukacji Narodowej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Gołąbka, złożone na 29. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31):

Warszawa, dnia 11.02.1999 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z oświadczeniem Pana Senatora Zbigniewa Gołąbka złożonym podczas 29. posiedzenia Senatu RP wskazującym na dysproporcje między dotacjami udzielanymi przez powiaty niepublicznym ogniskom wychowawczym TPD uprzejmie informuję Panią Marszałek, że wystąpiliśmy w tej sprawie do Kuratorium Oświaty województwa mazowieckiego.

Uzyskaliśmy zapewnienie, że Kuratorium Oświaty przekazało już starostom informacje o stawkach dofinansowania ognisk w roku szkolnym 1997/98 i że będzie promować działalność ognisk we wszystkich powiatach województwa.

Zwracamy jednak uwagę, że kuratorium oświaty może mieć jedynie pośredni wpływ na stawki, gdyż od stycznia 1999 r. zgodnie z Ar. 90 ust. 3a ustawy o systemie oświaty ogniska te, tak jak wszystkie niepubliczne placówki opiekuńczo wychowawcze otrzymują dotacje z budżetu powiatów, które same określają wysokość dofinansowania.

Zmiana tego stanu rzeczy byłaby dopiero możliwa na zasadzie nowelizacji ustawy.

Ze swej strony informuję Panią Marszałek, że Departament Opieki
i Profilaktyki Społecznej MEN wspierał TPD, także finansowo, w rozwijaniu nowych form pracy środowiskowych ognisk wychowawczych.

Z poważaniem
w z. Ministra
Sekretarz Stanu
Irena Dzierzgowska


Diariusz Senatu RP, spis treści, poprzedni fragment, następny fragment