Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (1491) z 93. posiedzenia

Komisji Zdrowia

w dniu 25 marca 2010 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 51. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.

(Początek posiedzenia o godzinie 20 minut 28)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Władysław Sidorowicz)

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Otwieram posiedzenie.

Witam wszystkich przybyłych, witam pana ministra wraz z panem dyrektorem, witam przybyłych państwa, witam panią i panów senatorów.

Szanowni Państwo, pracowaliśmy dzisiaj długo w ramach obrad plenarnych. Padło tam wiele argumentów. Myślę, że w tej chwili jesteśmy już gotowi do tego, żeby po prostu kolejno poddawać pod głosowanie poprawki, korzystając ze wsparcia naszego Biura Legislacyjnego. Proponowałbym więc taki tryb, że zostaną przedstawione: poprawka, opinia Biura Legislacyjnego, opinia rządu i następnie przystępujemy do głosowania nad poprawką. Czy są uwagi do tego trybu? Przypomnę, że w tej części pracy już nie wysłuchujemy stron innych niż senatorowie. I, oczywiście, rządu. Czy są uwagi do takiego sposobu procedowania? Nie widzę...

(Senator Janina Fetlińska: Jeśli można, Panie Przewodniczący. Byłoby dobrze, gdyby było po prostu wyjaśnienie, co dokładnie oznacza poprawka.)

Tak, tak. To będzie robiło Biuro Legislacyjne...

(Senator Janina Fetlińska: Tak, Biuro Legislacyjne. Dziękuję.)

...mając na uwadze całość ustawy.

Proszę państwa, nie ma zatem sprzeciwu.

Bardzo proszę, poprawka pierwsza.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Poprawka uzupełnia tytuł ustawy o wskazanie, że zmiana dotyczy także ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Poprawka ma charakter legislacyjny.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Jakie jest stanowisko rządu?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Chodzi o poszerzenie nazwy ustawy o inspekcję.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski:

Zgoda.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (8)

Dziękuję bardzo.

Poprawka została przyjęta jednogłośnie.

Poprawka druga.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Poprawka druga modyfikuje definicję określenia wyrobów tytoniowych, wskazując że są nimi także elektroniczne inhalatory nikotyny.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski:

Jesteśmy za przyjęciem tej poprawki.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Jest tylko takie pytanie. Co o tym myślicie? Poprawka obejmuje też elektroniczne inhalatory − to są tak zwane elektroniczne papierosy − i inne wyroby o podobnym działaniu, zawierającym tytoń lub jego składniki, w szczególności nikotynę, z wyłączeniem produktów leczniczych zawierających nikotynę. Moim zdaniem...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tego nawet nie wiemy, ale rozumiem że chodzi o objęcie rygorem tej ustawy także tak zwanych e-papierosów.

Ministerstwo jest za.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (5)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (3)

Trzy osoby wstrzymały się od głosu.

Poprawka została przyjęta.

Poprawka trzecia, po wyrazach: "służących popularyzowaniu marek"...

Bardzo proszę, Panie Mecenasie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Ta poprawka wskazuje, że reklamą wyrobów tytoniowych są działania określone w art. 2 w pkcie 5 ustawy, jeżeli zostały skierowane do nieograniczonej liczby osób.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Stanowisko pana ministra?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski:

Poprawka zbyt daleko idąca. Jakby było sto albo sto siedemdziesiąt, to byłaby to liczba ograniczona. To jest zatem zbyt daleko idąca poprawka. Jesteśmy jej przeciwni.

(Głos z sali: Tak jest.)

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Tak jest.

Kto jest, proszę państwa, za przyjęciem tej poprawki? (3)

Kto jest przeciw? (5)

Poprawka została odrzucona.

Poprawki czwarta i trzydziesta dziewiąta. Głosujemy nad nimi łącznie. Przyjęcie ich wyklucza przyjęcie poprawek od jedenastej do dwudziestej drugiej.

Bardzo proszę o objaśnienie nam tej poprawki.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Te poprawki znoszą całkowicie możliwość tworzenia palarni w miejscach objętych zakazem palenia.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Rozumiem. Czyli to jest ta radykalna wersja przywracająca zapisy komisji sejmowych, a nie przyjęta przez Sejm.

Kto jest, proszę państwa, za przyjęciem...

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski:

Jesteśmy przeciwni tej poprawce.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Dziękuję bardzo.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (0)

Kto jest przeciwko przyjęciu tej poprawki? (2)

Kto się wstrzymał? (6)

Jaka jest interpretacja? Poprawka została odrzucona?

(Głos z sali: Nie.)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Nikt nie był za przyjęciem poprawki, dwóch senatorów było przeciw. Poprawka nie uzyskała poparcia.

Proszę państwa, w tym układzie przystępujemy do poprawki piątej.

Bardzo proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Ta poprawka wskazuje, że zakaz palenia obowiązuje na terenie wszystkich jednostek organizacyjnych systemu oświaty oraz wszystkich jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, o których mowa w ustawie o systemie oświaty i w ustawie o pomocy społecznej.

(Przewodniczący Władysław Sidorowicz: Jak to się ma do dopuszczenia palarni w DPS?)

Poprawka nie dotyczy możliwości zakładania palarni, ale jedynie zakazu palenia.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Rozumiem, dotyczy jedynie zakazu.

Stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski:

Jesteśmy za tą poprawką.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Dobrze.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (8)

Dziękuję bardzo.

Poprawka została przyjęta.

Poprawka szósta, senatorów: Paszkowskiego, Dajczaka, Banasia, Błaszczyka i Bisztygi.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Ta poprawka modyfikuje zakaz palenia tytoniu w zakładach pracy, obiektach kultury i wypoczynku oraz w obiektach sportowych w ten sposób, aby dotyczył on nie tylko pomieszczeń, ale całego terenu tych obiektów.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Stanowisko rządu?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski:

To jest trudna decyzja. Ale poprawka jest chyba zbyt daleko idąca, bo rzeczywiście jeśli teren miałby 15 ha, to w tym momencie obowiązuje tam kompletny zakaz palenia. Jest to więc rzeczywiście...

(Przewodniczący Władysław Sidorowicz: Ale mam takie pytanie...)

Przejrzeliśmy tutaj jeszcze przyjęte w tej sprawie stanowisko rządu. Ono określa, że jednak dotyczy to pomieszczeń. W związku z tym, kierując się stanowiskiem rządu, jesteśmy przeciwni tej poprawce.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Panie Ministrze, zadawano mi takie pytanie: czy będzie można palić na stadionach otwartych? Skoro nie można palić na przystankach, to jest pytanie, czy można palić na stadionach.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski:

Ja przekazałem jedynie stanowisko przyjęte przez rząd...

(Senator Michał Okła: Jeśli stadion potraktujemy jako instytucję, to nie.)

To jest poprawka dalej idąca, ale rzeczywiście jest to problem. Decyzja należy do państwa.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Rozumiemy. Proszę państwa, niestety, mam w tej sytuacji wrażenie, że to jest za daleko idąca poprawka. Głosujemy.

(Senator Zbigniew Pawłowicz: Głosujemy? To już nie można zabrać głosu?)

Ależ zawsze, Panie Senatorze.

Proszę bardzo.

Senator Zbigniew Pawłowicz:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo! Myślę, że wypowiedź pana ministra, że ta poprawka idzie dalej, jest godna szczególnej uwagi. Jeżeli bowiem mówimy, że można palić na zewnątrz, to nie możemy zakazywać tego na terenie. Dojdzie do...

(Senator Janina Fetlińska: Paranoi.)

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Rozumiem.

W tej sytuacji, proszę państwa, kto jest za przyjęciem poprawki szóstej? (0)

Kto jest przeciwko? (7)

Kto się wstrzymał? (1)

Dziękuję. Poprawka nie została przyjęta.

Poprawka siódma.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Poprawka wprowadza zakaz palenia tytoniu przez prowadzącego środek transportu.

(Głos z sali: Prywatnego.)

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Prywatnego, czyli...

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski:

Jesteśmy za tą poprawką. Skoro nie wolno rozmawiać przez telefon komórkowy, to i nie wolno mieć zajętych rąk papierosem. Można przystanąć i zapalić.

(Głos z sali: Co na to pan legislator?)

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Co na to pan mecenas?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Mogę tylko przypomnieć, że w ustawie - Prawo o ruchu drogowym jest przepis, który zakazuje zarówno palenia tytoniu, jak i jedzenia w czasie prowadzenia pojazdu.

(Przewodniczący Władysław Sidorowicz: Kierowcom zawodowym?)

Kierowcom w ogóle. Przy czym mowa jest tylko o takich pojazdach, w których przewozi się pasażerów.

(Przewodniczący Władysław Sidorowicz: Aha.)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Przewodniczący Władysław Sidorowicz: Nie wolno mu palić.)

Nie wolno mu palić, ani jeść w tym czasie.

(Głos z sali: A jak sam jedzie?)

(Przewodniczący Władysław Sidorowicz: Wtedy może.)

To wtedy wolno.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski: Może. Ale jak z przeciwka jedzie rodzina i on ją zabije? To co?)

Ja mówię tylko o tym, jakie jest brzmienie...

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Niestety, jestem w dosyć trudnej sytuacji, bo nie taję, że to nie jest poprawka, która była przeze mnie konsultowana z posłami. Proponowałbym, żeby jednak odrzucić tę poprawkę z tego powodu, że jeżeli...

(Senator Zbigniew Pawłowicz: To zrobi to Sejm. Tak?)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

No dobrze, przy poparciu rządu rozumiem, że...

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Kto się wstrzymał? (1)

Poprawka została przyjęta.

Proszę państwa, poprawki ósma i trzydziesta czwarta mają być poddane pod głosowanie łącznie. Są to poprawki pana senatora Trzcińskiego.

Bardzo proszę o wyjaśnienie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Te poprawki wskazują, że za umieszczenie informacji o zakazie palenia wyrobów tytoniowych w obiekcie lub w środku transportu jest odpowiedzialny tylko zarządzający tym obiektem lub środkiem. Obecnie odpowiedzialny jest zarządzający albo właściciel pojazdu albo obiektu.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski:

Myślę, że to jest sensowna poprawka. Rzeczywiście, ktoś, kto jest właścicielem obiektu, środka i komuś go wynajął, nie ma go tam, to myślę, że powinien być ukarany jeden, czyli w tym momencie zarządzający.

(Głos z sali: Zarządzający.)

A jeżeli zarządzający jest właścicielem, to i tak on zapłaci.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Problem jest taki, że właściciel nie będzie dopingować zarządzającego, licząc na przykład na niemrawość naszej egzekucji. Powoduje to pewną grę pomiędzy właścicielem a wynajmującym. Jestem przeciwny tej poprawce.

(Głos z sali: Nie ma odpowiedzialności zbiorowej.)

(Senator Zbigniew Pawłowicz: Dotychczasowy zapis był dobry.)

Moim zdaniem, zapis jest dobry. Tym niemniej, mimo stanowiska pana ministra, głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (0)

Kto jest przeciwko przyjęciu tej poprawki? (7)

Kto się wstrzymał? (1)

Poprawki nie zostały przyjęte.

Poprawka dziewiąta.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Ta poprawka ma charakter doprecyzowujący.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

I była poprzednio przyjęta jednogłośnie przez komisję.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (8)

Dziękuję.

Poprawka dziesiąta. Doprecyzowuje zapis...

Bardzo proszę, Panie Mecenasie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Ta poprawka zobowiązuje właściciela albo zarządzającego, aby w informacji o zakazie palenia wskazywał także miejsce i sposób zgłoszenia ewentualnego naruszenia tego zakazu.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Stanowisko ministerstwa.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski:

Jesteśmy za.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Dobrze.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (8)

Dziękuję.

Poprawka jedenasta, Panie Mecenasie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Ta poprawka usuwa z katalogu miejsca, w których można wyznaczyć palarnię.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Nie, to nie ta poprawka. Chodzi o to, że poprawka ucina dalszą część zdania... Właściciel nieruchomości może...

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Ona usuwa przykładowy katalog obiektów mieszkalnych, w których można wyłączyć spod zakazu palenia indywidualne pokoje.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

My prawo do tego, by wyznaczał takie miejsca, zostawiamy do decyzji właściciela lub zarządcy nieruchomości.

Stanowisko rządu?

(Głos z sali: Proszę o wyjaśnienie...)

Jeszcze raz... Nie mam ze sobą tego tekstu. Został na sali posiedzeń plenarnych. Może bardzo bym prosił o ten druk, bo zostawiłem na sali swoje notatki. Ale akurat ten przepis pamiętam. Powtórzę więc go tylko. Chodziło, proszę państwa, o następujące sformułowanie... Nie, ale ten druk dotyczy medycyny weterynaryjnej. Nie dam rady pracować nad tym tekstem w sprawie tytoniu.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Już mam. Proszę państwa, art. 5a pkt 1: "właściciel lub zarządzający może wyłączyć spod zakazu określonego w art. 5 indywidualne pokoje w pokojach służących celom mieszkalnym". I tu proponujemy wstawić kropkę. W dotychczasowym brzmieniu było sformułowanie: "a w szczególności w hotelach, schroniskach, domach studenckich, domach zakonnych". Wkraczamy nazbyt daleko w sferę, która powinna pozostać w gestii właściciela.

Proszę bardzo, Pani Senator.

Senator Janina Fetlińska:

Mam prośbę, żeby pan legislator ustosunkował się do wyrażenia "w szczególności". Co oznacza tak dokładnie, od strony prawnej, wyrażenie: "w szczególności"?

(Głos z sali: Ale to się skreśla.)

Ale ja chcę to wyjaśnić przed głosowaniem.

(Głos z sali: Wyrażenie "w szczególności" skreślamy.)

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Jeśli pani senator potrzebuje wyjaśnienia, a pan mecenas jest w stanie go udzielić, to bardzo proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

W istocie poprawka nie wprowadza w tym przepisie szczególnej nowości. Ten przepis bowiem pozwala zarządzającemu wyłączyć spod zakazu określone w art. 5 indywidualne pokoje w obiektach służących celom mieszkalnym i wskazuje przykładowo takie obiekty, jak na przykład hotele, schroniska, domy studenckie albo domy zakonne. Jest to przykładowe wyliczenie. Jeżeli je usuniemy, sens przepisu się nie zmieni.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Jest to zbędny przepis, który budził, delikatnie mówiąc... Chciałbym jednak zachęcić państwa do skreślenia dalszej części.

Stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski:

Zgadzamy się.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Dobrze, głosujemy.

Kto zatem jest, proszę państwa, za skreśleniem tej wyliczanki? (5)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (3)

Dziękuję bardzo.

Poprawki dwunasta i piętnasta, które mają być poddane pod głosowanie łącznie.

Bardzo proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Te poprawki usuwają z katalogu miejsc, w których można wyznaczyć palarnie, zakłady opieki zdrowotnej, pomieszczenia obiektów kultury i wypoczynku do użytku publicznego, lokale gastronomiczne i rozrywkowe, a poza tym zamykają katalog tych miejsc oraz wskazują, że palarnie mogą być tworzone w pomieszczeniach zakładów pracy wymienionych w art. 5 w ust. 1 w pktach 2, 3, 5, 6, 7 i 9.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Proszę państwa, ja będę głosował przeciwko tej poprawce, ponieważ mam wrażenie, że proponowany poprzednio w tak zwanej poprawce mniejszości zapis ma, jak mówię, większą szansę na to, że zyska poparcie na dalszej drodze legislacyjnej.

Stanowisko pana ministra?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski:

To też jest zbyt daleko idąca poprawka, gdyż w tym momencie nie można zrobić palarni w lokalach rozrywkowych itd.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Głosujemy zatem. Myślę, że mamy jasność.

Kto jest za przyjęciem poprawek dwunastej i piętnastej w wersji proponowanej przez panią senator Fetlińską? (2)

Kto jest przeciw? (5)

Kto się wstrzymał? (1)

Poprawka nie uzyskała poparcia.

Poprawki trzynasta, czternasta spowodują konieczność odpowiedniej modyfikacji poprawki szesnastej.

Bardzo proszę o objaśnienie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Poprawka trzynasta wskazuje, że palarnie można tworzyć w hotelach, obiektach służących obsłudze podróżnych, nie mogą natomiast być tworzone w szkołach i placówkach systemu oświaty, placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz w pomieszczeniach obiektów kultury i wypoczynku publicznego. Poza tym poprawka ta, skreślając pkt 8, zamyka katalog miejsc, w których tworzenie palarni będzie dopuszczalne.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Tak jest.

(Senator Zbigniew Pawłowicz: Przepraszam, można zapytać o czym ten pkt 8 mówi?)

Jedną sekundkę, już panu mówię... Że można tworzyć palarnie także w innych pomieszczeniach dostępnych do użytku publicznego, czyli de facto dopuszcza tworzenie ich wszędzie, gdzie kto zechce. Jestem przeciwko takiemu otwarciu.

(Głos z sali: Strona rządowa.)

Strona rządowa, proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski:

Tu jesteśmy też zgodni z panem senatorem.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Proszę państwa, kto jest za przyjęciem poprawki trzynastej? (5)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (3)

Proszę państwa, poprawka została przyjęta.

Poprawka czternasta...

(Głos z sali: Została wykluczona.)

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec: Została wykluczona w poprzednim głosowaniu).

Wykluczona.

Poprawka szesnasta.

Bardzo proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Ta poprawka wskazuje, że palarnie mogą zostać wyznaczone na terenie zakładów pracy oraz obiektów kultury i wypoczynku do użytku publicznego. Obecnie w tym przepisie jest mowa o pomieszczeniach tych obiektów, a nie o terenie.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Tak jest. Czyli, proszę państwa, odrzuciliśmy w poprzedniej wersji teren. Zostańmy chyba przy pomieszczeniach. Taka jest moja opinia.

Opinia pana ministra.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski:

Zgadzamy się z opinią pana senatora.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Pomieszczenia, a nie teren. Dobrze.

Wobec powyższego, kto jest za przyjęciem poprawki szesnastej?

(Głos z sali: Nie słyszeliśmy głosu pana ministra.)

To słuchajcie, a nie odbieracie telefony. Rząd mówi, że jest za pomieszczeniami.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski: Analogicznie jak wcześniej.)

(Głos z sali: Czyli za tą poprawką?)

Przeciw.

Kto zatem, proszę państwa, jest za przyjęciem poprawki szesnastej? (0)

Kto jest przeciwko? (7)

Kto się wstrzymał? (1)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka siedemnasta.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Ta poprawka usuwa z ustawy przepis umożliwiający tworzenie wydzielonych miejsc do palenia tytoniu w lokalach gastronomiczno-rozrywkowych innych niż palarnie.

(Przewodniczący Władysław Sidorowicz: Stanowisko...)

(Senator Janina Fetlińska: Jeszcze raz proszę powiedzieć.)

Obecnie ustawa upoważnia właściciela albo zarządzającego, aby wyłączył spod określonego wcześniej zakazu wydzielone pomieszczenie w lokalach gastronomiczno-rozrywkowych na określonych w tym przepisie warunkach. Ta poprawka zmierza do usunięcia tego przepisu całkowicie. W związku z tym w tych lokalach mogły być tworzone tylko palarnie na zasadach ogólnych.

(Głos z sali: To jest poprawka siedemnasta?)

(Przewodniczący Władysław Sidorowicz: To jest poprawka siedemnasta.)

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski: Pan mówi o poprawce siedemnastej. Nam się tutaj coś nie zgadza.)

Tu chodzi o ust. 4.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski: To jest ust. 4. Chodzi o to, że właściciel może wyłączyć spod zakazu wydzielone pomieszczenie i zrobić palarnię gdzie chce.)

Tak jest.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Przewodniczący Władysław Sidorowicz: Ale poczekajcie, bo poprzednio nie zabroniliśmy tworzenia palarni w lokalach.)

(Senator Michał Okła: I teraz dopuszczamy.)

Art. 5a w ust. 3 stanowi, że właściciel lub zarządzający może wyznaczyć palarnie między innymi w lokalu gastronomiczno-rozrywkowym.

(Przewodniczący Władysław Sidorowicz: Tak jest.)

Może wyznaczyć palarnie.

(Przewodniczący Władysław Sidorowicz: Tak jest.)

Ust. 4 w tym przepisie stanowi natomiast, że właściciel może wyłączyć spod zakazu określonego w art. 5, czyli wcześniej, z katalogu miejsc, w których nie można palić tytoniu, pomieszczenie w lokalu gastronomiczno-rozrywkowym...

(Przewodniczący Władysław Sidorowicz: A w przypadku jednoizbowych...)

...a w przypadku jednoizbowych lokali itd.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski: A w przypadku jednoizbowych... Tego pan nie doczytał, a to jest najbardziej istotne.)

(Przewodniczący Władysław Sidorowicz: W których powierzchnia izby nie przekracza 100 m2...)

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski: To jest właśnie clou programu i jesteśmy za skreśleniem tego...)

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Chcę tylko zwrócić uwagę, że przyjęcie poprawki siedemnastej wyklucza przyjęcie poprawki osiemnastej, która przeformułowuje pkt 4. Chcę powiedzieć, że ta poprawka...

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Tak, tak. Żeby była jasność, sytuacja, którą udało się wynegocjować zastąpienie dzisiejszego zapisu art. 4, jest zawarta we wniosku mniejszości z poprzedniego posiedzenia komisji. Nie ma zgody na wyrzucenie pktu 4 i zostawienie tylko możliwości tworzenia palarni w lokalach. Tak więc miejcie państwo świadomość za czym głosujemy. Teraz się pytam...

(Głos z sali: Stanowisko rządu.)

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski:

Chcę zapytać pana mecenasa. Czytając bowiem literalnie ust. 4, chodzi o to, żeby wyłączyć spod zakazu wydzielone pomieszczenie, a w przypadku jednoizbowych lokali gastronomiczno-rozrywkowych, których powierzchnia nie przekracza 100 m2, właściciel podejmie decyzję, czy przeznaczyć lokal dla osób palących czy dla niepalących. Tak? To jest wzór hiszpański. Czyli każdy będzie mógł sobie zrobić...

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Tak, na podstawie tej poprawki cały ten przepis zostanie usunięty z ustawy w całości.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Są dwa warianty rozwiązania tej sytuacji. Jedno radykalne − usuwamy przepis czwarty, skoro można tworzyć palarnie. I nieradykalne, które − jak jeszcze raz mówię − opiera się o pewną zgodę polityczną. Art. 4 uzyskuje zapis zawarty w poprawce osiemnastej. Żebyśmy mieli świadomość tego, co jest przedmiotem glosowania.

Pan mecenas, bardzo proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Może tylko wyjaśnię konsekwencje przyjęcia tej poprawki. Przyjęcie tej poprawki i usunięcie ust. 4 z art. 5a uniemożliwi głosowanie nad kolejnymi poprawkami, które polegają na modyfikacji tego przepisu. Poprawki od dziewiętnastej do dwudziestej pierwszej modyfikują ust. 4.

(Przewodniczący Władysław Sidorowicz: Tak.)

Poprawka siedemnasta usuwa ust. 4 z ustawy w całości.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Tak

Proszę bardzo.

Senator Zbigniew Pawłowicz:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Prosiłbym, żebyśmy wszyscy państwo senatorowie rozważyli przed głosowaniem nad poprawką siedemnastą ideę i cel ustawy, którą procedujemy. Ideą i celem była ochrona osób niepalących przed stycznością z dymem tytoniowym. I poprawka siedemnasta ma za zadanie jednoznacznie zapewnić tę ochronę.

Tymczasem następne bardzo istotne poprawki, o których pan przewodniczący mówił, od osiemnastej do dwudziestej pierwszej, mimo wszystko − mamy badania, że trzeba by stworzyć tunel aerodynamiczny, żeby wyciągnąć ten dym i nikotynę − nie zapewniają bezpieczeństwa kelnerkom, obsłudze, różnym osobom, które będą narażone na dym tytoniowy. Byliśmy nie tak dawno we Francji i zapoznano nas z wieloma procesami odszkodowawczymi, gdzie pracownicy skarżą pracodawców o narażenie na styczność z dymem tytoniowym i tym samym możliwość zapadalności na, przykładowo, nowotwory tytoniozależne. Bardzo proszę państwa senatorów przy głosowaniu o wzięcie tego pod uwagę. Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Pan minister, bardzo proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski:

Dziękuję bardzo.

Nie mogę nie zgodzić się z senatorem Pawłowiczem, czyli inaczej mówiąc zgadzam się, dlatego że stanowisko rządu, które jestem obowiązany reprezentować, jasno stanowi, że zgadzamy się na wyodrębnione i odpowiednio przystosowane pomieszczenie, palarnię, w lokalach gastronomiczno-rozrywkowych. Takie jest stanowisko rządu.

(Senator Zbigniew Pawłowicz: Takie głosowanie się odbyło. Palarnie są...)

To jest prawda. Rozumiem, Panie Przewodniczący, że potem mogą być w Sejmie różne tego losy. Jest natomiast prawdą to, co mówi pan senator Pawłowicz, że nie ma takiej możliwości − przecież te drzwi się otwiera itd. − żeby ten dym nie przenikał. Nie ma takiej możliwości. Znamy wszyscy lokale. Ten dym tak naprawdę będzie krążył. Oczywiście, jest jeszcze niezwykle istotna sprawa, o której mówiono dzisiaj marginalnie na posiedzeniu plenarnym Senatu, że nikt właściwie nie mówi o tym, że tam pracują ludzie i niekoniecznie z własnej woli chcą ten dym tytoniowy wnikać... Badania uniwersytetu w Berkeley mówią, że jeżeli to jest w ogóle palarnia i nawet tam nikt nie pali trzy godziny, to jeszcze przez dziesięć lat będą się nitrozaminy ulatniać. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Rozumiem.

Proszę państwa, wracamy do dyskusji. Argumenty padły. Myślę, że...

(Głos z sali: Chyba pan jeszcze chciał zabrać głos.)

Tak? Jeszcze ktoś chce zabrać głos? Nikt. Możemy głosować, proszę państwa.

Kto jest zatem za przyjęciem poprawki siedemnastej? (6)

Kto jest przeciw? (2)

Zgłaszam wniosek mniejszości.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Głos z sali: Nie ma.)

Nie ma wniosku mniejszości?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Ta poprawka wykluczyła głosowanie nad poprawkami: osiemnastą, dziewiętnastą, dwudziestą i dwudziestą pierwszą. Te poprawki następnie wzajemnie się wykluczają. Jeżeli pan senator wskaże, którą poprawkę chciałby...

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Zgłosić jako wniosek mniejszości? Chcę zgłosić poprawkę dwudziestą, która doprecyzowuje czym jest pomieszczenie... czyli poprawkę senator Jadwigi Rotnickiej. To jest dwudziesta.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec: Senator Rotnickiej?)

Tak, chcę tę poprawkę poprzeć.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec: Który senator będzie...)

Pan senator Okła będzie referował.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Proszę państwa, bardzo bym się cieszył, gdyby stanowisko rządu miało jeszcze poparcie w naszym klubie. Mamy jednak czas, żeby nad tym popracować.

Poprawka dwudziesta pierwsza.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec: Dwudziesta druga. Poprawka dwudziesta pierwsza została...)

Dwudziesta druga.

Proszę państwa, to jest poprawka, która...

Proszę bardzo.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Poprawka upoważnia ministra zdrowia, aby określił w drodze rozporządzenia szczegółowe warunki techniczne, którym powinny odpowiadać palarnie, sposób ich usytuowania i wyposażenia.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Powiem, proszę państwa, może króciutko tylko, że ci ludzie, którzy zwalczają palenie, często też kwestionują funkcjonowanie palarni. Chcę powiedzieć państwu, że spotkałem w przepisach estońskich duże rozwinięcie opisu palarni, które skuteczniej ma chronić przed przenikaniem dymu. Nasz zapis jest bardzo ogólny, stąd była prośba o to, żeby minister jednak doprecyzował w rozporządzeniu, jak powinna wyglądać palarnia.

Bardzo proszę, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski:

Dziękuję bardzo.

Jeszcze raz podtrzymam swoje stanowisko z posiedzenia plenarnego...

(Przewodniczący Władysław Sidorowicz: Jest pan przeciw?)

Odczytam jeszcze literalnie, jakie jest stanowisko rządu. Biorąc pod uwagę, że palarnie, jak i samo palenie tytoniu, jest szkodliwe i niepożądane, normowanie metrażu, konstrukcji, wyposażenia i tym podobnych warunków technicznych przez ministra zdrowia uważamy za zbędne i niewłaściwe. Paradoksalnie w projekcie załącznika wygląda normowanie wymiany powietrza, gdy sam palący inhaluje świadomie niekontrolowaną ilość dymu tytoniowego. Dziękuję.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Pan senator Muchacki.

Senator Rafał Muchacki:

Panie Przewodniczący, mówiąc o tym przykładzie estońskim, który jest niewątpliwie bardzo ważny, mówił pan o przenikaniu dymu do pomieszczeń. Jednak gdy ja czytam definicję palarni, która jest w tej ustawie, to ona literalnie bardzo dobrze precyzuje to, aby dym tytoniowy nie przenikał do innych pomieszczeń. Mówię o wentylacji, filtracji. Pytam: jak to jest? Dziękuję.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

To nie będziemy popierać tej poprawki.

Kto jest za przyjęciem poprawki dwudziestej drugiej?

Kto jest przeciwko przyjęciu tej poprawki? (5)

Kto się wstrzymał? (3)

Dziękuję.

(Senator Norbert Krajczy: Czy mogę zabrać głos?)

Tak, proszę bardzo.

Senator Norbert Krajczy:

Chcę zapytać, dlaczego pominęliśmy poprawkę dwudziestą pierwszą, senatora Kalety.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Ona została wykluczona przez przyjęcie poprawki siedemnastej.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Poprawka siedemnasta wyklucza celowość...

Dobrze, proszę państwa, poprawka dwudziesta trzecia.

Proszę bardzo.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Ta poprawka wprowadza zakaz sprzedaży detalicznej wyrobów tytoniowych w samoobsługowych placówkach handlowych oraz w sprzedaży wysyłkowej przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Zastępuje się, czyli rozszerza się katalog zakazów dotyczących sprzedaży wyrobów tytoniowych. Wysyłkowa i internetowa sprzedaż jest wykluczona.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Stanowisko rządu?

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Moim zdaniem to jest rozszerzenie.

(Senator Michał Okła: Ja bym był przeciwko.)

Pan minister?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski:

Rzeczywiście, jeżeli jest tutaj sformułowanie "w systemie samoobsługowym", a ma być "w samoobsługowych placówkach", to zmienia to nieco postać rzeczy.

(Przewodniczący Władysław Sidorowicz: Tak.)

Tak że w takim razie tutaj nie zgadzalibyśmy się z tym.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Dobrze. Czyli stanowisko rządu jest przeciwne.

Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń.

Kto jest za przyjęciem poprawki dwudziestej trzeciej?

Senator Janina Fetlińska:

Przepraszam, mam pytanie, bo się zagubiłam. Czy nie było na ten temat już na poprzednim posiedzeniu komisji...

(Przewodniczący Władysław Sidorowicz: Nie.)

...o systemie wysyłkowym?

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Nie. To jest poprawka senatora Gruszki. Poprawka zmienia definicję.

Proszę państwa, objaśniliśmy...

(Senator Janina Fetlińska: Jeszcze chwileczkę. Jeśli można prosić...)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Senator Janina Fetlińska: Ale na posiedzeniu naszej komisji była o tym mowa.)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Czy czekamy jeszcze na panią senator?

Senator Janina Fetlińska:

Mam tutaj wątpliwość. W ustawie jest zapis w brzmieniu: "zabrania się sprzedaży detalicznej, wyrobów tytoniowych w systemie samoobsługowym". Czym to się różni...

(Przewodniczący Władysław Sidorowicz: Zastępuje się.)

Tak, zastępuje się wyrażeniem "w samoobsługowych placówkach handlowych". Czym się różni to sformułowanie "system samoobsługowy" od "samoobsługowych placówek handlowych"?

(Przewodniczący Władysław Sidorowicz: Trzeba by zapytać pana Gruszkę.)

Senator Michał Okła:

System samoobsługowy to taki, w którym nie możesz podejść do lady, do półek i wziąć papierosy... W placówce samoobsługowej zaś nie wolno ich sprzedać przy kasie.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

W całym supermarkecie nie wolno sprzedać, a w systemie samoobsługowym wolno sprzedawać przez ekspedienta.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Czyli poprawka rozszerza katalog zakazów. Mamy już chyba jasność i możemy głosować.

Kto jest za przyjęciem poprawki pana senatora Gruszki? (0)

Kto jest przeciwko przyjęciu tej poprawki? (5)

Kto się wstrzymał? (3)

Poprawka nie uzyskała poparcia.

Poprawka dwudziesta czwarta.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Ta poprawka wyłącza sklepy wolnocłowe spod zakazu sprzedaży wyrobów tytoniowych w systemie samoobsługowym.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Stanowisko rządu.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski:

Tak myślimy... Gdy człowiek przemieszcza się po świecie, to widzi, że rzeczywiście w sklepach wolnocłowych jest sprzedaż samoobsługowa. Z kolei tam dzieci nie są same, są zawsze...

(Senator Michał Okła: Tam nie kupują dzieci, bo to jest sprzedaż na paszport albo dowód osobisty.)

Dokładnie.

(Głos z sali: Na bilet.)

Na bilet, gdzie jest data urodzenia. Dziecko nie jest samo, bo musi być pod opieką dorosłego. W związku z tym tutaj logicznie rozumując możemy się zgodzić.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Dobrze. Proszę państwa, czy są jeszcze uwagi do stanowiska rządu w tej sprawie? Nie ma uwag.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (7)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Poprawka została jednogłośnie przyjęta.

Proszę państwa, poprawki dwudziesta piąta i trzydziesta druga muszą być poddane pod głosowanie łącznie. Przyjęcie tych poprawek wyklucza głosowanie nad poprawką dwudziestą dziewiątą. Są to poprawki pani senator Fetlińskiej.

Panie Mecenasie, bardzo proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Te poprawki wprowadzają zakaz produkcji i wprowadzania do obrotu wyrobów do palenia imitujących wyroby tytoniowe, służące inhalowaniu produktów spalania innych niż tytoniu, oraz ich produkcji. Przy czym chcę zwrócić uwagę, że te poprawki wykraczają poza zakres regulacji przyjętej przez Sejm i można narazić Senat na zarzut naruszenia trybu legislacyjnego opisanego w konstytucji.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Dobrze.

Stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski:

Tutaj ważne jest stanowisko Biura Legislacyjnego. W tym wypadku, jeżeli biuro tak uważa, to nie możemy się na to zgodzić.

Senator Janina Fetlińska:

Stanowisko rządu, Panie Przewodniczący, jeśli można, było pozytywne dla tej poprawki. To było na stronie dziewiątej, jak dobrze pamiętam. Byłam mile zaskoczona taką postawą. Podtrzymuję więc tę poprawkę.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Dobrze.

Proszę państwa, kto jest za przyjęciem poprawki dwudziestej piątej? (3)

(Głos z sali: I trzydziestej dwa.)

I trzydziestej drugiej.

Kto jest przeciw? (5)

Poprawka nie uzyskała poparcia.

(Senator Janina Fetlińska: Wniosek mniejszości.)

Dobrze.

Proszę państwa, poprawka dwudziesta szósta. Poprawka senatora Bisztygi.

Bardzo proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Ta poprawka zabrania umieszczania na opakowaniach wyrobów tytoniowych napisów, nazw, znaków towarów oraz symboli sugerujących, że dany wyrób tytoniowy jest mniej szkodliwy niż inne, chyba że podmiot wprowadzający je do obrotu uzyska od właściwego organu potwierdzenie zmniejszonej szkodliwości tych wyrobów. Ta poprawka, podobnie jak poprzednie, może powodować wątpliwości co do jej zgodności z konstytucyjnym trybem legislacyjnym.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Pan minister, proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski:

Myślę, że tu opinia legislatorów jest ważna.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Czy są uwagi do tej sprawy? Nie widzę.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki dwudziestej szóstej? (0)

Kto jest przeciw? (6)

Kto się wstrzymał? (2)

Dwóch senatorów wstrzymało się od głosu. Poprawka została odrzucona.

Poprawka dwudziesta siódma.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Ta poprawka zakazuje eksponowania w punktach sprzedaży także rekwizytów tytoniowych.

(Głos z sali: Rekwizyty to też popielniczki, bibułki...)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Głos z sali: Bardzo szeroki zakres.)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Nie mogę dyskutować z poprawką, nie jestem jej autorem. To jest poprawka senatora Gruszki.

(Przewodniczący Władysław Sidorowicz: Proszę państwa, mamy tutaj niezbyt jasny...)

Rekwizyty to są artykuły przeznaczone do używania tytoniu, papierośnice, cygarniczki, bibułki do papierosów, urządzenia do ich zwijania, fajki oraz przybory do ich czyszczenia i nabijania tytoniu.

(Przewodniczący Władysław Sidorowicz: I o co tutaj chodzi?)

O to, że jest zabroniona na przykład... nie wiem, że w sklepie nie będzie fajki, przyborów do czyszczenia i popielniczek.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

To jest bez sensu.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Proszę państwa, wobec powyższego, krótko mówiąc, poprawka bardzo daleko ingeruje w obrót. Mamy zatem już jasność.

Czy są jeszcze jakieś głosy? Proszę bardzo.

Senator Rafał Muchacki:

Mam pytanie, Panie Przewodniczący. Kilka dni temu byliśmy świadkami na lotnisku w Katowicach − może państwu jest znany ten przypadek − gdy jeden z Niemców, uczniów niemieckich, trzynastolatek, kupił w sklepie zapalniczkę w kształcie granatu.

(Przewodniczący Władysław Sidorowicz: Czego?)

Granatu. Takiego zaczepnego granatu. I lotnisko było przez trzy godziny zamknięte, pomimo tłumaczenia, że jest to zapalniczka. Chodzi mi o taką rzecz, czy w rekwizytach tytoniowych mieści się na przykład coś na kształt papierosa, co jest na przykład zapalniczką, czy też coś takiego, co jest na przykład gumą do życia... Proszę mi to przybliżyć. Chciałbym tu mieć świadomość...

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Jest definicja rekwizytów.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec: Ale jest jeszcze tutaj napisane, Panie Przewodniczący: z wyłączeniem zapalniczek i zapałek.)

Rekwizyty tytoniowe obejmują... Mamy tutaj ustawę z 1995 r. Nie wiem, czy pan ma tę ustawę matkę. I tu jest definicja rekwizytów tytoniowych, która nie obejmuje zapalniczek i zapałek. Krótko mówiąc, nie powinniśmy chyba zakazywać sprzedaży fajek i innych takich rzeczy. Mamy więc chyba już jasność.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki dwudziestej siódmej? (3)

Kto jest przeciw? (5)

Poprawka nie uzyskała poparcia.

Senator Janina Fetlińska:

Wniosek mniejszości.

(Głos z sali: Wniosek mniejszości?)

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Tak, jest wniosek mniejszości.

Proszę państwa, poprawki dwudziesta ósma i trzydziesta. Poddajemy je pod głosowanie łącznie.

Bardzo proszę, Panie Mecenasie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Te poprawki wskazują, że przepis o obowiązku umieszczania na opakowaniach papierosów informacji o zawartości substancji szkodliwych dla zdrowia dotyczy także opakowań tytoniu do palenia.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Stanowisko rządu.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Senator Michał Okła: To nie jest to samo. Zawsze są napisy. Ten przepis chyba już obowiązuje.)

Czyli chodzi o to, żeby objąć także tytonie, tabaki. Tak? Żeby też tam były napisy informujące o szkodliwości?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Ten przepis odwołuje się do art. 9 ust. 1 pkt 2, który stanowi, że na każdym opakowaniu jednostkowym papierosów wprowadzanych do obrotu handlowego w Polsce należy umieścić czytelne informacje o zawartości substancji smolistych, nikotyny i tlenku węgla w jednym papierosie. Poprawka senatora Bisztygi stanowi, że ten przepis stosuje się odpowiednio i do tytoniu do palenia, z uwzględnieniem ust. 6a. Ust. 6a jest sformułowany w kolejnej poprawce − trzydziestej.

(Senator Michał Okła: Nie da się obliczyć przecież...)

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Krótko mówiąc, jak rozumiem, napotykamy tutaj na barierę techniczną.

Bardzo proszę jeszcze o stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski:

Tutaj, rzeczywiście, Panie Przewodniczący, jest kłopot z dookreśleniem, bo co innego w przypadku papierosa, a co innego w przypadku tytoniu. No bo jak to określić? W każdej ilości?

(Senator Michał Okła: Oczywiście, jest problem ilościowego określenia.)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Głos z sali: A cóż to jest ta jednostka?)

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Nie da się. Dobrze, głosujemy.

Proszę państwa, kto jest za przyjęciem poprawek dwudziestej ósmej i trzydziestej? Kto jest za tymi poprawkami? (2)

Kto jest przeciw? (5)

Kto się wstrzymał? (1)

Poprawki nie uzyskały poparcia.

Poprawka dwudziesta dziewiąta, bo dwudziesta ósma i trzydziesta są wykluczone. Poprawka dwudziesta dziewiąta.

Proszę bardzo.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Ta poprawka nakazuje umieszczać na opakowaniach tabaki oraz elektronicznych inhalatorów nikotyny i innych wyrobów o podobnym działaniu, z wyłączeniem produktów leczniczych, jedno ostrzeżenie o szkodliwości zajmujące nie mniej niż 30% największej i najbardziej widocznej płaszczyzny opakowania.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Stanowisko rządu?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski: Możemy się zgodzić.)

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (6)

Kto się wstrzymał? (0)

Kto jest przeciw? (2)

Dwóch senatorów głosowało przeciw. Tak?

Senator Henryk Woźniak:

Panie Przewodniczący, czy mogę zająć chwilę czasu? Bardzo mało mówię i mam pewien dyskomfort. Głosowałem za poprawką Stanisława Bisztygi i chciałbym mieć pewność, czy odrzucenie tej poprawki oznacza, że sam tytoń, palenie tytoniu, nie jest szkodliwe, tylko palenie papierosa jest szkodliwe, co by oznaczało, myśląc logicznie, że bibuła jest szkodliwa. Czy ja dobrze myślę?

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Nie. Chodzi o to, że przy dawkowaniu tytoniu w fajce, jak rozumiem, trudno jest powiedzieć, ile napakuje się go do tej fajki.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Dobrze. Chcę zwrócić uwagę, że przeszliśmy do poprawki trzydziestej pierwszej. Są to poprawki senatora Gorczycy i senatora Bisztygi.

Bardzo proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Ta poprawka modyfikuje przepis upoważniający ministra zdrowia do określenia w drodze rozporządzenia między innymi dopuszczalne zawartości substancji smolistych. Poprawka uzupełnia ten przepis o sposób ustalania laboratoriów badawczych, badających zawartość tych substancji w wyrobach tytoniowych. Muszę natomiast zwrócić uwagę, że może się pojawić wątpliwość co do zgodności tej poprawki z konstytucyjnym trybem legislacyjnym, ponieważ Sejm tego przepisu nie nowelizował.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Wykracza poza zakres nowelizacji.

Stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski:

Tutaj mamy pewien kłopot, bo tego rzeczywiście nie było w treści ustawy. Dzisiaj była nad tym dyskusja na posiedzeniu plenarnym Senatu i padło tam wiele...

(Przewodniczący Władysław Sidorowicz: Racji.)

...wiele celnych uwag, mówiących o tym, że rzeczywiście producenci muszą w tej chwili badać to poza granicami kraju, czyli uciekają nam pieniądze skoro i tak się produkuje. W tym momencie mogłoby to zostać umiejscowione w naszym kraju. To więc jest rzeczywiście godne rozważenia, tak bym powiedział, patrząc z punktu widzenia interesu Polski.

(Głos z sali: W Sejmie powiedziano, że nie zdążyli i że na pewno Senat się tym zajmie. Taka była...)

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Dobrze. Tu akurat jesteśmy, że tak powiem, na granicy...

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Kto... Bardzo proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Poza tą kwestią ewentualnie przyjęcie tej poprawki spowodowałoby konieczność wprowadzenia do ustawy przepisu przejściowego, czasowo utrzymującego w mocy rozporządzenie, które w tej chwili zostało wydane na podstawie zmienianej delegacji. Jest bowiem taka zasada, że zmiana delegacji powoduje, że dotychczas obowiązujące rozporządzenie traci moc.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Dodatkowy skutek przyjęcia tej poprawki będzie taki, że rozporządzenie wydane na podstawie art. 10 utraci moc.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Myślę, że nie pozostaje nam nic innego, proszę państwa, jak bardzo szybka nowela tej ustawy. Wydaje mi się natomiast, że za daleko tutaj idziemy. Przyjmujemy sugestię głosów, nawet nieupoważnionych, żeby jednak próbować namówić na szybką ścieżkę legislacyjną. Rozumiem, że tu ministerstwo też czuwa nad tą uwagą. Dobrze?

Głosujemy więc... Jaką decyzję ministerstwo podejmuje?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski:

Jeśli można, Panie Przewodniczący, to problem też polega na tym, że to jest komisyjny projekt ustawy, czyli ustawa, która nie była przygotowana przez rząd.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Ale rząd ma inicjatywę ustawodawczą i może w każdej chwili wprowadzić... Aczkolwiek trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że tryb jest bardzo długi. Czym ryzykujemy, proszę państwa? Tym, że Sejm nam to wyrzuci. Czy coś jeszcze?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Ryzyko jest takie, że gdyby ten przepis został zaskarżony do Trybunału Konstytucyjnego, Trybunał mógłby uznać, że jest on niezgodny z konstytucją. Zdaniem Trybunału bowiem, wyrażonym w wielu orzeczeniach, zgłaszanie poprawek polegających na nowelizacji przepisów, które nie były nowelizowane w Sejmie, narusza tryb legislacyjny opisany w konstytucji. Jest to, oczywiście, tylko wątpliwość i jest to tylko niebezpieczeństwo, na które muszę zwrócić uwagę.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Jasne.

Pan senator Woźniak.

Senator Henryk Woźniak:

Mam pytanie do rządu. W tej delegacji bowiem jest swoisty zapis, że rozporządzenie miałoby określać wykaz laboratoriów. To znaczy, że są jakieś laboratoria. Tymczasem mówiliśmy wcześniej, że ich nie ma i trzeba jeździć za granicę. To jak można wykaz sporządzić? Chodziłoby o standardy laboratoriów na terenie krajów. To jest delegacja zupełnie chybiona. Redakcyjnie tak sformułowana, że jest nie do wykonania.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Wobec powyższego, proszę państwa, biorąc pod uwagę złożoność tej sytuacji, przystępujemy do głosowania.

Kto jest za poparciem poprawki trzydziestej pierwszej? (0)

Kto jest przeciw? (4)

Kto się wstrzymał? (3)

Poprawka nie uzyskała poparcia.

Poprawka trzydziesta trzecia.

Bardzo proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

To jest poprawka doprecyzowująca. Ona była omawiana przeze mnie na posiedzeniu komisji.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Poprawka doprecyzowująca. Była przyjęta.

Pan minister?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski: Zgadzamy się.)

Kto jest za? (8)

(Senator Zbigniew Pawłowicz: To jest trzydziesta trzecia poprawka?)

(Głos z sali: Tak.)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka trzydziesta czwarta, poprawka senatora Trzcińskiego.

(Głos z sali: Już była.)

Przepraszam, ona była poddana pod głosowanie łącznie z inną poprawką.

Poprawka trzydziesta piąta.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Ta poprawka obniża karę grzywny za sprzedawanie wyrobów tytoniowych wbrew zakazom i nieumieszczanie informacji o zakazie palenia tytoniu w obiekcie albo w środku transportu z 2 tysięcy zł do 1 tysiąca zł.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Pan minister, proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski:

Bardzo się nie zgadzamy.

(Głos z sali: My też.)

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Kto jest za przyjęciem poprawki pana senatora Kalety? (0)

Kto jest przeciw? (7)

Kto się wstrzymał? (1)

Jeden senator wstrzymał się od głosu. Poprawka nie uzyskała poparcia.

Poprawka trzydziesta szósta.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Ta poprawka wprowadza za wykroczenia, o których wcześniej mówiłem, sztywną karę grzywny w wysokości 2 tysięcy zł. W tej chwili jest to kara grzywny do 2 tysięcy zł. Organ może ją wymierzyć w niższej wysokości. Na podstawie tej poprawki byłaby to kara grzywny sztywna.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Stanowisko ministra?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski: Jesteśmy przeciwni tej poprawce.)

Dobrze. Są jakieś głosy w tej sprawie? Nie ma.

Kto jest za przyjęciem poprawki senatora Trzcińskiego? (0)

Kto jest przeciw? (6)

Ile osób się wstrzymało? (2)

Przy dwóch senatorach wstrzymujących się od głosu poprawka nie uzyskała poparcia.

Poprawka trzydziesta siódma...

(Głos z sali: To samo.)

Tyle tylko, że pan senator proponuje, żeby to była grzywna 500 zł.

Stanowisko rządu?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski: Jesteśmy przeciwni.)

Dobrze. Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (0)

Kto jest przeciw? (5)

Kto się wstrzymał? (3)

Trzech senatorów wstrzymało się od głosu. Poprawka nie uzyskała poparcia.

Poprawka trzydziesta ósma.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Poprawka ma zapewnić ustawie spójność terminologiczną.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Stanowisko rządu?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski: Możemy się zgodzić.)

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (8)

Poprawka jednogłośnie przyjęta.

Poprawka trzydziesta dziewiąta.

(Głos z sali: Trzydziesta dziewiąta już była.)

Zostaje poprawka czterdziesta. Z tego, co pamiętam, skraca okres na dostosowanie...

Bardzo proszę

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Zgodnie z art. 1 pkt 6 noweli, na opakowaniach wyrobów tytoniowych należy umieszczać nowe...

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

I jest rok na dostosowanie.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec: Jest rok.)

Stanowisko rządu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski:

Jesteśmy za tą poprawką.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Poprawiło się. Słuchajcie, głosujemy.

(Głos z sali: Kompromis musi być.)

Jaki?

(Głos z sali: Półtora roku.)

Nie ma takiej poprawki.

(Głos z sali: Nie ma takiej możliwości.)

Nie ma takiej poprawki. Albo przyjmujemy poprawkę albo dwanaście miesięcy...

Kto jest za dwunastoma miesiącami? (5)

Kto jest przeciw? (1)

Kto się wstrzymał? (2)

Dwóch senatorów wstrzymało się od głosu, jeden głosował przeciw. Poprawka została przyjęta. Dziękuję bardzo.

Na tym, proszę państwa...

(Senator Janina Fetlińska: Panie Przewodniczący, mam jeszcze prośbę.)

Ale skończyliśmy głosowania.

Senator Janina Fetlińska:

Tak, ale ja chcę jeszcze wrócić do poprawki dwudziestej trzeciej. Po prostu zagapiłam się. Cały czas byłam przekonana, że mamy uchwalony zakaz sprzedaży wysyłkowej przy wykorzystaniu komunikacji elektronicznej. To jest poprawka senatora Gruszki.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Nie, ta poprawka, niestety, była inna. To była inna poprawka.

(Głos z sali: Dodawała...)

(Senator Janina Fetlińska: Właśnie, dodawała... I ja jej nie widzę. Czy została po prostu zgubiona?)

Nie. Proszę przeczytać tę poprawkę.

(Senator Janina Fetlińska: Pamiętam, że na poprzednim posiedzeniu...)

Proszę zajrzeć do druku i przeczytać tę poprawkę.

(Senator Janina Fetlińska: Dobrze.)

Poprawka zastępuje wyrazy; "w systemie samoobsługowym" wyrazami: "w samoobsługowych placówkach handlowych...". Poświęciliśmy tej sprawie dosyć dużo czasu.

(Senator Janina Fetlińska: Tak, ale mimo wszystko chciałabym to wyjaśnić.)

Przepraszam bardzo, ale poprawka została przegłosowana, zamknięta...

(Senator Janina Fetlińska: Wniosek mniejszości.)

Nie ma wniosku mniejszości, bo nie był zgłoszony wtedy, gdy poprawka była poddana pod głosowanie. Nie ma tego wniosku mniejszości.

Proszę państwa, zostaje jeszcze wyłonić sprawozdawców. Poprawkę mniejszości będzie zgłaszał pan senator Okła, a ja, jak rozumiem, będę sprawozdawcą stanowiska komisji. Czy są głosy sprzeciwu lub jakiś inny głos? Pani senator Fetlińska ma też jedną poprawkę mniejszości.

(Głos z sali: Dwie.)

Tej drugiej nie ma. To wyjdzie, proszę państwa, z protokołu. Tym niemniej do godziny 23.00 nie ma wniosku mniejszości.

Chcę bardzo dziękować panu ministrowi oraz obecnym i wiernym nam kibicom prac tej komisji.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Senator Zbigniew Pawłowicz: Panie Przewodniczący, inkasują za to pieniądze.)

Tak, a my też nie pracujemy za darmo.

Na tym zamykam posiedzenie senackiej Komisji Zdrowia.

(Koniec posiedzenia o godzinie 21 minut 29)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów