19 grudnia 2007 r. Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Ustawodawcza. Porządek obrad przewidywał:
W posiedzeniu komisji udział wzięli przedstawiciele Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, którzy szczegółowo omówili rozpatrywane wyroki i ich uzasadnienia oraz przedstawili projekty stosownych ustaw, będących ich realizacją. W kolejnych głosowaniach Komisja Ustawodawcza jednomyślnie zdecydowała o podjęciu postępowania w sprawie wszystkich trzech rozpatrywanych inicjatyw ustawodawczych. Do reprezentowania komisji w dalszych pracach nad projektem ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych upoważniono senatora Krzysztofa Kwiatkowskiego. W projekcie zaproponowano uchylenie art. 8 ust. 2a, który wprowadzał ograniczenie w postaci zakazu finansowania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych form wypoczynku za granicą, działalności kulturalno-oświatowej czy sportowo-rekreacyjnej. Zmiana w art. 2 pkt 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych także ma na celu wyłączenie tego ograniczenia poprzez wykreślenie wyrazu "krajowego". Postulowana nowelizacja eliminuje kategorię podmiotów, którą ustawodawca wyodrębnił w sposób wadliwy. Przyjął mianowicie, że relewantnym kryterium, decydującym o prawie uzyskania dofinansowania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, jest miejsce spędzania urlopu. Ustawa nie powoduje skutków finansowych dla budżetu państwa. Usługi świadczone przez pracodawcę na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej i sportowo-rekreacyjnej poza terenem kraju finansowane będą w ramach aktualnych zakładowych funduszy świadczeń socjalnych. Do reprezentowania Komisji Ustawodawczej w dalszych pracach nad projektem o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe upoważniony został senator Leon Kieres. W tym projekcie zaproponowano uchylenie całego art. 5 z ustawy o zasadach przekazywania budynków. Taka zmiana spowodowałaby, że przekazywanie gminom nieruchomości przez przedsiębiorstwa państwowe i spółki odbywałoby się na zasadach ogólnych, czyli wymagałoby zawarcia umowy w formie aktu notarialnego (art. 4 ustawy o zasadach przekazywania budynków). W ten sposób zostałaby zachowana zasada równorzędności stron zawierających umowę, chroniony byłby również interes majątkowy gminy, która w konkretnej sytuacji mogłaby odmówić zawarcia umowy, na warunkach określonych w ustawie o przekazywaniu budynków. Artykuł 2 projektu ustanawia normę prawa intertemporalnego, zgodnie z którą, do spraw wszczętych, a niezakończonych przed dniem wejścia w życie projektowanej ustawy (spraw "w toku") należy stosować przepisy w nowym brzmieniu (zasada bezpośredniego działania prawa nowego). Proponowana ustawa nie powoduje skutków finansowych dla budżetu państwa. Do reprezentowania Komisji Ustawodawczej w dalszych pracach nad projektem ustawy o ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych upoważniony został senator Bohdan Paszkowski. Mając na uwadze konieczność wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego i kierując się brzmieniem jego sentencji oraz motywami uzasadnienia, proponuje się, aby w art. 21 ust.1 pkt 3 lit. g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dodać zastrzeżenie, iż wolne od podatku dochodowego są odszkodowania wynikające z zawartych ugód sądowych. Dotyczy to odszkodowań, których wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw. Projektowana ustawa powoduje skutki finansowe dla budżetu państwa. Rozszerza zakres przedmiotowy odszkodowań o część odszkodowań wynikających z zawartych ugód sądowych, które są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych. |