1. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu
(Wznowienie posiedzenia o godzinie 11 minut 03)
(Posiedzeniu przewodniczy marszałek Longin Pastusiak)
Marszałek Longin Pastusiak:
Dzień dobry. Proszę panie i panów o zajmowanie miejsc.
Wznawiam posiedzenie.
Proszę senatorów sekretarzy, pana senatora Krzysztofa Borkowskiego, panią senator Alicję Stradomską oraz pana senatora Jerzego Pieniążka, o zajęcie miejsc przy stole prezydialnym.
Nie widzę pana senatora Borkowskiego, ale damy sobie radę z dwojgiem sekretarzy.
Zgłaszał się senator Jerzy Adamski.
Senator Jerzy Adamski:
Panie Marszałku, w kwestii formalnej. Zgodnie z art. 48 ust. 2 pkt 8 Regulaminu Senatu składam wniosek formalny o uzupełnienie porządku obrad pierwszego posiedzenia Senatu o punkt: drugie czytanie projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu i o rozpatrzenie tego punktu jako punktu trzeciego.
Krótkie uzasadnienie mojego wniosku. W dniu 20 października 2001 r. na posiedzeniu Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich zostało przeprowadzone pierwsze czytanie projektu uchwały i komisja przygotowała sprawozdanie. Sprawozdanie państwo senatorowie mają w druku nr 4S. Zgodnie z regulaminem zostało ono dostarczone do skrytek senatorskich. Dziękuję.
Marszałek Longin Pastusiak:
Dziękuję bardzo.
Wobec zgłoszenia przez pana senatora Jerzego Adamskiego wniosku o uzupełnienie porządku obrad o nowy punkt trzeci: drugie czytanie projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu pragnę zapytać, czy ktoś z państwa senatorów chce zgłosić sprzeciw wobec tego wniosku? Nie widzę zgłoszeń.
Wobec braku głosów sprzeciwu stwierdzam, że Senat przyjął wniosek senatora Jerzego Adamskiego o uzupełnienie porządku obrad pierwszego posiedzenia Senatu o punkt trzeci: drugie czytanie projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.
Wobec tego przystępujemy do rozpatrzenia punktu trzeciego porządku obrad: drugie czytanie projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.
Przypominam, że projekt ten został wniesiony przez grupę senatorów i zawarty jest w druku nr 4. Marszałek Senatu w dniu 20 października bieżącego roku, zgodnie z art. 79 ust. 1 oraz art. 84 ust. 5 Regulaminu Senatu, skierował projekt do rozpatrzenia w pierwszym czytaniu do Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich. Pierwsze czytanie projektu uchwały zostało przeprowadzone na posiedzeniu komisji właśnie w dniu 20 października 2001 r. Komisja po rozpatrzeniu projektu uchwały przygotowała sprawozdanie w tej sprawie.
Sprawozdanie to zawarte jest w druku nr 4S.
Przypominam też, że zgodnie z art. 81 ust. 1 Regulaminu Senatu drugie czytanie projektu uchwały obejmuje, po pierwsze, przedstawienie Senatowi sprawozdania komisji o projekcie uchwały i po drugie, przeprowadzenie dyskusji oraz zgłaszanie wniosków.
W tej sytuacji proszę sprawozdawcę Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich, pana senatora Jerzego Adamskiego, o zabranie głosu i przedstawienie sprawozdania komisji o projekcie uchwały.
Bardzo proszę, Panie Senatorze.
Senator Jerzy Adamski:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
Zgodnie z art. 80 ust. 2 Regulaminu Senatu komisja wniosła poprawki do projektu senatorów, zgłaszających wniosek w druku nr 4. W dniu 20 października komisja przyjęła część poprawek senatorów, a część swoich. Macie to państwo w druku nr 4S.
Ta nowelizacja regulaminu w zasadzie obejmuje trzy zagadnienia. Pierwsze to układ komisji senackich. Drugie to zasady wyboru wicemarszałków Senatu. Trzecie to liczba wiceprzewodniczących komisji senackich.
Układ komisji senackich jest dostosowany do układu poszczególnych resortów w Radzie Ministrów. Zmniejszamy liczbę komisji z piętnastu do trzynastu. W regulaminie obowiązującym do dnia dzisiejszego było czternaście komisji stałych, piętnastą była Komisja Nadzwyczajna Legislacji Europejskiej. Likwidujemy komisje do spraw rodziny i praw człowieka, ale dodajemy jedną z komisji gospodarczych, czyli Komisję Skarbu Państwa i Infrastruktury.
W zasadzie najważniejszą zmianą w tej nowelizacji jest dotycząca wyboru wicemarszałków. Senatorowie trzeciej i czwartej kadencji pamiętają: wicemarszałków w poprzednich kadencjach wybierało się w ten sposób, iż wszyscy senatorowie mieli prawo wyboru wszystkich wicemarszałków. Półtora roku temu poprzedni Senat zmienił tę zasadę tak, że każdy z senatorów ma prawo wyboru jednego z wicemarszałków. To tak, jakby w przypadku nas, senatorów, wyborca, przykładowo w Częstochowie czy w Katowicach, miał tylko jeden głos, a nie tyle głosów, ile jest mandatów. Wracamy do tego starego zapisu.
Kolejna zmiana dotyczy liczby wiceprzewodniczących. To Prezydium Senatu powinno decydować, ilu jest wiceprzewodniczących, bo niektóre komisje będą częściej pracowały i w nich trzeba by było zwiększyć liczbę wiceprzewodniczących. To pan marszałek z wicemarszałkami powinien zdecydować, ilu ich będzie.
Ja wiem, że regulamin naszego Senatu nie jest regulaminem docelowym. W związku z tym prosiłbym bardzo panie i panów senatorów o to, żeby dzisiaj nie zgłaszać innych poprawek do tego regulaminu. W najbliższym czasie, po powołaniu przewodniczących komisji, poprosimy przewodniczących komisji, żeby popatrzyli na sprawy z zakresu działania ich komisji i na cały regulamin. I wtedy do końca grudnia kompleksowo poprawimy inne paragrafy tego regulaminu.
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Proszę o przyjęcie przez Wysoki Senat zmian Regulaminu Senatu zawartych w druku nr 4S.
Marszałek Longin Pastusiak:
Dziękuję, Panie Senatorze.
Zgodnie z art. 81 ust. 2 Regulaminu Senatu chciałbym zapytać, czy ktoś z państwa senatorów chce zgłosić trwające nie dłużej niż minutę zapytania do sprawozdawcy komisji, pana senatora Adamskiego, w związku z przedstawionym przez niego sprawozdaniem.
Przypominam, że państwo senatorowie mogą również zadawać pytania senatorowi Adamskiemu jako upoważnionemu przedstawicielowi wnioskodawców.
Bardzo proszę, Panie Senatorze.
Senator Jan Szafraniec:
Szafraniec Jan.
Panie Marszałku, ja chciałbym zapytać, czy można tylko zadawać pytania, czy ewentualnie składać poprawki do tego projektu, który został nam tutaj zaprezentowany.
Marszałek Longin Pastusiak:
Chciałbym przypomnieć, że odróżniamy pytania od dyskusji. Za chwilę otworzę dyskusję.
(Senator Jan Szafraniec: Rozumiem. Dziękuję.)
W tej chwili proszę o pytania do pana senatora sprawozdawcy.
Pan senator Cieślak.
Senator Jerzy Cieślak:
Dziękuję, Panie Marszałku.
Mam pytanie do pana senatora Adamskiego jako sprawozdawcy. Rozumiem, że apel, który pan senator wygłosił przed chwilą, o niewnoszenie nowych wniosków, nie dotyczy tekstu nam przedłożonego i że możemy wnosić zmiany do tego tekstu i dyskutować nad nim według naszej woli?
Marszałek Longin Pastusiak:
Dziękuję.
Czy pan senator Adamski chciałby od razu odpowiedzieć na to pytanie?
(Senator Jerzy Adamski: Tak.)
Bardzo proszę.
Senator Jerzy Adamski:
Dziękuję, Panie Marszałku.
Uważam, że powinniśmy zgłaszać poprawki dotyczące tej materii, którą w tej chwili się zajmujemy, i dyskutować nad nią. Jeśli chodzi o nowe artykuły, to poczekamy jeszcze kilka tygodni.
Marszałek Longin Pastusiak:
Czy ktoś z państwa senatorów chciałby jeszcze zadać pytanie?
Pan senator Piesiewicz.
Senator Krzysztof Piesiewicz:
Chciałbym wyjaśnić, w kontekście ewentualnie złożonej przeze mnie poprawki, pewną kwestię dotyczącą komisji nazwanej Komisją Prawa i Praworządności. Może lepiej uściślić problematykę, którą by się zajmowała ta komisja. Bo z jednej strony mamy tutaj opis spraw z zakresu zainteresowania byłej Komisji Ustawodawczej, czyli zapis: "ogólna problematyka legislacyjna i jednolitości prawa, koordynacja prac ustawodawczych Senatu", a z drugiej strony mamy bardzo poszerzony zakres przedmiotowy zainteresowania tej komisji. I chciałbym, żeby w związku z ewentualną próbą poprawiania tego tekstu uściślił pan, co się przez to rozumie, co się w tym kryje. To może tyle.
Marszałek Longin Pastusiak:
Dziękuję.
Bardzo proszę, Panie Senatorze.
Senator Jerzy Adamski:
Panie Marszałku! Panie Senatorze!
Dziękuję za tę poprawkę. Myślę, że pan senator ją zgłosi. To po prostu zostało przepisane z zapisu dotyczącego poprzedniej komisji. Myślę, że Komisja Prawa i Praworządności czy też - według poprawki, która będzie zgłoszona, bo wiem, że będziemy jeszcze zgłaszać poprawki - Komisja Ustawodawstwa i Praworządności powinna zajmować się właśnie ustawodawstwem i praworządnością, a nie koordynowaniem prac ustawodawczych w Senacie. Już była, podczas kadencji w latach 1993-1997, komisja, która miała sześćset posiedzeń. I myślę, że nie działała ona w kierunku polepszenia prawa, tylko na zasadzie - nieładnie mówiąc - klepnięcia poszczególnych ustaw. I będę wdzięczny, Panie Senatorze, jeżeli pan taką poprawkę zgłosi.
Marszałek Longin Pastusiak:
Pan senator Janowski, bardzo proszę.
Senator Mieczysław Janowski:
Dziękuję bardzo, Panie Marszałku.
Panie Senatorze Sprawozdawco, mam pytanie. Czy użyte w treści tej uchwały, w art. 1 zmianie ósmej słowa "do ustawy" są przeoczeniem, czy celowym zapisem? W moim przekonaniu powinno być: "do uchwały", "załącznik do uchwały".
Marszałek Longin Pastusiak:
Dziękuję.
Pan senator Adamski.
Senator Jerzy Adamski:
Jest to błąd maszynowy. Będzie on poprawiony w następnym druku.
Marszałek Longin Pastusiak:
Tak. Dziękuję.
Pan senator Wielowieyski.
(Senator Andrzej Wielowieyski: Dziękuję bardzo, Panie Marszałku. Sprawa...)
Proszę włączyć mikrofon.
Senator Andrzej Wielowieyski:
Sprawa dotyczy Komisji Integracji Europejskiej i Spraw Zagranicznych. Mianowicie jest tu, Wysoka Izbo, problem jakby analogiczny do tego przy komisji ustawodawczej, która w zasadzie miała być odpowiedzialna za całą pracę. W tej chwili podejmujemy jednak decyzję, że nie nakładamy na nią zadania tej koordynacji. No, koordynacja jest na pewno w rękach Prezydium Senatu. Przy Komisji Integracji Europejskiej i Spraw Zagranicznych - kolejność słów w nazwie komisji ma być zmieniona, jak nam sygnalizował pan przewodniczący komisji regulaminowej - również jest formuła mówiąca, że odpowiedzialność tej komisji obejmuje dostosowanie polskiego ustawodawstwa do prawa Unii Europejskiej. Otóż ja jestem gotów, po dyskusji z panem senatorem Adamskim, powiedzmy, przyjąć to, ale tylko w jednym przypadku. Jeśli będzie pewność, że dla nas wszystkich jest jasne, iż przy dostosowywaniu do prawa europejskiego czegoś z zakresu ochrony środowiska będzie zajmować stanowisko Komisja Ochrony Środowiska. A jeżeli to będzie sprawa mleczarni, ale dotycząca prawa europejskiego, to taką sprawą zajmie się Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi, itd. To może do nas spływać i nasi legislatorzy z Komisją Integracji Europejskiej i Spraw Zagranicznych mogą to ostatecznie sformułować. Ale niewątpliwie odpowiedzialność spoczywa na wszystkich komisjach, a nie tylko na Komisji Integracji Europejskiej i Spraw Zagranicznych. Nie my będziemy brali odpowiedzialności za szczegółowe uzgodnienia w różnych dziedzinach.
Marszałek Longin Pastusiak:
Dziękuję.
Pan senator Adamski.
Senator Jerzy Adamski:
Panie Marszałku! Panie Senatorze!
W poprzedniej kadencji była Komisja Nadzwyczajna Legislacji Europejskiej. Ta komisja zajmowała się nowelizacją, przystosowaniem naszego prawa do prawa europejskiego. Dzisiaj w zasadzie my już zrobiliśmy to, co do nas należy, czyli dostosowaliśmy około pięćdziesięciu czterech, pięćdziesięciu sześciu ustaw do prawa europejskiego. Zostało jeszcze kilka ustaw i byłoby błędem, gdyby pan marszałek kierował wszystkie ustawy nowelizujące do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności oraz do Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej. Pozostałe komisje, które są komisjami branżowymi, mają odpowiadać za sprawy merytoryczne. Jeżeli będą poprawki dotyczące strony prawnej, to wtedy pójdzie to do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, a jeśli będą one dotyczyły zewnętrznych stosunków państwa, to do Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej.
Marszałek Longin Pastusiak:
Dziękuję, Panie Senatorze, ale myślę, że uwaga pana senatora Wielowieyskiego jest w pełni uzasadniona i nic nie stoi na przeszkodzie temu, żeby w pewnych sytuacjach zwołać posiedzenia połączonych komisji.
(Głos z sali: Tak było.)
Proszę bardzo, kto z pań i panów senatorów chciałby jeszcze zadać pytanie panu senatorowi sprawozdawcy? Nie widzę zgłoszeń. Dziękuję bardzo.
Wobec tego przechodzimy do dyskusji.
Przypominam o wymogach regulaminowych dotyczących czasu przemawiania senatorów w dyskusji, o konieczności zapisywania się do głosu u senatora prowadzącego listę mówców, a przede wszystkim o obowiązku składania podpisanych wniosków o charakterze legislacyjnym do marszałka Senatu.
Mam w tej chwili dwa zgłoszenia do dyskusji. Udzielam głosu panu senatorowi Zbigniewowi Kruszewskiemu.
(Senator Zbigniew Kruszewski: Panie Marszałku, ja się nie zgłaszałem.)
Mógłbym więc zadać pytanie panu senatorowi sekretarzowi, skąd pańskie nazwisko wzięło się na liście mówców.
Wobec tego udzielam głosu panu senatorowi Jerzemu Suchańskiemu.
Senator Jerzy Suchański:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
Pozwalam sobie wnieść cztery poprawki do art. 1 zmiany ósmej, dotyczącej załącznika do ustawy. Proponuję następujące poprawki.
W pkcie 2, dotyczącym Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, proponuję skreślić wyrazy "działalność przedsiębiorstw państwowych".
Kolejna poprawka również dotyczy pktu 2, to jest Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych. Proponuję dodać na końcu wyrazy "geologia, górnictwo i energetyka".
Trzecia poprawka dotyczy Komisji Ochrony Środowiska, to jest pkt 7. Proponuję skreślić wyrazy wcześniej już dodane do zakresu działania Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, to jest wyrazy "geologia, górnictwo i energetyka".
Czwarta, ostatnia już poprawka dotyczy Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury. Proponuję po wyrazach "przekształcenia własnościowe" dodać wyrazy "działalność przedsiębiorstw państwowych". Są to poprawki uzgodnione z kolegami działającymi poprzednio w Komisji Gospodarki Narodowej. Dziękuję bardzo. Poprawki składam na piśmie.
Marszałek Longin Pastusiak:
Dziękuję, Panie Senatorze.
Udzielam teraz głosu panu senatorowi Jerzemu Cieślakowi i przypominam paniom i panom senatorom, że jeżeli chcą się zgłosić do dyskusji, to powinni podejść do stołu prezydialnego i zgłosić swoje nazwisko senatorowi sekretarzowi.
Senator Jerzy Cieślak:
Panie Marszałku! Wysoki Senacie!
20 października odbyło się pierwsze posiedzenie powołanej przez Senat Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich. Dość późno dostaliśmy druki z wnioskami, nad którymi mieliśmy na tym posiedzeniu dyskutować i głosować. Dyskusja była bardzo interesująca, ale powiedziałbym, że z konieczności miała w pewnym sensie charakter spontaniczny i te głosowania przebiegały dosyć szybko. Po dokładnym zapoznaniu się z tekstem przyjętym przez komisję wraz z grupą senatorów doszliśmy do wniosku, że warto jednak wprowadzić pewne zmiany do tego tekstu.
Chcę zgłosić dwie zasadnicze poprawki i trzy, które mają charakter uzupełniający w stosunku do tych dwóch zasadniczych.
Poprawka pierwsza dotyczy art. 1 zmiany czwartej. Pkt 3 otrzymuje brzmienie: "Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej". Chodzi o zmianę nazwy tej komisji. Otóż wydaje się, że ze względów porządkowych ma to sens, ponieważ polityka zagraniczna jest działaniem ciągłym, wieloletnim i znacznie szerszym niż działania tylko na rzecz integracji europejskiej. My mamy do rozpatrzenia w dosyć krótkich terminach około trzydziestu projektów ustaw dostosowujących nasze prawodawstwo, nasz system prawny do prawa Unii Europejskiej. Ale to jest działalność zamknięta w określonym czasie i nad tymi ustawami będziemy pracować z nadzieją, że Polska do Unii Europejskiej wejdzie w dniu 1 stycznia 2004 r., a więc w czasie trwania kadencji parlamentu. Dlatego wydaje się, że nazwanie tej komisji Komisją Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej jest zasadne.
Konsekwencją byłoby wprowadzenie zmiany kolejności zapisów w przedmiotowym zakresie działania komisji senackich. Czyli pkt 3 miałby brzmienie: "Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej", a przedmiotowym zakresem działania tej komisji byłyby: polityka zagraniczna państwa, kontakty międzynarodowe i międzynarodowe stosunki gospodarcze, integracja europejska, dostosowanie polskiego ustawodawstwa do prawa Unii Europejskiej.
Poprawka druga do art. 1 zmiany czwartej dotyczy pktu 9, który według mojej propozycji powinien otrzymać brzmienie: "Ustawodawstwa i Praworządności". W wersji pierwotnej jest to Komisja Prawa i Praworządności. Otóż wydaje się, Panie i Panowie Senatorowie, że prawem zajmują się wszystkie komisje senackie, bo obydwie izby parlamentu są po to, żeby stanowić prawo. I jeżeli chcemy bardziej precyzyjnie określić zadania tej komisji, to ona jednak powinna się nazywać Komisją Ustawodawstwa i Praworządności.
Konsekwencją byłoby - co, jak zrozumiałem, jest zgodne z opinią pana senatora Piesiewicza, ale nie jestem tego pewien - wykreślenie w pkcie 9 przedmiotowego zakresu działania komisji senackich zapisu: "koordynacja prac ustawodawczych Senatu". Inne organy są od koordynowania tych prac, nie można tworzyć superkomisji, a z tego zapisu wynikałoby, że jednak mamy do czynienia z superkomisją, która koordynuje prace komisji merytorycznych, czyli szczegółowo rozpatrujących poszczególne projekty aktów prawnych.
Pozwalam sobie złożyć na ręce pana marszałka, zgodnie z obowiązkiem, podpisane wnioski legislacyjne.
Marszałek Longin Pastusiak:
Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.
Bardzo proszę pana senatora Szafrańca o zabranie głosu.
Senator Jan Szafraniec:
Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!
Przedstawiony nam projekt przewiduje likwidację Komisji Rodziny i Polityki Społecznej. W uzasadnieniu czytamy, że fakt likwidacji jest spowodowany przyporządkowaniem komisji do działów administracji rządowej.
Ja przypomnę, że Komisja Rodziny i Polityki Społecznej została powołana na drugim posiedzeniu Senatu czwartej kadencji i wówczas jej powołanie uzasadniano wolą objęcia tej problematyki szczególną uwagą Senatu. Dlatego likwidacja tej komisji w chwili obecnej wydaje mi się zjawiskiem niezrozumiałym i niepokojącym, przynajmniej z mojego punktu widzenia. Zdaję sobie sprawę z tego, że problematyką rodziny będzie się zajmowała Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia, ale, jak wskazuje zawarty w projekcie ranking problemów, którymi będzie zajmowała się ta komisja, sprawy rodziny nie będą priorytetem, ale raczej marginesem jej prac. Dlatego zgłaszam poprawkę do projektu, aby zachować dotychczasową nazwę i kompetencje Komisji Rodziny i Polityki Społecznej. To oczywiście będzie również skutkowało zmianami nazw innych komisji. Trzeba byłoby to w jakiś sposób uzasadnić i podam tu takie krótkie uzasadnienie. Trzej ekonomiści amerykańscy w niezależnych od siebie badaniach z użyciem ścisłych metod badawczych stwierdzili, że rodzina jest najbardziej ekonomiczną jednostką gospodarczą i jest źródłem ludzkiego kapitału, który stanowi w istocie 80% ogólnego bogactwa narodowego. To wszystko, co miałem do powiedzenia przy zasygnalizowaniu tej poprawki. Dziękuję.
Marszałek Longin Pastusiak:
Dziękuję, Panie Senatorze.
Bardzo proszę pana senatora Piesiewicza o zabranie głosu.
Senator Krzysztof Piesiewicz:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
W zasadzie problematyka dotycząca Komisji Prawa i Praworządności została już poruszona. Przez taki zapis rzeczywiście nie tylko konstruujemy super- czy też speckomisję. Ustanawiając takie prawo, możemy - że tak powiem - zamulić komisję, a to znaczy, że będzie ona niewydolna w tym zakresie, który ma do rozpatrywania. Chodzi o ogólną problematykę praw człowieka, gwarancje, przestrzeganie praw człowieka, przestrzeganie prawa, wymiar sprawiedliwości itd. A to jest ogromna problematyka, która prawdopodobnie w tej kadencji będzie w Senacie niejako bardzo silnie pulsowała, to jest problematyka wszystkich kodeksów, kodeksu pracy itd. To wszystko będzie w tej komisji.
Dlatego, żeby nie rozwodzić się i odrzucić to, co może być balastem, a w istocie dotyczy pracy całego Senatu... W pkcie 9 jest napisane, że dotyczy to ogólnej problematyki legislacji, jednolitości prawa, koordynacji prac ustawodawczych, rozpatrywania ustaw uchwalonych przez Sejm. W istocie jest to koniec dla tej komisji, bo zgodnie z tym zapisem marszałek musiałyby praktycznie wszystkie rozpatrywane przez Sejm ustawy kierować do tej komisji i jednocześnie do komisji branżowych, a często nawet do trzech albo dwóch komisji branżowych i jeszcze do komisji ustawodawczej. Określmy więc to w miarę ściśle. Jeżeli będzie jakaś problematyka, która będzie - tak to określę - ocierała się o zagadnienie prawidłowej legislacji, to marszałek zawsze może daną ustawę skierować do tej komisji, niezależnie od tego, jaki jest zapis.
Proponuję następującą poprawkę. W art. 1 w zmianie ósmej, dotyczącej załącznika, pkt 9 otrzymuje brzmienie: "Komisja Prawa i Praworządności - rozpatrywanie inicjatyw ustawodawczych Senatu, działalność i funkcjonowanie służb publicznych związanych z wymiarem sprawiedliwości, prawa i wolności obywatelskie i ich instytucjonalne gwarancje, przestrzeganie prawa, przestrzeganie praw człowieka i inne sprawy związane z wymiarem sprawiedliwości". Proponuję taki zapis, który jest szeroki, a jednocześnie bardziej konkretny. Eliminuje to szaleństwo spływania do tej komisji lawiny ustaw, co zamuliłoby w zasadzie jej pracę. Przy czym marszałek może skierować każdą ustawę do tej komisji.
I jeszcze jedna uwaga, związana z wystąpieniem pana senatora a propos nazwy tej komisji. Rzeczywiście trochę dziwna jest nazwa "Komisja Prawa i Praworządności", bo w istocie cały Senat zajmuje się tą problematyką. Proszę państwa, zgłoszę wniosek, żeby po prostu wrócić do poprzedniej nazwy "Komisja Praw Człowieka i Praworządności", bo taki jest zakres jej kompetencji. Jest to najprostsze rozwiązanie, a przy tym i konkretne.
Panie Marszałku, przepraszam bardzo, ale tę poprawkę jeszcze dostarczę, bo w tej chwili jest ona zapisywana na komputerze. To będzie osobna poprawka, a propos tytułu.
W związku z tym zgłaszam dwie poprawki - jedna dotyczy powrotu do poprzedniej nazwy, a druga, którą odczytałem, typizuje przedmiotowy zakres działania tej bardzo ważnej komisji. Dziękuję bardzo.
Marszałek Longin Pastusiak:
Tylko poproszę, Panie Senatorze, o zgłoszenie tego na piśmie.
(Senator Krzysztof Piesiewicz: Tak, jedną zgłaszam już teraz, a drugą zgłoszę za chwilę.)
Dziękuję bardzo.
Proszę pana senatora Mieczysława Janowskiego o zabranie głosu.
(Senator Teresa Liszcz: Czy można ad vocem?)
Ad vocem? Proszę bardzo. Można z miejsca, Pani Senator.
Senator Teresa Liszcz:
Przepraszam, to przyzwyczajenie sejmowe.
Ad vocem wypowiedzi pana senatora Piesiewicza.
(Senator Jerzy Adamski: Panie Marszałku, ja w sprawie formalnej.)
(Marszałek Longin Pastusiak: Teraz jest ad vocem.)
Zgadzam się z tym, że z właściwości tej komisji należałoby usunąć koordynację prac ustawodawczych i rozpatrywanie wszystkich ustaw uchwalanych przez Sejm. Pan senator proponuje jednak wyłączyć ogólną problematykę legislacyjną i jednolitości prawa. Wydaje się, że to nie jest słuszny postulat, bo w regulaminie senackim, podobnie jak w sejmowym, jest między innymi przewidziana możliwość zwrócenia się do tej komisji przez marszałka Senatu czy prezydium w przypadku stwierdzenia sprzeczności w uchwalanych ustawach czy też w sprawie wstępnej oceny zgodności z konstytucją. Jeżeli zabierzemy z właściwości tej komisji to, co jest na samym początku zapisu, czyli ogólną problematykę legislacyjną i jednolitości prawa, to trzeba by zlikwidować także tamte procedury. Wydaje mi się, że to nie jest wskazane. Namawiałabym pana senatora Piesiewicza, żeby jednak nie proponował skreślania tych pierwszych słów "ogólna problematyka legislacyjna i jednolitości prawa" i ograniczył się do propozycji skreślenia wyrazów "koordynacja prac ustawodawczych Senatu, rozpatrywanie ustaw uchwalonych przez Sejm". Dziękuję.
(Senator Jerzy Adamski: Panie Marszałku, w kwestii formalnej.)
Marszałek Longin Pastusiak:
Tak, bardzo proszę w kwestii formalnej.
Senator Jerzy Adamski:
W Senacie nie ma formy ad vocem. Zgodnie z art. 48: "Poza porządkiem obrad lub w związku z debatą Marszałek Senatu udziela głosu jedynie dla zgłoszenia wniosku formalnego, repliki lub sprostowania błędnie zrozumianej lub nieściśle przytoczonej wypowiedzi...".
Przepraszam, Pani Senator, ale myślę, że pan marszałek potraktuje pani głos jako głos w dyskusji.
Marszałek Longin Pastusiak:
Tak, oczywiście poza kolejnością, Pani Senator. Rzeczywiście zamierzałem właśnie przypomnieć, że nie ma ad vocem w Senacie, w naszej Izbie.
(Senator Teresa Liszcz: Szkoda.)
Jako następny... Przepraszam, Panowie Sekretarze, ale zabraliście mi listę mówców.
Pan senator Cieślak... Przepraszam bardzo, najpierw pan senator Janowski.
Senator Mieczysław Janowski:
Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!
Chciałbym zaproponować Wysokiej Izbie poprawkę do art. 1 zmiany ósmej, dotyczącej załącznika do uchwały Senatu. Dotyczy ona pktu 12, który określa zakres działań Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.
Parlament minionej kadencji przyjął bardzo ważną ustawę o zasadach wspierania rozwoju regionalnego. Rozwój regionalny jest szczególnie istotny w odniesieniu do samorządu województwa. Proponuję Wysokiej Izbie takie uzupełnienie, by pośród tematyki określającej zakres działania Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej znalazł się także rozwój regionalny.
Składam tę poprawkę na pańskie ręce, Panie Marszałku. Dziękuję.
Marszałek Longin Pastusiak:
Dziękuję, Panie Senatorze.
Bardzo proszę o zabranie głosu pana senatora Cieślaka.
Panie Senatorze, przypominam, że zabiera pan głos po raz drugi i zgodnie z art. 46 ust. 2 regulaminu ma pan tylko pięć minut.
Senator Jerzy Cieślak:
Dziękuję, Panie Marszałku.
Panie Marszałku, Wysoki Senacie, zmieszczę się w określonym czasie, jako że poprzednio nie wykorzystałem swoich dziesięciu minut. Zgodnie z regulaminem mogłem wygłosić replikę do wypowiedzi pana senatora Szafrańca, ale nie chciałem psuć atmosfery na tej sali i w związku z tym po raz drugi zapisałem się do dyskusji.
Panie i Panowie Senatorowie!
W kadencji 1993-97 funkcjonowała w Senacie Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia, która zajmowała się dość dużym obszarem legislacji i bardzo dobrze sprawdzała się w sensie merytorycznym, dlatego że jednak szeroko pojęta ochrona zdrowia jest częścią polityki społecznej - i to bardzo istotną częścią polityki społecznej - władz ustawodawczych i wykonawczych państwa w stosunku do obywateli.
Pan senator Szafraniec podał inną argumentację za utrzymaniem tej komisji, która funkcjonowała w latach 1997-2001, a więc Komisji Rodziny i Polityki Społecznej.
Powiem najkrócej, jak można: wszystko, czym się zajmujemy w obydwu izbach parlamentu, ma charakter polityki rodzinnej, ponieważ każda decyzja podejmowana przez parlament w mniejszym lub większym stopniu dotyczy polskich rodzin. Eksponowanie rodziny w nazwach komisji jest, moim zdaniem, raczej elementem propagandowym, politycznym, a nie merytorycznym. Wobec tego mógłbym powiedzieć, że najlepszą polityką prorodzinną w Polsce byłoby dzisiaj zagwarantowanie pracy ojcu rodziny i dachu nad głową polskiej rodzinie. Wiemy, że ani jednego, ani drugiego nie będziemy w stanie wykonać w ciągu czterech lat. Nie widzę więc potrzeby, żeby taką komisję tworzyć w strukturach Senatu. Dziękuję bardzo, Panie Marszałku.
Marszałek Longin Pastusiak:
Dziękuję panu senatorowi.
Bardzo proszę panią senator Krystynę Doktorowicz o zabranie głosu.
Senator Krystyna Doktorowicz:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
Pragnę złożyć poprawkę do załącznika do uchwały do pktu 4, który dotyczy Komisji Kultury i Środków Przekazu.
Proponowałabym dodać, być może na końcu, następujące sformułowanie: "polityka państwa w dziedzinie mediów audiowizualnych". W tej komisji, Komisji Kultury i Środków Przekazu, przedmiotowy zakres działania związany jest przede wszystkim z kulturą i to bardzo dobrze. Na końcu jest wpisana polityka informacyjna państwa, ale polityka informacyjna państwa to nie to samo co polityka państwa w dziedzinie mediów audiowizualnych. A czeka nas tu wielka zmiana związana z przystosowaniem całego sektora audiowizualnego do prawa unijnego. A także inna wielka zmiana, zmiana technologiczna związana z digitalizacją mediów elektronicznych. I pewnie to będzie przedmiotem działania zarówno komisji sejmowej, jak i senackiej. Ustawa o radiofonii i telewizji jest bardzo anachroniczna - wszyscy o tym wiemy - i tutaj są pewne zadania na tę kadencję.
Prosiłabym więc o wniesienie takiej poprawki. Dziękuję.
(Senator Jan Szafraniec: Czy można?)
Marszałek Longin Pastusiak:
Dziękuję bardzo Pani Senator...
(Senator Jan Szafraniec: Ad vocem można? Do wypowiedzi pani senator.)
Proszę państwa, nie ma możliwości zabrania głosu ad vocem.
(Głos z sali: W Sejmie...)
W Sejmie tak, w Senacie nie.
Bardzo proszę pana senatora Podgórskiego o zabranie głosu.
Senator Bogdan Podgórski:
Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!
Chciałbym zgłosić poprawkę dotyczącą przedmiotowego zakresu działania Komisji Integracji Europejskiej i Spraw Zagranicznych.
Proponowałbym zapisanie tu również polityki informacyjnej państwa, ponieważ uważam, że prowadzona obecnie, do tej pory, polityka informacyjna państwa była zła. Jako przewodniczący Komisji Integracji Europejskiej w Małopolsce wyjeżdżałem wielokrotnie na południe Polski i rozmawiałem na temat integracji europejskiej. Wszyscy, z którymi rozmawiałem, twierdzili, że w informacjach dotyczących integracji był używany zbyt skomplikowany, zbyt trudny język. I twierdzę, że gdyby w tej chwili przeprowadzono referendum, ponad połowa przystępujących do referendum osób nie wiedziałaby za czym głosuje.
W związku z tym uważam, że działanie tej komisji w zakresie polityki informacyjnej państwa jest niezbędne. Dziękuję bardzo.
Marszałek Longin Pastusiak:
Dziękuję, Panie Senatorze.
Czy ktoś jeszcze z państwa...
(Senator Sekretarz Jerzy Pieniążek: Jeszcze senator Adamski.)
Tak, poza senatorem Adamskim. Czy ktoś jeszcze, poza senatorem Adamskim, chciałby się zgłosić do dyskusji? Nie widzę chętnych.
Bardzo proszę, Panie Senatorze Adamski.
Senator Jerzy Adamski:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
Serdecznie dziękuję senatorom wnioskodawcom za złożenie poprawek. Myślę, że w większości są to poprawki zasadne. Komisja rozpatrzy to na swoim posiedzeniu.
Jednocześnie wnoszę, Panie Marszałku, aby Senat, zgodnie z art. 81 ust. 4 Regulaminu Senatu, wyznaczył Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich termin przygotowania dodatkowego sprawozdania i zobowiązał komisję do przygotowania tego sprawozdania jeszcze w dniu dzisiejszym, tak aby można było jeszcze w dniu dzisiejszym przystąpić do trzeciego czytania projektu uchwały. Dziękuję.
Marszałek Longin Pastusiak:
Dziękuję.
Informuję, że lista mówców została wyczerpana.
I na tym zamykam dyskusję.
Zgłoszono sześć poprawek do regulaminu. Przypomnę, że poprawki zgłosili państwo senatorowie: Jerzy Suchański, Jerzy Cieślak, Jan Szafraniec, Krzysztof Piesiewicz, Mieczysław Janowski i Krystyna Doktorowicz.
Ponieważ zgłoszone zostały poprawki i nowe wnioski, zgodnie z art. 81 ust. 3 Regulaminu Senatu, proszę Komisję Regulaminową i Spraw Senatorskich o ustosunkowanie się do tych wniosków i o przygotowanie, zgodnie z sugestią pana senatora Adamskiego, dodatkowego sprawozdania w sprawie projektu uchwały.
Przypominam ponadto, że pan senator Adamski zgłosił wniosek o wyznaczenie Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich terminu na przygotowanie dodatkowego sprawozdania na dzisiaj, tak abyśmy mogli, po przygotowaniu dodatkowego sprawozdania, przystąpić od razu do trzeciego czytania.
Jeżeli nie usłyszę głosów sprzeciwu, uznam, że Senat przyjął przedstawiony wniosek. Głosów sprzeciwu nie słyszę.
Stwierdzam że Senat przyjął wniosek senatora Jerzego Adamskiego, aby Komisja Regulaminowa i Spraw Senatorskich jeszcze dzisiaj przygotowała dodatkowe sprawozdanie, tak abyśmy również dzisiaj przeprowadzili trzecie czytanie projektu uchwały.
Czy są komunikaty? Tak.
Bardzo proszę pana senatora sekretarza.
Senator Sekretarz
Krzysztof Borkowski:
Posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich rozpocznie się po upływie godziny od ogłoszenia przerwy w obradach w sali nr 182. Dziękuję bardzo.
Marszałek Longin Pastusiak:
Dziękuję. Ponieważ propozycji poprawek mamy sporo, konsultowałem się w tej sprawie i stwierdzam, że komisja potrzebuje co najmniej trzech godzin na przygotowanie dodatkowego sprawozdania.
Zarządzam więc przerwę w obradach do godziny 15.00 na posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich i przygotowanie dodatkowego sprawozdania w sprawie zmiany w Regulaminie Senatu.
(Przerwa w obradach od godziny 11 minut 46
do godziny 15 minut 00)
Marszałek Longin Pastusiak:
Proszę panie i panów senatorów o zajęcie miejsc.
Wznawiam obrady.
Proszę senatorów sekretarzy o zajęcie miejsc przy stole prezydialnym.
Powracamy do rozpatrywania punktu trzeciego porządku obrad: drugie czytanie projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.
Mimo że pan senator Podgórski zgłosił swoją poprawkę już po zamknięciu dyskusji, w drodze wyjątku podjąłem decyzję o jej uznaniu i rozpatrzeniu przez komisję regulaminową Senatu.
Przypominam, że Senat po przeprowadzeniu drugiego czytania projektu uchwały przed przerwą w obradach skierował projekt uchwały do Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich i zobowiązał komisję do przygotowania jeszcze w dniu dzisiejszym dodatkowego sprawozdania.
Komisja na posiedzeniu, które odbyło się podczas przerwy w obradach, rozpatrzyła projekt uchwały oraz zgłoszone do niego poprawki i przygotowała dodatkowe sprawozdanie w tej sprawie.
Przypominam ponadto, że sprawozdanie zawarte jest w druku nr 4X.
Wobec przygotowania przez Komisję Regulaminową dodatkowego sprawozdania Senat może obecnie przystąpić do trzeciego czytania projektu uchwały.
Przystępujemy zatem do trzeciego czytania projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.
Przypominam, że zgodnie z art. 82 ust. 1 Regulaminu Senatu trzecie czytanie projektu uchwały obejmuje przedstawienie Senatowi dodatkowego sprawozdania komisji o projekcie uchwały oraz głosowanie.
Proszę sprawozdawcę Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich pana senatora Tadeusza Rzemykowskiego o zabranie głosu i przedstawienie dodatkowego sprawozdania komisji.
Bardzo proszę, Panie Senatorze.
Senator Tadeusz Rzemykowski:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
Podczas przerwy w obradach odbyło się trzecie posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich. Sprawozdanie z tego posiedzenia zawarte jest w druku nr 4X, jak już wspomniał pan marszałek.
Komisja rekomenduje Wysokiej Izbie przyjęcie poprawek: pierwszej, czwartej, piątej, szóstej, siódmej, ósmej, jedenastej, trzynastej, czternastej, piętnastej i szesnastej wraz z jednolitym projektem uchwały zawartym w druku nr 4S.
Krótkie uzasadnienie do poszczególnych poprawek.
Poprawki: pierwsza, ósma i dziewiąta, dotyczą nazwy i zakresu działania Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej. Jednogłośnie przyjęliśmy nazwę komisji określoną w poprawce pierwszej i zakres działania zaproponowany przez senatora Jerzego Cieślaka w poprawce ósmej.
Po dłuższej dyskusji odrzuciliśmy stosunkiem głosów 10:5 poprawkę dziewiątą, zaproponowaną przez senatora Bogdana Podgórskiego, która dotyczyła polityki informacyjnej państwa w zakresie integracji europejskiej.
Poprawki druga i dwunasta, zgłoszone przez senatora Jana Szafrańca, dotyczące nazwy Komisji Rodziny, Polityki Społecznej i Zdrowia, zostały odrzucone przez komisję stosunkiem głosów 12:1. Uznaliśmy, że określenie polityka społeczna zawiera w sobie zagadnienia związane z problematyką rodzinną.
Poprawki: trzecia, czwarta, piąta i trzynasta, dotyczyły nazwy Komisji Prawa i Praworządności oraz zakresu jej działania. Stosunkiem głosów 13:2 nie zaakceptowaliśmy propozycji senatora Krzysztofa Piesiewicza związanej z pozostawieniem w Senacie piątej kadencji dotychczas działającej Komisji Praw Człowieka i Praworządności.
(Senator Krzysztof Piesiewicz: Ja inaczej proponowałem.)
Uzyskał poparcie wniosek senatora Jerzego Cieślaka - 14 senatorów było za, a 2 przeciw - by zaproponowana przez nas wcześniej nazwa Komisja Prawa i Praworządności została zamieniona na nazwę Komisja Ustawodawstwa i Praworządności. Dodam, że zakres działania tej komisji zaproponowany przez senatora Krzysztofa Piesiewicza w poprawce czternastej został przyjęty - 11 głosów był za, nie było głosów przeciw.
Uzyskały też znaczące poparcie poprawki: szósta, siódma, jedenasta i szesnasta, senatora Jerzego Suchańskiego, dotyczące przesunięć między Komisją Gospodarki i Finansów Publicznych a Komisją Skarbu Państwa i Infrastruktury oraz Komisją Ochrony Środowiska a Komisją Gospodarki i Finansów Publicznych niektórych zakresów działania .
Poprawka dziesiąta, senator Krystyny Doktorowicz, dotycząca rozszerzenia zadań Komisji Kultury i Środków Przekazu o politykę państwa w dziedzinie mediów audiowizualnych została odrzucona przez komisję stosunkiem głosów 14:0.
Chcę powiedzieć, że w obradach komisji brało udział szesnastu senatorów, a więc wszyscy. Brak kilku głosów oznacza, że część osób wstrzymywała się. Ja mówię tylko o głosach "za" i "przeciw".
Za bardzo ważne uznaliśmy zapisanie w zakresie działania Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zagadnień związanych z rozwojem regionalnym, o co wnosił w poprawce piętnastej senator Mieczysław Janowski, do niedawna przewodniczący tej komisji. Za tą poprawką głosowali wszyscy członkowie komisji, a więc szesnastu senatorów. Na marginesie dodam, że podczas obrad komisji była propozycja, by słowa "rozwój regionalny" zamienić na "politykę regionalną", ale ostatecznie zadecydowaliśmy, że chodzi nam o rozwój a nie o politykę.
I informacja dodatkowa. Ponieważ jest to jedno z pierwszych posiedzeń Senatu, a w zasadzie pierwsze, w posiedzeniu komisji nie wzięli udziału senatorowie wnioskodawcy, nie będący członkami naszej komisji. Ograniczyło to zarówno zakres dyskusji, jak i możliwość wniesienia autopoprawki. Informuję panie i panów senatorów, że zgodnie z art. 60 ust. 1 Regulaminu Senatu w posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć senatorowie nie będący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski, bez prawa udziału w głosowaniach. Bardzo serdecznie zapraszam do korzystania z tego przepisu. Dziękuję bardzo, Panie Marszałku. (Oklaski)
Marszałek Longin Pastusiak:
Dziękuję bardzo, Panie Senatorze. Może pan zostanie przy mównicy. Jeżeli będą pytania do pana, to bardzo proszę, aby od razu się pan do nich ustosunkował.
Zgodnie z art. 82 ust. 3 Regulaminu Senatu, pragnę zapytać, czy ktoś z państwa senatorów chciałby zgłosić z miejsca trwające nie dłużej niż minutę zapytania do pana senatora sprawozdawcy. Nie widzę zgłoszeń.
(Senator Robert Smoktunowicz: Czy mogę, Panie Marszałku?)
A jest pytanie.
Bardzo proszę, Panie Senatorze.
Senator Robert Smoktunowicz:
Panie Marszałku, ja mam pytanie, które być może wynika z mojej niewiedzy. Komisja z punktu drugiego i trzynastego... Właściwie są to komisje makrogospodarcze, związane z finansami, z budżetem. Która z tych komisji ma zajmować się takimi sprawami jak mała i średnia przedsiębiorczość i wszystko co jest z tym związane? Ja nie mogę odnaleźć tych zagadnień w żadnej z komisji gospodarczych. Być może jest to kwestia terminologii. Dziękuję bardzo.
Senator Tadeusz Rzemykowski:
Te zagadnienia będą leżały w zakresie polityki gospodarczej państwa, a więc Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych.
(Senator Robert Smoktunowicz: Dziękuję bardzo. )
Marszałek Longin Pastusiak:
Dziękuję. Czy są jeszcze inne pytania? Nie widzę chętnych.
Dziękuję bardzo panu senatorowi sprawozdawcy.
Zgodnie z art. 82 ust.1 pkt 2 Regulaminu Senatu przystępujemy do głosowania nad projektem uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.
Przypominam, że w trakcie drugiego czytania projektu uchwały senatorowie przedstawili wnioski o wprowadzenie poprawek do projektu uchwały.
Komisja Regulaminowa i Spraw Senatorskich poparła niektóre ze zgłoszonych wniosków i wnosi o ich przyjęcie razem z projektem uchwały przedstawionym w druku nr 4S.
Informuję, że za chwilę przeprowadzimy kolejne głosowania nad przedstawionymi przez senatorów wnioskami o wprowadzenie poprawek do projektu uchwały.
Przystępujemy do głosowania nad przedstawionymi przez senatorów wnioskodawców wnioskami.
Zanim przystąpimy do głosowania, chciałbym zwrócić uwagę, że poprawki pierwszą i ósmą należy przegłosować łącznie. Są to poprawki senatora Jerzego Cieślaka, które zyskały poparcie komisji. W art. 1 w pkcie 4 pkt 3 otrzymuje brzmienie: "Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej". W art. 1 w pkcie 8 pkt 3 otrzymuje następujące brzmienie: "Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej - polityka zagraniczna państwa, kontakty międzyparlamentarne i międzynarodowe stosunki gospodarcze, integracja europejska, dostosowanie polskiego ustawodawstwa do prawa Unii Europejskiej". Poprawki pierwsza i ósma zmierzają do utrzymania dotychczasowej nazwy" Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej" zamiast proponowanej w projekcie uchwały nazwy "Komisja Integracji Europejskiej i Spraw Zagranicznych". Wyjaśniam istotę tej poprawki tak gwoli przypomnienia.
Proszę państwa senatorów o naciśnięcie przycisku obecności.
Kto jest za, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.
Kto jest przeciw, proszę o naciśnięcie przycisku "przeciw" i podniesienie ręki.
Kto wstrzymał się od głosu. proszę o naciśnięcie przycisku "wstrzymuję się" i podniesienie ręki.
Dziękuję. Proszę o podanie wyników.
Na 96 obecnych senatorów 95 głosowało za, nikt nie był przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 2)
Poprawki drugą i dwunastą należy przegłosować łącznie. Są to poprawki zgłoszone przez pana senatora Szafrańca. Nie zyskały one poparcia komisji. W art. 1 w pkcie 4 pkt 8 otrzymuje brzmienie: "Rodziny, Polityki Społecznej i Zdrowia". W art. 1 pkt 8, w pkcie 8 wyrazy "Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia" zastępuje się wyrazami "Komisji Rodziny, Polityki Społecznej i Zdrowia". Obie te poprawki, druga i dwunasta, zmieniają nazwę jednej z komisji - z Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia na Komisję Rodziny, Polityki Społecznej i Zdrowia.
Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.
Kto jest za, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.
Kto jest przeciw, proszę o naciśnięcie przycisku "przeciw" i podniesienie ręki.
Kto się wstrzymał od głosu, proszę o naciśnięcie przycisku "wstrzymuję się" i podniesienie ręki.
Dziękuję. Proszę o podanie wyników.
Na 97 obecnych senatorów 16 głosowało za, 78 - przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 3)
Stwierdzam, że poprawki zostały odrzucone.
Przed przystąpieniem do głosowania nad następną poprawką chciałbym przypomnieć, że przyjęcie poprawki trzeciej wykluczy głosowanie nad poprawkami czwartą, piątą i trzynastą.
Poprawka trzecia: w art. 1 w pkcie 4, w pkcie 6 oraz w pkcie 8 wyrazy "Prawa i Praworządności" zastępuje się wyrazami "Praw Człowieka i Praworządności". Jest to poprawka zgłoszona przez pana senatora Piesiewicza, nie została ona poparta przez komisję. Przypominam, że poprawka trzecia zmienia nazwę jednej z komisji - z Komisji Prawa i Praworządności na Komisję Praw Człowieka i Praworządności.
Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.
Kto jest za, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.
Kto jest przeciw, proszę o naciśnięcie przycisku "przeciw" i podniesienie ręki.
Kto się wstrzymał od głosu, proszę o naciśnięcie przycisku "wstrzymuję się" i podniesienie ręki.
Dziękuję. Proszę o wyniki.
Na 98 obecnych senatorów 14 głosowało za, 77 - przeciw, 7 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 4)
Stwierdzam, że Senat odrzucił tę poprawkę.
Jeżeli chodzi o następne głosowanie, nad poprawkami czwartą, piątą i trzynastą, to możliwe ono jest tylko w wypadku odrzucenia poprawki trzeciej...
(Senator Sekretarz Jerzy Pieniążek: Odrzucona, czyli głosujemy.)
Tak. Są to poprawki senatora Cieślaka, poparte przez komisję. W art. 1 w pkcie 4 pkt 9 otrzymuje brzmienie: "Ustawodawstwa i Praworządności". W art. 1 pkt 6 otrzymuje brzmienie: w art. 72 w ust. 1 i w art. 79 w ust. 1 wyrazy "Komisji Ustawodawczej" zastępuje się wyrazami "Komisji Ustawodawstwa i Praworządności". W art. 1 pkt 8 w pkcie 9 wyrazy "Komisji Prawa i Praworządności" zastępuje się wyrazami "Komisji Ustawodawstwa i Praworządności". Przypomnę, że poprawki czwarta, piąta i trzynasta zmieniają nazwę jednej z komisji - z Komisji Prawa i Praworządności na Komisję Ustawodawstwa i Praworządności.
Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.
Kto jest za, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.
Kto jest przeciw, proszę o naciśnięcie przycisku "przeciw" i podniesienie ręki.
Kto wstrzymał się od głosu, proszę o naciśnięcie przycisku "wstrzymuję się" i podniesienie ręki.
Dziękuję. Proszę o podanie wyników.
Na 98 obecnych senatorów 92 głosowało za, 1 - przeciw, 5 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 5)
Stwierdzam, że Senat przyjął te poprawki.
Zanim przystąpimy do następnego głosowania, chciałbym powiedzieć, że poprawki szóstą i szesnastą należy przegłosować łącznie. Są to poprawki pana senatora Suchańskiego, poparte przez komisję. W art. 1 pkt 8 w pkcie 2 skreśla się wyrazy "działalność przedsiębiorstw państwowych". W art. 1 pkt 8 w pkcie 13 po wyrazach "przekształcenia własnościowe" dodaje się wyrazy "działalność przedsiębiorstw państwowych". Przypomnę, że poprawki szósta i szesnasta przenoszą sprawy związane z działalnością przedsiębiorstw państwowych z zakresu działania Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych do zakresu działania Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury.
Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.
Kto jest za, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki...
(Sygnał telefonu komórkowego)
Ktoś z państwa zapomniał wyłączyć telefon komórkowy. Przypominam o obowiązku włączania telefonów komórkowych na sali Senatu. Dziękuję.
Kto jest przeciw, proszę o naciśnięcie przycisku "przeciw" i podniesienie ręki.
Kto się wstrzymał od głosu, proszę o naciśnięcie przycisku "wstrzymuję się" i podniesienie ręki.
Dziękuję. Proszę o wyniki.
Na 98 obecnych senatorów 94 głosowało za, nikt nie był przeciw, 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 6)
Stwierdzam, że Senat przyjął te poprawki.
Poprawki siódmą i jedenastą należy przegłosować łącznie. Są to poprawki pana senatora Suchańskiego, poparte przez komisję. W art. 1 w pkcie 8, w pkcie 2 po wyrazie "turystyka" dodaje się wyrazy "geologia, górnictwo i energetyka". W art. 1 w pkcie 8, w pkcie 7 skreśla się wyrazy "geologia, górnictwo i energetyka". Chciałbym państwu przypomnieć, że istotą poprawek siódmej i jedenastej jest przeniesienie spraw związanych z geologią, górnictwem i energetyką z zakresu działania Komisji Ochrony Środowiska do zakresu działania Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych.
Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.
Kto jest za, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.
Kto jest przeciw, proszę o naciśnięcie przycisku "przeciw" i podniesienie ręki.
Kto się wstrzymał od głosu, proszę o naciśnięcie przycisku "wstrzymuję się" i podniesienie ręki.
Dziękuję. Proszę o wyniki.
Na 95 obecnych senatorów 89 głosowało za, 1 - przeciw, 5 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 7)
Stwierdzam, że poprawki zostały przez Senat przyjęte.
Poprawka ósma została przegłosowana wraz z poprawką pierwszą.
Poprawka dziewiąta, senatora Podgórskiego, nie zyskała poparcia Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich. W art. 1 w pkcie 8, w pkcie 3 po wyrazach "Unii Europejskiej" dodaje się wyrazy "polityka informacyjna państwa w zakresie integracji europejskiej". Dla wyjaśnienia powiem, że poprawka dziewiąta dodaje do zakresu działania Komisji Integracji Europejskiej i Spraw Zagranicznych sprawy związane z polityką informacyjną państwa w zakresie integracji europejskiej.
Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.
Kto jest za, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.
Kto jest przeciw, proszę o naciśnięcie przycisku "przeciw" i podniesienie ręki.
Kto wstrzymał się od głosu, proszę o naciśnięcie przycisku "wstrzymuję się" i podniesienie ręki.
Dziękuję. Proszę o wyniki.
Na 97 obecnych senatorów 15 głosowało za, 67 - przeciw, 15 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 8)
Stwierdzam, że Wysoka Izba odrzuciła poprawkę.
Poprawka dziesiąta, zgłoszona przez panią senator Doktorowicz. W art. 1 w pkcie 8, w pkcie 4 po wyrazie "państwa" dodaje się wyrazy "polityka państwa w dziedzinie mediów audiowizualnych". Komisja nie poparła tej poprawki. Istotą poprawki dziesiątej jest to, że dodaje ona do zakresu działania Komisji Kultury i Środków Przekazu sprawy związane z polityką państwa w dziedzinie mediów audiowizualnych.
Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.
Kto jest za, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.
Kto jest przeciw, proszę o naciśnięcie przycisku "przeciw" i podniesienie ręki.
Kto wstrzymał się od głosu, proszę o naciśnięcie przycisku "wstrzymuję się" i podniesienie ręki.
Dziękuję. Proszę o wyniki.
Na 95 obecnych senatorów 9 głosowało za, 66 - przeciw, 20 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 9)
Stwierdzam, że Wysoka Izba odrzuciła poprawkę.
Poprawka jedenasta została przegłosowana łącznie z poprawką siódmą.
Również poprawka dwunasta została już przegłosowana, łącznie z poprawką drugą.
Poprawka trzynasta także została przegłosowana, łącznie z poprawkami czwartą i piątą.
Przystępujemy do głosowania nad poprawką czternastą, zgłoszoną przez pana senatora Piesiewicza. Poprawka zyskała poparcie komisji. W art. 1 w pkcie 8, w pkcie 9 zakres działania komisji otrzymuje następujące brzmienie "rozpatrywanie inicjatyw ustawodawczych Senatu, działalność i funkcjonowanie służb publicznych związanych z wymiarem sprawiedliwości, prawa i wolności obywatelskie i ich instytucjonalne gwarancje, przestrzeganie prawa, przestrzeganie praw człowieka, inne sprawy związane z wymiarem sprawiedliwości". Wyjaśniam, że istotą tej poprawki jest to, iż eliminuje ona z zakresu działania Komisji Prawa i Praworządności sprawy związane z ogólną problematyką legislacyjną i jednolitości prawa, koordynację prac ustawodawczych Senatu oraz rozpatrywanie ustaw uchwalonych przez Sejm.
Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.
Kto z państwa senatorów jest za, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.
Kto jest przeciw, proszę o naciśnięcie przycisku "przeciw" i podniesienie ręki.
Kto wstrzymał się od głosu, proszę o naciśnięcie przycisku "wstrzymuję się" i podniesienie ręki.
Dziękuję. Proszę o wyniki.
Na 96 obecnych senatorów 94 głosowało za, 1 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 10)
Stwierdzam, że Wysoka Izba przyjęła poprawkę.
Przystępujemy do głosowania nad poprawką piętnastą, zgłoszoną przez pana senatora Janowskiego. Poprawka ta zyskała poparcie Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich. W art. 1 w pkcie 8, w pkcie 12 po wyrazach "struktur samorządu terytorialnego" dodaje się wyrazy "rozwój regionalny". Istotą tej poprawki jest to, że dodaje ona do zakresu działania Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej sprawy związane z rozwojem regionalnym.
Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.
Kto z państwa senatorów jest za, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.
Kto jest przeciw, proszę o naciśnięcie przycisku "przeciw" i podniesienie ręki.
Kto wstrzymał się od głosu, proszę o naciśnięcie przycisku "wstrzymuję się" i podniesienie ręki.
Dziękuję. Proszę o wyniki.
Na 97 obecnych senatorów 94 głosowało za, 1 - przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu, 2 nie głosowało. (Głosowanie nr 11)
Stwierdzam, że Wysoka Izba przyjęła poprawkę.
Poprawka szesnasta została przegłosowana łącznie z poprawką szóstą.
Informuję Wysoką Izbę, że wszystkie przedstawione poprawki zostały już przegłosowane.
Przed przystąpieniem do głosowania za przyjęciem projektu uchwały w całości pragnę poinformować, że w związku z przyjętymi poprawkami Biuro Legislacyjne skoryguje w niezbędnym zakresie numerację oraz kolejność przepisów tej uchwały.
Przystępujemy do głosowania za przyjęciem projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.
Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.
Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem przedstawionego projektu, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.
Kto jest przeciwko, proszę o naciśnięcie przycisku "przeciw" i podniesienie ręki.
Kto wstrzymał się od głosu, proszę o naciśnięcie przycisku "wstrzymuję się" i podniesienie ręki.
Dziękuję. Proszę o podanie wyników głosowania.
Na 96 obecnych senatorów 88 głosowało za, nikt nie był przeciw, 8 wstrzymało się od głosu, wszyscy głosowali. (Głosowanie nr 12)
Stwierdzam, że Wysoka Izba podjęła uchwałę w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.
W przyszłość trzeba będzie to zmniejszyć, bo mi przeszkadza w odczytaniu wyników...
Panie i Panowie Senatorowie...
(Senator Sekretarz Jerzy Pieniążek: Tu, na lewo...)
Słucham?
(Senator Sekretarz Jerzy Pieniążek: Na lewo też można patrzeć.)
Tak, ale ja wolę patrzeć na prawo. Chociaż jestem lewicowcem, wolę patrzeć na prawo. (Oklaski) (Rozmowy na sali)
Może dlatego, że jestem po prostu leworęczny. W związku z tym lewicowcem jestem od urodzenia, proszę pani senator.
Panie i Panowie Senatorowie! Chciałbym poinformować, że za chwilę zostanie zarządzona przerwa w obradach w celu umożliwienia zgłaszania kandydatów na wicemarszałków Senatu.
Wnioski zawierające zgłoszenie kandydata na wicemarszałka Senatu państwo senatorowie mogą jeszcze składać w sekretariacie marszałka Senatu w pokoju nr 188. Wniosek powinien być podpisany w czytelny sposób przez co najmniej dziesięciu senatorów. Do wniosku powinien być załączony życiorys kandydata.
Proszę teraz o odczytanie komunikatów.
Senator Sekretarz
Krzysztof Borkowski:
Uprzejmie informujemy, że karty zgłoszeń do komisji stałych są wyłożone na stołach przed salą obrad plenarnych Senatu. Prosimy panie i panów senatorów o zapisywanie się do komisji. Wypełnione karty zgłoszeń prosimy składać w dniu dzisiejszym, do zakończenia obrad Senatu, na ręce pracowników Biura Prac Senackich siedzących przed salą, oraz w dniu jutrzejszym, od godziny 8.30 do godziny 12.00, w pokoju nr 253. Dziękuję.
Marszałek Longin Pastusiak:
Dziękuję.
Zarządzam półgodziną przerwę, no, może trzydziestopięciominutową, do godziny 16.15.
(Przerwa w obradach od godziny 15 minut 39
do godziny 16 minut 18)
Marszałek Longin Pastusiak:
Proszę państwa o zajęcie miejsc. Proszę również państwa senatorów sekretarzy o zajęcie miejsc przy stole prezydialnym.
Wznawiam obrady.
Przystępujemy do rozpatrzenia punktu czwartego porządku obrad: wybór Wicemarszałków Senatu.
Informuję, że na stanowiska wicemarszałków Senatu zostały zgłoszone następujące kandydatury: pani senator Jolanty Danielak, pana senatora Ryszarda Jarzembowskiego i pana senatora Kazimierza Kutza.
Proszę teraz przedstawiciela wnioskodawców, pana senatora Zbyszka Piwońskiego, o przedstawienie kandydatury pani senator Jolanty Danielak.
Senator Zbyszko Piwoński:
Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!
Mam przyjemność w imieniu grupy senatorów zarekomendować Wysokiej Izbie na stanowisko wicemarszałka Senatu panią senator Jolantę Danielak.
Pani Jolanta Danielak już po raz drugi wypełnia mandat senatora. W minionej kadencji, zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i doświadczeniem zawodowym, uczestniczyła w pracach Komisji Praw Człowieka i Praworządności oraz Komisji Rodziny i Polityki Społecznej, a ponadto - co chcę specjalnie podkreślić - pełniła obowiązki sekretarza Senatu.
Studia z zakresu psychologii ukończyła na Uniwersytecie imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu, zaś specjalistyczne wykształcenie oficera Policji uzyskała w Akademii Spraw Wewnętrznych w Warszawie. Pracę zawodową rozpoczęła w 1978 r. w Ośrodku Przystosowania Społecznego w Czersku, województwo kujawsko-pomorskie. Następnie, już po roku, rozpoczęła pracę w Zielonej Górze, w Poradni Zdrowia Psychicznego Zarządu Zdrowia Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Od roku 1991 pracuje w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Zielonej Górze, zajmując się problemami przestępczości nieletnich i przeciwdziałaniem patologiom społecznym. Jednocześnie przez siedemnaście lat pełni obowiązki biegłego sądowego z zakresu psychologii klinicznej.
Pracując zawodowo pani senator Jolanta Danielak zawsze aktywnie uczestniczyła - i nadal to czyni - w życiu publicznym środowiska, pochylając się niejednokrotnie nad biedą i kłopotami młodych ludzi. Jest między innymi współzałożycielem Fundacji "Nasz Dom", która postawiła sobie za cel uzyskanie mieszkań dla usamodzielniających się wychowanków pogotowia opiekuńczego. Od wielu lat była radną Rady Miejskiej w Zielonej Górze, a w ostatniej kadencji jej przewodniczącą, co stanowi bardzo przydatne doświadczenie do sprawowania proponowanej dzisiaj funkcji.
Wszystko zatem, co przytoczyłem, w pełni uzasadnia nasz wniosek i gwarantuje nam, że pani senator Jolanta Danielak jest dobrym kandydatem i, jak jestem przekonany, doskonale wywiąże się ze swojej nowej funkcji.
Panie i Panowie Senatorowie! Pochodzę z tego samego okręgu wyborczego, co pani senator Jolanta Danielak, stąd mam okazję do obserwacji jej dorobku nie tylko tu, ale i we własnym środowisku. Dlatego, rekomendując przedłożony przez grupę senatorów wniosek, bardzo proszę Wysoką Izbę o wybór pani senator Jolanty Danielak na naszego wicemarszałka. Dziękuję.
Marszałek Longin Pastusiak:
Dziękuję, Panie Senatorze.
Proszę teraz przedstawiciela wnioskodawców senatora Ryszarda Sławińskiego o przedstawienie zgłoszonej kandydatury senatora Ryszarda Jarzembowskiego.
Senator Ryszard Sławiński:
Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!
Mam honor i wielki zaszczyt zarekomendować kandydaturę pana senatora Ryszarda Jarzembowskiego na wicemarszałka Senatu Rzeczypospolitej.
Ryszard Jarzembowski jest senatorem z województwa kujawsko-pomorskiego. Jest senatorem drugiej, trzeciej, czwartej i piątej kadencji Senatu Rzeczypospolitej.
Senator Jarzembowski urodził się w 1945 r. w miejscowości Wedel w Niemczech, dokąd rodzice zostali deportowani przez hitlerowców do niewolniczej pracy. Uzyskał maturę w Technikum Łączności w Warszawie, specjalizując się w teletransmisji. Ukończył studia dziennikarskie na Uniwersytecie Warszawskim, jest magistrem dziennikarstwa. Ukończył też długoterminowe seminarium w warszawskim Centrum Podyplomowego Kształcenia Pracowników Administracji Państwowej.
Pracę zawodową rozpoczynał jako monter łączności. Przez osiem lat był redaktorem naczelnym pisma "Alchemik" we Włocławku. Przez dziewięć lat - reporterem Polskiego Radia, a w latach 1984-1991 - rzecznikiem prasowym wojewody włocławskiego. Od stycznia 1995 r. do października 1997 r. zajmował stanowisko w randze podsekretarza stanu zastępcy kierownika Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych. Od 1990 r. do 2000 r. zasiadał w Radzie Miejskiej Włocławka; w latach 1994-1995 przewodniczył tej radzie.
Był inicjatorem i pierwszym prezesem Stowarzyszenia Urodzonych w Niewoli Niemieckiej. Należy do Stowarzyszenia Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej oraz do Włocławskiego Towarzystwa Naukowego. Jest autorem i współautorem kilku książek monograficznych.
Należał do Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej od 1966 r. do jej rozwiązania. W latach 1976-1979 był społecznym sekretarzem Komitetu Zakładowego PZPR we włocławskich "Azotach". W 1981 r. działał w tak zwanych strukturach poziomych. Od 1990 r. należał do Socjaldemokracji Rzeczypospolitej Polskiej. Od 1991 r. jest członkiem Prezydium Rady Naczelnej SDRP. Jest też obecnie, jako jedyny senator, członkiem Zarządu Krajowego SLD, Sojuszu Lewicy Demokratycznej. Pełni funkcje przewodniczącego klubu senatorów Sojuszu Lewicy Demokratycznej i Unii Pracy.
Żonaty z Mirosławą; ma dwóch dorosłych synów, Jarosława i Macieja.
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Sprawowanie przez dziesięć lat mandatu senatora dowodzi wielkiego zaufania wyborców do osoby Ryszarda Jarzembowskiego. Przez te wszystkie lata senator Jarzembowski prezentował niezłomność przekonań, wyróżniał się wieloma niebanalnymi stwierdzeniami, wielokrotnie prezentował nieprzeciętny temperament polityka. Uczciwy, prostolinijny, dynamiczny, konsekwentny - to cechy, które w pełni predystynują go do objęcia zaszczytnej i odpowiedzialnej funkcji w Senacie Rzeczypospolitej. Dlatego proszę o poparcie kandydatury senatora Ryszarda Jarzembowskiego na wicemarszałka Wysokiej Izby. Dziękuję bardzo.
Marszałek Longin Pastusiak:
Dziękuję, Panie Senatorze.
A teraz proszę przedstawiciela wnioskodawców senatora Krzysztofa Piesiewicza o przedstawienie zgłoszonej kandydatury pana senatora Kazimierza Kutza.
Senator Krzysztof Piesiewicz:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
Mam przyjemność i zaszczyt rekomendować senatora Kazimierza Kutza na stanowisko wicemarszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej. Rekomenduję go w imieniu wnioskodawców i w imieniu Klubu Senatorskiego Blok Senat 2001.
Pan senator Kazimierz Kutz urodził się 16 lutego 1929 r. w Szopienicach koło Katowic w rodzinie kolejarza. Matka - Anastazja, ojciec - Franciszek, który był uczestnikiem śląskich powstań. Urodził się więc w rodzinie patriotycznej.
Gimnazjum ukończył w Mysłowicach w 1949 r. i w tym samym roku podjął studia na Wydziale Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej i Filmowej w Łodzi. Ukończył te studia w 1954 r.
W 1959 r. zadebiutował filmem "Krzyż Walecznych", filmem, który był wtedy szeroko omawiany i który rozpoczął bardzo długą i owocną karierę reżyserską pana senatora Kazimierza Kutza. Wyreżyserował ponad dwadzieścia filmów fabularnych, w tym sześć autorskich - był autorem ich scenariuszy. Były to filmy o miejscu urodzenia, o Śląsku, a konkretnie o Górnym Śląsku: "Sól ziemi czarnej", "Perła w koronie", "Paciorki jednego różańca" i ostatni, jeden z ostatnich "Śmierć jak kromka chleba" - film ważny, opisujący jakże dramatyczne wydarzenia i zbrodnicze zachowania władzy w tamtym okresie.
Wyreżyserował także wiele spektakli Teatru Telewizji: "Do piachu", "Kartoteka rozrzucona". Reżyserował bardzo wiele sztuk napisanych przez Tadeusza Różewicza. Ostatnio pracował także w teatrach: w Teatrze Starym w Krakowie, w Teatrze Narodowym w Warszawie, w którym właśnie reżyserował sztuki Tadeusza Różewicza "Kartoteka", "Na czworakach", "Spaghetti i miecz".
Zajmuje się publicystyką, pisze o filmie i o problemach Śląska.
Za dokonania artystyczne otrzymał wiele nagród krajowych i zagranicznych. W 1997 r. uzyskał doktorat honoris causa Uniwersytetu Opolskiego. Należy do Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Był senatorem czwartej kadencji z ramienia Unii Wolności. Pracował w Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą oraz w Komisji Nauki i Edukacji Narodowej.
Oprócz działalności twórczej pan senator Kutz wykazał się także umiejętnością dobrej organizacji jako organizator naszego życia publicznego, zbiorowego. Był dyrektorem ośrodka telewizji w Katowicach. Kierował Zespołem Filmowym "Silesia". Był przewodniczącym Komisji Porozumiewawczej Środowisk Twórczych i Naukowych w 1981 r., co skończyło się jego izolowaniem, internowaniem w tym czasie trudnym politycznie i trudnym dla Polski.
Jest żonaty, żona Iwona, ma czworo dzieci: synów Gabriela i Tymoteusza oraz córki Wiktorię i Kamilę.
Szanowni Państwo, są zawodowi politycy i są ludzie, którzy mają poczucie uczestniczenia w życiu publicznym dla dobra wspólnego. Jak ich rozpoznać w naszym życiu zbiorowym? Jak ich scharakteryzować? Po czym można ich poznać? Jeżeli są twórcami - po efektach ich pracy. Tam można dostrzec ich wrażliwość, spojrzenie na nasze dole i niedole, sposób spojrzenia na historię, opowiedzenie się po stronie określonych wartości, opowiadanie o swoim miejscu urodzenia. To wszystko można rozpoznać w znanej wszystkim Polakom i kilku pokoleniom Polaków twórczości Kazimierza Kutza: jego miłość do Śląska, jego miłość do Polski, jego wrażliwość, przenikliwość.
To dobrze, że tacy ludzie, z taką przeszłością i z takim widzeniem ojczyzny zasiadają w izbie wyższej parlamentu. I to dobrze, że pan senator Kutz zgodził się kandydować na stanowisko wicemarszałka. Mój klub z tego się cieszy. To dobra kandydatura.
Rekomenduję kandydaturę Kazimierza Kutza na stanowisko wicemarszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej. Dziękuję bardzo.
Marszałek Longin Pastusiak:
Dziękuję, Panie Senatorze.
Zgodnie z art. 31 Regulaminu Senatu przystępujemy do wyboru wicemarszałków Senatu.
Przypominam, że Senat, zgodnie z art. 7 ust. 1 Regulaminu Senatu, wybiera wicemarszałków w głosowaniu tajnym, podejmując uchwałę bezwzględną większością ważnie oddanych głosów.
Przystępujemy więc do głosowania tajnego w sprawie wyboru wicemarszałków Senatu.
Przypominam, że zgodnie z art. 53 ust. 7 Regulaminu Senatu głosowanie tajne odbywa się przy użyciu opieczętowanych kart do głosowania.
Za chwilę senatorowie sekretarze wręczą państwu senatorom opieczętowane karty do głosowania tajnego.
Chciałbym również poinformować państwa senatorów, że karta będzie głosem ważnym, jeżeli senator dokona wyboru co najwyżej trzech kandydatów, albo jeżeli postawi znak "x" w kratce "przeciwko" wszystkim kandydatom, albo jeśli senator postawi znak "x" w kratce "wstrzymuję się". Głos oddany niezgodnie z tymi zasadami zostanie uznany za głos nieważny. Po wypełnieniu kart do głosowania tajnego państwo senatorowie w kolejności alfabetycznej będą wrzucać te karty do urny.
Następnie zostanie zarządzona przerwa w obradach, w trakcie której powołani do przeprowadzenia głosowania tajnego senatorowie sekretarze dokonają obliczenia głosów oraz sporządzą protokół głosowania tajnego.
Teraz poproszę senatorów sekretarzy o rozdanie kart do głosowania, a państwa senatorów o wypełnienie tych kart.
(Senator Jerzy Adamski: Panie Marszałku, w sprawie formalnej.)
Pan senator Adamski w kwestii formalnej.
Senator Jerzy Adamski:
Jeżeli ja bym chciał wstrzymać się od głosowania nad kandydaturą senatora Jarzembowskiego czy senator Danielak, a głosować nad kandydaturą senatora Kutza, to nie mogę?
(Głos z sali: Dokładnie tak.)
(Głos z sali: Możesz.)
Jak mogę?
(Rozmowy na sali)
Ale nie komentujcie, Panowie. Jest marszałek i marszałek ma odpowiedzieć. Nie komentujcie tego.
Marszałek Longin Pastusiak:
Panie Senatorze, jest chyba proste wyjście: zaznacza pan nazwiska tylko tych senatorów, na których pan głosuje, a...
Senator Jerzy Adamski:
Dziękuję, Panie Marszałku. To właśnie chciałem usłyszeć: że niepostawienie znaku "x" przy nazwisku jest równoznaczne z nieuczestniczeniem w głosowaniu nad daną kandydaturą. Tak to mam rozumieć?
Marszałek Longin Pastusiak:
Tak należy to interpretować.
(Senator Jerzy Adamski: Dziękuję.)
(Głos z sali: A przeciw?)
(Rozmowy na sali)
Nasi specjaliści od interpretacji regulaminu twierdzą, że jakiś znak "x" musi być na tej karcie.
(Rozmowy na sali)
Czy wszyscy państwo senatorowie otrzymali karty do głosowania?
(Senator Zdzisław Jarmużek: Tak, ale...)
Brak karty do głosowania?
(Senator Zdzisław Jarmużek: W sprawie formalnej. Panie Marszałku...)
Ale w jakim trybie pan się zgłasza?
(Senator Zdzisław Jarmużek: W sprawie formalnej.)
A to bardzo proszę.
Senator Zdzisław Jarmużek:
Skąd ktoś, kto odczyta moją kartę, jeśli ja nie postawię krzyżyka przy jednym z nazwisk, będzie wiedział, czy ja jestem przeciw, czy się na przykład wstrzymałem od głosu?
(Głos z sali: To nie ma znaczenia.)
(Senator Teresa Liszcz: A dlaczego?)
Jak zróżnicuje?
(Rozmowy na sali)
Marszałek Longin Pastusiak:
Proszę państwa senatorów, otóż zapoznałem się z protokołem głosowania tajnego i stwierdzam, że w protokole głosowania tajnego podaje się tylko, ilu senatorów głosowało za, ile oddano głosów ważnych, ile nieważnych. Nie podaje się, ilu jest wstrzymujących się, ile głosów przeciwnych. Nie ma takiej pozycji. Zastrzeżenie, które panowie senatorowie zgłaszali, nie znajduje w związku z tym odzwierciedlenia w protokole końcowym. Nie ma więc żadnego znaczenia to, czy mamy możliwość zaznaczenia na kartach do tajnego głosowania "za" i "przeciw".
(Senator Grzegorz Matuszak: Ale każdego marszałka oddzielnie się wybiera.)
Oczywiście, logicznie rzecz biorąc, każdy z nas powinien mieć prawo zaznaczenia przy każdym kandydacie: "za", "przeciw", "wstrzymuję się". I na przyszłość poprosiłbym, abyśmy odeszli od takiej skróconej karty do tajnego głosowania i mieli naturalną możliwość zapisania tych trzech opcji przy każdym nazwisku. Zgoda?
(Głosy z sali: Tak.)
Czy możemy wobec tego przystąpić do głosowania?
(Głosy z sali: Tak jest.)
Tak. Bardzo proszę.
Proszę wobec tego teraz panią senator sekretarz Alicję Stradomską o odczytanie kolejno nazwisk senatorów, zaś państwa senatorów po wyczytaniu ich nazwiska o wrzucenie do stojącej na stole prezydialnym urny kart do głosowania tajnego.
Senator Sekretarz
Alicja Stradomska:
Pan senator Jerzy Adamski
Pan senator Andrzej Anulewicz
Pan senator Franciszek Bachleda-Księdzularz
Pan senator Marek Balicki
Pan senator Janusz Bargieł
Pan senator Tadeusz Bartos
Pani senator Maria Berny
Pan senator Adam Biela
Pan senator Janusz Bielawski
Pan senator January Bień
Pan senator Franciszek Bobrowski
Pan senator Krzysztof Borkowski
Pan senator Władysław Bułka
Pani senator Czesława Christowa
Pan senator Andrzej Chronowski
Pan senator Jerzy Cieślak
Pan senator Zygmunt Cybulski
Pan senator Gerard Czaja
Pani senator Jolanta Danielak
Pani senator Krystyna Doktorowicz
Pan senator Kazimierz Drożdż
Pan senator Bernard Drzęźla
Pan senator Henryk Dzido
Pan senator Józef Dziemdziela
Pani senator Genowefa Ferenc
Pan senator Adam Gierek
Pan senator Witold Gładkowski
Pan senator Zbigniew Gołąbek
Pan senator Henryk Gołębiewski
Pani senator Genowefa Grabowska
Pan senator Adam Graczyński
Pan senator Sławomir Izdebski
Pan senator Andrzej Jaeschke
Pan senator Adam Jamróz
Pani senator Zdzisława Janowska
Pan senator Mieczysław Janowski
Pan senator Zdzisław Jarmużek
Pan senator Ryszard Jarzembowski
Pani senator Dorota Kempka
Pani senator Apolonia Klepacz
Pan senator Janusz Konieczny
Pani senator Aleksandra Koszada
Pan senator Marian Kozłowski
Pan senator Zbigniew Kruszewski
Pani senator Olga Krzyżanowska
Pan senator Zbigniew Kulak
Pani senator Anna Kurska
Pani senator Irena Kurzępa
Pan senator Kazimierz Kutz
Pan senator Grzegorz Lato
Pan senator Marian Lewicki
Pan senator Grzegorz Lipowski
Pani senator Teresa Liszcz
Pan senator Bogusław Litwiniec
Pan senator Janusz Lorenz
Pan senator Włodzimierz Łęcki
Pan senator Władysław Mańkut
Pan senator Jerzy Markowski
Pan senator Grzegorz Matuszak
Pan senator Bogusław Mąsior
Pan senator Mieczysław Mietła
Pan senator Stanisław Nicieja
Pan senator Grzegorz Niski
Pan senator Marian Noga
Pan senator Longin Pastusiak
Pan senator Kazimierz Pawełek
Pan senator Wojciech Pawłowski
Pan senator Jerzy Pieniążek
Pan senator Krzysztof Piesiewicz
Pan senator Wiesław Pietrzak
Pan senator Zbyszko Piwoński
Pan senator Sergiusz Plewa
Pan senator Bogdan Podgórski
Pan senator Lesław Podkański
Pani senator Jolanta Popiołek
Pan senator Zbigniew Religa
Pan senator Zbigniew Romaszewski
Pan senator Tadeusz Rzemykowski
Pani senator Wiesława Sadowska
Pani senator Janina Sagatowska
Pani senator Ewa Serocka
Pani senator Krystyna Sienkiewicz
Pani senator Dorota Simonides
Pan senator Ryszard Sławiński
Pan senator Robert Smoktunowicz
Pan senator Jerzy Smorawiński
Pan senator Andrzej Spychalski
Pani senator Grażyna Staniszewska
Pan senator Henryk Stokłosa
Pan senator Jerzy Suchański
Pan senator Jan Szafraniec
Pan senator Józef Sztorc
Pan senator Krzysztof Szydłowski
Pani senator Maria Szyszkowska
Pan senator Andrzej Wielowieyski
Pan senator Edmund Wittbrodt
Pan senator Tadeusz Wnuk
Pan senator Zbigniew Zychowicz
Pan senator Marian Żenkiewicz
Pani senator Alicja Stradomska
Marszałek Longin Pastusiak:
Czy wszyscy państwo senatorowie oddali głosy?
Dziękuję.
Teraz proszę senatorów sekretarzy o obliczenie głosu i sporządzenie protokołu głosowania tajnego.
Proszę o komunikaty.
Senator Sekretarz
Jerzy Pieniążek:
Komunikat: zebranie Klubu Senatorskiego "Blok Senat 2001" odbędzie się dzisiaj po zakończeniu obrad Senatu w sali nr 217. Dziękuję.
Marszałek Longin Pastusiak:
Zarządzam przerwę do godziny 17.15 na obliczenie głosów oraz sporządzenie protokołu.
(Przerwa w obradach od godziny 16 minut 53
do godziny 17 minut18)
Marszałek Longin Pastusiak:
Proszę państwa senatorów o zajęcie miejsc.
Wznawiam obrady.
Powracamy do rozpatrywania punktu czwartego porządku obrad: wybór Wicemarszałków Senatu.
Informuję, że powołani do przeprowadzenia głosowania tajnego senatorowie sekretarze skończyli obliczanie głosów i sporządzili protokół głosowania tajnego.
Ogłaszam wyniki głosowania w sprawie wyboru wicemarszałków Senatu.
Protokół głosowania tajnego z dnia 24 października 2001 r. w sprawie wyboru wicemarszałków Senatu Rzeczypospolitej Polskiej piątej kadencji.
Wyznaczeni przez marszałka Senatu do przeprowadzenia głosowania tajnego sekretarze: senator Krzysztof Borkowski, senator Jerzy Pieniążek i senator Alicja Stradomska, stwierdzają, że w głosowaniu tajnym w sprawie wyboru wicemarszałków Senatu oddano głosów 96, w tym ważnych 96. Za kandydaturą senator Jolanty Danielak głosowało 84 senatorów. (Oklaski) Za kandydaturą senatora Ryszarda Jarzembowskiego głosowało 76 senatorów. (Oklaski) Za kandydaturą senatora Kazimierza Kutza głosowało 58 senatorów. (Oklaski)
Wobec wyników głosowania mam zaszczyt stwierdzić, że Senat podjął uchwałę następującej treści:
Uchwała Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 24 października 2001 r. w sprawie wyboru Wicemarszałków Senatu. Senat Rzeczypospolitej Polskiej, na podstawie art. 110 ust. 1, w związku z art. 124 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, wybiera senatorów: Jolantę Danielak, Ryszarda Jarzembowskiego, Kazimierza Kutza, na wicemarszałków Senatu. (Oklaski) To był art. 1. Art. 2. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
Chciałbym teraz prosić wicemarszałków o podejście do stołu prezydialnego, abym mógł wręczyć tekst uchwały i złożyć gratulacje. (Oklaski) (Rozmowy na sali)
Wysoka Izbo, informuję, że za chwilę zostanie zarządzona ostatnia w dniu dzisiejszym, ale konieczna przerwa w obradach naszej Izby, potrzebna, aby można było zwołać posiedzenie Konwentu Seniorów i Prezydium Senatu. Po przerwie w obradach przystąpimy do wyboru sekretarzy Senatu.
Zarządzam w tej sytuacji półgodzinną przerwę, do godziny 18.00.
Przepraszam, są jeszcze komunikaty.
Oczywiście to posiedzenie, tak jak każde posiedzenie prezydium, odbędzie się w gabinecie marszałka, to rozumie się samo przez się.
Senator Sekretarz
Krzysztof Borkowski:
Uprzejmie informuję, iż pan marszałek Senatu zwołuje posiedzenie Konwentu Seniorów w dniu dzisiejszym, czyli 24 października, w gabinecie marszałka bezpośrednio po ogłoszeniu przerwy.
I jeszcze drugi komunikat. Posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich odbędzie się 25 października o godzinie 14.00 w sali nr 182. Dziękuję uprzejmie.
(Przerwa w obradach od godziny 17 minut 23
do godziny 18 minut 06)
Marszałek Longin Pastusiak:
Proszę państwa senatorów o zajęcie miejsc.
Wznawiam obrady.
Widzę, że państwo senatorowie sekretarze są już na miejscu, więc nie będę ich zapraszał.
Przystępujemy do rozpatrzenia punktu piątego porządku obrad: wybór Sekretarzy Senatu.
Przypominam, że Senat, zgodnie z art. 17 ust. 1 oraz art. 31 Regulaminu Senatu, wybiera ze swego grona od sześciu do ośmiu sekretarzy Senatu. Zgodnie z tradycją na sekretarzy Senatu wybiera się najmłodszych wiekiem senatorów.
Proponuję powierzenie funkcji sekretarzy Senatu następującym senatorom: senatorowi Januszowi Bargiełowi, senator Krystynie Doktorowicz...
(Senator Zbigniew Romaszewski: Przepraszam, Panie Marszałku...)
Przepraszam bardzo, czy ktoś prosił o głos?
(Senator Zbigniew Romaszewski: Przepraszam, Panie Marszałku, chcemy, żeby przedstawiani wstawali.)
Aha, dobrze. Uwaga pana senatora Romaszewskiego, abym poprosił wymienionych przeze mnie państwa senatorów o powstanie i zaprezentowanie się Wysokiej Izbie, jest słuszna.
A więc: panu senatorowi Januszowi Bargiełowi, pani senator Krystynie Doktorowicz...
(Głosy z sali: Ooo!)
...panu senatorowi Zbigniewowi Gołąbkowi, panu senatorowi Sławomirowi Izdebskiemu, panu senatorowi Andrzejowi Jaeschke, panu senatorowi Marianowi Lewickiemu, pani senator Alicji Stradomskiej...
(Głosy z sali: Ooo!) (Wesołość na sali)
Prosiłbym panów senatorów o ograniczenie komentarzy i ewentualnie prywatne, a nie publiczne prawienie komplementów. W Stanach Zjednoczonych to grozi oskarżeniem o molestowanie seksualne i karą 5 milionów dolarów. (Wesołość na sali) (Oklaski)
I panu senatorowi Krzysztofowi Szydłowskiemu.
(Głosy z sali: Ooo!) (Wesołość na sali)
Widzę, że moje ostrzeżenia o karze nie odnoszą skutku.
Wysoka Izbo, przypominam, że zgodnie z art. 17 ust. 1 Regulaminu Senatu wybór sekretarzy odbywa się łącznie, chyba że Senat postanowi inaczej.
Jeżeli nie usłyszę głosu sprzeciwu, uznam, że Senat wyraził zgodę na przeprowadzenie łącznego głosowania nad wyborem sekretarzy Senatu. Nie słyszę sprzeciwu.
Wobec braku głosów sprzeciwu stwierdzam, że zostanie przeprowadzone łączne głosowanie nad wyborem sekretarzy Senatu.
Przystępujemy zatem do głosowania tajnego nad wyborem sekretarzy Senatu.
Przypominam, że zgodnie z art. 53 ust. 6 i 7 Regulaminu Senatu wybór sekretarzy zostanie przeprowadzony w głosowaniu tajnym przy użyciu opieczętowanych kart do głosowania.
Za chwilę senatorowie sekretarze wręczą państwu senatorom opieczętowane karty do tajnego głosowania, na których znajdują się nazwiska kandydatów na stanowiska sekretarzy Senatu.
Informuję, że na karcie do głosowania tajnego należy postawić tylko jeden znak "x". Karta do głosowania, na której postawiono więcej niż jeden znak "x" lub nie postawiono żadnego, zostanie uznana za głos nieważny. Po wypełnieniu kart do głosowania tajnego senatorowie w kolejności alfabetycznej będą wrzucać te karty do urny.
Następnie zostanie zarządzona przerwa - przepraszam, że się pomyliłem, bo poprzednio powiedziałem, że to ostatnia przerwa, a to była przedostatnia, gdyż będzie jeszcze jedna krótka przerwa w obradach - w trakcie której powołani do przeprowadzenia głosowania tajnego senatorowie sekretarze dokonają obliczenia głosów oraz sporządzą protokół głosowania tajnego.
Poproszę teraz państwa senatorów sekretarzy o rozdanie kart do tajnego głosowania, a państwa senatorów o wypełnienie tych kart.
Czy wszyscy państwo senatorowie otrzymali karty do głosowania tajnego?
Proszę panią senator sekretarz Alicję Stradomską o odczytywanie kolejno nazwisk senatorów, zaś państwa senatorów, po wyczytaniu ich nazwisk, proszę o wrzucanie do urny wypełnionych kart do głosowania tajnego.
Senator Sekretarz
Alicja Stradomska:
Senator Jerzy Adamski
Senator Andrzej Anulewicz
Senator Franciszek Bachleda-Księdzularz
Senator Marek Balicki
Senator Janusz Bargieł
Senator Tadeusz Bartos
Senator Maria Berny
Senator Adam Biela
Senator Janusz Bielawski
Senator January Bień
Senator Franciszek Bobrowski
Senator Krzysztof Borkowski
Senator Władysław Bułka
Senator Czesława Christowa
Senator Andrzej Chronowski
Senator Jerzy Cieślak
Senator Zygmunt Cybulski
Senator Gerard Czaja
Senator Jolanta Danielak
Senator Krystyna Doktorowicz
Senator Kazimierz Drożdż
Senator Bernard Drzęźla
Senator Henryk Dzido
Senator Józef Dziemdziela
Senator Genowefa Ferenc
Senator Adam Gierek
Senator Witold Gładkowski
Senator Zbigniew Gołąbek
Senator Henryk Gołębiewski
Senator Genowefa Grabowska
Senator Adam Graczyński
Senator Sławomir Izdebski
Senator Andrzej Jaeschke
Senator Adam Jamróz
Senator Zdzisława Janowska
Senator Mieczysław Janowski
Senator Zdzisław Jarmużek
Senator Ryszard Jarzembowski
Senator Dorota Kempka
Senator Apolonia Klepacz
Senator Janusz Konieczny
Senator Aleksandra Koszada
Senator Marian Kozłowski
Senator Zbigniew Kruszewski
Senator Olga Krzyżanowska
Senator Zbigniew Kulak
Senator Anna Kurska
Senator Irena Kurzępa
Senator Kazimierz Kutz
Senator Grzegorz Lato
Senator Marian Lewicki
Senator Grzegorz Lipowski
Senator Teresa Liszcz
Senator Bogusław Litwiniec
Senator Janusz Lorenz
Senator Włodzimierz Łęcki
Senator Władysław Mańkut
Senator Jerzy Markowski
Senator Grzegorz Matuszak
Senator Bogusław Mąsior
Senator Mieczysław Mietła
Senator Stanisław Nicieja
Senator Grzegorz Niski
Senator Marian Noga
Senator Longin Pastusiak
Senator Kazimierz Pawełek
Senator Wojciech Pawłowski
Senator Jerzy Pieniążek
Senator Krzysztof Piesiewicz
Senator Wiesław Pietrzak
Senator Zbyszko Piwoński
Senator Sergiusz Plewa
Senator Bogdan Podgórski
Senator Lesław Podkański
Senator Jolanta Popiołek
Senator Zbigniew Religa
Senator Zbigniew Romaszewski
Senator Tadeusz Rzemykowski
Senator Wiesława Sadowska
Senator Janina Sagatowska
Senator Ewa Serocka
Senator Krystyna Sienkiewicz
Senator Dorota Simonides
Senator Ryszard Sławiński
Senator Robert Smoktunowicz
Senator Jerzy Smorawiński
Senator Andrzej Spychalski
Senator Grażyna Staniszewska
Senator Henryk Stokłosa
Senator Jerzy Suchański
Senator Jan Szafraniec
Senator Józef Sztorc
Senator Krzysztof Szydłowski
Senator Maria Szyszkowska
Senator Andrzej Wielowieyski
Senator Edmund Wittbrodt
Senator Tadeusz Wnuk
Senator Zbigniew Zychowicz
Senator Marian Żenkiewicz
Senator Alicja Stradomska
Marszałek Longin Pastusiak:
Czy wszyscy państwo senatorowie oddali głosy? Dziękuję.
Proszę wobec tego senatorów sekretarzy o obliczenie wyników i sporządzenie protokołu głosowania tajnego.
Zarządzam dziesięciominutową przerwę do godziny 18.35.
(Przerwa w obradach od godziny 18 minut 23
do godziny 18 minut 35)
Marszałek Longin Pastusiak:
Wznawiam obrady.
Powracamy do rozpatrywania punktu piątego porządku obrad: wybór Sekretarzy Senatu.
Informuję, że powołani do przeprowadzenia głosowania tajnego senatorowie sekretarze skończyli obliczanie głosów i sporządzili protokół głosowania tajnego.
Ogłaszam wyniki głosowania nad wyborem sekretarzy Senatu.
Protokół z głosowania tajnego z 24 października 2001 r. w sprawie wyboru Sekretarzy Senatu Rzeczypospolitej Polskiej piątej kadencji.
Wyznaczeni przez marszałka Senatu do przeprowadzenia głosowania tajnego sekretarze: senator Krzysztof Borkowski, senator Jerzy Pieniążek i senator Alicja Stradomska stwierdzają, że w głosowaniu tajnym w sprawie wyboru sekretarzy Senatu oddano głosów 93, w tym głosów ważnych było również 93. Za głosowało 91 senatorów, nikt nie był przeciw, wstrzymało się od głosu 2 senatorów.
Wobec wyników głosowania mam zaszczyt stwierdzić, że Senat podjął uchwałę w sprawie wyboru Sekretarzy Senatu. (Oklaski)
Proszę nowo wybranych senatorów sekretarzy o podejście do stołu prezydialnego, abym mógł wręczyć tekst uchwały i złożyć gratulacje. (Oklaski)
Informuję państwa senatorów, że porządek obrad pierwszego posiedzenia Senatu został wyczerpany.
Informuję również, że zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 5, art. 34 ust. 1 oraz art. 32 ust. 2 i 3 Regulaminu Senatu zwołałem drugie, kolejne posiedzenie Senatu. Rozpocznie się 26 października bieżącego roku, to jest w piątek, o godzinie 9.00. Projekt porządku obrad drugiego posiedzenia został państwu dostarczony.
Jeżeli są jakieś komunikaty, to proszę senatora sekretarza o ich odczytanie. Nie ma żadnych komunikatów.
Informuję też państwa, że protokół pierwszego posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej piątej kadencji, zgodnie z art. 39 ust. 3 Regulaminu Senatu zostanie udostępniony państwu senatorom w terminie trzydziestu dni po posiedzeniu Senatu w Biurze Prac Senackich, pokój nr 255.
Chciałbym podziękować państwu senatorom za znakomitą współpracę w czasie pierwszego posiedzenia piątej kadencji Senatu.
I na tym zamykam pierwsze posiedzenie.
Do zobaczenia w piątek.
(Marszałek trzykrotnie uderza laską marszałkowską)
(Koniec posiedzenia o godzinie 18 minut 41)
1. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu