Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (982) z 116. posiedzenia

Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej

w dniu 19 czerwca 2009 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy zmieniającej ustawę o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie (druk senacki nr 578, druk sejmowy nr 2091).

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 30)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Mariusz Witczak)

Przewodniczący Mariusz Witczak:

Witam państwa na posiedzeniu Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

Dzisiaj mamy do zrealizowania, jak się wydaje, szybkie zadanie. Prezydent skierował ustawę kompetencyjną do Trybunału Konstytucyjnego, a Trybunał Konstytucyjny nie podzielił wątpliwości pana prezydenta i uznał ustawę i jej wszystkie komponenty za zgodne z konstytucją. Pojawia się jednak kwestia wejścia w życie tej ustawy i terminu, od kiedy ta ustawa będzie obowiązywać. Tym się zajmiemy na tym posiedzeniu.

Witam serdecznie pana prezesa z Rządowego Centrum Legislacji. Witam pana dyrektora z naszego Biura Legislacyjnego.

Bardzo proszę pana prezesa o zabranie głosu.

Prezes Rządowego Centrum Legislacji Maciej Berek:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Wysoka Komisjo!

Tak, jak pan przewodniczący był łaskaw przedstawić we wprowadzeniu, ustawa, która dokonywała zmiany niektórych ustaw w związku ze zmianami w organizacji i podziale zadań administracji publicznej, została uchwalona przez parlament 23 stycznia tego roku.

Ta ustawa przed złożeniem podpisu przez prezydenta została przez prezydenta, w przysługującym mu konstytucyjnie trybie, skierowana do tak zwanej kontroli prewencyjnej przez Trybunał Konstytucyjny. Trybunał orzekł o zgodności tej ustawy z konstytucją. To orzeczenie zostało wydane 13 maja 2009 r. Wydanie tego orzeczenia obligowało prezydenta do podpisania ustawy, co prezydent uczynił 22 maja i przekazał ustawę do publikacji w “Dzienniku Ustaw”.

Sytuacja, przed którą stanęliśmy, była następująca: ustawa w swej treści wskazywała, że ma wejść w życie w dniu 1 kwietnia, a moment, w którym ustawa została przekazana do publikacji, był już późniejszy niż ta przewidziana data wejścia w życie. Z tym problemem byśmy sobie poradzili, bo tego typu sytuacje, nieliczne, ale już były w systemie prawnym, kiedy to publikowano ustawę po jej terminie wejścia w życie. Odwoływano się wtedy do takiej ogólnej reguły, wynikającej z ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, że akt prawny wchodzi w życie po upływie czternastodniowego vacatio legis, chyba że z jego treści wynika inny termin wejścia w życie. I ta reguła byłaby możliwa do zastosowania w tym przypadku, z tym że ta ustawa w kilku przepisach, które dotyczą przejmowania pracowników, składników majątkowych, należności i zobowiązań, także posługuje się datą kalendarzową 1 kwietnia. W stosunku do tych przepisów, które są jakby w środku ustawy, jeżeli można tak kolokwialnie powiedzieć, nie da się zastosować żadnej reguły interpretacyjnej i trzeba jednoznacznie określić, w którym momencie te elementy, te substraty personalne i majątkowe przejdą pomiędzy tymi organami, które przekazują sobie zadania i kompetencje.

Brak ustawy, którą w tej chwili Wysoka Komisja rozpatruje, doprowadziłby do sytuacji, w której przeszłyby zadania i kompetencje, a nie przeszliby pracownicy i składniki majątkowe, czyli mielibyśmy do czynienia z absolutnym bałaganem, za który, mówiąc szczerze, wszystkie podmioty uczestniczące w stanowieniu prawa jakoś by brały odpowiedzialność. Jest możliwość uniknięcia owej sytuacji. Ona powoduje konieczność pracy w takim szczególnym trybie i od razu wyrażam wdzięczność panu przewodniczącemu i Wysokiej Komisji za ten szczególny tryb pracy. Fakt, że od opublikowania ustawy do jej domniemanego, jeśli wolno tak powiedzieć, wejścia w życie upływają tylko dwa tygodnie i stanowisko Sejmu, które było już wyrażone kilka miesięcy temu przy innej tego typu trudnej sytuacji, że do rozpoczęcia prac nad nowelizacją ustawy niezbędne jest opublikowanie ustawy w “Dzienniku Ustaw”, powodują, że zarówno jedna, jak i druga izba, jak i prezydent w jakimś sensie są zmuszeni do tego, żeby się zmieścić w tym czternastodniowym terminie, bo każdy inny spowoduje absolutny problem prawny.

W związku z tym w imieniu rządu pozwalam sobie prosić Wysoką Komisję o przyjęcie ustawy uchwalonej przez Sejm, której treścią jest tylko i wyłącznie, chcę to podkreślić, zmiana terminu wejścia w życie.

Układ tej ustawy jest taki, że wszystkie te przepisy dotyczące pracowników, mienia, należności i zobowiązań, które posługiwały się, i do tej pory się posługują, datą kalendarzową 1 kwietnia, są zmieniane tak, żeby się posługiwać datą wejścia w życie ustawy, a samo wejście w życie ustawy, po to, żeby troszeczkę uspokoić ten proces, bo pomysł ustawodawcy, kiedy uchwalał tę ustawę, był inny i zakładał, że ona będzie z pewnym wyprzedzeniem opublikowana, odsuwamy, ustanawiając czterdziestopięciodniowe vacatio legis, przechodzimy na datę 1 sierpnia. Z tym dniem nastąpią wszystkie skutki przewidziane przez ustawodawcę, który uchwalał, tak jak powiedziałem, 23 stycznia tę pierwotną ustawę.

Ustawa jest ograniczona tylko i wyłącznie do tej jednej kwestii, o której mówię, do skorygowania terminu. Bardzo proszę o poparcie dla tej ustawy. Dziękuję.

Przewodniczący Mariusz Witczak:

Bardzo serdecznie dziękuję, Panie Prezesie.

Proszę teraz pana dyrektora o krótką opinię.

Dyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Szanowni Państwo, Biuro Legislacyjne nie ma zastrzeżeń legislacyjnych. Dziękuję.

Przewodniczący Mariusz Witczak:

Dziękuję serdecznie.

Otwieram dyskusję.

Czy są jakieś pytania? Nie ma.

W takim razie dyskusję zamykam.

Przechodzimy do głosowania.

Kto z panów senatorów jest za przyjęciem ustawy w brzmieniu sejmowym? (10)

Jednogłośnie za.

Przedłożenie sejmowe zostało poparte przez Wysoką Komisję.

Pozostaje nam wyznaczenie sprawozdawcy.

Kto z państwa chciałby być naszym sprawozdawcą? Pan senator Marek Konopka?

Serdecznie dziękuję panu senatorowi za zgłoszenie.

W takim razie zamykam posiedzenie komisji.

Dziękuję państwu.

(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 36)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów