Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

18 lipca 2000 r.

Podczas swojego posiedzenia Komisja Ustawodawcza zajęła stanowisko przed II czytaniem projektu ustawy o zmianie ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności. Senatorowie korygowali projekt w świetle tez zawartych w orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego.

Omawiany projekt przygotowała Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Zmierzał on do przyspieszenia rozwiązania spraw o nabycie na własność użytkowanych wieczyście głównie przez rolników gruntów. W kwietniu br. Trybunał Konstytucyjny wydał orzeczenie, w którym podważył zasadność przekształcania użytkowania wieczystego we własność. Zgodnie z orzeczeniem, osoby, które zawarły umowę o użytkowanie wieczyste, ale nie uzyskały jeszcze wpisu tego prawa w księdze wieczystej, nie mogą skorzystać z ustawy o przekształceniu. Trybunał uznał, że użytkowanie wieczyste powstaje z chwilą dokonania wpisu i dlatego nie można przekształcać tego, co nie istnieje. Trybunał zakwestionował także katalog osób uprawnionych do bezpłatnego uwłaszczenia. Wyłączone z niego będą osoby, którym oddano użytkowanie wieczyste nieodpłatnie oraz te, które wniosły symboliczny czynsz na podstawie dekretu z 1945 r. o własności i użytkowaniu wieczystym na terenie miasta stołecznego Warszawy.

Podczas posiedzenia prof. Eugeniusz Piontek stwierdził, że sprawa bezzasadności roszczeń dawnych właścicieli ziem zachodnich i północnych nie jest wcale oczywista. Jego zdaniem, do terenów odzyskanych po II wojnie światowej od Trzeciej Rzeszy mogą rościć pretensje dawni właściciele. Obecnie wielu Polaków tam mieszkających posiada jedynie status użytkowania wieczystego. Dlatego należy tych ludzi uwłaszczyć. Roszczenia dawnych właścicieli nie będą mogły dotyczyć wtedy zwrotu rzeczy, nieruchomości, ale ewentualnego odszkodowania od państwa. Również przedstawiciel Ministerstwa Sprawiedliwości wyraził pogląd, że należy kontynuować prace nad nowelizacją ustawy z 1997 r. mimo orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.

W głosowaniu Komisja Ustawodawcza postanowiła kontynuować prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności. Ustalono, że w ciągu 7 dni senatorowie mają przedstawić swoje uwagi i sugestie, które zostaną następnie przekazane prof. E. Piontkowi celem uzyskania opinii. Po uzyskaniu opinii odbędzie się wspólne posiedzenie Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

19 lipca 2000 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Obrony Narodowej podjęła uchwałę w sprawie Wojskowej Akademii Medycznej, w której stwierdzono :

"W dniu 31 maja 2000 r. Komisja Obrony Narodowej Senatu RP odbyła posiedzenie wyjazdowe w Łodzi - w Wojskowej Akademii Medycznej.

Celem posiedzenia było zapoznanie się z historią uczelni i jej specyfiką oraz wizją działania na przyszłość.

Reformowanie szkolnictwa wyższego wynikające ze zmian ustrojowych, a także wstąpienie Polski do NATO i związane z tym restrukturyzacja i modernizacja sił zbrojnych - są bowiem powodem kilkuletniej już dyskusji nad przyszłością wyższego szkolnictwa wojskowego, w tym i Akademii. Dyskutowana jest specyfika tych uczelni jako jednostek wojskowych, sposób ich przekształcania i finansowania.

Historia wojskowego szkolnictwa medycznego w Polsce sięga II Rzeczypospolitej, w okresie wojny polskie wydziały lekarskie otwarte zostały na Zachodzie Europy.

WAM powstała po wojnie i kształci lekarzy wojskowych. Bardzo dobra opinia co do poziomu wyszkolenia jej absolwentów jest podzielana przez NATO, czego dowodem są jednoznaczne wypowiedzi gen. dyw. Dr. Rogera Van Hoofa, przewodniczącego Komitetów Służby Zdrowia Sił Zbrojnych Państw NATO - po wizytacji Uczelni.

Obecnie uczelnia podlega restrukturyzacji zmniejszając koszty, a poszerzając zadania o nowe kierunki naukowo-dydaktyczne, prowadzi także studia przeddyplomowe, podyplomowe, kursy specjalistyczne i doskonalące. Uczelnia dostosowała swoje plany na przyszłość do potrzeb zapewnienia kadry lekarzy oficerów, jednocześnie kształci osoby cywilne.

Komisja Obrony Narodowej Senatu RP uważa, że tylko uczelnia wojskowa może wykształcić lekarzy, którzy jako żołnierze realizować mogą prawidłowo zadania mobilizacyjne, organizować pomoc medyczną - w sytuacjach zagrożenia, kataklizmów, konfliktów zbrojnych i na polach walki.

Istnienie WAM jest niezbędne dla tworzenia takiej kadry medycznej w wojsku, zwłaszcza wobec zwiększonych zadań Polski wynikających z członkostwa w układach sojuszniczych i udziału w misjach pokojowych.

Komisja Obrony Narodowej Senatu RP zwraca się do Ministerstwa Obrony Narodowej, Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwo Zdrowia o podjęcie wszelkich działań wspierających rozwój Wojskowej Akademii Medycznej w Łodzi".

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska. Senatorowie omawiali stanowisko komisji na temat współczesnych zagrożeń różnorodności biologicznej.

21 lipca 2000 r.

Zebrała się Komisja Ustawodawcza. Na posiedzeniu rozpatrzono ustawę o ochronie nabywców prawa korzystania z budynku lub pomieszczenia mieszkalnego w oznaczonym czasie w każdym roku oraz o zmianie ustaw - Kodeks cywilny, Kodeks wykroczeń i ustawy o księgach wieczystych i hipotece.

Podczas posiedzenia senatorowie wysłuchali wiceministra sprawiedliwości Janusza Niemcewicza i posła sprawozdawcy Marka Markiewicza.

Rozpatrywana ustawa sejmowa nie wzbudziła kontrowersji wśród senatorów i w głosowaniu uzyskała akceptację komisji. Stanowisko komisji przedstawi Izbie senator Piotr Ł.J. Andrzejewski.

W drugim punkcie porządku dziennego Komisja Ustawodawcza przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zasadach realizacji programu powszechnego uwłaszczenia obywateli Rzeczypospolitej Polskiej. Ustalono, że komisja będzie kontynuować prace nad ustawą na posiedzeniu 27 lipca br.

25 lipca 2000 r.

Senatorowie z Komisji Praw Człowieka i Praworządności zapoznali się z informacją o istotnych problemach wynikających z działalności i orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego w 1999 roku. Informację przedstawił zastępca prezesa Trybunału Konstytucyjnego Janusz Trzciński. Stwierdził on, że działalność trybunału w 1999 r. stanowiła kontynuację dotychczasowych kierunków orzecznictwa, wzrosła natomiast liczba rozpatrywanych spraw. Wiceprezes podkreślił, że sędziowie kierują się w swych orzeczeniach przede wszystkim zasadą sprawiedliwości, a nie legalizmu.

Wpływające do trybunału skargi dotyczyły przede wszystkim prawa podatkowego, waloryzacji świadczeń, wolności wykonywania zawodu, prawa do sądu i procedur sądowych.

W praktyce Trybunału Konstytucyjnego pojawił się nowy typ spraw dotyczący źródeł prawa, w szczególności rozporządzeń. Trybunał wskazuje, że powinny one zawierać tylko tryb postępowania, podczas gdy zasady powinny zawierać ustawy.

Prof. J. Trzciński przypomniał, że sądy mają prawo do zadawania trybunałowi pytań dotyczących zgodności obowiązujących przepisów z konstytucją. Ta sprawa wywołuje kontrowersje między Sądem Najwyższym a Trybunałem Konstytucyjnym.

Zdaniem wiceprezesa cierpliwości wymaga sprawa skargi konstytucyjnej. Nawet, jeśli trybunał w swoim orzeczeniu podzieli pogląd zawarty w skardze nie oznacza to załatwienia tej konkretnej sprawy, a uchylenie niekonstytucyjnego przepisu.

W drugim punkcie porządku dziennego Komisja Praw Człowieka i Praworządności rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich.

W tej części posiedzenia senatorowie wysłuchali przedstawicieli Ministerstwa Sprawiedliwości: wiceministra Janusza Niedzieli i naczelnika Przemysława Jagosza, poseł sprawozdawcy Teresy Liszcz oraz opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Posłanka T. Liszcz odniosła się do kwestii stosowania środków przymusu bezpośredniego i stwierdziła, że ustawa dokładnie precyzuje, w jakich wypadkach może być używany.

Komisja przyjęła stanowisko w sprawie nowelizacji ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich, w którym postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 21 poprawek legislacyjnych o charakterze porządkującym. Na sprawozdawcę wybrano senator Jolantę Danielak.

26 lipca 2000 r.

Senatorowie z Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym.

Uchwalona przez Sejm 13 lipca br. ustawa zmierza do wprowadzenia kontroli lokalizowania tzw. wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. Sejm zaproponował wprowadzenie obowiązku sporządzania przez gminy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru, na którym przewiduje się budowę wspomnianych obiektów handlowych. Przy ustalaniu w planie terenów pod budowę tych obiektów zarząd gminy dołącza prognozę skutków takiej budowy dla rynku pracy, komunikacji, istniejącej sieci handlowej oraz zaspokojenia potrzeb i interesów konsumentów. Prognoza taka podlega wyłożeniu do publicznego wglądu. Ponadto zarząd gminy jest zobowiązany dołączyć do projektu planu opinię zarządu powiatu, zarządów gmin sąsiednich i powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów, dotyczącą budowy tego typu obiektów.

Podczas posiedzenia komisja zapoznała się z opiniami o ustawie przedstawionymi przez wiceministra gospodarki Wojciecha Katnera, dyrektor Marię Bienias z Ministerstwa Gospodarki, Dionizego Będę z Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, dyrektora biura Związku Miast Polskich Andrzeja Porawskiego oraz Buro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W dyskusji rozpatrywana ustawa nie wywołała kontrowersji i na wniosek przewodniczącego senatora Mieczysława Janowskiego członkowie komisji postanowili zarekomendować Izbie przyjęcie jej bez poprawek. Stanowisko komisji przedstawi senator Lech Feszler.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej, podczas którego przyjęto stanowisko w sprawie ustawy o zmianie ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie. Komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawek do ustawy sejmowej. Stanowisko komisji w tej sprawie przdstawi senator Stanisław Jarosz. Do stanowiska komisji zgloszono dwa wnioski mniejszości, których przyjęcie zarekomendują senatorowie Genowefa Ferenc i S. Jarosz.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrzono ustawę o restrukturyzacji finansowej górnictwa siarki. Ta ustawa nie wzbudziła zastrzeżeń senatorów i w głosowaniu uzyskała poparcie komisji. Na sprawozdawcę wybrano senatora Kazimierza Kleinę.

W trzecim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej senatorowie przystąpili do rozpatrywania ustawy o zasadach realizacji programu powszechnego uwłaszczenia obywateli Rzeczypospolitej Polskiej.

Sejm uchwalił ustawę o powszechnym uwłaszczeniu obywateli 14 lipca br. Ustawa wprowadza dwie formy uwłaszczenia: bezpośrednią i pośrednią. Uwłaszczeniem bezpośrednim byliby objęci użytkownicy mieszkań spółdzielczych lokatorskich, najemcy mieszkań komunalnych, a także mieszkań stanowiących własność Skarbu Państwa i mieszkań zakładowych. Uwłaszczenie objęłoby też grunty znajdujące się w dzierżawie wieczystej.

Uwłaszczenie pośrednie miałoby być realizowane za pośrednictwem bonów uwłaszczeniowych, mających formę papierów wartościowych.

Podczas posiedzenia senatorowie zapoznali się z opiniami prawnymi ekspertów, dotyczącymi tej ustawy. Wysłuchali także przedstawiciela rządu wiceministra skarbu państwa Krzysztofa Łaszkiewicza oraz posła sprawozdawcy Adama Bieli.

W dyskusji senatorowie mieli wątpliwości, czy ustawa realizuje zasadę sprawiedliwości społecznej. Zastanawiali się też nad skutkami ustawy dla budżetu państwa i nad zasadą równego traktowania najemców mieszkań.

Krytycy ustawy zarzucali, że jest ona sprzeczna z konstytucją i narusza prawa własności gmin i spółdzielni mieszkaniowych oraz nierówno traktuje własność tych podmiotów, których mienie ma zostać uwłaszczone. W opinii niektórych senatorów ustawa może pogłębić nierówność i niesprawiedliwość w dostępie obywateli do dzielonego majątku narodowego. W wątpliwość podawano twierdzenie projektodawców, że ustawa nie przysporzy dodatkowych kosztów budżetowi państwa i bezpośrednio podatnikom. Wskazywano na nieoszacowanie wartości bonów uwłaszczeniowych, a także na trudności w realizowaniu niektórych jej postanowień, na przykład konieczność stworzenia w bardzo krótkim czasie rejestru beneficjentów uwłaszczenia czy powołania Narodowego Funduszu Uwłaszczeniowego.

Ustawy bronił poseł sprawozdawca A. Biela. Jego zdaniem majątek narodowy od dziesięciu lat podlega cząstkowemu, wybiórczemu uwłaszczeniu. Ustawa, której intencją jest zaspokojenie obywateli dotychczas pomijanych, nie może prowadzić do niesprawiedliwości.

Wiceminister skarbu państwa K. Łaszkiewicz przyznał, że ustawa sejmowa wymaga pewnych uściśleń, m.in. wyłączenia spod uwłaszczenia mieszkań przydzielanych służbom mundurowym, nauczycielskich w budynkach szkolnych czy lokali przydzielanych w Warszawie wysokim urzędnikom państwowym. Należałoby także wprowadzić przepisy zapobiegające kumulowaniu zbyt wielu uwłaszczonych dóbr w rękach jednej rodziny.

Senator Marek Waszkowiak zgłosił kilkadziesiąt poprawek do ustawy, zmierzających do ograniczenia nieco zakresu uwłaszczenia i uchronienia jej przed zarzutami niezgodności z konstytucją.

Senator Genowefa Ferenc zapowiedziała zgłoszenie wniosku o odrzucenie ustawy sejmowej.

Komisja Gospodarki Narodowej przełożyła głosowanie poprawek do ustawy o zasadach realizacji programu powszechnego uwłaszczenia obywateli Rzeczypospolitej Polskiej na posiedzenie 27 lipca br.

27 lipca 2000 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki Narodowej kontynuowała rozpatrywanie ustawy o zasadach realizacji programu powszechnego uwłaszczenia obywateli Rzeczypospolitej Polskiej.

Podczas posiedzenia przegłosowano poprawki do ustawy sejmowej, zgłoszone na posiedzeniu 26 lipca br.

Komisja przyjęła m.in. poprawkę zgłoszoną przez senatora Marka Waszkowiaka, aby obywatele użytkujący w dniu wejścia w życie ustawy nabywali z mocy prawa własność swoich działek.

Komisja zaproponowała, aby z programu powszechnego uwłaszczenia wyłączyć lokale socjalne.

Przyjęto wniosek senatora Mieczysława Janowskiego, aby z uwłaszczenia wyłączyć również osoby zajmujące mieszkania przydzielone m.in. na podstawie ustawy o zakwaterowaniu sił zbrojnych, Straży Granicznej i Urzędu Ochrony Państwa. Zgodnie z kolejną poprawką uwłaszczenie bezpośrednie nie obejmowałoby tych osób, które jako pracownicy prywatyzowanych banków otrzymały ich akcje lub udziały na preferencyjnych zasadach.

Senatorowie zaakceptowali również propozycję, aby bon uwłaszczeniowy, za którego pomocą ma być realizowane uwłaszczenie pośrednie, nie był w ustawie określony jako "imienny papier wartościowy", ale jako "tytuł uczestnictwa".

Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zasadach realizacji programu powszechnego uwłaszczenia obywateli Rzeczypospolitej Polskiej wybrano senatora M. Waszkowiaka.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Emigracji i Polaków za Granicą postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 24 poprawek do ustawy o repatriacji. Stanowisko komisji przedstawi senator Janina Sagatowska. Do stanowiska komisji zgłoszono wniosek mniejszości, który zarekomenduje senator Stanisław Marczuk.

Przyjęta przez Sejm ustawa obejmuje Polaków z Kazachstanu oraz innych byłych republik azjatyckich ZSRR. O rozszerzeniu repatriacji na inne kraje, np. Ukrainę, Białoruś, Rumunię czy Rosję, miałby dopiero w przyszłości decydować rząd.

Podczas posiedzenia senatorowie wskazywali, że przyjęta przez Sejm i rząd repatriacja jest nie do przyjęcia.

Zdaniem przewodniczącej komisji senator J. Sagatowskiej, konstytucja gwarantuje każdemu Polakowi prawo do zamieszkania w Polsce. W głosowaniu Komisja Spraw Emigracji i Polaków za Granicą przyjęła poprawkę stanowiącą, że repatriacja obejmie Polaków ze wszystkich państw byłego bloku socjalistycznego.

W opinii wiceministra spraw wewnętrznych i administracji Piotra Stachańczyka, przyjęcie tej poprawki nie tylko odbije się na budżecie, ale również zaszkodzi Polakom z Kazachstanu. W repatriacyjnej konkurencji przegrają oni z lepiej wykształconymi i mającymi bliżej do Polski rodakami z Ukrainy czy Białorusi. Gminy i prywatni sponsorzy będą woleli zaprosić właśnie ich, a nie Polaków z dalekiego Kazachstanu.

W odpowiedzi senator J. Sagatowska stwierdziła, ze nie należy posądzać gmin i sponsorów o bezduszność. Podkreśliła, że nad kolejnością repatriacji i udzielaniem pomocy w pierwszej kolejności naszym rodakom z Kazachstanu czuwałby powołany przez rząd pełnomocnik.

W dyskusji kontrowersje wzbudził także przepis wyłączający z repatriacji osoby, które działały na szkodę RP lub uczestniczyły w łamaniu praw człowieka. Komisja Spraw Emigracji i Polaków za Granica postanowiła jednak go utrzymać.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Nauki i Edukacji Narodowej rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o utworzeniu Komitetu Badań Naukowych.

Senatorowie wysłuchali stanowiska rządu w sprawie rozpatrywanej ustawy sejmowej, które przedstawili sekretarz stanu w KBN Jan Krzysztof Frąckowiak i podsekretarz stanu w KBN Małgorzata Kozłowska. Zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W kolejnych głosowaniach komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 17 poprawek, przede wszystkim o charakterze legislacyjnym i porządkującym. Zmieniono m.in. datę wejścia w życie ustawy na 1 stycznia 2001 r. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora Bogdana Tomaszka.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Ustawodawczej. Senatorowie rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich.

W dyskusji najwięcej kontrowersji wywołało prawo użycia przemocy wobec nieletnich w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, przewidziane w nowelizacji sejmowej.

Jolanta Lewandowska-Mizak z Departamentu Pomocy Społecznej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej zaproponowała senatorom wprowadzenie poprawki dopuszczającej stosowanie środków przymusu tylko w niektórych placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Ich rodzaje miałyby, według niej, zostać określone rozporządzeniem Rady Ministrów. Jak stwierdziła, placówkami opiekuńczo-wychowawczymi są domy dziecka, świetlice i rodzinne domy dziecka, stosowanie tam środków przymusu mogłoby prowadzić do nadużyć.

Sędzia Przemysław Jagosz z Ministerstwa Sprawiedliwości, reprezentujący rząd jako inicjatora nowelizacji, stwierdził, że konstytucja nie pozwala Radzie Ministrów na określanie w drodze rozporządzenia praw i wolności obywatelskich. Można to robić tylko w drodze ustawy. Jego zdaniem, nowelizacja szczegółowo określa, jakich placówek dotyczy prawo stosowania środków przymusu. Prawo to na pewno nie dotyczy rodzin zastępczych ani rodzinnych domów dziecka. Nie ma możliwości, żeby nieletni, który popełnił czyn karalny, trafił do jednej z takich placówek. Takich nieletnich można kierować tylko do placówek resocjalizacyjnych i pogotowia opiekuńczego.

Przedstawiciel Ministerstwa Sprawiedliwości podkreślił, że w projekcie nowelizacji szczegółowo określono okoliczności dopuszczające stosowanie przemocy wobec nieletnich. Będzie to dopuszczalne w wypadkach zamachu na życie lub zdrowie własne albo innej osoby, nawoływania do buntu, zbiorowej ucieczki, w przypadku ucieczki nieletniego z placówki oraz w celu doprowadzenia go tam z powrotem.

Komisja uznała, że zapis przyjęty przez Sejm jest słuszny. W kolejnych głosowaniach postanowiła jednak zaproponować Senatowi wprowadzenie 21 poprawek zbieżnych z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu oraz Ministerstwa Sprawiedliwości. Podobne zmiany zaproponowała Komisja Praw Człowieka i Praworządności. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora Stanisława Gogacza.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisja Ustawodawcza rozpatrzyła ustawę o zasadach realizacji programu powszechnego uwłaszczenia obywateli Rzeczypospolitej Polskiej.

Podczas posiedzenia posłowie Adam Biela i Tomasz Wójcik proponowali wprowadzenie do ustawy kilku poprawek, m.in. by byłym pracownikom PGR i nauczycielom wiejskim, którym przysługiwało prawo użytkowania niewielkich gruntów, przekazać je na własność, ale ponieważ korzyść z tego byłaby niewielka, mogliby również wziąć udział w innej formie uwłaszczenia. Pozostali obywatele mogliby skorzystać z tylko jednej formy uwłaszczenia.

W dyskusji senator Piotr Ł.J. Andrzejewski, ustosunkowując się do negatywnych opinii prasowych na temat ustawy sejmowej, wyraził pogląd, że ustawa realizuje zasadę równości i sprawiedliwości społecznej oraz solidaryzmu. Jego zdaniem, jest zgodna z konstytucją i prawem międzynarodowym.

Prof. Krzysztof Pietrzykowski, dyrektor Biura Orzecznictwa Sądu Najwyższego, nie zgodził się z opinią prof. Piotra Winczorka, że ustawa uderza w spółdzielczość i koliduje z projektem ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Zdaniem prof. K. Pietrzykowskiego, pierwsza ustawa zawiera zasady, druga natomiast szczegóły. Profesor pozytywnie ocenił zawartą w ustawie sejmowej próbę oddłużenia poprzez uwłaszczenie tych, na których ciążą "złe długi" z powodu kredytów mieszkaniowych zaciągniętych przed czerwcem 1992 r.

Senatorowie z Komisji Ustawodawczej rozważali także uściślenie zapisu dotyczącego wyjęcia spod uwłaszczenia osób, które przejęły na własność lokale wynajmowane od skarbu państwa lub gminy poprzez dodanie zapisu "z uzyskaniem niesłusznych korzyści". W ten sposób krąg uprawnionych byłby większy, ale nie obejmowałby urzędników państwowych i partyjnych, którym przydzielano mieszkania.

W kolejnych głosowaniach Komisja Ustawodawcza przyjęła szereg poprawek do ustawy o zasadach realizacji programu powszechnego uwłaszczenia obywateli Rzeczypospolitej Polskiej. Zaproponowała m.in. uwłaszczenie użytkowników ogródków działkowych. Senatorowie zgodzili się również ze stanowiskiem Komisji Gospodarki Narodowej w kwestii wyłączenia z uwłaszczenia lokali służbowych.

Komisja Ustawodawcza wprowadziła zmiany zmierzające do uporządkowania podziału uwłaszczenia na pośrednie i bezpośrednie poprzez wskazanie, że w zasadzie nie wolno łączyć tych form. Wyjątek stanowiliby ci, którzy będąc pracownikami PGR, gospodarstw rybackich i doświadczalnych PAN lub nauczycielami wiejskimi użytkowali działki lub dostali domki i pomieszczenia gospodarcze. Otrzymaliby je na własność i mogliby jeszcze uczestniczyć w innej formie uwłaszczenia.

Zdaniem senatorów z Komisji Ustawodawczej uwłaszczenie jednego z małżonków nie przeszkadza w uwłaszczeniu drugiego. Zgodnie z przyjętą poprawką w rodzinie można by kumulować różne dobra.

Ponadto senatorowie rozszerzyli grupę osób uprawnionych do uwłaszczenia bezpośredniego, stwierdzając, że nie będą objęte nim osoby, które przejęły na własność lokale od skarbu państwa lub gminy, ale tylko, jeśli zrobiły to, uzyskując korzyść niesłusznie (dotyczy to urzędników państwowych i partyjnych).

Komisja Ustawodawcza zaproponowała również zapis, zgodnie z którym Narodowy Fundusz Uwłaszczeniowy działałby na podstawie przepisów wydanych przez Radę Ministrów. Pozwala to na uruchomienie NFU rozporządzeniem rządu, bez potrzeby uchwalenia dodatkowej ustawy.

Sprawozdanie Komisji Ustawodawczej w sprawie ustawy o zasadach realizacji programu powszechnego uwłaszczenia obywateli Rzeczypospolitej Polskiej przedstawi Izbie senator P. Ł. J. Andrzejewski.

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawczej rozpatrzono także ustawę o repatriacji. W kolejnych głosowaniach komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 31 poprawek do sejmowej ustawy o repatriacji. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora Stefana Konarskiego.

* * *

Senatorowie z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy o nasiennictwie. Ustawę z 21 lipca br., która stanowiła przedłożenie rządowe, przedstawiła Bożena Nowicka z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Niezbędność dokonania nowelizacji była uzasadniana względami dotyczącymi członkostwa w Międzynarodowym Związku do spraw Ochrony Nowych Odmian Roślin (UPOV) oraz przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej, a także dokonanym i dokonującym się procesem przemian w rolnictwie, w tym także w sektorze nasiennictwa.

Przyjęte zmiany dotyczą m.in. rejestracji odmian roślin uprawnych, ochrony prawa do odmiany, wytwarzania materiału siewnego, oceny i kontroli materiału siewnego oraz obrotu materiałem siewnym.

Podczas posiedzenia opinię na temat ustawy sejmowej przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Sugerowane tam poprawki zgłosił następnie senator Jan Chodkowski. W głosowaniu uzyskały one akceptację komisji.

Stanowisko Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie nowelizacji ustawy o nasiennictwie zarekomenduje Izbie senator J. Chodkowski.

28 lipca 2000 r.

Senatorowie z Komisji Rodziny i Polityki Społecznej przyjęli stanowisko w sprawie ustawy o jednorazowym dodatku rodzinnym w 2000 r. Stanowisko komisji przedstawi Izbie senator Dariusz Kłeczek.

Ustawa uchwalona przez Sejm w wyniku pilnej inicjatywy rządowej określa zasady oraz tryb przyznawania i wypłaty w 2000 roku dodatku rodzinnego, który jest jednorazowym świadczeniem socjalnym. Podobnie jak w roku ubiegłym, dodatek rodzinny przysługiwałby na trzecie i każde kolejne dziecko, na które za wrzesień br. przysługuje zasiłek rodzinny na podstawie ustawy o zasiłkach rodzinnych, pielęgnacyjnych i wychowawczych. Wypłata dodatku rodzinnego w wysokości 160 zł na każde dziecko nastąpiłaby w terminie wypłaty zasiłków rodzinnych za wrzesień br.

Komisja Rodziny i Polityki Społecznej opowiedziała się, na wniosek senatora D. Kłeczka, za przyznawaniem jednorazowych zasiłków na trzecie i następne dziecko, nawet jeśli rodzice nie otrzymują zasiłku rodzinnego. Senatorowie powrócili tym samym do propozycji zawartej w projekcie rządowym. Sejm zdecydował, że dodatek miałby wynieść 160 zł.

Zgodnie z przyjętymi przez komisję zmianami, prawo do jednorazowego wsparcia miałyby wszystkie wielodzietne rodziny. Dodatek na trzecie i każde kolejne dziecko wynosiłby 145 zł. W opinii senatorów, dzięki takiemu zapisowi z pomocy będą mogły skorzystać także rodziny chłopskie. Na wypłatę zasiłków rząd przeznaczył 200 mln zł.

Podczas posiedzenia pełnomocnik rządu ds. rodziny Maria Smereczyńska stwierdziła, że rozwiązanie sejmowe spowodowałoby, że z zasiłku nie mogłyby skorzystać niektóre wielodzietne rodziny chłopskie. Spełniałyby one kryterium dochodowe, przyjęte przez Sejm, jeśli dana rodzina miałaby mniej niż 2 hektary gruntu na jedną osobę w rodzinie. W mieście uprawnione do jednorazowego wsparcia byłyby te rodziny, w których dochód na osobę nie przekracza 853 zł.

Zdaniem M. Smereczyńskiej, w praktyce nie zawsze z dwóch hektarów roli można uzyskać dochód przekraczający 800 zł. Dlatego na propozycji Sejmu straciłyby rodziny chłopskie, a na wsi sytuacja rodzin wielodzietnych jest często bardzo zła.

Pełnomocnik M. Smereczyńska poinformowała, że rodziny wielodzietne stanowią około 20% wszystkich rodzin w Polsce, a wychowuje się w nich prawie 40% dzieci. Około 96-97% tych rodzin jest w trudnej sytuacji materialnej.

Komisja Rodziny i Polityki Społecznej wprowadziła też poprawkę, zgodnie z którą zasiłki miałyby być wypłacane od października.

Tej poprawce była przeciwna senator Jolanta Danielak, która stwierdziła, że te pieniądze miały pomóc biednym rodzinom w przygotowaniu dzieci do szkoły. Jeśli zostaną wypłacone w październiku, nikt z tej pomocy nie będzie mógł skorzystać.

Do stanowiska Komisji Polityki Społecznej i Rodziny Społecznej senator J. Danielak i senator Dorota Kempka zgłosiły wniosek mniejszości, zmierzający do uznania za uprawnioną do zasiłku także osoby, na której utrzymaniu pozostaje co najmniej jedno dziecko i która przez 36 miesięcy pobierała gwarantowany zasiłek okresowy na podstawie art. 31 ust. 4a ustawy o pomocy społecznej i nadal pozostaje bezrobotna w rozumieniu przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.

Podczas posiedzenia komisji rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawie nieletnich. Senatorowie wysłuchali przedstawicieli Ministerstwa Sprawiedliwości: wiceministra Janusza Niedzieli i naczelnika Przemysława Jagosza.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 21 poprawek do omawianej ustawy, zgodnych z wnioskami Komisji Praw Człowieka i Praworządności oraz Komisji Ustawodawczej. Do stanowiska komisji zgłoszono wniosek mniejszości. Oba stanowiska przedstawi senator J. Danielak.

Na zakończenie posiedzenia senatorowie postanowili nie zgłaszać zastrzeżeń do ustawy o zmianie ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.

Nowelizacja sejmowa, uchwalona w trybie pilnym na podstawie projektu rządowego, daje Funduszowi Pracy możliwość zaciągania kredytów i pożyczek na uzupełnienie środków niezbędnych na wypłatę zasiłków dla bezrobotnych. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora Zdzisława Maszkiewicza.

W tej części posiedzenia wzięli udział wiceminister pracy i polityki społecznej Piotr Kołodziejczyk i prezes Krajowego Urzędu Pracy Grażyna Zielińska.

W wyniku dyskusji senatorowie ponownie uznali, że wysokość składki na Fundusz Pracy powinna wynosić 2,6%, tak jak komisja postulowała podczas prac nad budżetem. Taki poziom składki pozwoliłby na zapewnienie płynności finansowej funduszu. W tej sprawie Komisja Rodziny i Polityki Społecznej postanowiła zwrócić się do ministra finansów i premiera z postulatem uwzględnienia podwyższenia składki w pracach nad budżetem w 2001 r.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment