Diariusz Senatu RP, spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Suchańskiego, złożone na 32. posiedzeniu Senatu RP, przekazał Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych:

Warszawa, 12 IV 1999 r.

Szanowna Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Senatora Jerzego Suchańskiego na 32 posiedzeniu Senatu w dniu 18.03.1999 r. informuję, że ZUS realizuje projekt Kompleksowego Systemu Informatycznego zgodnie z przyjętym wraz z Generalnym Realizatorem Inwestycji, firmą PROKOM, harmonogramem prac.

Od 1.03.1999 r. funkcjonuje 37 Oddziałowych Ośrodków Przetwarzania w pełnej konfiguracji techniczno - systemowej realizując zadania wynikające z harmonogramu wdrażania KSI ZUS.

W lutym bieżącego roku Oddziałowe Ośrodki Przetwarzania realizowały zadania w trybie wdrożeniowo-szkoleniowym przygotowując ponad 3000 pracowników do pracy w systemie OCR (przetwarzania dokumentów papierowych do postaci elektronicznej) oraz administrowania innymi systemami.

Do dnia 31.03.1999 r. przetworzone zostały dokumenty rozliczeniowe za miesiąc styczeń i luty. Zadania te realizowane są w sposób ciągły w systemie pracy trzyzmianowej.

Centralny Ośrodek Obliczeniowy od 18.02.1999 r. w pełnej konfiguracji techniczno-systemowej realizuje zadania wynikające z harmonogramu wdrażania KSI ZUS takie jak:

- testowanie zakładanej na zespole Komputera Centralnego bazy danych płatników i ubezpieczonych

- zarządzanie siecią rozległą ZUS

- przetwarzanie przesłanych z OOP danych i przygotowanie raportów księgowych

- przyjmowanie danych przekazywanych przez NBP drogą elektroniczną o wpłatach na konta ZUS

- przygotowanie do przyjmowania i przekazywania danych do OFE i Kas Chorych

- kierowanie i nadzorowanie procesem eksploatacji KSI w 37 OOP.

Ośrodki informatyczne powołane do realizacji zadań związanych z wdrożeniem reformy ubezpieczeń społecznych spełniają przypisaną im rolę. Nie istnieją żadne przesłanki sugerujące poniesienie nieuzasadnionych wydatków. Dzięki KSI przetworzono już wszystkie deklaracje rozliczeniowe oraz przetwarzane są dokumenty zgłoszeniowe warunkujące założenie kont indywidualnych.

Z poważaniem
Stanisław Alot

* * *

Minister Edukacji Narodowej przesłał odpowiedź na oświadczenie senatora Krzysztofa Lipca, złożone na 29. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31):

Warszawa 1999.04.12

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Sen
atu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

Z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów przekazuję Pani Marszałek uzgodnione z członkami Rady Ministrów, tj. Ministrem Finansów, Ministrem Kultury i Sztuki oraz Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji, stanowisko będące odpowiedzią na oświadczenie złożone przez Senatora Krzysztofa Lipca na 29. posiedzeniu Senatu w dniu 29 stycznia br. w sprawie możliwości przyznania środków finansowych na końcową fazę prac remontowo-renowacyjnych w Collegium Gostomianum w Sandomierzu.

W związku z reformą ustrojową państwa, w ramach przekazanych samorządom kompetencji, przejęły one między innymi zadania z zakresu oświaty oraz kultury i ochrony dóbr kultury. Są to zadania własne samorządów, finansowane w przypadku edukacji z subwencji oświatowej, a w przypadku kultury - z dochodów własnych tych samorządów.

Niezależnie od tego w budżecie Ministra Kultury i Sztuki, w dziale 83 - "Kultura i sztuka", zostały zaplanowane środki na realizację zadań konserwatorskich, których dysponentem jest Główny Konserwator Zabytków. Środki konserwatorskie z budżetu państwa przeznaczone są, w trybie uchwały nr 179 Rady Ministrów z dnia 8 grudnia 1978 r. w sprawie wykorzystania zabytków nieruchomych na cele użytkowe (M.P. nr 37, poz. 142), na refundację części wydatków użytkowników zabytków, poniesionych wyłącznie na prace konserwatorsko-remontowe. Środki te nie mogą jednak zastępować wydatków użytkownika zabytku i pełnią jedynie rolę wspomagającą dla prawidłowej realizacji remontu konserwatorskiego.

W ramach środków zaplanowanych na konserwację zabytków na 1999 r. Generalny Konserwator Zabytków będzie mógł uwzględnić w planie wydatków pomoc finansową dla Collegium Gostomianum w Sandomierzu, jeżeli odpowiedni wniosek finansowy, spełniający warunki konserwatorskie, zostanie przedstawiony za pośrednictwem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków Województwa Świętokrzyskiego.

Ponadto uprzejmie informuję Panią Marszałek, że wsparcie finansowe tej inwestycji mogłoby nastąpić ze środków, którymi dysponuje Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki w ramach środka specjalnego, na którym gromadzone są środki z tytułu dopłat do stawek w grach liczbowych prowadzonych przez "Totalizator Sportowy". Zgodnie bowiem z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 kwietnia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad dofinansowania inwestycji sportowych ze środków pochodzących z dopłat do stawek w grach liczbowych, trybu składania wniosków oraz przekazywania środków i ich rozliczania (Dz. U. Nr 46 poz. 293, nr 95 poz. 583), ze środków tych mogą być m.in. dofinansowane inwestycje realizowane przez gminę do wysokości 50% wartości kosztorysowej inwestycji.

W związku z powyższym, Starostwo Powiatowe w Sandomierzu może zwrócić się ze stosownym wnioskiem do Prezesa Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki.

Z wyrazami szacunku
wz Ministra
Podsekretarz Stanu
Andrzej Karwacki

* * *

Minister Transportu i Gospodarki Morskiej nadesłał odpowiedź na oświadczenie senatora Henryka Stokłosy, wygłoszone podczas 32. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 35):

Warszawa 1999.04.13

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek,

Odpowiadając na pismo Pani Marszałek z dnia 23 marca 1999 r. Nr AG/043/118/99/IV, przy którym przesłano oświadczenie złożone przez senatora Henryka Stokłosę w trakcie posiedzenia Senatu RP w dniu 18 marca 1999 r. - na wstępie pragnę zaznaczyć, że podzielam pogląd Pana Senatora, iż stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce jest głęboko niezadowalający. Wymaga to zarówno wysiłku w sferze inwestycji, jak organizacji zarządzania drogami i ruchem, prawodawstwa, szkolenia kierowców oraz działalności profilaktycznej. Pragnę przypomnieć, że w ostatnich latach - przy podwojeniu się liczby samochodów w Polsce - nakłady na drogownictwo zostały radykalnie zmniejszone.

Poniżej przedkładam stanowisko do pytań Pana Senatora zawartych w powyższym oświadczeniu.

Czy jest przygotowany program zmierzający do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego? A jeśli tak, to jaki?

Uchwalona w 1997 r. ustawa Prawo o ruchu drogowym stanowi istotny postęp w poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Główne czynniki sprzyjające poprawie bezpieczeństwa na drogach, to:

Nie uzyskały poparcia i uznania posłów poprzedniej kadencji propozycje Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej dotyczące obniżenia prędkości w terenach zabudowanych z 60 do 50 km/godz., co wydatnie sprzyjałoby zmniejszeniu się liczby ofiar wypadków drogowych. Również nie zaaprobowano propozycji podniesienia granicy wieku do 18 lat zezwalającej do ubiegania się o uzyskanie uprawnień do kierowania pojazdami drogowymi. Minister Transportu i Gospodarki Morskiej zamierza wrócić do tych spraw w opracowywanym obecnie projekcie nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Zintegrowany Program Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Polsce - "GAMBIT" został zlecony przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej za pośrednictwem Komitetu Badań Naukowych i opracowany w 1996 r. przez połączone zespoły autorskie pod kierunkiem Politechniki Gdańskiej. W programie określono główne cele i zadania podzielone na grupy tematyczne:

Jedną z najważniejszych spraw w realizacji Programu "Gambit" jest wdrożenie kompleksowych pilotażowych programów w dawnych województwach gdańskim, krakowskim i suwalskim we współpracy z władzami samorządowymi, miejskimi, zarządami dróg, kuratoriami oświaty, policją drogową itp. Programy te będą współfinansowane ze środków pożyczki Banku Światowego. Doświadczenia z ich realizacji stanowić będą podstawę do określenia dalszych skutecznych działań w skali kraju.

W programach tych przewidziano realizację zadań technicznych i infrastrukturalnych, a także szkolenia kadr brd, akcje Public Relations, usprawnienie procesu edukacji dzieci, komunikacji ze społeczeństwem oraz szkolenia policji drogowej w obsłudze nowoczesnego sprzętu i wyposażenia. Przewiduje się również wprowadzenie monitoringu i audytu prowadzonych działań oraz ścisłą współpracę wszystkich zainteresowanych instytucji.

Koordynacją działań w zakresie poprawy brd zajmuje się Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego reaktywowana zarządzeniem nr 71 Prezesa Rady Ministrów z dnia 06 października 1998 r. Pracami Rady kieruje Wiceprezes Rady Ministrów, a członkami są przedstawiciele ministerstw: Transportu i Gospodarki Morskiej, Spraw Wewnętrznych i Administracji, Edukacji Narodowej, Zdrowia, Ochrony Środowiska i innych jednostek.

Trwają obecnie prace nad przygotowaniem szczegółowego planu na 1999 r. oraz kierunków działań na lata do 2001 r. i w dalszej perspektywie. Zasadniczymi elementami tego planu będą: ograniczenie nadmiernych prędkości przez użytkowników dróg oraz działania związane z poprawą bezpieczeństwa jazdy młodych kierowców.

Dla informacji podaję, że podejmowane w ostatnich latach działania zaowocowały w 1998 r. zmniejszeniem liczby zabitych o 3%, rannych o 7% i wypadków o 7% w stosunku do 1997 r., pomimo znacznego wzrostu liczby pojazdów.

Czy przewidywane są w najbliższym czasie planowe i systemowe remonty dróg krajowych i lokalnych? Czy ministerstwo opracowało kompleksowy i długofalowy plan rozbudowy i modernizacji polskich dróg bądź pracuje nad nim? Jeśli tak, to jakie są założenia tego programu i kiedy można spodziewać się zakończenia jego realizacji?

Opracowane przez Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej "Plan rozwoju infrastruktury transportowej w Polsce do roku 2015", który był przedmiotem obrad Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów w dniu 16.09.1998 r. i Komitetu Społecznego Rady Ministrów w dniu 17.11.1998 r. oraz "Średniookresowa strategia działań resortu MtiGM w latach 1999 - 2001", przewidują m.in., że podstawowym celem jest znacząca poprawa bezpieczeństwa ruchu na sieci dróg krajowych i wyeliminowanie zagrożeń wynikających od strony drogi, jej otoczenia i zagospodarowania, przez:

- systematyczną modernizację istniejącej sieci drogowej pod kątem dostosowania jej do standardów europejskich tj. budowy obejść miejscowości, dróg zbiorczych oraz dodatkowych pasów ruchu, poszerzenie i wzmocnienie nawierzchni,

- podniesienie poziomu i ujednolicenie standardu oznakowania dróg, począwszy od roku 1998 na 12 głównych drogach krajowych, prowadzących międzynarodowy i krajowy ruch tranzytowy a w latach następnych sukcesywnie na drogach objętych programem modernizacji m.in. przez stosowanie znaków pionowych wykonanych z folii o podwyższonej odblaskowości oraz oznakowania poziomego farbami o podwyższonej trwałości; w miejscach których to oznakowanie nie wytrzymuje rocznego cyklu malowania (np. skrzyżowania, przejścia dla pieszych) będzie ono wykonywane masami plastycznymi układanymi na zimno lub gorąco,

- systematyczną likwidację miejsc i odcinków dróg szczególnie niebezpiecznych na podstawie corocznie aktualizowanego wieloletniego programu ich eliminacji (krajowej listy rankingowej). W ramach tego programu w bieżącym roku zostaną zrealizowane zadania w ponad 30-tu miejscach szczególnie niebezpiecznych na sieci dróg krajowych,

- opracowanie do końca br. programu likwidacji miejsc szczególnie niebezpiecznych na drogach krajowych realizowanego w latach 1999 - 2000, który corocznie będzie aktualizowany,

- uspokojenie ruchu w obszarach zurbanizowanych przez kompleksowe zastosowanie rozwiązań technicznych, inżynierskich i organizacyjnych w celu fizycznego wymuszania ograniczenia prędkości i spowolnienia ruchu,

- modernizację niebezpiecznych skrzyżowań,

- oddzielenie ruchu pieszego od kołowego,

- stworzenie systemu weryfikacji projektów i realizacji nowych zadań pod kątem zgodności z zasadami bezpieczeństwa ruchu drogowego,

- ochrona dróg i mostów przed nadmierną eksploatacją i zniszczeniem przez przeciążone pojazdy drogowe wdrożenie systemu kontroli ich masy i nacisków na oś,

- ochronę przed niewłaściwym zagospodarowaniem otoczenia dróg.

Stosownie do postanowień art. 18 ustawy z dnia 21 marca 1983 r. o drogach publicznych (Dz. U. nr 14, poz. 60 z późniejszymi zmianami) Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych opracowała "Strategię utrzymania i rozwoju sieci dróg krajowych do roku 2015", która w dniu 30 marca 1998 r. została przyjęta przez Kierownictwo resortu MtiGM, a następnie przedłożona Komitetowi Ekonomicznemu Rady Ministrów w dniu 10.09.1998 r. oraz Komitetowi Społecznemu Rady Ministrów w dniu 17.11.1998 r.

W "Strategii" za cel główny przyjęto uzyskanie efektywnego, bezpiecznego i przyjaznego dla środowiska systemu dróg krajowych, dla którego wykonania konieczna jest realizacja następujących celów szczegółowych:

W "Strategii" przedstawiono harmonogram realizacji celów szczegółowych w dwóch wariantach - przy założeniu nakładów pożądanych i minimalnych.

W odniesieniu do dróg innych niż krajowe (wojewódzkie, powiatowe, gminne) władztwo w zarządzaniu przekazane jest samorządom trzech szczebli, zaś środki przekazywane są w ramach subwencji. Resort transportu oddziałowuje na stan tych dróg przez akty prawne. Na przykład ostatnio MtiGM opracowało (oczekuje na opublikowanie) rozporządzenie ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Określa ono wymogi techniczne dla: dróg publicznych i związanych z nimi urządzeń budowlanych oraz ich usytuowania. Warunki techniczne zapewniają w szczególności spełnienie: wymagań podstawowych dotyczących bezpieczeństwa użytkowania, nośności i stateczności konstrukcji oraz ochrony środowiska, warunków użytkowych zgodnie z przeznaczeniem drogi publicznej, a także niezbędne warunki do korzystania z drogi publicznej przez osoby niepełnosprawne, szczególnie poruszające się na wózkach inwalidzkich.

Obwodnica m. Piły: w 1998 r. ówczesne władze administracyjne województwa rozpoczęły budowę fragmentu obwodnicy m. Piły w ciągu drogi krajowej nr 11 Koszalin - Poznań przy udziale finansowym budżetu państwa w części dotyczącej budżetu wojewody jako głównego dysponenta tych środków oraz przy udziale budżetu m. Piły. W bieżącym roku wykonywany jest odcinek długości 1,0 km koszt 10,2 mln zł; zakończenie przewiduje się w roku 2000. Kontynuacja dalszych odcinków obwodnicy uzależniona będzie od możliwości finansowych.

Obwodnica m. Wałcz: zgodnie z "Planem rozwoju infrastruktury transportowej w Polsce do roku 2015" budowa obwodnicy m. Wałcza - wg wariantu pożądanego - przewidziana jest po roku 2006 jako droga jednojezdniowa.

Czy w związku z narastającymi problemami ruchu drogowego i zwiększającym się transportem drogowy ministerstwo ma opracowany plan dostosowujący infrastrukturę komunikacyjną do nowych realiów?

W 1998 r. Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej opracowało "Plan rozwoju infrastruktury transportowej w Polsce do roku 2015". Plan ten był przedmiotem obrad Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów w dniu 10.09.1998 r. oraz Komitetu Społecznego Rady Ministrów w dniu 17.11.1998 r. Cele szczegółowe "Planu" to:

Ponadto MtiGM przygotowuje "Średniookresową strategię działań resortu transportu i gospodarki morskiej w latach 1999 - 2001 na tle strategii długookresowej do 2015 r." Obejmuje ona zadania wynikające z aktualnej polityki społeczno-ekonomicznej państwa, konieczności dostosowań do wymogów Unii Europejskiej oraz niezbędności dokończenia zadań podjętych na podstawie wcześniej podejmowanych programów polityki transportowej. Strategia resortu transportu oraz władz samorządowych dotyczy dwóch podstawowych sfer:

- rozwoju i modernizacji infrastruktury transportowej, obejmującej sieć połączeń drogowych, kolejowych, wodnych śródlądowych oraz elementy punktowe takie, jak: porty morskie, rzeczne i lotnicze, terminale, stacje kolejowe, dworce autobusowe,

- restrukturyzacji i usprawnienia działalności operacyjnej transportu, w tym przekształceń własnościowych.

W 1996 r. Komisja Europejska uruchomiła tzw. inicjatywę TINA (Transport Infrastructure Needs Assessment) - finansowany ze środków Phare program mający na celu identyfikację przebiegu przyszłej Transeuropejskiej Sieci Transportowej na terenie 10 krajów Europy Środkowowschodniej kandydujących do członkostwa w Unii Europejskiej oraz ocenę rzeczowych i finansowych potrzeb związanych z dostosowaniem istniejącej sieci transportowej w tych krajach do wymagań stawianych przez UE.

Sieć TINA oparta jest głównie na dziesięciu tzw. Paneuropejskich Korytarzach Transportowych - najważniejszych międzynarodowych szlakach komunikacyjnych określonych dla Krajów Europy Środkowowschodniej w trakcie Paneuropejskich Konferencji Transportowych na Krecie (1994) oraz w Helsinkach (1997). Przez Polskę przebiegają cztery Korytarze:

- Korytarz I - (Helsinki) Tallin-Warszawa,

- Korytarz II - Berlin-Moskwa,

- Korytarz III - Drezno-Kijów,

- Korytarz IV - Gdańsk-Żilina/Brno-Breclav.

Wymienione korytarze pokrywają się z głównymi kierunkami ciążeń transportowych naszego kraju, stąd realizacja programu TINA (wspierana ze środków pomocowych) przyspieszy wykonanie programów, o których mowa wyżej.

Informuję ponadto, że w MTiGM trwają prace nad aktualizacją dokumentu "Polityka transportowa". Główne założenia tego dokumentu, to:

- zrównoważony rozwój transportu

- dostosowanie do wymogów Unii Europejskiej

- restrukturyzacja przedsiębiorstw transportowych

- poprawa obsługi transportowej w aglomeracjach miejskich.

Jakie działania podjęło ministerstwo, aby przyspieszyć budowę autostrad w kraju?

Doświadczenia wynikające z przebiegu zapoczątkowanych projektów koncesyjnych utwierdzają w przekonaniu, że nie jest możliwa realizacja Programu Budowy Autostrad w Polsce tylko w oparciu o zasady przyjęte w 1994 roku w postaci ustawy o autostradach płatnych. W myśl tych zasad inicjatywa i odpowiedzialność za finansowanie budowy autostrad płatnych zostały powierzone prywatnemu koncesjonariuszowi. Miało temu towarzyszyć tylko bardzo ograniczone wsparcie finansowe państwa, obejmujące głównie pokrycie kosztów nabycia gruntów, zmiany ich przeznaczenia, jak i różnych prac przygotowawczych (przedprojektowych). Wsparcie gwarancyjne ze strony Państwa powinno być tylko ewentualnym, uzupełniającym elementem planu finansowania przedsięwzięcia przygotowanym przez koncesjonariusza. Formy zaangażowania państwa nie były dostosowane do specyfiki inwestycji autostradowych prowadzonych w systemie koncesyjnym, a obowiązki koncesjonariusza nie zostały zakreślone wystarczająco w ustawie i jej aktach wykonawczych. Chodzi tu zarówno o aspekty w wymiarze czysto finansowym, jak i o elementy związane z właściwym podziałem odpowiedzialności za ryzyka pomiędzy sektorem publicznym i prywatnym.

Od października ubiegłego roku trwają prace nad nowelizacją ustawy. Istotą nowelizacji jest zmiana systemu finansowania budowy autostrad, a więc nie są to zmiany o charakterze tylko organizacyjnym lub polegające na drobnych korektach istniejącego stanu prawnego. Kompleksowa zmiana polega zarówno na dopuszczeniu modelowo większego niż dotąd finansowego zaangażowania środków publicznych, jak i wiąże się z rozszerzeniem katalogu form udziału państwa w przedsięwzięciach autostradowych. Osobnym zagadnieniem jest określenie źródeł finansowania udziału publicznego w schemacie partnerstwa publiczno-prywatnego. Muszą więc być rozwiązane kompleksowo zagadnienia o charakterze konstytucyjnym; np. sposób reprezentowania Skarbu Państwa wobec koncesjonariusza w przedsięwzięciu o kilkudziesięcioletniej perspektywie, jak też musiały być uwzględnione przepisy fundamentalnej ustawy o finansach publicznych, która weszła w życie 01 stycznia 1999 r. Dla określenia realności podstaw finansowych partnerstwa publiczno-prywatnego istotne było też wyjaśnienie możliwości korzystania ze środków pomocowych Unii Europejskiej, w szczególności z instrumentu polityki strukturalnej dla pre-akcesji (ISPA). Przewiduje się, że projekt znowelizowanej ustawy trafi pod obrady Rządu pod koniec kwietnia br.

Obok prac legislacyjnych, w ubiegłym roku w resorcie transportu powstały dwa spójne dokumenty: "Plan rozwoju infrastruktury transportowej w Polsce do roku 2015" i "Nowelizacja programu autostrad w Polsce". W obu dokumentach uwzględniono realia budżetu państwa, możliwość absorbcji spodziewanych środków akcesyjnych ISPA a także przewidzianego znowelizowaną ustawą, systemu partnerstwa publiczno-prywatnego. Dokument "Nowelizacja programu autostrad w Polsce", określa priorytetowe odcinki autostrad przewidziane do realizacji do roku 2010, osadzone w kompleksowym programie budowy autostrad.

Obecnie prowadzone są prace na autostradzie A-4. Dodać należy, że niezależnie od tych poczynań trwają prace dla umożliwienia rozpoczęcia realizacji już zawartej umowy koncesyjnej - prowadzone są negocjacje pewnych zmian w tej umowie (autostrada A-2 odcinek granica państwa - Łódź) na warunkach obecnie obowiązującej ustawy o autostradach płatnych lecz z uwzględnieniem problemów po stronie AbiEA (pozyskiwacz gruntów) i koncesjonariusza (zamknięcia finansowe).

Do 2006 r, najbardziej zaawansowane roku powinien powstać ciąg autostradowy łączący zachodnią granicę Polski z aglomeracją śląską i krakowską. Dalsze odcinki w kierunku granicy wschodniej będą realizowane w latach późniejszych. Szczególnie istotny odcinek autostrady A-2 pomiędzy granicą polsko-niemiecką w Świecku oraz Warszawą (włącznie z jej obwodnicą), a to ze względu na potrzeby związane z integracją Polski z krajami Unii Europejskiej, przewiduje się, że zostanie zamknięty około 2010 roku. Odnośnie do autostrady A-1, to powinna ona umożliwić szybkie połączenie na odcinku od Gdańska do Gliwic, łącząc polskie porty morskie z obszarami przemysłowymi Górnego Śląska. W tym celu przewiduje się wykonanie połączenia autostradowego Gdańsk-Częstochowa do 2010 roku. Na odcinku Częstochowa-Gliwice wykorzystywana będzie istniejąca dwujezdniowa droga krajowa Nr 1. Powstanie tych odcinków autostrad zapewni Polsce osiągnięcie znacznej części zakładanych korzyści makroekonomicznych z realizacji programu. Taki program znajduje również potwierdzenie w wynikach dotychczas przeprowadzonych studiów natężenia ruchu dla przyszłych autostrad. Wyznaczono już lokalizację dla autostrady A-3 oraz trwają prace nad określeniem przebiegu autostrady A-1.

Jak wygląda proces przystosowania polskiego transportu drogowego do wymogów Unii Europejskiej?

W zakresie transportu drogowego następuje szybki proces dostosowywania polskiej legislacji do acquis communautaire Unii Europejskiej. Szczególną uwagę przywiązuje się do jednolitego uregulowania mechanizmów i reguł funkcjonowania przewoźników polskich i zagranicznych na rynku transportu międzynarodowego (w oparciu o zasady niedyskryminacji i uczciwej konkurencji), dostępu do zawodu operatora transportu drogowego (w oparciu o kryteria jakościowe, tj. posiadanie wymaganych kwalifikacji, dobrą reputację, odpowiednie zabezpieczenie finansowe), podnoszenia kwalifikacji kierowców pojazdów transportu drogowego, w tym - przewożących ładunki niebezpieczne, kontroli porządku i ruchu na drogach, stanu technicznego pojazdów używanych w transporcie drogowym oraz zgodności dokumentów związanych z transportem ładunków i osób, warunków socjalnych w transporcie drogowym.

Przykładem tego kierunku działań dostosowawczych jest wydanie w okresie 1997-1998 ustaw i rozporządzeń, których treść i przyjęte rozwiązania systemowe, instytucjonalne i techniczne odzwierciedlają wymagania, normy i standardy (a także stawki np. w przypadku opłat za korzystanie z sieci dróg krajowych w przewozach międzynarodowych) zawarte w odpowiednich aktach prawnych Unii Europejskiej. Należą do nich: Ustawa z 2.08.1997 r. o warunkach wykonywania międzynarodowego transportu drogowego, Ustawa z 29.08.1997 r. o warunkach wykonywania krajowego drogowego przewozu osób, Ustawa z 20.06.1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (wraz z szeregiem rozporządzeń, wydanych na podstawie delegacji ustawowych dla Ministra TiGM).

Dla wzmocnienia kadrowego sub-sektora transportu drogowego i przyspieszenia realizacji działań dostosowawczych, w 1998 r. utworzono w Departamencie Transportu MtiGM dwie nowe komórki, tj. Wydział Krajowego Pasażerskiego Transportu Drogowego oraz Wydział Integracji Europejskiej. Zintensyfikowane zostały konsultacje i współpraca z partnerami społecznymi i zawodowymi.

Dalsze prace dostosowawcze koncentrują się na uregulowaniu zagadnień krajowego transportu drogowego (rzeczy i osób), przygotowaniu systemu i programu szkoleń dla przedsiębiorców (zwłaszcza w odniesieniu do nowo wydanej w UE Dyrektywy Rady 98/76) i kierowców (w szczególności przewożących ładunki niebezpieczne), stworzeniu jednostki koordynującej funkcje kontrolne i wyposażonej w instrumenty egzekucyjne w odniesieniu do polskich i zagranicznych operatorów transportu drogowego, opracowaniu systemu opłat w transporcie drogowym (w nawiązaniu do wytycznych m.in. Dyrektywy EWG 93/89).

W 1998 r. przygotowano wstępny projekt Ustawy o Inspekcji Transportu Drogowego (ITD.), którego wniesienie pod obrady Rady Ministrów ma nastąpić w III kwartale 1999 r., a wejście w życie zaplanowano na lata 2000-2002. Część prac związanych z uruchomieniem ITD. (programy szkoleń dla inspektorów, system gromadzenia danych, baza danych) wykonanych zostanie ze środków PHARE i przy pomocy technicznej konsultantów z państw członkowskich UE.

W 1998 r. opracowano założenia, a obecnie na ukończeniu znajduje się projekt rozporządzenia dot. wymagań kwalifikacyjnych (program szkolenia, egzaminowanie) dla przedsiębiorców wykonujących przewozy osób w ruchu krajowym (przewidywane wejście w życie - II kwartał 1999 r.) analogiczne rozporządzenie, przygotowywane w oparciu o rozwiązania UE, ureguluje sprawy szkoleń przewoźników międzynarodowego transportu drogowego (przewidywane wejście w życie - I kwartał 2000).

Najpóźniej do końca 2000 r. powinna zostać uchwalona Ustawa o krajowym transporcie drogowym (wraz z odpowiednimi aktami wykonawczymi).

Tempo i zakres procesu dostosowawczego narzucają przede wszystkim warunki konkurencji na rynku międzynarodowego transportu drogowego oraz potrzeby rozwijającej się polskiej gospodarki i rynkowych reguł funkcjonowania podmiotów gospodarczych. W ostatnim okresie nastąpiło zasadnicze przyspieszenie prac dostosowawczych w związku z przygotowaniami do posiedzeń przeglądowych w Brukseli (screeningu), których terminarz został określony przez Komisję Europejską.

Przeglądy prawa jakie odbyły się w zakresie polityki transportowej w listopadzie 1998 r. i marcu br. dowiodły istnienia - w zakresie transportu drogowego - zasadniczej zbieżności polskich i wspólnotowych rozwiązań prawnych i instytucjonalnych. Komisja Europejska pozytywnie odniosła się do prezentacji w tej dziedzinie ze strony polskiej przedstawionej na spotkaniu w marcu br.

Takie zagadnienia, jak pełna liberalizacja dostępu dla przewoźników obcych do polskiego rynku transportu drogowego i polskich do rynku Wspólnoty (w tym, zniesienie ograniczeń ilościowych), pełne wdrożenie kryteriów jakościowych, stosowanie ustalonych reguł konsultacji z państwami członkowskimi UE i Komisją Europejską w sprawach funkcjonowania rynku, używanie w transporcie drogowym jednakowych formularzy i dokumentów przewozowych itp. rozwiązania będą mogły być przyjęte przez Polskę w momencie akcesji do Unii Europejskiej.

W zakresie innych spraw, jak przewozy kabotażowe czy dopuszczenie do ruchu po sieci dróg krajowych pojazdów o nacisku osi 11,5 tony, przewiduje się prowadzenie dalszych rozmów z Komisją Europejską i dodatkowych badań dla określenia skutków wcześniejszego lub późniejszego (licząc od dnia akcesji do UE) przyjęcia przepisów UE.

Czy wobec narastającego ruchu drogowego planowano działania zmierzające do przeniesienia części obciążeń na transport kolejowy?

Zwiększenie udziału transportu kolejowego w przewozach ładunków jest jednym z priorytetów w podejmowanych przez ministerstwo przedsięwzięciach. Osiągnięcie tego celu uzależnione jest od wprowadzania na szerszą skalę tzw. przewozów kombinowanych.

Zapoczątkowane z inspiracji MtiGM w 1991 r. działania zmierzające do aktywizacji tych przewozów przyniosły już konkretne wieloaspektowe rezultaty, a mianowicie:

- dostosowano polskie uregulowania prawne do obowiązujących w państwach z dużym udziałem transportu kombinowanego w przewozach,

- zawarte zostały umowy międzynarodowe i porozumienia o współpracy i wzajemnych ułatwieniach w transporcie kombinowanym z Austrią, Węgrami, Niemcami, Republiką Czech, Słowacją,

- wykonane zostały prace badawcze dot. optymalnej lokalizacji terminali transportu kombinowanego,

- dotuje się z budżetu państwa tę formę przewozu.

W wyniku tych działań wzrosło zainteresowanie przewozami kombinowanymi a ich wielkość w 1998 r. ukształtowała się na poziomie ponad 300 tys. jednostek ładunkowych, w tym ponad 25 tys. naczep i nadwozi wymiennych. Stanowi to w porównaniu tylko do 1996 r. odpowiednio 1,5 i 4-krotny wzrost.

O tendencji rozwoju transportu kombinowanego świadczyć może również zwiększająca się liczba operatorów oferujących tego typu usługi z jednego w 1992 r. do 5-ciu obecnie.

Pragnę zaznaczyć, że zwiększające się przewozy kombinowane to nie tylko przeniesienie ładunków na transport kolejowy ale również na żeglugę przybrzeżną. Każda tona ładunków w transporcie kombinowanym to zmniejszenie przewozów samochodowych lub ich ograniczenie tylko do czynności dowozowo-odwozowych. Dlatego też tak duży nacisk położony jest na rozwój transportu kombinowanego.

Jednym z ważniejszych elementów założeń polityki transportowej jest element kształtowania popytu na przewozy kolejowe dla zmniejszenia obciążeń sieci drogowej, szczególnie dla relacji tranzytu przez Polskę; sprawa ta jest także przedmiotem prac nad restrukturyzacją kolei w Polsce.

Przedkładając powyższe informacje i wyjaśnienia wyrażam nadzieję, iż działania Ministerstwa w aspektach, które poruszył Pan senator Henryk Stokłosa mogą być uznane za idące we właściwych kierunkach, choć nie ma wątpliwości iż do zrobienia jest jeszcze bardzo wiele.

Dziękuję Pani Marszałek i Panu Senatorowi za zainteresowanie się powyższą tematyką.

Z poważaniem
Tadeusz Syryjczyk

* * *

Minister Pracy i Polityki Socjalnej przekazał informacje w związku z oświadczeniem senatora Wiesława Pietrzaka, złożonym podczas 32. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 35):

Warszawa, dnia 13.04.1999 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek,

W uzupełnieniu pisma z dnia 9 kwietnia 1999 r. (BDG.I.0702-34/99), dot. odpowiedzi na oświadczenie pana senatora Wiesława Pietrzaka (AG/043/116/99/IV) wygłoszone podczas 32 posiedzenia Senatu RP w dniu 18 marca br. uprzejmie informuję, co następuje:

1) Dotyczy zmian w zakresie nabywania prawa do zasiłku dla bezrobotnych.

W bieżącym roku, z uwagi na fakt, że plan Funduszu Pracy na 1999 r. przyjęty w ramach ustawy budżetowej, jest napięty - nie przewiduje się wprowadzenia w ustawie o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu korzystniejszych dla bezrobotnych (w stosunku do aktualnie obowiązującego stanu prawnego) zmian w zakresie nabywania prawa do zasiłku dla bezrobotnych.

2) Dotyczy obciążenia urzędów pracy pracami związanymi z reformą ubezpieczeń społecznych.

Aktualnie trwają prace legislacyjne nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (druk nr 939), który przewiduje m.in. odciążenie urzędów pracy pracami związanymi z realizacją zadań wynikających z wprowadzenia reformy systemu ubezpieczeń społecznych. Pragnę poinformować, że wewnątrz Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej prowadzone są prace mające na celu uproszczenie obecnego systemu.

Łączę wyrazy szacunku,
Podsekretarz Stanu
Grażyna Gęsicka

* * *

Minister Zdrowia i Opieki Społecznej przesłał odpowiedź na oświadczenie senator Doroty Kempki, złożone na 31. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 34):

Warszawa, dnia 14.04.1999 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek!

W związku z oświadczeniem senator Doroty Kempki złożonym na 31. posiedzeniu Senatu RP i przekazanym przez Panią Marszałek Prezesowi Rady Ministrów przy piśmie AG/043/82/99/IV z 10 marca br., z upoważnienia Pana Premiera uprzejmie wyjaśniam, że podjęte zostały już prace nad ustaleniem zakresu zmian ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.

Zasygnalizowany w oświadczeniu Pani Senator problem ujęty został w projekcie przewidywanych zmian. Osoby otrzymujące świadczenie alimentacyjne na podstawie ugody sądowej lub prawomocnego orzeczenia sądu, jeżeli nie są objęte obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu, będą podlegały temu obowiązkowi na podstawie art. 8 ustawy. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne stanowiłaby kwota otrzymywanego świadczenia alimentacyjnego.

Z wyrazami szacunku
z up. Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej
Sekretarz Stanu
Maciej Piróg

***

Minister Zdrowia i Opieki Społecznej przekazał wyjaśnienia w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Pieniążka, złożonym na 31. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 34):

Warszawa, dnia 14.04.1999 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W nawiązaniu do oświadczenia Senatora Jerzego Pieniążka złożonego na 31. posiedzeniu Senatu w dniu 4 marca 1999 r. uprzejmie wyjaśniam iż po zapoznaniu się z treścią oświadczenia niezbędne jest przeprowadzenie postępowania kontrolnego - wyjaśniającego w celu dokonania oceny prawidłowości działań związanych z utworzeniem Samodzielnego Publicznego Zakładu Podstawowej Opieki Zdrowotnej w Ostrówku.

Samodzielny Publiczny Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej w Ostrówku nie został ujęty w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 listopada 1998 r. w sprawie wykazu samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz jednostek samorządu terytorialnego, który je utworzył (Dz. U. 145, poz. 941 z 1998 r. z późn. zm.).

W chwili obecnej organem założycielskim jest nadal Wojewoda w związku z czym w piśmie znak: PSR-014/MSC-1/99 skierowanym do Wojewody Łódzkiego Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej zwróciło się z wnioskiem o przesłanie dokumentacji związanej z przekształceniem Samodzielnego Publicznego Zakładu Podstawowej Opieki Zdrowotnej w Ostrówku oraz dokumentacji związanej z powołaniem Rady Społecznej działającej w tym zakładzie.

Bezpośrednio po nadesłaniu dokumentacji, na jej podstawie dokonana zostanie ocena prawidłowości działań Wojewody Sieradzkiego (do 31 grudnia 1998 r. organ założycielski) podejmowanych w związku z utworzeniem Samodzielnego Publicznego Zakładu Podstawowej Opieki Zdrowotnej w Ostrówku.

Niezwłocznie po dokonaniu czynności kontrolno-wyjaśniających informacja o wyniku przeprowadzonego postępowania zostanie przekazana Panu Senatorowi.

Z wyrazami szacunku
Franciszka Cegielska

***

Prezes Krajowego Urzędu Pracy przekazał wyjaśnienia w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Suchańskiego, złożonym na 33. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 35):

Warszawa, dnia 14 kwietnia 1999 r.

Pani Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP

W związku z oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora Jerzego Suchańskiego na 33 posiedzeniu Senatu w dniu 31 marca 1999 r. w sprawie niemożności ustalenia spotkania z Prezesem Krajowego Urzędu Pracy - pozwalam sobie złożyć następujące wyjaśnienie:

Przede wszystkim, pragnę złożyć wyrazy ubolewania z powodu powstałych trudności w doprowadzeniu do spotkania z Panem Senatorem Jerzym Suchańskim, pomimo wzajemnych prób podejmowanych w tej sprawie.

Z uwagi na uzgodnione terminy spotkań, w większości odbywane poza urzędem, nie dysponowałam czasem w którym mogłoby dojść do spotkania we wskazanym, lecz dogodnym wyłącznie dla Pana Senatora terminie. W dniu pierwszego kontaktu tj. 20 stycznia br. byłam w delegacji poza urzędem, w dniu 21 stycznia br. uczestniczyłam w posiedzeniu Naczelnej Rady Zatrudnienia w Ministerstwie Pracy i Polityki Socjalnej, zaś w dniu 27 stycznia br. prowadziłam naradę dyrektorów Wojewódzkich Urzędów Pracy.

Wyjaśniając sprawę, pragnę jednocześnie za pośrednictwem Pani Marszałek przeprosić Pana Senatora i prosić Go o zaproponowanie kontaktu umożliwiającego dokonanie uzgodnień terminu spotkania.

Z wyrazami szacunku,
Grażyna Zielińsk
a

***

Minister Finansów przesłał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Suchańskiego, złożone na 32. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 35):

Warszawa 1999.04.14

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Warszawa

Szanowna Pani Marszałek,

Odpowiadając na pismo z dnia 23 marca 1999 r. znak: AG/043/120/99/IV, przy którym przekazano oświadczenie Senatora Jerzego Suchańskiego, złożone podczas 32 posiedzenia Senatu RP w dniu 18 marca 1999 r., dotyczące pozycji 35 rezerw celowych, część 83 - przekazuję niniejszym następujące informacje.

W ustawie budżetowej na 1999 r. ww. rezerwa celowa przeznaczona jest na rozwój miejsc pracy poza rolnictwem na terenach wiejskich oraz rozwój infrastruktury będącej w dyspozycji Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w tym 30.000 tys. zł na rozwój sieci elektroenergetycznej na wsi. Środki budżetowe z wymienionej wyżej rezerwy celowej w kwocie 151.544 tys. zł stanowią równowartość 40 mln USD i przewidziane są do uzyskania z kredytu Banku Światowego.

Jednakże Bank Światowy zdecydowanie odmawia kredytowania sieci elektroenergetycznych na wsi. Zaproponowany przez Bank Światowy projekt "Aktywizacja Terenów Wiejskich" nie przewidywał i nie przewiduje wykorzystania ww. środków na rozwój sieci elektroenergetycznej na wsi. W zakresie inwestycji infrastrukturalnych na wsi mieszczą się jedynie inwestycje związane z aktywizacją zawodową w obszarze pozarolniczym.

Z uwagi na negatywne stanowisko Banku Światowego w powyższej sprawie, w roku 1999 nie jest możliwe uruchomienie rezerwy celowej (poz. 35) w kwocie 30 mln zł na rozwój sieci elektroenergetycznych.

Dodatkowo pragnę poinformować, iż stanowisko Ministra Finansów do drugiego z oświadczeń Senatora Jerzego Suchańskiego (dotyczącego pożyczki zaciągniętej przez ZUS) zostanie przedstawione odrębnym pismem.

Z poważaniem
Z upoważnienia Ministra Finansów
Sekretarz Stanu
Jarosław Bauc

***

Minister Zdrowia i Opieki Społecznej przesłał informacje w odpowiedzi na oświadczenie senatora Wiesława Pietrzaka, wygłoszone podczas 32. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 35):

Warszawa, dnia 14.04.1999 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek,

W nawiązaniu do przesłanego przy piśmie z dnia 23 marca 1999 r. Nr AG/043/115/99/IV oświadczenia Pana Wiesława Pietrzaka - Senatora RP w sprawie działań osłonowych dla pracowników służby zdrowia pragnę uprzejmie poinformować Panią Marszałek, że opracowany został program w tym zakresie. Ma on na celu zapewnienie pomocy państwa w różnych formach dla zwalnianych i przemieszczanych pracowników publicznej służby zdrowia minimalizującej negatywne skutki zwolnień grupowych przeprowadzanych w procesie restrukturyzacji zatrudnienia.

Program ten przewiduje m.in. następujące działania:

- Utrzymanie miejsc pracy w publicznych zakładach opieki zdrowotnej poprzez organizację zakładów opiekuńczo-leczniczych lub pielęgnacyjno-opiekuńczych zatrudniających głównie pielęgniarki i personel pomocniczy w przypadku braku tego typu jednostek na danym terenie i przy zapewnieniu ich finansowania przez Kasy Chorych.

- Organizacja zakładów lub oddziałów opieki paliatywno-hospicyjnej, szpitali krótkiego pobytu i szpitali dla przewlekle chorych.

- Przemieszczanie pracowników z publicznych zakładów opieki zdrowotnej do sektora prywatnego poprzez stworzenie możliwości prowadzenia indywidualnej działalności gospodarczej w ochronie zdrowia przez zwalnianych - z przyczyn dotyczących zakładu pracy - pracowników. Planuje się udzielanie kredytów na warunkach preferencyjnych dla lekarzy i pielęgniarek na wyposażanie prywatnych gabinetów.

- Wspieranie procesów restrukturyzacji w stosunku do pracowników ochrony zdrowia zwalnianych z przyczyn dotyczących zakładu pracy poprzez zapewnienie odpraw dla pracowników w wysokości zgodnej z obowiązującymi przepisami jako dopłata do zwiększonych kosztów realizacji świadczeń zdrowotnych dla pracowników w związku z restrukturyzacją zatrudnienia.

Ponadto rozpatruje się propozycję dotyczącą świadczeń przedemerytalnych dla pracowników ochrony zdrowia.

Program działań osłonowych wymaga ścisłej współpracy Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej, Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, Ministra Finansów, Krajowego Urzędu Pracy, wojewodów, władz samorządowych wszystkich szczebli, związków zawodowych.

W dniu 18 marca 1999 r. opracowany projekt działań osłonowych przekazany został do uzgodnień międzyresortowych.

Z wyrazami szacunku
Franciszka Cegielska

* * *

Minister Zdrowia i Opieki Społecznej nadesłał odpowiedź na oświadczenie senatora Mariana Żenkiewicza, złożone na 32. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 35):

Warszawa, dnia 14.04.1999 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

Nawiązując do oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Mariana Żenkiewicza podczas 32 posiedzenia Senatu RP w dniu 18 marca 1999 r. w sprawie sytuacji ratownictwa medycznego i propozycji inicjatyw legislacyjnych projektu ustawy o ratownictwie medycznym, Minister Zdrowia i Opieki Społecznej przekazuje wyjaśnienia w w/w sprawie:

W chwili obecnej nie istnieje w kraju żaden system ratownictwa medycznego, który gwarantowałby specjalistyczną i wysoko kwalifikowaną pomoc w przypadkach wypadków, katastrof i stanów zagrożenia życia. Ratownictwem zajmuje się Pogotowie Ratunkowe i Straż Pożarna z racji swych statutowych obowiązków. Działania ratunkowe tych podmiotów nie są kompatybilne ze sobą i w konsekwencji nie gwarantują kompleksowej i stosownej do potrzeb pomocy medycznej.

W opinii Ministra Zdrowia jednostkowa reforma Pogotowia Ratunkowego nie spowoduje zmiany w ratownictwie medycznym, konieczne jest wypracowanie systemu ratownictwa, który odpowiadałby standardom europejskim i obejmował całościowo zagadnienia ratownictwa medycznego. Zgodnie z obecnymi poglądami na ratownictwo medyczne musi ono obejmować wysoko kwalifikowaną opiekę medyczną poszkodowanego lub chorego w stanie zagrożenia życia, od miejsca zdarzenia do leczenia szpitalnego włącznie.

W dniu 31 grudnia 1998 r. Minister Zdrowia i Opieki Społecznej powołał Krajowy Zespół ds. Ratownictwa Medycznego, którego głównym zadaniem jest przygotowanie projektu ustawy o ratownictwie medycznym.

Zespół ten przygotował projekt Ustawy o Ratowaniu Zdrowia i Życia Osób w Stanach Nagłego Zagrożenia, który aktualnie jest opracowywany pod kątem legislacyjnym, przed przesłaniem go do uzgodnień międzyresortowych. Po zakończeniu uzgodnień międzyresortowych projekt ustawy zostanie przedstawiony do rozpatrzenia Komitetowi Społecznemu i Komitetowi Ekonomicznemu działającym przy Radzie Ministrów. Po zakończeniu tych procedur projekt Ustawy zostanie skierowany do Sejmu.

Obecnie Krajowy Zespół ds. Ratownictwa Medycznego opracowuje projekty aktów wykonawczych do w/w ustawy. Część z nich w formie Rozporządzenia Ministra Zdrowia jest już przygotowana a intensywne prace prowadzone są nad ustaleniem standardów postępowań medycznych, procedur i algorytmów które po konsultacjach z wiodącymi ośrodkami akademickimi w dziedzinie medycyny ratunkowej i katastrof staną się obowiązującymi w medycznych postępowaniach ratowniczych.

Ustawa określa organizację i zasady prowadzenia działań podejmowanych celem zapewnienia pomocy medycznej osobom w stanach nagłego zagrożenia zdrowia lub życia. W treści ustawy zdefiniowano szereg pojęć dotyczących ratownictwa medycznego a między innymi ustalono co rozumie się przez określenie ratownictwo medyczne, stan nagłego zagrożenia, zdarzenie jednostkowe i masowe. Określono również podmioty ratownictwa medycznego którymi są wszystkie służby ratownicze zobowiązane do udzielania pomocy w stanach zagrożenia.

Zapisy ustawy tworzą System Ratownictwa Medycznego będący integralną częścią systemu bezpieczeństwa publicznego. Jako organizatora systemu projekt ustawy proponuje Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej na terenie kraju a na terenie województwa - wojewodę. Podmiotami systemu są wszystkie służby ratownicze na terenie kraju podporządkowane organizatorom systemu i działające według ściśle określonych standardów postępowania. System zapewnia każdemu człowiekowi w stanie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia możliwość:

a) natychmiastowego wezwania pomocy ujednoliconymi środkami łączności ratunkowej. W tym celu zorganizowane zostaną na poziomach kraju, województwa i powiatu centra powiadamiania ratunkowego dokąd spływać będą ujednoliconymi środkami łączności wszystkie wezwania ratunkowe. Centra te będą ściśle współpracować z Centrami Zarządzania Kryzysowego na poziomie kraju - Urząd Zarządzania Kryzysowego, na poziomie województwa - Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego. Szybki i obustronny przepływ informacji pozwoli na natychmiastowe, właściwe do danej sytuacji działanie ratownicze. Dyspozytor centrum ratunkowego będzie uruchamiał właściwe i konieczne podmioty systemu (państwowa Straż Pożarna, Publiczne Pogotowie Ratunkowe, szpitalne oddziały ratunkowe i inne).

b) niezwłoczne przybycie na miejsce zdarzenia właściwych podmiotów systemu - Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego lub innych koniecznych w danej sytuacji - Lotnictwa Sanitarnego, Górskiego Pogotowia Ratunkowego, Wodnego Pogotowia Ratunkowego, Ratownictwa Chemicznego itp.

c) podjęcia na miejscu zdarzenia właściwych działań ratowniczych według określonych kompetencji, standardów i algorytmów postępowania oraz zapewnienie stosownego do potrzeb transportu sanitarnego.

d) niezwłocznego przyjęcia do najbliższego stosownego do sytuacji szpitalnego oddziału ratunkowego. Jest on wyspecjalizowanym w dziedzinie medycyny ratunkowej oddziałem szpitalnym, który zapewnia utrzymanie wszystkich funkcji życiowych pacjenta, natychmiastową i pełną diagnostykę medyczną oraz wykonanie koniecznych zabiegów w celu ratowania życia i zdrowia.

Takie zorganizowanie Systemu jest nowością w polskim systemie ratownictwa medycznego, ustala on kompetencje i standardy postępowań na wszystkich odcinkach "łańcucha przeżycia" od miejsca zdarzenia - ratownictwo przedlekarskie, poprzez ratownictwo medyczne i transport sanitarny aż do działania szpitalnego oddziału ratunkowego włącznie. Jednolitość i kompatybilność sprzętu, jednolite procedury i standardy postępowań gwarantują najwyższy z możliwych poziom opieki medycznej nad osobami w stanie zagrożenia życia.

Organizator systemu w zależności od poziomu kompetencyjnego (kraj, województwo, powiat) zgodnie ze standardami organizacyjnymi - ilość medycznych zespołów specjalistycznych na 100.000 mieszkańców, czasy dojazdów, warunki geograficzne itp., tworzy sieć ratowniczą, która obejmuje swoim zasięgiem teren działania organizatora.

Zapisy ustawy określając jako organizatora Systemu administrację rządową (wojewoda, starosta) przenoszą na nią część finansowania działalności ratowniczej. Ustawa proponuje finansowanie ratownictwa medycznego przez:

1. Budżet Państwa w zakresie kosztów bezpośrednich podmiotów Systemu, gotowości operacyjnej, organizacji i funkcjonowania środków łączności ratunkowej oraz Centrów Powiadamiania Ratunkowego

2. Kasy powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego w zakresie kompetencji Kas.

3. Organy samorządu terytorialnego w zakresie środków koniecznych dla zachowania podstawowych standardów podmiotów Systemu określonego szczebla.

Finansowanie Systemu ratownictwa w podstawowej części z budżetu państwa daje gwarancje utrzymania działania Systemu, jego poziomu zgodnego ze standardami oraz niezawodności działania na wszystkich poziomach kompetencyjnych.

Projekt Ustawy po przeanalizowaniu uwag wynikających z ustaleń międzyresortowych wraz z projektami aktów wykonawczych zostanie przekazany przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej do Biura Legislacyjnego Rządu celem wniesienia go pod obrady Sejmu.

Jednocześnie Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej przygotowując się do wypełnienia warunków Ustawy o Ratowaniu Zdrowia i Życia Osób w Stanach Nagłego Zagrożenia jest w trakcie opracowywania programu Zintegrowane Ratownictwo Medyczne. Celem programu jest pomoc finansowa w doprowadzeniu do pełnej kompatybilności sprzętowej wszystkich podmiotów ratownictwa, ujednoliceniu łączności ratunkowej, wprowadzeniu standardów sprzętowych obowiązujących w Systemie i utworzeniu szpitalnych oddziałów ratunkowych. Najtrudniejszym zagadnieniem jest utworzenie szpitalnych oddziałów ratunkowych - wysokie koszty organizacji i działania oddziałów uniemożliwiają jednoczesne uruchomienie ich na terenie kraju. Dlatego też Program proponuje w pierwszym etapie rozbudowę i rozszerzenie zakresu działania Izb Przyjęć szpitali tak, aby w następnych etapach mogły one przekształcić się w oddział ratunkowy.

Całość działań podejmowanych w zakresie ratownictwa medycznego, w tym prac nad projektem ustawy o ratownictwie medycznym jest przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej traktowane priorytetowo.

Z wyrazami szacunku
Franciszka Cegielska


Diariusz Senatu RP, spis treści, poprzedni fragment, następny fragment