Petycja w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej zasad obliczania podstawy wymiaru kapitału początkowego (P-14/2010).

Petycja indywidualna

Dotyczy:

- ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227 ze zm.).

Autor petycji postuluje nowelizację art. 15 ust. 6 ustawy tak, aby osoby, które przed 1999 r. nie podlegały ubezpieczeniu społecznemu przez co najmniej 20 lat mogły także korzystać z dobrodziejstwa w postaci przyjęcia do podstawy wymiaru kapitału początkowego składek z 20 dowolnie wybranych lat kalendarzowych z całego okresu pracy, a w tym możliwości zaliczenia tzw. "lat zerowych" bez osiągania dochodu.

Wnoszący petycję uważa, iż uregulowania zawarte w art. 15 ust. 1 i 6 ustawy o emeryturach i rentach z FUS oraz ich interpretacja stosowana przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, są krzywdzące dla osób urodzonych po 31 grudnia 1948 r., a w szczególności tych osób, które wywodziły się z ruchu "Solidarności" i w latach 1980-1989 zmuszone były opuścić kraj lub pozostając w nim miały kłopoty ze znalezieniem pracy. Są to osoby, które mogą udowodnić 15-18-letni staż pracy do 1980 r. i opłacanie składek jedynie za okresy pracy. Wówczas bowiem nie było, jak obecnie, możliwości dobrowolnych wpłat na indywidualne konta emerytalne dające podstawę do legitymowania się, przy obliczaniu świadczeń emerytalno-rentowych, podleganiem pod ubezpieczenie społeczne. Osoby te pod rządami obowiązujących przepisów nie mogą skorzystać z optymalnej dla siebie opcji obliczania podstawy wymiaru kapitału początkowego (z 20 lat kalendarzowych przypadających przed rokiem zgłoszenia wniosku, wybranych z całego okresu podlegania ubezpieczeniu), gdyż nie posiadają odpowiednio długiego stażu pracy przypadającego przed 1999 r.

5 października 2010 r. Marszałek Senatu skierował petycję do rozpatrzenia przez KPCPP.

28 października 2010 r. komisja rozpatrzyła petycję, przeprowadzona została dyskusja. Komisja uznała, że zarzut wnoszącego petycję, iż sposób obliczania podstawy wymiaru kapitału początkowego jest dla niektórych osób krzywdzący, nie wydaje się uzasadniony. Ponadto w przypadku osób represjonowanych za działalność polityczną, kwestia ich statusu w kontekście podleganiu ubezpieczeniu społecznemu była analizowana przez komisję i jest przedmiotem unormowania w projekcie ustawy, który został przedstawiony Senatowi.

W głosowaniu podjęto decyzję o niepodejmowaniu dalszych prac nad petycją