Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment
Odpowiedzi na oświadczenia
* * *
Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast przekazał informację w związku z oświadczeniem
senatora Krzysztofa Majki, złożonym na 44. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 49):Warszawa, 1999.11.
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP
Szanowna Pani Marszałek
W odpowiedzi na wystąpienie Pani Marszałek z dnia 27.10.1999 r., znak: AG/043/428/99/IV, w sprawie oświadczenia złożonego przez senatora Krzysztofa Majkę podczas 44. Posiedzenia Senatu RP w dniu 22 października 1999 r. uprzejmie informuję, że zajmuję następujące stanowisko:
Osoba fizyczna, która nabyła prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej po dniu 31 października 1998 r. może złożyć do dnia 31 grudnia 2000 r. wniosek o przekształcenie tego prawa w prawo własności jedynie wtedy, gdy w wyniku tego nabycia stała się następcą prawnym osoby
fizycznej, która nabyła prawo użytkowania wieczystego przed dniem 31 października 1998 r. (art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności (Dz.U. z 1999 r. Nr 65, poz. 746). Pod pojęciem następcy prawnego należy rozumieć osobę fizyczną, która nabywa prawo pod tytułem ogólnym (w drodze sukcesji uniwersalnej), np. sprzedaży, darowizny, dziedziczenia, nabycia spadku.Jednocześnie uprzejmie wyjaśniam, że powołana ustawa została uchwalona z inicjatywy poselskiej i nie jest projektem autorstwa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Prezesa
Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast
Wiceprezes
Dionizy Antoni Beda
* * *
Informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Kuczyńskiego, złożonym na 37. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 49), przekazał Minister Zdrowia:
Warszawa, dnia 10.11.99 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej polskiej
Szanowna Pani Marszał
ek,W uzupełnieniu do pisma PSM-014-42/99/DJO z dnia 23.07.1999 r. w sprawie oświadczenia złożonego przez Senatora Józefa Kuczyńskiego na 37 posiedzeniu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 18 czerwca 1999 r., załączonego przy piśmie znak: AG/043/258/99/IV w sprawie niewystarczających środków finansowych przyznawanych przez Kasy Chorych na leczenie pacjentów dla Instytutu "Pomnik - Centrum Zdrowia Dziecka" uprzejmie informuję, że od dnia 1 stycznia 1999 r. jednostki samodzielne otrzymują środki finansow
e od dysponentów środków publicznych na podstawie zawartego kontraktu oraz w oparciu o rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 października 1998 r. w sprawie wymagań i kryteriów, jakim powinni odpowiadać świadczeniodawcy oraz zasad i trybu zawierania umów ze świadczeniodawcami na pierwszy rok działalności Kas Chorych. Kwestia środków finansowych przyznawanych na realizację świadczeń zdrowotnych jest przedmiotem negocjacji warunków umowy podpisanej między dyrektorem jednostki a Kasą Chorych, a ich wysokość jest ustalana w oparciu o przedłożony przez jednostkę plan rzeczowo-finansowy.W świetle uregulowań prawnych Instytutu "Pomnik - Centrum Zdrowia Dziecka" może pozyskiwać dodatkowe środki finansowe z odpłatnych świadczeń zdrowotnych udzielanych w szczególności na zlecenie organu, który utworzył zakład lub innych organów uprawnionych, osób objętych ubezpieczeniem innym niż ubezpieczenie społeczne, instytucji ubezpieczeniowych, zakładów pracy, organizacji społecznych, innych zakładów opieki zdrowotnej, osób fi
zycznych nie objętych ubezpieczeniem lub za świadczenie nie przysługujące w ramach ubezpieczenia, z wydzielonej działalności gospodarczej jeżeli statut zakładu przewiduje prowadzenie takiej działalności oraz darowizn (art. 54 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej z późn. zm.).Według postanowień ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz.U. z 1991 r. nr 44, poz. 194) Instytut posiada osobowość prawną, gospodaruje samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia ogólnonarodowego oraz prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania.
Zgodnie z założenia reformy ochrony zdrowia Instytut "Pomnik Centrum Zdrowia Dziecka" pozyskuje dodatkowe środki finansowe z budżetu państwa na realizację procedur wysokospecjalistycznych. Dotychczas podpisano umowy z Instytutem "Pomnik - Centrum Zdrowia Dziecka" na wykonywanie procedur wysokospecjalistycznych w wysokości 14 001 520 zł.
Do końca roku możliwe jest uruchomienie dodatkowych środków finansowych dla ww. jednostki na świadczenie usług z zakresu wysokospecjalistycznych procedur medycznych, po
przyjęciu aneksów do ww. umów.
Z poważaniem
z up. MINISTRA ZDROWIA
PODSEKRETARZ STANU
Andrzej Ryś
* * *
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Pieniążka, złożonym na 44. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 49):
Warszawa, 1999.11.15
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Sen
Szanowna Pani Marszałek,
Odpowiadając z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów na pismo Pani Marszałek z dnia 27 października 1999 r., Nr AG/043/415/99/IV, przekazujące oświadczenie złożone przez Senatora Jerzego Pieniążka podczas 44 posiedzenia Senatu RP w dniu 22 października 1999 r. w sprawie budowy obwodnicy Wielunia w ciągu drogi krajowej Nr 8 (Warszawa) Janki - Piotrków Trybunalski - Wieluń - Kępno - Wrocław - Kudowa Zdrój - granica państwa, uprzejmie informuję, że resort
transportu i gospodarki morskiej od dawna dostrzega potrzebę wyeliminowania z centrum Wielunia ruchu tranzytowego odbywającego się po trasie istniejącej drogi Nr 8.Niestety, wielkość środków finansowych przeznaczonych do tej pory na utrzymanie i rozwój dróg krajowych nie pozwoliła na realizację tak kosztownego zadania inwestycyjnego (budowa około 9,0 km nowej trasy o wartości szacunkowej pond 25,0 mln zł).
Problem ten był już wielokrotnie przedstawiany w prowadzonej na ten temat korespondencji z władzami m
iasta.W miarę wzrostu nakładów na drogi krajowe wprowadzone są do planu realizacji nowe zadania spełniające warunki w zakresie wymaganej efektywności ekonomicznej do najpilniejszych z nich należą odcinki dróg o największym obciążeniu ruchem i zagrożeniu jego bezpieczeństwa.
Uściślenie planów występuje po zbilansowaniu potrzeb oraz wielkości środków finansowych na te zadania, uzyskanych ze wszystkich możliwych źródeł.
Niestety, do zbilansowania środków finansowych na kontynuowanie w 2000 r. najpilniejszych zadań na drogach krajowych brakuje ponad 200,0 mln zł., nie licząc zaległości w zaspokojeniu potrzeb w zakresie odnów nawierzchni i obiektów mostowych.
Pragnę również podkreślić, że wobec nowych wymagań dotyczących dróg krajowych, doszły nowe zadania priorytetowe wynikające z konieczności:
- wzmocnienia obiektów mostowych do parametrów obowiązujących w NATO,
- wzmocnienie nawierzchni do 115 kN w korytarzach wynikających z inicjatywy Komisji Europejskiej w ramach programu TINA (Transport Infrastructure Needs
Assessent - Ocena Potrzeb Infrastrukturalnych w Transporcie).Nadal głównym problemem drogownictwa jest niedoinwestowanie dróg. Nakłady na drogi krajowe, pomimo znacznego wzrostu w ciągu ostatnich lat, nie były wystarczające do rozpoczęcia w br. wielu pot
rzebnych inwestycji.Mając na uwadze występujące uwarunkowania nie jest obecnie realne ustalenie terminu realizacji tak kosztownego przedsięwzięcia, jakim jest budowa obwodnicy Wielunia. Problem modernizacji drogi krajowej Nr 8 pomiędzy Oleśnicą a Piotrkowem Trybunalskim (w tym budowy obwodnicy Wielunia) może znaleźć rozwiązanie jedynie w pozyskaniu znacznych środków pomocowych Unii Europejskiej od 2003 r. Środki takie są przewidziane zarówno w formie Funduszy Strukturalnych dla Ministerstwa Transportu i G
ospodarki Morskiej jak i Funduszy Rozwoju Regionalnego.Warunkiem skorzystania z tej pomocy jest niezwłoczne zakończenie przygotowania zadań od strony dokumentacyjnej i pozyskanie terenu oraz dokonanie uzgodnień w zakresie współfinansowania zadań przez państwo, samorząd regionalny i samorząd Wielunia.
Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych - Biuro w Łodzi prowadzi już prace dokumentacyjne w zakresie opracowania i uzgodnienia koncepcji wyboru trasy obwodnicy miasta. Dopiero po zakończeniu tych prac będzie możliwe przygotowanie materiałów i uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, opracowanie i uzgodnienie projektu budowlanego oraz przygotowanie dokumentacji geodezyjno-wywłaszczeniowej i dokonanie wykupu gruntu (przewiduje się, że stanowić to może bardzo trudny problem wymagający współdziałania i szczególnej troski ze strony miejscowych władz.
Ostatnio został rozstrzygnięty przetarg na wykonanie "Koncepcji programowej obwodnicy Wielunia". Przetarg wygrała firma "Dromex S.A. Zakończenie prac objętych koncepcją nastąpi w 2000 r.
Mając na uwadze potrzebę pełnego skorygowania wszystkich działań związanych z przygotowaniem oraz zabezpieczeniem finansowania i realizacji przyszłej inwestycji przewiduje się, że ostatnie zorganizowane jeszcze w tym roku spotkanie dr inż. Aleksandra Bacciarellego - Zastępcy Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych ds. Reformy Drogownictwa z władzami Wielunia i regionu w sprawie omówienia możliwości i uzgodnienia wspólnych przedsięwzięć dotyczących wnioskowanej budowy ob
wodnicy Wielunia.z wyrazami szacunku
Tadeusz Syryjczyk
* * *
Kierownik Urzędu do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Gołąbka, złożone na 44. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 49):
Warszawa, dn. 16 listopada 1999 r.
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W nawiązaniu do Pani pisma z dnia 27 października br. skierowanego na ręce Prezesa Rady Ministrów pragnę poinformować, że zostałem upoważniony do zajęcia stanowiska w Jego imieniu w sprawie treści oświadczenia złożonego przez pana Senatora Zbigniewa Gołąbka podczas 44 posiedzenia Senatu RP, odnoszącego się do zadośćuczynienia cierpieniom osób powołanych w czasie okupacji
hitlerowskiej do pracy w ramach Służby Budowlanej (tzw. Baudienst).Problematyka wyrównywania krzywd doznanych przez obywateli polskich w czasie II wojny światowej z rąk obu okupantów jest bardzo żywa w świadomości społecznej, a ze względu na podeszły wiek olbrzymiej większości osób poszkodowanych jest to zagadnienie wymagające szybkich rozwiązań. Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, liczne instytucje oficjalne Rzeczypospolitej - na czele z Parlamentem - od kilku lat podejmują szereg działań mających ch
arakter trwałych rozwiązań prawnych w celu przynajmniej częściowego zadośćuczynienia krzywdom lat wojny i okupacji.Wiele grup osób represjonowanych objęła ustawa z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (tekst jednolity ogłoszony w Dzienniku Ustaw Nr 142 z 1997 r., poz. 650 z późn. zm.). Na jej podstawie wypłacane są dodatki kombatanckie m.in. więźniom obozów koncentracyjnych i karnych, łagrów, więzień, gett, obozów przesied
leńczych itp.Obozy pracy przymusowej Służby Budowlanej nie były - jak sugeruje p. senator Gołąbek - obozami karnymi, nie można również porównywać żadną miarą warunków panujących w tych obozach do obozów koncentracyjnych. Służba Budowlana została powołana do istnienia na podstawie rozporządzenia Generalnego Gubernatora Hansa Franka z dnia 1 grudnia 1940 roku.
Celem utworzonej w ten sposób organizacji było - przynajmniej oficjalnie - zapewnienie władzom gospodarczym GG siły roboczej niezbędnej do rozbudowy infrastruktury ekonomicznej części okupowanej Polski (budowa dróg, linii kolejowych, lotnisk, regulacja rzek, rozbudowa sieci energetycznej itp.). Początkowo rekrutowanie młodych Polaków do Baudienst (albowiem Niemcy, Żydzi, Cyganie, Ukraińcy i Górale byli
wyłączeni z obowiązku pracy w Baudienst) odbywało się za pośrednictwem Urzędów Pracy (tak jak do każdej innej pracy), a powołani do pracy nie byli skoszarowani, lecz dochodzili do wyznaczonych miejsc pracy ze swoich mieszkań. Z czasem (w szczególności od roku 1942) władze hitlerowskie na szerszą skalę zaczęły stosować inną formę dysponowania pracą i czasem tzw. "junaków" i grupowały ich w obozach mieszkalnych. Było to spowodowane masowym uchylaniem się powołanych do Baudienst młodych ludzi od słabo płatnej i wyczerpującej pracy fizycznej. Osadzanie w strzeżonych obozach stało się powszechną regułą dopiero na przełomie lat 1942/43.Ukrytym, nie podawanym do publicznej wiadomości celem istnienia Służby Budowlanej było poddanie kontroli niemieckiego aparatu okupacyjnego młodego pokolenia męskiej części polskiego społeczeństwa. Łączyło się to z obawami okupanta związanymi z rozwojem ruchu oporu wśród polskiego społeczeństwa, a szczególnie widoczne stało się to właśnie na przełomie lat 1942/43.
W tej sytuacji oczywiste jest, że Służba Budowlana była narzędziem ekonomicznego i politycznego wyzysku stosowanego przez nazistów w tej okupowanej części II RP, której Niemcy nadali nazwę Generalgouvernement. Wyniki badań prowadzonych w okresie powojennym przez b. Główną Komisją Badania Zbrodni Hitlerowskich w Polsce wyraźnie wskazują, że faktycznie Baudienst został utworzony przez nazistów w celu ograniczenia swobody osobistej najbardziej aktywnej części polskiego społeczeństwa (służbą tą w praktyce byli objęci mężczyźni pomiędzy 18 a 25-tym rokiem życia). Badania te nie dają jednak podstaw do uznania sytuacji tzw. "junaków" Baudienst za tożsamą z losami więźniów obozów koncentracyjnych, czy nawet karnych.
Z tego też powodu, osoby skierowane w latach 1940-44 do pracy przymusowej w ramach "Baudienst" nie są objęte przepisami wspomnianej ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego.
Nie oznacza to jednak, że nie otrzymują one z tytułu doznanych represji żadnych świadczeń wypłacanych z budżetu państwa. Wychodząc bowiem naprzeciw oczekiwaniom najliczniejszej grupy ofiar represji nazistowskich i sowieckich, a mianowicie byłych robotników przymusowych, Sejm Rzeczypospolitej w dniu 31 maja 1996 r. uchwalił ustawę o świadczeniu pieniężnym przysługującym osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i ZSRR. Zapisy powyższej ustawy dają możliwość przyznawania świadczenia pieniężnego wypłacanego wraz z emeryturą osobom, które zostały osadzone w obozach pracy - dotyczy to również byłych robotników przymusowych wcielonych do Służby Budowlanej.
Zgodnie z cytowaną wyżej ustawą, decyzje o przyznaniu takiego świadczenia wydawane są przez Kierownika Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych (lub osoby przez niego upoważnione).
Do tej pory do kierowanego przeze mnie Urzędu wystąpiło o przyznanie świadczenia z tytułu osadzenia w obozach Służby Budowlanej około pięć tysięcy osób i w większości przypadków wnioski te zostały rozpatrzone pozytywnie. Oznacza to, że spora część byłych pracowników Baudienst otrzymuje już dodatki do świadczeń emerytalno-rentowych z tego tytułu.
Pragnę jednocześnie poinformować Panią Marszałek, że będąc członkiem Rady Fundacji "Polsko-Niemieckie Pojednanie" (która zajmie się wypłatą jednorazowej pomocy humanitarnej dla ofiar niektórych prześladowań nazistowskich) gorąco poparłem w ostatnim czasie projekt uchwały Zarządu Fundacji o objęciu wypłatami tej pomocy także grupy byłych pracowników Baudientst. Z informacji, jakie uzyskałem od Przewodniczącego Zarządu FPNP p. Jacka Turczyńskiego wynika, że Uchwała ta jest już realizowana i na jej podstawie dokonywane są wypłaty dla tej grupy poszkodowanych.
Zdają sobie sprawę z faktu, że rozmiar pomocy otrzymywanej przez byłych robotników przymusowych nie jest w stanie zrekompensować poniesionych przez nich strat. Z tego też powodu mam nadzieję, że prowadzone obecnie międzynarodowe rozmowy o odszkodowaniach dla ofiar nazistowskich obejmują jak najszerszą grupę byłych robotników przymusowych, w tym osoby wykorzystywane przez okupacyjne władze niemieckie do pracy w ramach Baudienst.
Pozostając z nadzieją, że niniejsze pismo wyjaśnia kwestie pomocy udzielanej byłym robotnikom przymusowym Służby Budowlanej,
kreślę wyrazy szacunku
Jacek Taylor
* * *
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał odpowiedź na oświadczenie
senatora Janusza Okrzesika, złożone na 44. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 49):Warszawa, dn. 18 listopada 1999 r.
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W nawiązaniu do oświadczenia złożonego podczas 44. Posiedzenia Senatu RP, w dniu 22 października 1999 r. przez Pana Senatora Janusza Okrzesika - w sprawie zmiany przynależności administracyjnej wsi Przyborów - z upoważnienia Ministra Spraw Wewnętrznych uprzejmie przedkładam następujące informacje.
Po bliższym zapoznaniu się z przedmiotową sprawą i przeprowadzeniu stosownych rozmów stwierdzam, iż możliwe jest podjęcie merytorycznego dialogu między stronami konfliktu. Dowodzi tego m.in. spotkanie, które miało miejsce w roku bieżącym, w Urzędzie Gminy w Koszarawie, z udziałem przedstawicieli MSWiA, władz samorządowych gminy, sołectw oraz Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego. Prowadzona dyskusja dotyczyła spraw istotnych dla społeczności obu wsi, w tym m.in. podziału środków budżetowych między wsie Koszarawa i Przyborów oraz rzeczowego zakresu zadań wykonywanych na ich obszarze.
Obecnie planowane są dalsze rozmowy, które powinny doprowadzić do ostatecznych ustaleń i zakończenia konfliktu.
Z poważaniem
Piotr Stachańczyk
* * *
Generalny Konserwator Zabytków przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Gołąbka, złożone na 41. posiedzeniu Senatu (Diariusz Senatu RP"
nr 44):Warszawa, dnia 18 listopada 1999 r.
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W odpowiedzi na Pani pismo do którego dołączono tekst oświadczenia Pana senatora Zbigniewa Gołąbka, złożonego na 41. posiedzeniu Senatu w dniu 5.08.1999 r. w sprawie pomnika generała Kazimierza Pułaskiego w Krynicy, woj. małopolskie, składam niniejszym wyjaśnienia dotyczące tej sprawy:
1. Organy ochrony zabytków działają na podstawie przepisów ustawy z dnia
15 lutego 1962 r. o ochronie dóbr kultury (Dz.U. Nr 10, poz. 48, z 1983 r. Nr 38, poz. 173, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198 i Nr 56, poz. 322, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 5, poz. 24, Nr 88, poz. 554 i Nr 115, poz. 741, z 1998 r. Nr 106, poz. 668).Zgodnie z przepisami art. 13 i 14 wyżej wymienionej ustawy dobra kultury wpisuje się do rejestru zabytków, a nie do rejestru miejsc pamięci narodowej. Miejscami pamięci narodowej (które mogą być jednocześnie dobrami kultury) zajmuje się natomiast Rada Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa.
2. Teren parku w Krynicy wraz z pomnikiem generała Kazimierza Pułaskiego w Krynicy został wpisany do rejestru zabytków i nigdy nie został do tego rejestru określony.
Procedura wpisywania tego pomnika do rejestru zabytków była przedłużona ze względów formalnych i przedstawiała się następująco:- Decyzją z dnia 10 lutego 1992 r. Wojewódzki Konserwator zabytków w Nowym Sączu wpisał pomnik do rejestru zabytków pod nr A-655. Po uprawomocnieniu się tej decyzji okazało się, że organ ochrony zabytków błędnie ustalił strony postępowania i nie doręczył decyzji użytkownikowi wieczystemu terenu parku w Krynicy, którym od 1990 r. była Akademia Rolnicza w Krakowie.
- W związku z tym Akademia Rolnicza w Krakowie złożyła odwołanie od wyżej wymienionej decyzji. Postanowieniem z dnia 23.06.1993 r. Generalny Konserwator Zabytków stwierdził niedopuszczalność odwołania, jednakże Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 21.12.1994 r., sygn. akt I S.A. 2055/93 uchylił w
spomniane postanowienie Generalnego Konserwatora.- W następstwie tego Generalny Konserwator Zabytków rozpatrzył odwołanie użytkownika obiektu i decyzją z dnia 21.02.1995 r., l.dz. BODKM-WPO-IX/387/95 uchylił decyzję o wpisaniu parku do rejestru zabytków i przekazał sprawą do ponownego rozpatrzenia. Decyzję taką podjęto z powodu konieczności umożliwienia stronie uczestniczenia w postępowaniu, zgodnie z przepisem art. 10 Kpa. Należy przy tym podkreślić, że wyżej wymienione działanie było zgodne z prawem i
nie miało nic wspólnego ze skreśleniem obiektu z rejestru zabytków.Skreślenia z rejestru zabytków dokonuje się bowiem na podstawie art. 16 ustawy o ochronie dóbr kultury, wyłącznie w ściśle określonych przypadkach, wymienionych w przepisie art. 16 ust. 1 powołanej ustawy. Przepis art. 16 ust. 2 tej ustawy zobowiązuje ponadto Generalnego Konserwatora Zabytków do każdorazowego (nawet w przypadku obiektów od dawna nie istniejących) zasięgania opinii specjalistycznych organów opiniodawczych, co do możliwości sk
reślenia dobra kultury z rejestru zabytków.- Po przeprowadzeniu ponownego postępowania, dotyczą z dnia 30.06.1998 r. Wojewoda Nowosądecki, któremu podlega organizacyjnie Wojewódzki Konserwator Zabytków, wpisał ponownie park Pułaskiego w Krynicy do rejestru zabytków. W tym czasie użytkownikiem wieczystym terenu stała się osoba prywatna (Pan Krzysztof Maciantowicz), do którego skierowano wyżej wymienioną decyzję.
3. Pan Maciantowicz uzyskał zezwolenie nr 1 z dnia 21.03.1999 r., wydane z upoważnienia Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków przez Delegaturę w Nowym Sączu, na wykonanie prac renowacyjno-konserwatorskich kupca Pułaskiego przez konserwatora dzieł sztuki, na podstawie zatwierdzonego programu prac. Zgodnie z wyjaśnieniem Burmistrza Krynicy
z dnia 18.10.1999 r. obiekt został ogrodzony na czas wykonywania robót konserwatorskich, a Gmina Krynica uzyskała pisemną zgodę użytkownika na udostępnienie - po zakończeniu remontu - kopca i pomnika Pułaskiego zwiedzającym.4. Odnośnie sprawy zmiany własności pomnika, pragnę wyjaśnić, że szczegółowe informacje na ten temat zawiera pismo Urzędu Wojewódzkiego w Nowym Sączu z dnia 4.08.1998 r. Wynika z niego, że Akademia Rolnicza w Krakowie stała się użytkownikiem wieczystym terenu parku na mocy art. 182 ust.
1 ustawy z dnia 12.09.1990 r. szkolnictwie wyższym, zgodnie z którym z dniem wejścia w życie ustawy grunty państwowe pozostające w zarządzie uczelni stają się przedmiotem użytkowania wieczystego uczelni. Aktem notarialnym z dnia 14.03.1997 r. Akademia Rolnicza w Krakowie sprzedała prawo wieczystego użytkowania działki Panu Maciantowiczowi.5. Przepisy ustawy o ochronie dóbr kultury nie zawierają postanowień dotyczących "akceptacji" przez organy ochrony zabytków zmian własności dóbr kultury. Natomiast zgodnie z przepisem art. 13 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. Nr 115, poz. 741 z późn. zm.), sprzedaż, zamiana, darowizna lub oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków, stanow
iących własność Skarbu Państwa wymaga zgody właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków, jednakże w momencie zmiany użytkownika parku, w 1997 r. Wojewódzki Konserwator Zabytków nie miał kompetencji do wyrażania zgody na ten temat, ponieważ trwało jeszcze postępowanie o wpisaniu obiektu do rejestru zabytków, zakończone dopiero, jak już wspomniano wyżej, dnia 30.06.1998 r.6. Chciałbym też podkreślić, że kopiec Pułaskiego znajduje się w Krynicy od 1929 r. Pomnik, zniszczony w czasie II wojny światowej, zrekonstruowano w 1967 r. Jest on istotnym elementem parku, zwanego parkiem Pułaskiego, wpisanego do rejestru zabytków, integralnie związanego z historią Krynicy. Nie ma zatem żadnego powodu do przeniesienia pomnika do Warki, sugerowanego przez Burmistrza te
go miasta w piśmie z dnia 30.07.1999 r.7. W świetle powyższych wyjaśnień. Nie można zgodzić się ze stwierdzeniami zawartymi w oświadczeniu Pana senatora Zbigniewa Gołąbka. Pragnę przy tym wyrazić ubolewanie, że nierzetelna informacja podana w programach telewizyjnych w dniu 28.07.1999 r. spowodowała krzywdzącą ocenę pracowników organów ochrony zabytków.
Jednocześnie informuję, że w dniu 30.07.1997 r. skierowaliśmy w tej sprawie sprostowanie do Telewizyjnej Agencji Informacyjnej Telewizji Polskiej w Warszawie, którego kopię załączam.
Załączam także kopie:
- pisma z dnia 10.09.1999 r. Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków wraz z załącznikami;
- pisma z dnia 26.10.1999 r. sekretarza generalnego Rady Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa skierowanego do Burmistrza Miasta i Gminy Warka wraz z wyjaśnieniami Burmistrza Miasta i Gminy Krynica.
Łączę wyrazy szacunku
GENERALNY KONSERWATOR ZABYTKÓW
Aleksander Broda
* * *
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych przekazał informację w związku z oświadczeniem
senatora Jerzego Suchańskiego, złożonym na 44. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 49):Warszawa, 20.11.1999 r.
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W odpowiedzi na pismo z dnia 27 października 1999 r. dotyczące oświadczenia senatora Rzeczypospolitej Polskiej pana Jerzego Suchańskiego w sprawie dyspozycji art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (tj. Dz.U. z 1998 r. Nr 119, poz. 773 ze zm.), uprzejm
ie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.Art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o zamówieniach publicznych stanowi, iż z ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego wyklucza się dostawców lub wykonawców, którzy w ciągu ostatnich trzech lat przed wszczęciem postępowania wyrządzili szkodę nie wykonując zamówienia lub wykonując je z nienależytą starannością. Pojęcia: "szkoda", "niewykonanie zamówienia", "należyta staranność, użyte w niniejszym przepisie, są zgodne z terminologią ustaloną przez prawo cywilne.
W myśl Kodeksu cywilnego:- szkodą są zarówno straty poniesione przez poszkodowanego (damnum emergens), oznaczające każde pogorszenie się jego sytuacji majątkowej, jak i korzyści utracone przez niego (lucrum cessans), stanowiące stratę tego co poszkodowany by uzyskał, gdyby mu szkody nie wyrządzono;
- niewykonanie zamówienia ma miejsce, gdy świadczenie dostawcy (wykonawcy) określone w umowie nie zostało w ogóle spełnione:
- niewykonanie zamówienia ma miejsce, gdy świadczenie dostawcy (wykonawcy) określone w umowie nie zostało w ogóle spełnione:
- zachowanie należytej staranności podlega ocenie według miary staranności ogólnie wymaganej od dłużnika w stosunkach danego rodzaju; w zakresie prowadzonej przez dłużnika działalności gospodarczej należytą staranność określa się przy uwzględnieniu profesjonalnego charakteru tej działalności. Nienależytą starannością jest staranność poniżej tej miary.
Zgodnie z treścią cytowanego art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o zamówieniach publicznych, do wykluczenia przez zamawiającego z postępowania dostawców lub wykonawców nie jest wymagane orzeczenie sądu stwierdzające wyrządzenie szkody. W ocenie Urzędu Zamówień Publicznych, aby zamawiający mógł wykluczyć oferenta z udziału w postępowaniu przetargowym na podstawie art. 19 ust. 1 pkt
1 powinien odpowiednio wykazać fakt zaistnienia szkody wyrządzonej przez tego oferenta w okresie trzech lat przed wszczęciem przedmiotowego postępowania. Uprawdopodobnieniem zaistnienia szkody może być prawomocne orzeczenie sądu, zawarcie ugody sądowej jak też zapłata określonej sumy pieniężnej (kary umownej) zastrzeżonej w umowie mającej na celu naprawienie szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego zobowiązania (art. 483 k.c.).Zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o zamówieniach publicznych oraz ustawie z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych, środki publiczne powinny być używane na właściwe cele i racjonalnie wykorzystane. Efekt racjonalnego wykorzystania środków publicznych poprzez zamówienie publiczne - może być w pełni osiągnięt
y, jeżeli zamówienie publiczne zostanie udzielone wiarygodnemu dostawcy (wykonawcy), dającemu rękojmię należytego wykonania zawartej z nim umowy. Zapis art. 19 ust. 1 pkt 1 stanowi realizację powyższych zasad, zabezpieczając wydatkowanie środków publicznych jedynie na rzecz rzetelnych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.W przypadku wykluczenia oferenta z udziału w postępowaniu przetargowym, służy mu prawo złożenia protestu do zamawiającego. Od rozstrzygnięcia lub odrzucenia protestu oraz w przypadku braku rozpatrzenia w terminie protestu, zainteresowanemu oferentowi przysługuje odwołanie (art. 86 ust. 1 ustawy o zamówieniach publicznych) do Zespołu Arbitrów.
Aktualnie toczą się prace legislacyjne nad kompleksową nowelizacją przepisów ustawy o zamówieniach publicznych. Nie przewiduje się jednak innych rozwiązań dotyczących wymienionego ryżej przepisu.
Z poważaniem
i wyrazami szacunku
Marian Lemke
* * *
Informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Chruścikowskiego, złożonym na 44. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 49), przekazał Minister Skarbu Państwa:
Warszawa, dnia 22.11.1999 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Jerzego Chróścikowskiego wygłoszone na 42 posiedzeniu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 23 września 1999 przedstawiam stanowisko Ministerstwa Skarbu Państwa odnośnie poruszonych kwestii.
Ministerstwo Skarbu Państwa jako organ władzy wykonawczej jest zobowiązane realizować zadania wynikające z obowiązującego porządku dziennego.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz trudną sytuację ekonomiczno-finansową cukrowni rozpoczęte działania w zakresie prywatyzacji Śląskiej Spółki Cukrowej S.A. oraz zbycia przez Zarządy pozostałych trzech Spółek Cukrowych pakietów 51% akcji cukrowni w określonych Grupach Regionalnych, w ramach programu restrukturyzacji regionalnej, będą kontynuowane.
Ministerstwo Skarbu państwa stoi na stanowisku, iż z uwagi na sytuację ekonomiczno-finansową wielu cukrowni niezbędne jest pilne zapewnienie środków finansowych na przeprowadzenie restrukturyzacji zadłużenia i zapewnienia finansowania skupu surowca oraz rozwoju zakładów. Środki takie może zapewnić jedynie inwestor strategiczny dysponujący odpowiednim kapitałem i doświadczeniem w b
ranży. Zatem biorąc pod uwagę przede wszystkim interes pracowników i plantatorów buraka cukrowego, wszystkie będące w trakcie realizacji procesy prywatyzacji muszą zostać zakończone.Ministerstwo Skarbu Państwa rozważa ewentualność utworzenia podmiotu, do którego zostałyby wniesione akcje cukrowni znajdujących się w trzech regionach nazwanych grupami holdingowymi, których prywatyzacja poprzez zbycie akcji Spółek Cukrowych przez Skarb Państwa, miała się rozpocząć dopiero po zakończeniu etapu restrukturyzacji
regionalnej.Zakłada się, iż w podmiocie tym znaczący pakiet akcji, na preferencyjnych warunkach, objęliby plantatorzy buraka cukrowego.
Ministerstwo Skarbu Państwa podjęło działania zmierzające do wyboru doradcy, który opracuje szczegółowo koncepcję organizacji i struktury tego podmiotu. Do zadań doradcy będzie należało określenie podstaw prawnych jego utworzenia, jak również niezbędnych zmian w obowiązującym porządku prawnym. Szczególnie istotnym jest stworzenie warunków objęcia na zasadach preferencyjny
ch pakietów akcji przez plantatorów ponad przewidziane w dotychczasowych przepisach 15%. Doradca zostanie zobowiązany także do wykonania analizy ekonomiczno-finansowej, w tym oszacowania kosztów powołania i funkcjonowania podmiotu. Opracowany zostanie biznes plan i prognozy finansowe pozwalające określić rentowność i ekonomiczną efektywność działalności podmiotu w przyszłości oraz wskazać źródła finansowania jego rozwoju.Raport i wnioski z przeprowadzonych przez Doradcę analiz będą stanowić merytoryczne podstawy decyzji o utworzeniu podmiotu skupiającego pozostałe pod kontrolą Skarbu państwa cukrownie.
W celu zapewnienia cukrowniom warunków umożliwiających zaciągnięcie kredytów bankowych niezbędnych do sfinansowania skupu buraków cukrowych ze zbiorów 1999 r. oraz kontynuowania produkcji cukru w kampanii 1999/2000, w dniu 2 września 1999 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie udzielenia przez Agencję Rynku Rolnego poręczeń spłaty kredytów zaciąganych na skup buraków cukrowych ze zbiorów 1999 r. i przech
owywanie wyprodukowanego z nich cukru.(Uchwała Rady Ministrów Nr 70/99 z 2 września 1999 r. w sprawie udzielenia przez Agencję Rynku Rolnego poręczeń spłaty kredytów zaciąganych na skup buraków cukrowych ze zbiorów 1999 r. późn. zm.).
Mając na uwadze potrzebę zapewnienia bardziej skutecznej ochrony rynku wewnętrznego przed importem cukru z zagranicy Rada Ministrów w dniu 7 września 1999 r. podjęła decyzję o podwyższeniu autonomicznej stawki celnej na cukier do poziomu konwencyjnej stawki celnej tj. do wyso
kości 100% minimum 450 EUR/tonę.(Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 września 1999 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ustanowienia Taryfy celnej; Dziennik Ustaw Nr 74, poz. 827).
Z poważaniem
Emil Wąsacz
* * *
Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Wiesława Pietrzaka, złożonym na 44. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 49):
Warszawa, 22 listopada 1999 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP
Szanowna Pani Marszałek,
W odpowiedzi na oświadczenie senatora Wiesława Pietrzaka (AG/043/416/99/IV) w sprawie nieuwzględnienia województwa podlaskiego przy podziale rezerwy celowej, określonej w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków wspierania środkami budżetu państwa na 1999 r. lokalnych programów restrukturyzacyjnych na 1999 r., pozwalam sobie poinformować Pana, co następuje:
Ze względu na to, że rok 1999 traktowany jest jako przejściowy, w którym dokonuje się zmiana podziału administracyjnego kraju, a jednocześnie kontynuowane są działania podjęte jeszcze przed wejściem w życie reformy administracyjnej, przygotowany przez resort pracy projekt rozporządzenia bazował na programach - strategiach realizowanych przed 1999 r. Jedną z takich strategii jest "Strategia rozwoju województwa suwalskiego na lata 1999-2002. Mazury i Suwalszczyzna."
Kolejnym kryterium wyboru obszarów wspieranych środkami z rezerwy celowej budżetu państwa lokalnych programów restrukturyzacyjnych był mocno akcentowany we wszystkich strategiach rozwojowych Polski Północnej problem bezrobocia popegeerowskiego. W związku z tym skonstruowany został wskaźnik określający "popegeerowskość" poszczególnych powiatów Polski Północnej.
Wskaźnik określający powiat popegeerowski
opracowano w odniesieniu do danych agregowanych na poziomie gminy.- udział gospodarstw domowych, których podstawowym źródłem utrzymania było rolnictwo uspołecznione w ogólnej liczbie gospodarstw domowych;
- udział czynnych zawodowo w rolnictwie indywidualnym w czynnych zawodowo w rolnictwie ogółem (1988);
- odsetek użytków rolnych w rolnictwie indywidualnym w ogóle użytków rolnych;
- stosunek liczby bezrobotnych do ogółu ludności w wieku produkcyjnym (XII 1992).
Za powiaty popegeerowskie uznane zostały te, które otrzymały najwyższe wartości wymienionych wskaźników. W przypadku powiatów: augustowskiego, sejneńskiego i suwalskiego wskaźniki te są niższe od średniej krajowej. Wobec powyższego ww. powiaty nie mogły zostać uznane za Ťpopegeerowskieť, a tym sam
ym nie zostały uwzględnione w przedmiotowym rozporządzeniu.Chciałbym również wskazać na fakt, iż nie umieszczenie powiatów województwa podlaskiego w rozporządzeniu, obowiązującym w bieżącym roku nie oznacza wcale, że w roku następnym środki budżetu państwa nie zostaną skierowane właśnie do tego regionu. Stosowną decyzję w tym względzie podejmie w przyszłym roku Rada Ministrów.
Pragnę zauważyć, iż gminy powiatu suwalskiego oraz miasto Suwałki zostały umieszczone w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 stycznia 1999 r. w sprawie określenia wykazu gmin zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym (Dz.U. Nr 9, poz. 76). Z tego tytułu wymienione w ww. wykazie gminy województwa podlaskiego są uprawnione do korzystania z dotacji przyd
zielanej im na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 1999 r. w sprawie trybu i warunków przyznawania dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w systemie robót publicznych jako zadania własne gmin zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym (Dz.U. Nr 70, poz. 781). Oznacza to, że inwestycje realizowane przez gminy powiatu suwalskiego i miasto Suwałki, mające na celu zmniejszenie bezrobocia mogą zostać dofinansowane środkami tej dotacji. Pozwalam sobie przypomnieć, że na mocy ww. rozporządzenia województwo podlaskie otrzymało ze środków rezerwy dotację w wysokości 1 374 689 zł.Odnosząc się do szerszego wątku działań MPiPS w zakresie wspierania inicjatyw samorządowych pragnę zwrócić Pana uwagę na fakt, że począwszy od roku 2000 województwo podlaskie będzie mogło korzystać ze środków Programu Phare "Zintegrowany Program Rozwoju Społecznego i Regionalnego". Program ten jest pilotażem funduszy strukturalnych w Polsce. Za projekty dotyczą
ce infrastruktury technicznej i wsparcia dla małych i średnich przedsiębiorstw odpowiada Ministerstwo Gospodarki. Za projekty dotyczące rozwoju zasobów ludzkich (szkolenia, doskonalenie zawodowe, kształcenie ustawiczne) MPiPS. Samorząd województwa podlaskiego pracuje obecnie nad przygotowaniem konkretnych projektów, z których korzystać będą gminy i powiaty województwa podlaskiego.Z wyrazami szacunku
Podsekretarz Stanu
Grażyna Gęsicka
* * *
Minister Edukacji Narodowej przekazał informację w związku z oświadc
zeniem senatora Lecha Feszlera, złożonym na 42. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 47):Warszawa, 24.XI.99 r.
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
Odpowiadając na oświadczenie Pana Senatora Lecha Feszlera z dnia 30 września br. w sprawie sytuacji placówek opiekuńczo-wychowawczych Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Długoborzu oraz Domu Dziecka w Zambrowie, przedstawiam Pani Marszałek następujące informacje.
1. Zakłady opiekuńczo-wychowawcze finansowane są w roku 1999 z budżetu państwa poprzez system dotacji celowych (art. 60 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 - Dz.U. Nr 150, poz. 983),
Środki budżetowe przeznaczone na dotacje celowe rozdzielone zostały pomiędzy województwa, bez wyodrębnienia rezerwy w tym zakresie.
2. Przy określeniu dotacji na 1999 rok zastosowane były zasady podmiotowej kalkulacji budżetowej przewidującej:
a) wzrost wydatków płacowych w 1999 r., wynikający ze skutków finansowych podwyżki wdrożonej od 1 kwietnia 1998 r., dodatkowych wynagrodzeń rocznych za 1998 r. oraz planowanej na obecny rok podwyżki wynagrodzeń od 1 kwietnia, w celu zapewnienia wzrostu przeciętnego wynagrodzenia średn
iorocznie o 2 punkty procentowe ponad inflację;b) poziom wydatków rzeczowych w skali 75% kwot zaplanowanych na ten cel w ustawie budżetowej na rok 1998, po wyeliminowaniu zwiększeń jednorazowych;
c) wzrost wydatków relacjonowanych do wynagrodzeń również o 2 punkty procentowe powyżej wspomnianej stopy inflacji.
3. Jedną z możliwości rozwiązania trudnej sytuacji tego typu placówek jest zwiększenie dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego w trybie przewidzianym postanowieniami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 1999 r. w sprawie określenia zadań objętych dofinansowaniem oraz szczegółowych zasad i trybu udzielania dotacji celowych dla powiatów i samorządów województw na dofinansowanie bieżących zadań własnych (Dz.U. Nr 39, poz. 385
).Pragnę poinformować Panią Marszałek, że Minister Edukacji Narodowej dostrzegając problemy placówek opiekuńczo-wychowawczych wielokrotnie występował do Ministra Finansów z wnioskiem o przeznaczenie z rezerw celowych środków, które częściowo zbilansowałyby występujące niedobory w tym zakresie.
Przedstawiając powyższe, uprzejmie informuję Panią Marszałek, że trudna sytuacja placówek opiekuńczo-wychowawczych została dostrzeżona i podjęto korzystną dla nich decyzję o zmianie przeznaczenia rezerw celowych.
Decyzją Ministra Finansów z dnia 26 października Nr FS-5-430/198/99 zwiększone zostały plany wydatków urzędów wojewódzkich na rok 1999 w dziale 79 "Oświata i wychowanie", w rozdziale 8221 - Zakłady opiekuńczo-wychowawcze - łącznie o kwotę 54.736.041 zł.
Województwo Podlaskie, na terenie którego funkcjonują w/w placówki otrzymało środki w wysokości 1.044.900 zł. Jednostki samorządu terytorialnego, prowadzące powyższe placówki, powinny wystosować stosowne wnioski do Wojewody Podlaskiego.
Przedstawiając powyższe, uprzejmie przepraszam Panią Marszałek za nie udzielenie odpowiedzi w ustawowym terminie.
Z wyrazami szacunku
wz MINISTRA
PODSEKRETARZ STANU
Andrzej Karwacki
* * *
Informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Chróścikowskiego, złożonym na 44. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 49), przekazał Minister Gospodarki:
Warszawa, dnia 24.11.1999 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W związku z przesłanym przy piśmie z dnia 27 października 1999 r. znak: AG/043/426/99/IV tekstem oświadczenia, które Pan Senator Chróścikowski złożył podczas 44 posiedzenia Senatu RP w dniu 22 października 1999 r. w sprawie uregulowań zawartych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 6 października 1998 r. w
sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz zasad rozliczeń w obrocie ciepłem, w tym rozliczeń z indywidualnymi odbiorcami w lokalach (Dz.U. Nr 132, poz. 867 z późniejszą zmianą) w odniesieniu do zasad sporządzania przez przedsiębiorstwa energetyczne taryf dla ciepła w warunkach drastycznego wzrostu cen paliw przedstawiam następujące wyjaśnienie.Pan Senator Jerzy Chróścikowski, uznając słuszność zapisu § 54 ust. 2 rozporządzenia, który stanowi, że przy ustalaniu pierwszej taryfy, ze względu na ochronę interesów odbiorców, przedsiębiorstwo energetyczne nie może podwyższyć ostatnio stosowanych cen i stawek opłat o więcej niż o 15%, w swoim oświadczeniu postuluje, by Minister Gospodarki korzystając z delegacji ustawowej zawartej w art. 46
ustawy - Prawo energetyczne (Dz.U. Nr 54 poz. 348 z późn. zm.) zablokował wzrost cen paliw służących do produkcji ciepła.Otóż pragnę wyjaśnić, że delegacje zawarte w ustawie - Prawo energetyczne (art. 46 i art. 48 ust. 3) nie upoważniają Ministra Gospodarki do uregulowania zasad kształtowania cen wszystkich paliw mogących służyć do produkcji ciepła.
W odniesieniu do przepisów regulujących zasady ustalania taryf ciepła w warunkach gospodarki rynkowej pragnę wyjaśnić, że fundamentalną zasadę w tym zakresie określa art. 45 ustawy - Prawo energetyczne, który stanowi, że taryfy dla paliw gazowych, energii elektrycznej i ciepła powinny zapewniać pokrycie uzasadnionych kosztów jego działalności w zakresie: wytwarzania, przetwarzania, magazynowania, przesyłania,
dystrybucji lub obrotu paliwami i energią, kosztów modernizacji, rozwoju i ochrony środowiska oraz ochronę interesów odbiorców przed nieuzasadnionym poziomem cen. Zgodnie z art. 47 ust. 2 ustawy centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach dotyczących kontrolowania i zatwierdzania taryf ustalanych przez przedsiębiorstwa energetyczne jest Prezes Urzędu Regulacji Energetyki. Praktyka orzeczeń wydanych przez Sąd Antymonopolowy, przed którym mogą być zaskarżane niekorzystne w odczuciu przedsiębiorstw energetycznych decyzje Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o zatwierdzenie taryfy wskazuje, iż zasada określona w art. 45 ustawy - Prawo energetyczne winna być respektowana.Pragnę również wyjaśnić, że stosownie do przepisów zawartych w art. 47 ust. 1 ustawy koncesjonowane przedsiębiorstwo energetyczne ma obowiązek sporządzenia taryfy zgodnie z zasadami określonymi w ustawie i w rozporządzeniu i przedłożenia jej do zatwierdzenia przez Prezesa URE. Zgodnie bowiem z przepisem zawartym w art. 56 ust. 1
pkt 5 ustawy stosowanie cen i taryf bez przestrzegania obowiązku ich przedstawienia Prezesowi URE do zatwierdzenia oraz ich publikacji podlegają karze pieniężnej wymierzanej przez Prezesa URE.Jednocześnie nadmieniam, że z wyjaśnień uzyskanych od Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej w Hrubieszowie wynika, iż przedsiębiorstwo to obowiązku tego dotychczas nie dopełniło.
Z wyrazami szacunku
Janusz Steinhoff
* * *
Minister Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniem
senatora Ireneusza Michasia, złożonym na 44. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 49):Warszawa, 1999.11.24
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP
Warszawa
Szanowna Pani Marszałek
W związku ze skierowanym do Prezesa Rady Ministrów oświadczeniem Pana Senatora Ireneusza Michasia w sprawie zmian w funkcjonowaniu spółdzielczości, działając z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, przekazuję następujące wyjaśnienia.
Zgodnie z postanowieniami art. 259 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze, naczelnym organem samorządu spółdzielczego jest Krajowa Rada Spółdzielcza. Do zadań Krajowej Rady należy między innymi reprezentowanie polskiego ruchu spółdzielczego oraz inicjowanie i opiniowanie aktów prawnych dotyczących spółdzielczości i mających dla niej istotne znaczenie.
Mając na względzie powyższe uważam, że środowisko spółdzielcze, reprezentowane przez Krajową Radę Spółdzielczą, w pierwszym rzędzie powinno oczekiwać wsparcia - ze strony tego organu - w poszukiwaniu rozwiązać stwarzających warunki dla lepszego wykorzystania p
otencjału gospodarczego jednostek spółdzielczych i poprawy efektywności ich funkcjonowania.Pragnę jednocześnie wskazać, że wzmiankowane, w oświadczeniu Pana Senatora Ireneusza Michasia inicjatywy ustawodawcze, w tym stwarzające również możliwość wyboru formy, zasad i zakresu prowadzenia wspólnej działalności gospodarczej w interesie właścicieli - członków spółdzielni, dotyczą projektów poselskich.
Opinię odnośnie pozarządowych inicjatyw ustawodawczych Rząd wyraża każdorazowo w swoich stanowiskach, jednakże ostateczna decyzja w zakresie przyjęcia, dokonania zmian lub odrzucenia zgłoszonego projektu leży w gestii Parlamentu.
Z poważaniem
Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW
SEKRETARZ STANU
Jarosław Bauc
* * *
P.o. Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Pieniążka, złożonym na 44. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 49):
Warszawa, 1999.11.24
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP
Szanowna Pani Marszałek
W nawiązaniu do oświadczenia Pana senatora Jerzego Pieniążka, złożonego podczas 44 posiedzenia Senatu, dnia 22 października 1999 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej gminie Poddębice uprzejmie informuję, że oszacowane i zweryfikowane straty powodziowe gminy, jakie wystąpiły na skutek p
owodzi z lipca 1997 r., wynoszą 46.400,- zł.W latach 1997-1998 gmina otrzymała łącznie 38.705,- zł dotacji celowej na usuwanie skutków powodzi, co daje 83,42% pokrycia strat.
Z uwagi na ograniczone, w stosunku do istniejących potrzeb, środki finansowe będące do dyspozycji w bieżącym roku w pierwszej kolejności dotacje otrzymywały gminy, których pokrycie strat powodziowych było najmniejsze.
Pokrycie strat do wysokości 100%, tj. uzupełnienie kwoty przekazanej dotacji o 7.695,- zł może nastąpić w roku 2000.
Jednocześnie pragnę poinformować, że przyznanie dotacji celowej na usuwanie skutków powodzi z czerwca 1999 r. nastąpić może po umieszczeniu gminy w wykazie stanowiącym załącznik do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 maja 1999 r.
Obecnie trwają w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji prace nad przygotowaniem nowelizacji tego rozporządzenia i ustaleniem wspomnianego wykazu gmin.
Z wyrazami szacunku
p.o. SZEFA KANCELARII
SEKRETARZ STANU
PREZESA RADY MINISTRÓW
Jerzy WIDZYK
* * *
Minister Zdrowia przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Suchańskiego, złożone na 42. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 47):
Warszawa, dnia 25.XI.99 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP
Szanowna Pani Marszałek
W odpowiedzi na oświadczenie złożone podczas 42 posiedzenia Senatu RP przez Senatora Jerzego Suchańskiego w sprawie art. 76 ust. 3 ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym dot. obsadzania stanowiska dyrektora i zastępców, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, uprzejmie wyjaśniam
:Ustawodawca posługując się terminem "powołanie" może mieć na myśli zarówno powołanie w rozumieniu kodeksu pracy, którego skutkiem jest nawiązanie stosunku pracy, na zasadach opisanych w kodeksie pracy, jak i powołanie na określone stanowisko w organie osoby prawnej bez określenia prawnego stosunku łączącego osobę prawną. I tak np. art. 195 § 2 kodeksu handlowego stanowi, że "do zarządu mogą być powołane osoby pośród wspólników lub spoza ich grona".
Oznacza to, że w przypadku ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym uprawniony jest pogląd, iż przez powołanie do organu kasy chorych nie przesądza się o treści stosunku prawnego pomiędzy powołanymi członkami zarządu a kasą chorych.
Z poważaniem
Franciszka Cegielska
* * *
Członek Zarządu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Suchańskiego, złożonym na 44. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 49):
Warszawa, dnia 29 listopada 1999 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polsk
W odpowiedzi na pismo Dyrektora Sekretariatu Prezesa Rady Ministrów Pana Gabriela Beszłeja przekazuję wyjaśnienie do oświadczenia złożonego przez senatora Jerzego Suchańskiego na 44. posiedzeniu Senatu RP w dniu 22 października 1999 roku.
Decyzja o utworzeniu Oddziałowych Ośrodków Przetwarzania podjęta została przez Prezesa Zakładu 24 lipca 1998 r.
Nie są mi znane dokumenty z 1997 r. o utworzeniu regionalnych ośrodków obliczeniowych, na które powołuje się Pan Senator.
Pierwsze projekty lokalizacji sieci ośrodków tworzone były na przełomie maja i czerwca 1998 r. i uwzględniały ówczesny podział administracyjny kraju.
Biuro Organizacji i Koordynacji Terenowej konsultowało te projekty z dyrektorami jednostek organizacyjnych Zakładu.
Zgodnie z projektem koncepcyjnym Kompleksowego Systemu Informatycznego pierwotnie zakładano lokalizację OOP we wszystkich 55 oddziałach ZUS. Jednak z przyczyn głównie technicznych (m.in. brak łącz sieci rozległej WAN o wymaganej przepustowości) zaistniała konieczność zmniejszenia liczby OOP.
Ostatecznie uzgodniono lokalizację 37 Oddziałowych Ośrodków Przetwarzania zatwierdzoną decyzją Prezesa Zakładu z dnia 24 lipca 1998 r. Uwzględniała ona nowy podział administracyjny kraju, w wyniku którego Opatów znalazł się w obszarze województwa świętokrzyskiego.
Terenowa jednostka organizacyjna w Opatowie przekształcona została w inspektorat podległy Oddziałowi ZUS w Kielcach i jest obsługiwana przez Oddziałowy Ośrodek Przetwarzania w Kielcach. Jednostki organizacyjne dawnego Oddziału w Opatowie zostały podporządkowane trzem sąsiednim oddziałom (Kielce, Lublin, Rzeszów), w tym także w zakresie przetwarzania dokumentów.
Joanna Leśniak
Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment