4 lipca 2007 r. odbyło się spotkanie członków Parlamentarnego Zespołu ds. Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi z przedstawicielami Ministerstwa Finansów. Inicjatorem spotkania był przewodniczący Zespołu, Marszałek Bogdan Borusewicz. Tematem spotkania był VAT od darowizn żywnościowych na rzecz organizacji pożytku publicznego.

Parlamentarny Zespół ds. Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi, wykorzystując trwające w Sejmie prace nad rzędowym projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (druk sejmowy 734), ponowił starania o rozwiązanie problemu zgodnie z oczekiwaniami środowiska pozarządowego. Kwestia podatku VAT od darowizn żywnościowych na rzecz organizacji pożytku publicznego redystrybuujących żywność potrzebującym jest niezwykle istotna, a obowiązujące uregulowania budzą sprzeciw strony społecznej.

Warto przypomnieć iż pierwsze spotkanie Zespołu ze środowiskami pozarządowymi przy udziale przedstawicieli MF w tej sprawie, odbyło się jeszcze w zeszłym roku. Wobec stanowczego wówczas stanowiska strony rządowej, Zespół podjął kolejną próbę dyskusji nad tą kwestią 27 czerwca br.

W spotkaniu w dniu 4 lipca Ministerstwo Finansów reprezentowali Jacek Dominik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów oraz pani Hanna Majszczyk dyrektor Departament Podatku od Towarów i Usług. Parlamentarny Zespół ds. Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi reprezentowali: Marszałek Bogdan Borusewicz, posłowie Artur Zawisza, Sławomir Piechota, Witold Gintowt - Dziewałtowski oraz senator Mieczysław Augustyn i posłowie Jakub Szulc i Jarosław Duda.

Zespół ponownie przedstawił argumenty przemawiające za wprowadzeniem 0% stawki VAT na darowizny żywnościowe na rzecz organizacji pożytku publicznego.

Przedstawiciele Ministerstwa Finansów podtrzymali stanowisko mówiące o niemożności wprowadzenie 0% stawki VAT w omawianym przypadku. Przedstawili jednak propozycję zmierzającą w postulowanym kierunku. Zmiana ma polegać na tym, aby nie było konieczne płacenie pełnego VAT od darowizn żywnościowych na cele charytatywne. Propozycja Ministerstwa Finansów brzmiała następująco (rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z  budownictwem mieszkaniowym druk sejmowy nr 1928);

7) w art. 29:

a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Jeżeli należność jest określona w naturze, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku.",

b) ust. 9 i 10 otrzymują brzmienie:

"9. W przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

10. W przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów, a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów, z zastrzeżeniem ust. 10a.",

c) po ust. 10 dodaje się ust. 10a w brzmieniu:

"10a. W przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, której przedmiotem są produkty spożywcze i napoje, w szczególności: pieczywo, wyroby piekarskie i ciastkarskie, świeże (PKWiU 15.81), czekolady i wyroby cukiernicze (PKWiU 15.84.2), wody mineralne i napoje bezalkoholowe (PKWiU 15.98), podstawą opodatkowania jest:

1) cena nabycia towarów, a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów, jeżeli są one przekazywane na rzecz organizacji pożytku publicznego, w rozumieniu przepisów ustawy
z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.1 )), z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje, pod warunkiem prowadzenia szczegółowej dokumentacji przez dokonującego dostawy towarów potwierdzającej dokonanie dostawy towarów na rzecz tych organizacji;

2) cena nabycia towarów, a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów.",

d) po ust. 22 dodaje się ust. 23 w brzmieniu:

"23. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, dokumenty lub dane, które powinna zawierać dokumentacja, o której mowa w ust. 10a pkt 1, uwzględniając konieczność odpowiedniego udokumentowania dostawy towarów na rzecz organizacji pożytku publicznego oraz potrzebę zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku.";

.... fragment z projektu......

Członkowie Zespołu nie negując iż proponowana zmiana "jest krokiem naprzód" nadal argumentowali za zniesieniem VAT od darowizn żywnościowych, twierdząc że jeśli utylizacja żywności nie jest obciążona żadnymi opłatami, to wciąż pozostaje atrakcyjniejszym rozwiązaniem niż przekazywanie żywności nawet na preferencyjnych, zaproponowanych przez Ministerstwo Finansów warunkach.

Wobec argumentacji strony rządowej o niemożności całkowitego zniesienia VAT, Przewodniczący Zespołu zaproponował wprowadzenie do tekstu przedstawionej propozycji dwie zmiany:

  • do katalogu otwartego produktów żywnościowych, dopisać produkty i przetwory mięsne oraz rybne. (punkt d),
  • zobligować Ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia w drodze rozporządzenia dokumentacji wymaganej do rozliczenia darowizny żywności. (punkt e)

Ponadto ustalono, że jeśli poprawka wejdzie w życie w zaproponowanym kształcie, Parlamentarny Zespół ds. Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi zorganizuje przy udziale ekspertów z MF konferencję, której celem będzie zaprezentowanie praktycznego zastosowania nowego rozwiązania.

 

 

1. Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135, z 2005 r. Nr 155, poz. 1298, Nr 169, poz. 1420, Nr 175, poz. 1462 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 94, poz. 651.