Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

18 kwietnia 2001 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Kultury i Środków Przekazu rozpatrzyła listę prawidłowo zgłoszonych kandydatur na członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Największe poparcie uzyskał rekomendowany przez AWS Lech Jaworski. O to stanowisko ubiegał się także senator Bogusław Litwiniec, zgłoszony przez SLD.

W głosowaniu kandydaturę L. Jaworskiego poparło trzech senatorów, przeciw był jeden, jeden wstrzymał się od głosu. Za kandydaturą B. Litwińca głosowało dwóch senatorów, trzech było przeciw. Senat musi wybrać nowego członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, bo w kwietniu kończy się kadencja Witolda Grabosia, powołanego przez tę Izbę. Na 79. posiedzeniu żadna ze zgłoszonych kandydatek nie otrzymała wymaganej bezwzględnej większości głosów.

Podczas posiedzenia kandydaci odpowiadali na pytania senatorów. Senator B. Litwiniec stwierdził, że są mu bliskie ideały, które pokierowały go w stronę lewicy, m.in. szacunek dla słabszych i przekonanie, że byt ludzki jest bytem zbiorowym. Senator zapewnił, że w pracy w radzie nie będzie kierował się dyrektywami partyjnymi.

Pytany o opinię w sprawie przyznania przez radę ostatnio kolejnych częstotliwości dla TVN wobec "niewywiązywania się tego nadawcy z podjętych zobowiązań" powiedział, że ocenia krytycznie TVN i nie zgadza się ze zbyt łagodnym traktowaniem tego nadawcy przez radę.

Pytany o ocenę traktowania przez Radę TV Niepokalanów, senator B. Litwiniec stwierdził, że nie posiada wystarczającej wiedzy na ten temat i nie znalazł odpowiedzi na pytanie, dlaczego wśród udziałowców tej telewizji znalazły się takie podmioty gospodarcze jak KGHM Polska Miedź czy PKN Orlen.

B. Litwiniec nie zgodził się ponadto z całkowitą krytyką telewizji publicznej. "Nie należę do kontestatorów rodzimej produkcji telewizyjnej. Nie mamy się czego wstydzić" - powiedział. Jednocześnie senator zauważył, że telewizja niedostatecznie spełnia funkcję informatora i uczestnika reform społecznych.

Drugi kandydat do rady L. Jaworski, obecnie członek Rady Nadzorczej TVP i pracownik Polskiej Agencji Informacyjnej, podkreślał w swoją wiedzę i doświadczenie w zakresie mediów elektronicznych. Z wykształcenia prawnik, pracował wcześniej m.in. w departamencie programowym KRRiTV.

W swoim wystąpieniu stwierdził, że w dziedzinie mediów najbardziej interesują go globalizacja i postęp techniczny.

L. Jaworski wskazywał na zagrożenia płynące z wprowadzenia telewizji cyfrowej. Jego zdaniem, telewizja cyfrowa wiąże się z możliwością monopolizowania rynku mediów, ze zjawiskiem tzw. bram cyfrowych. System warunkowego, płatnego dostępu do programów może spowodować, że nie wszyscy będą mieli swobodny dostęp do telewizji publicznej. Jak stwierdził, wprowadzanie na platformy cyfrowe programów powinno być kontrolowane i poprzedzone odpowiednimi zmianami w ustawie o radiofonii i telewizji. W opinii L. Jaworskiego, ważną rolę w tych działaniach może odegrać KRRiTV.

Pytany o opinię na temat traktowania telewizji publicznej przez KRRiTV, kandydat AWS powiedział: "Wydaje mi się, że w niektórych wypadkach rada zachowuje zbytnią pasywność, jej członkowie próbują nie zauważać pewnych problemów". Jego zdaniem, KRRiTV powinna zająć bardziej zdecydowane stanowisko wobec procesu komercjalizacji telewizji publicznej.

19 kwietnia 2001 r.

W pierwszym punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Nadzwyczajnej Legislacji Europejskiej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków oraz o zmianie niektórych ustaw, ustawy o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji oraz ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.

Założenia przyjęte w ustawie omówił wiceminister skarbu Jacek Ambroziak. Komisja zapoznała się ponadto z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa zmierza do dostosowania trzech ustaw do prawa Unii Europejskiej. Ustawa likwiduje możliwość nabywania akcji lub udziałów jednoosobowych spółek Skarbu Państwa za wierzytelności, zawartą w ustawie o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków, oraz możliwość komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego z konwersją wierzytelności, którą reguluje ustawa o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Obydwie instytucje są niezgodną z prawem Unii Europejskiej formą pomocy państwa. Ustawa dostosowuje ponadto przepis art. 16 ust. 2 ustawy o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji oraz przepisy art. 35 ust. 1 i art. 51 ust. 1 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych - do obowiązujących w Unii Europejskiej zasad swobody działalności gospodarczej oraz swobody przepływu kapitału.

W dyskusji omawiana nowelizacja sejmowa nie wzbudziła kontrowersji senatorów.

Komisja Nadzwyczajna Legislacji Europejskiej w przyjętym stanowisku postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawki. Zmianę zarekomenduje Izbie senator Genowefa Ferenc.

Podczas posiedzenia komisji rozpatrzono także ustawę - Prawo o miarach. Senatorowie wysłuchali prezesa Głównego Urzędu Miar Krzysztofa Mordzińskiego, dyrektora Centrum Badań i Certyfikacji Stanisława Walenty oraz Dagmary Marek z Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Opinię przedstawiło także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W dyskusji senatorowie podnieśli wątpliwości związane z treścią art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy. Prezes Głównego Urzędu Miar wskazał, że brzmienie tego przepisu ustalane było w ścisłej współpracy z Ministerstwem Finansów. W związku z nieobecnością na posiedzeniu komisji przedstawiciela tego resortu komisja postanowiła, w trybie art. 60 ust. 3 pkt 1 Regulaminu Senatu, zwrócić się do ministra finansów o przedstawienie interpretacji przepisu art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy - Prawo o miarach, a w szczególności wskazanie znaczenia poszczególnych użytych w tym przepisie pojęć - w świetle znaczeń, jakie pojęciom tym przypisuje się na gruncie obowiązujących ustaw (ustawy o finansach publicznych, ustawy o rachunkowości, kodeksu pracy i innych). Wątpliwości członków komisji budził m.in. fakt, iż w świetle obecnego brzmienia art. 8 ust. 1 pkt 4 norma prawna nie będzie miała zastosowania do innych sytuacji - podobnych w swej istocie, ale niemieszczących się w użytych pojęciach.

W przyjętym stanowisku Komisja Nadzwyczajna Legislacji Europejskiej zaproponowała 6 poprawek, przede wszystkim o charakterze legislacyjnym. Ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Bogdan Tomaszek.

Na zakończenie posiedzenia senatorowie rozpatrzyli ustawę o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia. Wysłuchano głównego inspektora sanitarnego Pawła Policzkiewicza, dyrektora Instytutu Żywności i Żywienia Lucjana Szponara, prof. Małgorzaty Korzyckiej-Iwanow, Krzysztofa Kopytki z Urzędu Integracji Europejskiej oraz eksperta, prof. Mieczysława Obiedzińskiego z Instytutu Przemysłu Mięsnego i Tłuszczowego.

Szereg uwag do ustawy sejmowej przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Zdaniem prof. M. Obiedzińskiego, ustawa w kształcie przyjętym przez Sejm robi wrażenie ustawy przejściowej, która będzie wymagała szybkiej nowelizacji w związku z przygotowywaniem nowych rozwiązań w Unii Europejskiej. W jego opinii, projekt nie stanowi przekonywającego podejścia do objęcia opieką całego łańcucha żywnościowego, w dokumentach Unii określonego jako "od farmera do talerza". Nie podejmuje on kwestii związanych z analizą i ocena ryzyka oraz zagrożeń, zarządzaniem ryzykiem i jego komunikacją i systemem wczesnego ostrzegania.

W swoim stanowisku na temat ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia Komisja Nadzwyczajna Legislacji Europejskiej zaproponowała 53 poprawki. Ich wprowadzenie zarekomenduje Izbie senator Andrzej Sikora.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy.

Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie przedstawionych m.in. przez wiceministra spraw wewnętrznych i administracji Józefa Płoskonkę, prof. Michała Kuleszę z Uniwersytetu Warszawskiego i Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Uchwalona przez Sejm ustawa zmierza do utrzymania 11 stołecznych gmin, likwidacji powiatowego szczebla samorządu i utworzenia Warszawskiego Zespołu Miejskiego, który miałby się zajmować koordynacją działań w zakresie infrastruktury komunalnej, komunikacji, ochrony środowiska, bezpieczeństwa czy planowania przestrzennego na terenie aglomeracji warszawskiej z przyległościami. W jego skład weszłaby Warszawa, gminy warszawskie i gminy siedmiu okolicznych powiatów.

W dyskusji największe kontrowersje wywołała kwestia powołania Warszawskiego Zespołu Miejskiego.

Zdaniem senatora Tadeusza Kopacza, zespół to efemeryda wymyślona na potrzeby zwiększenia miejsc pracy w administracji i zbyt dużo jest niejasności wynikających z powołania takiego tworu. Senator wraz z senatorem Zbyszkiem Piwońskim zaproponował wykreślenie z nowelizacji sejmowej zapisów dotyczących zespołu. W głosowaniu większość członków komisji poparła tę propozycję.

Odmienny pogląd w imieniu rządu przedstawił wiceminister spraw wewnętrznych i administracji J. Płoskonka. Jego zdaniem, utworzenie zespołu to poważna i odważna próba stworzenia ustroju metropolitalnego. Jak stwierdził, nie ma na przykład powodu, by w okolicach Warszawy było 15 ulic Mickiewicza - gminy muszą to uzgadniać. Mogą działać tylko w pewnej korelacji z gminami warszawskimi.

Podobnego zdania był prof. M. Kulesza. Jak stwierdził, doświadczenia Warszawy posłużą w przyszłości do powstania ustawy o metropoliach. Na rozwiązania warszawskie patrzą teraz inne aglomeracje miejskie, Łódź, Trójmiasto czy Śląsk.

Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej powrócono również do dyskutowanej w Sejmie kwestii gmin warszawskich. Przeciwnicy ich likwidacji, autorzy przyjętej przez Sejm ustawy posłowie Piotr Wójcik i Andrzej Wielowieyski, przypominali o referendach i sondażach w gminach, z których wynikało, że mieszkańcy gmin nie chcą ich likwidacji.

W opinii wiceprezydenta Warszawy Wojciecha Kozaka, pozostawienie gmin przyniesie miastu straty i nie uprości ustroju stolicy.

Zwolenników jedenastu gmin w Warszawie poparł prof. M. Kulesza, który powiedział: "Likwidacja gmin oznacza, że rozwój Warszawy będzie się toczyć po trupach społeczności lokalnej. To głupie i niepotrzebne".

Ostatecznie żaden z senatorów nie zgłosił poprawki zmierzającej do likwidacji warszawskich gmin.

W głosowaniu poparto natomiast poprawkę ograniczającą liczbę radnych Warszawy z 60 do 39.

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej odrzuciła ponadto zapisy dotyczące nowego sposobu naliczania diet dla stołecznych radnych. Projekt poselski przewidywał, że wysokość diet będzie naliczana za przepracowane podczas sesji godziny jako ekwiwalent za utracone w tym czasie zarobki. Tę zmianę poparł wiceminister J. Płoskonka, którego zdaniem nie ma potrzeby tworzyć specjalnych zasad naliczania diet tylko dla warszawskich radnych, skoro określa to tzw. Ustawa kominowa. Zdaniem komisji, nie ma potrzeby oddzielnego regulowania w ustawie warszawskiej sposobu naliczania diet stołecznych radych.

Na sprawozdawcę stanowiska Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy wybrano senatora Mieczysława Janowskiego.

20 kwietnia 2001 r.

Komisja Ustawodawcza rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy.

Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie przedstawionych przez wiceministra spraw wewnętrznych i administracji Józefa Płoskonki oraz prof. Michała Kuleszę z Uniwersytetu Warszawskiego. Zapoznano się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W wyniku dyskusji i głosowania senatorowie postanowili zaproponować kilkadziesiąt poprawek do omawianej nowelizacji sejmowej.

Komisja Ustawodawcza uznała, że do Warszawskiego Zespołu Miejskiego powinny wejść obowiązkowo tylko gminy bezpośrednio sąsiadujące ze stolicą, a nie, jak uchwalił Sejm, również te bardziej oddalone. Senatorowie poparli propozycję prof. M. Kuleszy, by powołać zespół, ale zmienić jego skład. Do zespołu miałyby wejść obowiązkowo - z mocy ustawy, w momencie jej wejścia w życie - Warszawa i jej jedenaście gmin oraz około dwudziestu bezpośrednio sąsiadujących z miastem. Gminy te mogłyby wystąpić z zespołu w ciągu trzech miesięcy od jego powstania. Inne gminy i powiaty mogłyby same zdecydować w drodze uchwały, czy chcą być w zespole, czy też nie.

Gminy położone najbliżej Warszawy, jeśli wystąpią ze związku, będą mogły do niego powrócić, jeśli zechcą i jeśli związek zechce je przyjąć.

W dyskusji senator Stanisław Gogacz zastanawiał się, czy utworzenie Warszawskiego Zespołu Miejskiego nie jest precedensem. W opinii prof. M. Kuleszy, jest to precedens, ale pozytywny. Ekspert poinformował, że pracuje nad projektem ustawy o obszarach metropolitalnych, dzięki której podobne zespoły będą mogły powstawać na terenie innych aglomeracji.

Krytyczną opinię o rozpatrywanej nowelizacji sejmowej przedstawił przewodniczący komisji senator Piotr Ł.J. Andrzejewski. Jego zdaniem, trzeba by raczej uchwalić zupełnie nową ustawę warszawską, a nie poprawiać ustawę wadliwą legislacyjnie. "Trybunał Konstytucyjny określił, co może być przedmiotem poprawki senackiej - nie możemy się zastanawiać nad żadną inną wersją, musimy zapomnieć o jednej gminie i nowej ustawie - musimy tylko poprawiać złe, nie czyniąc z tego dobrego" - stwierdził senator P.Ł.J. Andrzejewski.

Komisja Ustawodawcza poparła też około trzydziestu innych poprawek sugerowanych przez M. Kuleszę. Większość - jak podkreślał sam autor - ma rozwiać wszystkie wątpliwości, także ewentualne przyszłe wątpliwości prezydenta, co do zgodności nowej ustawy z konstytucją.

Ponadto Komisja Ustawodawcza poparła poprawkę ograniczającą liczbę radnych Warszawy z 60 do 39. Sprzeciwiono się też określaniu w nowej ustawie specjalnego sposobu naliczania diet radnych warszawskich.

Stanowisko Komisji Ustawodawczej w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy przedstawi Izbie senator P.Ł.J. Andrzejewski.

24 kwietnia 2001 r.

Odbyło się posiedzenie zamknięte Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, podczas którego dokonano oceny stanu rezerw państwowych gospodarczych w zakresie dotyczącym żywności i środków sanitarnych w świetle kontroli przeprowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli w latach 1997-1999.

* * *

Obradowała Komisja Ochrony Środowiska. Senatorowie rozpatrywali ustawę o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia. Reguluje ona sprawy wyboru gruntów, które mogą być zalesione, oraz sposób postępowania w sprawach zalesiania i niektóre kwestie finansowe.

Założenia i cele ustawy przedstawił poseł Stanisław Żelichowski. W jego opinii, ustawa służyć ma restrukturyzacji rolnictwa. Dotychczas zalesiano przede wszystkim grunty państwowe. Jest to również sposób na zwalczanie bezrobocia na wsi i usuwanie dwutlenku węgla ze środowiska.

Z tą opinią zgodził się wiceminister ochrony środowiska Janusz Radziejowski. Jak stwierdził, problemem mogą być tylko kwestie finansowe.

Ostatecznie Komisja Ochrony Środowiska postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 5 poprawek do ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia. Na sprawozdawcę wybrano senatora Jana Chodkowskiego.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisja Ochrony Środowiska rozpatrywała ustawę o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

Wprowadzenie do ustawy sejmowej wygłosiła Elżbieta Szyszko z Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.

Ustawa uchwalona przez Sejm była przedłożeniem rządowym. Większość uregulowań zawartych w przedłożeniu rządowym została niezmieniona przez Sejm i pozostawiona w pierwotnym kształcie. Wśród zmian wprowadzonych przez Sejm znalazły się m.in. nałożenie na zarząd gminy obowiązku regularnego informowania mieszkańców o jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, dodanie do przykładowo wymienionych przesłanek niezbędnych do wydania zezwolenia warunków dotyczących okoliczności, w których zezwolenie może być cofnięte bez odszkodowania, uchwalanie wieloletnich planów rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych będących w posiadaniu przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych przez radę gminy a nie zarząd gminy, zatwierdzanie taryf w drodze uchwały rady gminy, a nie zarządu gminy.

W dyskusji zastrzeżenia do ustawy sejmowej zgłosił Józef Wiśniewski z Izby Gospodarczej "Wodociągi Polskie". Pozytywną opinię wyrazili przedstawiciele Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministerstwa Środowiska. Szczegółowe uwagi przekazało Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W przyjętym stanowisku Komisja Ochrony Środowiska zaproponowała Senatowi wprowadzenie 8 poprawek do ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Na sprawozdawcę wybrano senatora Franciszka Bachledę-Księdzularza.

* * *

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi na swym posiedzeniu rozpatrywała ustawę o regulacji rynku cukru. Senatorowie wysłuchali wiceministra rolnictwa i rozwoju wsi Feliksa Klimczaka, wiceministra skarbu państwa Huberta Łaszkiewicza, posła sprawozdawcy Zdzisława Pupy oraz przewodniczącego sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi posła Gabriela Janowskiego. Opinię na temat ustawy przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Opiniowana ustawa jest efektem procesu legislacyjnego wszczętego w wyniku przedłożenia dwóch projektów, poselskiego i rządowego.

Projekt rządowy proponował nowelizację obowiązującej obecnie ustawy, przede wszystkim pod kątem dostosowania jej zapisów do wymogów Unii Europejskiej. Ponadto zmieniał dotychczasowe regulacje dotyczące limitowania produkcji cukru, udziału organizacji reprezentujących plantatora w procesie ustalania cen skupu buraków (obowiązek uzgadniania zastąpiono obowiązkiem zasięgania opinii) oraz wprowadzał limitowanie produkcji izoglukozy.

Projekt poselski proponował wprowadzenie obowiązku zrzeszania się plantatorów buraków cukrowych i producentów cukru oraz utworzenie, na bazie tego samorządu, organu uprawnionego do kontroli rynku cukru. Ponadto miał na celu wprowadzenie innych mechanizmów ustalania cen minimalnych na buraki cukrowe, limitów produkcji dla cukrowni oraz mechanizmów kwotowania i limitowania produkcji izoglukozy.

Oba projekty nie przewidywały zmian w sferze przekształceń własnościowych w przemyśle cukrowniczym.

Ustawa wypracowana w Sejmie zawiera rozwiązania dalej idące. Ze względu na szeroki zakres zmian merytorycznych regulacje dotyczące rynku cukru zostały wyłączone do odrębnej ustawy z obecnie obowiązującego aktu. Z tych względów pozostaną w nim jedynie regulacje dotyczące prywatyzacji cukrowni i czterech holdingów. Ponadto nowe rozwiązania dotyczące przekształceń własnościowych w przemyśle cukrowniczym, dotyczące powołania Krajowej Spółki Cukrowej, zawarto w przepisach przejściowych (art. 20) uchwalonej ustawy.

Opiniowany akt zawiera propozycje regulacji dotyczących kwotowania produkcji cukru w skali kraju (art. 4), limitowania produkcji w ramach ustawowych kwot, zwiększenia współuczestnictwa plantatorów w decydowaniu o poziomie produkcji, podziale limitów i poziomie cen na cukier i buraki, powołania organu (Komisja Porozumiewawcza do spraw Cukru - rozdział II) reprezentującego interesy plantatorów oraz stworzenia mechanizmów umożliwiających osiąganie przez plantatorów poziomu cen za buraki w odpowiedniej relacji do cen uzyskiwanych za cukier wyprodukowany z tych buraków. Ponadto celem ustawy miało być stworzenie instrumentów ekonomicznych umożliwiających, w okresie przedakcesyjnym, wzmocnienie sektora cukrowniczego.

Celowi temu ma służyć między innymi zawarte w art. 20 zobowiązanie ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa do dokonania połączenia spółek cukrowych w jedną spółkę kapitałową i określenie zasad jej prywatyzacji, umożliwiających nabycie wszystkich akcji przez plantatorów i pracowników przemysłu cukrowniczego.

W dyskusji senatorowie wskazywali, że zapisy ustawy są korzystne dla producentów, a nie dla plantatorów.

Zdaniem senatorów, producentem cukru, izoglukozy oraz syropu inulinowego nie może być posiadacz większościowego pakietu akcji spółki, a jedynie posiadacz środków produkcji, które umożliwiają wytworzenie wyżej wymienionych produktów.

Senatorowie zgadzali się natomiast z zapisem ustawy stwierdzającym, że rok obrotowy (a nie rozliczeniowy) trwa od 1 października do 30 września roku następnego, uznając, iż jest on zgodny z cyklem produkcyjnym.

W dyskusji kontrowersję wzbudziło zdefiniowanie kwot cukru A i B oraz C. Uznano, że kwota cukru A (cukier przeznaczony na zaopatrzenie krajowe) musi być ustalana na takim poziomie, jaki faktycznie odpowiada popytowi. Kwota B natomiast ma przede wszystkim stanowić uzupełnienie ewentualnych niedoborów cukru na rynku krajowym, a nadwyżki mogą być przeznaczane na eksport. Kwota C zaś powinna być obowiązkowo sprzedana za granicą, ale w dowolnym terminie, a nie koniecznie w następnym roku po danej kampanii cukrowniczej.

Komisja zgodziła się, że opłata cukrowa powinna być ustalana od wartości sprzedaży cukru, a nie, jak proponowali przedstawiciele rządu, od przyznanych cukrowniom limitów.

W dyskusji zaproponowano zmianę definicji ceny interwencyjnej, którą określono jako cenę minimalną powiększoną o podatek VAT bez opłaty cukrowej.

Ponadto wskazywano, że powołanie i odwołanie członków Komisji Porozumiewawczej ds. Cukru powinno być w gestii ministra rolnictwa, a nie, jak uchwalono w ustawie, prezesa Rady Ministrów.

Wiele kontrowersji wzbudził zapis o kosztach działania komisji, a także o jej zadaniach. W tych kwestiach ostatecznie nie wypracowano jednolitej opinii.

Podczas posiedzenia senatorowie ograniczyli się do dyskusji i wysłuchania opinii na temat ustawy różnych stron - związków zawodowych i branżowych, resortu rolnictwa, ekspertów i biura legislacyjnego, nie poddając zgłoszonych poprawek pod głosowanie.

W dyskusji Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi omówiła 3 artykuły z 23 zawartych w ustawie uchwalonej przez Sejm. Ustalono, że komisja będzie kontynuowała prace nad ustawą 27 kwietnia br.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o pomocy społecznej.

Podstawowe założenia i cele nowelizacji sejmowej omówili dyrektor Departamentu Pomocy Społecznej w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Krystyna Wyrwicka oraz poseł sprawozdawca Antoni Szymański.

Uchwalona przez Sejm ustawa przewiduje korzystniejsze dla rodzin zastępczych zasady waloryzacji zasiłków. Obowiązujący dotychczas sposób naliczania sprawiał, że zasiłki realnie malały zamiast rosnąć.

Sejm postanowił, że zasiłek dla rodziny zastępczej ma nie być wliczany do dochodów rodziny. Taka zmiana ma wyeliminować możliwość utraty przez rodzinę zastępczą spokrewnioną z dzieckiem praw do zasiłków innych niż ten dla rodziny zastępczej.

W nowelizacji znalazł się zapis, dzięki któremu rodziny niespokrewnione z dzieckiem będą premiowane finansowo. Wszystkie rodziny będą otrzymywać pomoc w wysokości 40%, obliczanej na podstawie wskaźników GUS, kwoty bazowej pomniejszonej odpowiednio do ewentualnych dochodów dziecka. Rodziny niespokrewnione dostaną dodatkowo 10% kwoty bazowej.

Zgodnie z nowelizacją, funkcje rodziny zastępczej będą wygasały z dniem osiągnięcia przez dziecko pełnoletności (wcześniej ustawa nie precyzowała tego dokładnie). Rodziny zastępcze opiekujące się dzieckiem niepełnosprawnym będą miały prawo do świadczeń także po uzyskaniu przez nie pełnoletności.

W ustawie precyzyjnie określono, kto - jaki powiat - ma płacić za pobyt dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, a kto za ich usamodzielnianie się i wyprawki.

Powiaty, w których są placówki opiekuńczo-wychowawcze, będą otrzymywały pieniądze na ich utrzymanie, a usamodzielnienie się i powrót dziecka do miejsca zamieszkania będzie finansował powiat pochodzenia dziecka. Powiat właściwy ze względu na miejsce osiedlania się osoby opuszczającej placówkę lub rodzinę zastępczą miałby świadczyć pomoc w zdobyciu mieszkania i pracy.

Osobie, która osiągnęła pełnoletność w rodzinie zastępczej lub jako pełnoletnia opuszcza zakład poprawczy, dom pomocy społecznej, placówkę opiekuńczo-wychowawczą, będzie przysługiwała zarówno pomoc pieniężna na usamodzielnienie się, jak i pomoc pieniężna na kontynuowanie nauki. Dotychczasowe zapisy w ustawie pozwalały na dowolność interpretacji i możliwość odmowy jednego z tych świadczeń w razie korzystania z drugiego.

W dyskusji nad nowelizacją ustawy o pomocy społecznej senatorowie Elżbieta Płonka i Dariusz Kłeczek zgłosili propozycje wprowadzenia zmian. Głosowanie w tej sprawie odbędzie się 26 kwietnia br.

W nowelizacji zróżnicowano też zasady szkoleń dla rodzin zastępczych spokrewnionych z dzieckiem i tych, w których nie ma takiego pokrewieństwa.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Rodziny i Polityki Społecznej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Senatorowie zapoznali się z omówieniem ustawy, przedstawionym przez posła sprawozdawcę Romana Giedrojcia, wiceminister pracy i polityki społecznej Grażynę Gęsicką oraz głównego inspektora pracy Tadeusza Zająca. Zapoznano się także z opiniami przedstawicieli Konfederacji Pracodawców Polskich.

Nowela sejmowa zakłada, że inspektor pracy będzie mógł w imieniu pracownika domagać się dla niego zaległego wynagrodzenia. Pokrzywdzony pracownik, oprócz możliwości dochodzenia swych roszczeń w sądzie pracy, będzie więc mógł liczyć także na pomoc inspektora pracy. Sejm uznał, wbrew stanowisku rządu, że dodatkowe wsparcie pracownika jest potrzebne, bo procedura sądowa jest długotrwała i żmudna i nie gwarantuje ostatecznej wypłaty pieniędzy pracownikowi.

Głównym celem nowelizacji było przystosowanie ustawy do konstytucji, konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy i znowelizowanego w 1996 r. kodeksu pracy.

Ustawa sejmowa zawiera ponadto kilka rozwiązań merytorycznych, które mają zwiększyć skuteczność działania inspektorów PIP. Przewidziano m.in. decentralizację uprawnień PIP. I tak np. sprzeciw wobec rozpoczęcia pracy firmy w wypadku zagrożenia życia i zdrowia pracowników będzie mógł wystosować już "zwykły" inspektor pracy. Dotąd takie uprawnienie miał tylko okręgowy inspektor pracy.

Ponadto ustawa ograniczyła liczbę mianowanych pracowników PIP, których trudniej zwolnić. Wszelkie stanowiska kierownicze będą z powołania głównego inspektora pracy. Mianowanymi pracownikami będą mogły zostać tylko osoby wykonujące czynności inspekcyjne - dając im poczucie stabilności i niezależności - ale dopiero po dwóch latach pracy na umowie o pracę, kiedy dany pracownik sprawdzi się w charakterze inspektora pracy.

W dyskusji nad nowelizacją sejmową zgłoszono propozycje wprowadzenia do niej zmian. Głosowanie nad zgłoszonymi poprawkami odbędzie się 26 kwietnia br.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywano ustawę o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie przekazanymi przez przedstawicieli Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu Komisja dysponowała ponadto opinią eksperta doc. dr. hab. Jerzego Rotki z Zespołu Prawnych Problemów Ochrony Środowiska Instytutu Nauk Prawnych PAN.

Sejm uchwalił omawianą ustawę na podstawie projektu rządowego. Określa ona zasady i warunki, na jakich można zaopatrywać ludzi w wodę przeznaczoną do spożycia i odprowadzać ścieki.

Zgodnie z nowymi przepisami, zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków będzie z mocy ustawy zadaniem własnym gminy. Sejm zdecydował, że zarząd gminy ma być zobowiązany do regularnego informowania mieszkańców o jakości wody pitnej na jej terenie. Do zarządu gminy ma też należeć ustalanie taryf na zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków.

Ustawa sejmowa stanowi, że przedstawiciele przedsiębiorstw wodno-kanalizacyjnych po okazaniu legitymacji służbowej będą uprawnieni do tego, by wejść do budynku lub mieszania i odczytać wskazania wodomierza. Za niewpuszczenie takiej osoby, będzie groziła kara grzywny do 5 tys. zł.

Przedsiębiorstwa będą mogły odciąć wodę m.in., jeśli korzystający z niej odbiorca nie płacił za nią przez co najmniej dwa miesiące od momentu, gdy otrzymał upomnienie.

Zarządy gmin będą wydawały zezwolenia na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków. W nowelizacji określono zasady ubiegania się o takie zezwolenie.

W ustawie określono też wysokość kar za nielegalne pobieranie wody, za zrywanie plomb w urządzeniach pomiarowych do 5 tys. zł i za odprowadzanie ścieków bez zwarcia odpowiedniej umowy - do 10 tys. zł. Za wodę pobieraną ze studni publicznych, zużytą do zraszania ulic, terenów zielonych czy zasilania fontann przedsiębiorstwom wodociągowo-kanalizacyjnym będzie płacić gmina.

Postanowiono ponadto, że przedsiębiorstwa wodociągowe w ciągu roku od dnia uzyskania zezwolenia na świadczenie usług będą musiały zainstalować brakujące główne wodomierze. Ustawa ma wejść w życie sześć miesięcy od ogłoszenia.

W przyjętym stanowisku w sprawie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zaproponowała Senatowi wprowadzenie 10 poprawek. Ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Tadeusz Kopacz.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności zapoznała się z informacją o działalności Rzecznika Interesu Publicznego za 2000 r. Rzecznik interesu publicznego przedstawia taką informację Senatowi na podstawie art. 17d ust. 1 pkt 5 ustawy o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne.

Sprawozdanie przedstawił rzecznik interesu publicznego Bogusław Nizieński oraz jego zastępcy Krzysztof Kauba i Krzysztof Lipiński.

B. Nizieński stwierdził, ze jego urząd uwzględnia w obecnej działalności wnioski wynikające z dotychczasowych orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego oraz wyroków Sądu Apelacyjnego.

25 kwietnia 2001 r.

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzono ustawę o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia.

Po wysłuchaniu stanowiska rządu oraz opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu senatorowie w głosowaniu postanowili zarekomendować Izbie przyjęcie omawianej ustawy wraz 3 poprawkami. Stanowisko komisji przedstawi senator Witold Kowalski.

* * *

Odbyło się zamknięte posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej.

Podczas posiedzenia senatorowie wysłuchali informacji rządu na temat obecnego stanu negocjacji o członkostwo RP w UE, w szczególności ostatnich decyzji modyfikujących niektóre stanowiska negocjacyjne oraz perspektyw zamknięcia obszarów negocjacyjnych w okresie prezydencji szwedzkiej. Informację przekazał pełnomocnik rządu ds. negocjacji o członkostwo RP w UE Jan Kułakowski oraz przedstawiciele Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej.

* * *

Na wspólnym posiedzeniu Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Ustawodawczej przystąpiono do rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o odpowiedzialności materialnej żołnierzy za szkody wyrządzone jednostce wojskowej, ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, ustawy o odszkodowaniach przysługujących w razie wypadków i chorób pozostających w związku ze służbą w Milicji Obywatelskiej, ustawy o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin, ustawy o uposażeniu żołnierzy, ustawy o Policji, ustawy o Urzędzie Ochrony Państwa, ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, ustawy o kontroli skarbowej, ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin, ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, ustawy o Służbie Więziennej oraz ustawy o Inspekcji Celnej.

Senatorowie wysłuchali wyjaśnień przedstawicieli poszczególnych resortów wymienionych w nowelizowanych ustawach.

Rozpatrywana ustawa powstała ze względu na zobowiązania umieszczone w konstytucji. Konstytucja w art. 241 w ust. 6 zobowiązała Radę Ministrów do wykonania do 17 października 1999 r. do dokonania przeglądu uchwał Rady Ministrów oraz zarządzeń ministrów oraz innych organów administracji rządowej, które stosownie do warunków określonych w art. 87 ust. 1 i art. 92 konstytucji wymagają zastąpienia ich przez rozporządzenia wydane na podstawie upoważnienia ustawy. Zobowiązała ona również do przedłożenia Sejmowi projektu ustawy określającej, które akty normatywne organów administracji rządowej mają się stać uchwałami albo zarządzeniami w rozumieniu art. 93 konstytucji. W wyniku realizacji tego obowiązku przedłożona została Sejmowi i uchwalona przez Sejm 10 kwietnia br. odpowiednia ustawa regulująca sprawy dotyczące służb mundurowych.

Projekt ustawy ma na celu stworzenie uporządkowanego i spójnego z konstytucją systemu prawnego, uwzględniającego hierarchię aktów normatywnych, określoną w art. 87 ust. 1, 92 i 93 Konstytucji RP.

Ze względu na skomplikowaną materię rozpatrywanej nowelizacji sejmowej połączone komisje postanowiły kontynuować pracę na posiedzeniu 27 kwietnia br.

26 kwietnia 2001 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej poddała pod głosowanie poprawki zgłoszone na posiedzeniu 24 kwietnia br. do ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej. Akceptację komisji uzyskały 22 zmiany. Ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Dariusz Kłeczek.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia komisji przegłosowano poprawki do ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji zgłoszone 24 kwietnia br. Senatorowie zaakceptowali 12 zmian. Stanowisko komisji w tej sprawie przedstawi Izbie senator Elżbieta Płonka.

27 kwietnia 2001 r.

Na wspólnym posiedzeniu Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Ustawodawczej przyjęto stanowisko w sprawie ustawy o zmianie ustawy o odpowiedzialności materialnej żołnierzy za szkody wyrządzone jednostce wojskowej, ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, ustawy o odszkodowaniach przysługujących w razie wypadków i chorób pozostających w związku ze służbą w Milicji Obywatelskiej, ustawy o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin, ustawy o uposażeniu żołnierzy, ustawy o Policji, ustawy o Urzędzie Ochrony Państwa, ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, ustawy o kontroli skarbowej, ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin, ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, ustawy o Służbie Więziennej oraz ustawy o Inspekcji Celnej.

Połączone komisje zaproponowały Senatowi wprowadzenie 46 poprawek do omawianej ustawy sejmowej. Przyjęte stanowisko zarekomenduje Izbie wicemarszałek Donald Tusk.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Ustawodawcza rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym. Senatorowie wysłuchali dyrektor departamentu w Ministerstwie Sprawiedliwości.

Ustawa, będąca pilnym rządowym projektem, zmierza do wyeliminowania wątpliwości interpretacyjnych poprzez określenie, że Biuro Informacyjne Krajowego Rejestru Karnego wchodzi w skład Ministerstwa Sprawiedliwości. Dotychczasowe brzmienie przepisów może bowiem wskazywać, że choć jest ono jednostką budżetową podległą Ministrowi Sprawiedliwości, to jednak usytuowane jest poza strukturami ministerstwa. Projekt ustawy ma również na celu zsynchronizowanie wchodzących w życie z dniem 22 czerwca 2001 r. przepisów ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym z przepisami ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich.

W dyskusji ustawa nie wzbudziła żadnych kontrowersji i w głosowaniu komisja postanowiła zarekomendować jej przyjęcie bez poprawek. Stanowisko Komisji Ustawodawczej zarekomenduje Izbie senator Stanisław Gogacz.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment