Poprzednia część druku


67) w art. 90 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Z wnioskiem o dopuszczenie pierwszej emisji certyfikatów inwestycyjnych do publicznego obrotu występuje towarzystwo, a w przypadku, o którym mowa w art. 30 ust. 2, spółka akcyjna ubiegająca się o uzyskanie zezwolenia na wykonywanie działalności przez towarzystwo.";

68) w art. 91 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Fundusz inwestycyjny zamknięty jest obowiązany wprowadzać do publicznego obrotu każdą kolejną emisję certyfikatów inwestycyjnych.";

69) po art. 91 dodaje się art. 91a i art. 91b w brzmieniu:

"Art. 91a. Rozpoczęcie przyjmowania zapisów na certyfikaty inwestycyjne drugiej i następnych emisji funduszu inwestycyjnego zamkniętego wymaga zmiany statutu funduszu w zakresie danych wymienionych w art. 14 ust. 2 pkt 6-8, w odniesieniu do każdej z tych emisji.

Art. 91b. 1. Wpłaty na certyfikaty inwestycyjne drugiej i następnych emisji funduszu inwestycyjnego zamkniętego, są dokonywane na wydzielony rachunek funduszu prowadzony przez depozytariusza.

2. Do wpłat dokonanych w papierach wartościowych lub udziałach w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

3. Do dnia przydziału certyfikatów inwestycyjnych wpłaty, o których mowa w ust. 1 i ust. 2, nie powiększają wartości aktywów funduszu.";

70) art. 92 i art. 93 otrzymują brzmienie:

"Art. 92. Fundusz inwestycyjny zamknięty dokonuje wyceny aktywów funduszu i ustala wartość aktywów netto oraz wartość aktywów netto przypadającą na certyfikat inwestycyjny z częstotliwością określoną w statucie, nie rzadziej jednak niż raz na 3 miesiące oraz na 7 dni przed rozpoczęciem przyjmowania zapisów na certyfikaty kolejnej emisji.

Art. 93.  1. Cena emisyjna certyfikatów inwestycyjnych drugiej i następnych emisji nie może być niższa niż wartość aktywów netto funduszu przypadająca na certyfikat inwestycyjny według wyceny aktywów dokonanej na 7 dni przed dniem rozpoczęcia przyjmowania zapisów na certyfikaty kolejnej emisji, chyba że statut funduszu określi maksymalną wysokość różnicy pomiędzy wartością aktywów netto funduszu przypadającą na certyfikat inwestycyjny według tej wyceny, a ceną emisyjną certyfikatu kolejnej emisji.

2. Cena certyfikatu może być powiększona o opłatę, o której mowa w art. 26 ust. 6.";

71) po art. 93 dodaje się art. 93a w brzmieniu:

"Art. 93a. Statut funduszu inwestycyjnego zamkniętego może przyznać dotychczasowym posiadaczom certyfikatów inwestycyjnych prawo pierwszeństwa do objęcia nowych certyfikatów inwestycyjnych kolejnej emisji w stosunku do liczby posiadanych certyfikatów inwestycyjnych. Sposób, tryb i zasady wykonania prawa pierwszeństwa określa statut funduszu.";

72) art. 94-96 otrzymują brzmienie:

"Art. 94. 1. Emisja certyfikatów inwestycyjnych jest zamknięta po dokonaniu wpłat na certyfikaty w liczbie i terminie określonym w statucie i prospekcie emisyjnym. Termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia rozpoczęcia przyjmowania zapisów.

2. Kolejna emisja certyfikatów inwestycyjnych jest możliwa po zamknięciu poprzedniej emisji albo po dokonaniu zwrotu wpłat do funduszu w przypadku, o którym mowa w ust. 4.

3. Druga i następne emisje certyfikatów inwestycyjnych nie dochodzą do skutku, jeżeli nie zebrano wpłat na certyfikaty w liczbie i terminie, o których mowa w ust. 1.

4. W przypadku niedojścia do skutku drugiej i następnych emisji certyfikatów inwestycyjnych, fundusz w terminie 14 dni od dnia upływu terminu, o którym mowa w ust. 1, zwraca wpłaty do funduszu wraz z wartością otrzymanych pożytków i odsetkami naliczonymi przez depozytariusza za okres od dnia wpłaty na rachunek prowadzony przez depozytariusza do dnia upływu terminu, o którym mowa w ust. 1.

Art. 95. Fundusz inwestycyjny zamknięty dokonuje przydziału certyfikatów inwestycyjnych drugiej i następnych emisji w terminie 14 dni od dnia zakończenia przyjmowania zapisów.

Art. 96. 1. Osobom, które dokonały wpłaty na certyfikaty inwestycyjne drugiej i następnych emisji, fundusz inwestycyjny zamknięty jest obowiązany wydać przydzielone certyfikaty, na warunkach i w sposób określony w statucie funduszu i w prospekcie emisyjnym.

2. Wydanie, o którym mowa w ust. 1, następuje w chwili zapisania certyfikatu na rachunku papierów wartościowych uczestnika.";

73) w art. 97 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. W przypadku odmowy dopuszczenia certyfikatów inwestycyjnych do obrotu, na rynkach wymienionych w ust. 1, obrót nimi może być prowadzony w trybie art. 92 ustawy, o której mowa w art. 6 ust. 4.";

74) w art. 98:

a) w ust.1 w zdaniu wstępnym wyrazy "ust.2 i 3" zastępuje się wyrazami "ust. 2 - 3a oraz art. 98a",

b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Papiery wartościowe wyemitowane przez jeden podmiot, wierzytelności wobec tego podmiotu i udziały w tym podmiocie nie mogą stanowić, z zastrzeżeniem ust. 2a, łącznie więcej niż 10% wartości aktywów funduszu.",

c) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Listy zastawne wyemitowane przez jeden bank hipoteczny nie mogą stanowić więcej niż 25 % wartości aktywów funduszu.",

d) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Waluta obca jednego państwa nie może stanowić więcej niż 10% wartości aktywów funduszu.",

e) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. EURO nie może stanowić więcej niż 10% wartości aktywów funduszu.",

f) ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Ograniczeń, o których mowa w ust. 2, nie stosuje się do papierów wartościowych emitowanych lub gwarantowanych przez Skarb Państwa, Narodowy Bank Polski, państwa należące do OECD albo międzynarodowe instytucje finansowe, których członkiem jest Rzeczpospolita Polska lub co najmniej jedno z państw należących do OECD.",

g) w ust. 5 wyrazy "art. 77 ust. 2 i 3" zastępuje się wyrazami "art. 77 ust. 2-4";

75) po art. 98 dodaje się art.98a w brzmieniu:

"Art. 98a. 1. Fundusz inwestycyjny zamknięty może nabywać jednostki uczestnictwa w innych funduszach inwestycyjnych lub tytuły uczestnictwa emitowane przez instytucje wspólnego inwestowania, mające siedzibę za granicą.

2. Fundusz inwestycyjny zamknięty może nabywać jednostki uczestnictwa innych funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez to samo towarzystwo, gdy możliwość nabywania jednostek uczestnictwa w takich funduszach została wyraźnie określona w statucie funduszu; możliwość ta nie dotyczy nabywania jednostek uczestnictwa w trybie art. 20 ust. 1.

3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, towarzystwo nie może pobierać wynagrodzenia, ani obciążać funduszu kosztami związanymi z lokowaniem aktywów funduszu w jednostki uczestnictwa tych funduszy.";

76) w art. 99 po wyrazie "aktywów" dodaje się wyraz "netto";

77) w art. 100 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Czynności prawne dokonane z naruszeniem ograniczeń, o których mowa w art. 98 ust. 1-3a, są ważne.";

78) art.101 otrzymuje brzmienie:

"Art. 101. 1. W funduszu inwestycyjnym zamkniętym działa rada inwestorów jako organ kontrolny.

2. Tryb działania rady inwestorów określa statut funduszu inwestycyjnego zamkniętego oraz regulamin przyjęty przez radę.

3. Rada inwestorów kontroluje realizację celu inwestycyjnego funduszu inwestycyjnego zamkniętego i polityki inwestycyjnej oraz przestrzeganie ograniczeń inwestycyjnych. W tym celu członkowie rady inwestorów mogą przeglądać księgi i dokumenty funduszu oraz żądać wyjaśnień od towarzystwa.

4. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w realizowaniu celu inwestycyjnego, polityki inwestycyjnej lub przestrzeganiu ograniczeń inwestycyjnych, rada inwestorów wzywa towarzystwo do niezwłocznego usunięcia nieprawidłowości oraz zawiadamia o nich Komisję.

5. Rada inwestorów może postanowić o rozwiązaniu funduszu inwestycyjnego zamkniętego, jeżeli statut tak stanowi. Uchwała o rozwiązaniu funduszu jest podjęta, jeżeli głosy za rozwiązaniem funduszu oddali uczestnicy reprezentujący łącznie co najmniej 2/3 ogólnej liczby certyfikatów inwestycyjnych danego funduszu.";

79) po art.101 dodaje się art.101a i art. 101b w brzmieniu:

"Art. 101a. 1. Członkiem rady inwestorów może być wyłącznie uczestnik funduszu inwestycyjnego zamkniętego reprezentujący ponad 5% ogólnej liczby certyfikatów inwestycyjnych w danym funduszu, który wyraził pisemną zgodę na udział w radzie oraz dokonał blokady certyfikatów inwestycyjnych na rachunku papierów wartościowych w liczbie stanowiącej ponad 5% ogólnej liczby certyfikatów.

2. Rada inwestorów rozpoczyna działalność, gdy co najmniej trzech uczestników spełni warunki, o których mowa w ust. 1.

3. Członkostwo w radzie inwestorów ustaje z dniem złożenia przez członka rady rezygnacji lub z dniem odwołania blokady, o której mowa w ust.1.

4. Rada inwestorów zawiesza działalność w przypadku, gdy mniej niż trzech członków rady spełnia warunki, o których mowa w
ust. 1.

5. Rada inwestorów wznawia działalność, gdy co najmniej trzech uczestników spełni warunki, o których mowa w ust. 1.

6. Uprawnienia i obowiązki wynikające z członkostwa w radzie inwestorów uczestnik wykonuje osobiście, a w przypadku uczestników niebędących osobami fizycznymi, przez osoby uprawnione do reprezentacji uczestnika. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, każdy certyfikat inwestycyjny objęty blokadą daje prawo do jednego głosu w radzie.

Art. 101b. 1. Statut funduszu może zezwolić na dokonywanie wpłat na certyfikaty inwestycyjne papierami wartościowymi lub udziałami w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, papiery wartościowe i udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością będą wyceniane według metody przyjętej przez fundusz dla wyceny aktywów netto.";

80) art. 102 otrzymuje brzmienie:

"Art. 102. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, po zasięgnięciu opinii Przewodniczącego Komisji, może określić, w drodze rozporządzenia, jaką część aktywów funduszu inwestycyjnego zamkniętego mogą stanowić papiery wartościowe i wierzytelności objęte lub nabyte poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Określenie to powinno wskazywać w ujęciu procentowym rodzaj danego składnika aktywów oraz uwzględniać państwo jego pochodzenia.";

81) po art.102 dodaje się rozdział 7a w brzmieniu:

"Rozdział 7a

Specjalistyczne fundusze inwestycyjne zamknięte

Art. 102a. Do specjalistycznych funduszy inwestycyjnych zamkniętych i emitowanych przez nie certyfikatów inwestycyjnych stosuje się przepisy o funduszach inwestycyjnych zamkniętych, jeżeli przepisy niniejszego rozdziału nie stanowią inaczej.

Art. 102b. Specjalistyczny fundusz inwestycyjny zamknięty może emitować certyfikaty inwestycyjne, które nie podlegają obowiązkowi wprowadzenia do publicznego obrotu w rozumieniu ustawy, o której mowa w art. 6 ust. 4. Takie certyfikaty inwestycyjne mogą zostać dopuszczone do publicznego obrotu wyłącznie w przypadku, gdy dopuszczenie będzie obejmować również certyfikaty wcześniejszych emisji.

Art. 102c. 1. Certyfikaty inwestycyjne specjalistycznego funduszu inwestycyjnego zamkniętego mogą być papierami wartościowymi imiennymi lub na okaziciela, z tym że certyfikaty inwestycyjne dopuszczone do publicznego obrotu mogą być wyłącznie na okaziciela.

2. Certyfikat inwestycyjny daje na zgromadzeniu inwestorów prawo do jednego głosu, z zastrzeżeniem ust. 3.

3. Statut funduszu może określać, że certyfikaty inwestycyjne imienne są uprzywilejowane w zakresie prawa głosu, z tym że jednemu certyfikatowi można przyznać nie więcej niż dwa głosy.

4. Zbycie lub zastawienie certyfikatu inwestycyjnego imiennego statut funduszu może:

1) uzależnić od zgody zgromadzenia inwestorów, oznaczając:

a) formę udzielenia zgody, jeżeli nie jest pisemna,

b) termin do wskazania nabywcy w przypadku odmowy zgody, nie dłuższy jednak niż 2 miesiące od dnia zgłoszenia zamiaru zbycia lub zastawienia certyfikatu,

c) cenę lub sposób jej określenia oraz termin zapłaty ceny, albo

2) w inny sposób ograniczyć, oznaczając termin oraz szczegółowy tryb i warunki stosowania takiego ograniczenia.

5. W przypadku braku któregokolwiek z postanowień statutu wymienionych w ust. 4, dane ograniczenie jest bezskuteczne.

Art. 102d. 1. Każdy certyfikat inwestycyjny specjalistycznego funduszu inwestycyjnego zamkniętego ma taką samą wartość nominalną.

2. Fundusz nie może wydawać certyfikatów inwestycyjnych poniżej ich wartości nominalnej.

3. Certyfikaty inwestycyjne nie mogą być wydawane przed ich całkowitym opłaceniem.

Art. 102e. Jeżeli statut specjalistycznego funduszu inwestycyjnego zamkniętego tak stanowi, certyfikaty inwestycyjne, które nie podlegają obowiązkowi wprowadzenia do publicznego obrotu, mogą nie mieć formy dokumentu; w takim przypadku, wszystkie certyfikaty inwestycyjne funduszu nie mają formy dokumentu.

Art. 102f. 1. Certyfikat inwestycyjny w formie dokumentu powinien zawierać:

1) nazwę specjalistycznego funduszu inwestycyjnego zamkniętego oraz wskazanie siedziby funduszu,

2) numer wpisu funduszu do rejestru funduszy,

3) datę zarejestrowania funduszu i datę wyemitowania certyfikatu inwestycyjnego,

4) czas trwania funduszu, jeżeli jest ograniczony,

5) wartość nominalną certyfikatu inwestycyjnego,

6) serię i numer certyfikatu inwestycyjnego,

7) oznaczenie, czy certyfikat inwestycyjny jest na okaziciela, czy imienny,

8) wskazanie, czy certyfikat inwestycyjny imienny jest uprzywilejowany w zakresie prawa głosu, z określeniem stopnia tego uprzywilejowania,

9) wskazanie ograniczeń zbywalności certyfikatu inwestycyjnego.

2. Certyfikat inwestycyjny jest opatrzony pieczęcią towarzystwa i podpisami członków jego zarządu. Podpisy mogą być mechanicznie odtwarzane.

Art. 102g. 1. Wydanie przez specjalistyczny fundusz inwestycyjny zamknięty certyfikatu inwestycyjnego, który nie podlega obowiązkowi wprowadzenia do publicznego obrotu następuje:

1) przez wręczenie dokumentu, w przypadku certyfikatu w formie dokumentu, albo

2) z chwilą zapisania certyfikatu w ewidencji uczestników funduszu, o której mowa w art. 102h, w przypadku certyfikatu niemającego formy dokumentu.

2. Na żądanie uczestnika, podmiot prowadzący ewidencję uczestników funduszu, o której mowa w art. 102h, wydaje mu zaświadczenie o zapisaniu certyfikatu w tej ewidencji.

Art. 102h. 1. Prawa z certyfikatów inwestycyjnych specjalistycznego funduszu inwestycyjnego zamkniętego , które nie mają formy dokumentu powstają z chwilą dokonania zapisu w ewidencji uczestników funduszu i przysługują osobie w niej wskazanej jako posiadacz certyfikatu inwestycyjnego.

2. Ewidencja uczestników specjalistycznego funduszu inwestycyjnego zamkniętego zawiera w szczególności dane identyfikujące uczestnika funduszu oraz w odniesieniu do certyfikatów inwestycyjnych poszczególnych emisji należących do uczestnika:

1) liczbę, rodzaj i serię certyfikatów,

2) liczbę głosów przypadających na certyfikat imienny, który jest uprzywilejowany w zakresie prawa głosu,

3) wskazanie ograniczeń zbywalności certyfikatu.

3. Podmiotami uprawnionymi do prowadzenia ewidencji uczestników funduszu są:

1) towarzystwo zarządzające tym funduszem,

2) Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A.,

3) dom maklerski,

4) bank.

4. Statut specjalistycznego funduszu inwestycyjnego zamkniętego określa jeden podmiot, spośród wymienionych w ust. 3, prowadzący ewidencję uczestników funduszu.

5. Umowa zobowiązująca do przeniesienia praw z certyfikatów inwestycyjnych niemających formy dokumentu, przenosi te prawa z chwilą dokonania w ewidencji uczestników funduszu zapisu wskazującego nabywcę oraz liczbę, rodzaj i serię nabytych certyfikatów inwestycyjnych.

6. W przypadku, gdy nabycie certyfikatów inwestycyjnych niemających formy dokumentu nastąpiło na podstawie zdarzenia powodującego, z mocy prawa, przeniesienie praw z tych certyfikatów, zapis w ewidencji uczestników funduszu jest dokonywany na żądanie nabywcy.

Art. 102i. 1. Do proponowania nabycia certyfikatów inwestycyjnych, stanowiącego publiczny obrót papierami wartościowymi w rozumieniu ustawy, o której mowa w art. 6 ust. 4, w przypadku, gdy wartość nominalna jednego certyfikatu jest nie mniejsza niż równowartość w złotych 40 000 EURO, ustalona przy zastosowaniu średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, nie stosuje się przepisów tej ustawy, pod warunkiem, że emitent zawiadomi Komisję o tej emisji nie później niż na 7 dni przed dniem rozpoczęcia przyjmowania zapisów. Wartość nominalną certyfikatów przelicza się na złote polskie według średniego kursu EURO ogłaszanego na dzień zawiadomienia.

2. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych określa, w drodze rozporządzenia, treść i wzór zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, zawierającego podstawowe informacje o emitencie, certyfikatach inwestycyjnych oraz o trybie ich zbywania.

3. Przepisów ust. 1 nie stosuje się do certyfikatów inwestycyjnych, które podlegają obowiązkowi wprowadzenia do publicznego obrotu.

Art. 102j. Emisja certyfikatów inwestycyjnych, które nie podlegają obowiązkowi wprowadzenia do publicznego obrotu może nastąpić poprzez:

1) proponowanie nabycia certyfikatów inwestycyjnych skierowane bez wykorzystania środków masowego przekazu do nie więcej niż 300 osób, albo

2) proponowanie nabycia certyfikatów inwestycyjnych, o których mowa w art. 102i ust. 1, na warunkach określonych w tym przepisie.

Art. 102k. 1. Do propozycji nabycia, o której mowa w art. 102j, należy dołączyć:

1) informację o miejscach, w których można zapoznać się z treścią statutu specjalistycznego funduszu inwestycyjnego zamkniętego,

2) warunki emisji certyfikatów inwestycyjnych.

2. Warunki emisji, o których mowa w ust. 1 pkt 2, powinny zawierać w szczególności:

1) nazwę, siedzibę i adres emitenta certyfikatów inwestycyjnych,

2) datę i numer decyzji o udzieleniu zezwolenia na utworzenie funduszu,

3) podstawowe dane o emitencie,

4) podstawowe dane o emisji,

5) wskazanie czynników ryzyka dla nabywców certyfikatów inwestycyjnych,

6) podstawowe dane o depozytariuszu,

7) podstawowe dane o towarzystwie lub o podmiocie, o którym mowa w art. 34a ust. 1,

8) zbadane sprawozdanie finansowe funduszu za ostatni rok obrotowy, w przypadku drugiej i następnych emisji certyfikatów inwestycyjnych.

3. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, szczegółową treść warunków emisji certyfikatów inwestycyjnych specjalistycznego funduszu inwestycyjnego zamkniętego, które nie podlegają obowiązkowi wprowadzenia do publicznego obrotu. Warunki emisji powinny zawierać informacje niezbędne nabywcom certyfikatów do oceny ryzyka związanego z inwestowaniem w te certyfikaty.

Art. 102l. Specjalistyczny fundusz inwestycyjny zamknięty może nabywać własne certyfikaty inwestycyjne niepodlegające obowiązkowi wprowadzenia do publicznego obrotu, wyłącznie w celu ich umorzenia.

Art. 102m. Statut funduszu może dopuszczać możliwość jednoczesnego przeprowadzania kilku emisji certyfikatów inwestycyjnych niepodlegających obowiązkowi wprowadzenia do publicznego obrotu.

Art. 102n 1. Papiery wartościowe wyemitowane przez jeden podmiot, wierzytelności wobec tego podmiotu i udziały w tym podmiocie nie mogą stanowić łącznie więcej niż 20% wartości aktywów specjalistycznego funduszu inwestycyjnego zamkniętego.

2. Waluta obca jednego państwa nie może stanowić więcej niż 20% wartości aktywów specjalistycznego funduszu inwestycyjnego zamkniętego.

3. EURO nie może stanowić więcej niż 20% wartości aktywów funduszu.

4. Ograniczeń, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do papierów wartościowych emitowanych lub gwarantowanych przez Skarb Państwa, Narodowy Bank Polski, państwa należące do OECD albo międzynarodowe instytucje finansowe, których członkiem jest Rzeczpospolita Polska lub co najmniej jedno z państw należących do OECD.

5. Specjalistyczny fundusz inwestycyjny zamknięty może zaciągać, wyłącznie w bankach, pożyczki i kredyty o łącznej wysokości nieprzekraczającej 75% wartości aktywów netto funduszu w chwili ich zaciągania.

Art. 102o.1. W specjalistycznym funduszu inwestycyjnym zamkniętym działa zgromadzenie inwestorów.

2. Uprawnionymi do udziału w zgromadzeniu inwestorów są:

1) uczestnicy funduszu, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, którzy nie później niż na 7 dni przed dniem odbycia zgromadzenia złożą towarzystwu świadectwo depozytowe wydane zgodnie z przepisami art. 10 i art. 11 ustawy, o której mowa w art. 6 ust. 4,

2) uczestnicy funduszu, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 lit. a), którzy nie później niż na 7 dni przed dniem odbycia zgromadzenia złożą towarzystwu zaświadczenie wydane przez depozytariusza o złożeniu certyfikatów w depozycie u depozytariusza,

3) uczestnicy funduszu, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 lit. b), którzy nie później niż na 7 dni przed dniem odbycia zgromadzenia:

a) złożą towarzystwu zaświadczenie wydane przez podmiot prowadzący ewidencję uczestników funduszu, zawierające informacje określone w art. 102h ust. 2 pkt 1 i pkt 2, albo

b) zgłoszą towarzystwu zamiar udziału w zgromadzeniu w przypadku, gdy ewidencję uczestników funduszu prowadzi towarzystwo.

3. Sposób i warunki zwołania zgromadzenia oraz podejmowania
uchwał okr
eśla statut funduszu.

Art. 102p. 1. Zgromadzenie inwestorów odbywa się w miejscu siedziby funduszu albo w innym miejscu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej określonym w statucie.

2. Zgromadzenie inwestorów zwołuje towarzystwo zarządzające funduszem, ogłaszając o tym co najmniej na 21dni przed terminem zgromadzenia.

3. Uczestnicy funduszu posiadający co najmniej 10% wyemitowanych przez fundusz certyfikatów inwestycyjnych mogą domagać się zwołania zgromadzenia inwestorów, składając takie żądanie na piśmie zarządowi towarzystwa.

4. Jeżeli zarząd towarzystwa nie zwoła zgromadzenia w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia żądania, o którym mowa w ust. 3, sąd rejestrowy może upoważnić do zwołania zgromadzenia, na koszt towarzystwa, uczestników występujących z tym żądaniem.

Art. 102r. Uchwały zgromadzenia inwestorów wymagają dla swej ważności zaprotokołowania przez notariusza.

Art. 102s. 1. Zgromadzenie inwestorów może podjąć uchwałę o rozwiązaniu specjalistycznego funduszu inwestycyjnego zamkniętego. Uchwała o rozwiązaniu funduszu jest podjęta, jeżeli głosy za rozwiązaniem funduszu oddali uczestnicy reprezentujący łącznie co najmniej 2/ 3 ogólnej liczby certyfikatów inwestycyjnych danego funduszu.

2. Jeżeli statut funduszu tak stanowi, zgromadzenie inwestorów wyraża zgodę na:

1) zmianę depozytariusza,

2) emisję nowych certyfikatów inwestycyjnych,

3) zmiany statutu funduszu w zakresie wyłączenia prawa pierwszeństwa do nabycia nowej emisji certyfikatów inwestycyjnych.

3. Jeżeli statut funduszu nie stanowi inaczej, decyzja inwestycyjna dotycząca aktywów funduszu, których wartość przekracza 15% wartości aktywów funduszu, wymaga dla swej ważności zgody zgromadzenia inwestorów.

Art. 102t. Zgromadzenie inwestorów, w terminie 4 miesięcy po upływie każdego roku obrotowego rozpatruje i zatwierdza sprawozdanie finansowe funduszu za ten rok.

Art. 102u. 1. Przedmiotem lokat specjalistycznego funduszu inwestycyjnego zamkniętego mogą być:

1) prawo własności:

a) nieruchomości gruntowych w rozumieniu przepisów o gospodarce nieruchomościami, lub

b) budynków i lokali stanowiących odrębne nieruchomości, lub

2) udział we współwłasności nieruchomości, o których mowa w pkt 1.

2. W skład aktywów funduszu wchodzą również przedmioty i urządzenia, w tym urządzenia infrastruktury technicznej, potrzebne do korzystania z przedmiotu praw określonych w ust. 1 zgodnie z jego społeczno-gospodarczym przeznaczeniem, oraz niezbędne do zachowania przedmiotu tych praw w stanie niepogorszonym lub zwiększające jego wartość.

3. Dochody i pożytki z lokat, o których mowa w ust. 1, są przeznaczane w pierwszej kolejności na realizację celów wynikających z ust. 2 i nie podlegają podziałowi między uczestników funduszu.

4. Fundusz dokonujący lokat, o których mowa w ust. 1, może jednocześnie dokonywać lokat wymienionych w art. 98 i art. 98a.

Art. 102w. 1. Specjalistyczny fundusz inwestycyjny zamknięty może nabywać wyłącznie prawa do nieruchomości o uregulowanym stanie prawnym, wolnych od obciążeń, w tym praw osób trzech, i nie będących przedmiotem zabezpieczenia lub egzekucji.

2. Wartość poszczególnych lokat, o których mowa w art. 102u ust. 1, w chwili ich nabycia nie może przekraczać 10% wartości aktywów funduszu.

Art. 102x. Specjalistyczny fundusz inwestycyjny zamknięty może ustanawiać obciążenia na aktywach określonych w art. 102u ust. 1 i ust. 2 o łącznej wysokości nieprzekraczającej 50% wartości aktywów netto funduszu w chwili ustanowienia obciążenia, za zgodą depozytariusza i na warunkach określonych w statucie.

Art. 102y. 1. Wycena aktywów funduszu określonych w art. 102u ust. 1 i ust. 2 jest dokonywana przez zespół co najmniej trzech osób, w skład którego wchodzą rzeczoznawcy majątkowi uprawnieni do szacowania nieruchomości na podstawie przepisów o gospodarce nieruchomościami wybierani przez radę nadzorczą towarzystwa.

2. Szczegółowy tryb i warunki pracy zespołu, o którym mowa w ust. 1, określa statut funduszu.";

82) w art. 107 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Do emisji certyfikatów inwestycyjnych funduszu inwestycyjnego mieszanego stosuje się odpowiednio przepisy art. 90 ust. 2, art. 91- 91b oraz art. 93a-97";

83) w art.108:

a) w pkt 2 wyraz "wpłat" zastępuje się wyrazem "zapisów",

b) w pkt 4 wyraz "zbywania" zastępuje się wyrazem "wydania";

84) art.109 otrzymuje brzmienie:

"Art. 109. 1. Cena emisyjna certyfikatów inwestycyjnych drugiej i następnych emisji nie może być niższa niż wartość aktywów netto funduszu przypadająca na certyfikat inwestycyjny według wyceny aktywów dokonanej na 7 dni przed dniem rozpoczęcia przyjmowania zapisów na certyfikaty kolejnej emisji, chyba że statut funduszu określi maksymalną wysokość różnicy pomiędzy wartością aktywów netto funduszu przypadającą na certyfikat inwestycyjny według tej wyceny, a ceną emisyjną certyfikatu kolejnej emisji. Cena emisyjna certyfikatu może być powiększona o opłatę, o której mowa w art. 26 ust. 6.

2. Cena wykupu certyfikatów inwestycyjnych jest równa wartości aktywów netto funduszu, przypadającej na certyfikat inwestycyjny, według wyceny aktywów z dnia wykupienia. Cena ta może być pomniejszona o opłatę, o której mowa w art. 26 ust. 6.";

85) skreśla się art. 110 i art. 111;

86) art. 113 otrzymuje brzmienie:

"Art. 113. 1. Fundusz inwestycyjny mieszany może, z zastrzeżeniem art. 120, lokować aktywa w:

1) papiery wartościowe,

2) wierzytelności pieniężne o terminie wymagalności nie dłuższym niż rok,

3) udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością,

4) waluty

- pod warunkiem że są one zbywalne i ich wartość może być ustalona nie rzadziej niż w każdym dniu wyceny aktywów funduszu.

2. Lokowanie w papiery wartościowe lub wierzytelności w państwie innym niż Rzeczpospolita Polska lub państwo należące do OECD wymaga uzyskania zezwolenia Komisji na dokonywanie takich lokat.";

87) w art. 114:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Fundusz inwestycyjny mieszany może dokonywać lokat, o których mowa w art. 113 ust. 1, pod warunkiem, że nie więcej niż 5 %, z zastrzeżeniem ust. 1a, wartości jego aktywów będą stanowiły:

1) papiery wartościowe wyemitowane przez jeden podmiot, wierzytelności wobec tego podmiotu lub udziały w tym podmiocie,

2) waluta obca jednego państwa,

3) EURO.",

b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Listy zastawne wyemitowane przez jeden bank hipoteczny nie mogą stanowić więcej niż 25 % wartości aktywów funduszu.",

c) w ust. 2 wyrazy "waluty jednego państwa" zastępuje się wyrazami "walutę obcą jednego państwa lub EURO";

88) w art. 115:

a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Ograniczeń, o których mowa w art. 114, nie stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 4, również do lokat w papiery wartościowe emitowane lub gwarantowane przez:

1) jednostki samorządu terytorialnego,

2) państwa należące do OECD oraz międzynarodowe instytucje finansowe, których członkiem jest Rzeczpospolita Polska lub co najmniej jedno z państw należących do OECD, jeżeli Komisja na to wyrazi zgodę.",

b) ust.4 otrzymuje brzmienie:

" 4. Lokaty, o których mowa w ust. 2, dokonywane w papiery wartościowe jednego emitenta lub gwarantowane przez jeden podmiot nie mogą przewyższać 35% wartości aktywów funduszu, chyba że statut funduszu na to zezwala i wskazuje tego emitenta lub gwaranta.";

89) w art. 116 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Fundusz inwestycyjny mieszany może nabywać jednostki uczestnictwa innych funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez to samo towarzystwo, gdy możliwość nabywania jednostek uczestnictwa w takich funduszach została wyraźnie określona w statucie funduszu; możliwość ta nie dotyczy nabywania jednostek uczestnictwa w trybie art. 20 ust. 1.";

90) w art. 119 po wyrazie "aktywów" dodaje się wyraz "netto";

91) art. 120 otrzymuje brzmienie:

"Art. 120. Jeżeli statut funduszu inwestycyjnego mieszanego tak stanowi, fundusz może dokonywać lokat w papiery wartościowe wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy, o której mowa w art. 6 ust. 4, inne prawa pochodne od praw majątkowych będących przedmiotem lokat oraz transakcje terminowe, przy uwzględnieniu celu inwestycyjnego funduszu.";

92) po art. 120 dodaje się art. 120a w brzmieniu:

"Art.120a. 1. W funduszu inwestycyjnym mieszanym działa rada inwestorów jako organ kontrolny.

2. Do rady, o której mowa w ust.1, stosuje się odpowiednio przepisy art.101 ust. 2-5 i art. 101a.";

93) art. 121 otrzymuje brzmienie:

"Art. 121. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, po zasięgnięciu opinii Przewodniczącego Komisji, może określić, w drodze rozporządzenia, jaką część aktywów funduszu inwestycyjnego mieszanego mogą stanowić papiery wartościowe i wierzytelności objęte lub nabyte poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Określenie to powinno wskazywać w ujęciu procentowym rodzaj danego składnika aktywów oraz uwzględniać państwo jego pochodzenia.";

94) po art.121 dodaje się rozdział 8a w brzmieniu:

"Rozdział 8a

Zarządzanie zbiorczym portfelem papierów wartościowych

Art. 121a. Za zezwoleniem Komisji wydaną na wniosek towarzystwa, towarzystwo może zarządzać zbiorczym portfelem papierów wartościowych na zasadach określonych w art. 121d-121j.

Art.121b. Do wniosku, o którym mowa w art. 121a, załącza się:

1) dane osobowe osób zatrudnionych w towarzystwie, które mają istotny wpływ na zarządzanie zbiorczym portfelem papierów wartościowych, w tym w szczególności na decyzje inwestycyjne towarzystwa w tym zakresie,

2) listę osób wyznaczonych przez depozytariusza do wykonywania obowiązków określonych w umowie,

3) informacje o kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym osób, o których mowa w pkt 1 i pkt 2, w szczególności w zakresie lokowania w papiery wartościowe i inne prawa majątkowe, które mogą wchodzić w skład zbiorczego portfela papierów wartościowych oraz zaświadczenia o niekaralności tych osób,

4) regulamin wykonywania działalności.

Art. 121c. Do zezwolenia, o którym mowa w art. 121a, stosuje się odpowiednio art. 18.

Art. 121d. 1. Zbiorczy portfel papierów wartościowych stanowi współwłasność łączną posiadaczy jednostek uczestnictwa, z zastrzeżeniem art. 121e ust. 4.

2. Składniki zbiorczego portfela papierów wartościowych nie podlegają egzekucji prowadzonej z majątku uczestnika zbiorczego portfela papierów wartościowych. Egzekucja następuje wyłącznie poprzez odkupienie jednostek uczestnictwa zbiorczego portfela papierów wartościowych.

3. Uczestnik zbiorczego portfela papierów wartościowych nie może rozporządzać udziałem w zbiorczym portfelu papierów wartościowych, ani udziałem w poszczególnych składnikach tego portfela.

Art.121e. 1. Towarzystwo tworzy zbiorczy portfel papierów wartościowych przez nabycie papierów wartościowych na rachunek własny towarzystwa.

2. Po nabyciu papierów wchodzących w skład zbiorczego portfela papierów wartościowych towarzystwo przydziela uczestnikom tego portfela jednostki uczestnictwa.

3. Jednostka uczestnictwa zbiorczego portfela papierów wartościowych reprezentuje prawo jej posiadacza do żądania zbycia proporcjonalnej części aktywów zbiorczego portfela papierów wartościowych i przeniesienia na rzecz tego posiadacza środków pieniężnych uzyskanych w wyniku tego zbycia.

4. Do chwili zbycia pierwszej jednostki uczestnictwa w zbiorczym portfelu papierów wartościowych towarzystwo pozostaje jedynym właścicielem tego portfela.

5. Jednostki uczestnictwa zbiorczego portfela papierów wartościowych, które nie zostały przydzielone uczestnikom tego portfela przysługują towarzystwu. Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio.

6. Towarzystwo wykonuje we własnym imieniu prawa i obowiązki wynikające z poszczególnych składników zbiorczego portfela papierów wartościowych oraz obowiązki wynikające z zarządzania tym portfelem.

Art. 121f. 1. Zasady działania, zarządzania i likwidacji zbiorczego portfela papierów wartościowych określa regulamin, o którym mowa w art. 121b pkt 4, do którego stosuje się art. 384 Kodeksu cywilnego.

2. Regulamin, o którym mowa w ust.1, określa w szczególności:

1) procentowy udział poszczególnych papierów wartościowych i praw majątkowych określonych w art. 97 ustawy, o której mowa w art. 6 ust. 4, w portfelu ze wskazaniem konkretnych papierów wartościowych i praw wchodzących w skład tego portfela,

2) maksymalną liczbę jednostek uczestnictwa w zbiorczym portfelu papierów wartościowych,

3) liczbę jednostek uczestnictwa pozostałych w zbiorczym portfelu, która stanowi przesłankę likwidacji zbiorczego portfela papierów wartościowych,

4) okoliczności, o których mowa w art. 121h ust. 2 pkt 3,

5) sposób zarządzania zbiorczym portfelem papierów wartościowych, z uwzględnieniem pożytków z papierów wartościowych i praw majątkowych wchodzących w skład zbiorczego portfela papierów wartościowych oraz kosztów związanych z zarządzaniem tym portfelem, w tym kosztów transakcji dotyczących poszczególnych składników portfela oraz kosztów związanych ze zbywaniem i umarzaniem jednostek uczestnictwa tego portfela.

3. Postanowienia regulaminu, o którym mowa w ust. 1, nie mogą uprzywilejować towarzystwa w stosunku do innych posiadaczy jednostek uczestnictwa w zbiorczym portfelu papierów wartościowych.

Art.121g. 1 Maksymalną liczbą jednostek uczestnictwa w zbiorczym portfelu papierów wartościowych jest liczba ustalona w wyniku przydziału, o którym mowa w art. 121 e ust 2.

2. Jednostka uczestnictwa w zbiorczym portfelu papierów wartościowych jest niezbywalna; podlega umorzeniu na żądanie jej posiadacza. Towarzystwo nie może zbywać nowych jednostek uczestnictwa w miejsce jednostek umorzonych.

Art. 121h. 1. Procentowy skład portfela papierów wartościowych nie może podlegać zmianom, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Zmiana składu portfela papierów wartościowych jest dopuszczalna w przypadku wystąpienia:

1) zdarzenia losowego lub prawnego, które powoduje umorzenie, wykup lub utratę z innej przyczyny przez dany składnik portfela statusu papieru wartościowego w publicznym obrocie lub statusu prawa majątkowego określonego w art. 97 ustawy, o której mowa w art. 6 ust. 4,

2) takiej relacji wartości składników portfela papierów wartościowych do składu procentowego określonego w regulaminie, o którym mowa w art. 121f, która uniemożliwia dokładne ustalenie tego składu; w takim przypadku, towarzystwo jest obowiązane do dokonywania transakcji zbycia składników w sposób zapewniający jak najmniejsze odchylenie rzeczywistego składu portfela od składu procentowego określonego w regulaminie,

3) okoliczności, które ze względu na ważny interes ekonomiczny uczestników zbiorczego portfela papierów wartościowych wymagają zmiany składu portfela, w szczególności w razie znacznego spadku wartości papierów wartościowych poniżej wysokości określonej w regulaminie lub utraty statusu papieru wartościowego dopuszczonego do obrotu na rynku regulowanym.

Art. 121i. 1.Towarzystwo prowadzi rejestr jednostek uczestnictwa zbiorczego portfela papierów wartościowych. Art. 65 stosuje się odpowiednio.

2. Do zbywania lub odkupywania jednostek uczestnictwa zbiorczego portfela papierów wartościowych stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące zbywania lub odkupywania jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych otwartych.

3. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki wykonywania przez towarzystwo działalności w zakresie zarządzania zbiorczymi portfelami papierów wartościowych, z uwzględnieniem warunków finansowych i organizacyjnych, jakie musi spełnić towarzystwo w celu zapewnienia bezpieczeństwa wykonywania tej działalności.

4. Do wyceny aktywów zbiorczego portfela papierów wartościowych stosuje się odpowiednio art. 7.

Art. 121j. 1. Towarzystwo jest obowiązane do sporządzania półrocznych i rocznych sprawozdań finansowych zbiorczego portfela papierów wartościowych oraz do udostępniania tych sprawozdań na żądanie uczestnika tego portfela.

2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zakres sprawozdań, o których mowa w ust. 1. Sprawozdania te powinny umożliwiać nabywcom jednostek uczestnictwa zbiorczego portfela papierów wartościowych ocenę ryzyka związanego z inwestowaniem w te jednostki.";

95) art. 122-124 otrzymują brzmienie:

"Art. 122. Fundusz inwestycyjny otwarty oraz specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty mają obowiązek publikowania skrótów prospektów informacyjnych we wskazanym w statucie dzienniku o zasięgu ogólnopolskim, niezwłocznie po ich sporządzeniu.

Art. 123. Fundusz inwestycyjny zamknięty i fundusz inwestycyjny mieszany publikują prospekty emisyjne oraz ich skróty w sposób określony przepisami o publicznym obrocie papierami wartościowymi.

Art. 124. Prospekt informacyjny funduszu inwestycyjnego otwartego powinien zawierać statut funduszu oraz wszelkie informacje niezbędne do oceny ryzyka inwestycyjnego.";

96) po art. 124 dodaje się art. 124a w brzmieniu:

"Art. 124a. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki, jakim powinien odpowiadać prospekt informacyjny funduszu inwestycyjnego otwartego oraz specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego, a także skrót tego prospektu. Rozporządzenie powinno w szczególności zawierać wymóg przedstawienia informacji, które umożliwią nabywcom jednostek uczestnictwa ocenę ryzyka związanego z inwestowaniem w te jednostki.";

97) w art. 125 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Fundusz inwestycyjny otwarty przekazuje Komisji prospekty informacyjne po ich sporządzeniu, a roczne i półroczne sprawozdania finansowe niezwłocznie po ich zbadaniu przez biegłego rewidenta.";

98) art. 126 otrzymuje brzmienie:

"Art. 126. Fundusz inwestycyjny ma obowiązek ogłaszać, w sposób określony w statucie, wartość aktywów netto na jednostkę uczestnictwa lub certyfikat inwestycyjny oraz cenę zbycia i odkupienia jednostek uczestnictwa, niezwłocznie po ich ustaleniu.";

99) w art. 127 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zakres sprawozdań i informacji, o których mowa w ust. 1, oraz terminy ich dostarczania. Sprawozdania i informacje powinny umożliwiać Komisji wykonywanie nadzoru nad działalnością towarzystwa i funduszu w zakresie określonym ustawą oraz ocenę, czy działalność ta jest wykonywana w interesie uczestników funduszu albo uczestników zbiorczego portfela papierów wartościowych.";

100) art. 128 otrzymuje brzmienie:

"Art. 128. 1. Osoba upoważniona przez Przewodniczącego Komisji ma prawo wstępu do pomieszczeń:

1) towarzystwa - w celu sprawdzenia, czy jego działalność jest zgodna z prawem, statutem lub udzielonym zezwoleniem,

2) depozytariusza - w celu sprawdzenia, czy jego działalność w zakresie wykonywania obowiązków depozytariusza jest zgodna z prawem lub umową, o której mowa w art. 50,

3) podmiotu, o którym mowa w art. 26 ust. 2 - w celu sprawdzenia, czy jego działalność w zakresie pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa lub wykupywaniu certyfikatów inwestycyjnych jest zgodna z prawem, umową zawartą z funduszem i udzielonym zezwoleniem,

4) podmiotu, któremu towarzystwo powierzyło wykonywanie swoich obowiązków - w celu sprawdzenia, czy jego działalność w zakresie wykonywania obowiązków wynikających z umowy zawartej z towarzystwem jest zgodna z tą umową oraz statutem funduszu inwestycyjnego,

5) podmiotu prowadzącego rejestr uczestników, o którym mowa w art. 65 - w celu sprawdzenia, czy jego działalność w zakresie wykonywania obowiązków wynikających z umowy zawartej z funduszem inwestycyjnym jest zgodna z tą umową oraz statutem funduszu inwestycyjnego.

2. Kontrolujący ma prawo:

1) wglądu do ksiąg, dokumentów i innych nośników informacji,

2) żądania sporządzenia, na koszt kontrolowanego, kopii tych dokumentów i nośników informacji,

3) żądania udzielenia informacji lub wyjaśnień przez pracowników kontrolowanych podmiotów.

3. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 1, wydawane jest na piśmie i określa:

1) imię i nazwisko kontrolującego oraz jego stanowisko służbowe,

2) serię i numer dowodu osobistego kontrolującego,

3) oznaczenie podmiotu kontrolowanego,

4) termin ważności upoważnienia.";

101) po art. 129 dodaje się art.129a w brzmieniu:

"Art.129a. 1. W przypadku, gdy towarzystwo narusza przepisy prawa, nie wypełnia warunków określonych w zezwoleniu, przekracza zakres zezwolenia lub narusza interes uczestników funduszu inwestycyjnego, Komisja może, w drodze decyzji:

1) cofnąć zezwolenie, albo

2) nałożyć karę pieniężną do wysokości 500.000 zł, albo

3) zastosować łącznie obie sankcje, o których mowa w pkt 1 i pkt 2.

2. Komisja może nałożyć na towarzystwo sankcje, o których mowa w ust. 1, jeżeli stwierdzi, że fundusz inwestycyjny wykonuje działalność z naruszeniem przepisów ustawy, statutu funduszu lub warunków zezwolenia.

3. Wydanie decyzji następuje po przeprowadzeniu rozprawy. Komisja może nadać decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.

4. Decyzja podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Komisji Papierów Wartościowych i Giełd. Komisja może nakazać jej ogłoszenie w dwóch dziennikach ogólnopolskich na koszt towarzystwa.

5. Wydane przez Komisję decyzje dotyczące funduszu inwestycyjnego, którego jednostki uczestnictwa lub certyfikaty inwestycyjne są zbywane na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej, a poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, Komisja niezwłocznie przekazuje organom państwa właściwym dla nadzoru nad funduszami inwestycyjnymi, w którym te jednostki lub certyfikaty są zbywane.";

102) w art. 130 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Każda reklama odnosząca się do nabywania jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych musi wskazywać na istnienie odpowiednio prospektu informacyjnego, prospektu emisyjnego albo warunków emisji i wskazywać miejsce, gdzie dany dokument jest publicznie dostępny.";

103) art. 133 otrzymuje brzmienie:

"Art. 133. 1. Jeżeli depozytariusz narusza przepisy ustawy lub nie wypełnia obowiązków określonych w umowie, o której mowa w art. 50, Komisja może nakazać funduszowi zmianę depozytariusza lub nałożyć na depozytariusza karę pieniężną w wysokości do 500.000 zł.

2. Jeżeli depozytariusz nie wypełnia określonych w ustawie obowiązków przekazywania informacji Komisji, Komisja może nałożyć karę pieniężną w wysokości do 500.000 zł.

3. Jeżeli fundusz inwestycyjny nie przestrzega przepisów ustawy lub statutu, określających zasady inwestowania, w tym ograniczenia dokonywania lokat funduszu, lub nie wykona obowiązku określonego w art. 16 ust. 2, art. 76 ust. 2, art. 97 ust. 1, art. 100 ust. 2 lub art. 117 ust. 2, Komisja może nałożyć na towarzystwo karę pieniężną w wysokości do 100.000 zł.

4. W razie powzięcia wątpliwości co do prawidłowości lub rzetelności sprawozdań finansowych towarzystwa lub funduszu inwestycyjnego albo innych informacji finansowych, których obowiązek sporządzenia wynika z odrębnych przepisów lub prawidłowości prowadzenia ksiąg rachunkowych, Komisja może zlecić kontrolę tych sprawozdań, informacji i ksiąg rachunkowych podmiotowi uprawnionemu do badania sprawozdań finansowych. W przypadku gdy kontrola wykaże, że wątpliwości były uzasadnione, towarzystwo zwraca Komisji koszty przeprowadzenia kontroli.";

104) po art. 133 dodaje się art. 133a w brzmieniu:

"Art.133a. 1. W przypadku, gdy podmiot, o którym mowa w art.26 ust. 2, narusza przepisy ustawy, nie wypełnia warunków określonych w zezwoleniu lub przekracza zakres zezwolenia, Komisja może, w drodze decyzji:

1) cofnąć zezwolenie, albo

2) nałożyć karę pieniężną do wysokości 500.000 zł, albo

3) zastosować łącznie obie sankcje, o których mowa w pkt 1 i pkt 2.

2. W przypadku, gdy podmiot, o którym mowa w art. 128 ust. 1 pkt 4, wykonuje działalność w zakresie wykonywania obowiązków wynikających z umowy zawartej z towarzystwem niezgodnie z tą umową oraz statutem funduszu inwestycyjnego, Komisja może nałożyć na ten podmiot karę pieniężną do wysokości 500.000 zł lub nakazać towarzystwu odstąpienie od umowy.

3. W przypadku, gdy podmiot, o którym mowa w art.128 ust. 1 pkt 5, wykonuje działalność w zakresie wykonywania obowiązków wynikających z umowy zawartej z funduszem, niezgodnie z tą umową oraz statutem funduszu inwestycyjnego, Komisja może nałożyć na ten podmiot karę pieniężną do wysokości 500.000 zł lub nakazać funduszowi odstąpienie od umowy.";

105) art. 135 otrzymuje brzmienie:

"Art. 135. 1. Udzielenie przez Komisję zezwolenia albo zgody, o której mowa w art. 39 ust. 1 i ust. 3, art. 42 ust. 1, art. 70 ust. 2, art. 77 ust. 4, art. 113 ust. 2 i art. 115 ust. 2 pkt 2, podlega stałej opłacie w wysokości nie większej niż równowartość 4 500 EURO, ustalanej przy zastosowaniu średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski.

2. Przeznaczenie i rozdysponowanie wpływów z opłat, o których mowa w ust. 1, następuje w trybie i na zasadach określonych w art. 21 ustawy, o której mowa w art. 6 ust. 4.

3. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, po zasięgnięciu opinii Przewodniczącego Komisji, określa, w drodze rozporządzenia, wysokość, szczegółowy sposób ustalania oraz warunki i terminy uiszczania opłat określonych w ust. 1, z uwzględnieniem rodzaju opłat i podmiotów uiszczających te opłaty. Opłaty te nie powinny w istotny sposób wpływać na zwiększenie kosztów działalności tych podmiotów.";

106) tytuł rozdziału 10 otrzymuje brzmienie:

"Rozdział 10

Przekształcenie, rozwiązanie i likwidacja funduszu inwestycyjnego
oraz przejęcie zarządzania funduszem inwestycyjnym";

107) art. 138 otrzymuje brzmienie:

"Art. 138. 1. Fundusz inwestycyjny ulega rozwiązaniu, z zastrzeżeniem ust. 2, jeżeli:

1) upłynął okres, na który, zgodnie ze statutem, fundusz został utworzony,

2) zarządzanie funduszem nie zostało przejęte przez inne towarzystwo w trybie i terminie określonym w art. 48 ust. 2,

3) depozytariusz zaprzestał wykonywania swoich obowiązków i nie zawarto z innym depozytariuszem umowy o prowadzenie rejestru,

4) wartość aktywów netto funduszu inwestycyjnego otwartego spadła poniżej wartości określonej w art. 69a,

5) rada inwestorów albo zgromadzenie inwestorów podjęło uchwałę o rozwiązaniu funduszu,

6) wystąpiły inne przyczyny określone w statucie funduszu inwestycyjnego.

2. Fundusz nie ulega rozwiązaniu, jeżeli na wniosek towarzystwa złożony w terminie 7 dni od dnia wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, Komisja udzieli zgody na połączenie funduszu inwestycyjnego z innym funduszem inwestycyjnym w trybie i na warunkach określonych w przepisach rozdziału 6a.

3. Rozwiązanie funduszu inwestycyjnego następuje po przeprowadzeniu likwidacji. Z dniem rozpoczęcia likwidacji fundusz inwestycyjny nie może zbywać jednostek uczestnictwa albo emitować certyfikatów inwestycyjnych.

4. W przypadku złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 2, otwarcie likwidacji funduszu inwestycyjnego następuje z dniem, w którym decyzja Komisji o odmowie zgody na połączenie funduszy inwestycyjnych stała się ostateczna.";

108) w art. 139:

a) w ust.1 wyraz "likwidacji" zastępuje się wyrazem "rozwiązania",

b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3.  W zakresie określonym w ust. 1 i ust. 2 w przypadku funduszy inwestycyjnych zamkniętych i mieszanych stosuje się również przepisy o publicznym obrocie papierami wartościowymi.",

c) skreśla się ust. 4;

109) w art. 140 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Likwidator zgłasza niezwłocznie do rejestru funduszy otwarcie likwidacji funduszu i dane likwidatora.";

110) w art. 143 skreśla się wyraz "zlikwidowanego";

111) art. 144 otrzymuje brzmienie:

"Art. 144.  Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, tryb likwidacji funduszy inwestycyjnych, z uwzględnieniem sposobu i terminów dokonywania poszczególnych czynności w ramach postępowania likwidacyjnego.";

112) po art. 144 dodaje się rozdział 10a w brzmieniu:

"Rozdział 10a

Zbywanie tytułów uczestnictwa emitowanych przez fundusze inwestycyjne
z siedz
ibą w państwach będących członkami Unii Europejskiej

Art. 144a 1. Jeżeli tytuły uczestnictwa emitowane przez fundusz inwestycyjny otwarty z siedzibą w państwie będącym członkiem Unii Europejskiej, innym niż Rzeczpospolita Polska, zwany dalej "funduszem zagranicznym", mają być w wyniku publicznego proponowania ich nabycia zbywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, fundusz lub spółka nim zarządzająca są obowiązane do uprzedniego poinformowania Komisji o tym zamiarze.

2. Fundusz zagraniczny lub spółka nim zarządzająca, o których mowa w ust. 1, są obowiązane do przedstawienia Komisji:

1) zaświadczenia właściwego organu państwa siedziby funduszu zagranicznego lub spółki nim zarządzającej o przestrzeganiu przez ten fundusz i spółkę nim zarządzającą, przepisów prawa regulujących przedsięwzięcia w zakresie zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe, obowiązujących łącznie w państwach będących członkami Unii Europejskiej,

2) regulaminu funduszu zagranicznego,

3) prospektu informacyjnego funduszu zagranicznego,

4) ostatniego raportu rocznego i raportu półrocznego funduszu zagranicznego, jeżeli zostały sporządzone,

5) danych o przewidywanych sposobach zbywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tytułów uczestnictwa emitowanych przez fundusz zagraniczny.

3. Przez regulamin funduszu zagranicznego, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, rozumie się również statut tego funduszu, lub też statut albo regulamin spółki, jeżeli fundusz utworzony jest w formie spółki.

4. Przez siedzibę funduszu zagranicznego rozumie się również siedzibę spółki zarządzającej, jeżeli fundusz ten nie jest osobą prawną.

5. Zbywanie tytułów uczestnictwa emitowanych przez fundusz zagraniczny może rozpocząć się po upływie 2 miesięcy od złożenia dokumentów, o których mowa w ust. 2, chyba że Komisja wyrazi zgodę na skrócenie tego terminu albo przed jego upływem zgłosi sprzeciw stwierdzając, że przewidywane sposoby zbywania tytułów uczestnictwa nie spełniają warunków określonych w przepisach prawa, obowiązujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Art. 144b. Fundusz zagraniczny jest obowiązany do publikowania w Rzeczypospolitej Polskiej, w języku polskim, informacji i dokumentów, zgodnie z przepisami prawa obowiązującymi w państwie jego siedziby.

Art. 144c. Fundusz zagraniczny może używać tych samych ogólnych określeń w rodzaju "fundusz inwestycyjny" lub "spółka inwestycyjna", których używa w państwie swojej siedziby, z tym że określenie to powinno być użyte w języku polskim oraz uzupełnione o określenie odpowiednio "zagraniczny" lub "zagraniczna".

Art. 144d. 1. Nadzór nad funduszami zagranicznymi wykonują właściwe organy państwa siedziby tych funduszy, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Komisja wykonuje nadzór nad zbywaniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tytułów uczestnictwa emitowanych przez fundusz zagraniczny zgodnie z przepisami prawa i zasadami uczciwego obrotu.

Art. 144e. 1. Wyłącznie właściwe organy państwa siedziby funduszu zagranicznego są uprawnione do podejmowania odpowiednich środków w przypadku naruszenia przepisów prawa lub regulaminu funduszu zagranicznego, z zastrzeżeniem ust. 3.

2. Komisja informuje właściwe organy państwa siedziby funduszu zagranicznego o fakcie naruszenia przez ten fundusz, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przepisów prawa lub regulaminu.

3. W przypadku naruszenia przepisów prawa lub zasad uczciwego obrotu przy zbywaniu tytułów uczestnictwa emitowanych przez fundusz zagraniczny na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, Komisja może, w drodze decyzji:

1) zakazać dalszego ich zbywania, albo

2) nałożyć na fundusz zagraniczny karę pieniężną w wysokości do 500.000 zł, albo

3) zastosować łącznie obie sankcje, o których mowa w pkt 1 i pkt 2.

Art. 144f. Do zbywania tytułów uczestnictwa emitowanych przez fundusze zagraniczne nie stosuje się przepisów ustawy, o której mowa w art. 6 ust. 4.";

113) art. 145 otrzymuje brzmienie:

"Art. 145. Do połączenia towarzystw lub przejęcia zarządzania funduszem inwestycyjnym stosuje się przepisy ustawy z dnia 24 lutego 1990 r. o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym i ochronie interesów konsumentów (Dz.U. z 1999 r. Nr 52, poz. 547 oraz z 2000 r. Nr 31, poz. 381 i Nr 60, poz. 704), z zastrzeżeniem art. 146.";

114) art. 147 - 149 otrzymują brzmienie:

"Art. 147.  Kto, będąc odpowiedzialnym za informacje zawarte w prospekcie informacyjnym, podaje nieprawdziwe lub zataja prawdziwe dane wpływające w istotny sposób na treść informacji,

podlega grzywnie do 5.000.000 zł lub karze pozbawienia wolności do lat 3.

Art. 148. 1. Kto, będąc obowiązanym do zachowania tajemnicy zawodowej dotyczącej działalności funduszu inwestycyjnego, ujawnia ją lub wykorzystuje,

podlega grzywnie do 1.000.000 zł lub karze pozbawienia wolności do lat 3.

2. Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w ust. 1 w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej,

podlega grzywnie do 5.000.000 zł albo karze pozbawienia wolności do lat 5, albo obu tym karom łącznie.

Art. 149. 1. Kto bez wymaganego zezwolenia wykonuje działalność, o której mowa w art. 2 ust. 1,

podlega grzywnie do 5.000.000 złotych albo karze pozbawienia wolności do lat 5, albo obu tym karom łącznie.

2. Kto bez spełnienia warunków, o których mowa w art.144a- 144c, zbywa tytuły uczestnictwa funduszy zagranicznych,

podlega grzywnie do 5.000.000 złotych albo karze pozbawienia wolności do lat 5, albo obu tym karom łącznie.";

115) po art. 149 dodaje się art. 149a w brzmieniu:

"Art. 149a. Kto nie będąc do tego uprawnionym, używa w nazwie (firmie), reklamie lub do określenia wykonywanej przez siebie działalności gospodarczej, określeń, o których mowa w art. 11 ust. 4 lub art. 33 ust. 2,

podlega grzywnie do 1.000.000 złotych albo karze pozbawienia wolności do lat 2, albo obu tym karom łącznie.".

 

Art. 2.

Do złożonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy wniosków o uzyskanie zezwolenia na utworzenie towarzystwa funduszy inwestycyjnych oraz do trybu tworzenia towarzystw na podstawie takich wniosków, stosuje się przepisy dotychczasowe.

 

Art. 3.

Do wniosków o uzyskanie innych zezwoleń niż określone w art. 2, złożonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy tej ustawy.

Art. 4.

1. Fundusze inwestycyjne utworzone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, są obowiązane, w terminie roku od dnia jej wejścia w życie, z zastrzeżeniem ust. 2, do dostosowania treści statutów do zmian wynikających z tej ustawy.

2. W przypadku zmiany statutu wynikającej z art. 11 ust. 4-6 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą termin, o którym mowa w ust. 1, wynosi 2 lata od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

3. Zmiana statutu wyłącznie w zakresie określonym w ust. 1 i ust. 2 nie podlega opłacie, o której mowa w art. 135 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Art. 5.

Do czasu wydania przepisów wykonawczych określonych w ustawie, zachowują moc przepisy dotychczas obowiązujące, nie dłużej jednak niż 2 lata od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Art. 6.

Z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej tracą moc art. 81, art. 102 i art. 121, ustawy o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Art. 7.

Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, w terminie dziewięciu miesięcy od dnia ogłoszenia niniejszej ustawy, ogłosi w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej jednolity tekst ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o funduszach inwestycyjnych, z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów ogłoszonych przed dniem wydania jednolitego tekstu.

 

Art. 8. 

Ustawa wchodzi w życie po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem:

1) art. 11 ust. 4 oraz 149a w zakresie art. 11ust. 4 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, które wchodzą w życie po upływie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia,

2) art. 67 ust. 6, art. 129a ust. 4, przepisów rozdziału 10a i art. 149 ust. 2, ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, które wchodzą w życie z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.


Poprzednia część druku