Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z PRAC KOMISJI SENACKICH

19 listopada 1997 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Praw Człowieka i Praworządności, podczas którego dokonano wyboru wiceprzewodniczącego komisji.

W dyskusji na to stanowisko zgłoszono dwie kandydatury. Senator Lech Feszler zaproponował kandydaturę senatora Pawła Abramskiego, a senatora Krzysztofa Piesiewicza - senator Zbigniew Romaszewski.

W pierwszej turze głosowania tajnego żaden z kandydatów nie uzyskał bezwzględnej większości głosów. Spośród 10 senatorów biorących udział w głosowaniu 5 oddało swój głos za kandydaturą senatora K. Piesiewicza, 3 osoby poparły senatora P. Ambramskiego, a 2 wstrzymały się od głosu.

W drugiej turze głosowania senatora K. Piesiewicza poparło 7 senatorów, 2 osoby wstrzymały się od głosowania, 1 głos był nieważny. Wobec wyników głosowania wiceprzewodniczącym Komisji Praw Człowieka i Praworządności został senator K. Piesiewicz.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia omawiano plan pracy komisji na najbliższe miesiące. Ustalono, że senatorowie przystąpią do przygotowania nowelizacji ustawy o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944 - 1990. Celem zaproponowanych zmian miałoby być umożliwienie jak najszybszej realizacji ustawy.

Komisja Praw Człowieka i Praworządności podejmie także prace nad projektem ustawy o ujawnieniu zainteresowanym dotyczącej ich dokumentacji organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990.

Pierwsze posiedzenie dotyczących tych ustaw odbędzie się 3 grudnia br.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności przyjęto projekt uchwały Senatu RP w sprawie obchodów 50. rocznicy uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. W przyjętym projekcie stwierdzono:

"10 grudnia 1997 roku rozpoczyna się światowy Rok Praw Człowieka proklamowany dla uczczenia 50 rocznicy przyjęcia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka.

W 1948 roku w Paryżu odbyło się historyczne posiedzenie, na którym Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych przyjęło Powszechną Deklarację Praw Człowieka.

Po raz pierwszy w dziejach ludzkości, narody świata uznały zgodnie, iż źródłem niezbywalnych praw wszystkich członków rodziny ludzkiej, jest przyrodzona godność człowieka, stanowiąca podstawę wolności, sprawiedliwości i pokoju na świecie.

U podstaw przywrócenia Senatu w Polsce w 1989 roku, była potrzeba stworzenia instytucji, która w procesie stanowienia prawa kontrolowałaby jego zgodność z powszechnie przyjętymi prawami człowieka i zasadami praworządności. Dlatego też Senat RP przywiązuje wielką wagę do zbliżającej się 50 rocznicy uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka.

Senat RP w 1998 roku włączy się aktywnie w obchody tej rocznicy, organizując uroczyste posiedzenie Izby, a także konferencje tematycznie poświęcone poszczególnym problemom praw człowieka i praworządności.

Senat RP wyraża przekonanie, że obchody 50 rocznicy przyczynią się do pogłębienia szacunku wobec niezbywalnych praw człowieka i podniesienia świadomości obywateli o przysługujących im prawach."

Ustalono, że w dalszych pracach nad projektem komisję reprezentować będzie senator Z. Romaszewski.

Komisja zwróciła się do marszałka Senatu o włączenie punktu dotyczącego projektu uchwały do porządku 3. posiedzenia Senatu RP, w dniach 4 i 5 grudnia br.

20 listopada 1997 r.

Podczas posiedzenia Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich zaakceptowano projekt uchwały w sprawie trybu powoływania i odwoływania członków Rady Pieniężnej. Komisja postanowiła, że w dalszych pracach nad projektem będzie ją reprezentować senator Zbyszko Piwoński.

Senatorowie przeprowadzili także wstępną dyskusję na temat wprowadzenia kolejnych zmian w Regulaminie Senatu RP.

Senator Wiesław Chrzanowski, powołując się na ustalenia Konwentu Seniorów Sejmu I kadencji stwierdził, że po to, by skład komisji senackich odzwierciedlał zróżnicowanie polityczne w Senacie, należałoby ustalić, iż odchylenia od zasady parytetu nie powinny przekraczać 20%.

W opinii senatora W. Chrzanowskiego, w Konwencie Seniorów Senatu powinien obowiązywać konsensus albo też zasada "ważenia" każdego głosu stosownie do liczebności klubu. Można by wtedy dopuścić do Konwentu również koła senatorów.

W dyskusji nad propozycjami zmian w Regulaminie Senatu RP głos zabrali także senatorowie: Paweł Abramski, Jerzy Borcz, Marian Cichosz, Jerzy Cieślak, Genowefa Ferenc, Zdzisław Jarmużek, Jerzy Mokrzycki, Zbigniew Romaszewski i Ireneusz Zarzycki.

W wyniku dyskusji komisja postanowiła przedłużyć termin składania propozycji i wniosków w sprawie zmian Regulaminu Senatu do 15 grudnia br.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich senator Z. Romaszewski podniósł kwestię kosztów utrzymania biura senatorskiego oraz problem zaopatrzenia przewodniczących komisji senackich w telefony komórkowe.

W wyniku dyskusji komisja postanowiła wrócić do problemów wysuniętych przez senatora Z. Romaszewskiego przy uchwalaniu budżetu na 1998 r.

26 listopada 1997 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Zagranicznych i Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych rozpatrywała ustawy "okołocelne" uchwalone przez Sejm 20 listopada br. Mają one na celu zgodną z umowami międzynarodowymi ochronę polskiego rynku przed niewłaściwą konkurencją zagraniczną. Uzupełniając Kodeks celny, który wchodzi w życie w przyszłym roku, dostosowują polskie prawo do norm obowiązujących w Unii Europejskiej oraz oparte są na regulacjach Światowej Organizacji Handlu (WTO).

W kolejnych punktach porządku dziennego posiedzenia komisja przyjęła stanowiska w sprawie następujących ustaw: ustawy o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny, ustawy o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów po cenach dumpingowych, ustawy o administrowaniu obrotem z zagranicą towarami i usługami oraz o obrocie specjalnym, ustawy o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych.

Senatorowie zapoznali się z opiniami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu dotyczącymi ustaw uchwalonych przez Sejm. W przedstawionych opiniach zgłoszono propozycje wprowadzenia poprawek doprecyzowujących rozpatrywanie ustawy.

Senatorowie zapoznali się także ze stanowiskiem rządu, które przedstawił wiceminister gospodarki Maciej Leśny. Poinformował on m.in., że w resorcie trwają prace nad ustawą antysubwencyjną służącą ochronie polskiego rynku przed importem towarów, których produkcja w innych państwach jest subwencjonowana z budżetu.

Wiceminister M. Leśny podkreślił, że przyjęte przez Sejm ustawy wykorzystują rozwiązania funkcjonujące w Unii Europejskiej oraz Światowej Organizacji Handlu. Jak stwierdził, jeśli regulacje dotyczące danej dziedziny znajdowały się w obu tych regulacjach, do polskiego prawa wybierano te bardziej restrukcyjne.

W opinii wiceministra gospodarki, rozpatrywane ustawy zapewniają należytą ochronę danych handlowych i finansowych, które muszą ujawniać komisji firmy występujące o stwierdzenie dumpingu.

Po dyskusji senatorowie z Komisji Spraw Zagranicznych i Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych postanowili zgłosić poprawki do następujących ustaw: ustawy o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów po cenach dumpingowych, ustawy o administrowaniu obrotem z zagranicą towarami i usługami oraz o obrocie specjalnym, a także ustawy o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych.

Komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do ustawy o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny.

Podczas posiedzenia komisji dyskutowano również o senackich wizytach i wyjazdach zagranicznych. Wprowadzenie w tę tematykę przedstawiła dyrektor Biura Kontaktów Międzynarodowych Kancelarii Senatu Anna Szklennik. Mówiła ona o roli i zadaniach delegacji parlamentarnych m.in. do Parlamentarnej Komisji Wspólnej RP-UE, Zgromadzenia Północnoatlantyckiego, Zgromadzenia Parlamentarnego Unii Zachodnioeuropejskiej. Przedstawiła także aktualny stan ustaleń dotyczących składu stałych delegacji polskiego parlamentu do instytucji europejskich.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych przyjęto uchwałę w sprawie zmiany nazwy komisji.

Jak stwierdzono w uchwale: "komisja uważa, że dotychczasowa nazwa komisji <<Komisja Spraw Zagranicznych i Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych>> powinna ulec zmianie na <<Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej>>, przy zachowaniu określonych w obecnym Regulaminie Senatu kompetencji komisji.

W związku z tym komisja postanawia zwrócić się do senackiej Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich z wnioskiem o dokonanie stosownych zmian w Regulaminie Senatu.

Komisja pragnie zwrócić uwagę na pilny charakter niniejszego wniosku, związany z faktem, że od nowego 1998 r. rozpoczynają się negocjacje Rzeczypospolitej Polskiej z Unią Europejską w sprawie członkostwa Polski w Unii."

W uzasadnieniu podjętej uchwały stwierdzono:

"1. Integracja Polski ze wspólnotą państw Zachodu (euroatlantycką i europejską) stanowi priorytet polityki zagranicznej III Rzeczypospolitej. Integracja Polski z Unią Europejską stanowi ogromne wyzwanie stojące przed społeczeństwem i państwem polskim. Konieczna jest koncentracja środków, aby móc sprostać temu wyzwaniu, także w Senacie.

2. Problemy integracji Polski z Unią Europejską odnoszą się tak do polityki wewnętrznej jak też zagranicznej państwa. W procesie integracji Polski z Unią Europejską odnoszącym się do polityki wewnętrznej państwa uczestniczyć będą wszystkie komisje senackie. Szczególną rolę odgrywać będą w tej mierze Komisje Ustawodawcza, Gospodarki Narodowej oraz Rolnictwa, w związku z wyzwaniem harmonizacji prawa polskiego z unijnym oraz takich dostosowań w gospodarce polskiej, które zapewnią jej konkurencyjność w momencie Jednolitego Rynku Unii Europejskiej.

3. W III kadencji Senatu istniała w ramach Komisji Spraw Zagranicznych i Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych Podkomisja ds. Integracji Europejskiej. Powołana ona została przez Komisję Spraw Zagranicznych i Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych, za zgodą Prezydium Senatu. Podkomisja nie miała charakteru autonomicznego: wspomagała ona komisję w rozpatrywanych przez nią sprawach odnoszących się do integracji europejskiej. Z chwilą zakończenia III kadencji Podkomisja ds. Integracji Europejskiej przestała istnieć.

4. W obecnej czwartej kadencji Senatu (w uchwale z dnia 6 listopada 1997 r.) kompetencje Komisji Spraw Zagranicznych i Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych zostały w Regulaminie Senatu w sposób formalny uzupełnione o sprawy związane z integracją europejską.

5. W najbliższym czasie, w pierwszej połowie 1998 r., rozpoczną się negocjacje Rzeczypospolitej Polskiej z Unią Europejską w sprawie członkostwa Polski w Unii. W Senacie powinna istnieć komisja, która będzie mogła śledzić postępy negocjacji, reagować na ewentualne problemy, jakie mogą się w ich trakcie rodzić.

6. Istotną rolę w relacjach parlamentów z Parlamentem Europejskim odgrywa Konferencja Komisji ds. Europejskich Parlamentów Państw Członkowskich UE i Parlamentu Europejskiego (w skrócie, od nazwy w języku francuskim, nazywana COSAC). Od drugiej połowy 1997 r. kraje kandydujące do członkostwa w Unii uzyskały w ramach Konferencji status obserwatora. (W Konferencji ma brać udział jeden senator i dwóch posłów). Stąd też w Senacie powinna istnieć Komisja ds. Europejskich i dobrze by było, aby to że jest to komisja ds. europejskich znajdowało odbicie w jej nazwie. Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej spełniałaby ten warunek.

Jednocześnie jest rzeczą bardzo ważną, aby w ramach Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej znaleźli się senatorowie wchodzący w skład delegacji Senatu do Parlamentarnej Komisji Wspólnej Rzeczypospolitej Polskiej i Unii Europejskiej (trzech senatorów delegatów i trzech ich zastępców)."

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Obrony Narodowej, zwołane w celu wyboru wiceprzewodniczącego komisji.

W dyskusji zgłoszono trzy kandydatury. Senator Ireneusz Michaś zarekomendował kandydaturę senatora Jerzego Adamskiego. Kandydaturę senatora Andrzeja Ostoi-Owsianego zgłosił senator Stefan Konarski. Senator A. Ostoja-Owsiany zaproponował kandydaturę senatora S. Konarskiego.

W głosowaniu tajnym na wiceprzewodniczącego Komisji Obrony Narodowej wybrano senatora A. Ostoję-Owsianego, który otrzymał 8 głosów. Senatora J. Adamskiego poparły 4 osoby.

27 listopada 1997 r.

Na posiedzeniu zebrała się Komisja Gospodarki Narodowej. Senatorowie dokonali wyboru wiceprzewodniczącego komisji; został nim senator Adam Glapiński. Jego kandydaturę zgłosił wicemarszałek Andrzej Chronowski.

W kolejnych punktach porządku dziennego posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrzono cztery tzw. ustawy okołocelne, uchwalone przez Sejm 20 listopada br.: ustawę o administrowaniu obrotem z zagranicą towarami i usługami, ustawę o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów po cenach dumpingowych, ustawę o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny oraz ustawę o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych.

Uchwalone przez Sejm ustawy, rozpatrywane przez parlament w trybie pilnym, mają umożliwić skuteczniejszą ochronę polskich producentów przed nieuczciwą konkurencją importowanych towarów.

Senatorowie zapoznali się z opiniami na temat ustaw sejmowych przedstawionych przez Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Wysłuchali także przedstawicieli rządu, m.in. wiceministra gospodarki Macieja Leśnego.

W wyniku kolejnych głosowań Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie kilkudziesięciu poprawek do rozpatrywanych ustaw. Mają one przede wszystkim charakter redakcyjny i doprecyzowujący przyjęte tam zapisy.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment