Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (156) z 14. posiedzenia

Komisji Zdrowia

w dniu 4 marca 2008 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o Karcie Polaka oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (druk senacki nr 75, druki sejmowe nr 226, 256).

(Początek posiedzenia o godzinie 18 minut 00)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Władysław Sidorowicz)

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Witam serdecznie panów senatorów. Pani senator chyba dzisiaj do nas nie dojechała…

(Głos z sali: Jest w szpitalu.)

Ojej…

Witam przybyłych przedstawicieli rządu, z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, z Ministerstwa Zdrowia i…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Witam przedstawiciela Naczelnej Izby Lekarskiej.

Szanowni Państwo, w porządku obrad mamy rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o Karcie Polaka oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Tekst tej ustawy trafił do nas z Sejmu w dniu 29 lutego. Termin jest krótki, dlatego obradujemy w trybie pilnym.

Bardzo proszę przedstawiciela ministerstwa spraw wewnętrznych o zreferowanie celu tej nowelizacji.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Przedstawiciela wnioskodawcy, tak… A kto jest wnioskodawcą? Nie rząd?

Dyrektor Departamentu Prawnego w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Angelina Sarota:

Wnioskodawcą, jeśli mogę…

Angelina Sarota, dyrektor Departamentu Prawnego kancelarii premiera.

Chciałabym bardzo przeprosić za nieobecność pana ministra Leszkiewicza, który jest upoważniony przez pana premiera do prezentowania tego projektu ustawy. Wnioskodawcą jest kancelaria premiera, a w jej imieniu szef kancelarii, ale zakres tych zadań należy bezpośrednio do Ministerstwa Zdrowia. Nie wiem, Panie Przewodniczący, czy odpowiedni rangą nie byłby pan minister…

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Dziękuję za sugestię i bardzo proszę pana ministra o zreferowanie celu zmiany ustawy o Karcie Polaka.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Adam Fronczak:

Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo Senatorowie!

Ustawa o zmianie ustawy o Karcie Polaka oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych składa się z trzech artykułów. Bezpośrednio w gestii ministra zdrowia jest art. 2 i pośrednio art. 3. Art. 1 jest w pełni w gestii kancelarii i ministerstwa spraw wewnętrznych. Nie chciałbym wkraczać tak dokładnie w art. 1, przepraszam, ale nie czuję się kompetentny, aby szczegółowo państwu senatorom ten artykuł przybliżać. Te zapisy, które tutaj są, a które wcześniej czytałem, są dla mnie jednoznaczne, wiem, z czego one wynikają, ale to tak naprawdę byłoby przekraczanie moich kompetencji. Dlatego, jeśli pan przewodniczący pozwoli, skupię się na art. 2, który mówi o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Dlaczego musimy zmienić tę ustawę? Otóż ta nowelizacja nie wprowadza w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych żadnych zmian o charakterze merytorycznym, chciałbym to podkreślić. Mamy tutaj potrzebę nowelizacji, która wynika z konieczności dostosowania przepisów ustawy o Karcie Polaka do przepisów ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w brzmieniu, które obowiązuje od 29 września 2007 r.

Tak naprawdę chodzi o zmianę trzech artykułów – art. 12, art. 97 i art. 108.

W art. 12 ustawy o świadczeniach, który wymienia enumeratywnie świadczeniobiorców uprawnionych do świadczeń finansowanych z budżetu państwa, wprowadzamy pkt 9, w którym to punkcie jest mowa o osobach posiadających Kartę Polaka. W tym miejscu chciałbym od razu nadmienić, że przeanalizowaliśmy, jak to się przedstawia liczebnie. Spodziewamy się, że rocznie będzie od ośmiu i pół do dziewięciu tysięcy takich osób. Z uwagi na średni koszt takiego świadczenia jest to absolutnie nieistotne dla systemu z punktu widzenia wydatków, a zdecydowanie poprawia poczucie bezpieczeństwa tych osób i daje im pełen komfort, że są na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, która dba również o ich zdrowie.

Kolejna zmiana, dotycząca art. 97 ust. 3 pkt 2a ustawy o świadczeniach, wskazuje, iż kwota na finansowanie tych świadczeń będzie przekazywana, w formie dotacji, do Narodowego Funduszu Zdrowia, który z kolei będzie te świadczenia finansował za pośrednictwem oddziału wojewódzkiego, co implikuje zmianę art. 108 ust. 1a ustawy o świadczeniach. Obecne uregulowania zawarte w Karcie Polaka przewidują finansowanie tych świadczeń bezpośrednio z budżetu państwa, bez pośrednictwa Narodowego Funduszu Zdrowia. Ta zmiana, tak jak wspomniałem, jest wynikiem dostosowania tego do przepisów ustawy obowiązującej od 29 września 2007 r.

Szczegółowe zasady dotyczące sposobu i trybu finansowania z budżetu państwa określać będzie rozporządzenie Rady Ministrów, wydane na podstawie art. 13a ustawy o świadczeniach. Zmiana redakcyjna delegacji ustawowej zawarta w tym przepisie również spowodowała konieczność nowelizacji przepisów w projektowanej ustawie.

I art. 3, o którym wspomniałem, że pośrednio… Ten artykuł mówi o dwóch datach, stwierdza, że ustawa wchodzi z dniem 28 marca 2008 r., z wyjątkiem art. 2, który wchodzi w życie 29 marca. Czyli najpierw ustawa, a potem delegacja do zmiany ustawy o świadczeniach zdrowotnych…

To są te elementy, Panie Przewodniczący, które są w gestii ministra zdrowia. Bardzo proszę o pozytywne rozpatrzenie tych zmian. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Dziękuję bardzo panu ministrowi.

Czy ktoś z kancelarii premiera chciałby się wypowiedzieć?

Bardzo proszę.

Dyrektor Departamentu Prawnego w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Angelina Sarota:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Angelina Sarota, dyrektor Departamentu Prawnego w kancelarii premiera.

Art. 1 obejmuje w zasadzie również techniczne, dostosowujące zmiany w ustawie o Karcie Polaka.

Zacznę od zmiany pierwszej. Zmienione zostało nazewnictwo wizy, która zgodnie z przepisami obowiązującymi przed wejściem do strefy Schengen była nazywana wizą długoterminową, a w tej chwili jest to wiza pobytowa krajowa. Jest również mała zmiana dotycząca tego, że obecnie ustawa daje możliwość zwolnienia z opłaty za wydanie wizy, co powoduje, że osobom, którym wiza nie zostanie wydana, takie zwolnienie nie przysługuje. Dlatego też zmieniliśmy to sformułowanie na sformułowanie: “zwolnienie z opłaty za przyjęcie i rozpatrzenie wniosku o wydanie wizy”. Pozwoli to zwolnić z opłaty wszystkie osoby już na etapie zwracania się o wydanie wizy.

Zmiana druga polega na tym, że proponujemy uchylić pkt 4 w art. 9. Jest to zmiana techniczna. Sposób prowadzenia rejestru centralnego zostanie określony w rozporządzeniu Rady Ministrów wydanym na podstawie art. 24 ust. 2 ustawy. Niepotrzebnie powtórzono w art. 9 ust. 5 pkcie 4, że Rada Ministrów w innym rozporządzeniu określa zasady prowadzenia tego rejestru. Jest to niepotrzebne powtórzenie tej samej kwestii w dwóch rozporządzeniach.

Trzecia zmiana została dodana na wniosek szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Dotyczy ona konieczności zapewnienia porządku i bezpieczeństwa państwa i wprowadza możliwość zwrócenia się do szefa ABW przez konsula w przypadku wątpliwości co do możliwości zapewnienia tego porządku i bezpieczeństwa państwa.

W ostatniej, czwartej zmianie dodaliśmy jedynie dane z rejestru, o którym mowa w art. 23. Poprzednie brzmienie odnosiło się tylko do danych. Tak że jest to doprecyzowanie.

Bardzo proszę o przyjęcie tej ustawy przez Wysoką Komisję.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Proszę pana mecenasa o zabranie głosu.

Dyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Dziękuję bardzo.

Roman Kapeliński.

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

W opinii Biura Legislacyjnego ta ustawa w zasadzie nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych. Mamy tylko pewną wątpliwość dotyczącą art. 3, artykułu o wejściu ustawy w życie. Chodzi o to, że naszym zdaniem nie ma żadnych powodów, z punktu widzenia zasad techniki prawodawczej, aby w taki właśnie sposób, jak to uchwalił Sejm, różnicować termin wejścia w życie tej ustawy. To znaczy art. 1 de facto wszedłby w życie 28 marca, a art. 2 dnia 29 marca. Ta ustawa nowelizuje ustawę o Karcie Polaka, która wchodzi w życie 29 marca, i wystarczyłoby, gdyby wszystkie te zmiany weszły w życie tego samego dnia, czyli 29 marca.

Jeżeli byłyby jakieś poprawki merytoryczne, to wydaje się, że warto byłoby rozważyć ewentualną korektę tego przepisu. Dziękuję bardzo.

(Brak nagrania)

(Dyrektor Departamentu Prawnego w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Angelina Sarota: Jeśli mogę, Panie Przewodniczący…)

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Bardzo proszę.

Dyrektor Departamentu Prawnego w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Angelina Sarota:

Wpisaliśmy i proponujemy takie zróżnicowanie wejścia w życie art. 1 i 2 zgodnie z zasadami techniki prawodawczej, które mówią, że jeżeli nowelizuje się ustawę uchwaloną, która jeszcze nie weszła w życie, to czyni się to przed dniem wejścia w życie tej ustawy. I to jest prawda. Tyle tylko, że my tym projektem nowelizujemy dwie ustawy. Inną w art. 1, i tutaj się stosujemy do zasad techniki prawodawczej, a inną w art. 2. Wejście w życie zmiany ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej w dniu 28 marca powodowałoby, że świadczenie na mocy tej ustawy przysługiwałoby uprawnionym, których de facto jeszcze nie ma.

(Brak nagrania)

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Sprawa, która mnie interesuje, to jest oszacowanie kosztów świadczeń zdrowotnych w tej ustawie. Państwo przyjmują, że będzie to osiem, dziewięć tysięcy świadczeń zdrowotnych. Tak?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Adam Fronczak:

Tak, osiem i pół do dziewięciu tysięcy osób, które mogą potencjalnie z tego skorzystać. Tak że…

(Głos z sali: Tyle osób uzyska Kartę Polaka?)

Symulacja polega na tym, że na terenie Polski w określonym czasie tyle osób…

(Głos z sali: Przebywa…)

…tak, przebywa, i może potencjalnie skorzystać z tego świadczenia. Wiadomo, że korzysta się z tego w stanach nagłych, myślę więc, że w zależności od populacji, od wieku tych osób, świadczenia mogą być częstsze lub rzadsze. Nie spodziewamy się, żeby to spowodowało jakieś problemy, ale pieniądze na ten cel są zarezerwowane.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

Dziękuję bardzo.

Czy są jeszcze jakieś głosy w dyskusji? Nie ma.

Propozycja ewentualnej poprawki Biura Legislacyjnego nie została podtrzymana, dlatego przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem ustawy bez poprawek? (5)

Jednogłośnie. Dobrze. Jeśli jednogłośnie, to nie będę dalej prowadził głosowania.

Chciałbym państwu bardzo podziękować za udział w posiedzeniu komisji.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak jest. Musimy jeszcze tylko wybrać sprawozdawcę.

Kto chciałby być sprawozdawcą?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Adam Fronczak: Czy mogę jeszcze zabrać głos?)

Bardzo proszę, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Adam Fronczak:

Chciałbym podziękować panom senatorom, w imieniu administracji rządowej, za przyjęcie ustawy. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Władysław Sidorowicz:

My bardzo dziękujemy za udział w posiedzeniu komisji. Do zobaczenia.

Kto chce być posłem sprawozdawcą?

(Głos z sali: Senatorem…)

Tak, senatorem sprawozdawcą.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Dobrze, pan senator Woźniak. Nie widzę innych propozycji.

Patrzę jeszcze na sprawy bieżące… To sobie na razie zostawimy… Będziemy mieli posiedzenie w trakcie obrad Senatu, to może wtedy to zrobimy. Jesteście już pomęczeni, tak? Czy jednak…

(Rozmowy na sali)

Wobec tego… Czy są jakieś inne sprawy?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Zamykam posiedzenie senackiej Komisji Zdrowia.

Dziękuję panu mecenasowi. Dziękuję.

(Koniec posiedzenia o godzinie 18 minut 15)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów