Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (846) z 99. posiedzenia

Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej

w dniu 20 kwietnia 2009 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym (druk senacki nr 517, druki sejmowe nr 1513 i 1757).

(Początek posiedzenia o godzinie 12 minut 16)

(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Stanisław Jurcewicz)

Zastępca Przewodniczącego Stanisław Jurcewicz:

Otwieram posiedzenie.

Przepraszam za spóźnienie, ale połączone komisje debatowały nad inicjatywą ustawodawczą. Jeszcze raz bardzo przepraszam.

Witam przedstawicieli MSWiA: pana dyrektora Chyrzyńskiego, głównego specjalistę, panią Pływaczewską, i głównego specjalistę, panią Elżbietę Skop. Witam bardzo serdecznie.

W porządku obrad mamy jedną ustawę: prawo o ruchu drogowym.

Czy państwo senatorowie wnoszą o rozszerzenie porządku obrad? Nie.

Bardzo proszę stronę rządową o syntetyczne przedstawienie ustawy.

Proszę, Panie Dyrektorze.

Zastępca Dyrektora Departamentu Ewidencji Państwowych i Teleinformatyki w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Ryszard Chyrzyński:

Panie Przewodniczący! Panowie Senatorowie!

Projekt ustawy - Prawo o ruchu drogowym jest projektem rządowym i wprowadza zmiany właściwie w dwóch kluczowych aspektach.

Po pierwsze, przekazuje sprawy związanych z prowadzeniem Centralnej Ewidencji Kierowców i Centralnej Ewidencji Pojazdów ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych. W obowiązującym obecnie kształcie ustawy kwestie te należały do ministra kierującego administracją rządową. Zastosowanie takiego rozwiązania ma na celu uporządkowanie przepisów dotyczących prowadzenia ewidencji, bowiem minister właściwy do spraw wewnętrznych w swoich kompetencjach ma prowadzenie innych ewidencji, takich jak ewidencja ludności czy ewidencja paszportowa. Pozostawienie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Centralnej Ewidencji Kierowców w gestii ministra kierującego działem "administracja publiczna" stanowiło w tym zakresie wyjątek nieznajdujący merytorycznego uzasadnienia.

Po drugie, projekt wprowadza mechanizmy związane z dochodzeniem należnych opłat ewidencyjnych poprzez dodanie w treści ustawy zapisów o stosowaniu odsetek od nieterminowo regulowanych i przekazywanych opłat ewidencyjnych. Ponadto projekt zakłada zaliczenie odsetek bankowych od środków pieniężnych gromadzonych na rachunku bieżącym funduszu oraz odsetek z tytułu lokowania wolnych środków finansowych funduszu do przychodów CEPiK. W praktyce było tak, że wiele podmiotów nie przekazywało należnych czy wynikających z ustawy opłat ewidencyjnych w terminie do Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów na fundusz celowy. Najwyższa Izba Kontroli po kontroli naszego budżetu stwierdziła w 2008 r., że te zaległości są dosyć duże, i nakazała nam wprowadzenie zmian w ustawie. Stąd wynika ta nowelizacja ustawy w tym zakresie.

Jeśli chodzi o pozostałe kwestie, to oczekujemy, że z tytułu odsetek i opłat ewidencyjnych, które byłyby wpłacone w terminie, przychody funduszu wzrosłyby o około 2,8 miliona zł.

Mając to na względzie, proszę Wysoką Komisję o przyjęcie projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym.

Jeżeli będą pytania, Panie Przewodniczący, służę odpowiedzią. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Stanisław Jurcewicz:

Dziękuję bardzo, Panie Dyrektorze.

Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Dziękuję bardzo.

Ustawa nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych.

Zastępca Przewodniczącego Stanisław Jurcewicz:

Dziękuję bardzo.

Kto z państwa senatorów chciałby zabrać głos w tej sprawie?

Proszę, pan senator Dajczak.

Senator Władysław Dajczak:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Mam jedno krótkie bardzo konkretne pytanie. Chodzi o to, że w ustawie jest zapis, który daje funduszowi upoważnienie do inwestowania tych zbieranych opłat. Czy inwestycje tych pieniędzy są nieograniczone, czy to są na przykład tylko jakieś lokaty bankowe?

Zastępca Dyrektora Departamentu Ewidencji Państwowych i Teleinformatyki w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Ryszard Chyrzyński:

Odpowiadam, Panie Senatorze: są to tylko lokaty bankowe.

Zastępca Przewodniczącego Stanisław Jurcewicz:

Dziękuję bardzo.

Czy są jeszcze pytania? Nie ma.

Wobec tego składam wniosek o przyjcie ustawy bez poprawek.

Kto z państwa senatorów jest za? Proszę o podniesienie ręki. (7)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Ustawa została przyjęta bez poprawek.

Bardzo proszę, aby senatorem sprawozdawcą był pan senator Dajczak. Czy pan senator Dajczak wyraża zgodę?

(Senator Władysław Dajczak: Tak.)

Dziękuję bardzo.

Wobec tego zakończyliśmy. Dziękuję serdecznie przybyłym gościom i jeszcze raz przepraszam za opóźnienie.

Zamykam posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

(Koniec posiedzenia o godzinie 12 minut 21)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów