Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (2277) z 174. posiedzenia

Komisji Spraw Zagranicznych

w dniu 14 czerwca 2011 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Wyspą Man w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących statki morskie lub statki powietrzne w transporcie międzynarodowym, podpisanej w Londynie dnia 7 marca 2011 r. (druk senacki nr 1252, druki sejmowe nr 4194 i 4244).

2. Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Arabii Saudyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz Protokołu do tej konwencji, podpisanych w Rijadzie dnia 22 lutego 2011 r. (druk senacki nr 1253, druki sejmowe nr 4195 i 4245).

(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 02)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Leon Kieres)

Przewodniczący Leon Kieres:

Proszę państwa, otwieram sto siedemdziesiąte czwarte posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych.

W agendzie mamy dwa punkty. W obydwu przypadkach chodzi o ratyfikację.

Punkt pierwszy to rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Wyspą Man w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących statki morskie lub statki powietrzne w transporcie międzynarodowym, podpisanej w Londynie w dniu 7 marca 2011 r. Druk senacki nr 1252, druki sejmowe nr 4194 i 4244.

To jest ta konwencja... Będę prosił marszałka Cimoszewicza, żeby przyjął obowiązki jej sprawozdawcy.

Witam serdecznie gości: z Ministerstwa Spraw Zagranicznych - pana Zbigniewa Czecha, zastępcę dyrektora...

(Głos z sali: Nie ma go jeszcze.)

A, nie ma, przepraszam. Nie podpisał się...

Witam pana Lecha Mastalerza, naczelnika wydziału w Departamencie Prawno-Traktatowym. I witam gości z Ministerstwa Finansów - jak zwykle pana ministra Macieja Grabowskiego oraz pana Mariusza Każucha... Tak? Bo tu mam poprawione. ...Naczelnika wydziału w Departamencie Polityki Podatkowej.

Pan Szymon Giderewicz nadal będzie nam pomagał, jeżeli chodzi o ocenę od strony prawnej projektowanych rozwiązań.

Panie Ministrze, bardzo proszę o zabranie głosu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Maciej Grabowski:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Umowa, z którą dzisiaj przychodzę i która jest przedmiotem posiedzenia komisji, została zawarta między Rzecząpospolitą Polską a Wyspą Man 7 marca 2011 r.

(Głos z sali: ...Man?)

(Głos z sali: Man.)

Wyspa Man to najstarsza, działająca nieprzerwanie demokracja...

(Głos z sali: Tak jest.)

Tak że jest to dosyć wyjątkowa wyspa.

Od czego chciałem zacząć? Od tego, że tego samego dnia podpisaliśmy jeszcze dwie inne umowy z Wyspą Man: umowę dotyczącą unikania podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych oraz - na czym nam szczególnie zależało - umowę o wymianie informacji w sprawach podatkowych. Uważam to za pewien pakiet, udało nam się go wynegocjować.

Do tej pory nie mieliśmy żadnych umów podatkowych z Wyspą Man. A chodziło nam w szczególności o to, żeby mieć dostęp do informacji podatkowych tej jurysdykcji. Jest to jurysdykcja uważana za raj podatkowy, która w tej chwili, powiedziałbym, współpracuje czy też kooperuje, jeśli chodzi o podpisywanie umów o wymianie informacji podatkowych. I my, w związku z tym, że zmienił się klimat polityczny, mogliśmy takie negocjacje rozpocząć i zakończyć.

Jeśli chodzi o umowę, o której dzisiaj mówimy, to jest to umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących statki morskie lub statki powietrzne w transporcie międzynarodowym. Umowa została oparta na modelowej konwencji OECD w tym zakresie i - jak mówi nazwa - ma na celu unikanie podwójnego opodatkowania.

Zasadą przyjętą w umowie jest to, żeby państwa, czyli umawiające się strony, opodatkowywały przedsiębiorstwa zgodnie z tytułem umowy wyłącznie w państwie, w którym działa rzeczywisty zarząd przedsiębiorstwa wykonującego transport morski lub lotniczy. I to jest jakby clou tej umowy.

Podobne umowy, również składające się na taki mały pakiet, zawarliśmy czy wynegocjowaliśmy z wyspą Jersey, jesteśmy na ukończeniu negocjacji z wyspą Guernsey i to będą podobne rozwiązania.

No cóż, to jest najbardziej ogólny... jest to clou projektu, o którym powiedziałem.

Oczywiście w związku z naszym prawodawstwem, żeby dokonać ratyfikacji, musimy najpierw przyjąć ustawę. Potem ratyfikuje ją, rzecz jasna, prezydent Rzeczypospolitej. Dziękuję.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Szymon Giderewicz:

Ustawa nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych. Tryb związania się Polski konwencją jest zasadny ze względu na materię, jakiej dotyka ustawa, czyli konstytucyjne prawa i wolności. Dziękuję.

Przewodniczący Leon Kieres:

Dziękuję.

Otwieram dyskusję.

Kto pierwszy?

Senator Włodzimierz Cimoszewicz:

Dziękuję bardzo.

Skoro mam sprawę referować, to chciałbym się dowiedzieć... Rozumiem, jak to ma być pod rządami umowy. A w tej chwili jak jest? Bo tu, w dokumentacji, jaką otrzymaliśmy, jest tylko adnotacja, stwierdzenie, że dotychczas Polska opodatkowywała wskazanego rodzaju dochody w pełnej wysokości. Czy dzisiaj płaci się po prostu podatek od dochodów uzyskiwanych z działalności na terytorium naszego kraju i stąd ryzyko podwójnego opodatkowania?

Przewodniczący Leon Kieres:

Pan minister Grabowski.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Maciej Grabowski:

To znaczy... Panie Marszałku, można powiedzieć, że takiej sytuacji nie ma...

(Głos z sali: Teoretycznie.)

Teoretycznie, tak. My takich informacji nie mamy. Wydaje mi się, że takiej sytuacji po prostu nie ma. Nie mamy ratyfikowanej żadnej umowy z Wyspą Man, w związku z tym nie mamy również dostępu do informacji podatkowych tej jurysdykcji. Ale teoretycznie gdyby był zakład jakiegoś przedsiębiorstwa, które miałoby zarząd na Wyspie Man i... ten zakład by był... to wówczas to by było opodatkowane. Ale takiej sytuacji nie ma i trudno to sobie wyobrazić w tej chwili.

Przewodniczący Leon Kieres:

Dziękuję.

Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos? Nie ma chętnych.

Zamykam dyskusję.

Proszę państwa, kto jest za podjęciem uchwały w sprawie rekomendowania Wysokiej Izbie przyjęcia ustawy o ratyfikacji umowy między Rzecząpospolitą Polską a Wyspą Man, zechce podnieść rękę. (4)

Dziękuję.

Jednogłośnie za.

Proponuję, by sprawozdawcą był pan marszałek, pan senator Włodzimierz Cimoszewicz.

Nie ma innych zgłoszeń.

Panie Marszałku, proszę łaskawie przedstawić nasze stanowisko.

Zamykam procedowanie nad tym punktem porządku obrad.

I przystępujemy do punktu drugiego: rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Arabii Saudyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz Protokołu do tej konwencji, podpisanych w Rijadzie dnia 22 lutego 2011 r. Druk senacki nr 1253, druki sejmowe nr 4195 i 4245.

Ponownie poproszę pana ministra Macieja Grabowskiego o zabranie głosu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Maciej Grabowski:

Dziękuję bardzo.

Mamy tutaj do czynienia z pełną umową. W tym przypadku nazwa tej umowy to Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Arabii Saudyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu.

Do tej pory - podobnie jak to jest w przypadku Wyspy Man - nie mieliśmy żadnej umowy w tym zakresie, choć stosunki gospodarcze między Polską a Arabią Saudyjską są dość znaczne. Można powiedzieć, że wielkość eksportu polskich towarów do Arabii Saudyjskiej sytuuje ten kraj w gronie największych pozaeuropejskich odbiorców polskiego eksportu. Dla... Tu można by użyć słowa "przyspieszenie", ale... W każdym razie w celu nasilania tych kontaktów gospodarczych niewątpliwie taka umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania jest potrzebna i przez strony umawiające się jest uważana za taką, która nasili stosunki gospodarcze.

Konwencja jest oparta na modelowej konwencji OECD. Zawiera również takie przepisy, o jakich mówiłem wcześniej, mianowicie dotyczące wymiany informacji podatkowej.

Jeśli chodzi o takie wrażliwe tematy jak opodatkowanie dywidend i odsetek czy należności licencyjnych, to konwencja przewiduje, że taki podatek będzie pobierany u źródła, przy czym jeśli chodzi o odsetki i dywidendy, to w wysokości 5%, z kolei w przypadku należności licencyjnych - w wysokości 10%.

Jeśli chodzi o metodę unikania podwójnego opodatkowania dochodów z pracy i podobnych, przewiduje się metodę zaliczenia proporcjonalnego.

Jeśli chodzi wymianę informacji, to... Przepraszam, już to mówiłem. Ta wymiana dotyczy też informacji objętych tajemnicą bankową. W ostatnim czasie to już jest standard, jeśli chodzi o tego typu konwencje.

Mogę jeszcze powiedzieć, że tego samego dnia, kiedy była podpisywana omawiana konwencja, został podpisany protokół do konwencji, który zawiera przepisy uwzględniające specyfikę prawa wewnętrznego Arabii Saudyjskiej związaną de facto z prawem koranicznym. Są w tym protokole pewne sformułowania, które myśmy zaakceptowali - na przykład w konwencji nie pojawia się wprost sformułowanie "odsetki", tylko jest "dochód z wierzytelności"; w sensie ekonomicznym jest to de facto to samo, ale ze względu na nazewnictwo jest to inaczej sformułowane w protokole. Tak więc była potrzeba uwzględnienia w protokole zmian, które są związane ze specyfiką prawa wewnętrznego Arabii Saudyjskiej.

Przewodniczący Leon Kieres:

Dziękuję, Panie Ministrze.

Coś jeszcze, Panie Naczelniku?

(Naczelnik Wydziału Międzynarodowej Współpracy Podatkowej w Departamencie Polityki Podatkowej w Ministerstwie Finansów Mariusz Każuch: Dziękuję bardzo.)

Dziękuję.

Panie Szymonie? Panie Mecenasie Szymonie?

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Szymon Giderewicz:

Również w tym przypadku ustawa nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych, a tryb związania się Polski umową, za uprzednią wyrażoną w ustawie zgodą na ratyfikację, jest uzasadniony materiałem tej konwencji, czyli konstytucyjnymi wartościami, jakie reguluje ta ustawą. Dziękuję.

Przewodniczący Leon Kieres:

Dziękuję bardzo.

Otwieram dyskusję.

Jakieś pytania? Nie ma pytań...

(Senator Alicja Zając: Można? Ja chciałabym zapytać...)

Przewodniczący Leon Kieres:

Bardzo proszę.

Pani senator Alicja Zając, która będzie sprawozdawcą.

Senator Alicja Zając:

Wysłuchaliśmy informacji, że Arabia Saudyjska to nasz poważny partner gospodarczy, jeden z największych czy wręcz największy z pozaeuropejskich. Czego najwięcej eksportuje się z Polski do Arabii Saudyjskiej? Jakie to są towary? Jakieś przemysłowe, spożywcze?

(Przewodniczący Leon Kieres: Spożywcze raczej. Bo co do importu to wiadomo.)

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Maciej Grabowski: Może poprosimy pana naczelnika o szczegóły.)

Przewodniczący Leon Kieres:

Bardzo proszę. Pan naczelnik Mariusz Każuch.

Naczelnik Wydziału Międzynarodowej Współpracy Podatkowej w Departamencie Polityki Podatkowej w Ministerstwie Finansów Mariusz Każuch:

Dzień dobry.

Mariusz Każuch, naczelnik w Ministerstwie Finansów.

Na podstawie danych, które przedstawiło nam Ministerstwo Gospodarki i Ministerstwo Spraw Zagranicznych, prognozujemy i obserwujemy duży eksport z Polski w takich grupach towarowych jak produkty drzewne i papiernicze, artykuły plastyczne, wyroby szklane i ceramiczne, materiały stolarki budowlanej, włókna syntetyczne, meble biurowe i domowe, wyposażenie hotelowe i szpitalne. Oczekuje się dużego wzrostu w najbliższych latach, jeżeli chodzi o dostawy produktów stalowych, wyrobów z metali kolorowych, artykułów hutniczych. To tak w skrócie.

Przewodniczący Leon Kieres:

Dziękuję bardzo.

Chcę zapytać o opodatkowanie dochodów związanych z zawarciem umowy. Chodzi o umowy-zlecenia. Czy one będą podlegały opodatkowaniu na tle art. 11 konwencji, to jest jako dochód z wierzytelności, czy z innego tytułu? Na przykład jadę do Rijadu i wygłaszam na uniwersytecie wykład... Już kiedyś taki przypadek omawiałem na posiedzeniu komisji. Pamięta pan minister może?

Naczelnik Wydziału Międzynarodowej Współpracy Podatkowej w Departamencie Polityki Podatkowej w Ministerstwie Finansów Mariusz Każuch:

Jeśli mogę, Panie Ministrze...

Art. 11 dotyczy odsetek, więc to nie dotyczy tego rodzaju...

(Przewodniczący Leon Kieres: ...dochodu z wierzytelności.)

...dochodu z wierzytelności.

Widzę, że tu jest artykuł dotyczący wolnych zawodów. Jeżeli chodzi o tego rodzaju działalność, która jest podejmowana w ramach tak zwanych wolnych zawodów, to dla opodatkowania w Arabii Saudyjskiej musi być spełniony warunek posiadania tam stałej placówki lub przebywania tam łącznie dłużej niż sto osiemdziesiąt trzy dni w danym roku podatkowym. Jeżeli żaden z tych warunków nie zostanie spełniony, to dochód będzie opodatkowany wyłącznie w Polsce - przy czym mówimy tu o polskim rezydencie oczywiście.

(Przewodniczący Leon Kieres: Dlatego ministerstwo mnie nie ścigało za wykład w Seulu...)

Prawdopodobnie tak.

(Przewodniczący Leon Kieres: Ja zapłaciłem, nie odwoływałem się do NSA, jak mnie pouczono. Odwołałem się tylko do was.)

Taki jest standardowy zapis, który funkcjonuje w większości polskich umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Przewodniczący Leon Kieres:

Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie ma.

Zamykam dyskusję.

Proszę państwa, kto jest za podjęciem uchwały w sprawie rekomendowania Wysokiej Izbie przyjęcia ustawy o ratyfikacji konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Arabii Saudyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, zechce podnieść rękę. (4)

Jednogłośnie za.

Bardzo proszę. żeby pani senator Alicja Zając przyjęła obowiązki sprawozdawcy.

Nie ma innych zgłoszeń. Dziękuję.

Zamykam posiedzenie i dziękuję zaproszonym gościom za udział.

(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 19)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów