Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

4 stycznia 2001 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o ochronie roślin uprawnych.

Omawiana ustawa stanowi projekt rządowy i zmierza do wdrożenia do prawa polskiego dyrektyw Unii Europejskiej w zakresie ochrony roślin uprawnych. Ustawa obejmuje m.in. zasady i warunki urzędowej procedury zwalczania i zapobiegania szerzeniu się organizmów szkodliwych, podlegających obowiązkowi zwalczania, zasady wprowadzania, wyprowadzania i przemieszczania roślin, produktów i przedmiotów przez polski obszar celny oraz prowadzenia rejestracji producentów i importerów roślin i produktów roślinnych, wprowadzenia paszportów roślin (dokumentów stwierdzających zdrowotność roślin, produktów i przedmiotów, wymaganych w obrocie krajowym), zasady tworzenia stref chronionych (stref objętych dodatkowymi rygorami, zapewniającymi bezpieczeństwo fitosanitarne). Ponadto nowelizacja sejmowa zakłada utworzenie Komisji do spraw Rejestracji Środków Ochrony Roślin jako organu opiniodawczo-doradczego ministra w zakresie dopuszczenia do obrotu i stosowania środków ochrony roślin i zobowiązuje ministra właściwego do spraw rolnictwa do prowadzenia rejestru środków ochrony roślin dopuszczonych do obrotu i stosowania.

Podczas posiedzenia senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie sejmowej przedstawionymi przez Wiceministra rolnictwa i rozwoju wsi Zbigniewa Chrzanowskiego, głównego inspektora ochrony roślin Teresę Stachowicz, Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu oraz dyrektora Instytutu Ogrodnictwa i sadownictwa w Starachowicach prof. Remigiusza Oleszuka.

W przyjętym przez Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi stanowisku w sprawie ustawy o ochronie roślin uprawnych zaproponowano wprowadzenie 20 poprawek. Ustalono, że zarekomenduje je Izbie senator Jan Chodkowski.

* * *

Komisja Nadzwyczajna Legislacji Europejskiej zebrała się w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców - w związku z dostosowaniem do prawa Unii Europejskiej.

Podczas posiedzenia komisja wysłuchała opinii o ustawie przedstawionych przez wiceministra spraw wewnętrznych i administracji Marka Naglewskiego, dyrektora Departamentu Zezwoleń i Koncesji w tym resorcie Ireneusza Wilka oraz podsekretarza stanu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej Cezarego Banasińskiego. Senatorowie zapoznali się z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Omawiana nowelizacja powstała na podstawie projektu rządowego i jej uchwalenie było następstwem konieczności dostosowania polskiego prawa do prawa Unii Europejskiej, a konkretnie do zobowiązań Polski wynikających z "Układu Europejskiego ustanawiającego stowarzyszenie między Rzecząpospolitą Polską, z jednej strony, a Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi, z drugiej strony". Sejmowa nowelizacja zmierza do złagodzenia zasad nabywania nieruchomości przez przedsiębiorstwa z Unii Europejskiej na potrzeby działalności gospodarczej z wyłączeniem zasobów naturalnych, ziemi uprawnej i lasów.

W dyskusji zaproponowano wprowadzenie zmian do rozpatrywanej nowelizacji. Zwrócono m.in. uwagę na brak zbieżności między rozwiązaniami przyjętymi przez Sejm a regulacjami prawa handlowego. Zgodnie z obowiązującym prawem cudzoziemcem jest osoba fizyczna nie posiadająca obywatelstwa polskiego, osoba prawna mająca siedzibę w Polsce, ale kontrolowana bezpośrednio lub pośrednio przez zagraniczne osoby fizyczne lub prawne. Tymczasem kodeks spółek handlowych dopuszcza możliwość nabywania we własnym imieniu praw, w tym własności nieruchomości, przez spółki osobowe prawa handlowego. W związku z tym przy obowiązującym systemie prawnym istnieje możliwość obejścia przepisów o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców poprzez zawiązanie spółki jawnej, partnerskiej, komandytowej lub komandytowo-akcyjnej z udziałem zagranicznych osób fizycznych lub prawnych. Postulowana zmiana tego stanu rzeczy sprowadziłaby się do rozszerzenia obowiązującej definicji cudzoziemca o spółki osobowe mające siedzibę za granicą oraz polskie spółki z ich udziałem.

Druga ze zmian proponowanych podczas posiedzenia komisji Nadzwyczajnej Legislacji Europejskiej zmierzała do wzmocnienia pozycji ministra spraw wewnętrznych i administracji jako organu kontrolującego obrót ziemią w Polsce i przyznania mu prawa zwracania się do organów administracji rządowej, samorządu terytorialnego, organizacji zawodowych i innych instytucji państwowych o wyrażenie opinii oraz przekazanie dokumentów i informacji zawartych w ewidencji gruntów niezbędnych do wydania zezwolenia na nabycie nieruchomości przez cudzoziemca oraz do prowadzenia rejestru nieruchomości nabytych przez cudzoziemców.

Ustalono, że komisja podejmie decyzję w sprawie ustawy o zmianie ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców na kolejnym posiedzeniu, 5 stycznia br.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Nadzwyczajnej Legislacji Europejskiej rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej.

W tej części posiedzenia uczestniczyli: wiceminister zdrowia Andrzej Ryś, wiceminister C. Banasiński z UKIE oraz przedstawicielki Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych i Polskiego Towarzystwa Pielęgniarek.

Przyjmując omawianą nowelę, Sejm postanowił, że od roku szkolnego 2003/04 ma nie być naboru do policealnych szkół pielęgniarskich i położniczych, a pielęgniarki i położne mają legitymować się wyższym wykształceniem - licencjackim lub magisterskim.

Ustawa wprowadza system akredytacji szkół pielęgniarskich i położnych. Przy ministrze zdrowia zostanie utworzona Rada Akredytacyjna, której zadaniem będzie czuwanie nad przestrzeganiem standardów kształcenia.

Ustawa umożliwi polskim pielęgniarkom pracę w krajach Unii Europejskiej, gdy Polska zostanie do niej przyjęta. Unijne pielęgniarki będą też mogły podejmować pracę w Polsce, pod warunkiem że będą znały język polski. Stałe lub tymczasowe prawo wykonywania zawodu będzie nadawała okręgowa izba pielęgniarek i położnych.

W głosowaniu Komisja Nadzwyczajna Legislacji Europejskiej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 2 poprawek do nowelizacji ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej. Ich wprowadzenie zarekomenduje Izbie senator Janina Sagatowska.

5 stycznia 2001 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o Polskiej Organizacji Turystycznej.

Senatorowie jednogłośnie przychylili się do proponowanych przez Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu i popartych przez rząd zmian w zapisach znowelizowanej przez Sejm ustawy o POT. Przyjęte przez Sejm przepisy mają umożliwić tworzenie regionalnych i lokalnych organizacji zajmujących się promocją turystyki. Chodzi o to, by w takich organizacjach na równych prawach mogły uczestniczyć samorządy terytorialne, firmy i inne stowarzyszenia i osoby prawne. Obecnie obowiązujące prawo o stowarzyszeniach pozwala być ich pełnymi członkami jedynie osobom fizycznym.

W przyjętym stanowisku komisja zaproponowała zmianę zapisu o rejestrowaniu takich organizacji w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). W wersji sejmowej mowa była o sądzie rejestrowym utworzonym przez ustawę o KRS. Senatorowie przypomnieli, że ustawa ta nie tworzy żadnego sądu rejestrowego, a rejestrowanie nowych stowarzyszeń i organizacji jest w niej określone. Dlatego niepotrzebny jest zapis proponowany przez Sejm.

Ponieważ minął już zapisany przez Sejm termin wejścia w życie (1 stycznia 2001 r.), senatorowie zaproponowali, by ustawa zaczęła obowiązywać dwa tygodnie po jej ogłoszeniu.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora Andrzeja Krzaka.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego i ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne.

Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie przedstawicieli Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast oraz Ministerstwa Finansów. Zapoznano się z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Zaproponowane przez Sejm zmiany dotyczyły rozszerzenia źródeł finansowania Krajowego Funduszu Mieszkaniowego i dostosowania przepisów bankowych do szybko rosnącego popytu na kredyty tego funduszu. Chodziło m.in. o rozszerzenie źródeł pozyskiwania kapitału kredytowego dla KFM, który do tej pory jest finansowany tylko ze środków budżetu państwa.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 10 poprawek do nowelizacji sejmowej. Postulowane zmiany zarekomenduje Izbie senator Grzegorz Lipowski.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Nadzwyczajna Legislacji Europejskiej przyjęła stanowisko w sprawie ustawy o zmianie ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców - w związku z dostosowaniem do prawa Unii Europejskiej.

Senatorowie postanowili zaproponować Senatowi wprowadzenie 3 poprawek do omawianej nowelizacji sejmowej, zbieżnych ze zmianami postulowanymi na posiedzeniu 4 stycznia br. Na posiedzeniu plenarnym zarekomenduje je Izbie senator Zbigniew Antoszewski.

9 stycznia 2001 r.

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej dokonano wstępnej oceny projektu ustawy budżetowej na rok 2001 w częściach: 32 - dotyczącej Ministerstwa Spraw Zagranicznych wraz z załącznikiem nr 5 i 11 i części 83 dotyczącej rezerw celowych - pozycja 5, 30 i 34 oraz w części 23 dotyczącej Urzędu Komitetu Integracji wraz z załącznikiem 3 i 11 i części 83 dotyczącej rezerw celowych - pozycja 4.

W opinii wiceministra spraw zagranicznych Jerzego Kranza, mimo że budżet MSZ wzrósł w stosunku do ubiegłorocznego o 3,7%, to realnie jego wartość jest mniejsza o 2%. Może to spowodować trudności m.in. w opłacaniu składek w organizacjach międzynarodowych - np. ONZ - oraz finansowaniu misji pokojowych, w których uczestniczy Polska.

Na remonty placówek zagranicznych w minionym roku MSZ przeznaczyło 50 mln zł, w tym roku suma ta została zmniejszona do 30 mln zł. Większość tej kwoty pochłonie budowa polskiej ambasady w Berlinie. Zdaniem wiceministra J. Kranza, mało realne jest likwidowanie, w ramach oszczędności, placówek, chociaż w 2000 roku Polska zamknęła przedstawicielstwo w Bangladeszu; po powodzi remont placówki kosztowałby 1,5 mln dolarów. Jak wyjaśniał J. Kranz, polskie przedstawicielstwa są, co prawda, ubezpieczone, ale egzekwowanie odszkodowania w krajach pozaeuropejskich nastręcza wiele trudności. W niektórych państwach, np. Kongo, nawet miejscowe władze nie wymagają ubezpieczenia.

Budżet MSZ na 2001 rok przewiduje dochody w wysokości prawie 91 mln zł i wydatki w wysokości 742 mln zł. Na działalność placówek zagranicznych przeznacza się ponad 570 mln zł. Polska ma 165 placówek, w tym 93 ambasady, 43 konsulaty, 9 przedstawicielstw i 20 instytutów kultury. Na działalność konsulatów, pomagających m.in. finansowo w wypadkach losowych obywatelom polskim, przeznacza się niecałe 1,5 mln zł.

Najwięcej obaw członków Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej wzbudził podział środków przeznaczonych na działalność związaną z integracją europejską. Z ogólnej puli 322 mln zł dla MSZ przeznaczono 10 mln zł, znacznie mniej niż np. GUC czy MSWiA. Dodatkowe środki - 15 mln zł - resort ma otrzymać z tzw. rezerwy celowej. Przewodniczący komisji senator Krzysztof Majka zapowiedział spotkanie z przedstawicielami GUC i MSWiA w tej sprawie.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Nauki i Edukacji Narodowej rozpatrzono projekt ustawy budżetowej na rok 2001 w zakresie części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego (część 82), budżetów wojewodów (część 85) w zakresie działu 801 - oświata i wychowanie oraz działu 854 - edukacyjna opieka wychowawcza wraz z załącznikiem nr 11, w zakresie oświaty i wychowania (część 30 wraz z załącznikami nr 3, 5, 9 i 11), rezerw celowych (część 83, pozycja 16, 17, 18, 19, 21, 22, 50 i 660, a także w zakresie szkolnictwa wyższego (część 38 wraz z załącznikami nr 5 i 11).

Założenia budżetowe przedstawił wiceminister edukacji narodowej Lech Sprawka, któremu towarzyszyło kierownictwo Departamentu Ekonomicznego MEN. Przedstawiciele MEN zapowiedzieli autopoprawki rządu.

Podczas posiedzenia Komisji Nauki i Edukacji Narodowej wstępnie rozpatrzono także projekt ustawy budżetowej na rok 2001 w zakresie nauki (część 28 wraz z załącznikami nr 3, 5 i 11). Założenia budżetu w tym zakresie omówił podsekretarz stanu w Komitecie Badań Naukowych Jan Krzysztof Frąckowiak.

* * *

Senatorowie z Komisji Ochrony Środowiska dokonali wstępnego omówienia planu finansowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2001 rok.

Założenia planu przedstawił prezes NFOŚiGW Kazimierz Kujda.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą omawiano problemy związane z polonijną polityką zagraniczną państwa. Informacji i wyjaśnień na ten temat udzielał wiceminister spraw zagranicznych Radosław Sikorski. Dotyczyły one m.in. odwołania z funkcji konsula honorowego RP w Urugwaju prezesa Unii Stowarzyszeń i Organizacji Ameryki Łacińskiej Jana Kobylańskiego, możliwości zbudowania Domu Polskiego w Kaliningradzie, na działce będącej obecnie własnością MSZ, a także dwustronnych stosunków z krajami sąsiadującymi z Polską w kontekście sytuacji mniejszości polskich tam zamieszkałych. Wiceminister R. Sikorski mówił także o wykorzystaniu doświadczenia przedstawicieli środowisk emigracyjnych, zwłaszcza niepodległościowych, do współpracy z krajem i udziału ich w ciałach doradczych polskich władz.

* * *

Posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu, które odbyło się w siedzibie Generalnego Konserwatora Zabytków w Warszawie, poświęcone było funkcjonowaniu służb ochrony zabytków w Polsce.

Senatorowie spotkali się z generalnym konserwatorem zabytków Aleksandrem Brodą oraz jego zastępcą Markiem Rubnikiewiczem. Zapoznali oni senatorów z następującymi zagadnieniami: priorytetami konserwacji zabytków w 2001 r., strukturą organizacyjną służb ochrony zabytków w Polsce, systemem prawnym dotyczącym tej dziedziny oraz jej finansowaniem.

W dyskusji senatorowie zwracali uwagę na pokaźne sumy przewidziane dla takich instytucji, jak Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa czy Agencja Mienia Wojskowego, przeznaczone na konserwację zabytków, których wydatkowanie pozostaje poza fachowym nadzorem generalnego konserwatora zabytków. Niejednokrotnie ich wysokość przekracza budżet będący w jego gestii.

Na zakończenie posiedzenia Komisja Kultury i Środków Przekazu zobowiązała się do przyjęcia stanowiska w sprawie funkcjonowania służb ochrony zabytków Polsce, w którym zostaną uwzględnione uwagi zgłoszone przez urząd generalnego konserwatora zabytków.

10 stycznia 2001 r.

Senatorowie z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi przystąpili do wstępnego rozpatrywania projektu ustawy budżetowej na rok 2001 w częściach dotyczących rolnictwa.

W posiedzeniu wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwa Finansów, Głównego Inspektoratu Weterynarii, KRPS "Polmos", Instytutu Studiów Podatkowych.

11 stycznia 2001 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu wstępnie rozpatrywała projekt budżetu Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych na rok 2001.

Z założeniami budżetu tej instytucji zapoznał senatorów dyrektor generalny UNUZ Wojciech Kutyła.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment